Gazeta de Sud, mai 1995 (Anul 1, nr. 43-64)

1995-05-06 / nr. 43

în urma „gestului umanitar“ a doi gardieni publici și al unui polițist, Lazăr Creșu moare ca un cîine (III) speranțele pentru descoperirea vinovaților către Parchetul Militar Craiova Lazăr Mircea își îndreaptă toate „Pentru stabilirea adevărului, m-am adresat Parchetului Militar, în speranța că această instituție va da dovadă de obiectivismul caracteristic instanțelor judecătorești militare“ - ne declara, foarte mîhnit, fratele victimei, care a continuat: „Sper ca ancheta să se desfășoare așa cum trebuie și adevărații vinovați să plătească pentru faptele lor“. Prim-procurorul Parchetului Militar Craiova, locotenent-colonelul Văduva, ne-a declarat, referitor la acest caz: „Am primit o plîngere din partea fratelui victimei. Am declanșat ancheta, aflîndu-ne, actualmente, în faza de audiere a martorilor. Pînă la finalizarea anchetei nu vă putem da amănunte, deoarece pot fi influențate pozițiile martorilor“. Concluziile anchetei desfășurate de Inspectoratul de Poliție al județului Dolj, privind circumstanțele în care s-a produs accidentul de circulație în urma căruia Lazăr Crișu a decedat, au fost înaintate Parchetului Militar pentru a se crea o imagine completă asupra acestui eveniment. Privind implicarea celor doi gardieni publici din satul Lișteava și eventualele consecințe pe care le vor suporta conform regulamentului Corpului Gardienilor Publici, ne-am adresat comandantului CGP al județului Dolj, maiorul Colan, care ne-a declarat: „Pînă la finalizarea anchetei, cei doi gardieni sînt suspendați din funcție. Dacă se va dovedi că sînt vinovați, vor fi îndepărtați din Corpul Gardienilor Publici, care are un regulanment foarte dur. Dacă însă nu se vor dovedi vinovați, familiile celor vinovați vor fi acționate în instanță și vor suporta rigorile legii“. Așa cum vă relatam în numărul de ieri al ziarului nostru, acest caz prezintă și unele enigme. Astfel, sergentul-major Dincă Ovidiu, cei doi gardieni publici și șoferul Teacă Gheorghe afirmă că, atunci cînd au coborît pentru a remedia defecțiunea tehnică intervenită la autoturismul ARO cu care s-a efectuat transportul, Lazăr Crișu, profitînd de faptul că nu s-a mai aflat sub supravegherea nimănui, a fugit în ancheta poliției privind accidentul de circulație, este menționat faptul că Lazăr Crișu avea în sînge o cantitate de alcool de 3,05 gr. la mie. Ori, potrivit teoriei medicinei legale, începînd cu o alcoolemie de 2,85 gr. la mie, un om normal intră în comă alcoolică, fiindu-i imposibilă orice mișcare. Repetăm, acesta este un punct de vedere pur teoretic, care nu poate fi generalizat. Bineînțeles, există excepții de la această regulă, totul depinzînd de condiția fizică și metabolismul celui în cauză. Au existat cazuri cînd anumiți indivizi au rezistat stării de comă alcoolică, prezentînd o alcoolemie de 4 și chiar 5 grame la mie. ARO-ul în drum spre Craiova Conform memoriului lui Lazăr Mircea, din Lișteava, autoturismul a plecat direct spre Craiova, iar la Grindeni plutonierul Bîrsanu Gheorghe a coborît. Potrivit declarației lui Teacă Gheorghe, autoturismul a plecat spre Ostroveni, unde plutonierul Bîrsanu a coborît. De la Ostroveni ARO-ul s-a îndreptat spre Craiova, pe o rută ocolită, însă, din motivele menționate în numărul de ieri al GPS. Ceea ce ne-a frapat pe parcursul cercetărilor noastre a fost faptul că, pentru doi dintre cei implicați în acest caz, respectiv sergentul-major Dincă Ovidiu și Teacă Gheorghe, conta mai mult cazierul încărcat pe care îl avea Lazăr Crișu decît faptul că acesta și-a pierdut viața. Referitor la acest aspect, Lazăr Mircea ne-a declarat: „Pentru ceea ce a făcut - și a făcut, într-adevăr, destule - fratele meu și-a ispășit pedepsele. Nu văd însă legătura care există între acest lucru și condițiile ciudate în care a murit“. în final, redăm iarăși o parte din declarația lui Lazăr Mircea: „Am fost întrebat dacă am pretenții materiale. Am vîndut o vacă și încă ceva pentru a-l înmormînta. Chiar dacă murea în alte condiții era firesc să-l înmormîntez eu, pentru că era fratele meu. Nu am nici o pretenție materială. Ceea ce vreau eu este să se afle adevărul, să nu existe minciună în jurul morții lui, ca să se poată odihni în pace“. Ne alăturăm și noi acestui punct de vedere, cu speranța că justiția militară își va face, ca întotdeauna, datoria și vor fi descoperiți adevărații vinovați, oricare ar fi ei. Vom reveni cu concluziile anchetei desfășurate de Parchetul Militar Craiova după finalizarea acesteia. • Mihai PÎRLOC • Dan MĂRIUȚĂ In loc sa fie vîndut giubegenilor cu 1.700 lei/kg. 500 kg. ulei s-au depreciat datorită unei anchete Primarul Tica Ghiorghe iese cu fața curată Primarul comunei Giubega,Tica Gheorghe, împreună cu directorul general al S.C. Monopol SRL, ne-au vizitat la redacție, punîndu-ne la dispoziție toate documentele referitoare la cele scrise în presă. Una din reclamațiile împotriva primarului din Giubega, ajunse la prefectul C-tin Răducănoiu, a fost trimisă de George Pomponiu (fostul primar). Motivația a constat în faptul că respectivul petiționar a fost somat de Primărie să elibereze o suprafață de teren intravilan de 14 ari. Conform registrului agricol, Ion Pomponiu, tatăl lui G.P., a deținut doar 10 ari, teren curte, în realitate, această suprafață este de 18 ari, 8 ari, din anumite motive nu au fost declarați în anii colectivizării, în anii dictaturii comuniste, I.P. primește un lot ajutător de 14 ani, peste drum de cel de 18 ani. Conform Legii 1891, punerea în posesie se face pe baza înscriselor în Registrele Agricole sau - în lipsă - pe baza mărturiilor depuse de veteranii satului. Surplusul de 8 ani i-au fost atribuiți lui George P. Modificarea este prinsă în anexa nr. 3, poziția 113, validată de comisia județeană. Pînă aici totul este conform Legii 1891. Cei 14 ani intravilani primiți ca lot ajutător - conform aceleiași legi - nu îi pot reveni lui G.P. datorită amplasamentului separat și faptului că nu figurează în Registrul Agricol, în dreptul capului de rol, defunctul I. Pomponiu. Această suprafață rămîne în rezervele primăriei (oricine ar fi primar) la dispoziția comisiei de punere în posesie. Pe reclamația primită, prefectul C-tin Răducănoiu, prin rezoluția dată, cere să se analizeze situația în mod obiectiv și să fie informat. Cei care o vor face trebuie să țină cont de faptul că, din momentul în care G.P. nu s-a conformat somației Primăriei, comite tulburare de posesie. Uleiul adus în comună nu a fost delapidat, ci confiscat Scandal mare la Giubega pentru cele 773 kg. de ulei (unitatea de măsură în comercializarea uleiului este kilogramul) aduse de primar. Cu această cantitate de ulei, fabrica de la Podari a premiat primăria din Giubega pentru recolta de floarea-soarelui din anul 1992, cultivată pe rezervele de pămînt ale Primăriei. Contravaloarea uleiului trebuie să intre în fondurile primăriei. „Fostul primar George Pomponi în funcție din ’90 pînă în 26.08.’93, cît și viceprimarul Florin Cojocaru, nu au fost în stare să aducă acest ulei în comună“, ne declară Ticu Gheorghe. Conducerea Primăriei Giubega a încercat să valorifice acest ulei prin mai multe centre din sectorul de stat, cît și prin magazine particulare. Refuz total. Ținînd cont de timpul scurt de garanție al uleiului,Tica Gheorghe a hotărît ca vînzarea să o facă D. Magdan din Giubega. „Din buzunarul meu am suportat cheltuielile de transport și chiria pentru ambalaje“ (T.G.) în preajma sărbătorilor de iarnă, primarul a oferit consilierilor și angajaților primăriei aproximativ 32 kg. ulei (1,5 kg. de persoană). „Drept mulțumire, viceprimarul F. Cojocaru, mă reclamă la poliție", în 30.01.91. Poliția din Giubega confiscă 500 kg. ulei de la domiciliul lui D.M. (acolo se stabilise locul vînzării), cantitate pentru care pit. Florin Știrbu încheie un proces-verbal. Totodată, poliția confiscă și contravaloarea uleiului vîndut de la primar, suma de 535.000 de lei, iar în 31.01,60.000 de lei de la D-tru Magnon - procese verbale încheiate de pit. Neculăiță Nicolae și pit. Știrbu Florea. Postul de poliție Giubega - după cum reiese din deznodămîntul anchetei - s-a lăsat prea ușor antrenat în această acțiune. Urmează desfășurarea anchetei. Poliția giubegeană a întocmit dosarul și l-a înaintat Parchetului de pe lîngă Judecătoria Băilești. Subiectul anchetei: „delapidare“. Un interes deosebit pentru acest caz a avut prefectul județului Dolj, C. Răducănoiu. Acesta, în mai multe rînduri, a solicitat Parchetului Băilești să-i comunice ce se întîmplă. într-un final, Parchetul i-a comunicat prefectului că ancheta este în curs de desfășurare în data de 26.04.1995, prefectul a emis imediat ordin de suspendare, nr. 69, din funcție a primarului Ticu Gheorghe. Nu știm de ce ordinul nu a ajuns la Primăria din Giubega. Cert este că fiind în delegație la Craiova, vineri 28.04.1995, însoțit de contabila de la primărie, T.G. a aflat această veste din „Cuvîntul Libertății", publicație care s-a grăbit să-l facă varză pe „delapidatorul" din Giubega. Iată că lucrurile au luat o întorsătură neașteptată pentru „binevoitorii“ primarului: Parchetul de pe lîngă Judecătoria Băilești a decis pe 02.05.1995, prin adresa nr. 189/1995, scoaterea de sub urmărire penală, dosarul fiind închis. Cantitatea de ulei care nu a fost deci delapidată dar, a fost ridicată de poliție se află în magaziile „Consum Coop“ din Băilești. O comisie specializată a efectuat analiza uleiului. Rezultatul trist, termenul de garanție fiind expirat, uleiul este depreciat și deci trebuie aruncat. Locuitorii comunei Giubega pot mulțumi viceprimarului și postului de poliție. Prețul de vînzare era stabilit la 1.700 lei kilogramul. Acum nu se mai poate face nimic, în cadrul PDSR nu se ține cont de antecedente penale în perioada în care primarul T.G. urma a fi suspendat, cineva trebuia să suplinească funcția de primar. Conform ordinului nr. 69/26.04.95, emis de C. Răducănoiu, „ Pe timpul suspendării din funcție a primarului, atributele acestuia vor fi executate de domnul Cojocaru Florin, viceprimarul comunei Giubega“. Am redat ad litteram articolul 3 al acestui ordin. Gheorghe Ținea susține că: „în entuziasmul său de a face „dreptate“, C. Răducănoiu a omis un amănunt: Viceprimarul F. Cojocaru are antecedente penale. Prin sentința nr. 218/ 1995, acesta este condamnat la 30.000 lei, amendă penală pentru calomnie la adresa primarului, și este cercetat de Parchetul de pe lîngă Judecătoria Băilești, pentru lovire și ultragiu la adresa primarului. Despre această anchetă în curs de desfășurare, C. Răducănoiu nu s-a interesat. Nu putem neglija faptul că atît F. Cojocaru cît și C. Răducănoiu fac parte din același partid • PDSR1. Patronul firmei Monopol dezminte una din „minuni" în data de 20 martie 1995, la Primăria Giubega a avut loc o licitație între trei societăți care își oferiseră serviciile pentru prestarea lucrărilor agricole. Acestea au fost: S.C. Monopol SRL, din Craiova, S.C. I.C.L.S. S.A. Craiova și S.C. „Dobre Ștefan“ din Giubega. Contractul este cîștigat - firește - de societatea care a oferit cele mai mici prețuri: 64.000 lei/ha - arat, discuit, semănat: 64.000 lei/ha - arat, discuit, semănat. Aceasta a fost S.C. „Monopol“ S.A. în data de 27.03.95, s-a încheiat contractul cu nr. 4 între Consiliul Local al comunei Giubega, reprezentat de primarul Gheorghe Tica și S.C. „Monopol“ SRL reprezentat de directorul general Ovidiu Gheorghe. Acesta declară: „Nu s-a făcut nimic în secret. Totul - contract, licitație - legal, cu acte în regulă, iată-le!“ • Florin TANOVICI sîmbătă, 6 mai 1995 - Expoziție de pictură, tapiserie și icoane pe lemn Joi, 4 mai 1995, s-a deschis la Galeriile „Arta“ din Craiova expoziția de pictură, tapiserie și icoane pe lemn intitulată „6+1“. Expun profesori de desen din Craiova, membri ai filialei locale a UAP: Alexandru Pascu - pictură, ulei pe pînză; Nicolae Predescu - acuarele și ulei pe pînză; Ovidiu Bărbulescu - acuarele; Ilinca Gabriela Stan - tapiserie și ulei pe pînză; Vasile Popescu - ulei pe pînză; Csatai Emil - proiecte de tapiserie și George Crăciunescu - icoane pe lemn. Expoziția va fi deschisă pînă la data de 17 mai 1995. • Marius Coge în perioada 11-17 mai, se va desfășura la Craiova. Tîrgul „Agrotex ...95" Vineri, 5 mai 1995, de la ora 10.000, a avut loc la Camera de Comerț și Industrie „Oltenia“ o conferință de presă. Aceasta a fost un preambul la cea de a patra ediție a tîrgului național (cu participare internațională, „Agrotex ’95“, ce se va desfășura între 11-17 mai la Craiova. Au participat: Mihalache Hotăranu, președintele Camerei de Comerț și Industrie, Dan Cioroianu, șef serviciu Tîrguri-Expoziții-Publicitate, Gh. Albu , secretar general al Camerei de Comerț. Președintele M. Hotăranu a prezentat programul tîrgului (care va avea profil agroalimentar). Pînă în prezent s-au înscris 72 de firme, dintre acestea, o mare parte fiind firme străine. Vor fi reprezentate 24 de județe, în fruntea cărora se află județul Dolj. Firmele străine care participă provin din : Germania, Canada, Grecia, Israel, Turcia. Ca o noutate față de edițiile anterioare menționăm: Expoziția de zootehnie, organizată cu sprijinul Direcției Agricole Dolj; simpozionul organizat de firma „ Youd Syd“ (Israel), precum și conferința Băncii Agricole, privind politica lor bancară. La sfîrșitul tîrgului, vor fi atribuite patru premii: Premiul pentru organizarea standului, Premiul pentru produsul ce reprezintă o noutate tehnică, Premiul pentru standul cel mai eficient, Premiul pentru diversitatea produselor prezentate. Și-au anunțat participarea reprezentanți de la ambasadele Columbiei și Israelului. Menționăm că acest tîrg general de mașini, utilaje, aparate, echipamente pentru agricultură și industrie alimentară se va desfășura la Casa Tineretului și Științei din B-dul Nicolae Titulescu. Pînă nu demult, această clădire era acaparată de angrosiști, existînd chiar pericolul ca tîrgul să nu se desfășoare. Spațiile de expunere măsoară 1.000 m în interior și peste 4.000 m în exterior. Organizatorii celei de a patra ediții a „Agrotex“ sînt: Camera de Comerț și Industrie „Oltenia“ S.C. „Mai“ S.A., Fundația pentru Tineret Dolj. • Lavinia BÎCIU Deși nu se bucură de aceeași audiență ca în Ardeal, PUNR Dolj există A avut loc prima conferință de presă din acest an Joi, 4 mai 1995, a avut loc prima conferință de presă a P.U.N.R. Dolj din acest an. Au participat: Emil Roman - deputat, președintele grupului parlamentar PUNR din Camera Deputaților, Vasile Șuta - deputat, Mihai Marcu - președintele filialei Dolj, Gheorghe Pîrvu - consilier municipal PUNR, (președintele subfilialei Craiova), alți membri. .Activitatea în județ se confundă cu activitatea din municipiu" întrebat despre activitatea curentă a PUNR, ce a întreprins și realizat partidul în județul Dolj și, implicit, în municipiul Craiova, Mihai Marcu a considerat că, mai concret, poate să răspundă Gheorghe Pîrvu, consilier municipal, de cîteva zile, președintele subfilialei Craiova. Acesta a spus că, de fapt, activitatea în județ se confundă cu activitatea din municipiu. Prin persoana lui G. Pîrvu, PUNR „și-a adus contribuția la cîteva decizii importante: reorganizarea regiilor autonome, soluționarea problemelor pe care le au revoluționarii în privința acordării spațiilor comerciale, problemele cu pămîntul, cele ale veteranilor (...)“. Solicitîndu-i opinia despre colaborarea, la nivelul județului Dolj, între partidele din arcul guvernamental, Mihai Marcu ne-a răspuns: „Este o întrebare grea“. Recunoscînd faptul că PUNR Dolj (deși nu se bucură de o audiență la mase ca în Ardeal, aici lipsind „obiectul muncii“: minoritatea maghiară este totuși un partid energic, redactorul GdS a întrebat dacă, în perspectiva alegerilor locale, se pregătește vreun candidat la funcția de primar al Craiovei, președintele M. Marcu a prezentat propunerea partidului. Este vorba e prof. univ. dr. Gheorghe Pîrvu, în prezent consilier municipal la Consiliul Local Craiova; în încheiere, delegația PUNR și-a exprimat părerea de rău că, din cauza programului încărcat, prefectul C-tin Răducănoiu (deși este membru PDSR - partid aliat al PUNR, în coaliția guvernamentală) nu a putut să aibă o întrevedere cu aceștia. • Lavinia BÎCIU ■r A