Gazeta Basarabiei, iulie-septembrie 1938 (Anul 4, nr. 790-868)

1938-07-01 / nr. 790

____________ ~~ Cronica lterară folkso banratiean de Tatiana Galusca Preocuparea permanenta a gânditorilor din ultima de a se apleca, stârnitori, vreme gri, falii, asupra zăcămintelor folklorice latente in sânul poporului, ilustrează în principiu de geneză artistică de malt ventilat pe ogorul frumosului, anume: poezia zisă cultă are ca de plecare el de ajungere punct poezia populară, folklorul. Stadiile, in această ramură, ale d-lor Lucian Blaga și Al. Dima, desghioacă, pe cale de științifică argumentație, același neclintit principiu. In deosebi pentru literaturile tinere e imperioasă trebuința de a lega fir de aur intre literatura scriitorului cult și individuală" a geniul anonim vizitsr de valori estetice valabilei da la Homar până astăzi, de Basarabia, provincia vitregită aripa neagră a veacurilor, nu-și are o literatură a ei. Specificul basarabean încă nu a fost ridicat la lumina cuvântului de plumb Ardelenii, pe zi ce trece, se pot bucura de o poezie a lor, sănătoasă, agrestă, amintind clasicismul Georgicelor. Nu ne-am pipăit, basarabeni, de ajuns sufletul. Gestul d-ral Tatiana Gălușcă, o distinsă profesoară din orașul Bălți, de a aduna râbduriu șiragul de perle a inspirației populare, este pilduitor. Suflenii N alli la izvor. De la obârșie plecând, ești sigur că postamentul pentru casa nouă care se clădește în provincia noastră, casă a frumuseții doinelor, va fi solid, încrezător. Culegeri de folklor basarabean am mai avut. $1 vom avea. Enumăram colecția d-lui Gh. V. Madan, Ion Buzdugan, d-nei Elena Alistar, I. Stoian și Dl Constantinescu (Școla normală bai Viteazul“ —Chișinău), de „Minsemeoi broșurile și rubricile de folklor ale „Cuvântului Moldovenesc", câte o pagină in revista „Viața Basarabiei", etc. Poposind la lucrarea d-rei Tatiana Gălușcă, întindem mână frățească străduințelor d-salt, nici pe departe răsplătite. Colecția- 192 pagini, 10 lei—spre a fi mai la îndemâna pungii tuturor, nu s'a putut tipări decât pe hârtie de proastă calitate. (Aceasta e de fapt haina sub care apar toate lucrările editate pe cont propriu, nei edituri centrale din lipsa ua Basarabiei). Materialul folkloric e cules din trei județe: Soroca, Bălți și Orhei de d-ra Tatiana ajutată de elevele d-sale; Gălușcă, Claudia Dobândă și Serafima Oprea. Ne bucură grija ce a avut colecționara de a ne denatura conținutul producțiunilor. Selecția insă, în deosebi în partea a doua, lasă de dorit. Suntem de părere a se alcătui broșuri aparte pentru „mâncările specific basarabene“. Ghicitori, „Jocuri pentru copii", „burieni“ (?) și mai cu seamă, pentru povești. E larg câmpul de investigație, intr'adevăr. Fără o metodă precisă de sistematizare a culegerilor, nu putem năzui la formarea acelei mult visate antologii a geniului popular basarabean. Vasta lucrare la care vor contribui toate energiile creatoare ale Basarabiei va fi împărțită in tomuri aparte pentru specie literară, cu studii fiecare introductive, explicații și comparant Comoara de simțire a poporului e aleasă. Cât de frumoase sunt cântecele de Înstrăinare de dor și jale din această colecție: „Colo în deal, mai un deal, Mi-am ofrunzit un făgurean. Cum aș face să mă duc Să iau frunza s'o sărut? Că până la anu-i mult..." Am mai cita „Cântec de moarte", „Povestea lui Dumnezeu 11 etc. Dar vom, reveni BQGDa N istre GAZETA. BASARABIEI Tribunalul militar a judecat procesul locuiitorului Carra Constantin, din com. Comrat, acuzat că in toiul unei discuții, a debitat pe adresa Suveranului mai multe cuvinte de ofensă, comițând delictul de lese-majestate. Pronunțarea in acest proces se va da azi. Au fost confirmate mandatele unei bande de tâlhari aui în fața tribunalului militar venit spre confirmare mandatele de arestare demise în contra tâlharului Livadarov Alexandru, Manziuc Alexandru și Schidu Constantin arestați pentru faptul că în ziua de 3 Iulie au încercat să jefuiască pe d. Toboltoc Vasile, funcționar la consiliul eparhial. După o scurtă deliberare, tribunalul a confirmat cele trei mandate. In aceiași ședință a fost confirmat mandatul de arestare emis în contra caporalului Malai Nicolae, acuzat de crimă de trădare Tribunalul militar JUDECAT pentru crimă de lese-majestate Tribuna libera la legătură cu cele scrise in ziarul nostru despre sinuciderea unul elev dela liceul .Alex. Donici, direcțiunea acestui liceu ne-a trimis următoarea întâmpinare, căreia li facem loc cu plăcere in coloanele gazetei noastre. Domnule Redactor. Avem onoare a vă ruga să finevoiți a publica in ziarul dvs. următoarele : Tânărul Școlnie Alexandru, care a încercat să se sinucidă, nu este elev al liceului „Alexandru Donici” ci elev pregătit in particular, care a dat examene de clasa a V-a la Comisiunea de examinare de pe lângă acest liceu, fiind declarat repetent, ca unul care a obținut note insuficiente la șase obiecte de studii și o dexteritate. Director L. BOGA In ultimul congres al medicilor, ținut anul trecut la Chișinău, s'a arătat marele pericol ce-l prezintă boalele contagioase, atât pentru populația rurală, cât și pentru cea urbană, și mijloacele cele mai eficace pentru combaterea lor. Una dintre cele mai grozave boli și care de mai bine de două decenii a făcut nenumărate victime, mai ales aci în Basarabia, este tifosul exantematic, al cărui agent patogen este lipsa totală de curățenie și condițiunile neigienice de trai a populației de la sate Mijloace preventive și curative Lupta contra acestui teribil flagel prezintă două aspecte [UNK] primul de combatere și izolare, iar al doilea și cel mai important, de înlăturare a consecințelor ce le pot lăsa fatal, pentru acei ce au contractat aceste boli. In ceea ce privește chestiunea de combatere în Basarabia, au irosite multe parale, mai ales cu plata echipelor volante, dar din cauza lipsei de coordonare, rezultatele nu au fost cele așteptate. In acest an însă, prin săptămâna higienei și prin mijloacele mai eficace, telul a fost atins. Vorbind de înlăturarea consecntelor ce se pot ivi, în urma celor ce au contractat aceste boli, rolul important revine desigur spitalelor de boli contagioase, unde trebue să fie un exemplu de curățenie și higiena, personal medical bine pregătit și pătruns de spiritul de sacrificiu al datoriei. Un suiiet model Subt acest raport, spitalul de boli contagioase din Chișinău face cinste spitalelor de acest gen și numai datorită calități, urmările bolilor acestor contagioase au fost pe de-a întregul înlăturate. Spitalul de boli contagioase din Chișinău, are în fruntea sa pe d. Gheorghe Munteanu, un eminent doctor, care, înfelagând misiunea ce o are, și-a pus și își pune toată munca și cunoștințele sale în slujba binelui obștesc, muncă ce trebuie nudeobște relevată. Tocmai datorită acestui spirit de sacrificiu, de care este pătruns personalul acestui spital, statisticele ne arată că mulți ei au fost jertfele datoriei dintre Concursul a doi profesori vestit. Pentru rapiditatea punerea diagnosticului, cât și pentru vastele experiențe ce se fac, este înzestrat cu un laborator, condus de însuși directorul spitalului, având concursul neprecupețit al d-oi profesori Ciucă și Băleanu. Având în vedere deci rolul important ce-i are acest spital de boli contagioase, care deservește aproape întreaga provincie dintre Prut și Nisim, Ministerul Sănătăției are datoria imperioasă de a face toate sacrificiile, pentru ca acest spital să fie înzestrat cu cele necesare și să funcționeze în condițiuni moderne. Dar despre nevoile ce le are spitalul menționat mai sus ne vom ocupa îndeaproape, în numerile noastre viitoare. C. V. Cum se duce lupta contra bolilor molipsitoare luni de boli sinuoase din plin Aspecte și constatări Doctor M.Constantinescu Din cauza închiderii magazinului Vânzare senzațională__ Prețuri excepționale Vindem toate mărfurile cu preturi EXTREM DE EFTINE Profitați de această rară ocaziune la magazinul de manufactură „KATKAZ“ Bulevardul Regele Carol II No. 67 5593 Pentru moralizarea deținuților Șezătoarea ținută in ziua de 26 Iunie 1938, la penitenciarul „Principal“ Ciușlaia Duminică s'a ținut o șezătoare la penitenciarul local la care au participat: d. inginer Ion Ștefănescu, isnpecior C. F. R.,d. V. colonel Alexandrescu din partea d-lui general Ciupercă, procuror Cuparencu, d. Olaru Vladimir din partea d-lui prefect al județului, premiul Ioriv Diacon, etc. D. director Mânară, deschizând ședința aduce mulțumiri fiecărui reprezentant de autoritate, d-lui inspector inginer Ștefănescu dela C. F. R. și d. Stegarov, conducătorul ambelor coruri, îndemnând condamnații la corectare și pe cei in cercetare și judecată a mărturisi vina spre a lua o sotie, la Medic Primar la Spitalului de Ochi Cons. 46558E pedeapsă minimă, căutând și ei a se corecta. A făcut observațiuni acelor definiții, pentru pretinse fapte politice, rlnmdemnându-i la pocăință și îndreptare pentru binele lor, a familiei lor și a Țârei in care locuiesc și se hrănesc. A lămurit intențiile bune ale M. S. R. și aplicarea pe teren a măsurilor luate pentru readucerea fiecărui cetățean, liber sau închis, la respectul de: Lege, ordine și muncă. Corul d-lui Stegarev a executat diferite bucăți muzicale care au produs o impresie deosebită asupra deținuților. Doctor I. SANDA Str.M. Eminescu 2 (Fontanaja colț cu Armeană Roii venerice, și de piele (eczema furunculoza,psoriasis, etc.) Impatenta sexuală (ultime metoda) Consult, 12-2. 6-9. Femei 5-6.Funcționarii si lucrătorii dela Uzina Electrică, de Apă și Tramvai cu bonuri. 5520—3 Str. M. Kodâlniceanu 45. intrarea prin str Mihai Viteazu 5547-2 Isprăviți Odată cu PLOȘNIȚEI! 9384 SOPRE 20 ZeLA ^ OPTICIAN SPECIALIST REpm* NEMIROVSCHI ‘ PRETURI EFTINE-eiXfi DOCTOR tULIULES NI . Boli interne, venerice, sifilis genio-urinare (bărb. și femei’ Tratamentul special al impotenței Uretroscopie. Electroterapiei Consult, 8—10, 2—3, 6—9 Funcționarii Primăriei și Administrației Financiare cu bonuri Str. Duca 27 (Tighinei) colț cu str.Leovei vista-vis de oborul de vite 5156 — 13 1 DEL Un my Mers 11 In numărul trecut al acestei gazete, am arătat cum d. Iordan își împroșcă cu noroiu școala în care a învățat și pe colegii săi. Cu toate acestea , Sargețiu saltă până într’al nouălea cer pentru scrisul d-lui Iordan. Scrie că „tânărul apostol", adică d. Iordan, „declanșează materialul trăit (în școala normală) până la halucinație în cartea debutului strălucit „Normaliștii" in 47 de zile. E un record incontestabil, pe care totuși îl depășește cu „învățătorii” scris în numai 29 de zile. Ca să zică ce umple pe d. Sargețiu de uimire este scurtimea timpului in care domnia sa d. Iordan și-a scris romanele sale. Dar oare numai la atâta trebuia să se oprească? Nu trebuia să se scoboare la cuprins și de acolo săși scoată proptele pentru a judeca dacă un astfel de scins trebuie să te fericească ori si te scârbească? Apoi ia să facem noi aceasta" și să vedem cam ce a „trăit până la halucinație” d. Iordan în școală normală. Eu mai degrabă mi-aș acoperi obrazul de rușine, dacă în școalele normale și așa cum a scris d. Iordan. Chiar dela început, dela pag. 1, domnia sa scrie că în școala normală aveau un pedagog, „elegant și pudrat", care, „după ora 11, [Introducem în camera sa toate femeile pescuite 'n stradă", Cum se poate? așa este înfățișată o școală normală? Petrecutu-s'au astfel de lucruri în vreuna din ele? Dar să lăsam încheierile și să vedem mai la vale. Nici 2 rânduri mai jos, cetim că normalistul Bucur Matei, fiind de rând cu privegherea la bucătărie, s'a du: Cu bucătăreasa în rangAzit si duci ceapă, lați ieșiși pt Medic Primar al serviciului genico-urinar dela Spit. „Regina Maria“ Specializat la Paris in boli $1 operațiuni pe aparatul urinar. Fost 13 ani medic de spital in București la specialitatea geniie-urinare. Consultă bărbați și femei orele 4—7 Sf. Gr Budeanu (fostă Iașilor) No. 34 colț str. Șmidt 5551-2 istirea scriitorului Stricata aceasta poftește pe tânărul normatista ea, dar el se ferește, îi e scârbă, fiindcă o vede bețivă. Dar tot se duce la ea. Când beția e în toi, vrea să plece, dar bețiva vrea să-l ție... — „He-he-he, ai să vii tot mine... Știu eu, lasă!... „Și face cu ochiul. „Ptiu, târfă! Dar știu că are dreptate. Am să mă reîntorc la ea. Și cât de curând. Am devenit un imoral și un pervers. Toate pornirile curate și luminoase, cu cari am venit în internat, sau dus în vânt Halul de mărturisire! Oare așa viață că trăiește în școalele normale? Și dacă traiul din ele e înfățișat în felul acesta, oare ne mai putem ferici cu scrisul unuia care le destăinuește în felul acesta? E de mirat. Se vede că Sargețiu n-a cetit romanele acestui scriitor, dacă se poate încânta de ele. Eu, dacă aș fi învățător, mi-ar plesni obrazul de rușine că unul din ai noștri înfățișează traiul tinerilor nomaziiti din școală în felul acesta. Ce am pomenit eu aici este treabă cuprinsă numai în 3 pagini Dacă însă ar fi să pomenesc alte amănunte din romanul „Normaliștii”, n'am rămânea mai puțin uimiți, că pregătirea normaliștilor este înfățișată în felul acesta. Dacă vom lua apoi la cercetare, celelalte romane ale lui B. Iordan, vom face aceleași constatări. Ele nu înfățișează pe învățători totdeauna într'o lumină fericită. Atunci cum rămâne d. Sargețiu, care scrie că: „Iubirea ce-i purtăm lui Iordan se contopește azi cu a tuturor acelora care s'au regăsit în paginile sale, simțindu și inima săgetată de floreta fiorului artei pure“. Așa? s'a regăsit domnia sa în cele de mai sus? Trăită în școala normală în tovărășia slugilor bețive?. E din cale afară a veni cu astfel de mărturisiri. Iată insă temeiuri pentru care eu nu pot să mă fericesc, ca d. Sargețiu, de un scris ca al dolui Iordan. ARHIM SCRIBAN Pentru muncitori la ședința Comisiunii interimare a Camerei de muncă Chișinău, ținută zilele acesta s'au luat următoarele hotăriri: S'au aprobat două burse câte 3.66o lei fiecare pentru planta costului Întreținerii la nul de ucenici a ucenicilor cămila,rugă Nicolae și Minciuna Dionisie; de asemenea s'a acordat in acelaș scop un ajutor de 760 lei elevului Hangan Atanasie. S'a aprobat procurarea diferitelor unelte și haine pentru a fi distribuite ca premii ucenicilor dela cursurile profesionale industriale cu ocazia serbării de terminarea anului școlar, alocând in acest scop suma de lei 10 000. In comisiunea de licitații a Camerei au fost delegați d-nil. P. Grosu, președinte, A. Matveev și St. Cebotarencu, membri și S. Coifman, contabil. Ca secretar. Față cu dispozițiunile Ministerului Muncii și având in vedere starea de fapt a serviciului de calificare profesională, s'a hotărit ca examenele pentru obținerea cărților de lucrători și de meșteri și se adapite 1«m Septembrie s, e, expoziția DE FINE DE AN liceelor intrestriale de bâet In ziua de 1 Iulie a. c., orele 17, se deschide în localul Liceului Industrial de băeți No. 1 (str. Mișul Averescu 32 colț Regele Ferdinand) expoziția anuala de lucrări practice și de arta plastica executata de elevii Liceelor. In cadrul expoziției e organizată și o bogată tombolă. Intrarea liberă, 5588 DIRECȚIUNEA Nu ați uitat oare nimic? Principalul: 1 duzină din minunatele prezervative „Primeras Brit. Icni-Extra- Pri missima ” și „Luxus -Silken - Finest", care vă o sigură absolută menajarea nervilor 5583 Zilele trecute la Curtea locală administrativă s’a judecat un Interesant proces din care se vede cine are dreptul la certificat de naționalitate română. Este vorba de locuitorul Al. Calmanson, cu domiciliul tn orașul nostru, care a solicitat un certificat de naționalitate română pe motiv că părinții săi posedă această naționalitate. Serviciul contencios al primăriei respins cererea pe motiv că solicitantul Al. Calmanșon era fiind trecut in registrele de naționalitate română nu i se poate elibera certificatul cerut, întrucât din adresa ministerului de interne din 26 Februarie a. c. rezultă că asemenea certificate se pot elibera numai acelora care sunt înscriși în registrele întocmită potrivit art. 53 din regulamentul legii, pentru pierderea naționalității române. O nouă jurisprudentă Cina are dreptul la certificate de naționalitate română ÎNTÂMPLĂRI pin «usinai ■ ni ■ [UNK] | uimii Miumii Mimi ■ ■ m—mm* umi———■ S’a ■ [UNK]»toxicat cu înghețată Femela Maria Vârland de 50 ani din str. Eliadi Rădulescu Nr. 4, mâncând înghețată, s'a intoxicat. Cu ambulanța salvării. Intoxicată în stare gravă a fost transportată la spitalul central unde i s'a făcut spălături stomacale. Se fac cercetări spre a se stabili de unde a fost cumpărată înghețata. Intoxicație alimentară Locuitoarea Pocimban Emia de 40 ani din suburbia Tăbăcăria Veche Nr. 2, mâncând niște alimente alterate, la un moment dat s'a simțit așa de rău, încât a fost nevoie să fie internată la spital. Este interesant să adaugăm că cu o zi înainte s'a intoxicat fiica susnuroilei, Victoria, elevă. Mama și fiica se află internate la spitalul central. Arestarea unor hoți au fost arestați și înaintați parchetului hoții Cupeț Grigore, autorul jafului săvârșit asupra locuitorului Theodosie Mârzac, și Eugenia Moraru din Durlești, autoarea furtului săvârșit la d. plumunier Dăcilă din str. Petru Rareș Nr. 6. Furturi Hoți rămași neidentificați au pătruns în locuința d-lui profesor N. Muranovici din str. Romma Nr 7 de unde au furat mai multe obiecte de valoare. Este bănuită servitoarea Anastasia Roman, fostă în serviciul păgubașului Tot eri au mai fost comise furturi la Anton Olaru și la Anton Malamen, învățător din corn. Mireni, Doctor P filator Medic Secundar al Spitalului Central Chirurgie, Boli de Femei Faceri, Genito-Urinare Chișinău, str. H. Rădulescu 15 (Cumecvisia) Telefon N«. 2.98 C«liatllla!il 4-05586—1 Certificate numai pentru persoanele care au fost trecute In revista Solicitantul, la refuzul primăriei, a intentat proces acestei, pentru a constata militarea hotărîrei primăriei la curtea locală administrativă, susținând că are dreptul la certificat, potrivit art. 57 din legea pentru dobândirea și pierderea naționalității române, fiind minor la data de 27 Martie 1918. Curtea locală administrativă considerând că art. 68 din legea pentru pierderea și dobândirea naționalității române din 24 Februarie 1924 conbinat cu art. 57 din Regulamentul de aplicare al acestei legi, a stabilit că certificatele de naționalitate se vor elibera numai acelor persoane care au fost trecute în registrele de naționalitate română, sau care posedă această naționalitate în baza unei hotărâri definitive prevăzute de art. 65 și 66 din legea de mai sus și că orice alte certificate de naționalitate se consideră nule. Art. 65 și 66 In urma acestei jurisprudențe stabilită de Curtea locală activă se declară nul orice certificat de naționalitate ce nu s'a eliberat pe baza listelor de naționalitate sau pe baza unei hotăriri definitive prevăzute la art. 65 și 66 din sus arătata lege. Doctor D.GOLPIAN chirura gynacolog Specialist ta boale DE FEMEI ȘI CHIRURGIE Tratarea CU UNDE ULTRASCURTE a bolilor de femei, stomac, intestine, artrite, nevralgii sciatică, etc. Operațiuni. Str. Regele Ferdinand 101 colț Cuza-Vodă, lângă Farmacie, Telefon 231 Cons. 8—9 și 4—8 seara. Tratarea a bolnavilor staționari operațiuni In sanatoriu, și 5587»]