Gazeta de Sud, iunie 1997 (Anul 3, nr. 676-701)

1997-06-11 / nr. 685

Comisarul-șef al Gărzii Financiare, generalul Gică Dănilă, va fi înlocuit din funcție, începînd de astăzi, 11 iunie, a declarat Mircea Ciumara, ministrul finanțelor. Pentru ocuparea postului va fi organizat un concurs, în condițiile legii. „Fiecare comisar-șef adjunct își va supraveghea propriul domeniu de activitate. Nu vrem să creăm un avantaj cuiva prin desemnarea unui interimar în acest post“, a precizat Mircea Ciumara. „Schimbarea nu este un reproș adus activității lui Gică Dănilă. în cadrul activității ministerului, dorim să introducem o nouă organizare pentru combaterea mai eficientă a evaziunii fiscale“, a completat ministrul finanțelor. SRI SR 0mm Surse guvernamentale ne-au declarat că foarte curînd aewemite o hotărîre de guvern prin care toate regile din subordinea Serviciului Român de Informații vor fi transformate ^^homemide și s^e# Sor^se ocupă cu activități economice ientație p^^ auto, construcții metalice etc. Zilele subcomisie din cadrul Comunei de verificarea^ ctivității SRI se va deplasa la CrI trebuie să se înțeleagă foarte clar ca nu se verifică activitat^m^na 1 ci activitatea economia, apreciaza ^ parlamentari ca fiind inacceptabil^ La Malu Mare desființarea terenului de fotbal provoacă tensiuni Șeful de post a cerut întăriri de la Craiova Primarul Gheorghe Florescu vrea să faci dreptate, dar deocamdată nu poate Desființarea terenului de fotbal al echipei din Malu Mare a provocat tensiuni în localitate luni, 9 iunie. Pit. Ionel Țîru, șeful de post, a cerut întăriri de la Craiova pentru a preîntâmpina escaladarea conflictului izbucnit între proprietarii suprafeței de pămînt pe care este amplasat terenul de fotbal și tinerii din comună care se opun desființării. Ieri, în jurul prînzului, doi polițiști din cadrul postului de poliție din Malu Mare patrulau încă discret în zonă. Primarul i acuză pe cei care au distrus port de Gheorghe Florescu, primarul comunei Malu Mare, acuză gestul viitorilor proprietari ai suprafeței de teren care și-au pierdut răbdarea și au trecut la distrugerea porților. Gheorghe Florescu crede că a găsit o soluție care să împace spiritele încinse: „Am încheiat o înțelegere cu viitorii proprietari, prin care ei acceptă preluarea suprafeței în cauză doar după ce viitorul teren de fotbal va fi amenajat și dat în folosință. Faptul că au acționat scoțînd porțile mă face să nu-i mai înțeleg“. Gheorghe Florescu a convocat ieri consiliul local în ședință extraordinară pentru a se rediscuta problema terenului de fotbal. • Dan BĂLĂȘESCU exact ce-mi place să aud VIATA CA O... SPAGĂ Sanatorii sunt de acord cu mita pentru manici Senatorul PNL Alexandru Morțun a citit ieri în Senat un apel al unui grup de parlamentari absolvenți ai unei facultăți de medicină, în care se cere încetarea efectuării flagranturilor organizate împotriva medicilor, în prezența și cu participarea pacienților. Morțun a susținut că lupta împotriva corupției nu trebuie transformată într-o vînătoare de medici. El a acuzat și mass-media că favorizează campania de discreditare a corpului medical, participînd la organizarea flagranturilor și prezentînd medici în cătușe. Alexandru Morțun, precum și ceilalți parlamentari semnatari ai apelului, au cerut în consecință adoptarea statutului medicului, astfel încît acesta să nu fie considerat funcționar public, precum și finalizarea Legii asigurărilor sociale, pentru se ajunge la o retribuire corespunzătoare a medicilor. Evreii din România critică „șantajul“ Organizației Mondiale Evreiești pentru Restituiri față de țara noastră Federația Comunităților Evreiești din România (FCER) a convocat ieri o conferință de presă pentru a-și preciza poziția față de recenta rezoluție a Organizației Mondiale Evreiești pentru Restituiri (WIRO) și față de declarația vicepreședintelui acesteia, Naphtalie Lavie, în declarația oarecum surprinzătoare a ambasadorului Lavie. România, Polonia și Cehia sunt acuzate că tergiversează acțiunile de restituire a bunurilor comunitare și individuale evreiești, motiv pentru care organismul mondial evreiesc și-a anunțat intenția de a face lobby împotriva aderării celor trei țări la NATO. FCER a ținut să facă lumină de la început în această chestiune, în totală contradicție cu opinia exprimată de WIRO și preluată de presa românească centrală, reprezentanții comunității evreiești sunt de părere că ea nu numai că nu va fi eficientă în sensul defavorizării țării noastre în cursa pentru NATO, dar riscă să provoace o deteriorare a relațiilor româno-evreiești pe plan internațional și să atragă un bîam nemeritat asupra evreilor din România. Arătînd că declarația lui Lavie apare ca un șantaj la adresa României, FCER s-a declarat „surprinsă pînă la consternare“ de acest demers făcut fără să fie consultată sau măcar informată. Mai ales că Naphtalie Lavie a vizitat România în luna aprilie în fruntea unei delegații oficiale, prilej cu care autoritățile române au dovedit receptivitate, concretizată printr-o ordonanță de urgență a guvernului privind retrocedarea proprietăților comunitare evreiești. Ordonanța, intrată deja în vigoare, urmează să fie confirmată legislativ de parlament chiar în aceste zile. Ca urmare a acestei decizii, sub o conducere mixtă FCER și WIRO urmează să fie constituită tot în aceste zile o fundație care să preia în patrimoniul său toate proprie SC AGES INTERNATIONAL SA vinde carne de pasăre (pui calitatea I, piept, pulpe, pipote) la prețuri acceptabile. Livrările se fac zilnic de la Frigorifer Craiova. Tel. 41.12.04. (G) tățile evreiești care vor fi retrocedate în virtutea ordonanței guvernamentale, în ceea ce privește proprietățile evreiești individuale, FCER înțelege că restituirea lor nu se poate face decît ca parte a unei legi organice de restituire a tuturor proprietăților celor prejudiciați de regimul totalitar, indiferent de etnie. Președintele FCER, academicianul Nicolae Cajal, a promis cu acest prilej că va face toate demersurile necesare pentru a minimaliza posibilele prejudicii pe care declarația lui Lavre le-ar putea aduce României, relațiilor ei cu comunitatea evreiască internațională sau celor 14.000 de evrei din țara noastră. El se va adresa în acest sens atît Congresului Mondial Evreiesc, statului Israel, WIRO și altor organisme evreiești, cît și mass-media internaționale. Nicolae Cajal a recunoscut însă că nu a contactat încă WIRO sau pe vicepreședintele acesteia, motivînd că a dorit să evite pe moment un contact cu ambasadorul Lavie, cu care nu ar fi „la prima confruntare neplăcută“. • Daniel MUNTEANU Oameni care nu au identificat poarta în care trebuie să marcheze Mircea Coșea este prea m de dreapta pentru PDSRcj Împușcături în plină zi la Tîrgul MARLOREX din Mmrm Un tinar a amenințat un glumă 1 3 0 vinsătoare cu un pistol cu aer comprimat^J Bugetul alocat programului național de prevenire a tuberculozei aste de șapte ori mai mic decit cal solicitat Bugetul aprobat de conducerea Ministerului Sănătății pentru programul național de prevenire a tuberculozei este de șapte ori mai mic decît acela cerut de către Comisia de specialitate, a declarat ieri la întîlnirea ad-hoc cu presa dr. Geza Molnár, secretar de stat în MS. Morbiditatea prin tuberculoză este de peste 120 de cazuri la suta de mii de locuitori, fapt care situează România pe locul întîi în Europa. Deși programul de combatere a TBC a fost anunțat de către guvern ca prioritatea numărul unu, bugetul în valoare de 28 de miliarde de lei alocat acestui sector este total insuficient. „Cu acești bani, nu se poate face prevenție, iar în trei-patru ani mortalitatea prin TBC va fi extrem de ridicată“, a adăugat secretarul de stat. Dr. Molnár este nemulțumit de sumele mari alocate altor programe, cum ar fi cel de chirurgie cardiacă și cardiologie (51 de miliarde de lei) sau celui de ortopedie și traumatologie (25 de miliarde de lei), bani cu care nu se face prevenirea unei maladii, ci tratamente chirurgicale scumpe. Secretarul de stat crede că în condițiile unui buget de austeritate bugetul acordat programului de combatere a TBC trebuie să fie de cel puțin 40 de miliarde de lei. Tombola abonaților pe luna iunie A premii de 500.000 lei Irlia iluit puti Inul si ilitliltir; mlltli «unirinti si linini si trialti prii pnti ■ tipii i ililtntil si ililimt. Aluîilivi ii liziti si IVI ■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] Ulti MIi lilitpi Inii Concediul de paternitate" a trecut prin Camera Deputaților Concediul plătit pentru îngrijirea copilului se va acorda pînă la împlinirea de către copil a vîrstei de doi ani, au hotărît ieri deputații. Camera Deputaților a adoptat în unanimitate proiectul de lege privind concediul plătit pentru îngrijirea copiilor în vîrstă de pînă la doi ani, proiect aprobat anterior în Senat. La propunerea Comisiei pentru muncă și protecție socială, deputații au stabilit majorarea, de la 65% din salariul de bază, la 85% a indemnizației de care beneficiază persoana care va îngriji copilul. De asemenea, a fost adoptat un alt amendament al comisiei, care stipulează că de prevederile acestei legi să poată beneficia opțional oricare dintre părinții copilului. De facilitățile acestei legi vor beneficia și femeile asigurate care au adoptat, au fost numite tutore, li s-au încredințat copii spre creștere și educare sau în plasament familial, în condițiile legii. Proiectul mai prevede ca indemnizațiile să fie suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetul fondului pentru plata pensiilor agricultorilor, în funcție de sistemul de asigurări în care este cuprinsă persoana asigurată. IMTnSM]' Hl iTiBfflflft TÎTî EflțîflM u Din fericire nu s-au înregistrat pagube materiale deosebite Locuitorii satului Țuglui de pe raza comunei cu același nume au trăit duminică după-amiază clipe de groază. Ca urmare a ploilor căzute în ultimele zile și datorită lipsei unui canal de scurgere adecvat, din amonte de satul Țuglui s-a pornit o viitură care a inundat gospodăriile sătenilor, apa atingînd pe alocuri peste un metru adîncime. Toată noaptea care a urmat peste 100 de oameni s-au luptat cu apele, care au distrus culturile legumicole. Alarmat, primarul comunei a încercat luni dimineața să ia legătura cu prefectul de Dolj, Marian Jean Marinescu, pentru a cere ajutor. Demersul lui Paulică Neagoe s-a dovedit zadarnic. Nici pînă ieri prefectul nu putuse fi găsit. Li Tulii iștincisiv 11 cilii si iirgin Mai mulți cetățeni istoviți după o zi și o noapte de luptă cu apele au cerut primăriei să ia măsuri pentru a se evita pe viitor evenimente de genul celui petrecut duminică după-amiază. Este necesară construirea unui canal adînc de scurgere mai ales în partea de jos a satului Țuglui, unde anual peste 50 de gospodării sunt afectate de viitură. Primarul Paulică Neagoe este în asentimentul sătenilor: „în această zonă a satului oamenii sunt săraci și nu pot suporta ei cheltuielile pentru construcția canalului. Am făcut un calcul sumar și au ieșit vreo două sute de milioane de lei. De unde să luăm acești bani dacă din cauza birocrației nici pe prefect nu pot să-l prind de două zile?“ • Dan BALASESCU