Gazeta de Sud, septembrie 1997 (Anul 3, nr. 755-780)

1997-09-01 / nr. 755

755 / luni, 1 septembrie 1997 Viața Prințesei de Wales Prințesa de Wales, Lady Di, cum era alintată de admiratori, frumoasă, faimoasă și bogată, a cîștigat admirația a milioane de oameni, dar nu și a soartei, comentează AP. Cei 36 de ani ai Dianei au fost curmați brutal ieri noapte, în același automobil care a purtat-o spre moarte se afla prietenul său, miliardarul Dodi Al Fayed. La un an de la divorțul de Prințul Charles, Diana părea să-și fi găsit în sfirșit fericirea, prin relația cu Fayed. Dar agresiunile presei de scandal nu au încetat. într-un interviu publicat săptămîna trecută de cotidianul francez Le Monde, Lady Di declara că ar părăsi Marea Britanie pentru a se refugia de imixtiunile în viață sa privată, dar nu poate din cauza fiilor săi, prinții William și Harry. Permanent, de la căsătoria cu Charles și pînă la tragedia care a avut loc ieri, Diana a beneficiat de o atenție susținută din partea presei de scandal. Luna trecută, unele ziare au plătit peste 40.000 de dolari pentru o serie de fotografii care îi înfățișau pe Diana și Dodi sărutîndu-se pe yahtul lui Al Fayed, în timpul unei vacanțe în Marea Mediterană. Totuși, orice organizație umanitară care beneficia de sprijinul Dianei, de altfel implicată în numeroase campanii de caritate, se bucura implicit și de atenția presei. Dincolo de scandaluri și divorțuri, Cady Di rămîne cea care a adus o notă de prospețime Palatului Buckingham. Iată care au fost cele mai importante momente din viața Prințesei de Wales. -1 iulie 1961: se naște Lady Diana Frances Spencer, fiica lui Earl Spencer; - 29 iulie 1981: se căsătorește cu Prințul Charles, moștenitorul coroanei britanice. Ceremonia a avut loc la catedrala St. Paul, fiind urmărită de milioane de oameni din întreaga lume; - 21 iunie 1982: se naște Prințul William Arthur Philip Louis; -15 septembrie 1984: se naște cel de-al doilea fiu al Dianei și al lui Charles, Prințul Harry (Henry Charles Albert David); - 15 iunie 1992: După mai multe luni de speculații ale presei asupra mariajului regal, cartea lui Andrew Morton „Diana: Her True Story“(„Diana: Povestea ei adevărată“) afirmă că Charles are o veche legătură cu o femeie căsătorită, Camilla Parker Bowles, ceea ce a împins-o pe Diana în pragul sinuciderii. 25 august 1992: Ziarul britanic The Sun prezintă stenograma unei convorbiri telefonice intime, din decembrie 1989 a Dianei cu un bărbat. 9 decembrie 1992: Premierul John Major anunță în parlament că Diana și Charles vor locui separat, dar că nu există planuri de divorț. - 12 ianuarie 1993: The Sun publică transcrierea unei convorbiri telefonice intime dintre Camilla și Charles, despre care afirmă că ar fi fost înregistrată în decembrie 1989. - 29 iunie 1994: într-un documentar TV, Prințul Charles recunoaște că a comis adulterul după ce mariajul său cu Diana era distrus. - 3 octombrie 1994: cartea Annei Pasternak „Princess in Love“ („Prințesa îndrăgostită“) afirmă că Diana a avut o legătură timp de cinci ani cu instructorul său de călărie, James Hewitt. 20 noiembrie 1995: într-un interviu televizat, Diana recunoaște că a avut o relație cu Hewitt. august 1995: Presa publică informații, potrivit cărora Diana și rugby-starul Will Carling ar avea o legătură. - decembrie 1995: Charles primește o scrisoare din partea Reginei Elisabeta a II-a prin care i se cere să divorțeze, iar acesta este de acord. - 28 februarie 1996: Diana se declară de acord să divorțeze. - 28 august 1996: Verdictul final al procesului de divorț. - 31 august 1997: Diana își pierde viața la Paris, încercînd să scape de fotografii de scandal. EVENIMENT GAZETA de bi si persoane sio admit în fata Palatului Buckingham după martaj Prințesei liana Prințesa Diana și prietenul său, multimilionarul Dodi Ai Fayed, au decedat ieri la Paris, la puțin timp după miezul nopții, în urma unui accident de circulație, transmite Reuters. Accidentul a avut loc la ora 00:35 GMT în tunelul Place de l’Alma, între Sena și Turnului Eiffel. Automobilul Mercedes Benz în care se aflau Prințesa de Wales, Al Fayed, șoferul și un bodyguard era urmărit de motociclete pe care se aflau mai mulți paparazzi. Încercînd să scape de urmărirea acestora, automobilul s-a izbit de zidul tunelului. Dodi Al Fayed și șoferul mașinii au decedat pe loc, iar Lady Di și agentul de pază au fost transportați de urgență la Spitalul Salpetrière din Paris. La spital au sosit, la scurt timp după accident, ministrul francez de interne, Jean-Pierre Chevenement, ambasadorul Marii Britanii la Paris, Sir Michael Jay, consulul general al ambasadei britanice și șeful poliției pariziene, Philippe Massoni. Eforturile medicilor de a salva viața Dianei s-au dovedit zadarnice, la puțin timp după accident Prințesa de Wales decedînd. Vestea morții sale a fost anunțată inițial de postul de televiziune Sky, citînd surse medicale. La scurt timp, ministrul francez de interne a confirmat știrea. Poliția pariziană a informat că mai mulți paparazzi, fotografi ai presei de scandal, au fost arestați, dar nu a dezvăluit numele acestora și nici publicațiile pentru care lucrau. Prințesa Diana și Dodi Al Fayed călătoreau spre Marea Britanie, întorcîndu-se din vacanța petrecută în Marea Mediteraneeană. Zeci de persoane s-au adunat ieri în fața Palatului Buckingham, reședința familiei regale britanice, pentru a-și exprima durerea față de moartea prințesei Diana, relatează Reuters. „Ticăloșilor!“, le-a strigat fotografilor și cameramanilor aflați în fața palatului șoferul unui un automobil care a trecut în viteză prin zonă. „Cred că toate statele lumii simt că au pierdut un mare om. Ea era regina inimilor noastre“, a afirmat Izi Dagan, un șofer de taxi de origine israeliană, după ce a depus un buchet de flori la porțile Palatului Buckingham. Oamenii adunați în grupuri mici în fața palatului au dat vina pe mass-media pentru moartea Dianei. Presa britanică de scandal a fost principala țintă a atacurilor acestora. „Era o femeie atît de minunată. Este dezgustător modul în care nu a fost lăsată să-și trăiască viața. Ce trebuie să faci pentru a putea să te bucuri liber de viață?“, a afirmat unul dintre oamenii din fața reședinței familiei regale britanice. Alte persoane au cerut adoptarea unor legi care să limiteze excesele presei de scandal.„Cred că guvernul laburist ar trebui să ia act de furia publică și să țină presa sub control“, a afirmat Anthony Lewis, din Windsor. „Nu există dreptate pe lume. Lumea o aprecia pe Diana. Moartea ei reprezintă o tragedie pentru întreaga lume“, a declarat omul de afaceri de origine nigeriană Adepoju Thomas, care plîngea în fața Palatului Buckingham. Martorii oculari i-au bătut pe fotografii care o urmăreau pe prințesa Diana în momentul producerii accidentului Poliția franceză a anunțat ieri că a arestat șapte fotografi ai presei de scandal, care au fost implicați în accidentul I care a cauzat moartea Prințesei Diana, transmite AP. Ministrul francez de interne, Jean- Pierre Chevenement, a informat că au fost arestați șapte fotografi, investigațiile fiind în curs. Postul de radio France Info a anunțat că o parte dintre aceștia au încercat după producerea accidentului și înainte de a sosi ambulanțele să fotografieze locul în care se produsese tragedia, dar au fost luați la bătaie de martorii oculari. Poliția a sechestrat două motociclete și un scuter. Trupul neînsuflețit al Prințesei de Wales a fost transportat în Marea Britanie, a mai informat poliția. Accidentul a avut loc la puțin timp după miezul nopții, după ce Diana și Dodi al Fayed cinaseră la Hotelul Ritz din Paris, deținut de familia Fayed, și se îndreptau spre reședința lui Al-Fayed din zona vestică a Parisului. După ce au intrat în tunelul paralel cu Sena, au observat că sunt urmăriți de cel puțin șapte paparazzi pe motociclete, care încercau să-i fotografieze. Chevenement a informat că automobilul în care se aflau Diana și Dodi a circulat cu mare viteză prin tunel, iar șoferul a pierdut controlul mașinii. O sursă apropiată investigatorilor a declarat că automobilul avea peste o sută de kilometri pe oră. Limita de viteză în tunel este de 50 km/h. Sursa a precizat că mașina s-a izbit de un stîlp de susținere după care a ricoșat în zidul de pe partea dreaptă a tunelului. Impactul a distrus aproape complet autovehicolul. Potrivit sursei citate, Diana și Fayed nu purtau centuri de siguranță. Doi martori oculari, turiștii americani Tom Richardson și Joanna Luz, au declarat rețelei de televiziune CNN: „Am văzut fumul și mi-am dat seama că mașina s-a lovit de zid. Apoi un bărbat a alergat spre noi și ne-a spus să plecăm“. Dodi Al Fayed și șoferul automobilului, angajat al Hotelului Ritz, au decedat pe loc, iar Prințesa Diana cîteva ore mai tîrziu, din cauza unui stop cardiac. Mr. Paparazzo“ și-a exprimat durerea pentru moartea Prințesei Diana, dar afirmă că aceasta a greșit încercînd să fugă da fotografii da nenodal Tazio Secchiaroli, fotograful italian cunoscut ca „Mr. Paparazzo“, a declarat că moartea Prințesei Diana a demonstrat că nu mai există limite ale bunului simț în profesia de fotograf de scandal, dar că Lady Di a greșit atunci cînd a încercat să fugă de paparazzi, transmite Reuters. Secchiaroli, în vîrstă de 72 de ani, a fost cel care l-a inspirat pe regizorul italian Federico Fellini în crearea personajului numit Paparazzo din unul din filmele sale de referință „La Dolce Vita“, peliculă care a imortalizat acest gen de fotografi care urmăresc viața privată a personalităților. „Limitele fotografilor ar trebui să fie cele ale bunului simț. Există o limită dincolo de care nu se trece. Cred că s-a mers prea departe“, a declarat telefonic Secchiaroli. „Nu vă pot spune cât de surprins și îndurerat sunt. Diana a fost o adevărată nonconformistă care a făcut ca familia regală britanică să arate ca o turmă de animale preistorice“. „Dar, pe de altă parte, nu înțeleg de ce oamenii publici încearcă să fugă de paparazzi. Ar trebui să se lase fotografiați și să plece mai departe. Consider că jumătate din vina pentru accident aparține ocupanților automobilului“, a adăugat Secchiaroli. Un alt fotograf de scandal celebru în era „dolce vita“ italiană, Elio Sorci, în vîrstă de 65 de ani, a declarat că „este tragic și absurd să arunci vina pentru accident asupra fotografilor“. Lorci s-a remarcat prin fotografiile care relevau relația extraconjugală existentă între Liz Taylor și Richard Burton, înainte ca aceștia să se căsătorească: „Sunt șocat de moartea Dianei și a lui Dodi Al Fayed. Dar să-ți pui viața în pericol pentru a fugi de paparazzi este un lucru pe care nu îl pot înțelege. Ce s-ar fi întîmplat dacă s-ar fi lăsat fotografiați?“, a adăugat el. „Este intr-adevăr șocant. Poate că acum există prea mulți care «vînează» personalități. Pe vremea noastră nu se ajungea pînă la o asemenea situație. Aveau loc eventual incidente între paparazzi și cei urmăriți, dar atît“, a declarat Sorei. „Poate că sumele plătite pentru fotografiile de scandal îi determină pe paparazzi să facă asemenea excese. Aceștia fac orice pentru a obține imaginile“, a adăugat Sorci. Fratele Prințesei Diana învinuiește presa de moartea surorii sale Fratele Prințesei Diana, Earl Charles Spencer, a declarat că întotdeauna a considerat că insistența presei o va ucide pe sora sa, dar nu și-ar fi imaginat niciodată că presa va fi implicată atît de direct în moartea Dianei, relatează Reuters. „Acum nu este timpul să învinuim pe cineva, ci este timpul tristeții. Totuși, vreau să spun că am crezut mereu în faptul că presa va fi cea care o va omorî în cele din urmă. Nici măcar eu nu mi-am putut imagina însă că presa va fi implicată atît de direct în moartea sa, așa cum paresă se fi întîmplat“, a declarat Spencer, aflat la reședința sa din orașul sud-african Cape Town. „Fiecare editor al fiecărei publicații care a plătit pentru a obține fotografii de scandal, încurajînd diverși indivizi să riște totul pentru a o urmări pe Diana 24 de ore din 24, violîndu-i zilnic intimitatea, are mîinile pătate de sîngele ei“, a adăugat el. Prințul Charles a sosit ieri la Paris pentru a aduce in Marea Britanie corpul Prințesei Diana Prințul Charles a plecat ieri la Paris pentru a readuce gale britanice, în Marea Britanie corpul Prințesei Diana care a murit într- El a vizitat și spitalul unde a fost adusă Lady Di după un accident de mașină în capitala franceză, transmite accident, pentru a le mulțumi doctorilor pentru eforturile Reuters, de a-i salva viața fostei sale soții. Charles s-a deplasat la Paris, alături de cele două Charles și Diana, care au doi fii, au divorțat în august, surori ale Dianei, într-un avion particular al familiei de anul trecut, după 15 ani de căsnicie. Regina Elisabeta, Prințul Charles, numeroși șefi de stat și de guvern se declară consternați și îndurerați de moartea Prințesei Diana Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii și Prințul Charles au declarat că sunt consternați și îndurerați de moartea Prințesei Diana, informează un comunicat al Palatului Buckingham, dat publicității și citat de Reuters. Comunicatul precizează că știrea morții Dianei le-a fost comunicată Reginei și Prințului Charles la Castelul Balmoral, în Scoția, unde aceștia se află în vacanță. Documentul adaugă că Prințul Charles le-a comunicat prinților William și Harry vestea morții mamei lor. Premierul britanic, Tony Blair, a declarat ieri dimineață că este „complet distrus de moartea Dianei“ pe care a numit-o „prințesa oamenilor de rînd“ și a afirmat că britanicii nu o vor uita niciodată: „întreaga țară va fi în doliu. Diana a fost o persoană minunată pe care oamenii, nu numai din Marea Britanie, ci din toată lumea, au iubit-o, iar moartea ei i-a îndoliat pe toți“, a declarat Blair. Blair a declarat reporterilor, înainte de a participa la o slujbă religioasă din circumscripția sa din nord-estul Angliei, că Diana aducea bucurie și alinare oamenilor suferinzi din întreaga „Oamenii o plăceau, o iubeau, o priveau ca pe una de-a lor. Ea era prințesa oamenilor de rînd și așa va rămîne în inimile și în memoria noastră. Sînt distrus de această tragedie, la fel ca toți oamenii din această țară. Suntem o națiune în stare de șoc, în doliu și în durere“, a declarat Blair. Premierul britanic a precizat că a vorbit deja cu regina Elisabeta a II-a și cu prințul Charles, adăugind că gîndurile sale se îndreaptă în special către cei doi fii ai prințesei, William și Harry. „Era o ființă minunată și, deși viața sa nu a fost lipsită de necazuri și tragedii, ea a luminat vieților atîtor oameni din Marea Britanie și din întreaga lume, cărora le aducea bucurie și alinare“, a declarat Blair, vizibil marcat de moartea Prințesei Diana. Ministrul britanic de externe, Robin Cook, s-a pronunțat împotriva imixtiunii agresive a presei de scandal în viața privată a celebrităților: „în următoarele zile, familia Dianei și întreaga națiune vor realiza imensa pierdere pe care o reprezintă plecarea dintre noi a Prințesei de Wales“, a afirmat Robin Cook. Președintele american, Bill Clinton, a primit vestea morții Dianei în timpul unui dineu privat în Edgartown, Massachusetts. „O cunoșteam bine pe Lady Di și eram foarte apropiați de ea, atît eu cit și Hillary. Suntem profund întristați de acest tragic eveniment“, a declarat șeful executivului american. Fred Eckhard, purtătorul de cuvînt al secretarului general al ONU, Kofi Annan, a declarat, la rîndul său: „Comunitatea internațională a pierdut un important ambasador al păcii și bunăstării. Angajarea ei în campania de interzicere a minelor terestre a adus această problemă în atenția întregii lumi“. Președintele francez Jacques Chirac a deplîns dispariția prințesei, pe care a caracterizat-o drept o femeie „cu un caracter cald, plină de viață și generoasă“, afirmînd că moartea ei produce tristețe în întreaga lume. „Am aflat cu profundă durere despre moartea Prințesei Diana. Era o tînără femeie a timpurilor noastre, caldă, plină de viață și generoasă. Moartea ei va fi resimțită în întreaga lume, pentru că era o figură populară pe tot Mapamondul“, a afirmat Chirac, în Calcutta, Maica Tereza a declarat că ea și călugărițele din ordinul său se roagă pentru Diana. „Maica Tereza a aflat vestea și este foarte tristă. Alături de noi, ea se roagă pentru Diana“, se arată într-o declarația a ordinului Misionarele Carității. Premierul australian John Howard s-a declarat șocat de moartea prințesei de Wales. „în numele guvernului australian și al poporului nostru, doresc să-mi exprim adînca durere și compasiune, în special față de cei doi fii ai săi care au suferit drama divorțului părinților lor și acum și-au pierdut mama“, a declarat Howard. Premierul nipon Aytaro Hashimoto și-a exprimat condoleanțele față de moartea Dianei, iar premierul israelian Benjamin Netanyahu i-a trimis o scrisoare de condoleanțe omologului său britanic, Tony Blair. „Prințesa era o prezență grațioasă, frumoasă și fermecătoare. Ea reprezenta Marea Britanie cu noblețe și căldură, impersionînd milioane de oameni din întreaga lume prin eforturile de a ajuta copiii orfani și bolnavi“, se arată în scrisoare, lume.