Gazeta de Sud, august 1996 (Anul 2, nr. 423-449)

1996-08-05 / nr. 426

SC ZAHĂRUL LA PODARI zahăr tos în orice cantitate, la prețul de 1700 lei/kg fără TVA inclusiv ambalajul. Tel.: 051/264.320. 051/134.203 Tombola abonaților din luna august 4 PREMII DE 500.000 DE LEI: 15 augustt, ora 12.00 - tragerea la sorți în legătură cu semnarea de către președintele Clinton a legii referitoare la clauză, președintele Ion Iliescu a dat publicității următoarea declarație: „Promulgarea de către președintele William Clinton a legii privind permanentizarea Clauzei națiunii celei mai favorizate în relațiile economice româno-americane marchează un moment politic major în raporturile dintre România și SUA. Astăzi apreciez în mod deosebit faptul, subliniat și în declarația președintelui Clinton cu ocazia promulgării legii, că sprijinul în Congresul SUA pentru permanentizarea Clauzei a fost bipartizan, fiind rezultatul aprecierii generale de care se bucură eforturile de reformă economică și procesele democratice care au loc în România.“ „Sînt încrezător că România, înaintînd pe calea integrării în comunitatea democrațiilor occidentale, va continua progresele sale și își va intensifica demersurile pentru înfăptuirea reformelor democratice și a economiei de piață și va întreține relații bune cu vecinii ei“ - a declarat, public, între altele, președintele SUA, William Clinton, cu ocazia semnării și promulgării legii prin care României i se acordă Clauza națiunii celei mai favorizate pe timp nelimitat. ^Jocurile OlimpiceM rezumatul zilelor a 14-a și a 15-a ^ 3. - eitia a XXVI-a - fa Q QQ ’ felli] ATLANTA 1996• Luni, 5 august 1996 • Anul II, numărul 426 • 10 pagini, 250 lei PrinDlgarea legii prin care României i se acordă Clauza națiunii celei mai favorizate pe timp nelimitat La București a fost lansat un nou tip de locuință în cadrul programului de construcții Casa Nova. Compania de Construcții București (CCB) a prezentat vineri seara un nou tip de locuință, din panouri ușoare, care poate fi executată în cel mult 40 de zile. Casa propusă de CCB aduce cîteva noutăți în domeniul construcțiilor edilitare de la noi, precum sistemul de încălzire în pardoseală care înjumătățește consumul de energie termică, utilizarea placajelor ceramice, a acoperișului cu șindrile bituminoase și tîmplăria din PVC. „Sistemul de construcții cu panouri ușoare este foarte elastic, încît se pot executa mai multe tipuri de căsuțe în tot felul de variante, în funcție de solicitări“, a declarat Sergiu Timotei, director de marketing. Casa prezentată se întinde pe o suprafață locuibilă de 130 mp, avînd sufragerie, bucătărie, baie la parter și două dormitoare la etaj, la un cost de 45.000 de dolari. CCR a cumpărat un teren în Băneasa pe care va construi 96 de case din panouri ușoare și cîteva blocuri care vor fi predate la cheie peste doi ani, a mai menționat Sergiu Timotei. Declarația făcută de șeful statului american a fost apreciată de ambasadorul României în SUA, Mircea Geoană, drept „extrem de încurajatoare“. El a declarat, la cîteva ore după promulgarea legii ce asigură țării noastre statutul comercial preferențial în relațiile cu SUA în regim permanent, că „acest succes al României a fost extrem de bine receptat în toate cercurile importante din SUA“. ABONAMENTE LA GAZETA de SUD NUMAI 5000 DI IEI! Abonamentele se pot încheia prin RODIPET sau POȘTĂ, în județele Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt și Vîlcea Un copil a supraviețuit căderii de la etajul 3 Mihail Mădălin Vulpașeni, în vîrstă de 1 an și 4 luni, din Tîrgu Jiu, a căzut luni, 29 iulie, de la etajul 3 al unui bloc de locuințe. Copilul a fost lăsat nesupravegheat lîngă o fereastră deschisă. „Luni dimineața, mama lui se pregătea să spele, într-un moment de neatenție al acesteia, copilul a căzut în afară“, ne-a declarat bunica lui Mihail Mădălin Vulpașeni. în urma impactului cu solul, băiețelul a suferit multiple traumatisme. Transportat de urgență la Spitalul Județean Tîrgu Jiu, s-a intervenit chirurgical, făcîndu-i-se splenectomie. Datorită unor crize comițiale repetate, duminică, 4 august, ora 4.30, Mihail a fost adus în stare gravă la Spitalul Clinic nr.1 Craiova și internat în secția de terapie intensivă. • Alina TÎRZIU Repartizarea cheltuielilor pentru funcționarea și repararea ascensoarelor Cheltuielile de întreținere ce trebuie plătite de un locatar se stabilesc de administratorul blocului, în baza prevederilor H 30/1983 a Comitetului pentru Problemele Consiliilor Populare, încă în vigoare, în ceea ce privește ascensoarele, această hotărîre prevede următoarele: cheltuielile aferente energiei electrice consumate pentru funcționarea ascensoarelor (forță și iluminat) se repartizează proporțional cu numărul persoanelor care locuiesc în clădire; persoanele care locuiesc la subsol, demisol, parter, mezanin și etajul I (în clădirile fără mezanin) nu contribuie la plata cheltuielilor efectuate cu funcționarea ascensorului (forța) dacă respectiva clădire nu este prevăzută cu părți și instalații comune (băi, spălătorii, uscătorii etc.) situate la etajele superioare, indiferent dacă sunt folosite sau nu. în caz contrar, acestea vor plăti jumătate din nota ce revine unei persoane, în cazul utilizării unor ascensoare în comun cu deținătorii suprafețelor cu altă destinație decât cea de locuit, sau cu deținătorii care, prin natura activității lor (croitori, cosmeticieni, coafori etc), primesc la domiciliu și alte persoane, cota-parte de cheltuieli pentru aceștia se stabilește pe baza hotărîrii comitetului asociației locatarilor. Astfel, se vor lua în calcul persoanele care folosesc spațiile respective și încă 1-5 persoane în plus, în funcție de volumul activității respectivului deținător de spațiu. Cheltuielile pentru întreținerea și repararea ascensoarelor se repartizează proporțional cu cota-parte indiviză deținută de fiecare proprietar asupra ascensorului. Consiliul ouidețean Gorj și casele nsrționsauxsrt în ultima zi a lunii iulie. Consiliul județean Gorj a luat în discuție aplicarea Legii 112/1995 privind reglementarea situației juridice a unor imobile trecute în proprietatea statului. Din cele 14 dosare care s-au luat în discuție, patru cazuri au fost respinse pe motiv că nu fac obiectul legii supuse dezbaterii; un caz a fost amînat pentru ședința următoare, între timp urmînd a se verifica situația de la fața locului; nouă cazuri au fost soluționate prin restituirea în natură, cu respectarea strictă a legii, în cazul de la Runcu, unde imobilul este ocupat în prezent de primărie, s-au aprobat despăgubiri în valoare de 26 de milioane de lei pentru clădire și terenul aferent. Pentru soluționarea celorlalte dosare comisia a stabilit întîlniri de lucru săptămînale, președintele consiliului județean, Nicolae Mischie, solicitînd membrilor comisiei ca înainte de fiecare ședință să i se prezinte analiza - diagnostic a fiecărui dosar ce urmează a fi supus dezbaterii: „în urma deliberării, comisia va emite hotărîri ce vor fi comunicate în termenul legal persoanelor în drept“ - ne-a relatat purtătoarea de cuvînt în relațiile cu mass-media, Despina Grosu. ’ § Ion TARBAC COMUNICAT T> ° 2 . Conducerea Alianței Naționale Liberale a discutat vineri, 2 august, cu reprezentanți ai asociațiilor de pensionari (Federația Națională a Pensionarilor, Alianța Națională a Pensionarilor din România, Uniunea veteranilor de război și a urmașilor lor) soluțiile pe care le propune prin programul său de guvernare în domeniul protecției sociale. Pentru că situația actuală a pensionarilor este dramatică, dacă va ajunge la guvernare, ANL va lua două categorii de măsuri în sprijinul pensionarilor: pe de o parte, unele privind modul de stabilire și de plată a pensiilor, pe de alta, privind modul de gestionare a fondurilor de pensii. Urgența o constituie însă aducerea pensiilor celor pensionați înainte de 1990 la nivelul pensiilor celor pensionați ulterior, așa cum s-a făcut deja în cazul militarilor. în cel mult șase luni, ANL va înființa Casa Autonomă a Pensiilor, organism independent de guvern, care va colecta și gestiona contribuțiile pentru asigurări sociale obligatorii prin plasamente sigure și rentabile pentru a evita devalorizarea fondurilor. Casa Autonomă a Pensiilor va fi condusă de un consiliu de administrație compus din reprezentanți ai contribuabililor. ANL consideră, de asemenea, că, pentru cei interesați de asigurarea unei pensii suplimentare trebuie înființate și case de asigurare private. Reprezentanții pensionarilor au remarcat faptul că ANL este prima formațiune politică ce i-a invitat la un astfel de dialog și și-au exprimat speranța pentru un sprijin reciproc în viitor. • Biroul de Presă al PL '93 TIPOGRAFIA DE SUD CRAIOVA Str. Cîmpia Islaz, Nr. 101 • tipărește pentru societăți comerciale acțiuni, certificate de acționar și alte hărții de valoare la patru culori și înseriate în condiții de cea mai bună calitate; • tipărește ziare, reviste și cărți în orice tiraj, tel. 051-134.408, tel./fax 051-414.003 SCAGES INTERNATIONAL SA VINDE PUI VII DE LA FERMA DIN BRATOVOIEȘTI la VOTELEFON: 413.545 - BRATOVOIEȘTI 991/22 — ___________________________________________________________________________ _ _________ 1 CmA2^EIA/«ie^^ — iziait-kab^l*e'«Tring^gnden 8 ~| în proza lui Soljenițîn există o secvență memorabilă, de un tragism feroce: o haită de lupi (care puteau fi la fel de bine cîini dresați) înconjoară o colonie de deținuți politici care, conform ordinului, trebuia să se îndrepte spre alte locuri de deportare siberiană. înrăitele animale aveau grijă ca nici unui deținut să nu-i trăznească ideea de a evada. Metafora era mai mult decît transparentă, ilustrînd modalitățile totalitarismului de a distruge, prin absurd, fondul sublim al ființei umane. George Orwell, înaintea rusului laureat al Premiului Nobel, crease o parabolă chiar mai îndrăzneață: în a sa „Ferma animalelor“, porcii ajung dictatori, terorizînd și exploatînd nemilos celelalte animale, tot domestice, dar de obicei inofensive. Dar metaforele sau parabolele nu sînt doar plăsmuirile creatorilor. Ele se nasc, îndeobște, din decantarea unor realități care scapă omului obișnuit. Fiindcă lucrurile se pot întîmpla în realitate chiar așa. Pe unde te duci, prin orașele țării, pe lîngă oameni mai mult sau mai puțin îngîndurați, întîlnești haite vesele de cîini. Care se preumblă toată ziua fără să știi de unde vin și încotro se îndreaptă. Dar îți creează un permanent sentiment de spaimă. Rămași fără stăpînii „demolați“, cîinii se „organizează“ și ei cum pot. Craiova nu face excepție. Cimponele lui Goga. Mergînd spre gară, pentru a juriza lucrările unei olimpiade dintr-un oraș transilvan, s-a pomenit, la miezul nopții, înconjurată de o haită de cîini. Era cît pe-aci să fie sfîșiată. Norocul i-a venit din partea unor tineri care, nimerindu-se întîmplător pe stradă, au gonit hoarda cu cîteva lovituri zdravene de pietre. De fapt, în centrul orașului, în English-parc, noapte de noapte somnul locatarilor este drămuit de haitele de cîini care se adună aici, luînd locul pensionarilor (umani) din timpul zilei. S-ar zice că sunt lucruri de amănunt, cu o pondere minoră în raport cu frămîntările de fond ale municipiului și ale țării. Dar, dacă odihna cetățeanului trebuie bine chibzuită pentru randamentul de a doua zi, mă întreb, cu ce se ocupă gardienii și polițiștii noștri? Oare, somnul portarului de la primărie nu e deranjat în nici un fel? Ce face ecarisajul de-altădată? Nu de alta, dar Parlamentul European, pe lîngă problema homosexualilor, s-ar putea să ne mai încarce conștiința cu încă o grijă: a cîinilor fără stăpîni. Care pînă una alta ar putea deveni stăpînii noștri. Ori este știută ponderea ecologiștilor din amintitul parlament și atenția lor față de cîini de pildă. Iar la noi, deja cîinii vagabonzi au devenit o „emblemă“, pentru turistul străin. Atent la totul și chiar mai mult, la neatențiile noastre, acesta observă totul și inter