Gazeta de Sud, septembrie 1996 (Anul 2, nr. 450-474)

1996-09-02 / nr. 450

LUNI, 2 SEPTEMBRIE 1 OOP ■ ANUL II, NUMĂRUL 450 ■ 12 PAGINI, 300 LEI național cu participare internațională non la alf-a ediție ! Cea de-a V-a ediție a tîrgului național ELECTROUTIL '96 a fost inaugurată sîmbătă, 31 august, în jurul orei 11.00, la Casa Științei și Tehnicii din Craiova. Organizatorii, Camera de Comerț și Industrie Oltenia - Dolj, SC ELECTROPUTERE SA Craiova și Fundația pentru Tineret a județului Dolj, în colaborare cu Agenția Română pentru Conservarea Energiei - filiala Craiova și Societatea pentru Optimizarea Consumurilor Energetice din România, au reunit în standurile tîrgului 90 de firme. Dintre acestea, 66 sînt sirme românești, iar 24 firme străine sau reprezentanțe din nouă țări puternic industrializate, printre care se numără: Germania, Franța, Italia, Japonia, Coreea, Austria, Anglia. în cuvîntul de deschidere, președintele Camerei de Comerț și Industrie Oltenia Dolj, Mihalache Hotăranu, a ținut să mulțumească participanților și organizatorilor acestui tîrg: „Spre deosebire de anul trecut, spațiul interior este ocupat, de această dată, în totalitate, ediția a V-a a tîrgului ELECTROUTIL '96 fiind mult mai bine organizată“. Spre dezamăgirea organizatorilor, nici prefectul de Dolj, nici subprefectul și nici primarul sau cei doi viceprimari ai Craiovei nu au onorat cu prezenta inaugurarea tîrgului ELECTROUTIL '96. • Relu GEORGESCU, Mariana BUTNARIU Președintele României este atacat și de stingă și de dreapta insă președintele PDSR, Adrian Năstase, contraatacă își pregătesc trupele pentru a răspunde ofensivei lansate Miene în Kurdistan CAZUL RUMCEREM - cine sunt păgubiții, cine sunt vinovații și ce pericol social reprezintă lăsarea inculpaților în libertate. Evenimentul zilei II atacă pe procuraraB Iii ® LwSii Boris Elțîn are mari îndoieli în privința validității acordurilor de pace semnate de Lebed Epidemia de mersmspită se extind: Peste o sută de persoane cu simptome de meningită acută s-au prezentat în ultimele 48 de ore la camerele de gardă Peste o sută de persoane cu simptome de meningită acută s-au prezentat, de vineri pînă duminică dimineață, la camerele de gardă ale spitalelor de boli contagioase „Victor Babeș“ și „N. Gh. Lupu“, a informat, ieri, Inspectoratul de Poliție Sanitară și Medicină Preventivă București (IPSMPB). Dintre acestea, pentru 36 a fost confirmat diagnosticul de meningită și meningoencefalită virală. Ultimii internați au domiciliul în București, Giurgiu, Ialomița, Teleorman, Oltenița, Călărași și Buzău. Conducerea IPSMPE a precizat că, pe lîngă bolnavii de meningită virală, în clinicile bucureștene se află internate persoane cu meningită bacteriană. Numărul acestora din urmă nu este inclus în statistica meningitelor acute virale a căror cauză și modalitate de transmitere nu au fost încă depistate. Meningitele de origine bacteriană sunt afecțiuni pe care medicii le întîlnesc în fiecare vară, în medie de 20-25 de cazuri pe sezon. Ministerul Sănătății precizează că identificarea virusului care a dus la izbucnirea epidemiei din acest an impune, în orice țară, teste multiple de laborator. Identificarea virusului nu va determina schimbarea măsurilor de prevenire și nici a tratamentului, deoarece pentru virus nu există un tratament specific. Tratamentul vizează ameliorarea simptomelor bolii, respectiv reducerea febrei, a durerilor de cap și, acolo unde este cazul, a diareei, în perioada 29- 31 august au fost internate peste 250 de persoane și s-au înregistrat 12 decese, peste 82 la sută dintre victime avînd mai mult de 59 de ani. (MEDIAFAX) Legea buaiului plac? P tie Romulus DiacONESCU arlamentarii noștri se căznesc de luni (și ani) de zile să încropească o lege și, după ce-i dau cale liberă, constatăm că efectele ei sunt minime. Sau chiar nule. E ca și cum un orator ar perora în fața unor surdo-muți. Statul de drept, care la noi nu-l poate egala deocamdată, în creștere, pe voinicul din poveste, și-a creat rapid instrumentele de exercitare a puterii, cheltuind sume imense. Dar instrumentele sună fals ori sunt stricate din „naștere“. Dacă, de pildă, guvernul ar lansa un test în rîndul populației, întrebîndu-i pe oameni despre atribuțiile gardienilor publici și ale jandarmeriei, cred că peste 90% din chestionați ar rămîne pur și simplu năuci. Inclusiv semnatarul acestor rînduri. Fiindcă, de cînd lumea, funcția se face simțită (după ce este legiferată) prin exercițiu, în lipsa exercițiului, se atrofiază funcția. E logica gradului zero. Nenorocirea, frizînd stupizenia, este că la noi legea acționează unde te aștepți cel mai puțin. Adică pe terenuri „deminate“, în rîndul nevoiașilor care-și numără mărunții pentru pîinea zilnică. Presa gîlgîie de afaceri tenebroase, de ordinul miliardelor, dar bubuiturile acestor dezvăluiri se sting ca prin minune după cîteva zile, fiind îngropate în uitare, în cele din urmă. Trăim într-o țară a paradoxurilor ce tind să devină sarea și piperul vieții noastre. Mergînd cu tramvaiul spre piață (din curiozitate, altfel prefer deplasarea „păstorește“) m-am trezit, alături de ceilalți călători, cu doi tineri vînjoși (buni de descărcat vagoane în gară) pe post de controlori, care au dat năvală peste o doamnă vîrstnică; femeia nu-și găsea biletul, dosit pe cine știe unde, iar cei doi i-au aplicat pe loc o amendă usturătoare. Civilizată, femeia a plătit amenda, coborînd la următoarea stație și renunțînd, bineînțeles, iar sărăcăcioasa coșniță pentru piață. Protestele celorlalți au fost zadarnice. Dar asta e o nimica toată, îmi spune un prieten. Venind cu autobuzul dinspre Parc, a asistat neputincios (el și ceilalți) la o scenă de un absurd revoltător: cîțiva colorați (din cartierele „inexpugnabile“ ale Craiovei) au urcat la prima stație, l-au buzunărit scurt pe un bătrînel și au coborît liniștiți. Șoferul s-a făcut că plouă („nu mă pun cu ăștia, dom’le“) iar pasagerii au făcut ca peștii, liniștiți că nu li s-a întîmplat lor așa ceva. Puteai să tragi cu pușca, și nu găseai un apărător al originii publice. Să ne mai mire, în acest caz, zbenguielile la scară națională ale lui Miron Cozma? Căruia nici guvernul nu-i trece pe dinainte. f _ ____-----------------------------------------------—---------------------------------------------------------------------Oficialii norvegieni au anunțat că a fost recuperat înregistratorul de voce al avionului Tupolev 154, prăbușit in insula Spitzbergen Starea sănătății celor doi români răniți sîmbătă în Cisiordania, cu focuri de armă, este stabilă, ei fiind în afara pericolului, au declarat surse din cadrul MAE. Cei doi se numesc Ștefan Tuiu, 26 de ani, din comuna Valea Stancului, jud. Dolj și Tudor Bubulea, 24 de ani, din județul Vîlcea. Cei doi, angajați ca muncitori în Israel, au fost fost răniți cu focuri de armă, de către persoane rămase încă necunoscute, pe cînd se aflau la cumpărături în localitatea Baka el Sharqia, lîngă Tulkarem (Cisiordania). Se pare că românii au fost luați din greșeală drept evrei. Tuiu și Buhulea au fost transportați la un spital din Israel, unde au primit tratament de urgență. Unul dintre ei, rănit grav la piept, a fost operat. Ambasada română de la Tel Aviv se află în permant contact cu cei doi răniți. (MEDIAFAX) Oficialii norvegieni au anunțat ieri că a fost recuperat înregistratorul de voce al aeronavei Tupolev TU- 154, prăbușită vineri în insula norvegiană Spitzbergen, informează REUTER, înregistratorul de voce al avionului a fost trimis, spre cercetare, la Moscova. Piesa a fost descoperită de doi membri ai echipelor ruse de intervenție, care pătrunseseră ilegal în zona unde s-a prăbușit avionul. Ann-Kristin Olsen, guvernatoarea regiunii insulei Spitzbergen, a acuzat ieri partea rusă de lipsă de respect față de oficialii norvegieni care conduc ancheta privind prăbușirea aeronavei Tupolev. „Noi am conceput un plan foarte amănunțit al acțiunii de cercetare a cauzelor prăbușirii avionului rus, iar partea rusă ne-a luat-o înainte. Sîntem fericiți că ei au recuperat înregistratorul de voce, dar operațiunea trebuie realizată de experții norvegieni. Acesta este teritoriu norvegian, deci este problema noastră“, a precizat viceguvernatorul regiunii Spitzbergen, Rune Hansen. Echipele ruse de salvare și-au cerut scuze pentru incidentul de ieri și au anunțat că vor părăsi regiunea. Prăbușirea avionului Tupolev TU-154 s-a soldat cu moartea celor 141 de persoane aflate la bord. (MEDIAFAX) Cei doi români răniți in Cisiordania se află in afară de orice pericol GALETA de SUD apare începînd de astăzi într-un nou format, iar numărul de pagini a crescut de la 10 la 12. Este modesta contribuție pe care patronatul și redacția GdS o pot aduce în viața oltenilor. Încercăm în continuare să îmbunătățim calitatea informației din paginile ziarului și să venim prin mijloace gazetărești în sprijinul cititorilor noștri. Vă mulțumim pentru că ne citiți. Fără dumneavoastră nu am putea exista. CRAIOVA. o altă lovitură dată cetățeanului de rînd SCUMPIREA BILETELOR PENTRU TRANSPORTUL URBAN Conducerea RAT Craiova, cu acordul primăriei, sub al cărei patronaj se află, a hotărît ca de la 1 septembrie prețul biletelor și abonamentelor pentru transportul urban să crească cu 40%. Deși Valeriu Cosăceanu, directorul general al RAT Craiova, a preconizat că scumpirea biletelor se va face cu 20-40%, iar a abonamentelor cu 10-30%, conducerea RAT Craiova, cu acordul primăriei, Oficiului de prețuri Dolj, Consiliului Județean Dolj și Ministerului Finanțelor, a ales limita superioară pentru bilete și cea mediană pentru abonamente. Prețul biletelor pentru transportul în comun a crescut la 350 de lei / o călătorie, în timp ce un abonament costă 9.500 de lei pe o linie de autobuz sau tramvai și 14.500 de lei pe două linii de autobuz, sau pe o linie de autobuz și una de tramvai. Pentru traseele exterioare Craiovei, costul unei călătorii este de 700 de lei sau 900 de lei, în funcție de lungimea traseului. Ca o compensare la această creștere a prețurilor, RAT Craiova a introdus, începînd de azi, două trasee de noapte: Peca Severinului - Electro și Gară - Romanești. • Relu GEORGESCL