Gazeta de Sud, octombrie 1996 (Anul 2, nr. 475-501)

1996-10-01 / nr. 475

47S / marți, 1 octombrie 1996 : mgm :, * -l/-/. ■ ■-■•xm INVĂTAMINT i GAZETA de SUB 8SSKJ ® SS ® SS3^.3 UNIVERSITATEA IIN CRAIOV • UNIVERSITATE DE RAIKUL I Centrul universitar din Bănie se situează intemn primele din tara I, în urma unei sare Universitatea din Craiova are rangul I și coordonează activitatea unor universități de rang II din Tîrgu Jiu, Pitești, Brașov, Tîrgoviște și Drobeta Turnu Severin. Ambiția celor care conduc destinele Universității este ca aceasta să cuprindă în structura sa de învățămînt toate domeniile, adică un evantai complet de specializări, pentru o afirmare cît mai puternică pe plan național și internațional. Universitatea din Craiova este situată între primele opt universități din țară, în urma unei selecții europene. în noul an universitar, 1996/1997, se deschid amfiteatrele a 14 facultăți ce includ 64 de specializări, în Craiova vor începe studiile 13.913 studenți la cursuri de zi, 361 la seral și 1.117 la fară frecvență. Numărul mic al studenților de la cursurile serale și fără frecvență se explică prin faptul că aceste secții sunt în curs de lichidare la Facultățile de Litere, Matematică, Științe Economice, Drept pentru fără frecvență și Științe Economice, Electrotehnică, Electromecanică, Automatică, TCM pentru seral. în anul I se vor putea înființa secții fără frecvență numai la Drept și Științe Economice, în funcție de propunerile acestor facultăți. Învățămîntul universitar de scurtă durată include 600 studenți la Colegiul din Craiova și 560 la Colegiul din Drobeta Turnu Severin. Învățămîntul postuniversitar va cuprinde 250 de locuri pentru studii aprofundate cu durata de un an și 175 de locuri pentru studii academice postuniversitare de doi ani. Studenților români li se adaugă studenții străini, în număr de aproximativ 1.000 în Craiova și 80 la Drobeta Turnu Severin, în 1996, Universitatea a depus dosare la Ministerul Învățămîntului pentru nouă specializări noi din care opt au primit acreditarea, dar în acest an universitar 1996/1997 au cifră de școlarizare numai patru dintre ele: farmacie, inginerie managerială în profil mecanic, tehnologie informatică la Colegiul Craiova și echipamente fluide la Colegiul Drobeta Turnu Severin. Se preconizează înființarea în anul următor a secțiilor de psihologie și medicină veterinară. Pentru aceasta din urmă există deja construit un complex veterinar, ca bază experimentală de studiu. Noul an universitar începe cu necesitatea aplicării reformei în planurile de învățămînt prin refacere și reanalizare. Sînt aprobate deja planurile pentru Facultățile de Electromecanică, TCM, Științe Economice, Electrotehnică și secția Chimie. Există intenția de realizare a unor consorții naționale pe profile de învățămînt, în baza unor credite transferabile, pentru integrare pînă la anul viitor. Experimentul a început în București la învățămîntul universitar și politehnic și la Cluj-Napoca la învățămîntul universitar. Alte elemente de noutate sînt date de cele 411 locuri cu frecvență la doctorat, cursanții primind o bursă echivalentă cu salariul de preparator, precum și de cele 175 locuri cu plată la cursurile academice postuniversitare pentru profilurile economic (75 de locuri), drept (25), mecanică (50) și biomatematică (25). Pentru buna desfășurare a activității didactice la toate fomele de învățămînt, conform Cartei Universității, învățămîntul superior de stat craiovean are ca unități anexă biblioteca: Editura „Universitaria“, Imprimeria Universității, Studioul Tele Universitatea, Grădina Botanică, Clubul Sportiv „Universitatea“, Casa Universitarilor și Casa de Cultură Studențească. Devine posibilă eliminarea repetenției prin susținerea examenelor restante în anii superiori de studiu Cadrul legislativ al noului an universitar este asigurat de Regulamentul Ministerului Învățămîntului și Carta Universității. Se așteaptă aprobarea în Parlament a Statutului cadrelor didactice, chiar înaintea alegerilor. Carta Universității, intrată în vigoare în 1996, operează ca expresie a autonomiei universitare în toate domeniile interne, corelată cu principiul răspunderii personale și publice pentru calitatea întregii activități didactice și de cercetare. Carta legiferează principiile și obiectivele comunității universitare, structura organizatorică și resursele umane ale universității, conducerea și administrarea, finanțarea și relațiile internaționale. Restanțele se vor regăsi în noul regulament de funcționare pentru studenți, care este în stadiul de proiect, fiind difuzat facultăților și organizațiilor studențești pentru îmbunătățire. Se dorește eliminarea noțiunii de repetenție, cu posibilitatea susținerii unor examene în anul superior, „în acest sens sunt necesare creditele transferabile la care se va ajunge prin înlăturarea reexaminărilor, care se vor împinge pînă spre sesiunea de iarnă și ulterior spre aceste credite“, ne-a declarat prof. univ. dr. Mihail Mangra, prorector cu probleme studențești al Universității din Craiova. Chiar dacă va avea restanțe, studentul se va putea înscrie în anul superior. Problema se va mai discuta în Senatul Universității. Conform Ordinului Ministrului Învățămîntului nr. 3.965/24.05.1996, pentru anul universitar 1996/1997, școlarizarea în cadrul studiilor academice postuniversitare se face numai pe baza unor taxe stabilite de senatul propriu.Universitatea a impus taxe numai pentru examenele de admitere, care au fost cuprinse între 15.000 și 30.000 de lei. Bursele de merit, de studiu și de ajutor social pentru studenți se acordă conform art. 170 din Legea învățămîntului nr. 84/1995. Cele de merit se acordă studenților care au media generală cel puțin 9,50 pentru învățămîntul tehnic, agricol, matematică, fizică, chimie și 9,80 pentru celelalte secții. Bursele de studiu se acordă pentru o medie de cel puțin 8, respectiv 8,50 pentru cursanții la învățămîntul superior obișnuit și cel puțin 9,30 pentru cursanții de la învățămîntul de studii aprofundate. Pînă în prezent, Ministerul Învățămîntului nu a stabilit cuantumul burselor : în acest an nu s-a făcut nici o suplimentare de locuri după examenele de admitere, deoarece Ministerul Învățămîntului a epuizat rezerva de locuri în urma incidentului de la Facultatea de Medicină din Timișoara, unde unul din subiectele probei de chimie a fost greșit, determinând depunctarea eronată a candidaților. Greșeala din grila de corectare a dus la depunctarea cu 18 sutimi a candidaților care au rezolvat corect problema. în urma recorectării s-au suplimentat 18 locuri pentru candidații care au obținut peste 8,50 - ultima medie inițială. Pentru circa 20% dintre studenții craioveni cazarea în cămine rămîne o problemă nerezolvată Capacitatea de cazare a studenților Universității din Craiova este de 4.200 de locuri, pentru care s-au depus 4.600 de cereri, cărora li se adaugă studenții din anul I și studenții basarabeni din anul pregătitor, am aflat de la șeful Serviciului Social, Ion Popa. Pentru rezolvarea problemelor de cazare, la căminele 1 și 2 vor fi cinci paturi în cameră, iar sălile de lectură vor fi ocupate cu paturi. La căminul 10 vor fi șase paturi în cameră. De asemenea, se vor reverifica cererile și se speră rezolvarea a circa 80% dintre acestea. Fiecare cămin va avea un izolator și un intem de cămin cu instrumentar la dispoziție și medicamente de prim-ajutor. Tariful pentru o cameră cu patru paturi este de 2.400 de lei pe pat. Se vor efectua controale riguroase, cei care vor fi prinși utilizînd reșouri sau gătind în cameră vor fi excluși din cămin. în urma controalelor Inspectoratului de Poliție Sanitară cantinele au reușit să îndeplinească normele sanitare impuse. S-a optat pentru sistemul „a la carte“, cu trei meniuri contra cost pe zi, la alegerea studentului, dar s-a introdus și un abonament obligatoriu pentru servirea mesei 15 zile/lună. Ca tarif, alocația de hrană pe o lună nu depășește bursa socială. ______ ... Biblioteca Universităților din Craiova deține peste un milion de titluri . Ca elemente de noutate, în anul 1996/1997 la Biblioteca Universității din Craiova s-a trecut la crearea unei baze de date, unde există deja o rețea de 16 calculatoare și un program soft TINLIB, în curînd se va trece la înregistrarea pe calculator a cititorilor, pregătindu-se și modelele pentru periodice. în această toamnă se va da în folosință o sală de lectură în extinderea de la Facultatea de Electrotehnică, cu elemente de birotică moderne, cu acces liber la raft și la baza de date. Biblioteca Universității deține peste un milion de titluri, cărți și reviste, de la edituri din România și străinătate. Față de 1989, fondul bibliotecii a crescut cu peste 300.000 de volume, iar în acest an a început achiziționarea de manuale școlare pentru clasele V-VIII necesare facultăților cu profil pedagogic. „Avem un contract de 120.000 pe an pentru publicații periodice din străinătate“, ne-a informat directorul bibliotecii, Octavian Lohan. Fondul documentar acoperă nevoile de informare și studiu pentru cele 14 facultăți și 64 de specializări, în ultimul an universitar biblioteca a avut înscriși 7.365 de cititori și 259.487 de cereri de împrumut. S-au consultat 462.513 volume1. Biblioteca trimite publicații proprii sectorului de schimb intern și internațional, avînd în prezent colaborări de schimb de cadre cu 348 de instituții similare sau centre de cercetare și documentare din 140 de țări. „Cele 14 serii de anale ale Universității apar sporadic datorită barierei financiare, fapt ce ne împiedică să răspundem în timp util solicitărilor. Problemele pe care le avem sunt legate de spațiile pentru depozitare și recuperare a publicațiilor de la studenți, dar și de la cadrele didactice“, a mai spus directorul bibliotecii. Alma Mater își deschide azi porțile pentru un nou an de învățămînt. Cadrelor didactice universitare și studenților - împliniri profesionale! Blocul S 200 poate deveni un impunător sediu al Universității din Craiova Interim cu prof. univ. dr.Lucian Buce, prorector responsabil cu baza materială a Universității din Craiova - Cum se prezintă baza materială a Universității la începutul noului an universitar și cum au fost utilizate fondurile de la buget. Față de anul trecut, în noul an universitar baza materială s-a îmbunătățit, în clădirea centrală s-au amenajat 12 noi laboratoare, șase pentru Științele Naturii și șase pentru Informatică și au fost puse la dispoziția facultăților care au nevoie de ele. Anul acesta s-au alocat 1,77 miliarde de lei pentru reparații capitale și 2,336 miliarde de lei pentru consolidări. Beneficiind de acești bani, s-a terminat construcția corpului G de la Facultatea de Electrotehnică, demarînd și construcția pentru un nou corp de clădire, care sperăm să fie executat pînă la 1 decembrie. Aproape toate căminele sînt în lucru: la căminele 1, 2, 6 și 7 se repară toată instalația de încălzire centrală, punctul termic și rețeaua de țevi. Estimăm că acestea vor fi gata pînă la 15 octombrie. La căminul 12 se repară acoperișul și se schimbă țevile de la subsol. Căminul 10 este în reparații capitale, 30-40% din capacitate nefiind funcțională la 1 octombrie (circa 60 de camere). O nouă restructurare a spațiului de învățămînt este determinată de lucrările de consolidare antiseismică a clădirii Facultății de Agronomie (lucrare începută din anul trecut), a clădirii centrale și a Facultății de Mecanică (lucrări demarate chiar în această lună). Prin aceste lucrări spațiul de învățămînt se va reduce cu circa 30-60% pentru următorii 5-6 ani. Avem 500 de milioane de lei repartizate pentru Facultatea de Mecanică și 500 de milioane de lei pentru clădirea centrală. Lucrările sunt mult mai ample, vor dura 4-5 ani și vor necesita niște fonduri foarte mari. Față de anul trecut s-au mai amenajat două săli de curs pentru Facultatea de Teologie. Niciodată nu s-au atacat atîtea lucrări, dar vremea este nefavorabilă, ultimele ploi ducînd la infiltrarea apei la etajele III și IV de la căminele 1 și 2. Problema este delicată pentru că s-au primit banii tîrziu, ducînd la aglomerarea constructorilor și nu s-au rezolvat problemele așa cum s-a dorit. S-a lucrat în schimburi prelungite pentru ca intervalul de tranzit să fie cît mai scurt și studenții să se poată caza încă din semestrul II. Pentru rezolvarea problemei cu spațiile de cazare, Universitatea a apelat în anii trecuți la licee. Cum s-a concretizat în acest an această colaborare? Pentru rezolvarea cazării studenților, în conformitate cu circulara trimisă de Ministerul Învățămîntului către Inspectoratul Școlar Dolj, care trebuie să pună la dispoziția Universității spațiile de cazare libere, am trimis o adresă inspectorului general Aurel Săseanu, care a afirmat: „Vom analiza această adresă, dar mai mult ca sigur răspunsul este nu“. Sperăm totuși într-o colaborare pentru rezolvarea situației acute existente. Ce ne puteți spune despre blocul S 200, monumentala construcție rămasă neterminată în centrul Craiovei? Blocul S 200 a fost transferat Universității, dar rămîne problema cadrului legal, pentru care există două opinii: transfer direct Universității sau transfer în participație cu consiliul județean. Juriștii se vor consulta asupra formei legale, pentru că transferul între unitățile bugetare este posibil cînd construcția este gata, iar această construcție este neterminată. Avem în intenție ca acest bloc să cuprindă rectoratul, decanatele, compartimentele de servicii, laboratoarele de informatică și fonice. Se dorește amenajarea la parter a unei săli pentru conferințe internaționale și a unor birouri pentru instituțiile cu care colaborăm. Universitățile particulare craiovene sînt în cădere liberă Universitatea „Spiru Haret“ nu a mai scos locuri pentru concursul de admitere din acest an. Toate grupele existente la Drept și Științe Economice vor fi transferate la București, filiala din Craiova urmînd a fi desființată. Actualii studenți au încă o situație incertă, facultățile fiind în așteptarea acreditărilor de la Ministerul învățămîntului. Și studenții de la Facultatea de Drept a Universității „Hyperion“ vor fi transferați la București. Aceștia au beneficiat de spațiile de învățămînt din Craiova, avînd cadre didactice din Craiova, București și Tîrgu Jiu, fără ca facultatea să fie organizată ca filială. Universitatea „Mihai Viteazul“ va începe cursurile la 14 octombrie și are locuri pentru Colegiul Pedagogic și de Institutori - trei ani și Școala Postliceală cu secțiile secretariat-birotică și finanțe-contabilitate - doi ani. Pentru forma de învățămînt superior de lungă durată există specialitățile: drept cursuri de zi și fără frecvență și științe economice - management și finanțe bănci-contabilitate, cursuri de zi și fără frecvență. Taxa de înscriere este de 25.000 de lei. Taxa de studiu este de 400.000 de lei pentru învățămîntul postliceal și fără frecvență și 500.000 de lei pentru învățămîntul de zi și colegii, numai pentru semestrul I. Pagină realizată de Puiu STOINCEK. Foto: Eugen TUDOR Policlinica studențească duce lipsă de medici specialiști Policlinica studențească aparține de Spitalul nr. 2 și își desfășoară activitatea medico-sanitară în trei cabinete de medicină generală și medicină internă, două cabinete de stomatologie și unul de planning familial și contracepție. Studenții beneficiază de gratuitate pentru consultații și rețete pentru medicamente din țară și import, în limita sumei de 40.000 de lei pentru o rețetă. în legătură cu acest aspect se impune înființarea în localul policlinicii a unui punct farmaceutic pentru ca studenții să fie scutiți de a pierde timpul în căutarea medicamentelor. Policlinica asigură și consultații profilactice pentru studenții străini la înscrierea în fiecare an universitar, consultații de bilanț pentru toți studenții, în vederea descoperirii unor boli (TBC) la persoane asimptomatice și consultații pentru candidații la admiterea în învățămîntul superior. Anual se efectuează 9.000-10.000 de consultații. Numărul studenților care se prezintă la Policlinica studențească este de 4-5 ori mai mare în perioada sesiunilor de examene față de restul anului universitar. „Dispensarul este sufocat în perioada sesiunilor din cauza cerințelor studenților pentru scutiri, vizări de scutiri și uneori îmbolnăviri subite, închipuite. Sugerăm decanatelor unor facultăți să rezolve problema amînării examenelor pe plan intern, fără a mai cere în mod expres scutiri medicale, unele din ele condiționate pentru un anumit număr de zile“ - ne-a precizat conf. univ. dr. Citta Tarsescu, medic specialist interne. în urma consultațiilor, studenții primesc uneori trimiteri către policlinicile spitalelor, fapt ce duce la multe ore de așteptare pentru un control de specialitate. De multe ori pacienții renunță, motiv pentru care simptomatologia se agravează. Astfel este necesară înființarea unor cabinete de specialitate deservite de medici specialiști detașați, chiar pentru o zi pe săptămînă. Sînt solicitate în mod deosebit specialitățile ORL, dermatologie, ginecologie.