Gazeta de Sud, august 1996 (Anul 2, nr. 423-449)

1996-08-01 / nr. 423

423/jol, 1 august 1996 înainte de 1990, propaganda partidului unic ne convinsese, printre altele, că statul sîntem noi, poporul, în realitate statul erau EI, cîțiva cu rude și prieteni, care erau total separați și deosebiți de restul populației. Deci, sacrificîndu-te pe tine, te sacrificai pentru stat, pentru noi toți! Te cuprindea chiar un fel de fior patriotic la gîndul că și tu, ca individ cu o înaltă conștiință, facînd pe cît îți stă în putință (lozinca era „vom face totul“!), ajuți țara. Cînd aflai că mai există semeni de-ai noștri, cu reminiscențe din vechiul regim burghezomoșieresc, care fură din avutul nostru obștesc sau delapidează banii poporului, trebuia, neapărat, să te cuprindă revolta și indignarea, să înfierezi și să ceri „pedeapsa exemplară pentru dușmanul poporului“. Pentru ca statul, țara (adică noi toți) să prospere, se făceau reactualizări, corelări, chiar și retroactive (să ne gîndim numai la prețurile apartamentelor cumpărate cu sprijinul statului). Deci, atunci sloganul la modă era „prosperă țara, prosperă și oamenii muncii“ în prezent, găsindu-ne într-o lungă perioadă de tranziție (încă nu se știe spre ce anume tranzităm), cînd toate sunt schimbătoare (mai ales prețurile), cu excepția tranziției, care se consolidează mereu, sloganul s-a inversat „se îmbogățesc oamenii și țara va deveni bogată“! Mai puțin contează căile alese pentru îmbogățire, căci aceasta se face (nu este așa!) pentru țară! Vorba unui prim ministru postdecembrist: „Nu are importanță cum fiecare va face capital în România, dar numai să înceapă să facă o dată“! Deci, scopul (facerea capitalului) scuză mijloacele (fraudă sau evaziune fiscală, decapitalizarea întreprinderii unde erai director în folosul tău, credite bancare fără acoperire și orice altă escrocherie). Așa că, acum fiecare gîndește, muncește sau se „învîrtește“, după noroc și împrejurări, pentru propria lui îmbogățire. Deci, „oameni bogați, într-o țară bogată“! Toate acestea mi-au venit în minte cînd, cu surprindere, am aflat că, ajuns la hotel, la mare, nu ești cazat dacă la biletele pe care le posezi nu mai plătești o diferență de vreo 60.000 de lei. Biletele fiind procurate, prin sindicat, de la firma SC EUROTURIST SRL Craiova. Explicația dată de recepționerul hotelului este, pe cît de simplă pe atît de veche, reactualizarea sau corelarea prețurilor. Dar cînd s-au plătit biletele, prin luna aprilie a.c., acela era prețul stabilit și negociat, între firmele de turism de pe litoral și angrosistul cu capital privat; în plus, la banii plătiți atunci se putea primi o dobîndă de peste 100.000 de lei, dacă erau depuși la o bancă. Dacă trebuie să se facă o reactualizare (corelare) a prețurilor, de ce aceasta nu se face între cele două firme, căci posesorii biletelor au plătit și un comision substanțial, de 10 și chiar 12 la sută? Ce siguranță mai avem noi („turiștii“) că la anu’ nu ni se va întîmpla la fel? Dar, la români, un necaz nu vine niciodată singur. Căci și SNCFR a scumpit biletele de călătorie, la toate tipurile de tren, cu 35 la sută, motivele fiind aceleași pentru care aceste bilete se mai scumpiseră cu 48 la sută și în luna martie a.c., adică: „necesitatea corelării prețului biletelor cu prețurile energiei electrice, combustibililor, materialelor, pieselor de schimb, reparațiilor la locomotive și vagoane“ (numai că, de data aceasta, prețurile invocate erau neschimbate din iunie 1995). Să facem, totuși, un calcul simplu. Dacă prețurile la energia electrică și combustibili au crescut în medie cu 58 la sută și influența acestora în structura prețului de cost al biletelor de călătorie este de 35 la sută, înseamnă că, în prețul total al biletului peste 60 la sută sunt cheltuieli cu energia și alte materiale, restul fiind cheltuieli, în majoritate, cu salariile. Ori, se pare că, cheltuielile cu salariile reprezintă peste 70 la sută din prețul de cost al biletelor! Nu cumva majorările de tarife solicitate de SNCFR se aprobă de fiecare dată cu mare ușurință de cei care nu călătoresc niciodată cu trenul? Dar, mă rog, acestea sunt simple calcule și unele supoziții. Esențialul este că poți să ajungi la mare, cu economiile pe un an de zile (un bilet de familist costă cît patru salarii nete pe economie!), dar poți rămîne și acolo, pe nisipul plajei, nemaiavînd bani de întoarcere cu trenul! Și asta din cauza reactualizărilor și corelărilor de prețuri, cerute de o tranziție consolidată. • Viorel NITIPIR ACTUALITATE Toate sînt schimbătoare, numai tranziția se consolidează Dan Mircea Popescu a inaugurat noul sediu al Direcției Muncii și Protecției Sociale Olt El nu a negat virtuala candidatură pentru senat pe listele PDSR . Olt Dan Mircea Popescu, ministrul muncii și protecției sociale, a fost prezent ieri în municipiul Slatina pentru a inaugura noul sediu al Direcției Muncii și Protecției Sociale. Cu acest prilej, Dan Mircea Popescu a răspuns mass-media în legătură cu posibila sa candidatură pe listele PDSR Olt pentru fotoliul de senator. Fără a nega această posibilitate, el n-a dat un răspuns precis. Termenii pe care i-a folosit nu lasă însă nici o urmă de îndoială. Din nefericire pentru mulți virtuali doritori, lista de bucate s-a îngustat considerabil, după cum se observă... Revenind la noua clădire a DMPS, putem spune că are o arhitectură modernă, în stil european, fiind cel de-al doilea sediu inaugurat începînd cu 1990 după cel de la Focșani. OMPS cuprinde: Oficiul forțe de muncă și șomaj, Oficiul de pensii de stat, Oficiul asigurări sociale, Oficiul legislativ și salarizare, Oficiul asistență socială și Oficiul administrativ. La inaugurare, alături de Dan Mircea Popescu, au fost prezente și oficialitățile locale și județene. Noul edificiu a fost sfințit de un sobor de preoți în frunte cu protoereul Nicolae Popa. • Mihaela VÎLCU Faliment sau reviriment? Aproximativ 3.000 de salariați care lucrează efectiv în cele 120 de sucursale și agenții ale CREDIT BANK așteaptă cu sufletul la gură verdictul tribunalului din București, care va decide, pe 27 august, soarta acestora, în baza hotărîrii din 2 iulie 1996 a Consiliului de Administrație al BNR, activitatea celor două bănci private DACIA FELIX și CREDIT BANK a fost declarată, deocamdată, „blocată“, nemaiacordîndu-le sprijin financiar. Ca urmare, cele 450 de persoane fizice și aproximativ 400 de societăți comerciale, înscrise la sucursala Dolj a CREDIT BANK, au intrat în panică, o bună parte dintre acestea procedînd la retragerea sumelor de bani depuse o dată cu înscrierea lor. Depuneri, nici gînd! Aici creditele, inclusiv dobînzile, restante sunt de Consiliul de Administrație al Băncii Române pentru Dezvoltare (BRD) a confirmat, ieri, înregistrarea de către bancă a unui prejudiciu financiar, printr-o acțiune frauduloasă a unor firme și cu concursul direct al unui salariat al băncii. Conform unor informații apărute în cotidianul „România Liberă“, în urma unor operațiuni bancare efectuate prin computer, din BRD „ar fi dispărut“ zeci de miliarde de lei. „Organele de control ale băncii au constatat și stopat o acțiune frauduloasă, în dauna băncii, constînd în efectuarea de plăți peste disponibilitățile aflate în conturile firmelor implicate“, se arată într-un comunicat al Consiliului de Administrație al BRD. Comunicatul precizează că „manevrele frauduloase s-au produs și cu concursul direct al unui salariat al băncii, care a încălcat ordinul a 4-5 miliarde de lei. O situație cu totul aparte o reprezintă lichiditățile, care nu se pot onora datorită faptului că nu se încasează în momentul de față mai nimic de la agenții economici. Singura acțiune cu iz pragmatic o constituie în prezent plata dobînzilor. Așadar, actuala situație a sucursalei Dolj a CREDIT BANK este deosebit de grea. Întrucît nu există încă o lege a creditului bancar, aceasta a determinat inexistența unei strategii ferme cu privire la creditarea și finanțarea societăților viabile, dar și stimularea întreprinzătorilor mici și mijlocii în materializarea unor investiții sigure și eficiente. Dar ce va fi, vom vedea! Justiția își va spune, și în acest caz, cuvîntul. • George MITRICOF normele și procedurile de lucru“. Mihail Iovu, vicepreședintele BRD, a declarat agenției MEDIAFAX că, în acest moment, nu se cunoaște valoarea prejudiciului produs, pentru că organele de control ale băncii nu au finalizat controlul. El nu a precizat nici firmele implicate în operațiunea respectivă. Vicepreședintele băncii a menționat că prejudiciul nu s-a produs prin acordarea unor credite, care ulterior nu au fost rambursate. Consiliul de administrație precizează că acest „accident în activitatea băncii“ nu deteriorează situația financiară a BRD și nici relațiile cu clienții. Consiliul de administrație susține că, „pentru recuperarea prejudiciului, au fost luate măsuri legale, inclusiv constituirea de ipoteci și alte garanții asupra unor bunuri ale firmelor în cauză“. Banca Montana pentru Dezvoltare confirmă înregistrarea unui prejudiciu financiar în urma unei acțiuni frauduloase PREFECTUL DE GORJ NU SE TEME DE NIMENI: „Nu mor caii cînd vor cîinii, nici cîinii cînd vor stăpînii Prefectul de Gorj, Gheorghe Carabea Mărculescu, a făcut publică, marți, 30 iulie, decizia primului ministru, Nicolae Văcăroiu, de a nu da curs propunerii Delegației permanente a Consiliului național al PDSR de schimbare a sa din funcție, desfășurîndu-și în continuare la atribuțiunile de reprezentant al guvernului în teritoriu. • Ion TARBAC u Vasile Vacant a dus presa gorjeană acasă la Pocruia Vrînd probabil să dovedească presei locale că nu are „o casă cît un vapor“, așa cum s-a scris, Vasile Văcaru a organizat conferința cu mass-media din județ la Procruia Tismana (la aproximativ 30 km de Tîrgu Jiu). Liderul grupului PDSR speră ca Parchetul General să facă lumină în așa-zisele cazuri de corupție la vîrf, dezvăluite de presa centrală. El consideră că oamenii de afaceri aparțin altor formațiuni politice, fiindcă pedescriștii „aplică linia partidului... depunînd certificate de proprietar“. Cine are familie numeroasă dispune de mai multe certificate; întrebat cîte astfel de certificate a depus, Vasile Văcaru a specificat că în prezent deține „20% din ceea ce înseamnă Topoloveni“ (Doamne, ce familie numeroasă o avea V. Văcaru, dacă a reușit să depună atîtea acțiuni?!). Referindu-se la viitoarele alegeri, Vasile Văcari a dezvăluit că va candida pentru oricare alt județ din Oltenia, iar dacă nu va reuși în politică, va intra în domeniul audiovizualului. Oare vom avea din toamnă un nou coleg?! • Al. Doru ȘERBAN Drobeta Turnu Severin Tudor Mohora are deja 10.000 de semnături în Mehedinți Deși alegerile generale sunt încă departe, pregătirile în vederea acestora nu contenesc. Deocamdată „departe de lumea dezlănțuită“, de ochii și urechile presei și ale adversarilor politici. Unele informații răzbesc, totuși, prin embargoul informațional (auto)impus. Surse demne de încredere din conducerea filialei Mehedinți a Partidului Socialist ne informează, de pildă, că pînă ieri, în județ, au semnat pentru susținerea lui Tudor Mohora în cursa pentru Cotroceni peste 10.000 de persoane cu drept de vot. E o sumă. Nu știm deocamdată în ce stadiu se află contracandidații săi. Pentru sîmbătă dimineața, deputatul socialist de Mehedinți Nicolae Drăghiea a anunțat că va susține o conferință de presă legată de aspectele pregătirii campaniei electorale din toamnă și de starea actuală de lucrri din viața politică locală. • E.M. Actualitatea politică în Gorj La Tîrgu Jiu s-a constituit Alianța Națională Liberală Ieri s-a constituit la Tîrgu Jiu Comitetul coordonator județean al Alianței Naționale Liberale, alianță politică și electorală formată din Partidul Alianței Civice și PL'93. Conform protocolului încheiat, cele două formațiuni sînt reprezentate în Comitetul județean de coordonare de cîte patru membri. Reprezentanții Partidului Alianței Civice sînt Valentin Popa, Gheorghe Grivei, Adrian Goran, Deri Strîmbulescu. Reprezentanții PL'93 sînt Dumitru Drighescu, Cristian Toader, Marius Chimerel, Dina Ion. S-a hotărît ca Alianța Națională Liberală din Gorj să funcționeze în sediul Partidului Alianței Civice. • Ion TARBAC Directorul bazei de recepție Cujmir-Mehedinți și alți patru angajați au fost arestați pentru afaceri ilegale cu floarea-soarelui Directorul bazei de recepție a cerealelor din localitatea Cujmir, județul Mehedinți, și alți patru angajați ai acestei unități au fost arestați pentru implicarea în afaceri ilegale cu floarea-soarelui, au declarat surse din IGP. Ancheta polițiștilor mehedințeni a stabilit că, în perioada aprilie-mai 1996, Maria Bobeanu, Nicolae Sprîncenatu și Victor Anghel, angajați ai bazei, împreună cu laboranta Geta Firmosu și directorul unității, economistul Lucian Marcu, au valorificat, în baza unor documente false, cantitatea de 13,34 tone de floarea-soarelui. Ei au încasat suma de 5.976.000 de lei, pe care au împărțit-o în mod egal. Primii trei au fost arestați preventiv pentru gestiune frauduloasă, fals intelectual și delapidare, iar ultimii doi pentru complicitate la delapidare și fals intelectual. Cercetările continuă, existînd probe din care rezultă că cei cinci sînt implicați și în afaceri ilegale cu grîu. GAZETA de SUD • • Constantin Cerăceanu, din Craiova, • practică apicultura de peste 20 de ani, fiind • proprietarul a 41 de stupi. în 1995 a obținut o • tonă de miere de albine polifloră pe care a • livrat-o, la începutul lunii iulie din acest an, • către APICOLA Craiova, la prețul de 2.950 • lei/kg, plata făcîndu-se pe loc. Beneficiarul, • adică APICOLA, o valorifică în prezent la un • alt preț, și anume 3.500 lei/kg. Care a fi fost • aportul respectivului magazin în producerea • mierii primite de la mine se întreabă • apicultorul Cerăceanu? „Pe data de 30 iulie, • ne-a spus respectivul crescător de albine, am cumpărat de la acest magazin trei flacoane de • Varachet pentru combaterea afidelor. Un • asemenea flacon, produs de Institutul de • Cercetare și Producție pentru Apicultură • București, costă 5.500 de lei și este pe jumătate • gol. De ce oare?“ (G. M.) • Florin Bălan, • patron al firmei „Foto International“ din Tîrgu - Jiu, a condus acțiunile unui comando format • din cinci angajați de-ai săi și trei tineri din • Arad, care, pentru o „recuperare“, l-au luat • cu forța din spatele hotelului „Astoria“ pe • omul de afaceri german Kurt Zolner, patron al firmei cu același nume și l-au dus la Tîrgul Jiu, în joc era o mare sumă de bani, de cca. 100.000 de mărci germane, pe care, conform unui contract, Zolner o datora firmei „Foto“, însă datoria nu era scadentă: înconjurat de • gorile, bătut, Kurt Zolner a fost urcat în • dimineața zilei de 16 iulie în microbuzul lui • Florin Bălan, iar în drum spre Tîrgu Jiu i s-a luat suma de 32.000 de mărci germane drept • garanție: întregul comando este arestat pentru • lipsire de libertate și tîlhărie. • Municipalitatea Tîrgu Jiu a hotărît să nu mai acorde • autorizații de construcție și certificate de • urbanism pentru lucrări sezoniere. Interdicția • va dura pînă la aprobarea unui proiect• prototip pentru tot municipiul. S-a trecut deja • la inventarierea construcțiilor efectuate fără • autorizație, urmînd ca apoi să se ia măsuri de intrare în legalitate. (Al. D.Ș.)# Dinu Patriciu a sintetizat esența raporturilor PDSR-PL '93 • prin comparație cu situația în care un cuceritor • (PDSR) „vede pe stradă o fată frumoasă“; • „Poți să-ți propui s-o cucerești sau, dim•potrivă, să nu te uiți la ea - dar asta este • problema ta, nu a fetei. Ea va trece mai departe • impasibilă“. Nuanțîndu-și declarația marți, la • conferința de presă a partidului, Dinu Patriciu • a anunțat intenția partidului său de a rămîne • consecvent cu atitudinea de respingere • adoptată și pînă acum față de PDSR și a reiterat • dorința PL '93 - membru al Alianței Naționale • Liberale - de a stabili, în perspectiva guvernării, o strategie comună a întregii opoziții, • împreună cu CDR și USD. • Judecătoria • Craiova își va relua activitatea, începînd cu data de 12 august, la sediul din strada • Alexandru loan Cuza. Pe perioada 1-12 august relațiile cu publicul sînt întrerupte. (M.F.) • • Fundația Națională „Henri Coandă“ pentru sprijinirea tinerilor superdotați i-a premiat, 1 marți, cu cîte 100.000 de lei, pe elevii Ciprian • Manolescu din Pitești și Bogdan-Andrei Rennevig din București. Cei doi au cîștigat • locurile întîi la olimpiadele internaționale de • matematică (Bombay - India) și fizică (Oslo• Norvegia). Fundația intenționează să înființeze • la Balotești, în fostul sediu al PCR, un centru internațional pentru sprijinirea tinerilor • superdotați. Firma IBM s-a oferit să facă legătura, prin Internet, între tinerii români și • alți copii superdotați din 40 de țări. „Dacă • ne-am ocupa de acești tineri superdotați măcar • un sfert din cît ne ocupăm de cei handicapați, • ar fi foarte bine“ a spus prof. dr. Iulian Crețu, • președintele Fundației „Henri Coandă“; • • Gheorghe Stratulat, directorul Departamentului de Igienă și Sănătate publică din • Ministerul Agriculturii, a fost destituit din • această funcție, ieri, a declarat Agenției • INFOMEDIA Aurelia Sadagorski, șefa • serviciului de presă al ministerului. Cauza • destituirii constă în prelungirea nepermis • de mare a termenului de valabilitate a • pulpelor de pui importate din SUA, a • precizat sursa citată, în acest post, a fost • numit temporar Ion Teveloiu, directorul • Agenției Naționale Sanitar-Veterinare, din cadrul aceluiași minister.