Gazeta de Moldavia, 1856 (Anul 28, nr. 1-103)

1856-06-11 / nr. 46

D. No. 46 aazăta DE -- T -luni în 11 ISNIE Mlptul ș.șit Urma Protocolului I, din Suplement No. 37. D. Baron de brunov face observația că linia, hotărătă prin convenția subscrisă za St. Petersburg la 1834, n'au cășunat, de la acea epocă, nici o contestație între cele două Guverne; că în districtul Cabalti, a căria artă se produse s'au văzut în adevăr, oare care reclamații; dar ele aveau mai mult caracterul de reclamații particulare luănduși începutul din titluri de proprietăți învecinate. D. plenipotentul Rosiei adaosă că Austria au dat Rosiei asigurare că condițiile particulare nu se vor amesteca nici de cum la cesie de pămănt. Contele Valevsai răspunde că © revizie a hotarălor nu însămnează luare de pămănt; și propune spre a da o dovadă de să hotărască ca spiritul ce însuflețește toate o Comisie micstă să fie însărcinată, după închierea păcii, de à lucra asupra acestui punct într'un termin hotărăt. Astă propunere este priimită în princip de toți Pienipotenții, dar priimirea ei complectă este amănată la viitoarea seanță. oriental al șprii Negre întăriri din care bui să se înțăleagă întru aceasta. D. Contele Clarendon, întemeinduse mai mult pe princinul de neutralitate mării Negre, dzice kB aceste întăriri ap putea Domnii Plenipotenții Rosiei, puind deosebirea ce ecsistă, după a lor părere între aceste întăriri mi arsenale militare maritime, sprijiniră opinia contrarie. Eczamenul acestui punct este amănat. D. Contele Valevechi dzice că politiea Care și teritorul Otoman ocupate în acest moment de armiea Rosieană, ap trebui să fie date înapoi Turciei. D. Contele Clarendon sprijină și desvălește această opinie. Domnii Plenipotenții Rosiei priimesc principul acestei restituații; dar, fiind #5 ea nu trebue să ia consfințirea ca hotărătă de căt Ja încheierea negoțiației, ii arată nădejdea, că în cursul desbaterilor, li se vu ținea în seamă înlesnirile cu care ei priimesc ecsaminarea condițiilor particulare afară din bazele priimite. | d D. Kontere Valevsti întemeindu-se ne învoirea Plenipotenților Rosiei, recunoaște dispozițiile înpăciuitoare despre care au vederat în această seanță atăt în acea ce privește Carsul, căt și aceea ce privește Insulile Aland. Înairte de a ridica seanța, D. Contele Valevschi dzice kB ap trebui Ka la viitoarea adunare, să ce ocupe de desvoltarea bazelor mi de redacția articulilor Tractatului; ex găndește că ap fi mai sine de a începe prin aa treile punct relativ la neutralizarea mării Negre. (Urmează subscrierile) PROTOCOLUL No. IV Seanța din 4 Maptie. 1856. De față: Plenipotenții Turciei, Austriei, Franției, Marei-britaniei, Rosiei și Sardiniei. Protocolul Seanței precidente s'au citit și aprobat. D. Contele Valevschi amintează că Congresul s'au rezervat a lua o hotărăre definitivă, în astă seanță, în privința comisii micste însărcinată de a verifiea și a îndrepta, deacă va fi trebuință, hotarăle Turciei și ale Rosiei în Asia. D. Baronul de Brunov zice, că această revizie trebue să se facă fără prejudeții pentru ori care parte, și astfel ca să nu poată constitua o cesie de pămănt mai multă seau mai puțină. DD. Plenipotenții Turciei, Franției, mi Marei-Britaniei găsesc de cuviință că comisiea trebue să se compue, afară de comisarii celor două părți intepecate dea dreptul, wi de delegații Puterilor contractapte. D. Contele Valevschi propune de a compune comisiea de doi comisari Turci, de doi comisari Rosieni, de un comisar Englez mi de sn comisar Franțez. DD Plenipotenții Rosiei priimesc, rezervănd aprobația Curții lor. ce au fost objectul unui eczamen la care cuprinderea următoare: S'au hotărăt ca lucrările acestei Comisii să se termine într'un termin de opt luni după iscălirea Tratatului de pace. D. Contele Valevschi dzice, că este timp de à trece precum mi Congresul au ho tărăt, la desvoltarea punctului al treilea relativ la neutraliza pea mării Negre, uninduse la redacțiea stipulațiilor al cărora baze s'au propus în seanțele precedente. D. cel dintăiu plenipotent al Franți celui dintăiu paragraf, care, după ia parte toți plenipotenții, este în „Marea Neagră este neutralizată: deschisă la marina neguțătorească à tululor „națiilor, apele și porturile sale sănt formal și pentru tot de-a-una oprite „pavilionului de rezbel, fie ori al Puterilor țărmurale, seau a ori căriea al„tă putere, afară de eccepțiile stipulate în acest tratat. „liber de ori-ce pedică, comerțul porturil r mi ar apelor Mării Negre, -pu va fi supue decăt retulile în putere.” Al doile paragraf este asemenea priimit hotărăt în chipul următor. „Marea Neagră este declarată neutră, susținerea seau așezarea, pe malul „său, de întăriri maritime militare, devin trebuincoase ca și fără nici un „object. Prin urmare Maiestatea Sa Sultapul mi Maiestatea Ca Imperatorul „Rosiei se angajează a nu ridica nici a păstra asupra țărmului său nici un „arsenal militar maritim.” D. cel dintăiu plenipotent al Marei- Britanii, ecspune că Rosiea ape aa Nicolnef un arsenal de construcții maritime, de întăea clasă a căriea păstrare ap Si în contradicție cu printipurile me care ce întemeează paragraful ai partidele, ca D. Contele Valevschi aduce aminte că Rosiea ridicase ne țărmul o parte au dărămato însuși sa fi pezidite. mi că ap trea i propune tecstul de toți plenipotenții, după ce s'au ‘ 1856. TRAITÉ DE PAIX. Suite du Protocole Ș voir le Supplement No. 37. M. le Baron de Brunnow fait remarquer que le tracé, déterminé par la sonvention signée à Saint-Pétersbourg que, à aucune sontestation entre prenant en 1834, n'a donné elles avaient exclusivement dont le terme sera fixé. Cette proposition est lieu, depuis cette époles deux Gouvernements ; que, dans le district de la Cabuletie, dont la cartea élé produite, il s’est élevé, à la vérité, des réclamations ; mais le caractère de réclamations parleur source dans des titres de propriétés Migiepses. M. le Plénipotentiaire de Russie ajoute que l'Autriche a donné à la Russie l'assurance que les conditions particulières n'impliqueraient aucune cession de territoire. M. le Comte Walewski répond qu'une révision de limites ne constitue pas un remaniement territorial, et propose, afin de donner une preuve de l'esprit d'equité qui anime toutes les parties, de décider qu'une Commission mixte sera chargée, après la conclusion de la paix, de statuer sur ce point dans un délai l'adoption définitive en est remise à la prochaine réunion. M. le Comte Walewski rappelle que la Russie avait élevé sur tale de la mer Noire des forts qu'elle a fait sauter elle-même en partie, y aura lieu de s'entendre tralisation de la mer Noire, s'applique à demontrer que ces forts pourraient - - être réédifiés. Messieurs les Plénipotentiaires de Russie, établissant la distinction qui existe, selon eux, entre ces forts et des arsenaux militaires maritimes, soutiennent Gopinion contraire. L'examen de ce point est ajourné. M. le Comte Walewski établit que la ville de Kars et le territoire Ottoman occupés en ce moment par l'armée Russe devront être restitués à la Turquic. M. le Comte de Clarendon appuie et développe cette opinion. Messieurs les Plénipotentiaires de Russie admettent le principe de cette restiștion; mais, comme elle ne doit recevoir sa consécration définitive qu'au terme de la négociation, ils manifestent l'espoir que, dans son cours, il leur sera tenu compte des facilités auxquelles ils se prêtent, dans l'examen des conditions particulières en sus des bases déj' consenties. M. 1e Comte H'atemschi, prenant aete de l'adhésion des Plénipotentiaires de Russie, rend temoignage aux dispositions conciliantes dont ils ont fait preuves dans celte séance, aussi bien en ce qui concerne Kars qu'en ce qui concerne les Iles d'Aland. Avant de lever la séance, M. le Comte Walewski rappelle qu'il y aura lieu, à la prochaine réunion, de s'occuper du développement des bases et de la rédastion des articles du Traité; il pense qu'il pourrait être opportun de sommencer par le troisième point relatif à la neutralisation de la mer Noire. PROTOCOLE N° 1Y. (Suivent les signatures). Présents: les Plénipotentiaires de l'Autriche, de la France, de la Grande- Bretagne, de la Russie, de la Sardaigne, de la Turquie. Le protocole de la séance précédente est lu et approuvé. M. le Comte Walewski rappelle que le Cong-ès s’est réservé de prendre une décision définitive, dans la présente séance, à l'égard de la Comission mixte chargée de vérifier et de rectifier, sil y a lieu, les frontières de la Turquie et de la Russie en Asie. M. le Baron de Brunnow rappelle, de son côté, que cette révision doit se faire sans préjudice pour les parties, et de façon qu'elle ne puisse constituer une cession gratuite ou superflue de territoire. MM. les Plénipotentiaires de la France, de la Grande-Bretagne et de la Turquie pensent que la Commission doit comprendre, outre les commissaires des deux parties directement intéressées, des délégués des Puissances contractantes. M. le Comte Walewski propose de composer la Commission de deux sommissaighes Tures, de deux commissaires Russes, d'un commissaire Anglais et d'un commissaire Français. MM. les Plénipotentiaires de Russie adhèrent, en réservant l'approbation de leur Cour. Il est convenu que les travaux de cette Commission devront être terminés dans Le délai de huit mois après la signature du traité de paix. M. le Comte Walewski dit qu'il y a lieu de passer, ainsi que le Congrès la décidé, au développement du lroisième point relalif à la neutralisation de la mer Noire, en convenant de la rédaction des stipulations dont les bases ont été posées dans les séances pr'cédentes. M. le Premier Plénipotentiaire de France propose le texte du premier paragraphe, qui, après avoir été l'objet d'un ehamen auquel prennent part tous les RI-mirotentiaighes, est arrêté ainsi qu'il suit: „Va mer Noire est neutralisée: ouverts à la marine marchande de toutes les nations, ses eaux et ses ports sont formellement, et à perpétuité, interdits au .pavillon de guerre, soit des Puissances riveraines, soit de toute autre Puissance, sauf les exceptions stipulées au présent Traité, .Libre de toute entrave, le commerce dans les ports et dans les eaux de la „meg Noire ne sera assujetti qu'aux règlements en vigueur.“ Le second paragraphe est également agréé par toțu les Pléaipotentiaires, après avoir été arrêté dans la forme suivante : .La mer Noire étant déclarée neutre, le maintien ou l'établissement, sur son „ittogal, de places militaires- maril mes, devient sans necessité comme sans objet. „En conséquence, Sa Majesté l'Empereur de Russie et Sa Majesté le Sultan s'envgagent a n'dteveg et à ne sonsegveg sur ce lilloral aucun arsenal - LV militaire „maghitime.” M. le Premier Plénipotentiaire de la Grande-Bretagne expose que la Russie possède à Nisolaieg un arsenal de consiruclions maritimes de premier ordre: don la conservation serait en contradiction evec les principes sur lesquels est fondt ticulières agréée en principe par tous à cet égard. se fondant notamment sur M. le Comte de Clarendon, Séance du 4 les Plénipotentiaires, Mars 1856. mais la côte orienet qu'il le principe de la neu