Gazeta de Sud, octombrie 1995 (Anul 1, nr. 170-195)

1995-10-24 / nr. 189

GAZETA de SITA ) presă liberă trebuie să lupte constant pentru prima reformă să nu tolereze niciodată nedreptatea și corupția, să-i combată constant pe demagogii din indiferent ce partid, să se opună constant chiar pmkgte și filmlor poplld, să nu fie niciodată lipsită k simpatie față de săraci, să vină constant in serviciul bunăstării perle (Joseph Picitzer) Marți, 24 octombrie 1995 • Anul I, numărul 189 • 8 pagini, 200 lei Ziua Armatei 25 octombrie 1944 - 25 octombrie 1995 „De la Măria-Sa Soldatul, pînă la General...“ PDSR îi momește pe lideri, darii și învrăjbește Marin Condescu: „N-aș vrea ca, atunci cînd mă bărbieresc, să mă scuip în oglindă“ 1IPM Mehedinți nu se dezice de Vădim și contraatacă s ciucea zianisnites la MIstudentilor 9 f Luni, în jurul orei 12.00, circa 10.000 de studenți și revoluționari au blocat Piața Universității din București, îndreptîndu-se către Senat. La a cincea zi a manifestațiilor de protest și-au anunțat participarea studenți ai Academiei de Poliție, ai Academiei Militare și un grup numeros al Universității ploieștene. Un impresionant număr de dube și forțe de ordine au format dispozitivele de pază. Pe durata ocupării pieței, studenții au scandat lozinci antiguvernamentale și au cerut demiterea actualului ministru Liviu Maior, considerat de ei ca incompetent. în fața troiței din Piața Romană, studenții au păstrat un moment de reculegere, după care au făcut cale întoarsă la Senat (C.N.) Și la Gorj se trece la etapa a ll-a de privatizare în masă Miercuri, 25 octombrie 1995, ora 9.00, are loc întîlnirea organizată de Fondul Proprietății Private V Oltenia, referitoare la etapa a ll-a de privatizare în masă. Întîlnirea se desfășoară în sala A a Prefecturii Gorj. Participă conducerile FPPV Oltenia, Prefecturii și Consiliului Județean Gorj, precum și reprezentanți ai organismelor cu atribuții în această importantă acțiune, ai societăților comerciale, regiilor autonome, instituțiilor publice, organizațiilor sindicale și mass media. • Ion ȘOLDEA GAZETA de SE» — După luna de miere, și la S.C. CEIROM S Jl. s-a învechit sita S-au reactualizat penalizările de dinainte de 1989 înainte de 1989. Combinatul de Celuloză și Hîrtie (acum SC CEIROM SA) își făcuse o carte de vizită din penalizările lunare, ce atingeau, uneori, cote incredibile, pe care trebuia să le suporte salariații. A venit schimbarea decembristă și cei de la CESROM au încercat să facă față noilor cerințe ale tranziției. Și, la un moment dat, lucrurile începuseră să meargă. Asociația salariaților se pregătea pentru privatizare și i s-a promis marea cu sarea. Din care a rămas cu sarea amară. Pentru că, printr-un concurs de împrejurări, 51% din acțiunile societății au revenit ROM CARTON București, reprezentat, ca director, de Vladimir Clion. Au urmat greve de avertisment, plîngeri pe la sfinții și Dumnezeu tranziției din România, dar fără nici un rezultat. Directorul Vladimir Chon și-a menținut poziția cîștigată numai dumnealui știe cum. După păcăleala luată de salariații CELROM, cu o lună înainte de... ziua păcălelilor, se părea că s-a ajuns la un fel de împăcare. S-au negociat salariile, unii își spuneau că, poate, poate, dracul nu-i așa de negru, însă, după luna de miere, și în SC CELROM SA s-a învechit sita. S-au reactualizat penalizările de dinainte de 1989. Salariații suportă penalizări lunare de 5-15%. Asta, probabil, ca să nu uite tradiția! • Ion LECA Precizare din partea MApN privind tranzacția cu elicoptere Puma Biroul de presă al Armatei precizează că Romtehnica S.A. și Ministrerui Apărării Naționale nu sunt implicate în tranzacția cu elicopterele Puma importate în România din Africa de Sud. Potrivit acelorași surse, în această afacere sunt implicate mai multe instituții și nu una singură, răspunsul fiind de competența acestora. Biroul de presă al Armatei a precizat agenției Rompres că, la cererea agenției France Presse, a dat un răspuns provizoriu potrivit căruia „Guvernul român nu este implicat în această afacere“. Amintim că Biroul sud-african pentru Infracțiuni Economice Grave (OSEO) a deschis o anchetă privind vărsarea unui comision de aproape patru milioane de dolari pentru vînzarea în România, de către firma Armscor, a 12 elicoptere Puma, deja folosite. OSEO, un departament specializat al poliției, încearcă să determine dacă comisionul menționat nu este „prea mare“. Orice monedă are două fețe; în funcție de așezarea ei, poți vedea una sau alta din fețe. Mi se pare că studenții priveau, la începutul acțiunii lor, una din fețe; doreau scutiri de taxe și măriri de burse. Acum încep s-o vadă și pe cea de-a doua, deși, poate, numai parțial. Renunțarea la taxe și mărirea burselor este o victorie iluzorie și temporară, prin scumpirea benzinei, care va fi urmată de scumpiri în toate sectoarele vieții. Guvernul va extrage din buzunarul fiecărui cetățean cu mult mai mulți bani decît va fi nevoie pentru acoperirea taxelor și a burselor. Iar inflația iminentă va anula efectul măririi burselor. Mișcările studențești au generat multe comentarii, care, de cele mai multe ori, vizează tot o singură față a monedei. De unde 25.000 de repetenți, se întreabă unii, de ce nu învață studenții?La Sorbona, la Matematică, în 1973, s-au înscris în anul 1 2.600 de studenți, au promovat în anul II 16. Nu este mai puțin adevărat că interesul studenților pentru învățătură a scăzut foarte mult. Dar (cealaltă față), ce motivație au ca să învețe? Ce le-a oferit perioada postdecembristă? Brutalitățile pe care le-au îndurat cîndva, de ce au fost gratulate oficial în loc de a fi condamnate? Se urmărește, cumva, realizarea lozincii „moarte intelectualilor“ prin înfometare, prin refuzarea unor condiții umane de trai? De ce pleacă atît de mulți din țară? Vin ceilalți și spun, tocmai de aceea merg lucrurile prost, fiindcă pleacă, în loc să rămînă aici, să lupte. Nu se poate obține nimic prin dezertare, iar nemulțumirile nu pot fi scuză pentru inerții sau dezinteres. Fața a doua: Să lupți? Cu cine? Și cum? Nu avem toți firi de martiri! Avem o singură viață și vrem s-o trăim. Am mai fost eroi cîndva pentru a da posibilitate altora să obțină certificate de revoluționari, locuri în parlament și în guvern, bogății... Și așa, disputa poate continua... Unde este adevărul? Cine poate ști? Se pot da, însă, unele explicații— Ceea ce vom încerca și noi. • Cezar AVRAMESCU P.S. Studenții nu au dat vina, pentru numărul mare de repetenți, pe profesori. Delicatețe, realism matur, demnitate. De apreciat și de urmatorul oltenii ------------------------~ Guvernul Impozitoru nu se dezminte Numărul impozitelor și taxelor este de 37 în condițiile în care institutele de cercetare a calității vieții precizează că în cei trei ani ai guvernării Văcăroiu puterea de cumpărare a scăzut cu peste 30%, s-a trecut la majorarea impozitelor pe salarii cu 125 miliarde lei, acest tip de impozit aducînd cele mai mari venituri la buget, afirmă specialiști consultați de A.M. PRESS. De asemenea, s-au majorat cu 70 de miliarde de lei impozitul pe dividende și cu 32 miliarde lei TVA-ul. Numărul de impozite și taxe a ajuns, la ora actuală, la 37. (A.M. PRESS) Crește îngrijorător nivelul stocurilor de producție Producția industrială realizată de agenții economici din județul Olt în luna septembrie 1995 a însumat 98.075,5 milioane lei, cu 3919,5 milioane mai mult decît în luna august și cu 12,7% mai mare decît în luna septembrie 1994. Din totalul producției industriale realizate în luna septembrie a.c., 87,2% a fost obținută de agenții economici aparținînd Ministerului Industriilor. Cumulat, de la începutul anului 1995, valoarea producției industriale realizate a fost de 788 342 milioane lei, cu 16,6% mai mare decât perioada similară a anului trecut, în ceea ce privește nivelul stocurilor de producții la sfîrșitul lunii septembrie el este de 53,9 milioane lei, cu 6774 milioane lei mai mii decît la începutul lunii august, respe iv o creștere cu 14,6%. Raportat la producția obținută în luna septembrie, stocul de producție la sfîrșitul lunii a reprezentat 4,1%. Aceste cifre indică faptul că, la nivelul agenților economici, se produce o reacție în lanț, provocată de măsurile Guvernului de a ridica prețul la carburanți. în acest mod, cum rezultă din pozițiile mai multor manageri de pe platforma industrială Slatina. Guvernul împiedică deblocarea fluxului relațional, multe unități intrînd, la fiecare zvon, în conservarea producției sau, după caz, a cererii. în ceea ce privește veniturile salariale din luna septembrie, ele au crescut, în medie, cu pînă la 8 mii lei, în funcție de ramură, comparativ cu luna august. • Dan BĂLĂȘESCU Emil Constantin» și conducerea CM în Mehedinți După cum sîntem informați, printr-un comunicat, de Biroul județean C.D.R., prof dr. Emil Constantinescu se va afla astăzi în fruntea unei delegații a conducerii Convenției Democratice din România, într-o vizită la Drobeta Turnu Severin și Orșova. Programul acesteia cuprinde o comemorare la Biserica Maioreasa (60 de ani de la asasinarea fostului primar liberal, prefect de Mehedinți, Marius Vorvoreanu), o întîlnire (Palatul T.Costescu, ora 10) cu cetățenii municipiului, o conferință de presă și o nouă Minire cu cetățenii (Casa de Cultură din Orșova, ora 17). Asupra momentelor acestei vizite vom reveni în numerele viitoare ale GPS. • Eugen MĂICĂNEANU Literatura „pe viu" Miercuri, 25 octombrie, ora 18, se reia activitatea Cenaclului Asociației Scriitorilor și revistei „Ramuri“. Iubitorii de literatura sunt așteptați la sala Studio a Teatrului National Craiova. înainte cu două zile de a pleca la Paris, într-o vizită oficială de stat și apoi la New York, pentru sărbătorirea a 50 de ani de existență a Națiunilor Unite, președintele Elțîn s-a gîndit că n-ar fi rău deloc să mai trezească din amorțeală Occidentul „lacom și corupt“, schițînd gestul unui șut în dosul distinsului diplomat Andrei Kozîrev. Acesta, cel mai vechi ministru al lui Elțîn, a fost acuzat de președinte că nu s-ar fi descurcat prea bine în fața inamicilor de odinioară, „partenerii de pace“ de astăzi, cedînd nepermis de mult teren. Se poate presupune că președintele rus a făcut afirmația că își va demite propriul ministru de externe, la presiunea parlamentarilor național-comuniști din Dumă, extrem de nemulțumiți de obrazul subțire al lui Kozîrev, în flagrantă disonanță cu șoricul tocmai bun i de opincă al unui Jirinovski, ori al oricărui alt mujic ajuns parlamentar. Este foarte greu să înțelegi pe acela care nu gîndește, dar mai ales nu seamănă deloc cu tine. „Avertismentul“ președintelui Elțîn, retras, de altfel, vineri, pe aeroportul din Moscova, rămîne, totuși, destul de clar, perspectiva alegerilor generale de peste două luni devenind extrem de sumbră, în condițiile în care foștii ori mai degrabă actualii comuniști sînt creditați excelent în sondajele de opinie. Este o demonstrație în plus că războiul rece, perceput din '89 încoace ca o amintire, poate deveni oricînd „ceea ce a fost ori mai mult decît atît“, anumite condiții fiind, de altfel, îndeplinite. Căci, ce poate fi mai mult și mai rău decît perspectiva unui Parlament rus în curs de sovietizare?... • Mircea PRODAN Biroul PUBLICITATE GAZETA de SUD Str. Olteț 2-4 (lîngă Prefectură) Cea mai avantajoasă ofertă . De la 1 noiembrie, abonamentele la GAZETA de SUD numai 4000 lei lunari or-pretutindeni