Gazeta de Sud, mai 1998 (Anul 4, nr. 956-980)

1998-05-01 / nr. 956

GAZETA de SED SGP nu a solicitat o fotografie a lui Gheorghe Truțulescu Colonelul SPP Sava Postolache a susținut ieri o conferință de presă, împreună cu consilierul juridic, colonelul Florin Făinuș. Conducerea SPP și-a exprimat mirarea față de afirmațiile poliției, potrivit cărora la Arad ar fi fost găsite uniforma, pistolul și muniția lui Truțulescu. SPP spune că nu are în dotare arme ca aceea atribuită lui Truțulescu, și anume pistol cu raza laser Smith - Wesson model 4006 Laser Devices Inc, iar la MI „se cunoaște armamentul din dotarea SPP“. Conducerea SPP spune că Inspectoratul General al Poliției nu i s-a solicitat nici o fotografie a colonelului Gheorghe Truțulescu, dar și urmărire generală pe țară și pe numele căruia s-a eliberat un manete de arestare, a informat colonelul SPP Sava Postolache. Poza apărută in presă îl înfățișează pe Truțulescu în urmă cu aproximativ 20 de ani și, conform celor care l- au cunoscut, diferențele erau semnificative ACTUALITATE Conducerea SPP spune că Gheorghe Truțulescu a acționat ca persoană particulară și nu in numele instituției Serviciul de Protecție și Pază a remis ieri Parchetului Militar informațiile privind întîlnirile colonelului Gheorghe Truțulescu la sediul SPP de la Palatul Cotroceni,cu Dumitru Popescu, Ioan Suciu și Gabriel Negoescu, implicați în acțiunea cu țigări de pe Aeroportul Militar Otopeni. Cele trei persoane figurează în registrul de la punctul de control acces în sediul SPP din strada Ana Davila, a declarat colonelul Sava Postolache, care asigură conducerea interimară a SPP. Postolache a arătat că sediul SPP din strada Ana Davila este separat de Palatul Cotroceni. Clădirea se află însă tot în spatele zidurilor ce înconjoară Palatul Cotroceni și parcul aferent. Colonelul Postolache spune însă că circulația între cele două obiective este delimita de o barieră și un post fizic, iar accesul personalului din sediul SPP spre Palatul Cotroceni se face în baza unor solicitări aparținînd persoanelor din instituția prezidențială Conducerea SPP a susținuta conferință de presă care a avut printre scopurile sale acreditarea ideii că la Aeroportul Militar Otopeni, Gheorghe Truțulescu a acționat ca persoană particulară și nu în numele instituției. Colonelul Postolache a argumentat această variantă prin faptul că orice acces al personalului SPP la Baza militară aeriană de la Otopeni se face prin intermediul unei solicitări scrise pe care Statul Major al SPP o adresează șefului Statului Major General (SMG) al Armatei, informîndu-l în legătură cu activitatea ce urmează să se desfășoare în acel perimetru. Postolache a precizat că această acțiune poate fi doar de transport aerian al demnitarilor cărora li se asigură protecția. în baza solicitării respective, SMG al MApN ordonă Statului major al Aviației și Apărării Antiaeriene să faciliteze accesul în zonă, organism care, la rîndul său, trimite ordinul respectiv la Aeroportul Militar Otopeni. SPP depune de asemenea o listă cu persoanele și autovehiculele ce vor avea acces în Aeroportul Militar. Conducerea SPP a mai arătat că nici un angajat al SPP nu figurează în registrul de acces pe Aeroportul Otopeni în noaptea de 16 spre 17 aprilie, dar a amintit relația existentă între Truțulescu și comandantul Aeroportului Militar Otopeni, comandorul Ioan Suciu. SPP a constituit o comisie internă de cercetare a cazului de contrabandă, care încearcă să identifice eventuala implicare a altor cadre din instituție, în privința cagulelor și a uniformelor negre pe care le purtau persoanele care au pătruns în noaptea de 16/17 pe aeroport, SPP spune că nu este obligatoriu ca ele să aparțină instituției, deoarece majoritatea firmelor de pază dețin astfel de îmbrăcăminte pentru agenții lor. Comisia internă de anchetă a stabilit că aproximativ 80 de cadre ale SPP au avut relații de serviciu cu Truțulescu. Comisia va stabili care dintre aceștia au avut relații cu Gheorghe Truțulescu în perioada 15-24 aprilie și, în cele din urmă, dacă sunt implicați în contrabanda cu țigări. Comandorul loan Suciu susține că i-a raportat verbal generalului MApN Gheorghe Bucșe despre „transporturile speciale" de pe Otopeni Ioan Mustață avocatul lui Dumitru Popescu, a declarat ieri că în cadrul audierilor de la Parchet, în scandalul țigărilor de contrabandă, comandorul loan Suciu, fostul comandant al Aeroportului Militar Otopeni, a declarat că i-a raportat generalului de flotilă aeriană Gheorghe Bucșe, șeful Statului Major al Aviației și Apărării Antiaeriene, despre „transporturile speciale“ ale SPP. Potrivit avocatului Mustață, Suciu i-a raportat verbal lui Bucșe despre aceste „transporturi speciale“. De asemenea, Suciu a afirmat că, în prealabil, a întocmit împreună cu colonelul SPP Gheorghe Truțulescu o notă oficială prin care înștiința MApN asupra intenției SPP de a organiza cîteva „transporturi speciale“ prin incinta Aeroporului Militar Otopeni Avocatul a mai spus că rămîne de verificat dacă nota informativă a fost înaintată MApN. în seara de 16 aprilie, un avion IL 76 al companiei AIR SOFIA a aterizat pe Aeroportul Militar Otopeni, avînd la bord 3.000 de baxuri de țigări. Transportul a fost așteptat, printre alții, de către colonelul SPP Gheorghe Truțulescu și comandorul Ioan Suciu. Bucșe zice că nu! Generalul de flotilă aeriană Gheorghe Bucșe, șeful Statului Major al Aviației și Apărării Antiaeriene (SMAvApAA), a declarat că nu a fost informat de către comandorul Ioan Suciu despre nici unul dintre transporturile speciale efectuate pe Aeroportul Militar Otopeni pe data de 23 martie și pe 16 aprilie. Bucșe a precizat că Suciu nu avea competența de a aproba parcarea unei aeronave civile sau militare străine pe Aeroportul Militar Otopeni. „Această manevră se poate face doar în urma unui ordin primit de la conducerea MApN sau de la Statul Major General, prin SMAvApAA“, a arătat Bucșe. Șeful SMAvApAA a afirmat că singurele „transporturi speciale“ cu mărfuri pe Aeroportul Militar Otopeni le poate face ROMTEHNICA. Pentru aceasta acordul este obținut de la ministrul Apărării Naționale, care dă ordin pe scară ierarhică, pentru facilitarea acestui tip de transport Generalul Bucșe a arătat că singurul document încheiat cu SPP privind transporturile speciale este „Protocolul privind organizarea, pregătirea și executarea transporturilor aeriene speciale. Această sintagmă vizează doar transportul demnitarilor (președintele țării, al Senatului, al Camerei Deputaților, șeful executivului sau demnitari străini cu același rang), nu și transportul de mărfuri. Protocolul a fost încheiat între ministrul apărării naționale, cel al transporturilor și directorul SPP. Colonelul Sava Postolache a acceptat că, " jure", a încălcat Statutul cadrelor militare Colonelul Sava Postolache, care asigură conducerea interimară a SPP, a acceptat jot faptul că, „de jure“, a încălcat Statutul cadrelor militare, figurînd pentru o perioadă ca administrator al unei firme particulare. Postolache figurează ca administrator în actele Agenției Internaționale de Pază, Protecție, Investigații și Protocol, o firmă particulară înființată în noiembrie 19% de fostul director al SPP, Dumitru Iliescu și doi colaboratori ai acestuia. Sava Postolache a fost înscris în acte ca administrator al acestei firme pînă la data de 8 ianuarie 1997. El spune că Dumitru Iliescu i-a făcut „o ofertă tentantă din punct de vedere financiar“, dar el a solicitat o perioadă de gîndire pentru a lua o hotărire; între timp, la conducerea SPP a fost numit Nicu Anghel, care a trimis „un mesaj clar“ privind necesitatea respectării tuturor prevederilor legale. Așa înct Sava Postolache s-a hotărit să respingă oferta lui Dumitru Iliescu. „Documentele și-au urmat însă cursul“, în timpul perioadei de gîndire, iar Postolache figurează timp de aproximativ o lună ca administrator al firmei. El spune însă că,„de facto“, nu a activat ca administrator, nu a intrat în sediul firmei, nu a avut specimen de semnătură în bancă și nici un document care să confirme angajarea sa în această funcție. Conform Statutului cadrelor militare, cadrele SPP, asimilate cu cele militare, nu au voie să fie asociat unic ori să participe direct la administrarea sau conducerea unor organizații sau societăți comerciale. Sava Postolache sugerează că opțiunile sale politice din 1996 erau in favoarea fostului președinte Ion Iliescu Colonelul Sava Postolache lăsat să se înțeleagă, ieri, că opțiunile sale politice în 1996 ar fi fost în favoarea fostului președinte Ion Diescu. Colonelul Postolache s-a ocupat, în 199, de asigurarea protecției candidaților la președinție. Potrivit cotidianului „Adevărul“, Sava Postolache l-a sprijinit în campanie pe Ion Iliescu și ar fi indicat subalternilor din SPP să deterioreze afișele electorale ale unor candidați. Cotidianul publică în facsimil schițe în care Postolache ar fi mîzgălit posterele cu actualul președinte, Emil Constantinescu. Sava Postolache a precizat, că, într-un stat de drept orice cetățean are dreptul la opinie, care „se materializează în diferite creații“. El acceptă că este posibil ca și un militar să aibă „ceva gînduri“, dar acestea „în nici un caz nu au implicat instituția“. Postolache amintește că prin statutul cadrelor militare, acestea nu au dreptul de a face politici Postolache i-a sfătuit pe ziariștii prezenți la conferința de presă să se gîndească dacă cei care l-au împuternicit să conducă interimar SPP ar fi făcut acest lucru în cazul în care ar fi cunoscut „documentele“ ce îi prezintă opțiunile politice. Postolache nu a luat în calcul și varianta ca aceste „documente“ să nu fi fost cunoscute. 956 / vineri, 1 mai 1998 Audieri Costin Georgescu spune că SRI cunoaște expeditorul și beneficiarul țigărilor de contrabandă Directorul SRI, Costin Georgescu, a declarat ieri după audierea la Comisia de Apărare, că nu a avut cunoștință de transportul de țigări din data de 23 martie pentru că dacă ar fi știut l-ar fi „prins“. El a susținut că l-a informat pe fostul director SPP, Nicu Anghel, asupra activității lui Truțulescu, fapt care a dus la suspendarea acestuia de către directorul SPP. Surse din comisie arată că, potrivit lui Georgescu, președintele Emil Constantinescu a fost informat la întoarcerea din Turcia despre această acțiune, iar pe 20 aprilie au fost informați șefii mai multor instituții implicate în rezolvarea acestui caz. Fostul șef al SPP, Nicu Anghel, a fost audiat de către procurorii militari Nicu Anghel, recent demisionat din funcția de șef al SPP, a fost audiat ieri timp de trei ore, de către procurorii militari, în legătură cu introducerea în țară, la 16 aprilie, a unui transport de țigări de contrabandă care a fost așteptat de colonelul SPP Gheorghe Truțulescu. După audiere, Anghel a evitat să stea de vorbă cu reprezentanții mass-media, în schimb, procurorul general Sorin Moisescu a afirmat că magistrații militari îl vor audia, săptămîna viitoare, pe generalul Ion Dohotaru, recent demisionat din funcția de șef al Direcției de Protecție și Siguranță Militari Procurorul general al Parchetului Curții Supreme de Justiție a mai afirmat că mandatul de arestare emis, în lipsă, la 27 aprilie a.c., pe numele lui Gheorghe Truțulescu, va fi prelungit cu 25 de zile, de către procurorii Parchetului Curții Militare de Apel. Audierile în dosarul privind introducerea în țară a celor 3.000 de baxuri de țigări de contrabandă, prin Aeroportul Militar Otopeni, vor continua săptămîna viitoare, a adăugat Moisescu. Senatorul PDSR Radu Timofte cere reaudierea lui Filen Anghel Senatorul PDSR Radu Timofte a declarat că SRI încearcă, deconspirarea unei rețele mai mari de trafic de țigări și această instituție știe cine este expeditorul și beneficiarul transportului de țigări din 16-17 aprilie. Radu Timofte a mai spus că directorul SRI exclude implicarea oamenilor politici în această afacere. Senatorul PDSR a refuzat să răspundă la întrebarea dacă SRI a filmat întreaga operațiune și dacă acest serviciu știe cine sunt persoanele care au participat la descărcarea avionului. Radu Timofte a cerut reaudierea lui Nicu Anghel, pentru a lămuri situația armamentului lui Truțulescu, a concediului acordat acestuia, precum și condițiile în care s-a desfășurat căutarea lui Truțulescu, folosindu-se o fotografie foarte veche. El a declarat de asemenea că dorește audierea de către membrii comisiei a generalului Nicolae Berechet, șeful Inspectoratului General al Poliției. Vremea va fi rul va fi temporal vor cădea averse sufla slab pînă 1. valurile maxime 1Í îr ușor instabilă, cer noros, pe alocuri de ploaie. Prințul va f moderat Temporor fi cuprinse între ~ *-----minime PR9ZNBIREH SFINT8R8I PROOROC IEREMIB 1 mai Sfintul Prooroc Ieremia s-a născut la vremea anului 641 LHr., cînd în Regatul Iudeii stăpînea regele Amon (641-640 LHr.), în cetatea preoților din pămîntul lui Veniamin, numită Anatot și aflată cam la trei mile (1 milă = 1.480 m) de Sfînta Cetate a Ierusalimului, fiind fiul marelui preot Hilchia. Încă din vremea aflării în pîntecele maicii sale, Dumnezeu l-a ales întru sfîntă și dumnezeiască lucrare, precum însuși i-a grăit: „înainte de a te fi zămislit în pîntece, te-am cunoscut și, înainte de a ieși din pîntece, te am sfințit și te am rinduit prooroc pentru popoare“ (1,5). Și s-a întîmplat aceasta la vremea cînd Sfintul Prooroc Ieremia împlinise abia 13 ani. „O, Doamne, Dumnezeule, eu nu știu să vorbesc, pentru că sînt încă tînăr. Domnul însă mi-a zis: Să nu zici, sînt încă tînăr; căci la diți te vei trimite, la toți vei merge și tot ce-ți voi porunci, vei spune. Să nu te temi de dînșii, căci Eu sunt cu tine, ca să te izbăvesc, zice Domnul“ (1,6-8). în acele vremuri, deși poporul evreu slujea lui Dumnezeu, Care I-a scos din Egipt, slujirea nu era cea adevărată și mai ales cea dorită de Dumnezeu. „Și erau idoli stătători nu numai în jurul Ierusalimului, pe dealuri și prin văi, ci chiar în Ierusalim lîngă Templul zidit de Solomon, unde unii aduceau jertfe“. Și mîniindu-se Dumnezeu i-a arătat semne Proorocului Ieremia care „însemnau că Sfînta Cetate a Ierusalimului se va umple de sînge și va fierbe cu tulburare, pierzîndu-se cu sabie și cu foc de vrăjmașii care erau să năvălească asupra ei“. Sfintul Prooroc Ieremia a scris o sfîntă carte „ce se află cuprinsă în Vechiul Testament alcătuită din 52 de capitole și intitulată Ieremia și o alta mai mică de 5 capitole intitulată Plîngerile lui Ieremia“. Istorisirile sale menționează perioada în care două mari puteri ale timpului doreau a stăpîni teritoriul locuit de evrei. Aceste două puteri erau: Babilonul lui Nabucodonosor II (605-562 LHr.) și Egiptul faraonului Mikun (Nebao, 609-593 LHr.). Și cum de la vîrsta de 20 de ani, Dumnezeu l-a chemat la slujirea proorocească, Ieremia a vestit cuvîntul lui Dumnezeu tuturor evreilor. Dumnezeu le cerea supunere la năpasta care venea asupra lor, ca prin suferință să meargă spre smerenie și pocăință, căci ei primeau ceea ce meritau. Căci numai la necaz omul îl caută pe Dumnezeu și se lapădă de rele. Acest cuvînt cerea ca toți evreii să aibă supunere cinstită față de Nabucodonosor, care este „Slujitorul lui Dumnezeu“, pentru curățirea fărădelegilor poporului evreu și pentru mîntuirea SFINȚII IrISKENEI TIMOTEI ȘI IMN Sfintul Timota și soția sa Mavra și-au primit mucenicia pe vremea împăratului Romei, anticreștinul Dioclețian (284-305 d.Hr.), cul care a pornit cea mai mare prigoană din antichitate împotriva Bisericii lui Iisus Dumnezeu și a credincioșilor ei Fiind tînăr cleric al Bisericii, lamotd se căsătorește cu o fecioară cu numele Mavra, iar la citeva zile de la nunta lor asupra satului Penopian unde locuiau, se abate grea prigoană împotriva creștinilor. Amoth este arestat și dus înaintea lui Arian, dregătorul Tebaidei, spre cercetare și judecată. Și cum ura împotriva lui Iisus Hristos Dumnezeu, atunci, ca și în alte dăți, s-a abătut nu numai asupra oamenilor iubitori ai dreptei credințe (Ortodoxia), ci și asupra cărților, i s-au cerut lui Timotd cărțile de învățătură creștinească spre a fi distruse. Răspunsul lui Timoth, cum că socotește cărțile ca pe niște copii ai săi și capătă ajutor cu puterea dumnezeieștilor cuvinte scrise într-însele și că nimeni nu-și dă copiii de bună voie la moarte, stîrnește mînia prigonitorului, care dă porunca să-l supună la suferințe grele: perforarea pavilioanelor urechilor cu fier înroșit în foc, secarea globilor oculari cu căldura fierului înroșit, tragerea pe roată, zăbala în gură, spînzurarea cu capul în jos și atîrnarea de gît a unei pietre grele, ca să-i mărească și mai mult durerea. Dar, după toate aceste chinuri, Sfintul Timotei nu se leapădă, spre uimirea călăilor, de credința sa întru Iisus Hristos, ci îl mărturisește pe Dvhul Dumnezeu Adevărat Vremea ridicării Sfinților Mucenici întru Hrios a fost întotdeauna vreme de luminare și de învățătură pe calea lui Iisus, Fiul și Cuvîntul lui Dumnezeu. Căci cei care din luminare dumnezeiască îl mărturiseau și cu voia Sa erau cumplit schingiuiți, primeau putere de la Dumnezeu, Care îi întărea și ei nu simțeau chinurile, primindu-le cu bucurie și cu ciu țări de slavă către Domnul, văzînd minunata coroniță a muceniciei pe care El o așeza pe capetele lor și locurile în împărăția cerească, de-a dreapta Tatălui, rinduitelor. Poporul păgîn ce privea mai întii neînțelegător, cum de iubitorii lui Hristos nu strigă de durere la vremea cînd se smulgeau părți din trupurile lor sau erau arși cu fadii, sfârșeau prin a înțelege că mucenicii erau întăriți de Dumnezeu Atotstăpînitorul și Atotștiutorul, necunoscut lor, Care făcea minuni, pe care zeii la care se închinau, niciodată nu le putuseră face. Și fiindcă Sfintul Mucenic Timotei părea a nu se sinchisi de cumplit de chinuri la care era supus, prigonitorii săi au arestat pe soția sa Mavra, cu gîndul că, dacă o vor forța pe aceasta să treacă la slujirea idolilor, abandonînd astfel creștinismul, și Sfintul lîmotd se va îndupleca și va lua exemplul ei Dar, din capul locului Sfînta Maria a mărturisit că dînsa este creștină și nu va cade niciodată din credința ei Pentru aceasta i-au smuls părul capului, i-au tăiat toate degetele și au aruncat-o într-un cazan cu apă clocotită- Minunea dumnezeiască face ca Sfînta Maria să nu-și dea duhul în această apă clocotită, iar dregătorul, văzînd aceasta, gâdește că apa nu-i destul de clocotită și cere să i se toarne apă din cazan pe mini Și îndată pielea i s-a jupuit la motd și soția sa au mai fost supuși la alte groaznice chinuri, dar n-au încetat nici o clipă a mărturisi credința lor în Hristos. Văzindu-i tari în credință, dregătorul a pai procură să fie răstigniți ca și Iisus Hristos, unul în fața altuia. După 9 zile și nopți de chinuri pe Cruce, Sfintul Timotei și Sfînta Mavia și-au dat duhul în ziua de 3 a Sfintului Duh Amin. Și pentru rugăciunile Sfinților lui Mucenici Timotei și Mavra, sfirșiți și ei pe Sfînta Cruce, Doamne Iisuse Hristoase, Fiu iubit al lui Dumnezeu, Mîntuitorul Mai anul 295 d.Hr. spre slava Tatălui și a Fiului și < u»ra „fiincim fi»: „«ni nVimalm. iertați-ne păcatele și de vrednici vom fi, mîntuiți-ne! • Dr. IORDACHE Mihai-Domn Iul Iar apoi toți să fugă de orice legătură cu Egiptul Pentru aceste cuvinte, „pe care Proorocul Ieremia le-a primit de la Dumnezeu“, acesta a fost socotit trădător și vîndut BabOonului începe o perioadă de chinuri, proororul fiind condamnat la moarte, „cu moarte să moară cela ce spune unde ca acestea“. Iar cartea profetului a fost ruptă în bucăți și aruncată în foc de către regele evreu. Suferințe cumplite i-au fost date profetului: închiderea in temniță, suspendarea picioarelor pe butuci sau înfundarea pînă la gît în groapa plină de noroi. Dar Dumnezeu l-a păzit de moarte și, după ce poporul său a căzut în stăpînirea Babilonului și căpeteniile au fost duse în robie. Proorocul Ieremia ieșit din închisoare, a respins toate onorurile și puterile pe care i le-a oferit regele învingător al Babilonului Și mai mult decit atît, el părăsește locurile natale, urmînd poporul său în fuga în Egipt, spre a încerca înnoirea religioasă și curățirea fărădelegilor alor săi. A proorocit despre venirea lui Mesia (Iisus Hristos) și lumina acestor vremuri, prezentîndu-L ca pe un sol, trimis al lui Dumnezeu, să facă dreptate pe pămînt Cel ce luminat de Dumnezeu a proorocit și a căutat îndreptarea poporului pe calea dată lui Moise, vreme îndelungată sub patru regi, Iosia (Iosiah), 639-609 LHr., Ioahaz (Iehoahaz) 609 LHr., Ioiachim (Iehoiakim), 608-598 î.Hr., Iehonia (Iehoiakim), 597 LHr. și Sedechia (Zedoidah) 595- 586 LHr. (în anul 586 LHr. urmatele lui Nabucodonosor, suveranul Regatului Noului Babilon, cuceresc și distrug Ierusalimul) a sfîrșit ucis cu pietre de evreii fugiți în Egipt unde și dînsul s-a dus. Iată citeva din plîngerile Proorocului Ieremia: „Adu-Ți aminte, Doamne, de cele întîmplate și vezi ocara noastră! Moștenirea și casele noastre au căzut în mina celor străini, de alt neam. Bem apa noastră cu bani, lemnele noastre le primim cu plată, întindem mina noastră către Egipt și Asiria, ca să ne sature de pîine. Slugi ne stăpînesc și nimeni nu vine să ne scoată din mina lor. Căpeteniile au fost spînzurate... S-a dus veselia inimii noastre, jocul nostru s-a transformat în prins“. Dumnezeului nostru Unul în Treime Sfîntă închinat și lăudat, Dumnezeu Tatălui, Dumnezeu Fiului și Dumnezeu Duhului Sfînt pentru toate slavă!