Gazeta de Sud, iunie 1998 (Anul 4, nr. 981-1006)

1998-06-01 / nr. 981

GAZETA De SUD Prin Agenția de presă MEDIAFAX s-au transmis unele informații privind ridicarea de avansuri din dividende. Spre exemplu, în ziarul Gazeta de Sud din 25.08.1998, pe prima pagină, jos, dreapta, sub titlul „Societățile comerciale vor putea ridica avansuri din dividende în cursul anului", au apărut următoarele informații: __„Comisia de buget-finanțe a Camerei Deputaților a avizat ieri o propunere legislativă de modificare a Legii 31/1990 referitoare la societățile comerciale. Prin propunerea legislativă, societățile comerciale pot ridica avansuri din dividende în cursul anului și nu doar la sfîrșitul exercițiului financiar, cum este prevăzut în Legea 31. Ridicarea avansurilor din dividende în cursul anului va fi condiționată de plata impozitelor pentru suma ridicată. Legea 31 limita sumele care pot fi ridicate sub formă de avansuri din dividende la nivelul de 25% din profit. Membrii comisiei au eliminat această prevedere, considerînd că în acest mod sumele care vor intra la buget vor fi mai mari. Prin ridicarea avansurilor din dividende, concomitent cu obligativitatea de plată a impozitului pe aceste dividende, va fi alimentat bugetul de stat cu sume mai mari, a declarat președintele comisiei, Traian Remeș. Deputații din comisie au aprobat și introducerea în Legea 31 a unei prevederi prin care Adunările Generale ale Acționarilor vor putea mandata consiliile de administrație pentru a acorda avansuri din dividende în cursul anului. MEDIAFAX" Informațiile conținute în textul redat mai sus sunt nu numai în totală contradicție unele cu altele - se bat Cap în cap, dar sunt în contradicție totală și cu prevederile legale în vigoare. Din alineatul doi rezultă că în prezent societățile comerciale nu pot ridica avansuri din dividende în cursul anului, „și nu doar la sfîrșitul exercițiului financiar, cum este prevăzut în Legea nr. 31“. în totală contradicție cu cele de mai sus, la alin. 3 se prevede, clar și precis, că „Legea 31 limita sumele care pot fi ridicate sub formă de avansuri din dividende la nivelul de 25% din profit". Cu toate că o asemenea prevedere nu este conținută în Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale (o asemenea reglementare nu a existat niciodată, prin nici un act normativ, după 1990), în continuare la textul citat mai sus, din alin. 3, se prevede chiar că „Membrii comisiei au eliminat această prevedere...“. Problema legalității ridicării de avansuri din dividende în cursul anului este cunoscută și arhicunoscută de toți agenții economici, în special după intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 32/16.06.1997 pentru modificarea și completarea Legii nr. 31/ 1990 privind societățile comerciale, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 133/27.06.1997, în vigoare începînd cu data de 27.07.1997. Prin art I punctul 101 din OG nr. 32/ 1997 s-a prevăzut că art. 195 din Legea nr. 31/1990 va avea următorul cuprins: „Art. 195. Se pedepsește cu închisoare de la unu la trei ani fondatorul, administratorul, directorul, directorul executiv sau reprezentantul legal al societății care încasează sau plătește dividende, sub orice formă, din beneficii fictive sau care nu puteau fi distribuite, în lipsă de bilanț contabil ori contrarii celor rezultate din acestea." Deci, legislația în vigoare nu numai că nu admite ridicarea de avansuri din dividende în cursul anului, dar se manifestă deosebit de dur pentru asemenea fapte, sancționîndu-le cu închisoare de la unu la trei ani. Pot exista scăpări, ambiguități etc. în ceea ce privește unele probleme care, prin însăși legislația în vigoare, nu-și găsesc o rezolvare corespunzătoare, lăsînd loc la interpretări și soluții diferite; acest lucru nu este însă permis cu privire la prevederi legale, clar și precis reglementate, precum în exemplul de față, prin care s-a menționat chiar „nivelul de 25% din profit" ca limită prevăzută prin Legea nr. 31/1990 pentru ridicarea de avansuri din dividende în cursul anului, limită care nu a fost prevăzută niciodată, prin nici un act normativ. Am subliniat aceste aspecte din dorința de a clarifica o problemă atît de importantă, care interesează sute de mii de agenți economici. Referitor la îmbunătățirea legislației cu privire la dividende și impozitul pe dividende, prin mai multe articole publicate de subsemnatul în revista Tribuna Economică, s-a prezentat, în amănunt și fundamental: 1. necesitatea unor prevederi legale prin care să se stipuleze posibilitatea ridicării de avansuri din dividende în timpul anului; 2. stabilirea unei limite maxime, din profitul NET, (60% fiind considerată ca optimă),pînă la care se pot ridica sume în timpul anului sub formă de avansuri din dividende; 3. reglementarea cazurilor, destul de frecvente, ce intervin ulterior ridicării de avansuri din dividende cînd societatea comercială fie își diminuează profitul net (ceea ce face ca avansurile din dividende ridicate să depășească limita maxim admisă), fie trece pe pierderi (spațiul nu permite prezentarea soluțiilor la toate problemele care se ridică, acestea fiind cuprinse în articolele menționate). Deosebit de important este a se reține faptul că prevederile introduse prin OUG nr. 32/1997, prin care se sancționează cu închisoare de la unu la trei ani fapta de a ridica avansuri din dividende în timpul anului este: a) irațională întrucît nu dă posibilitatea asociaților sau acționarilor de a-și însuși, în timpul anului, pe cale legală, o parte din drepturile ce li se cuvin, strict necesare pentru existența lor și a familiei lor, în condițiile actuale asociațiile sau acționarii sînt pur și simplu obligați să recurgă la practici ilegale pentru a obține banii necesari pentru întreținerea lor și a familiilor acestora; b) generează acte de evaziune fiscală întrucît obligă pur și simplu asociații sau acționarii să-și procure, pe căi ilegale, sumele necesare vieții de zi cu zi, pentru ei și familiile lor; c) păgubitoare pentru bugetul statului întrucît îl lipsește de o sursă de venit importantă, pe care ar încasa-o, în devans cu pînă la 12-13 luni, sub formă de impozit pe avansul din dividende. Elaborarea unor prevederi legale prin care să se stipuleze posibilitatea ridicării de avansuri din dividende în timpul anului ar constitui o măsură cu multiple și serioase efecte benefice, atît pentru stat, cît și pentru agenții economici. • Dr. N. GRIGORIE-LĂCRIȚA ECONOMIE Avansurile din dividende - mereu în actualitate A Deși stocurile ar fi trebuit lichidate pînă la 1 iunie Magazinele craiovene san pline de băuturi alcoolice remarcate Magazinele craiovene aveau ieri stocuri importante de băuturi alcoolice nemarcate cu banderolă, deși după data de 1 iunie este interzisă comercializarea acestora. Potrivit normelor metodologice de aplicare a OG nr. 23/1995, sistemul de marcare trebuia introdus la 1 martie. Ulterior, guvernul a prelungit acest termen cu 60 de zile la solicitarea producătorilor, care și-au motivat cererea prin faptul că nu au suficienți bani pentru cumpărarea utilajelor necesare pentru marcarea sticlelor. Comercianților li s-au acordat încă 30 de zile pentru lichidarea stocurilor de băuturi alcoolice îmbuteliate nemarcate. Comercianții consideră acest termen destul de mic, avînd în vedere pe de o parte faptul că anumite sortimente de băuturi alcoolice se vînd greu, iar pe de altă parte foarte puțini producători au început marcarea băuturilor înainte de 1 mai. Alți vînzători de băuturi alcoolice spun că nu ar fi necesar un nou termen, dar trebuia găsită o soluție pentru marcarea băuturilor aflate în stoc. Unitățile mari cu multe magazine, cum ar fi SCALIA SA, care se aprovizionează direct de la producători sau importatori, au în vedere posibilitatea returnării sticlelor cu băuturi în vederea aplicării banderolelor. Mai greu va fi pentru micii comercianți care au luat produsele la „a șaptea mină" și vor fi nevoiți să le stocheze pînă la apariția unor noi ordine. MOBILIM BIROU, MAGAZINE BUCĂTĂRII, TINERET PRETURI DE PRODUCĂTOR S.C. METALCOM S.A. Str. BANIA MIHALCEA 14 • Roxana STOIAN CURSUL VALUTAR 1 șiling austriac 678 1 dolar australian 5309 1 franc belgian 231 1 dolar canadian 5856 1 franc elvețian 5737 1 marcă germană 4770 1 coroană daneză 1252 1 liră egipteană 2495 100 pesetas spaniole 5617 1 franc francez 1423 1 liră sterlină 13867 100 drahme grecești 2789 1 liră irlandeză 12021 100 lire italiene 484 100 yeni japonezi 6122 1 leu moldovenesc 1798 1 gulden olandez 4232 1 coroană norvegiană 1124 100 escudos portughezi 4658 1 coroană suedeză 1083 1000 lire turcești 33 1 dolar SUA 8511 1DST 11368 1 ECU 9399 BNR face următoarele precizări in legătură cu aceste cursuri: 1. Cursurile incluse în această listă au la bază cotații ale societăților bancare autorizate să efectueze operațiuni pe piața valutară. 2. Prezenta listă nu implică obligativitatea utilizării cursurilor în tranzacții efective de schimb valutar și înregistrări contabile. CASE DE SCHIMB VALUTAR cursuri de schimb valabile în ziua de 1 iunie 1998, în Craiova g ff11 8530 8550 4840 4850 oSalGi,,) 8575 8580 4850 4855 Ziarul nu își asumă răspunderea pentru modificările ulterioare ale cotațiilor. 8580 8600 4900 4910 Casa de schimb 1........................................... _________________Cumpărare Vînzare Cumpărare Vînzare ( auS 8530 8550 4840 4850 (CL Buc. imga Casa Beru) S bU) 8575 8580 4850 4855 Oi! Vegas Valută g57() gggțj 4g70 4880 (vizavi Minerva) OU Vegas Valută g62() ggjQ m0 mf) (CI Buc. vizavi Europa) —M— 40 de oameni de afaceri din SUA vizitează portul Constanța Portul Constanța a fost vizitat sîmbătă de 40 de oameni de afaceri din SUA, conduși de ministrul transporturilor, Traian Băsescu, pentru a se convinge la fața locului despre posibilitățile pe care portul Constanța le oferă pe drumul de tranzit între Marea Caspică și Marea Adriatică, între Asia Centrală și Europa de Vest Americanii vin de la Istanbul, unde au particpat la lucrările conferinței „Lumea la răscruce de drumuri“. Traian Băsescu spune că investitorii americani au fost impresionați de modul în care delegația română de la Istanbul a prezentat facilitățile pe care le are portul Constanța: în opinia ministrului transporturilor, petrolul nu înseamnă totul, pe acest traseu transportîndu-se de patru ori mai multă marfă decît petrol, bumbac, minereu și aur. El spune că portul Constanța este singurul care oferă toate posibilitățile de transport: pe apă, pe uscat, pe calea ferată și chiar pe calea aerului. Dacă managementul portuar va fi bun, Constanța va putea atrage cea mai mare parte a traficului de tranzit, „chiar și o bucățică din marele port de țiței al Marii Caspice", a mai spus Băsescu. Traian Băsescu susține că, dincolo de construcția de conducte spre Marea Adriatică, România beneficiază de existența unui număr de nouă mari rafinării cu 32 de milioane de tone capacitate de rafinare, plus un sistem integrat de transport prin conducte de la Constanța la cele nouă rafinării. Din punctul de vedere al ministrului transporturilor, aceasta este oferta imediată a României pentru tranzitarea țițeiului din Marea Caspică. Băsescu crede că România va pierde enorm dacă nu va fi acceptată pe drumul petrolului, pentru că Asia Centrală a devenit, mai nou, zona în care SUA și Europa vor face investiții. El spune că americanii nu cunoșteau portul Constanța, dar au venit să-l viziteze, pentru că li s-a spus, printre altele, că este al patrulea port al Europei și că primește nave de pînă la 200.000 TDW. Ambasadorul SUA, James Rosapepe, este impresionat de modul în care românii s-au prezentat la Istanbul. „Proiectele lor sînt foarte bune și vom explora toate variantele prezentate“, a declarat el. Ambasadorul american este sigur că oamenii de afaceri vor investi pe viitor în România, mai des că au avut ocazia să vadă și portul Constanța. MEDIAFAX 981 / luni, 1 iunie 1998 SC UTALIM SA Slatina are un nou director general Iulian Titirigă a preluat conducerea societății, promițînd mai mult decit ceilalți candidați Cu toate că sindicatul de la UTALIM neagă că ar fi exercitat presiuni asupra directorului general Marin Pătru, acesta și-a dat demisia în urma grevei generale a muncitorilor, de luna trecută. Salariații au condiționat reînceperea lucrului cu schimbarea conducerii societății. Deși UTALIM nu are nici un fel de datorii, ei i-au reproșat lui Marin Pătru că nu s-a interesat îndeajuns de găsirea unei piețe de desfacere, astfel încît toată producția realizată se află pe stoc. în această întreprindere, sindicatul se află într-o criză de identitate. Avînd în frunte un nou lider care a dorit să pună piciorul în prag, sindicatul s-a angajat la o acțiune ce s-a dorit a fi remediul declinului economic al întreprinderii, dar fără să vină cu soluții. Practic, el s-a limitat la schimbarea unui director, lăsînd să se înțeleagă că nu contează cine-l va înlocui. Considerîndu-și misiunea încheiată, sindicatul s-a retras de pe scenă, lăsînd FPS și SIF să se descurce. Cele două, în urma unui interviu, l-au numit pe Iulian Titirigă în funcția de președinte al Consiliului de Administrație, urmînd ca pe data de 4 iunie să fie instalat în funcția de director general al societății. Iulian Titirigă a lucrat o bună perioadă la UTALIM, după care a devenit director comercial la ALUTA și în cele din urmă director comercial la COMATSA. O dată instalat, lui Titirigă îi revine greaua sarcină să-și respecte promisiunile făcute, cu care de altfel a cîștigat și interviul. El va avea de luptat cu o piață care nu-i este deloc favorabilă și nu în ultimul rînd cu pretențiile salariale ale muncitorilor. • Adrian CIJEVSCHI Finalizarea reactorului de la Cernavodă - o decizie politică Radu Berceanu: Partea canadiană n-a pus nici un fel de condiții Ce s-a convenit în legătură cu Centrala de la Cernavodă? Ne-am întîlnit mai întîi cu reprezentanții ATOMIC ENERGY CANADA LTD. (AECL), în prezentbonîndu-vă direct la gazeta «ic srn puteți cîștiga lunar un telefon GSM GAZETA de SUD și CG&GC oferă prin tragere la sorți abonaților direcți la GAZETA de SUD pe luna aprilie un telefon GSM ERICSSON 628 = 136 USD, NOKIA 3110 = 208 USD sau BOSCH 607 = 174 USD la președintelui Constantinescu, care a prezentat chestiunile de principiu. Eu le-am expus exact principiile mele, care sunt cunoscute, noi nu avem acum și în perspectiva următorilor 4-5 ani o necesitate de energie electrică care să fie acoperită de cea produsă la Unitatea 2, ci din contră, un exces, nu putem face în viitorul apropiat export din cauza situației energetice a țărilor vecine. Și atunci, coroborînd aceste probleme cu niște chestiuni cu care sîntem de acord (ar fi scump să oprim acum lucrările, să conservăm și apoi, cînd vom avea nevoie, să redeschidem șantierul), varianta valabilă pentru noi sau soluția avantajoasă ar fi să găsim o soluție de finanțare cu o perioadă de 25-30 de ani la rambursare și una de grație de 7- 8-10 ani. în acest fel am îmbina și continuarea lucrării acum, cu avantajele respective și plata, atunci cînd situația economică ne-ar permite să plătim în mod avantajos. - La cît se ridică costurile totale? - O a doua chestiune abordată a fost suma, pe care am considerat-o mult supraevaluată. Partea canadiană a acceptat că a fost o estimare care poate fi reluată, negociată etc. - Ce condiții au pus canadienii? - Partea canadiană n-a pus nici un fel de condiții. Au declarat că înțeleg poziția noastră și doresc să găsim o soluție comună și că imediat după data de 17 iunie sînt dispuși să vină în România să continuăm discuțiile. Eu le-am spus să vină cît mai repede. Cu cît mai repede, cu atît mai bine. Le-am declarat că nu-i obligatoriu ca noi să luăm credit furnizor numai de la partea canadiană, noi putem să luăm credit de oriunde și le-am arătat două propuneri de finanțare care ne-au fost făcute, mai precis oferte care arată că mai sunt și alte formule. După mine, creditul furnizor nu este întotdeauna cea mai bună soluție. Consider că procurarea anumitor utilaje pentru Unitatea 1 s-ar fi putut realiza la prețuri mult mai mici prin licitație internațională. Sorin Dimitriu: Negocierile privind finanțarea proiectului continuă Decizia politică a părților română și canadiană de a susține Reactorul de la Cernavodă, precum și hotărîrea de a continua negocierile financiare și finalizarea construcției proiectului financiar sunt lucrurile cele mai importante realizate în urma vizitei în Canada, a declarat sîmbătă ministrul privatizării, Sorin Dimitriu. El a spus că pentru proiectul de la Cernavodă au fost parcurse trei etape: prima etapă se referă la justificarea economică, cea de-a doua la susținerea politică din partea conducerii statelor implicate, iar cea de-a treia la construcția financiară. Sorin Dimitriu a precizat că proiectul se află în faza construcției financiare. El a spus că negocierile privind finanțarea proiectului din cele două țări continuă, urmînd ca negociatorii părții canadiene și reprezentanții băncilor canadiene să vină în două-trei săptămîni la București. Potrivit declarațiilor lui Sorin Dimitriu, partea canadiană a solicitat la discuțiile din Canada „o finanțare care să implice și o garantare din partea guvernului român". „Urmează ca dimensiunea acestei angajări a guvernului să se stabilească în funcție de dimensiunea lucrării“, a precizat ministrul privatizării. El a arătat că partea română a cerut ca efortul financiar al României să țină seama de susținerea de la buget a proiectului. „Vizita a avut o importanță deosebită deoarece s-a confirmat interesul și susținerea din partea celor două părți", a apreciat Sorin Dimitriu. El a spus că s-au stabilit și etapele și termenele pentru realizarea acestora, dar s-a convenit ca ele să nu fie date publicității. Potrivit lui Sorin Dimitriu, costurile totale depind de cîte unități vor fi realizate, arătînd totuși că aceste costuri sunt de cîteva sute de milioane de dolari, cu rambursări în 15-20 de ani. O echipă de tehnicieni va negocia și termenele și va stabili condițiile concrete de realizare și apoi termenele de realizare a rambursării, a mai arătat ministrul privatizării. MEDIAFAX