Gazeta de Sud, octombrie 1995 (Anul 1, nr. 170-195)

1995-10-02 / nr. 170

[1 &AZETA de SUD Considerind că au fost grav lezate drepturile fundamentale ale omului LADO cere demiterea celor doi inspectori generali școlari Sîmbătă, s-au prelungit, pînă tîrziu, discuțiile inițiate de Liga pentru Apărarea Drepturilor Omului, în conferința de presă vizînd învățămîntul preuniversitar doljean. Vorbitorii (prof. Ceapraz Ștefan, președintele ligii, ec. Nicola Marius, revizor la Inspectoratul Școlar Dolj, profesorii Moșoiu Ion, Marinescu D., Bologa M., Bucă Petre, Simion Ștefan, președintele filialei Dolj a Asociației Naționale împotriva Corupției), s-au referit la situații de încălcare ale legii, ale drepturilor cadrelor didactice, ale dispozițiilor ministerului de resort, la nereguli și lipsa de organizare a activității de detașare, transferare, suplinire, din partea conducerii Inspectoratului Școlar. Referindu-se la ultima încercare de desfacere a contractului său de muncă, Nicola Marius a menționat că s-a adresat mai multor foruri internaționale, atrăgînd atenția asupra atitudinii de pasivitate a celor acuzați de aceste nereguli. S-a insistat asupra tendinței de înregimentare politica din școala doljeană, a presiunilor asupra directorilor de școli, în special. Reprezentanții LADO și ANIC solicită demiterea inspectorilor generali Săseanu Aurel și Dobrescu Maria. • Gabriela BORA Comirațul nedrept al legii Redăm mai jos o sesizare a două femei care, prin demascarea abuzurilor săvîrșite de echipa managerială a RAIL Tg-Jiu, au fost puse pe liber. Femeile au acționat unitatea în judecată, dar faptul că încă de la primul termen contestațiile lor au fost respinse, nedîndu-li-se voie nici să angajeze avocat sau să obțină alt termen pentru apărare și mai ales discuția purtată de ele mai tîrziu cu președintele completului de judecată între șase ochi cînd acesta, într-un moment de sinceritate, a recunoscut (cine dracu l-a pus?) ce a recunoscut... le-a dat de gîndit acestora... care au revenit cu o nouă contestație la domnul președinte al Judecătoriei Tg-Jiu, pentru a-i sesiza aceste aspecte destul de grave. Dar și aici au întîmpinat greutăți, ca peste tot, pentru că la Secretariat nu au vrut nici să primească actul și nici să-i dea număr de înregistrare, drept care femeile au fost nevoite să recurgă la serviciile Romtelecom-ului, expediind actul cu 3 zile întîrziere, în ziua de 25.09.1995, cu aviz nr. 19.831, pe adresa Judecătoriei, în loc să fie primit pe 22.09.1995 (la mijloc fiind două zile libere, sîmbătă și duminică). Iată și actul cu pricina, de care secretara Judecătoriei a fugit cu dracu’ de tămîie! „Domnule Președinte, Subsemnatele: Bădescu Maria, domiciliată în Tg-Jiu, str. Olari, bl. 5, sc. 3, ap. 54 și Pătrașcu Minodora, domiciliată în Tg-Jiu, str. 8 Mai, bl. 5, sc. 1, ap.2; Vă aducem la cunoștință umătoarele: în ziua de 20.09.1995 am avut primul termen la Judecătoria Tg-Jiu privind dosarele 10.018 și 10.019 - referitor la „Litigiul de muncă cu RAIL Tg- Jiu“. Ne-am prezentat în instanță la completul condus de domnul judecător Fugaru, am expus motivele, am depus la dosar actele necesare. Cum singurele motivații ale reprezentantului RAIL - jurist pensionar Dolcu - au fost reorganizarea regiei conform Ordonanței 69/1994 și o întîmpinare depusă după audierea noastră, al cărui conținut nu îl cunoșteam, am rămas surprinse cînd domnul președinte al Completului de judecată ne-a spus că rămîne în pronunțare încă de la acest prim termen. L-am întrebat pe domnul judecător Fugaru precum că am fi dorit un termen de apărare, deoarece nu cunoaștem conținutul întîmpinării depusă de RAIL TG- Jiu după audierea noastră, însă dînsul a răspuns că nu este nevoie. A doua zi am controlat condica proceselor ce avuseseră loc pe 20.09. 1995, dar contrar uzanțelor, nu erau trecute rezultatele. Am revenit pe 22.09. 1995, cînd am constatat că ne fusese respinsă contestația, fapt pentru care am mers la judecătorul Fugaru pentru a ne înlesni accesul la dosar. Domnul judecător ne-a explicat că dosarele sînt în circuit pentru a li se da număr și timp de două săptămîni, pînă ce se redactează hotărîrea, nu putem avea acces la ele. Întrebîndu-l de ce nu ne-a dat termenul de apărare, cum era firesc, domnul judecător Fugaru ne-a răspuns: „E mîna lui Dragomir! N-am ce să vă fac! Aveți alte căi de atac...“ Față de cele arătate mai sus vă rugăm să luați măsuri, în caz contrar ne rezervăm dreptul să ne adresăm la Curtea Supremă de Justiție și Guvernului României“. Maria Bădescu, Minodora Pătrașcu Lungă mai e și mîna lui Dragomir (directorul general al RAIL Tg-Jiu)! De la RAIL la Judecătorie... Deocamdată cele două femei șomere și-au propus să facă și o grevă a foamei în fața Prefecturii, asta în preajma nunții fiului directorului ior (7.10.1995), la care, fără discuție, vor fi invitați și mai marii județului, pe care nu-i mai enumerăm din lipsă de spațiu... (și dispreț!). • E. TERENTE Fină la 1 martie 1996, în Craiova, datorită S.C. SPUMOPLAST SA, vor fi date in funcțiune două societăți mixte Societatea Spumoplast S.A. Craiova, care se ocupă cu fabricarea de repere pentru automobile (capitonate, scaune, etc. pentru Dacia, Aro, Oltena și, de curînd, Cielo), își extinde raza de activitate. „Momentan, se duc ultimele tratative pentru crearea a două societăți mixte, cu parteneri din Franța și Germania. Una dintre societăți este deja aprobată de F.P.S., iar pentru cealaltă, se duc tratative, dar există certitudinea că va primi aprobare. Acestea, ca și Spumoplast S.A. se vor ocupa tot cu fabricarea de repere pentru automobile, mai ales că 80% dintre reperele automobilului CIELO, vor fi fabricate de noi. Acum se fac amenajări ale spațiilor și se lucrează la tehnologii. Termenul la care aceste două societăți mixte trebuie să intre în funcțiune, este 1 martie 1996“ - ne-a spus Gabriel Ancuța, manager general al S.C. Spumoplast S.A. Craiova. • Octavian M. Regulamentul concursului BINGO PRESS" 1. Ora de începere - 20.45, în fiecare zi, la Radio Oltenia Craiova (cu excepția zilei de duminică). 2. Răspunsurile vor fi date „în direct“ la telefonul 051/134190. 3. Vor fi puse două întrebări: prima, privitoare la cotidianul „Gazeta de Sud“; răspunsul corect va fi premiat cu suma de 10.000 lei; a doua, de cultură generală; răspunsul corect va primi încă 10.000 lei. 4. Răspunsul incorect la cea de a doua întrebare nu anulează premiul pentru răspunsul corect la prima întrebare. 5. Fiecare cîștigător va primi un cupon de participare la tombola lunii. 6. Cîștigătorul va trebui să-și decline telefonic identitatea și nr. B.l. după ce va ieși din emisiunea în direct. 7. Răspunsurile incomplete nu se premiază. 8. O singură persoană poate cîștiga într-o lună numai de 3 ori. 9. La tombola lunii premiile se vor acorda prin tragerea la sorți a seriei cuponului nominalizat. __________________________ __________________________________ 170 / luni, 2 octombrie 1995 Astăzi, începe anul universitar cate facultățile din țară (profil de stat și particular) își vor deschide larg porțile, pentru a-și primi studenții. Unii au promovat într-un an superior de studii, alții vor păși pentru prima dată pe treptele unei facultăți pentru a asista la un curs. Tuturor, redacția Gazetei de Sud le adresează celebra urare studențească: „Baftă!“ Festivitatea de descidere Festivitatea de deschidere a cursurilor universitare pentru facultățile Universității din Craiova are în Sala Albastră, de la ora 10,00. La Facultatea de Medicină, festivitatea are loc în clădirea nouă. Științele Economice au ales Casa de Cultură a Studenților. La Facultatea de Litere și Istorie, 26 octombrie a fost ultima zi de examinare pentru continuarea studiilor la secția Birotică. Sunt 25 de locuri (5 pentru Istorie, 20 pentru Litere) și 60 de candidați- 20 pentru Istorie, 40 pentru Litere. Cazări .„în centrul universitar Craiova sunt satisfăcute 75% din cererile pentru cazare față de alte centre unde proporția este de 25-35%“, declară dl. Mici Sălică, director economic al Universității craiovene. Criterii de casare ...Au în vedere domiciliul stabil al solicitantului (dacă e sau nu din localitate), ordinea mediilor, cererile depuse în lunile iunie-iulie, dacă cel în cauză e familist sau nu, situația lui disciplinară etc. Din cauza solicitărilor mari pe care le avem, am făcut în două rînduri adrese la Inspectoratul Școlar Dolj, pentru a primi o situație cu locurile rămase libere, disponibile deci, din căminele liceelor, adrese la care nu am primit nici un răspuns. Așa încît am luat legătura direct cu liceele și am obținut; - Liceul „Henri Coandă“: 150 locuri (fete); - Liceul „Frații Buzești“: 40 locuri (fete); - Liceul „Economic“: 50 locuri (fete). Conf.univ. Vrabete Maria, prorector, încearcă să obțină prin demersuri la Primărie și Inspectorat, locuri și pentru băieți. Burse de studiu . La Facultatea de Litere și Istorie sînt oferte pentru burse de studiu în Albania și Bulgaria. Surpriza: nu există solicitări! • La Horticultura sînt trei burse de specializare pentru patru luni în una din țările partenere în Programul TEMPUS - Franța, Belgia, Anglia, Portugalia - pentru sudenții anului patru, în specializarea Gestiune Economică și Protecția Mediului în filiere horticole și viticole. • Astăzi, doi sudenți din anul patru la Facultatea de Teologie Ortodoxă pleacă, avînd burse acordate de DIAKONISCHEN WERKES der EVANGELISCHEN KIRCHE în Germania, la Sibiu, pentru studii de învățare a limbii germane cu durata de un an. Există posibilitatea continuări studiilor în străinătate Sîmbătă s-a deschis cursul de limbă italiană al societății „Dante Alighieri“ Devansînd inaugurarea anului universitar, sîmbătă, 30 septembrie, încă de la ora 9, băncile sălii-amfiteatru „005“, de la Universitatea din Craiova, s-au ocupat pînă la refuz, de un auditoriu eterogen, ca vîrstă (de la puști de 10-12 ani, pînă la persoane trecute de ... a doua tinerețe!) și ca preocupări (precumpănind, totuși, elevii și studenții). Prilejul? Redeschiderea cursului de limbă și literatură italiană, al Societății culturale româno-italiene „Dante Alighieri“. La catedră, prof.dr. Ion Pătrașcu, președintele societății, într-o fermecătoare și deloc didactică expunere, domnia sa a ținut, în fapt, o primă lecție despre muzicalitatea acestei limbi, soră de gintă latină, în care pînă și „Si“ („Da“) cîntă (Sisuana)! Cu acest prilej a fost anunțat și un eveniment editorial: lansarea, pe 6 octombrie, la ora 8.00, în sala „005“, a cărții de limbă italiană, elaborată de prof.dr. Ion Pătrașcu și asistent Elena Pîrvu, apărută în editura „Aius“, condusă de prof. Nicolae Marinescu. • Darda BOSSUN Raport sinteză Cu activitatea desfășurată de Corpul Gardienilor Publici Dolj în perioada 14-20.09.1995 Detașamentul II Craiova • Contravenții - 2, în valoare de 2.500.000 lei • Persoane legitimate -115. • Societăți comerciale verificate -132, în data de 15.09.1995, în urma controalelor efectuate de către gardienii publici de la Administrația Piețelor Craiova, conduși de comandantul de grupă Cristescu Leontin, au fost verificate: Piața Gării, Piața Rovine, Piața V. Roșie, Piața Centrală și Piața 1 Mai. Au fost aplicate 12 amenzi contravenționale în valoare de 1.500.000 lei, au fost legitimați 200 de producători particulari, în data de 15.09.1995, gardianul public Chifu Sergiu a sancționat pe Butu Ion, com. Țuglui, la Legea 12/1990, cu 100.000 lei. Gardianul public Bratan Olariu a sancționat pe numitul Bufteanu Claudiu, din Malu Mare, la Legea 61/1991, cu 20.000 lei. G.p. Croitoru Alina, în data de 15.09.1995, l-a sancționat pe numitul Pantelică C-tin, la Legea 61/ 1991, cu 20.000 lei pentru consum de băuturi. G.P. Mitroi Cornel a sancționat S.C. DC IMP. Complast, str. T. Vladimirescu, la Legea 12/1990, cu suma de 500.000 lei. Detașamentul III Craiova în data de 14.09.1995, gardianul public Ionașcu Sorin, la controlul efectuat la poarta nr. 7 a SC Doljchim SA, la tractorul cu numărul de înmatriculare 41 -OT-5975, condus de numitul Tatalga Ion, a fost găsit, în plus față de cantitatea legală trecută în acte, un sac de N.P.R. Susnumitul a fost predat organelor de poliție. în data de 15.09.1995, g.p. Ionașcu Sorin, aflat în poarta nr. 2 a SC Doljchim SA, a găsit, la controlul efectuat asupra camionului cu nr. de înmatriculare VL-01-ANF, condus de Șerbănoiu Gh., din Rm. Vîlcea, o cantitate de 25 bucăți Tv Q 40, de aprox. 6 m lungime, în plus față de cantitatea trecută în acte. Respectivul a fost predat organelor de poliție, reprezentate prin pit. maj. Ștefănescu, valoarea prejudiciului ridicîndu-se la 700.000 lei. în data de 16.09.1995, g.p. Lazăr Gh., aflat în poarta nr. 2 a SC Craser SA Craiova, a recuperat, la controlul efectuat la ieșirea personalului, o cantitate de aproximativ 60 kg de castraveți. în data de 20.09.1995, g.p. Ungureanu Ștefan a surprins pe numiții Nistor Ion, din valea Stanciului și Ilie Alexandru, din Craiova, ambii angajați ai SC Doljchim SA, în timp ce încercau să sustragă din unitate o cantitate de 3 kg ulei de presiune, împotriva acestora măsurile urmînd să le ia conducerea unității. Detașamentul Segarcea - Contravenții - 9, conf. Legii 12/1990 și Legii’ 61/1991. Cuantumul amenzilor: 670.000 lei. - Punde - 9. - Persoane legitimate: pe timp de zi -17, pe timp de noapte -11. - Acțiuni pe linia combaterii speculei și comerțului ilicit - 4. - Acțiuni pe linia prevenirii și combaterii violenței - 5. Au fost întocmite 4 procese verbale de contravenție, conf. Legii 12/1990, pentru efectuarea comerțului neautorizat și cinci P.V. conf. Legii 61/1991, pentru tulburarea ordinii și liniștii publice. Detașamentul Caiafa - Contravenții - 2, în valoare de 90.000 lei, conf. legii 61/1991. - Legitimări -16. - Percheziții domiciliare împreună cu Poliția -1. Acțiuni pe linia verificării autorizațiilor sanitare împreună cu Poliția Sanitară -1. Folosire de armament -1. în data de 17.09.1995, g.p. Tenea Cezar a fost nevoit să folosească armamentul din dotare, trăgînd un foc de avertisment, în data de 15.09.1995, în jurul orei 11.20, în centrul comunei Poiana Mare, a fost găsit de gardienii publici Oprihan Ion, Buzatu Emil și Pajarcu Sterie, numitul Miu Dumitru, care a spus că se afla internat la spitalul TBC din comună, în pavilionul 6, dovedindu-se că acesta părăsise spitalul fără avizul medicilor. Detașamentul Băilești - Contravenții - 9, în valoare de 420.000 lei, conf. Legii 61/1991. - Acțiuni și controale cu Poliția -12. - Acțiuni proprii -18. - Pînde - 51. - Persoane legitimate - 37. - Percheziții corporale - 2, în data de 10.09.1995, g.p. Rotari Viorel a sancționat contravențional pe Matasa Cătălin, din Bănești, conf. Legii 61/1991, art. 2, lit. t, cu amendă în valoare de 100.000 lei. în data de 14.09.1995, g.p. Ciocoi Mugurel a sancționat contravențional pe numitul Papara Costinel, din Cioroiași, conf. Legii 61/1991, art. 2, lit. „u“, cu amendă în valoare de 150.000 lei. Detașamentul Dăbuleni - Contravenții - 2, în valoare de 50.000 lei, conf. Legii 10/1982. - Pînde - 20. - Persoane legitimate, pe timp de zi - 30, pe timp de noapte - 50. - Avertismente scrise -10. Detașamentul Filiași - Persoane legitimate: pe timp de zi - 85, pe timp de noapte - 35. Acțiuni pe linia prevenirii sustragerii de material lemnos - 2, la UFET Filiași. - Acțiuni pe linia prevenirii speculei și a comerțului ilicit - 2. Pînde - 4. Inspector Șef • Mircea CONSTANTIN Unde ne investim cuponul? PECO SA Craiova Una dintre cele mai profitabile unități care se află pe lista întreprinderilor aprobate de Guvern pentru privatizarea prin cupoane este S.C. PECO Craiova, al cărui obiect de activitate este distribuirea către populație a produselor petroliere (benzină, motorină, uleiuri). Situația economico-financiară a societății la sfîrșitul anului 1994, se prezenta astfel: - capital social: 8.314.350.000 iei; - cifră de afaceri: 49.415.337.000 lei; - profit: 1.338.241.000 lei; - randament: 594,34%; - rată profit: 2,71%; - rentabilitatea acțiunii: 16,10%. Pentru a afla cît mai multe amănunte necesare viitorilor investitori de cupoane, ne-am adresat managerului general al S.C. PECO Craiova, Aurelian Gherghinescu, care ne-a declarat: „După cum se știe, PECO se ocupă cu vînzarea de produse petroliere către populație, prin cele 17 stații pe care le avem în județul Dolj. Cifra noastră de afaceri este foarte mare, ca și profitul, și credem că vor fi foarte mulți doritori să-și investească cuponul la noi. Pînă în prezent, S.C. PECO Craiova a înregistrat un profit de 1,8 miliarde lei. Noi sperăm ca acesta să atingă, pînă la sfîrșitul anului, cifra de 2,5 miliarde lei, bineînțeles, în cazul în care nu se va mai întîmpla aceeași situație ca în lunile august și septembrie (criza de benzină), în ceea ce privește privatizarea prin cupoane, nu știu dacă este cea mai bună. Vor fi multe cupoane, deoarece capitalul social este foare mare și dividendele către acționarii care vor investi aceste cupoane la PECO Craiova vor fi foarte mici; întrebat dacă se teme de concurență. Aurelian Gherghinescu, director general al S.C. PECO Craiova a răspuns: „Nu. Concurența nu ne afectează în nici un fel. Noi avem 17 stații de benzină în județ, iar particularii numai opt. Cel puțin în acest moment concurența care ni se face nu ne afectează“ • Octavian MATEESCU • Ștefi ARNĂUTU