Gazeta de Sud, august 1998 (Anul 4, nr. 1034-1059)

1998-08-01 / nr. 1034

* 1034 / sâmbătă, 1 august 1998 ACTUALITATE în sezonul estival persoane de toate vîrstele preferă să-și petreacă vacanța pe litoral. Climatul de litoral maritim este un bioclimat cu cîteva caracteristici importante: valori medii diurne ale temperaturii aerului crescute, umiditatea relativă a aerului redusă, calm atmosferic, radiație solară globală crescută, aerosoli salini și de iod la marginea mării, ionizare crescută ziua și ușor negativă, prezența brizei dinspre mare spre uscat ziua și invers noaptea. Doctor Adina Mihăilescu, medic primar medicină generală, precizează că aceste caracteristici au următoarele efecte asupra organismului: apare stresul de adaptAtare la cald, accentuîndu-se mar s mecanismele de termoliză și pierzîndu-se lichidele din organism; este stimulat sistemul nervos central și vegetativ; sunt stimulate funcțiile glandelor endocrine și mecanismele de apărare imunologică; este îmbunătățit metabolismul glucozei, crește depunerea calciului în oase. Bioclimatul marin, spune Adina Mihăilescu, este indicat copiilor cu predispoziție la infecții intercurente și la cei cu rahitism, persoanelor cu tulburări circulatorii față de contraste termice, cu afecțiuni alergice respiratorii, cu hipofuncții glandulare și anumite boli reumatismale. Dacă pentru persoanele sănătoase nu există contraindicații ale curei heliomarine, cele bolnave o pot face numai la indicația medicului curant. ■ Cum se face cura heliomarină Adina Mihăilescu consideră că este bine de știut că ulcerul, hipertiroidiile, bolile psihice, tumorile, poliartrita reumatoidă pot fi activate pe litoral, iar cardiacii trebuie să evite expunerea la soare. Cura heliomarină se bazează în principal pe alternanța dintre cald (expunerea la soare pe plajă) și rece (baia în apa mării). Medicii spun că expunerea la soare se face pînă apare senzația de căldură și transpirația. Baia în apă (imersia), e bine să se facă brusc, durînd pînă la apariția senzației de rece. La ieșirea din apă se poate face „împachetarea“ cu nisip cinci-zece minute,urmînd o baie în mare pentru curățire. Se șterge trupul cu un prosop, se pot face cîteva exerciții ușoare de gimnastică, după care se începe un nou ciclu de expunere la soare. Medicii susțin că se pot face trei-patru cicluri pe zi, în funcție de toleranța individuală. Adina Mihăilescu precizează că în primele zile de vacanță expunerea se face gradual. în prima zi se expune cîte zece minute fiecare parte a corpului, în total 40 de minute. în prima săptămînă se crește expunerea la soare cu cîte cinci minute/zi pentru fiecare parte expusă. Abia în a doua săptămînă se ajunge la două-trei ore/zi, perioada optimă de expunere fiind cuprinsă între orele 8.00-11.00 și 15.00-17.00. ■ Recomandări pentru mare Medicul face mai multe recomandări celor care doresc să meargă la mare. Pentru persoanele cu pielea deschisă la culoare, pericolul de arsuri crește și se recomandă să-și micșoreze perioada de expunere la soare, să folosească uleiuri, creme, loțiuni protectoare. Capul trebuie acoperit cu pălărie pentru a se evita insolația. Este obligatoriu consumul zilnic a doi-trei litri de lichide, ținînd seama de cantitatea mare de apă pierdută de organism prin transpirație. Dacă apar dureri de cap și amețeli pe plajă, se întrerupe expunerea la soare și se pune un prosop cu apă rece pe frunte. Dacă starea de rău persistă se consultă medical, în situația în care după o zi de plajă apare înroșirea (eritemul) pielii, usturime, ușoară senzație de frig, se aplică alcool de 70 ° (spirt medicinal), se administrează o tabletă de aspirină și se evită expunerea la soare în următoarea zi. Dacă pe piele au apărut bășicuțe (flictene) este deja o arsură de gradul doi, se pulverizează Bioxiteracort și se consultă medical. De asemenea, alunițele (negii pigmentați) de pe piele trebuie protejate de acțiunea razelor solare. După plajă și băi în mare sau piscină este necesară spălarea corpului cu apă și săpun pentru îndepărtarea nisipului, sării, uleiului și pentru scăderea riscului de contaminare cu diverși dermatofiți (ciuperci). Nu este indicată folosirea în comun cu persoane necunoscute a prosoapelor, cearșafului, saltelelor, ochelarilor etc., întrucît există riscul transmiterii unor boli dermatologice (de piele). Dacă totuși cardiacii se încăpățînează să meargă pe Litoral, ei trebuie să-și verifice zilnic tensiunea arterială și să evite intrarea bruscă în mare. De asemenea, trebuie evitat consumul alimentelor comercializate pe plață de persoane neautorizate și trebuie verificat termenul de garanție al produselor alimentare ambalate în scopul prevenirii toxiinfecțiilor alimentare. Expunerea necontrolată la soare poate avea atît consecințe imediate, cum sunt arsurile și insolația, cît și tardive: accentuarea ridurilor, atrofia pielii, fotooftalmie, cancer cutanat. • Constantin ILIE Cum ne pregătim pentru mare Climatul maritim - caracteristici si efecte Mentre, craioveni, s-au inmultit furtunile din apartamente Numărul apartamentelor din Craiova „călcate“ de hoți creste pe zi ce trece. Spărgătorii de locuințe profită de neglijența proprietarilor. Un hot din Șimnicu de Sus a fost prins pe acoperișul unui bloc. Un altul a fost oprit de locatari în timp ce fugea cu televizorul furat.  Spărgătorul a preferat să doarmă o noapte pe bloc decît să renunțe Constantin Dobrin, de 28 de ani, din Șimnicu de Sus, a fost prins pe acoperișul unui bloc de pe Calea București din Craiova în ziua de 30 iulie în timp ce încerca să jefuiască un apartament pentru a doua oară. în urmă cu cîțiva ani, Constantin Dobrin a zugrăvit un apartament din blocul M17A - Calea București. Știind că proprietarii obișnuiau să plece din localitate în această perioadă a anului, el a pus la cale un plan de spargere a locuinței. Miercuri, 29 iulie. Constantin Dobrin s-a urcat pe o scară metalică pe casa liftului din blocul M17B. De aici, cu ajutorul unei frînghii, a coborît pe acoperișul blocului M17A, după care a aruncat frînghia pentru a nu fi observată de cineva, în timp ce încerca să pătrundă în apartament, hoțul a rămas stupefiat: soția proprietarului se afla în bucătărie. Încercînd să se facă nevăzut, Constantin Dobrin a revenit pe acoperișul blocului, dar retragerea îi era tăiată - frînghia de escaladare nu mai exista. Spărgătorul s-a văzut astfel prins în propria capcană și a rămas pînă a doua zi pe acoperișul blocului M17A, în dimineața de 30 iulie, cu forțe proaspete, Constantin Dobrin a încercat a doua oară să pătrundă în „obiectiv“. El a fost observat de o echipă a Secției III Poliție Craiova și reținut pentru cercetări. Constantin Dobrin a mai fost condamnat pentru furturi din locuințe, urmînd ca și de această dată să i se repartizeze un „apartament“ cu gratii. Un hoț din Craiova a fost prins la a doua spargere a aceluiași apartament Ilie Florin Tostac, de 27 de ani, fără ocupație, din Craiova, a fost prins joi, 30 iulie, de cetățeni în fața blocului 39 IV A 1 din Brazda lui Novac după ce jefuise unul dintre apartamentele imobilului. Profitînd că fereastra locuinței Tudoriței Podaru era întredeschisă, Ilie Florin Tostac a pătruns în apartament și a furat un televizor color și o telecomandă. Cu o zi înainte, el mai furase din același apartament o combină muzicală și alte bunuri. Joi dimineața, Ilie Florin Tostac n-a apucat să se depărteze prea mult de fereastra apartamentului prădat pentru că a fost prins de locatari. Hoțul a fost predat organelor de poliție, cercetările continuînd pentru stabilirea întregii activități infracționale. Polițiștii recomandă cetățenilor să se asigure înainte de a pleca de acasă că ușile și ferestrele apartamentelor sunt bine închise. Cei care observă săvîrșirea unor fapte antisociale sau sesizează existența în anumite locuri a unor persoane suspecte sunt rugați să anunțe imediat cel mai apropiat organ de poliție. • Mariana BUTNARIU, Relu GEORGESCU Grupul hoților de impulsuri ale mașinilor de poker a fost prins Lucrătorii Inspectoratului de Poliție Transporturi Craiova au descoperit zilele trecute grupul hoților de impulsuri care acționau din 1997 în orașul Curtea de Argeș. Liviu Bîngă, de 21 de ani, din Valea Iașului Argeș, Alexandru Săndulescu, de 19 ani, din Băiculești, Adrian Sîrbu, de 22 de ani, Costinel Dragoș, de 20 de ani, ambii din Curtea-de-Argeș, și Stelian Tița, de 19 ani, din Corbeni - Argeș, au jefuit timp de un an numeroase mașini de poker. Ei foloseau în acest scop mai multe chei confecționate artizanal de tatăl lui Liviu Bîngă. Modul de operare era relativ simplu: cei cinci alegeau drept obiectiv diferite baruri din Curtea-de-Argeș în care se aflau mașini de poker, în timp ce Liviu Bîngă - singurul care deținea cheile - creștea numărul de impulsuri ca și cum ar fi fost cîștigate, ceilalți Mira îl acopereau agitîndu-se în jurul automatelor. Sumele de bani sustrase astfel erau mici pentru ca proprietarii mașinilor de poker să nu-și dea seama că sunt înșelați. în perioada 1997- 1998, hoții de impulsuri au prejudiciat mai multe societăți comerciale cu o sumă totală de peste 16 milioane de lei. Deși firmele păgubite nu au făcut nici o plîngere, polițiștii secției transporturi Curtea-de-Argeș s-au sesizat din oficiu și au descoperit hoții. Cei cinci sunt cercetați în stare de libertate pentru infracțiunea de înșelăciune și asociere în vederea săvîrșirii de infracțiuni. • Mariana BUTNARIU ROMACA SRL CUMPĂRĂ MIERE LA CEL MAI BUN PREȚ CU PLATA PE LOC . Depozit: 051 / 427259 Str N.Romanescu nr.28 Birou: 051 / 416579 Str. Calea București bl 17 D,apl3 GAZETA De SUD Luna august va fi normală din punct de vedere termic, cu excepția sudului și vestului țării, unde va fi ceva mai caldă decit în mod obișnuit, informează Institutul Național de Meteorologie și Hidrologie. Regimul pluviometric va fi în general normal, cu excepția zonelor montane, a Banatului, Bălții Brăilei și Dobrogei, unde va fi excedentar, în timp ce în Lunca Dunării și Moldova va fi deficitar. între 1 și 3 august vremea va fi călduroasă. înnorări mai accentuate se vor semnala spre sfîrșitul intervalului, cînd va ploua în aversă în majoritatea regiunilor țării. Minimele vor fi cuprinse între 13 și 23 de grade, iar maximele între 27 și 37 de grade, în perioada 4-12 august vremea se va răci la începutul intervalului, apoi se va încălzi ușor și treptat. Cerul va fi mai mult noros la începutul lunii, cînd va ploua în aversă, mai cu seamă în zonele de deal și de munte; în aceeași perioadă, în centrul și nord-estul țării, ploile vor fi abundente și va cădea grindină. Minimele se vor situa între 11 și 21 de grade, iar maximele între 20 și 30 de grade, mai ridicate în sudul țării. între 13-16 august, vremea va fi instabilă cu cerul temporar noros.. Vor cădea ploi care vor avea și caracter de aversă și se vor semnala frecvente descărcări electrice, mai cu seamă în zonele de deal și de munte. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 13 și 23 de grade, iar cele maxime între 22 și 32 de grade, mai ridicate în regiunile sudice. Vremea va deveni din nou frumoasă în perioada 17-28 august. Averse de ploaie și descărcări electrice se vor semnala doar în a doua parte a intervalului, în zonele de deal și de munte. Temperatura aerului va avea unele fluctuații: la început o scădere, apoi o creștere ușoară. Minimele vor fi cuprinse între 8 și 18 grade, mai coborîte în depresiunile din estul Transilvaniei și în nordul Moldovei, iar maximele se vor încadra între 20 și 30 de grade, mai ridicate în a doua parte a intervalului; între 29 și 31 august vremea va fi relativ caldă, dar va deveni instabilă în majoritatea regiunilor țării. Cerul va fi variabil cu înnorări mai accentuate în vestul, centrul și nordul teritoriului, unde ploile vor fi abundente și mai frecvente. Vîntul va avea în unele zone și aspect de vijelie. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 8 și 17 grade, iar cele maxime se vor situa între 22 și 32 de grade, mai ridicate în sudul țării. în prima jumătate a lunii septembrie, vremea va fi mai caldă decît în mod obișnuit. Aspectul va fi de vară tîrzie, cu zile însorite, în care cele mai ridicate maxime vor putea atinge 32 de grade în sudul țării. în partea a doua a lunii vremea va intra într-un proces de răcire treptată, ajungînd spre sfîrșitul lunii la temperaturi care se vor situa sub valorile medii multianuale. Temperatura medie lunară va depăși limitele normale în regiunile din centrul și din sudul țării. Precipitațiile, în general normale, vor fi excedentare în nord-vestul, centrul și sud-estul țării. (MEDIAFAX) Surprinzîndu-l pe proprietatea sa Petre Avram l-a împușcat cu arma de vlnătoare pe Ionel Mitroi Dorina Avram a anunțat polițiștii de la Izvorul Bîrzii - Mehedinți joi, 30 iulie, că în spatele proprietății ei din satul Balotești se află cadavrul unui bărbat. în urma cercetărilor s-a stabilit că era vorba de Ionel Mitroi, de 40 de ani, din Halînga, care în ultima vreme și-l luase pe Bachus drept prieten nedespărțit. Inițial s-a crezut că Ionel Mitroi a căzut victimă unui accident de circulație. Ipoteză care avea oarece temei, deoarece în noaptea de 27 spre 28 iulie, Ionel Mitroi fusese accidentat ușor. La o examinare mai atentă și în urma necropsiei s-a constatat că victima prezenta plăgi penetrate, provocate de alice. Ucigașul este Petre Avram, de 55 de ani, soțul celei care anunțase poliția; în acea dimineață, în jurul orei 5.00, el a auzit cîinii lătrînd în grădină. A luat arma de vînătoare din cui și a plecat glonț spre locul din care se auzeau hămăiturile. Acolo a văzut un om, l-a somat și apoi și-a slobozit pușca. Cînd a ajuns în punctul unde zărise „ținta“, Ionel Mitroi căzuse ghemuit lîngă un grad. Se pare că Petre Avram i-a șters cu o cîrpă urmele de sînge. Victima i-a cerut o țigară, a primito, și după ce a fumat-o a părăsit această lume. Parchetul de pe lîngă Tribunalul Mehedinți a emis mandat de arestare pe 30 de zile pe numele lui Petre Avram pentru comiterea infracțiunii de omor. • Ion LECA In urma impactului a trei căruțe cu trei autoturisme Trei bătrâni din Gorj au fost grav accidentați Domnica Hotoboc, de 68 de ani, din Tîrgu Jiu, a fost rănită grav joi, 30 iulie, în urma impactului dintre căruța cu fin în care se afla și un autoturism. Sorin Popescu, de 36 de ani, din Tîrgu Jiu, inginer la Exploatarea Minieră Jilț, se afla la volanul autoturismului Dacia, cu numărul de înmatriculare GJ - 02 - DSP, proprietate personală. El a lovit căruța pe DJ 672B, în cartierul Bârsești, din cauză că nu a păstrat distanța regulamentară. Căruța a fost lovită din spate de mașina care venea din aceeași direcție de mers. •în condiții asemănătoare s-a produs și accidentul de circulație care a avut loc tot joi, la ora 22.00, pe DN 66, în cartierul Vîrf al orașului Rovinari. Ion Sorin Văcăroiu, de 27 de ani, din Tîrgu Jiu, lăcătuș la termocentrala din localitate, a condus cu viteză neadecvată autoturismul Oltcit cu numărul de înmatriculare DJ - 01 - ZYT proprietate personală. Mașina a intrat în coliziune cu o căruța condusă de Eugenie Becheru, de 71 de ani, din comuna Fărcășești, județul Gorj. Căruța se deplasa, nesemnalizată corespunzător, în aceeași direcție, în urma impactului, bătrînul a fost accidentat grav și se află internat la Spitalul Județean Gorj. Mihai Vitejeanu, de 66 de ani, și Gheorghe Stoichin, de 63 de ani, amîndoi din Runcu, se aflau în aceeași zi de joi, la ora 5.30, pe DN 67D, la kilometrul 22 + 500, în comuna Peștișani. Căruța a fost acroșată la efectuarea unei depășiri, de autoturismul Mercedes cu numărul de înmatriculare TM - 28 - APA, proprietate personală, condus de Emilian Popescu, de 29 de ani, patron, din Drăguțești care conducea sub influența alcoolului. Mihai Vitejeanu a suferit leziuni, iar un cal a fost omorît. • Alexandra COCHINĂ IONESCU După ce a agățat rețeaua de înaltă tensiune Șoferul unei autodube a murit electrocutat Dorel Firu, de 44 de ani, din Craiova, șofer la SC TRANSOLTENIA SA, a murit electrocutat ieri după ce a acroșat o rețea de înaltă tensiune. Dorel Firu se afla în zona Filialei Electrocentrale Ișalnița, la volanul unei autobasculante ce transporta nisip. La trecerea pe sub rețeaua de înaltă tensiune, bena autocamionului a atins cablurile electrice. Observînd acest lucru, șoferul a oprit mașina și a coborît să vadă ce s-a întîmplat. Dorel Firu a încercat să îndepărteze bena de firele electrice, manevrînd robinetul manual al autobasculantei. în acel moment, cîmpul electric s-a închis prin corpul uman, conducătorul auto fiind electrocutat mortal. Din cauza producerii descărcării electrice anvelopele autocamionului s-au aprins, declanșîndu-se un incendiu. Flăcările care au cuprins în scurt timp întreaga mașină au fost stinse de pompierii militari ai Grupului de pompieri Oltenia. Cadavrul victimei a fost depus la morga Spitalului Clinic nr. 2 Craiova pentru efectuarea necropsiei. • Relu GEORGESCU La Caraula - Dolj Un copil de doi ani și mătușa lui au murit electrocutați Nicolae Cîrluț, de doi ani, și mătușa lui, Livia Tudor, de 31 de ani, ambii din comuna Caraula - Dolj au murit joi, 30 iulie, electrocutați de un reșou electric. Lăsat nesupravegheat, Nicolae Cîrluț s-a apropiat de reșou. El a atins cablul de alimentare al acestuia și s-a electrocutat, decedînd pe loc. în momentul incidentului, intenționînd să salveze copilul, Livia Tudor l-a prins de mînă și s-a electrocutat și ea. Cadavrele celor doi au fost transportate la morgă pentru efectuarea necropsiilor. • Alina TÎRZIU