Gazeta Basarabiei, aprilie-iunie 1938 (Anul 4, nr. 717-789)

1938-04-01 / nr. 717

Cronica viticolă Cercetarea stocurilor de vin din Basarabia Cu deosebită satisfacție putem sublinia un fapt mare importanță pentru de o comerțul nostru de vinuri. Comisiunea specială, compusă din reprezentanții federației generale a cooperativelor vinicole din România, zilele trecute, au vizitat diferite centre vinicole din sarabia pentru a cercetaraîn mod principial calitatea vinului care poate să fie exportat in Germania. Au fost examinate pivnițele din Chișinău și anume : „Pomona", „Podgoriile Chișinăului“, și „Cooperativa Nistrului“ din Tighina. Examinarea vinului a fost efectuati sub supravegherea d-lui inspector general I. Bahtalovschi, care a dat toate informațiunile în ce privește clasificarea vinului după regiuni. Cooperativele dispun de vinuri de o calitate superioara Comisia și-a dat lavizul in sensul ca cooperativele actualmente dispun de vinuri de cea mai bună calitate, marfa fiind standardizată. Astfel așezămintele cooperatiste vinicole, după muncă de ani de zile, au obținut rezultate foarte îmbucurătoare. Dea acum înainte prin activitatea pivnițelor cooperatiste — vom putea vedea vinurile din Basarabia valorificate în toată puterea cuvântului. Mai mult de trei vagoane de vinuri se vor îndrepta către București Comisiunea din București, apreciind just vinurile din cooperativele din Chișinău și Tighina a solicitat ca peste 3 vagoane de vinuri din ceste cooperative să fie expediate la București, unde se organizează o pivniță centrală a federației, care are ca scop valorificarea vinurilor mai prețioase din toate regiunile țărei noastre. După proectul federației, în București va fi organizată vânzarea vinului din cooperative în 20 restaurante, pe lângă aceasta vor fi organizate și pivnițe pentru desfacerea vinului în regiunile nordice ale României IOSIF VÂLCOVEANU _____________GAZEATA BASARABIEI Viața bisericeasca un mu numit RAMANEDIZOLVATA? Demersurile conducătorilor acestei uniuni către forurile în drept, ca să se revină asupra hotârîrii luate la cercurile bisericești basarabene se discută cu aprindere vestea dizolvării uniunii clerului ortodox din Basarabia. Zilele acestea s'a ținut ședința consiliului de administrație de sub președinția păr. Pavel Guciuma, care s'a ocupat de această vitală chestiune pentru clerul provinciei noastre. Pentru varificarea zvonurior în legătură cu această dizolvare, ne-am adresat păr. Pavel Guciuma, acestei instituții, președintele care ne-a confirmat că în adevăr Sf. Sinod, în ședința din 17 Martie, ar fi hotărît să dizolve uniunea clerului basarabean, în urma propunerii P. S. Tit Simedrea al Hotinului. Scopul acestei dizolvări fost accelerarea divizării averilor bisericești din Basarabia, între cele 3 eparhii ale provinciei noastre. Păr. Pavel Guciuma ne a declarat că uniunea numai in aparență este piatră de poticnire In calea împărțirii acestor averi intre eparhiile basarabene. a nasuri pentru combaterea tifosului exantematic S'a constatat că lipsa de convoi a călătorilor pa C. un serios impediment in F. R. e calea reunitei întreprindere pentru distrugerea tifosului exantematic. Eri a sosit in localitate d. dr. Demetriade, director general la ministerul comunicațiilor. D-sa împreună cu d. inspector general sanitar dr. C. Sufleru a inspectat toate stațiile de pe linia Chișinău—Ungheni- Bălți. S'a hotărit ca in fiecare stație mai importantă să se construiască băi cu instalațiuni de apă caldă după modelul băii centrului de deparazitare Chișinău. Se vor construi 16 cuptoare mobile pentru deparazitare. Se va face un control seval pentru călătorii pe CFR. cl. 111 Cei cari nu vor avea bilete de deparazitare eliberate de medicul de circumscripție sau de agentul sanitar vor fi opriți și supuși la deparazitare. S'au făcut intervenții către doi prefecți, cari au emis ordonanțe în acest sens poziție în gări și au pus la dispersonalul polițienesc necesar, jandarmi și premilitari. Controlul la Prut D. dr. general N. Marinescu secretar general al Ministerului sănătății a constatat că tifosu exantematic se răspândește în Vechiul Regat prin lucrătorii agricoli basarabeni ce trec Prutul pentru executarea diferitelor lucrări. S'a hotărit ca la trecerea peste Prut să se institue echipe speciale de control sub conducerea medicilor stagiari Sanatoriul particular Dr.Kurt Wolodemus pentru boli chirurgicale și gynecologice. Biathermia, rase ultravielete. Medic intern la sanatoriu Ora de primire 5—7 (în afară de sărbătorii Str. Regele Ferdinand colț cu str. Unicei 3i. 44c Continuare din pag. Ia Nu mi-am pierdut cumpătul și smulgându-mă din brațele lui m'am întors la Viena Două săptămâni m'am mutat din casă în casă, din cafenea in cafenea, din dragoste in dragoste... Mă trezesc însă într'o zi că directorul operei nu mai binevoește să reinoiască contractul cu mine. — Bacă vrea să întinerească personalul, bacă sunt prea scumpă, nu știu ce, pe dincolo, pe dincoace, eu când am auzit m'am făcut foc de mânie și băniindu-i ușa în nas, am luat drumul Parisului. Aici un bun prieten al meu și un mare rentier Mansonelle mă preveni că baronul Robrecht mă urmărea cu insistență. Am fugit în Elveția, unde am trăit ca o femeie foarte cumnie tot timpul răsboiului. M41924 mă hotărăsc să vin in România, cu marea speranță că aici îmi voiu găsi din nou vibrația gloriei mele adormite. Ce crudă mi-a fost deziluzia, — la vorbele acestea Zolotoreva își întunecă fata distrată până in clipa aceia,— nu mă recunoscu nimeni, nu mă angajă nimeni, pentru că la noi erau toate prea efemere in urma uraganului suferit în râsboiu și mă văzui silită să cânt prin localuri n‘am nici cu ce să-mi plătesc patul, în care dorm atâta straniu.. O pauză ca un bocet Se făcu o pauză ca o frântură de bocet. M'am uitat discret în ochii Nusei și i-am văzut precipitați și absenți. Sărmana Catiușa Maslova plângea. Iar în lacrima înecată între pleoapele Zolotarevei se pierduseră parcă și umanitarele cuvinte ale lui Victor Hugo: „On ne pleurer une femme qui tombe" CALOMFIR Dr. Dan E. Moucha Medic al Spitalului „Regina Maria" Consult. 7 -9 seara Boli chirurgicale, genitourinare și de femeii Operațiuni. Raze ultra-violete. Str. Vartolomeu No. 64ÎQ3—2 Intre mândrie si... disperare Si te tăipi toate Urile de noapte ale celor mai mari orașe dinyara, Zolotareva .și distruge glasul din cauza beției și a imunului Azi nu mai am putere sa ma ridic Am cutrierat toate orașele mari ale țării, am cântat la „Potcoava" din Brașov „Coroana" din Iași, la „Turnlaier" din Cernăuți. Astăzi nu mai pot cânta.. Am căzut la pământ învinsă de prea severa mândrie a firii mele, care nu mă lasă nici acum să ridic ochii la lumină. In tinerețea mea nu reușeam să cheltuesc paralele, așa de multe le aveam, astăzi AVAS! Având in vedere că atelierul de galvanizare H. Farfer - Chișinău se mută la București rugăm Onor. TRIHTI* Pana 2 Aprilie a.c. clientelă 3ta ■ W1H+ obiectele date în reparație. După acest termen firma își declină orice răspundere. 4143 TEATRUL „EXPRESS** Miercuri 6 Aprilie CEL MAI MARE SUCCES BUCUREȘTEAN IMP! PALME Comedie muzicală în 3 acte de Axel Nielson prelucrată de T. Mușatescu și Sică Alexandrescu cm : G. Timica, Silvia Dumitrescui Agnia Bogoslava Montarea fastuoasă I Orchestra proprie Pletele la Librăria „CARTEA' 4152 I Uniunea nu are averi comerciale In primul rând averile posedate de uniune se reduc la 3 vii și o tipografie, care au obligația să întrețină un azil de bătrâne și un orfelinat de copile. Cum gospodăriile in rentează, preoții și cântăreții basarabeni contribuie de an dearăndul cu obolul lor la intreținerea azilului și a orfanilor, așa zisele averi neputând da decât venituri extrem de neînsemnate Averile agonisite de cler erau destinate operei de binefacere. Consiliul de administrație a uniunii a fost zilele acestea incorpore la București și prezentăndu-se comisiunii sinodale, însărcinată cu rezolvarea acestei probleme, a declarat că pentru crearea unei atmosfere de frățietate în biserica basarabeană este gata să cedeze la a treia parte din averile ce posedă azi uniunea in folosul eparhiei Hotinului, cu condițiunea desigur ca să ia asupra sa și întreținerea unui număr corespunzător de bătrâne din azil și orfane din orfelinat. Sau trimis telegrame tuturor membrilor guvernului și M. S. Regelui Carol II, arătându-se că s'ar comite o greșală extraordinară prin această dizolvare. Preoțimea basarabeană, care a fondat Uniunea, a fost aceia, care întrunită in congrese profesionale a hotărît sub stăpânirea rusă introducerea limbii moldovenești in seminar școala eparhială. Preoțimea basisarabeană a fost aceia, care a fondat tipografia moldovenească pe timpul stăpânirii țariste. Preoțimea basarabeană a fost acela, care a luptat pentru menținerea limbii românești in serviciile divine din satle moldovenești. Apoi acelaș preoțime are averi, de pe urma cărora n'a cântat niciodată să tragă foloase pentru ea, ci pentru opere de caritate și deci de ușurarea suferinței sociale. O dizolvare a acestei instituțiuni, cu un trecut așa de frumos, n'ar folosi nimănui. Faptele Istorica ale praotimei basarabene Comisiunea nu a avut timp să revadă hotărîrea sa, așa că a rămas la rigoare hotărîrea dizolvării. Uniunea clerului s-a adresat însă guvernului, rugând să se oprească decretul lege, ce va hotărî dizolvarea acestei instituții MAGAZINUL NOU DESCHIS DE manufactură și galanterie LA RIO“ Str. Mihai Viteazu 59 [între Ștef.cel Mare și Haralambie] au sosit ULTIMELE NOUTĂȚI de sezon pentru primăvară P. S. Funcționarilor marfa se eliberează în 5-6 rata cu prețuri eftine și fixate. Se primesc comenzi pentru HAINE GATA la cele mai bune saloane de croitorie Prețurile noastre sunt în afară de orice concurență și accesibile pentru toți. Rugăm a ne vizita spre convingere — 4138 felicițiii mei livre nu se bucură de stabilitate In fața curții locale administrative s'a judecat acțiunea introdusă de funcționarul Beloțercovschi Haim dela primăria municipiului Chișinău, în contra deciziei președintelui comisiunei interimare a acestei primării, din 10 Februarie 1938, prin care sosiS Din partea primăriei, d av. S. Roșca a demonstrat că numirea funcționarului Beloțercovschi a fost da la început ilegală, deoarece numitul nu AL Cezar Stolka AVOCAT Str. Regina Maria 41, Chirlaâu 4148 numitul a fost pus în disponibilitate. In desbateri apărarea a căutat să arate că destituirea fost ilegală, deoarece Belo £țercovschi, fiind funcțional stabil, nu poatea fi pus in disponibilitate numai de către comisia disciplinară, are examen de capacitate necesar, cerut de statul. In urma desbaterilor Curtea a respins acțiunea funcționarului Beloțerdiovschi ca nefondată, deoarece în baza statutului numai acei funcționari se bucură de stabilitate cari au la bază examen de capacitate. Pe aceleași motive, a fost respinsă acțiunea funcționarului Camenscic Isac. Încasator la percepția comunală, pus și e) în disponibilitate prin aceiași decizie pus de păsări de rasă pentru clocit Cooperativa și POMONA 1 Str. Regele Carol I No 34 Chișinău 4153 Vând apartament fără igrasie, compus din 3 camere, bucătărie, spălătorie, magazie, lumină, apă, bac, closet, grădinuță, pomi, poziție frumoasă, soare, liniște, aer curat. Adresați: Farmacist Stroescu, str. Baicani Mici No. 2, Chișinău. 4145 Numirea sa facul in mod ilegal INTAMPI.ARI BIN CHISINAU Un accident mortal ln gara locală Erl la gara locală, la ora 5 dimineața, s'a înregistrat un grav accident, care s-a soldat cu o victimă. Acarul Izdiciuc Manole pe când traversa traseul căii ferate, în dreptul barierei Tabacaria Veche, a fost surprins de o locomotivă care manevra. Nefericitul a fost târât de locomotivă vre-o 1000 de metri, fiind groaznic mutilat. Auzind strigătele disperate ale nefericitului acar, mecanicul a oprit locomotiva, dar era prea târziu: acarul își dădea ultima suflare. Imediat a fost înștiințat parchetul, care a ordonat transportarea cadavrului la morgă. Se fac cercetări spre a se stabili cine este vinovat în această nenorocire. Un nou gen de escrocheria dii dimineață la manufacturistul Soceanu din str. Mihai Viteazu 74 s'a prezentat un băiețaș de vre-o 15 ani cu o carte de vizită a d-lui Capferman, proprietarul magazinului „Radiofonia", în care d. Soceanu este rugat să dea acestuia din urmă 5000 lei. D-lui Soceanu i s’a părut suspect băiatul, anunțând imediat poliția. Intre timp băiatul dispăruse. Din primele cercetări s-a constatat că în realitate este un nou gen de escrocherie, a cărui autor necunoscut încă, știind legăturile ce există între anumiți comercianți, a fabricat cărțile de vizită respective și în acest fel, exploatând încrederea comercianților, caută să-i escrocheze. Escrocul sau excrochi, căci se bănuește că în localitate operează o bandă, întrebuințează și telefonul. Zilele trecute de inginer Șvarțman a fost chemat la telefon de un prieten, care îl cerea ca Împrumut 2000 iei Părându-i-se suspectă vocea „prietenului“, a refuzat să-i Împrumute suma cerută că. Poliția a deschis o anciepentru a identifica pe membrii acestei bande de escroci ingenioși. Perceptorul Gr. Pilici depus la închisoare D. Iacob Lozinschi, titularul cabinetului III instrucția a supus unui lung interogatoriu pe Gr. Pilici, fost șef al percepției comunale, trimis de parchet la acest cabinet, cu concluzii de arestare, pentru abuzul de încredere săvârșit ca șef al percepției comunale. După interogatoriul jude instructor a emis mandat de arestare și Pisici, sub escortă a fost depus la închisoarea centrală. Apoi mandatul de arestare va veni spre confirmare la tribunalul Lăpușna. Palatul justiției Condamnarea unui Incendiator Înaintea tribunalului secția 11-a s'a judecat ori procesul săteanului Ion Furdui, din com. Puhoi jud. Lăpușna, adus înaintea instanței de judecată pentru incendiere de casă. Din actele dela dosar rezultă că acum aproape un an Ion Furdui, certându-se cu fratele său Isidor, l-a amenințat pe acesta din urmă că-i va incendia casa. Amenințarea a devenit fapt lhiar a doua zi după cearta scând venind dela câmp. Isidor Furdui își văzu gospodăria prefăcută într'o mare de foc. Incendiul a mai distrus și o gospodărie vecină, cauzând în total pagube de circa 100.000 lei. Ion Furdui, fiind arestat, nu a tăgăduit vina ce i se impută, declarând în acelaș timp că voia să se răsbune asupra fratelui său, acesta îl nedreptățise fiindcă la împărțirea averii și de aceia i-a incendiat gospodăria. Tribunalul, în ședința de ori l-a condamnat pe incendiator la 2 ani închisoare, 5.000 lei amendă, 5.000 lei despăgubiri și 1 an interdicție. Contravenții la legea monopolului spirtului Ambele secții ale tribunalului au avut de judecat mai multe sute de procese dresate sătenilor din jud. Lăpușna, contravenienți la legea monopolului spirtului. In urma unei circulări a ministerului de finanțe prin care se arată că toți acei cari și-au achitat taxele sunt scutiți de amendă, toate procesele ce urmau a fi judecate la tribunale au fost scoase de pe rol Doctor G. Stamatic Medic Primar Medic Șef de Sarviciu Chirurgical Specializat la Paris Boli și operațiuni de rinichi și căi urinare. Boale și operațiuni chirurgicale și de femei. Tratamentul sifilisului, blenoragiei și complicatiunilor Consultatiunii 41/2 — 8 seara (Femei 41/?—57a seara). Str. Gen. Broșteanu 43 (f. Cupecescaia) lângă Turnul de apă 3Q3l Dr I. GUNCHI Medic sec. prin concurs Secției de Boli interne la Spitalul Central Boli interne și de copii Consulii, de la 2Va—»V2 pm și T. 9 p. m. Str. Ștefan cel Mare 76 colț cu str. G-l Broșteanu 3884 fi Doctor I lca Medic Primar al Spitalului de Ochi Cons. 4 6 Chișinău, str.M. Cotfâlniceanu (Reni) 337 Telefon No. 445 3710—11 Dr. S. ROZENBERG Specializat la Paris și Viena în boabele de piele, păr, sifilis, genito-urinare și venetice Consult, dela 11—2 și dela 6—9 seara. Femei 5 6. Str. Universității (fostă Gogol) No. 20 3944—6 Asociația Funcționarilor Financiari din Jud. Lapușna cu regret anunță moartea iubitului membru și coleg Iorghe Rotari și aduce condoleanțe familiei răposatului 41 Vi Familia Căpitan ION GOSTIN mulțumește pe această cale tutora acelora cari prin condoleanțe, flori și prezență au ținut să se aducă o mângâere în marea durere ce au avut de încercat prin moartea unicului și scumpului lor copil STELIAN Parastasul de 9 zile are loc Duminică, ora 12, la Biserica Cimitirului Ortodox. 4156