Gazeta de Sud, februarie 1997 (Anul 3, nr. 576-599)

1997-02-01 / nr. 576

T v- % k k > Cronică dramatică de Romulus Diaconescu Hamlet, contemporanul nostru Cu ajutorul Primăriei Prefectul de Dolj s-a întă cu primarii și secretarii comunelor Dolj Legați-vă centurile de siguranță! GAZETA de SUD SIMBATA-DUMINICA, 1-2 FEBRUARIE 1997 ■ ANUL II, NUMĂRUL 576 * 16 PAGINI, 500 LEI In noaptea de 11 ianuarie, doi militari beți au supus o fetiță abandonată în gara Slatina unor perversiuni sexuale. Ar fi bine ca ei să-și facă un test HIV municipiului Craiova. Simion Băcilă cîștigă terenuri ce nu-i aparțin Radu Viorica, o fetiță de nouă ani care evadase dintr-un orfelinat din Vîlcea, a fost descoperită ca fiind purtătoare a virusului HIV, in urma analizelor medicale făcute la Spitalul Județean Slatina. Cei doi militari beți care au supus-o unor perversiuni sexuale pe minoră în noaptea de 11/12 ianuarie 1997 riscă să se fi contaminat. Minora prezintă devieri de comportament și a fost internată la secția de psihiatrie a spitalului din Slatina pînă ieri, cînd medicii din această secție au trimis-o cu salvarea la Casa de copii cu deficiențe Băbeni, jud. Vîlcea, de unde fetita fugise cu mai mult timp în urmă. In ziua de 13 ianuarie, Poliția TF din Slatina a găsit în gară fetița părăsită. Transportată de urgență la Spitalul Județean din localitate, ea a fost internată cu diagnosticul de geraturi de gradul întîi. Fata fusese abandonată, în noaptea de 11 ianuarie, pe peronul gării, după ce a fost coborîtă dintr-un tren ce venea de la București. Doi militari beți au bătut-o, obligînd-o și la perversiuni sexuale. Ceilalți „chiriași“ ai sălii de așteptare i-au dat halucinogene. Timp de cîteva zile, copilul nu a mîncat nimic: în timpul internării, fetița de nouă ani a urmat un tratament medical. Cu toate acestea, ea devenise agresivă, se dezbrăca, bătea celelalte fete din salon și țipa aproape tot timpul. Personalul medical a încercat s-o externeze, în acest scop luînd legătura cu Casa de Copii Școlari din Slatina. Conducerea a refuzat s-o primească, deoarece nu avea nici un fel de act pentru a-și dovedi identitatea. Din discuții, fata își reamintea că „a fugit dintr-o casă mare cu niște porți verzi. Acolo erau mai mulți copii, vizitați uneori de un doctor numit Costel“. Casa a fost identificată pînă la urmă drept Casa de copii cu deficiențe de la Băbeni, județul Vîlcea. Numele fetiței este Radu Viorica. Conform declarațiilor sale, mama se numește Ioana și locuiește în Slatina, iar tatăl, Radu Ionuț, în comuna Băiculești, județul Argeș. Radu Viorica a fost trimisă înapoi la Băbeni, unde va urma un serios tratament medicamentos pentru boala psihică de care suferă. • Carmen RADULESCU Ședința de bilanț a Curții de Apel Craiova La Curtea de Apel Craiova s-a dezbătut vineri, 31 ianuarie, activitatea desfășurată de instanțele din raza de competență a acesteia, altfel spus, un bilanț. Dinu Ianculescu, secretar de stat în Ministerul Justiției, a participat în calitate de invitat. La ședința de bilanț a fost prezent și primul procuror de pe lîngă Curtea de Apel, Horia Diaconescu. Ceilalți participanți au fost prim-președinții celor 16 instanțe din raza de competență a Curții de Apel Craiova, președinții, vicepreședinții și președinții de secții de la cele patru tribunale. Președintele Curții de Apel, Constantin Furtună, a prezentat aspecte din activitatea desfășurată de judecătorii Curții și cîteva rezultate obținute de instanțele de judecată. Cuvîntul de încheiere a aparținut secretarului de stat Dinu Ianculescu, care a pus accentul în mod deosebit pe lupta împotriva corupției. • Constantin ILIE Din cine se pare, opțiunea noastră este clară, n-avem cale de dus-întors, tragem cu dinții să intrăm în NATO, ceea ce ar însemna că adăpostindu-ne sub umbrela acestui organism, ne-am croi o pistă accesibilă și sigură de integrare în Vest. După ultimele alegeri, semnalele încurajatoare s-au înmulțit prin năvala emisarilor occidentali.Toți ne felicită, ne bat pe umeri, ca semn al speranțelor înnoite. Asta, în imaginile televizate și în declarațiile difuzate de studiourile de radio, însă oamenii lt de diversați știu că diplomația are două straturi de comunicare. Unul este textul pentru public și altul subtextul culiselor, unde transparența trebuie să fie tranșantă. Căci așa se scrie istoria. Deși între timp lucrurile s-au mai schimbat. Chiar dacă discreția de suprafață se mai menține, îmbrăcînd hlamida eleganței, sugestiile par să spună foarte multe. Am urmărit, de pildă, conferința de presă organizată la Palatul Victoriei la care, alături de Victor Ciorbea și Mugur Isărescu, au participat Karen Fogg, șeful misiunii permanente a UE la București, și François Ettori, reprezentantul Băncii Mondiale. Raportul lui Victor Ciorbea privind moștenirea preluată de la guvernul anterior a fost „sufocat“ de pierderi de dimensiuni astronomice. Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale, a sărit și el în ajutor, încercînd să justifice cifrele din raportul lui Ciorbea. Dar Isărescu este guvernator de vreo șase ani, deci a știut ce se întîmplă cu circulația aiuritoare a leului românesc. A vorbit pe un ton vecin cu seninătatea, de parcă ar fi lucrat la o altă instituție. Am așteptat cuprins de frisoanele curiozității întrebările puse de ziariști celor doi reprezentanți ai Occidentului. Răspunsurile acestora n-au ieșit din tiparele diplomației. Au prezentat structura și țelurile organismelor ai căror emisari sînt, pe un ton calm și decent, ca specialiști care au văzut și văd multe mîini întinse spre dolarii trebuincioși. Iar cînd a fost vorba de chestiuni privindu-ne direct, de care ne arde gura, au spus că deocamdată suportul lor e de ordin metodologic. Privind, deci, mersul reformei. Restul mai tîrziu. Adică rămîne de văzut. Dar ce te faci că pe noi ne trage ața spre Vest, pe cînd marele vecin de la Răsărit ne vrea alături de el, fiindcă ne „iubește“ de secole? Cum ar putea fi interpretat altfel sfatul lui Ghenadi N. Selezniov, șeful Dumei rusești, că sîntem prea săraci pentru a intra în NATO? Aceasta e dilema istorică. -- - - - - f ^ Potrivit Hotărîrii Guvernului nr. 568/1995 și respectiv 225/1996, cetățenii străini pot fi înscriși la studii în instituțiile de învățămînt particulare numai cu aprobarea scrisă a Ministerului Învățămîntului - Direcția Relații Internaționale. La acordarea vizei de ședere cetățenilor străini din această categorie, care își justifică prezența prin frecventarea unor instituții de învățămînt superior particulare, este necesară aprobarea de repartizare a Ministerului învățământului, precum și dovada achitării la zi a taxelor de școlarizare la cuantumul stabilit de Legea nr. 102/1994. roximAK . c»■ /i irvni.esic ■ » ■ irn ^notecT^\4 V' 4AN-CRM °^' Consiliul de Administrație al clubului Steaua s-a dizolvat Din Consiliul de Administrație al clubului Steaua s-au retras trei membri, motiv pentru care acesta s-a dizolvat. Cei trei care s-au retras sunt Viorel Hrebenciuc, Ion Alexandrescu și gen. Nicolae Popescu. „Pe 15 februarie, după ce curești. Cornel Oțelea vrea să demilitarizeze numai secția de fotbal a clubului Steaua Comandantul clubului Steaua, Cornel Oțelea, a declarat că este de acord doar cu demilitarizarea secției de fotbal. „Secția de fotbal a clubului Steaua poate activa ca un club profesionist. De altfel, singurele ne întoarceri din Belgia, vom alege un nou Consiliu de Administrație. Acesta va avea 11 membri, dintre care mulți vor fi oameni de afaceri“, a declarat Cornel Oțelea, comandantul clubului Steaua cu persoane cu grad de la fotbal sunt Constantin Dănilescu și Daniel Gherasim, în celelalte sporturi îmi este greu să cred că se va mai putea face performanță dacă nu mai primesc bani de la buget“, a declarat Cornel Oțelea. Nava Karlovak din Serbia a eșuat în zona Orșova-Turnu Severin Un remorcher și o barjă aparținind Căpităniei Orșova încearcă transferul de petrol de pe nava sîrbească Karlovak, eșuată ieri pe Dunăre, la aproximativ 10 km de Orșova, împingătorii care transporta nouă tancuri încărcate cu petrol ucrainean spre Belgrad s-a izbit de malul românesc ieri, în jurul orei 7.05. La impactul cu malul sa fisurat una din barje, care conține 1.299 tone de petrol, ceea ce a determinat deversarea de petrol în Dunăre. La fața locului s-au deplasat reprezentanți ai Inspectoratului Navigației Civile, ai Căpităniei Orșova și Turnu- Severin, ai grănicerilor, Poliției și Agenției de Protecție a Mediului. Accidentul s-a produs in condiții de ceață. Pînă la finalizarea anchetei, au fost reținute actele navei. Memorialul victimelor comunismului de la Sighet va deveni bun de interes național fost declarat, vineri, printr-un proiect de lege adoptat de Guvern, „bun de utilitate publică de interes național“. Prin această măsură se materializează demersurile începute de Alianța Civică în 1992 pentru transformarea închisorii de la Sighet și a cimitirului Cearda într-un Memorial, care să adăpostească un muzeu, precum și un centru internațional de studii asupra totalitarismului și a lagărelor de concentrare din țările excomuniste. Proiectul se va realiza sub egida Consiliului Europei, fiind primul de acest gen din Europa Centrală și de Est. Actul normativ va asigura finanțarea de la bugetul de stat și din alte fonduri legal constituite, sub coordonarea Fundației Academia Civică. Memorialul victimelor comunismului și al rezistenței din Sighetul Marmației, județul Maramureș, a Medicamentele compensate și gratuite vor putea fi eliberate de toate farmaciile numai după aprobarea legii bugetului Medicamentele compensate și gratuite vor fi eliberate de către toate farmaciile numai după aprobarea legii bugetului de stat pe 1997, a declarat, vineri, farm. Dumitru Lupuleasa, director general în Ministerul Sănătății. Conform unor ordine emise de fostul ministru Mincu, în iulie 1996, farmaciile au fost obligate să liciteze dreptul de a elibera medicamente compensate. Doar 40% din totalul farmaciilor particulare au cîștigat dreptul să vîndă medicamente compensate și nici una pe cele gratuite. Ministrul sănătății, Ștefan Iosif Drăgulescu, a anunțat în ultima sa conferință de presă că intenționează să abroge ordinele lui Mincu, iar începînd cu data de 1 februarie să permită tuturor farmaciilor să elibereze medicamente compensate și gratuite. Pînă la aprobarea legii bugetului, medicamentele compensate și gratuite se vor elibera în continuare de către unitățile care au încheiat contracte în vederea obținerii acestui drept, a concus directorul Lupuleasa. Nume noi la Prefectura județului Olt Prefectura Olt a organizat, la mijlocul acestei săptămîni, un concurs pentru ocuparea unor funcții din aparatul tehnic. Concursul a constat din două probe: una scrisă, care s-a desfășurat pe 27 ianuarie, și alta sub formă de interviu, care a avut loc miercuri, 29 ianuarie. „Concurența a fost slabă probabil datorită salariilor mici ce sunt oferite salariaților din aparatul prefecturii“, ne-a spus Gheorghe Edu, directorul general al Prefecturii județului Olt. Au fost declarați admiși următorii candidați: Vlad Iovu - consilier prefect; Ilie Liviu Obretin - director pentru Direcția prognoză și strategie guvernamentală în teritoriu; Dan Liviu Mircea - director la Direcția coordonare servicii publice; Nicolae Giurea - director la Direcția controlului legalității actelor și contencios administrativ; Florea Gomoară - director la Direcția resurse umane, secretariat, relații cu publicul; Constantin Pătrașcu - șef birou resurse umane; Virgil Panduru - consilier juridic. Întrucît pentru postul de șef birou contabilitate și inspector specialitate nu s-a prezentat nici un candidat, se va organiza un nou concurs. • Ion FRANȚESCU