Gazeta de Sud, februarie 1996 (Anul 2, nr. 268-292)

1996-02-01 / nr. 268

268/joi, 1 februarie 1996 .......— ACTUALITATE GAZETA de SUD O nouă ședință furtunoasă * 9 a Consiliului Local Calafat în prezența a 17 din cei 21 consilieri locali, ieri, 30 ianuarie, a avut loc o nouă ședință din categoria celor „furtunoase“, caracteristică a întregului mandat de 4 ani a parlamentului local calafetean. O remarcă ce se impune Modul în care aleșii obștii își fac remarcată contribuția adusă la rezolvarea problemelor administrației orașului este un prim motiv de controverse: în primul rînd, se disting 3-4 consilieri care, de regulă, absentează de la ședințe, prezența lor fiind sporadică. Urmează grupul celor care foarte rar au o opinie, sau adoptă o poziție față de problemele dezbătute, rezumînduse la a face act de prezență, participînd, astfel, la realizarea cvorumului necesar adoptării hotărîrilor. Și aceștia nu sînt puțini. O ultimă grupare o constituie cei care dezbat efectiv problemele de pe ordinea de zi, puțini la număr, dar foarte convingători și activi, dintre care se remarcă șeful Comisiei economice, Dascălu Constantin, consilierii Mitran Petre, Cojocaru Ion, Rudăreanu Gheorghe, Licurici Constantin și alți 2-3. Din dezbaterile ședinței lunii ianuarie Prezidată de „omul forte“, fără avizul căruia nu se adoptă aproape nici o hotărîre - Dascălu Constantin, ședința lunii ianuarie a scos, încă o dată, în evidență, „grija“ consilierilor de a găsi soluții pentru un bun mers al treburilor frumosului oraș dunărean. Spicuim din cele 19-20 de puncte aflate în dezbatere, în privința organigramelor instituțiilor tutelate bugetar de Consiliul local, s-a ajuns relativ repede la consens, chiar dacă situația SPP, care are de încasat peste 300 milioane de lei de la asociațiile de locatari, cu 74 procese în 1995, nu impune în opinia consilierilor cererea unui post de jurist. Și, un mod original de a-și acorda votul al consilierului Licurici Constantin, care, intrînd în sală și întrebat fiind cum votează, a reacționat elocvent: „Da, dar despre ce este vorba?“. Nimeni n-a catadisit să ofere explicații. 34 de minute au fost necesare pentru a se aproba taxa de 300 lei pentru utilizarea WC- ului public din piață și de 300 lei/kg carne vîndută în spațiile special amenajate de Primărie în același loc. Trecînd la analiza observațiilor transmise de Consiliul județean privind contractele realizate de Consiliul local, o notă aparte a constituit-o contractul cu GP International, în care nu s-a prevăzut clauza redării circuitului agricol a terenului alocat pentru parcare în cazul rezilierii contractului și a unor cheltuieli de investiții realizate de acest asociat, care ar greva proporția de 30% ce revine din venit orașului. Din nou despre apă Preluarea în proprietate, fără plată, a Stației de epurare a apelor reziduale, aflată în prezent in posesia SC „Zahărul“ SA, ca o condiție necesară a obținerii avizului sanitar și a avizului Agenției mediului pentru Stația de apă potabilă a orașului, în opinia noastră problema nr.1 a mandatului actualului Consiliu local, a figurat pe ultimul punct al ordinii de zi. Conducerea SPP a prezentat un studiu de prefezabilitate, care scotea în evidență ineficiența exploatării și punerii în funcțiune a actualei stații de epurare în contextul închiderii, de mai mulți ani, a zonei industriale de sud (Biosin SA, Zahărul SA), ceea ce ar genera un cost de 936 lei/mc apă epurată, cost ce ar urma să fie suportat de locuitori și care s-ar adăuga actualului preț de 318 lei/mc apă potabilă, conducînd la cifre de peste 10 ori mai mari decît costul similar practicat de Drobeta Turnu Severin, de exemplu. Discuțiile au degenerat într-o atmosferă de veritabil bîlci, cu acuzații și reproșuri demne de periferia societății, care au scos în evidență faptul că nu se cunoaște și nu se înțelege situația. Unii consilieri părăsind ședința, dezbaterea a fost din nou amînată. Umanitatea.... pe cind? încercarea consilierului Popescu Constantin de a iniția o acțiune de strîngere de ajutoare umanitare pentru zonele afectate de inundații, a fost tratată drept un surplus de consum nervos și s-a considerat că nu merită a fi luată în discuție. Doamne ferește să fie judecați calafetenii, oameni săritori și cu frica lui Dumnezeu, prin prisma consilierilor. Locuitorii și-ar rupe de la gură spre a sări în ajutorul fraților urgisiți de soartă, dar cu asemena aleși. • Denisa POPES, Ionel DUMITRESCU -■ V - - □ Spre deosebire de Legea fondului funciar Legea privatizării se aplică aproape ahi iar Țipă Guvernul ca din gură de șarpe de teama faptului că se apropie și cel deal doilea termen acordat pentru încheierea „cuponiadei“ și situația la subscrieri pe plan național este jalnică. Marți, 30 ianuarie, a avut loc o teleconferință a Guvernului cu toți prefecții din țară. Anunțată pentru ora 17.30, ea a început la orele 18.00, în cabinetul prefectului județului Dolj, Constantin Răducănoiu, a fost prezentă majoritatea directorilor de regii și societăți comerciale din Craiova și din județ: viceprimarul Craiovei, Ioan Șuvaina, primarul orașului Filiași, comandantul IPJ, col. Ion Negoiță. Pe ordinea de zi a discuțiilor au fost două puncte principale: situația subscrierii cupoanelor nominale sau stadiul aplicării legii 55 și situația aprovizionării cu combustibil. După ce fiecare prefect a spus „Prezent, bună seara!“, Guvernul a anunțat că a rectificat și completat lista cu societățile care urmează a fi privatizate. Astfel, toate Comcerealurile din țară vor fi privatizate prin cupone în proporție de 60%. Deci, două treimi din grînele țării vor intra în mîinile poporului. In altă ordine de idei, din listă au fost excluse opt societăți comerciale, printre care „Universal Tractor“ Brașov. Guvernul față in față cu reacțiunea După încheierea acestei prime părți, Guvernul a trecut la indicații. Se simțea nevoia! S-a cerut ca fiecare membru al fiecărui consiliu județean să răspundă de cîte o zonă din județ (3-4 comune), în care să urmărească îndeaproape modul de aplicare al Legii 55. Dacă procedau la fel și în cazul Legii 18, alta era acum situația în agricultură. S-a gîndit Guvernul că este nevoie și de mediatizare „Apelați la publicațiile locale, la stațiile de radio și de televiziune teritoriale. Au fost alocate cîte cinci milioane de lei pentru acest lucru, în fiecare județ“. A fost prelungit programul direcțiilor județene ale Poștei și ale filialelor CEC, în zilele de sîmbătă și duminică. Materialele propagandistice, 170.000 ziare speciale, casete video didactice pentru televiziunile locale, toate acestea le dă Guvernul prefecturilor, numai să subscrie poporul. Armate de colaboratori va bate la toate ușile din țară pentru a convinge tot românul că e bine să subscrie. Pentru fiecare convertit, Guvernul acordă o primă de 700 lei celui ce l-a convins. S-a arătat și faptul că unii fac antipropagandă. Spre exemplu, sindicatele. Folosesc liniile Romtelecom-ului în problema cupoanelor. Se strîng cupoane pe linie de sindicat. La acest capitol, prefectul Constantin Răducănoiu l-a atenționat pe directorul ROMTELECOM Craiova, Viorel Ciocănea, să verifice dacă se întîmplă așa ceva în Dolj, pentru că este o ilegalitate. In fapt, este teama de realitatea dură, întrucît nici o lege nu interzice sindicatului să se ocupe de probleme sociale. Și „cuponiada“ este o problemă socială pentru care există un dezinteres general. Dar cine este de vină? După încă șase ani de frig și sărăcie națională, cine este vinovat că poporul nu mai are încredere în actualii guvernanți și în „găselnițele“ lor?! Să lăsăm țara să vorbească! „Centrul“ a cerut fiecărui județ să raporteze situația privatizării în masă și cea a aprovizionării cu combustibil. Răspunsurile s-au axat în special pe a doua problemă. Arad. S-a redus rația de căldură la populație, cu toate că aceasta nu are datorii. Păcura se află în Constanța. Stocul este aproape terminat, iar transportul păcurei pe calea ferată ia cel puțin treipatru zile. Slobozia. „Probleme mari cu căldura. Combinatul Chimic a fost izolat 51%. Pentru această onor privatizare ne vom strădui să ne înscriem într-un procent cît mai mare“. Teleorman: „N-am dat nici un pic de apă caldă în luna ianuarie la populație. Nu se mai poate merge așa. Mulțumim din suflet Combinatului de la Pitești. Mulțumim din suflet Guvernului și Partidului de guvernămînt“. De la „centru“ se încearcă readucerea discuțiilor pe făgașul normal: „Datorită unei oarecare propagande, mulți cetățeni se tem că vor plăti cu averea proprie în situația în care societatea la care au subscris va da faliment“. Constanța (în ton). „Mai avem 10.500$ stoc de combustibil lichid. Cerem cărbune și lemne pentru populație“. Timiș. „Păcură doar pentru patru zile, combustibil lichid ușor, stoc zero“. Mehedinți. „Pentru punctul 1 ne dăm toată silința, pentru punctul 2, mai avem păcură doar pentru cinci zile“. Dolj (Constantin Răducănoiu). „Aplicarea Legii 55 se desfășoară în condiții normale. La Filiala Electrocentrale Craiova, ritmul de livrare al cărbunelui este conform graficului. Stocurile sunt: la cărbune 10 zile, la păcură 10 zile. Mulțumim pentru gazele trimise la Filiași pentru încălzirea populației“. Deci, țara nu arde, îngheață! Și Guvernul se privatizează! După ce teleconferința s-a încheiat, au mai urmat discuții generale legate de problemele județului. Printre altele, au fost prezentate două prognoze meteo ale lunii februarie. Institutul Meteo. Vremea va fi relativ frumoasă, fără căderi semnificative de zăpadă. Cîteva zile puțin mai geroase în jurul lui 15 februarie, Colonel Ion Negoiță a fost de altă părere: „Vor avea loc însemnate căderi de zăpadă, vremea va fi închisă și gerosă!“. Rămîne să vedem pe viu cum va fi. Un singur lucru e sigur: populația nu mai are încredere nici în privatizare! • Florin TANOVICI Realizări ale energeticienilor în 1995 In anul 1995, în România, s-au consumat 59.570.000 MWh, cu 6,8% mai mult decît în anul precedent, depășindu-se previziunile specialiștilor. S-au înregistrat creșteri ale consumului de energie electrică în industria chimică cu 13,9%, în metalurgie cu 9,9% și scăderi la irigații cu 9,5%, industria ușoară cu 8,7%. De asemenea, în anul 1995, consumul populației a crescut cu 6,6% față de anul 1994. Consumul de energie termică livrată de centralele RENEL a crescut cu 6,7%. Aceste centrale livrează 40% din consumul total al populației. In lunile noiembrie și decembrie 1995, centralele electrice și de termoficare pe cărbune au avut producții record, depășindu-se chiar realizările de vîrf din anul 1989. De asemenea, centralele hidroelectrice au produs 16.615.000 MWh, depășindu-se cu 16,2% producția record din 1991 în balanța consumului intern de energie electrică, numai 0,5% din acesta a fost acoperit din import. Sistemul Energetic Național funcționînd interconectat cu sistemele energetice din Albania, Grecia, Iugoslavia și Macedonia, la care s-au alăturat și sistemele din Moldova, Ucraina și Bulgaria.Se preconizează ca pînă la sfîrșitul acestui an să se creeze toate condițiile tehnice pentru interconectarea S.E.N. al României la sistemul U.C.P.T.E. fondat în anul 1951 și din care fac parte țările puternic industrializate din centrul și vestul Europei. în acest sens, urmează să se pună în funcțiune mai multe linii electrice de înaltă tensiune (220 - 400 kv) pentru mărirea siguranței în funcționare, inclusiv S.E.A. de 220 kv - dublu circuit Cetate - Craiova. • Viorel NITIPIR S-au dublat cazurile cu stare de mită și trafic de Influență Marți, ora 13, la sediul Inspectoratului de Poliție al Județului Olt a avut loc o conferință de presă prilejuită de prezentarea bilanțului activității IPJ Olt în anul 1995. Datele activității IPJ au fost prezentate de colonelul Mladin Ion, adjunctul șefului Inspectoratului. Conform celor prezentate, pe raza județului Olt au fost constatate 6174 de infracțiuni, cu 203 mai multe decît în anul 1994. Ponderea o dețin, în continuare, infracțiunile de natură judiciară (2555), dar și cele de natură economică sunt întro evidentă creștere. în cursul anului 1995, au fost înregistrate patru cazuri în care prejudiciile au depășit valoarea de 50 milioane de lei. în altă ordine de idei, infracțiunile săvîrșite cu violență, deși într-o ușoară scădere, 160 în 1995 față de 172 în 1994, au cauzat 11 omoruri, 31 violuri și 58 tîlhării. A scăzut numărul infracțiunilor săvîrșite în dauna avutului public cu 442 cazuri față de anul 1994, pe primele locuri situîndu-se aici ca importanță, furturile și abuzul în serviciu. S-a înregistrat totodată, în comparație cu anii precedenți, diminuarea evidentă a infracțiunilor silvice, numărul acestora scăzînd la jumătate față de 1994. O evoluție spectaculoasă în 1995, față de ceilalți ani, înregistrează infracțiunile de luare de mită, trafic de influență și dare de mită. în ceea ce privește infracțiunea de luare de mită, ea a fost constatată în 373 cazuri în 1995, ceea ce reprezintă o creștere cu 85,7% față de 1994. Totodată, la acest capitol crește și numărul de persoane implicate, 87. Creștere semnalată de asemenea în ceea ce privește traficul de influență săvîrșit de un număr de 52 de persoane. Printre alții, au fost săvîrșite asemenea fapte 15 directori, 59 de patroni, 5 medici și 79 lucrători din administrația locală. Aceasta ca o dovadă că lumea nu spune prostii cînd arată cu degetul spre..., dar nu vrem să stîrnim antipatii. Au crescut, de asemenea, infracțiunile de contrabandă, 85 în 1995 față de numai 2 cazuri constatate în 1994. Au scăzut furturile din și de auto în procente semnificative. Au fost confiscate 35 arme de foc, 834 cartușe, 226 kg exploziv, 67 kg substanțe toxice și 0,99 kg morfină. în domeniul circulației s-a înregistrat o scădere a cazurilor soldate cu accidente grave, numărul lor reducîndu-se în 1995 la 177 față de 218 în 1994. Cele 177 de accidente grave s-au soldat cu 51 morți și 153 răniți grav. Ca urmare a abaterilor de la regulile de trafic, s-au aplicat 59190 contravenții și au fost suspendate permisele auto în 4078 de cazuri. în ceea ce privește participanții la săvîrșirea celor 6174 infracțiuni, numărul acestora se cifrează în 1995 la 5154, cu 72 mai puține decît în 1994. Și aici se înregistrează o ușoară scădere a ponderii persoanelor minore. După vîrstă, situația pe 1995 prezentîndu-se astfel: 93 copii în vîrstă de pînă la 14 ani și 340 între 14-18 ani. Ceea ce este, însă, îngrijorător este numărul persoanelor tinere, corespunzător segmentului de vîrstă 18-30 ani, care deține o pondere însemnată. A urmat cuvîntul locotenent-colonelului Cornel Pața care a ținut să sublinieze, pe scurt, aportul cadrelor IJP Olt în situații deosebite, în special inundațiile din luna mai 1996 și situația creată de viscolele din lunile noiembrie și decembrie, în finalul conferinței de presă, în dialogul purtat, s-au ridicat cîteva probleme, printre care și aceea a temperării activității desfășurate de împătimiții de „alba-neagră ”, aspecte legate de traficul de influență, relatarea pe larg a cazurilor de contrabandă. • Dan BĂLĂȘESCU In '95 s-a furat de cinci ori mai mult de ISS '90 Marți, 30 ianuarie, la sediul Inspectoratului de Poliție al Județului Gorj, în prezența numeroșilor jurnaliști de la presa locală și centrală s-a desfășurat o conferință de presă. După ce șeful Inspectoratului, colonel Constantin Codiță, a trecut în revistă bilanțul IGP, desfășurat între 10-11 ianuarie la București, făcînd referiri generale la starea de infracționalitate a României, în perioada 1990-1995, în comparație cu țări din Europa de Est și nu numai, s-a referit concret la rata criminalității în județul Gorj. Cotidianul GdS a prezentat pe larg un comunicat de presă în acest sens, dar, de această dată, IPJ Gorj a arătat o transparență totală, cu exemple mai concludente: infracțiunile sunt într-un ritm ascendent, îngrijorător este faptul că 12,42% din infractori sînt minori, iar la polul opus 47-59% sînt țigani. Acestora din urmă li s-au întocmit 25 de dosare penale pentru poluarea Tîrgu Jiului, sigilîndu-se, împreună cu Garda Financiară și Prefectura, instalațiile improvizate din zona Meteor. în plus, 47 de infractori au ocupat abuziv terenul SCPP Tîrgu Jiu și ni s-a întocmit dosar penal, singurul ziar care a avut curajul să relateze pe larg acest eveniment a fost GdS. Și în ceea ce privește circulația rutieră în Gorj, anul 1995 a înregistrat 60 morți, 73 răniți grav, majoritatea accidentelor producîndu-se în special vinerea, sîmbăta și lunea. Locotent colonel Victor Băroianu, șeful Brigăzii Judiciare a arătat că Gorjul înregistrează creșteri la furturi față de 1990 de 5 ori, în special furtul din locuințe, care în 1995 au fost de 257, datorită, printre altele, lipsei unor sisteme de alarmă. în cele 19 infracțiuni de omor săvîrșite în 1995, toți autorii au fost identificați, 16 dintre ei fiind rude, 18 sub influența alcoolului, 3 în scop de jaf etc. Totuși, Gorjul este sub media pe țară, chiar pe primele locuri în combaterea criminalității. Locotenent-colonel Valentin Mogoe, șeful Brigăzii Ordine Publică, a arătat că numărul morților în accidente de circulație a crescut cu 12 în 1995 față de anul trecut, datorită unei creșteri explozive a numărului de autoturisme. Cu această ocazie, a anunțat automobiliștii că termenul limită pentru preschimbarea permiselor și certificatelor de înmatriculare este 31 decembrie 1997, respectiv 1998, fotografiile pentru permise fiind admise numai cele executate color la firma „Mitsubishi“. Locotenentcolonel Constantin Buju, șeful Brigăzii Logistice și evidența populației, s-a referit la trecerea la evidența pe calculator. Cărțile de identitate vor fi confecționate pe un material special, nemaiputînd fi falsificate (model Israel), cu fotografii color și cod numeric pe calculator conectat la Sistemul Național de Evidența Populației. Răspunzînd întrebărilor ziariștilor, colonel Ion Burghiu, adjunctul șefului IPJ Gorj, a descris arestul poliției gorjene, unde nu există roboți, microfoane, dar în schimb au încălzire, iluminat, aerisire, cu separare pe sexe, vîrste, cauze penale și civile, cu vizite medicale obligatorii. Arestații preventiv sunt supravegheați de organizații ale drepturilor omului li se acordă consultări cu avocații, învoiri pentru căsătorii, pachete etc. în 1995, 37 de inculpați cu afecțiuni cronice au fost internați la Spitalul Penitenciarului Jilava, unii au recurs la ingerări de corpuri străine (blacheuri, cozi de linguri, mînere de căni de apă), la greve ale foamei, iar 2 au evadat din Penitenciarul Tîrgu Jiu, fiind prinși după 6 ore. • Ion TARBAC T"Jr.