Gazeta de Sud, septembrie 1995 (Anul 1, nr. 144-169)

1995-09-01 / nr. 144

Gorj A fost schimbat directorul de la PECO în ziua de 29 august, la sediul SC PECO SA, reprezentanții FPS și FPP Gorj au hotărît schimbarea din funcție a directorului unității, economist C. Arnăutu. Pînă la organizarea concursului pentru ocuparea postului rămas vacant, interimatul va fi asigurat de contabilul șef al unității. Salariații au rămas contrariați de această schimbare, întrucît la sfîrșitul anului trecut SC PECO SA, condusă de C. Arnăutu, a avut un beneficiu de peste 500 milioane lei, în acest an s-a dat în funcțiune o stație de benzină ultramodernă la tîrgu Jiu, iar populația Gorjului nu a dus lipsă de benzină, motorină și butelii. • Al. Doru ȘERBAN Mehedinți Din mila patronului Patronul S.C. Onix SRL avea un angajat pe nume Vlăduț Cornel. Și cum omul, chiar dacă lucrau negru, nu avea unde să-și odihnească oasele, a fost cazat în sediul firmei. într-o noapte, „chiriașului“ i s-a făcut sete. A intrat în biroul șefului și, căutînd frigiderul, a dat de casa de bani, lăsată cu cheia în broască. A luat și el un top. Din mila patronulu s-a ales cu 310.000 de lei care-i trebuiau, după cum avea să mărturisească, pentru a-și găsi o gazdă. Acum a pierdut și vechea gazdă. Furau cu... ajutorul trenului Ristea Daniel Lucian, Cetate George, Ristea Gheorghe Claudiu, Borugă Ionel Marian, Doncea Petrișor Marian și Drăghia Aurel Sorin, toți severineni și toți fără ocupație, pe lîngă altele, făcuseră pasiune pentru magazinul din satul Erghevița, comuna Simian, în care au intrat, cu de la ei voie, de două ori. Furau cu ajutorul trenului. Pătrundeau prin acoperiș și spărgeau tavanul. Băieți salon, ca să nu deranjeze, se apucau de demolat atunci cînd trecea trenul. Glasul roților de tren le acoperea activitățile infracționale. De la una din vizitele lor, în magazinul cu pricina se poate găsi un nou produs: zahăr amestecat cu orez ori invers. Pentru că, neavînd sacoșe, au golit respectivele produse și au încărcat sacii astfel disponibiliza cu... ouă surprize Kinder, ciorap, șlapi. Și cum le plăceau surprizele, au dus ouăle de ciocolată la unul dintre ei acasă, ca să vadă ce surprize conțin. Numai că surpriza a venit din partea polițiștilor, care au luat surprizele drept corpuri delicte. Urmează alte surprize pentru cei șase. Paterson și ai lui 9 au încasat cîte un tpercut regulamentar Cum REMAT, societatea care colectează deșeuri, are nevoie de acestea și sînt destui care se aleg cu sume frumușele din predarea lor. Barbu Ion, Chiriță Paterson și Dorol Eugen, din Dudáșul Cernețiului, au dat tîrcoale fermei Avicola Simian, aflată în conservare. Și nu au plecat cu mîna goală. Au luat niște subansamble de la cuptoare în valoare de 1 milion de lei, cu intenția de a le preda la REMAT. N-au mai apucat. Paterson și ai lui au încasat cîte un tpercul regulamentar. Pentru refacere, vor intra în conservare. • Ion LECA Mehedinți ------------------------------------------Pentru ca lumea bună să (re)descopere apa caldă Contribuabilii restanțieni vor da piept cu justiția, pe calea Ordonanței Prezidențiale Trăim într-o țară a paradoxurilor. Și orice este posibil. Lăsat să se descurce așa cum poate, ca în economia de piață, contribuabilul român, un termen de care grijulii ce implementează reforma se feresc ca de dracul, nu a putut și nu poate să scape de cămătarul-stat, împovărat de griji, cu punga goală, dar plin de nevoi, atunci cînd primește salariul, indexat din cînd în cînd, cu o sumă modică, aproape că nu mai știe pe unde să și-l plaseze mai întîi ca să-și achite datoriile. Deși, am mai spus-o, la gradul de fiscalitate de acum, cel mai bun lucru ar fi ca Guvernul să-și angajeze cîte un reprezentant la fiecare bloc. Care să-l aștepte pe om la scară, să-i ia salariul și să-i achite datoriile. Și în județul Mehedinți, ca de altfel în toate județele țării, oamenii au... descoperit apa caldă. Mai bine zis prețul acesteia. Dacă a plătit mai mereu atît cît nu face, nu l-a întrebat nimeni. Lui i s-a pus întotdeauna în față același slogan: „Porunca întîi, plătește totul“. Și trebuie să plătească, de nn beleaua-l paște! Cel mai bine simt acest lucru severinenii acum, cînd, după oprirea furnizării apei calde, motivate de reviziile tehnice, Termocentrala Halînga va lăsa conductele să ruginească pînă cînd „Lotus-ul“, intermediarul între aceasta și asociațiile de locatari, nu-i va achita cel puțin jumătate din datoria restantă, datorie care se ridică la mai mult de un miliard de lei. Termocentrala o dă pe Lotus, iar aceasta pe asociațiile de locatari. Ele, la rîndul lor, o aruncă în cîrca acelor cetățeni care nu sunt cu plata la zi. Un lanț al slăbiciunilor, la capătul căruia este legat contribuabilul. Cum în municipiul severinean s-a brevetat, în premieră mondială, distribuirea energiei electrice cu... sacul, s-a găsit și soluția silirii celor ce nu și-au achitat obligațiile financiare la asociațiile de locatari: chemarea în justiție. Și nu așa, oricum. Pe calea Ordonanței Prezidențiale. Cum cunosc destui severineni cărora nu li se mai poate lua decît sufletul, iar onor prezidentul face, deja, vocalize, pregătindu-se pentru interpretarea ariilor electorale, nu cred că acțiunea va avea efectul scontat de inițiatori, între altele și datorită faptului că lui, contribuabilului, i s-a cerut mereu să dea. De primit, poate pe lumea cealaltă. Bunăoară, dacă judeci după sumele percepute pentru consumul de apă caldă, înseamnă că în orele furnizării acesteia, toate robinetele, din trei sferturi ale municipiului, au fost deschise la maximum. Și asta nu se întîmplă doar cu apa caldă. Ci și cu cea potabilă și cu energia electrică. Pierderile pe rețea intră tot în contul contribuabilului, ca de altfel și repararea instalațiilor din subsolul blocului în care locuiește. Și de unde să scoată atîta bănet cetățeanul, trăitor într-un colț de lume în care impozitul pe salarii reprezintă a doua sursă de constituire a bugetului național? E mai greu de dat un răspuns, întrebat despre corectitudinea încasărilor de la asociațiile de locatari, o oficialitate locală mi-a spus că va băga pe fir poliția economică. Deși nici ea nu are ce face. Banii se iau pe baza consumurilor trimise de furnizori și intermediari, iar chitanța o primești pe suma pe care o dai. Pînă una-alta, contribuabilul severinean a făcut baie și este musai să plătească. Dacă nu, teoretic, va da piept cu justiția. Și, tot teoretic, pe calea Ordonanței Prezidențiale nu-i exclus să se judece mult și bine. Pînă cînd se vor înființa închisorile datornicilor. Și acolo, în numele drepturilor omului, va avea și apă caldă. Gratuit. • I.LECA Prognoza meteorologică pentru Oltenia în intervalul 1 septembrie ora 9 -2 septembrie ora 9 Vremea va fi rece și, în general, instabilă. Cerul va fi mai mult noros. Pe arii extinse va ploua, ploi ce vor avea și caracter de aversă însoțită pe alocuri de descărcări electrice. Izolat sunt posibile cantități de precipitații peste 20 l/m2. Vîntul va sufla slab pînă la moderat cu intensificări izolate. Temperaturile maxime: 16 °-21 °, temperaturile minime: 7 °-12 °. Meteorolog: Iulia Lup. Calitatea apei potabile în Craiova, în ziua de 31.08.1995 Clor = 0,35-0,55 mg/l (max 0,50 mg/l); Amoniac = absent; Azotiți = absenți; Substanțe organice = 3,165 mg/l (max. 10 mg/l); Turbiditate = 1,1-2,2 —....................—.................................——————f? Locvacele Lică M.C. m-a onorat din nou, numindu-mă în ziarul său „Locvacele Sică“. Compliment sau nu, eu știu că există un proverb care spune: „Să nu-i crezi pe greci cînd te vorbesc de bine că... te zdrobesc.“ Eu nu sînt Homer pe limba greacă ostatec[ al nimănui. Eu nu cînt și nici nu laud pe nimeni, îmi exprim părerile și principiile cînd cred că este cazul. Thales din Milet, întrebat fiind ce e mai greu, a răspuns: să te cunoști pe tine. Și ce-i mai ușor? A da sfaturi altora.“ Eu nu te sfătuiesc. Faci ce vrei „în așteptarea zilei de apoi.“ " Eu încerc să mă cunosc pe mine însumi. • Dr. Vasile Frînculescu - Vicaru P.S. Citește cartea lui Josef Toman „După noi potopul!“ Poate îți mai aduce aminte și de trecut, și de prezent. Și poate vei cugeta și spre viitor! Nu poți sări o viață întreagă dintr-o barcă în alta! în fața unei numeroase asistențe aflată la Complexul nou din Valea Roșie: „Socrul meu, Constantin Gavrilă, m-a amenințat cu moartea, fugind după mine cu un cuțit în mînă“ Romică Andrei s-a căsătorit în anul 1994 cu Valeria Gavrilă după ce, în prealabil, fuseseră prieteni o perioadă mai lungă de 3 ani. Romică Andrei este șofer, fiind angajat de la vîrsta de 18 ani, din 1988, iar Valeria Andrei este coafeză. Locuiau împreună în apartamentul soțului, din Valea Roșie, mereu mîna în buzunar, iar Romică îi zicea - Ce, mă, vrei să mă tai? Scoate cuțitul și taie-mă! Eu nu am văzut cuțitul, dar tot mereu omul băga mîna în buzunar. După ceva timp, socrul lui a luat un pietroi în mînă și l-a lovit în spate. Atunci, noi am intervenit, chiar dacă era socrul lui ce, trebuia să-l omoare? Dacă îl lovea în cap? După aceea, omul a plecat“. „Dacă nu fugeam la complex, era hotărît să mă omoare în apartament“ - a spus Romică Andrei. Socrul meu m-a amenințat cu moartea „în seara zilei de 10.07.1995, soția mea, Valeria, a părăsit domiciliul conjugal, fără un motiv întemeiat. In ziua de 19.07.1995, în jurul orei 17.00, a venit la domiciliul meu Gavrilă Constantin, socrul meu, din Craiova, cartier 1 Mai, bloc A10, sc. 1, ap. 7, pe care eu nu am vrut să-l primesc în casă, fiindcă se afla sub influența băuturilor alcoolice. La refuzul meu de a-l primi în casă, acesta a băgat piciorul între toc și ușă, pătrunzînd cu forța în apartament și, folosind expresii jignitoare, a început să mă lovească.Scăpînd din mîinile lui, am fugit spre complex, dar acesta s-a luat cu cuțitul după mine. Nereușind să mă prindă, mi-a aruncat o piatră în spate, trîntindu-mă la pămînt, după care a plecat. Menționez că fratele socrului meu este arestat pentru un omor produs în satul Marotinu de Sus, comuna Celaru și chiar socrul meu a fost interogat de poliție în urma acestei crime“ ne-a spus Romică Andrei, ginerele lui Constantin Gavrilă. Dacă nu interveneau cetățenii, era hotărît să mă omoare Referitor la „scena de film“ petrecută în seara zilei de 19.07.1995, cîteva dintre persoanele din cartier care se aflau la complex au declarat: Laurențiu Brotac: „Am văzut un bărbat care fugea după Romică Andrei, ocolind de două-trei ori după mașinile parcate aici, în spatele complexului. Acel bărbat a luat o piatră mare de jos și i-a dat lui Romică Andrei în spate, care a căzut jos. După aceea, omul a plecat“. „Un om mai în vîrstă fugea după Romică Andrei și i-a dat cu un pietroi în spate. Cînd noi am strigat să-l lase, acesta a plecat. Toată lumea zicea să-l lase, că-l omoară“ - a spus Claudiu Pîrvu. Anghel Matei. „Cînd am ieșit din complex, vreo 5-6 persoane, l-am văzut pe socrul lui Romică Andrei cum îl aleargă în jurul unei mașini. Socrul băga Certificatul medico-legal atestă violența loviturilor în urma scandalului. Romică Andrei s-a prezentat la un medic legist. Conform Certificatului medico-legal nr. 2853/A2/20.07.1995, s-a constatat: • la nivelul hemitoracelui drept dorsal, la bază, excoriație liniară cu crustă hematică neuniformă de circa 71 cm • regiunea lombară stîngă paravertebrală, plagă cu crustă hematică neuniformă de 4/3 cm , regiunea temporală dreaptă, tumefiere violacee de 3/2 cm. Concluzia medicului Gheorghe Mitroi este: „Romică Andrei prezintă leziuni de violență produse prin lovire cu corpuri dure“. Romică Andrei se judecă, după divorț, cu fostul socru în urma acestor scandaluri, o familie de tineri s-a despărțit la un an de la căsătorie. Neavînd copii și nici pretenții exagerate, divorțul s-a pronunțat de la prima înfățișare. „In ziua de 21 august 1995, am depus plîngere la Tribunalul Dolj, împotriva fostului meu socru, Constantin Gavrilă, tractorist la A.S.M. Craiova“ a spus Romică Andrei. „De fapt, comportările lui violente nu sunt o noutate: înainte cu o lună de nuntă, acesta, la serviciul Valeriei Andrei (soția mea), a scos o bîtă la mine și m-a amenințat cu moartea, pe motiv că i-a fost zgîriată mașina în fața blocului meu“ a continuat Romică Andrei.Pe 18 septembrie 1995 va avea loc prima înfățișare la Tribunalul Dolj. Octavian MATEESCU Calcule profunde sau precipitate? Așa cum ne-a obișnuit, Guvernul s-a și pus pe treabă de cum a început vacanța parlamentară. Ca și cum s-ar lucra în schimburi. Cum lasă cele două camere jucăria din mînă, cum o preia Guvernul și începe a emite ordonanțe care, la toamnă, prin mașina de vot arhicunoscută, vor deveni legi. Lăsînd gluma la o parte, acest fapt este normal în condițiile României de azi, care are nevoie de legi noi care să modifice altele emise tot după revoluție, dar pe care societatea noastră în continuă transformare le-a lăsat repede în urmă. Dacă observăm mai atent, multe acte normative de importanță pentru fiscalitate, în general, au fost emise de către Guvernul Văcăroiu în chiar această perioadă de vacanță, de-a lungul guvernării. Dacă aceste acte ar fi fost prezentate Parlamentului ar fi stat o vreme la dospit, iar apoi ar fi fost întoarse și pe față și pe dos și ar fi fost operante atunci cînd nu ar mai fi avut nici un efect pentru economie. O astfel de ordonanță este Ordonanța publicată în Monitorul Oficial nr 86/1995, pentru modificarea Legii nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii. Ea are o importanță deosebită întrucît bulversează politica salarială a multor firme, mai cu seamă a firmelor private mici, prin două noutăți: prima este aceea că se desființează impozitarea cu 130% la salariații care desfășoară o activitate la alt loc de muncă decît cei unde au cartea de muncă și aici intră contabilii care țin evidența la mai multe firme mici în afara serviciului de bază, acesta fiind cazul cel mai frecvent și cea de-a doua noutate este că pentru salariul minim pe economie nu se plătește impozit, respectiv pînă la 90.900 lei brut se primesc 75.000 lei net. Consider că, urmare a acestei Ordonanțe, toți patronii care sunt membri asociați într-o firmă și care au deja contracte de muncă la un salariu minim pe economie, pentru că sunt interesați să „meargă“ numai vechimea, răsuflă acum ușurați de povara impozitului pe salariu, iar salariații lor vor avea pe linie salarii de 75.000 lei. Nu știu ce calcule și-a făcut Guvernul dar sunt convins că pierde mulți bani. O altă grupare de firme care sunt bulversate, dar de data aceasta în mod negativ, sunt firmele de stat, administrația de stat și unitățile bugetare, cum ar fi centrele de execuție bugetară școlare, care au, de regulă sute și mii de salariați și care nu numai că trebuie să recalculeze salariile sau să facă modificări în programele de salarii pe calculatoare, dacă au așa ceva, dar mai trebuie să o facă și rupînd luna august în două. Cei drept, nu prea mulți salariați au salarii între 75.000 lei și 90.900 lei. Consider că era mult mai simplu ca această Ordonanță să fi fost aplicabilă începînd cu data de 1 septembrie 1995, că nu era foc. Sau poate era? • Eugen STĂNESCU Calafat O femeie reușește să sperie Consiliul Local în noaptea de 18/19 august 1995, Iulica Bogatu a încercat să pătrundă pe timp de noapte în incinta Consiliului Local Calafat. încercările au rămas fără rezultat, deoarece a fost depistată și reținută de către gardianul public Stelian Gheorghe. Conform Legii nr.61/1991, pentru pătrunderea fără drept în Consiliul Local Calafat, Iulica Bogatu a primit o amendă contravențională în valoare de 100.000 lei. • O.M. Cinema Craiova Cinematograful „Patria“: „Congo“ -SUA. Spectacolele încep la orele: 8.45; 11.00; 13.30; 16.00; 18.30. Grădină: 21.00. Cinematograful „Central“: „Provocatoarele“ - Italia. „Scenariu ucigaș“ (Perioada 27.09) Spectacolele încep la orele: 11.30; 16.30; 18.45. Grădină: 21.00 Cinematograful „Modern“: „Născuți asasini“ - SUA. Spectacolele încep la orele: 10. 14.00; 16.00; 18.00. Slatina Cinema „Lumina“ (orele 10.30; 12.30; 14.30; 16.30) „Alerta“ (SUA) (1-3 septembrie) Caracal Cinema „Central“ (orele 10. 15. 17. 19) „Hăituit în insula răzbunării“, (SUA) (Perioada 1-3 septembrie) Cinema „Flacăra“ (orele 9.30, 11.30, 13.30, 15.30) „Lady Chatterly“, SUA (Perioada 1-3 septembrie) Tîrgu Jiu Cinema „Victoria“: orele: 11.00, 13.00,15.00,17.00 „Numele de cod: Răzbunare“ (31-3 septembrie), între Cinema „Dacia“- „Războiul iubirii“ 31-3 septembrie. Orele: 10.30,14.30,17.30. Turnu Severin Cinema „Porțile de Fier“ - „Alerta“ - SUA; orele: 10. 14. 16. 18. (Perioada 1-7 septembrie) Cinema „Flacăra“ - „Hărțuit în insula răzbunării“ -SUA; orele: 10. 13. 15. (Perioada 1-7 septembrie) - Cinema „Independența“ Filiași 1-3.09 Direct Hit - SUA 4-7.09 Profu' de engleză - SUA Cinema „Arta" Calafat 1-3.09 Rob Roy - SUA 4-7.09 Răzbunarea - SUA Cinema „Doina“ - Băilești 1-3.09 Străluciri senzuale - Italia 4-7.09 Secretul luptătorului Kung Fu - SUA Cinema „Victoria “ Segarcea 1-3.09 Răzbunarea tatălui - India 4-6.09 E pericoloso sporgersi - România 7.09 Cursă infernală - SUA Cinema Dăbuleni 1-3.09 Cursa infernală - SUA 4-6.09 Hărțuire sexuală - SUA 7.09 Anunț periculos - SUA Cinema Cetate 1-3.09 Legendele toamnei - SUA 4-06 Cădere liberă - SUA 7. Cavalerul diavolului - SUA