Gazeta de Sud, aprilie 1998 (Anul 4, nr. 932-955)

1998-04-01 / nr. 932

932 / miercuri, 1 aprilie 1998 ______ ACTUALITATE Ion Bruckner - principalul vinovat în scandalul medicamentelor compensate „în mod ilegal și împotriva uzanțelor, Monitorul Oficial publică lista cu 390 DCI-uri, care a fost comunicată direct la Monitorul Oficial de către Ion Bruckner. Departamentul de Control al guvernului a finalizat raportul privind Rezultatele verificării modului de aplicare a Hotărîrii de Guvern nr. 751/1997 Și HG 44/1998 referitoare la medicamentele compensate. Persoanele răspunzătoare pentru înlocuirea anexei de la HG 44/1998 aprobată în ședința de guvern din 9 ianuarie a.c. cu 209 DCI-uri (Denumirea Comună Internațională) și publicarea în Monitorul Oficial a unei alte anexe la această hotărîre, cu un număr de 390 DCI-uri sunt: din cadrul Ministerului Sănătății, Dumitru Lupuleasa, director al Direcției Farmaceutice, Teodor Negru, director general al Direcției Generale a bugetului Sănătății, Eugenia Erhan, director al Direcției Buget, din cadrul Monitorului Oficial, Nicolae Ionescu, director general adjunct, Maria Vasilescu - redactor șef și Crisanda Goga - șef secție, DCG, împreună cu organe de control de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor, Institutului pentru Controlul de Stat al Medicamentelor și Cercetării Farmaceutice, precum și specialiști din Direcția Generală de Poliție a Municipiului București au verificat, în perioada 5-19 martie 1998 la SGG, Ministerul Sănătății, Monitorul Oficial și un număr de șase spitale din București, nereguli sesizate de către Remus Opriș, secretarul general al guvernului. Conform raportului, Ministerul Sănătății avea obligația de a elabora Norme metodologice de aplicare a HG 751/1997 care prevedea o anexă în care erau normalizate 209 DCI-uri ale medicamentelor compensate. Deoarece aceste norme nu au fost elaborate, decontarea medicamentelor s-a făcut și se face în baza a două hotărîri de guvern care au fost abrogate după elaborarea HG 751. Persoanele răspunzătoare din Ministerul Sănătății pentru neaplicarea prevederilor HG 751 și pentru neelaborarea normelor sunt fostul ministru de resort, Ștefan Iosif Drăgulescu, actualul ministru, Ion Bruckner, directorul Direcției Farmaceutice, Dumitru Lupuleasa, directorul general al Direcției Generale a Bugetului Sănătății, Teodor Negru, director al Direcției Buget din MNS, Eugenia Erhan și secretarul general al aceluiași minister, Alexandru Crăciunescu. Raportul stabilește că anexa nr. 2 de la HG 44/1998, aprobată de cabinetul Ciorbea în ședința din 9 ianuarie a.c., care cuprinde 209 DCI, „a fost înlocuită fraudulos“ cu o altă anexă cu 390 DCI-uri, care a fost publicată în Monitorul Oficial. în raport se arată că Bruckner, „în mod inexplicabil și în contradictoriu“ cu HG 851/1997, a solicitat, printr-o scrisoare din 10 februarie, expertului guvernamental Maria Mateescu să transmită la Monitorul Oficial anexa modificată cuprinzînd 480 poziții DCI-uri cu precizarea că „dintr-o eroare, anexa aprobată în ședința de guvern a fost incompletă“. Mateescu îi solicită expertului guvernamental Zorilă Constantin să trimită lista cu 480 DCI-uri la Monitorul Oficial, transmitere realizată în aceeași zi pe faxul secretarului general adjunct Radu Stroe. Bruckner transmite, la data de 16 februarie, direct la Monitorul Oficial și la SGG, o nouă listă cu un număr, de data aceasta, de 390 DCI-uri. DCI a constatat că lista cu 390 poziții DCI-uri nu se regăsește în baza de date a Ministerului Sănătății și nu are avizul Comisiei Medicamentului. Aceasta a fost întocmită și dactilografiată pe calculatorul personal al lui Lupuleasa, la domiciliul său. Lista transmisă SGG primește rezoluția „rog returnare la Ministerul Sănătății cu precizarea că pentru modificarea solicitată este necesară promovarea unei hotărîri de guvern“. „în mod ilegal și împotriva uzanțelor, Monitorul Oficial publică lista cu 390 DCI-uri, care a fost comunicată direct la Monitorul Oficial de către Bruckner“, se arată în raport. DCG propune, ca măsuri, analizarea în ședința de guvern a activității lui ministrului Ioan Bruckner. De asemenea, DCG recomandă fiecărei instituții tutelare, respectiv SGG, Monitorul Oficial și Ministerul Sănătății, să stabiliească răspunderea ce le revine angajaților lor, și să analizeze oportunitatea menținerii pe funcțiile de conducere a celor vinovați din cadrul acestor instituții. Directorul Direcției Farmaceutice, Dumitru Lupuleasa și directorul general al Direcției Generale a Bugetului Sănătății, Teodor Negru, au fost deja înlocuiți. Totodată, DCG cere Curții de Conturi să verifice legalitatea plăților efectuate de unitățile sanitare din țară către toate farmaciile care au eliberat medicamente compensatorii în ambulatoriu și să stabilească sumele totale achitate fără bază legală, persoanele vinovate și modul de recuperare a acestor sume. Din verificările efectuate la șase spitale din București (Sf. Maria, Gheorghe Lupu, Colțea, Sf. Ioan, Th. Burghele, Policlinica sector 6) a rezultat că valoarea totală a medicamentelor eliberate în sistem compensat de 50% și, respectiv, 75%, a fost de 240,7 milioane lei, din care suma de 77,4 milioane lei reprezintă medicamente care trebuiau acceptate la decontare, întrucît nu erau prevăzute în lista anexă la HG 751, ceea ce reprezintă 32,1% din total. La 28 februarie, datoriile spitalelor din operațiuni cu medicamente compensate către farmacii erau în sumă de 16,0 miliarde de lei. Cu cele mai mari datorii se înregistrează spitalele Sf. Maria - 3,1 miliarde de lei, Gheorghe Lupu - 3,2 miliarde de lei și Colțea - 4,0 miliarde lei. GAZETA de SEDM.... I. M . Plecarea premierului împarte politicienii craioveni în două tabere Doar colegii de partid îl plîng pe Victor Ciorbea Premierul Victor Ciorbea și-a prezentat demisia luni, 30 martie. Demisia lui Victor Ciorbea a împărțit oamenii politici craioveni în două tabere: unii îl acuză că nu a demisionat mai demult, prelungind astfel criza politică; alții susțin că schimbarea premierului nu va avea nici un efect în rezolvarea acestei situații de criză: în cadrul unui sondaj realizat de GdS, politicienii craioveni și-au exprimat părerea că PNȚCD trebuie să rămînă în continuare la guvernare. Radu Vasile este în opinia acestora persoana potrivită să preia prerogativele de prim-ministru.  Colegii de partid craioveni consideră demisia lui Victor Ciorbea inutilă Paulina Suceveanu, membru PNȚCD și subprefect de Dolj, spune: „Demisia lui Victor Ciorbea este inutilă. Nu așa se va rezolva problema crizei politice în România! Pe mine m-a impresionat în mod deosebit discursul televizat al premierului, care s-a comportat cu multă demnitate. De orice poți să-l acuzi pe Ciorbea, numai de lipsă de moralitate nu! Nu știu dacă nu ar fi oportun să ieșim noi de la guvernare. Ca membru al PNȚCD mă întreb dacă mai există punți de încredere în coaliție. Chiar și termenul de coaliție mi se pare deja impropriu. Nu s-a mai pomenit în istoria nici unei țări democratice sau pretinsă a fi democrată, ca un participant la guvernare să introducă moțiune de cenzură împotriva propriului guvern. Sunt foarte amărîtă de acest eveniment. PNȚCD nu a avut presa de partea sa. Ziarele centrale au fost în această perioadă de criză numai de partea PD, scriindu-se foarte subiectiv. Pe plan local Gazeta de Sud este singura care a păstrat un ton ponderat, în rest mass-media centrală, mai ales audio-vizualul, n-a făcut decît să denigreze PNȚCD, ceea ce nu este corect“. Paulina Suceveanu consideră că în locul lui Victor Ciorbea nu trebuie să vină unul dintre participanții la „întîlnirea de la Brașov“: „Această întîlnire de la Brașov a grăbit demisia premierului care s-a simțit abandonat de propriul partid; în orice caz, prerogativele de prim-ministru pot fi preluate chiar de Dejeu, care este un om respectabil și cu care Băsescu nu-și va permite să se ia de fălci, așa cum am auzit că a sărit pur și simplu la Victor Ciorbea“. Ioan Stănescu, membru al aceluiași partid și viceprimar al Craiovei, împărtășește opiniile colegei sale, Paulina Suceveanu: „Demisia lui Victor Ciorbea o consider inutilă. Un prim-ministru cinstit și muncitor cum a fost Ciorbea n-am mai avut de mult. Din păcate au fost mulți în jurul său care au vrut să-i vadă capul jos și iată că a căzut. Eu însă continuu să cred că nu va fi rezolvată această criză politică, care a devenit o adevărată Golgotă pentru toți românii. Rămînerea PNȚCD la guvernare este indiscutabilă. în 1996 noi ne-am asumat o răspundere pe care trebuie să o ducem pînă la capăt. Coaliția trebuie să existe în continuare, dar fiecare partid să-și prezinte cu sinceritate intențiile pentru că altfel acest nou guvern va fi de fapt un compromis care nu va dura. în ceea ce privește numirea noului prim-ministru, am încredere în puterea de decizie a președintelui Emil Constantinescu, care să desemneze o persoană competentă, morală. După părerea mea, Radu Vasile și Sorin Dimitriu ar fi persoane potrivite pentru preluarea acestei funcții de maximă răspundere“. Ceilalți politicieni sar un sus de bucurie Marian Jean Marinescu, membru PD și prefectul de Dolj, îl acuză pe Victor Ciorbea că nu și-a prezentat mai demult demisia: „Cred că demisia lui Ciorbea trebuia să fi fost prezentată mai devreme. Avînd în vedere că finalitatea este aceeași, mă refer la demisionare, consider că acest lucru ar fi trebuit să se întîmple mai de mult, iar situația economică ar fi fost alta. Un guvern stabil este o prezență importantă pentru stabilitatea economică a unei țări și de aceea cred că această stare economică ar fi putut fi pozitivă, în condițiile în care Ciorbea n-ar fi întîrziat atît cu demisia sa“. Prefectul de Dolj consideră că PNȚCD trebuie să-și continue activitatea politică de guvernare și îl vede potrivit pentru preluarea conducerii noului guvern pe Sorin Dimitriu. Dan Cașoveanu, membru PD și consilier municipal, se dovedește mult mai dur în exprimare, referindu-se la fostul premier: „Demisia lui Victor Ciorbea trebuia prezentată a doua zi după numirea sa în această funcție. După părerea mea președintele Constantinescu a făcut o greșeală numindu-l prim-ministru pe Ciorbea, avînd în vedere trecutul său de sindicalist, care s-a făcut remarcat și în modul de guvernare. PNȚCD are oameni de mare valoare care să conducă destinele unui guvern și ale unei țări. Ieșirea sa de la guvernare nu se ia în discuție pentru că este cea mai importantă forță politică a coaliției. Cred că Radu Vasile sau Valentin Ionescu ar fi indicați pentru a trece la conducerea noului guvern“. Mircea Cazacu, deputat PNL Quintus de Dolj, crede că demisia lui Ciorbea este oportună, dar tardivă. El consideră că PNȚCD este obligat să-și continue activitatea în coaliție și vede în Sorin Dimitriu persoana potrivită pentru a fi prim-ministru. Ion Voiculescu, președintele Consiliului Județean Dolj, membru PDSR, crede că Radu Vasile are prestanța și pregătirea de a fi prim-ministru în locul lui Victor Ciorbea, care ar fi trebuit să facă pasul de ieșire de la conducerea guvernului de mult timp: „Victor Ciorbea ar fi trebuit să-și dea seama mai din timp că din cauza sa s-a creat această atmosferă politică. Dacă ar fi demisionat mai de mult, aceste cîteva săptămîni ar fi fost un real cîștig pentru țară“. Ion Voiculescu, ca și Marian Duță, președintele filialei Dolj a PRM, sunt de părere că PNȚCD este principala formațiune politică din coaliție, și ca atare trebuie să-și ducă pînă la capăt răspunderea care și-a asumat-o în urma cîștigării alegerilor din 1996. Amîndoi îl cred pe Radu Vasile potrivit pentru a fi prim-ministru. Vasile Bulucea, primarul Craiovei, membru PSM, se bucură de căderea lui Victor Ciorbea: „Demisia lui Ciorbea este cum nu se poate mai utilă, dar cam tîrzie. Ea trebuia să fi fost prezentată acum două luni și astfel țara nu ar fi fost ținută atîta timp în haos. Eșecul lui Victor Ciorbea nu înseamnă că PNȚCD trebuie să abandoneze viața politică din guvernare. în acest partid sunt oameni foarte competenți ca Radu Vasile sau Mircea Ciumara, care pot fi cu succes prim-miniștri“. • Doina GLIGĂ * 1 bilet pentru Marea finală Te înscrii la Dialog și ajungi pentru 5 zile la Paris. Cinci zile de joc care încep cu meciul care dea||p' Noua Campioană Mondiala și se termina cu Spectacolul de Ziua Naționala a Franței. 2 bilete pentru Semifinale Te înscrii la Dialog și participi la meciurile care decid finalistele Cupei Mondiale. 14 bilete pentru meciurile din sferturile, optimile și grupele Cupei Mondiale Te înscrii la Dialog și urmărești de la fața locului cele mai bune echipe de fotbal din lume. Tragerea la sorți a câștigătorilor va avea loc pe data de 6 iunie, în cadrul unui eveniment dedicat anivrsării tutui an de la inaugurarea serviciului Dialog CSM. Pentru informații suplimentare sună la Serviciul Clientelă Dialog 203 33 33 dialogServiciul GS1T pentru sine mobil som