Gazeta de Sud, iunie 1996 (Anul 2, nr. 371-395)

1996-06-01 / nr. 371

El <;A/in : de SUD 1 a» cams 1 2 iunie /% ff*?* zile trecute: 152 zile rămase: 21. 05.34 răsăritul apusul 20.53 .04 răsăritul ---------------------mam în omnia Vremea va fi Schimbătoare,.Cerul va fi temporar noros, favorabil averselor de ploaie însoțite de descărcări efectce. Vîntul va sufla slab pînă la moderat. Temperaturile maxime diurne se vor încadra între 24 și 28 grade C, iar minimele termice nocturne între 12 și 16 grade C. Iunie poiova - inundată de zîmbetul copilărt Platoul din fața Teatrului Național din Craiova a fost,ieri jocul de desfășurare a programului dedicat Zilei Internaționale a Copilului, în organizarea Inspectoratului Școlar Județean Dolj (învățămîntul preșcolar) și a Palatului Copiilor din Craiova. In lumina vie a sfîrșitului de mai, cei mici au oferit celor prezenți momente de neuitat precum: expoziția de pictură „Culoare și lumină pentru toți copiii lumii“; desene pe asfalt cu tema „Dați copiilor culori“; spectacolul în aer liber „Zîmbetul copiilor de pretutindeni“; parada costumelor populare. Au participat Grădinițele nr. 37 (grup vocal), 40 (dans clasic), 41 (dans tematic), 43 (dans modern), 50 (balet), CFR (dans modern), Electro (dans ritmic), nr. 37 (dans de societate), 45 și 38 (dans modern), 32 (dans ritmic), 31 (grup vocal), 52 („Dansul trandafirului“). „Vreau să le mulțumim celor care au făcut posibile aceste spectacole ale copilăriei, care ne amintesc că trebuie, totuși, să zîmbim.“ „Este remarcabil sprijinul filialei doljene a organizației «Crucea Roșie», reprezentată de dr. Maria Vintilă, care le-a oferit copiilor mici atenții“, ne-a mărturisit înv. Elena Matei, inspector de specialitate, care, împreună cu înv. Silvia Breben, a vegheat ca bucuria celor mici să nu fie întunecată de nimic în aceste clipe. • Florea MIU j bD calendar creștin ortodox SFINTHL MURE IrllKENK lOiffl «EL NOR de La mm Sfîntul Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava s-a născut în ultimul pătrar al secolului al XIII- lea în Cetatea Trapezunt,în nord-estul peninsulei Asia Mică, port la Marea Neagră, într-o familie de buni creștini. Trăind din neguțătorie Ioan călătorea mult. în primăvara anului 1332 el se îmbarcă pe un vas, pentru portul moldovenesc Cetatea Albă, aflat atunci sub stăpînire turcească - spre deosebire de ziua de azi... Proprietarul vasului, un om de bine, de o anumită religie, surprinzîndu-l pe loan la rugăciune, îi cere să renunțe la ortodoxie și să treacă la religia sa. Nereușind să îl despartă de credința sa în Hristos, proprietarul vasului îi pregătește o cursă cu grave consecințe pentru el. Astfel, el se înfățișează dregătorului turc al Cetății Albe, și îi spune că pe vasul său există un om care ar dori să îmbrățișeze credința mahomedană, iar lui Ioan că dregătorul cetății dorește să-i vorbească. La cuvintele de lăudare a mahomedanismului, ale dregătorului, Sfîntul Ioan îi răspunde turcului, că nu se înstrăinează de Iisus Hristos și dumnezeiescul Botez, mărturisindu-i că nu înțelege motivul pentru care a fost adus în fața lui. Rănit în orgoliu, turcul dă ordin ca Sfîntul Ioan să fie supus celor mai groaznice chinuri, sfîrșind prin a-i tăia capul. Mulțimea orașului care asistase la lungul șir de suplicii, pe cînd îi priveghea trupul, vede deasupra acestuia un stîlp de foc, socotind aceasta ca pe un semn din ceruri, ce a venit să-l preamărească pe Sfîntul Ioan, pentru adînca lui dragoste în Hristos. După 7 ani, la dezgroparea moaștelor Sfîntului Ioan, acestea au fost aduse în Sfîntul Altar al Bisericii din localitate, unde mai bine de 79 de ani au fost însoțite de fel și fel de înfățișări și arătări dătătoare de lumină și vindecare. Auzind de aceasta binecredinciosul și de Hristos iubitorul, marele voievod Alexandru cel Bun (1400-1432) domnul Moldovei aduce sfintele moaște în Sfînta Mitropolie din Suceava, cetatea de scaun a Moldovei în anul 1402. în anul 1686 din opricina năvălirii tătarilor, ele au fost duse în Polonia. După 97 de ani de înstrăinare leșească, moaștele Sfîntului Ioan au fost readuse din nou la Suceava, in anul 1783, dînd felurite tămăduiri celor ce i s-au rugat cu evlavie, lucru care se întîmplă și astăzi, tuturor celor ce aleargă la dînsa cu credință. Tot astăzi Biserica Ortodoxă prăznuiește pe cel întru Sfinți, Părintele nostru Nichifor patriarhii Constantinopolului și mărturisitorul trecut la Domnul în ziua de 2 iunie, anul 828 d.Hr. Dumnezeului nostru Slavă! • Dr. IORDACHE Mihai-Dorin Copiii cu deficiențe au nevoie de spațiu! Grădinița de copii cu deficiențe situată pe str. Zmeurei nr. 7, Slatina, deși sprijinită atît de Primăria Slatina. Inspectoratul județean de învățămînt, cît și de organizații similare din Franța și Olanda, se confruntă cu o problemă majoră: spațiul. Grădinița fiind situată la parterul blocului, personalul trebuie să stea în permanență în mijlocul copiilor deoarece, din cauza deficiențelor psiho-motorii, copiii au adeseori izbucniri de plîns, rîs sau țipete, deranjînd locatarii blocului. Alăturat acestui spațiu, le-a fost donată o baracă din plăci de către o echipă de muncitori care a lucrat cu mult timp în urmă în acel spațiu. Baraca este total inadecvată pentru niște copii care sunt aduși în această grădiniță pentru vindecare, și nu pentru a dobîndi și alte boli pe lîngă cea gravă existentă deja. De altfel, această baracă este folosită numai vara întrucît iarna zăpada poate pătrunde cu ușurință prin despărțiturile dintre plăci. întrebată unde își desfășoară totuși activitatea didactică pe timpul iernii, directoarea Grigorescu Florica ne-a mărturisit că dormitoarele copiilor devin săli de clasă ziua și camere de dormit noaptea. Adăugind problema spălătoriei și uscătoriei, lipsite de cele necesare, sperăm că cei care pot sprijini Grădinița de copii cu deficiențe vor acționa în cel mai scurt timp. Precizăm că, în ciuda dificultăților existente copiii se bucură de sprijinul și dragostea personalului. • Mihaela VÎLCU Cursul de Jntă al BNR dolar SUA = 2955 lei .1 marcă germană = 1929 lei MEMENTO • 1307 - Este ars pe rug călugărul Dolcino, conducătorul sectei „Apostolicilor“, evocat de Dante în „Divina Comedie“ (Infernul XXVIII - 55-60). • 1475 - Prima atestare documentară a Craiovei. • 1804 - Se naște Mihail Glinka, compozitor rus. Este creatorul operei naționale ruse și al simfonismului rus. Din creația sa amintim operele: „Ivan Susanin“ și „Ruslan și Ludmila“. • 1829 - Apare la Iași „Albina românească“, prima revistă periodică din Moldova. • 1946 - Mareșalul Ion Antonescu, personalitate atît de controversata a istoriei noastre, este executat. Adresîndu-se poporului cu diferite ocazii, el spunea: „Nu se clădește cu răzbunare, ci cu muncă, nu cu dezordine ci cu ordine“ (Apel la ordine și la muncă, 12 sept. 1940). „Preocuparea mea de zi și noapte, este să îndrept de jos în sus și să pedepsesc de sus în jos“. „Fii om, fii drept și recunoaște că deasupra ambițiilor și intrigilor și urilor este Patria, este veșnicia Neamului, și că acolo trebuie să ne întîlnim totdeauna, chiar dacă nu ne înțelegem de fiecare dată“ (Către români, 1 ianuarie 1941). • 1300 - Dante este ales „prior“ al Florenței. • 1361 - Moare Philippe de Vitry, compozitor, poet și teoretician francez. Alături de marele său contemporan Guillaume de Machaut, el reprezintă prin creația sa începutul noului stil componistic francoitalian al perioadei cunoscută sub numele de „Ars nova“, în care s-au cristalizat elementele fundamentale ale motetului. • 1857 - S-a născut Edward Elgar, compozitor și dirijor englez, a cărui creație prin spirit și atmosferă este vădit națională. Doliul se află pe primul loc topul județelor în care elevii fumează Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta“ a efectuat o anchetă pe un eșantion de peste 9.000 de elevi din nouă reședințe de județ și municipiul București, din care a reieșit, după cum a informat dr. Cristian Didulescu, următoarea situație: la 14 ani (clasa a Vlll-a) - 2,8 % din elevi fumează, la 16 ani (clasa a X-a) -12,8 % fumează, iar la 18 ani (clasa a Xll-a) - 28,5 % dintre elevi fumează. In incinta gării Craiova se muncește intens. Gara din Craiova, se dorește să atingă standardele europene. Papa Octavian, șeful gării, ne-a precizat: „în această primăvară, printr-o fructuoasă colaborare între conducerea stației și firma SC KAMERA COM SRL, care răspunde de salubrizarea stației, s-a obținut: menținerea curățeniei în spațiile destinate publicului călător; modernizarea grupului sanitar pentru publicul In urma calculelor efectuate, a subliniat dr. Cristian Didulescu, în clasa a Xll-a se fumează mai mult de șase țigări pe zi, ceea ce înseamnă că 44 % dintre elevi sînt fumători. Pe primul loc în topul județelor se află Doljul, cu cei mai mulți fumători printre elevi, în opinia dr. Cristian Didulescu, opțiunile sînt pentru țigările LM, cam o treime dintre elevi preferîndu-le.perior (accelerate, rapide, expresuri); s-a introdus perechea de trenuri accelerate 1691/1692, Craiova- Herculane și retur, de confort sporit, cu personal special pregătit și perechea de trenuri accelerate 1793/ 1794, Caracal-Calafat și retur. Alte trenuri moderne sunt: rapidul 891/892, ramă automotor, pe distanța Craiova- București Nord prin Pitești și 921/922 Rîmnicu Vîlcea- Craiova și retur, compuse dintr-o ramă DUEWAG importată din Germania. Pentru a nu interveni probleme, compunerea trenurilor a fost stabilită în funcție de parcul de vagoane funcționabil, eliminîndu-se din circulație vagoanele necorespunzătoare. Pentru trecerea la noul sistem de circulație al trenurilor, personalul stației CF Craiova a fost instruit în mod special, avîndu-se în vedere noua numerotare a trenurilor, precum și noile caracteristici ale graficului de circulație valabil de la 2.05.1996. Prin aceste modernizări, se dorește ca publicul călător să fie mulțumit de serviciile prestate în stația CF Craiova și să călătorească în bune condiții. Conducerea stației își va da în continuare interesul pentru ca gara din Craiova să ajungă, așa cum spuneam la început, la standarde europene. Drum bun! • Eugen TUDOR Gara din Craiova va căpăta un nou aspect Informații despre noul mers al trenurilor călător (deși spațiul este insuficient); înlocuirea și vopsirea coșurilor de gunoi de pe peroane; vopsirea bordurilor peroanelor, a gardului metalic dintre liniile 1 și 2 și a stîlpilor de electrificare, pentru a da un aspect cît mai plăcut stației; în plus, se află în curs de realizare modernizarea camerei Mama și copilul, precum și a sălilor de așteptare clasa I și a II-a. Pentru informarea publicului călător, s-au afișat extrase din Mersul trenurilor, la toate birourile stației Craiova ce deservesc traficul de călători și s-au confecționat două panouri noi din profile de aluminiu care sunt afișate în holul mare al stației“. A fost publicat noul mers al trenurilor, valabil de la 2.06.1996 pînă la 31.05.1997. S-a trecut pentru prima dată la numerotarea trenurilor, folosită la scară internațională: s-a mărit numărul trenurilor de rang sur Pentru zilele de sîmbătă și duminică (1 și 2 iunie) sunt organizate ture permanente pentru înlăturarea * eventualelor deranjamente la instalațiile electrice de alimentare ale secțiilor de votare, consiliilor locale și ■ alte obiective stabilite de Administrația județeană, în acest sens se poate apela la telefoanele: Dispeceratul ■ * energetic județean - din,85 și 41.98.84; municipiul Craiova - 18.58.14 și 18.58.16; Craiova (exterior) - 18.69.98; Calafat - 23.09.93; Băilești - 31.13.83; Filiași - 36.14.74; Segarcea - 21.06.43; Bechet - 27.43.41; 1 Utelaru- 13.26.91 si Plenita - 36.33.08. trf» 'JUIT:IRJ 371 / sîmbătă-duminică, 1-2 iunie 1996 ' -Î Pe adresa municipalității craiovene: SOS colecția CS Nicolaescu-Plopșor! După cum relatam, recent, în paginile ziarului nostru, în urmă cu un an secției de Etnografie a Muzeului Olteniei i s-a oferit spre achiziționare valoroasa colecție de icoane pe sticlă și lemn, obiecte și covoare ce au aparținut lui CS Nicolaescu-Plopșor. S-au întocmit actele pentru achiziții și, cu sprijinul prefectului de Dolj, Consiliul Județean a aprobat suma de 57 de milioane de lei spre a fi plătită ofertantului. La sfîrșitul anului 1995, însă, muzeul a primit o adresă prin care Consiliul Județean Dolj făcea cunoscut că suma va fi virată abia în primul trimestru al anului 1996. „A trecut aproape un semestru din acest an și, în locul banilor, zilele acestea am fost informați că Muzeul Olteniei nu va mai primi suma respectivă, deoarece unitatea noastră trece în subordinea Ministerului Culturii“, ne-a spus prof. Adrian Năstase, directorul muzeului. Și, cum pentru obținerea altei aprobări vor fi necesare alte demersuri, fără a exista garanția păstrării ofertei, se pune întrebarea: Va mai rămîne valoroasa colecție în Craiova, cum e și firesc, sau va lua altă cale, ca și alte valori ale acestei zone? Rămîne de văzut cine va răspunde acestui SOS îndreptățit. • Florea MIU De Ziua Copilului, Talente /Vin devenire! Elev al Liceului de Artă din Craiova, secțiunea vioară, clasa a V-a, la numai 11 ani, Vlad Stăniculeasa este un elev de excepție înzestrat cu un talent muzical deosebit. încă din primii ani de studiu a manifestat atracție pentru vioară, dezvoltîndu-și în permanență tehnica instrumentală și maniera stilistică de interpretare. Este un copil deosebit din punct de vedere intelectual, avînd și calități morale cu totul ieșite din comun, toate acestea determinînd manifestarea lui pe plan muzical. Sub îndrumarea profesorului Ștefan Dumitru, în fiecare an a participat la concursuri naționale, unde a obținut diverse premii: în 1991, la Concursul național de interpretare „Orfeus“ Tîrgu Jiu, a obținut premiul I; tot în 1991, la Bacău, la Festivalul „Primăvara Artelor“, a obținut mențiune. La Concursul național de interpretare, desfășurat la Deva, în 1992, i-a fost acordat premiul II. Pe 24-26 mai 1996, la Concursul Național de Interpretare „George Georgescu“, susținut la Tulcea, a obținut premiul I. Avînd încredere în talentul muzical al lui Vlad Stănculeasa, firma SPET SA Craiova (unicul sponsor) i-a asigurat deplasarea și cazarea la Tulcea. Cînd trebuie să vorbești despre un copil înzestrat cu daruri de preț îți vin în minte numai gînduri poetice. Un asemenea copil își evocă o floare rară, gingașă, ce-și dezvăluie puțin, este puțin, prin creștere toată frumusețea, bogăția și, de ce nu, vigurozitatea, dobîndite prin seva care-i călăuzește devenirea. Copilul Vlad Stănculeasa este o astfel de floare, metaforic vorbind. Cînd îl asculți, ai revelația forței talentului său, a sensibilității și delicateței cu care, la cei 11 ani ai săi, își transmite mesajul artistic. în astfel de clipe te duci cu gîndul la munca stăruitoare pe care și-o asumă pentru a putea să ne dăruiască, nouă, celor mari, clipe de înălțare sufletească; te gîndești la copilăria lui clădită din mult sacrificiu, putină joacă și satisfacții de nebănuit. • Alina TÎRZIU * Cînd vom avea produse agricole nu vom rămîne cu ele nevîndute Țările Uniunii European importă produse agroalimentare în valoare de 65 de miliarde de dolari. Este drept că importul îi constituie cu predilecție produsele „neadaptate“ la agricultura europeană (cafea, ceai, legume și fructe exotice etc.), dar și soia boabe, turte de soia, nutrețuri cerealiere, chiar și 6,5 milioane de tone de cereale, 2 milioane tone de zahăr, 700.009 tone de carne și mult vin. Fiindcă toate țările din UE sunt solvabile, un expert de produse agricole, cerut de acestea din România, ar fi aproape la fel de rentabil ca și un turism internațional pentru care încă nu avem condiții. Pregătirea în acest sens se impune fiindcă în UE, din 1980 pînă în prezent, au fost scoase din circuitul agricol cinci milioane de hectare. O mică parte din acest pămînt a fost transferat, spre alte utilizări (drumuri, construcții, dar și terenuri de golf). Cea mai mare parte a fost însă supusă „înghețării“ - adică a fost interzisă utilizarea în scopuri agricole, iar acțiunea va continua cu scopul de a menține prețurile și rentabilitatea în agricultură. Fiindcă importul anual de produse agricole al UE echivalează valoric producția de pe 20 de milioane de hectare, adică dublu față de suprafața arabilă a României, se impune luarea în calcul a acestui lucru in programul de dezvoltare a satului românesc. Lucrurile acestea fiind bine cunoscute surprinde, neangajarea Guvernului României în acțiuni ce ar relansa nu numai satul, dar și industriile alimentare și constructoare de mașini. Surprinde și faptul că nici un candidat în campania electorală nu-și propune un program de redresare a exportului de produse agricole. • Constantin PREDA m