Gazeta de Sud, septembrie 1998 (Anul 4, nr. 1060-1085)

1998-09-01 / nr. 1060

V GAZETA De SUD COTIDIAN Pentru că nu sunt bani CEC nu poate onora cererile de credite subvenționate Preludiu la stagiunea Casa de Economii și Consemnațiuni (CEC) Dolj acordă credite pentru locuințe cu dobîndă subvenționată și credite cu dobîndă anuală de 47%. în prezent există 13.000 de cereri pentru credite cu dobîndă subvenționată. Pentru aceste credite au fost alocate anul acesta 18,9 miliarde de lei, dintre care 4,9 miliarde de lei pentru cumpărarea de locuințe și 14 miliarde de lei pentru construcție de locuințe. CEC Dolj a aprobat pînă în prezent 32 de cereri pentru cumpărarea de locuințe în valoare de 3,72 miliarde de lei și 17 cereri pentru construire, în valoare de 2,55 miliarde de lei. Nicolae Popescu, șeful serviciului operații economice din cadrul CEC Dolj, spune că numărul cererilor este foarte mare, iar banii alocați nu pot onora nici jumătate din solicitări: „Chiar dacă avem și persoane care renunță, numărul solicitanților este totuși mare. Deși în raport cu alte județe am primit o sumă mai mare de bani, aceștia nu ajung pentru a rezolva toate cererile primite. Majoritatea solicitanților care doresc acordarea acestor credite vor să cumpere locuințe și plafonul alocat pentru acestea este mult prea mică. Cei care vor să-și cumpere totuși o locuință pot opta pentru o altă variantă de credit. Acesta nu beneficiază de o dobîndă subvenționată și poate fi plătit pe o perioadă de 20 de ani. Pentru aceste credite este nevoie ca solicitantul să aibă un venit lunar sigur, unul sau doi giranți plătitori care să acopere rata lunară plătită și doi giranți asigurători. Nicolae Popescu a spus că aceste credite sunt mult mai ușor de obținut: „Acest sistem de credite a fost introdus în septembrie 1996. Solicitanții însă sunt mai puțini pentru că dobîndă este destul de mare. Noi am încercat să-i convingem și pe cei care au făcut cerere pentru creditele cu dobîndă subvenționată că această variantă este mult mai sigură pentru că pot obține o locuință într-un timp mai scurt. Oamenii însă refuză această variantă pentru că nu au bani“. • Cristina COTOCEL Oaspeți de peste hotare la ELECTROUTIL ’98 La Casa Tineretului din Craiova, unde este deschis Tîrgul ELECTROUTIL ’98, au avut loc ieri vizite de protocol ale unor oaspeți de peste hotare. Un grup de specialiști din Ungaria condus de atașatul comercial al Ambasadei Ungariei la București, György Argyelen, a trecut în revistă standurile expozanților prezenți la această manifestare a electrotehnicienilor. Cu acest prilej, conducătorul delegației maghiare a declarat în exclusivitate pentru GPS: „Pentru noi Doljul este un județ cu care nu am avut posibilitatea pînă în prezent să stabilim relații de colaborare din punct de vedere economic. Recenta ofertă economică desfășurată la Craiova sub genericul DOLJINVEST ne-a determinat să materializăm intenția partenerilor noștri de a dezvolta pe viitor schimburi de piese fabricate la noi pentru aparatele și instalațiile românești. în acest sens avem și acceptul ministrului Radu Berceanu, oltean de-al dumneavoastră, și sperăm ca totul să fie în ordine. Precizez că am avut o întîlnire cu conducerea FPS Dolj și SC ELECTROPUTERE Craiova SA. Cu aceștia am convenit asupra concretizării intențiilor delegațile noastre și ale reprezentanților La Centrul de Recoltare a Sîngelui Drobeta Turnu Severin se donează lunar aproximativ 115 litri de sînge La Centrul de Recoltare a Sîngelui din municipiul Drobeta Turnu Severin se înregistrează, conform precizărilor directorului acestui centru, dr. Marian Socolescu, o ușoară scădere a numărului de donatori, în fiecare lună aici se prezintă aproximativ 300 de persoane cu vîrste cuprinse între 18 și 65 de ani pentru a dona sînge, din diverse motive, cel mai întîlnit fiind lipsa banilor. Pentru fiecare donare de sînge cetățenii primesc un bon valoric de alimente în valoare de 88.000 de lei cu care pot procura alimente, dulciuri sau chiar țigări de la magazinul BIG. Persoanele care trec de a cincea donare, într-un interval de doi ani, pot primi însă un bon valoric de 220.000 de lei. Lunar la Centrul de Recoltare a Sîngelui din Drobeta Turnu Severin se donează o cantitate de sînge variind între 110 și 115 litri. • Romeo CRÎȘMARU unor societăți comerciale direct interesate pentru încheierea unor contracte pe termen cît mai lung. Tîrgul mi se pare foarte interesant, înzestrat cu multe noutăți, benefice pentru prosperitatea industriei celor două țări. Dorim să fiți și dumneavoastră oaspeții noștri la o asemenea manifestare care se desfășoară anual în orașul Pecs“. Oaspeții maghiari au avut CRJUSVA 29 aug.4 sept. o întîlnire cu factorii de decizie ai unor societăți comerciale dornice să stabilească relații de colaborare economică permanentă în domeniile electrotehnicii și fabricării de piese auto. Aseară era așteptată să viziteze ELECTROUTIL și o delegație din Pakistan aflată în schimb de experiență la SC ELECTROPUTERE Craiova SA. • George MITRICOF 450 de posturi/catedre din rețeaua învățămîntului preuniversitar doljean vor fi acoperite cu personal didactic necalificat 1.200 de persoane au solicitat posturi/catedre în unități din rețeaua învățămîntului preuniversitar doljean. Ieri, la Grupul Școlar de Industrie Alimentară din Craiova solicitanții au dat testare la disciplina pentru care au optat. Subiectele au fost elaborate de o comisie specială. Pe baza programelor de definitivat, Inspectoratul Școlar Județean Dolj pune la dispoziția celor 1.200 de solicitanți aproximativ 450 de posturi/catedre. Majoritatea dintre ele sînt pentru învățători și educatori, la unități școlare din mediul rural. în conformitate cu graficul desfășurării activităților de detașare și suplinire pentru anul școlar 1998-1999, corectarea testelor se va încheia în data de 2 septembrie, urmînd ca timp de două zile personalul care întrunește condițiile să fie repartizat pe posturile și catedrele libere și să primească decizie de încadrare. încadrarea se face în ordinea descrescătoare a mediilor obținute la testul de specialitate. La medii egale, departajarea se face în ordine, după domiciliul stabil sau reședință în localitatea unde se află postul/catedra solicitată, continuitatea pe post/catedră și frecventarea modulelor de pedagogie sau perfecționare organizate de Casa Corpului Didactic. Vor avea prioritate la încadrare persoanele în curs de calificare pentru învățămînt, cărora li se va asigura continuitatea pe post, dacă acesta este liber. • Diana NEAMȚU Șomerii doljeni doresc să muncească Numărul șomerilor doljeni înregistrați la Oficiul Forțelor de Muncă și Șomaj (OFMS) Craiova în luna august este de 20.623, cu 1.062 mai mic decît în luna iulie. Dintre aceștia, 11.890 beneficiază de alocație de sprijin, 6.657 de ajutor de șomaj și 2.076 de ajutor de integrare profesională. Cristina Fojică, șef birou calificare în cadrul CFMS, spune că mulți șomeri își găsesc totuși un loc de muncă: „Oamenii își doresc să muncească. Mulți dintre ei au însă meserii care nu mai sunt căutate, în sprijinul acestora, noi încercăm să facem cît mai multe cursuri de recalificare, în urma cărora să le asigurăm și un loc de muncă. în această perioadă avem în desfășurare cinci cursuri de recalificare la care s-au înscris 141 de persoane, dintre care 89 vor fi angajate la societățile unde și-au făcut școlarizarea“. în această lună, la CFMS Craiova se vor desfășura cinci cursuri de recalificare, la care se pot înscrie 150 de persoane, cite 25 la cursurile de patiser, ospătar, zidar și operator calculatoare și 50 la cursul de confecționer îmbrăcăminte. Cei care se vor recalifica în meseriile de zidari și confecționeri vor avea asigurate la sfîrșitul școlarizării un loc de muncă. Durata acestor cursuri este cuprinsă între opt și zece săptămîni și ele vor fi plătite din fondul de șomaj al OFMS. • Cristina COTOCEL Din cauza unor lucrări la un versant muntos DN 66 Filiași-Simeria este temporar închis Drumul național 66 Filiași-Tîrgu Jiu-Simeria va fi închis în perioada 1.09-15.09, zilnic, între orele 10.00-13.00, pe sectorul km 119+000-122+000. Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova a luat această decizie pentru executarea unor lucrări de derocare (spargere de roci - n.r.) a versantului muntos de pe DN 66, la rampele podului de la km 120+381. Pe durata închiderii circulației, traficul va fi deviat pe DN 6 Filiași-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș. DN 68 Caransebeș-Hațeg, DN 66 Hațeg-Simeria și pe variantele DN 67 Rîmnicu Vîlcea-Horezu-Tîrgu Jiu-Motru-Drobeta Turnu Severin sau DN7 Rîmnicu Vîlcea-Vestem, DN1 Vestem-Sibiu- Sebeș, DN 7 Sebeș-Simeria. • Relu GEORGESCU Umanismul latin în România în perioada 5-6 septembrie va avea loc la Craiova Congresul Internațional de studii și inițiative „Umanismul latin în România“. Congresul se adresează tinerilor și va avea o numeroasă participare din partea organizațiilor de tineret din Italia și România. Ședința solemnă va avea loc duminică, 6 septembrie 1998, între orele 8.30- 14.30, la Muzeul de Artă din Craiova. Filarmonicii „Oltenia“ Stagiunea 1998-1999 a Filarmonicii „Oltenia“ va debuta pe 2 octombrie cu un concert de mare ținută, avînd în vedere că la pupitrul dirijoral se va afla maestrul Emanuel Elenescu. Melomanii vor putea audia Simfonia fantastică de Berlioz și Concertul nr. 1 pentru pian de Ceaikovski, avîndu-l ca solist pe Daniel Goiți din Cluj-Napoca, în preludiu însă, la acest moment inaugural, muzicologul Gheorghe Fabian, directorul adjunct al Filarmonicii, anunță primul eveniment al toamnei muzicale din Bănie. Este vorba de Festivalul și Concursul Internațional de chitară clasică, ediția a IX-a, care se va desfășura în perioada 1-5 septembrie. La concurs vor participa tineri chitariști, reprezentînd principalele școli din țară și din străinătate - Grecia, Bulgaria, Ucraina, Iugoslavia. Asupra măiestriei acestora își va da verdictul un juriu format din personalități marcante ale vieții muzicale românești și de peste hotare: Petre Codreanu, L Ionescu-Galați, Liviu Georgescu, Uros Dodcinovic, Milena Valeeva, Valentin Valeev, Iorgos Behlivanogu. în festivalul propriu-zis vor avea loc două recitaluri și un concert, la care își va da concursul orchestra Filarmonicii „Oltenia“ dirijată de I. Ionescu-Galați. • Darda BOSSUN „Careul“ ■ premieră absolută la Teatrul National Craiova Piesa „Careul“ a medicului Constantin Voiculescu va da primul gong al Naționalului craiovean în stagiunea 1998- 1999. Evenimentul va avea loc pe 15 septembrie. Subintitulată fantezie dramatică, piesa reunește sub regia lui Constantin Dicu o distribuție de forță a teatrului: Ilie Gheorghe, Valer Dellakeza,Mirela Cioabă, căreia îi aparține asistența de regie și textele cîntecelor, Valentin Mihali, Natașa Raab-Guțul, Gabriela Baciu, Angel Rababoc, Remus Mărgineanu, Vasile Cosma, Theodor Marinescu, Tudorel Petrescu, Ștefan Mirea, cărora li se alătură Ionuț Stancu, Ramona Păsărică și Marian Politic. Scriitorul și criticul teatral Alexandru Firescu, secretar literar al teatrului, a ținut să remarce, alături de reputatul regizor Constantin Dicu, alte două capete de afiș - cunoscutul scenograf și pictor craiovean Viorel Penișoară-Stegaru și la fel de cunoscutul coregraf timișorean, Francisc Valkay. Să sperăm că piesa va fi pe măsura acestei echipe. După două zile de la această premieră - pe 17 septembrie - un alt eveniment teatral - „Paracliserul“ de Marin Sorescu, avîndu-l ca protagonist pe actorul Valeriu Dogaru. Regia spectacolului îi aparține Danielei Peleanu, scenografia fiind realizată de Viorel Penișoară-Stegaru. B.) Concursul de admitere în liceu și școală profesională continuă cu proba scrisă la Limba și literatura română Concursul de admitere în liceu și școală profesională continuă astăzi cu proba scrisă la Limba și literatura română, care începe la ora 9.00. Candidații au voie să intre în sălile de concurs pînă la ora 8.30 pe baza buletinului de identitate sau a certificatului de naștere. Varianta de subiecte care va fi propusă spre rezolvare se alege prin tragere la sorți. Ca și la sesiunea precedentă, tragerea subiectelor se transmite de televiziune. Variantele de subiecte pentru școala profesională sunt elaborate de comisiile din fiecare centru de examen astăzi, între orele 6.00 și 8.00. Mircea Năstase, președintele comisiei doljene de admitere, a spus că la probele de aptitudini din zilele trecute n-a picat nici un concurent. Totodată, a precizat că foarte mulți absolvenți de gimnaziu din mediul rural nu mai participă la această sesiune de admitere: „La Liceul din Dăbuleni, pe 71 de locuri concurează doar 27 de candidați, iar la Liceul Horia Vintilă din Segarcea, pe 73 de locuri - 16 candidați“. Din această cauză Mircea Năstase nu exclude posibilitatea reducerii numărului de norme didactice. • Diana NEAMȚU HJ-TOS € Q>P Wi. BERBEC Veți avea de făcut o mulțime de drumuri. Eforturile dumneavoastră vor fi în zadar pentru că veți rezolva totul pînă la finele zilei. TAUR Intuiția vă ajută să rezolvați problemele parteneriale. în viața personală totul este stabil și calm. GEMENI Activități sociale intense și cu spor. Nu dați importantă observațiilor ironice ale colegilor. Dacă vă gîndiți să întreprindeți o mică afacere, s-ar putea să vă reușească. RAC Astăzi prietenii vă pot fi de mare folos. Ei vă vor ajuta să treceți cu bine peste această perioadă zbuciumată. LEU Astăzi veți fi mai conciliant, ceea ce va va spori popularitatea. Vă veți dedica întreaga zi familiei și prietenilor. Este o zi cu risc de accidente. FECIOARA Nu este exclus să vă bucurați de sprijinul unor rude sau al unor vecini în intențiile dumneavoastră de călătorie. Aveți de gînd să luați un credit pentru că aveți planuri mari pentru viitor. BALANȚA Cheltuieli neprevăzute vă pot goli buzunarele. Ar fi bine să nu încercați să găsiți o soluție deosebită pentru că riscați să vă complicați. SCORPION Aveți nevoie să vă limpeziți gîndurile. Evitați deciziile importante. Ocupați-vă mai bine de viața personală. SĂGETĂTOR Întîmpinați obstacole financiare. Nu luați decizii înainte de a vă gîndi bine. Atenție, zi cu risc de accidente. CAPRICORN Evenimentele care se petrec vă iau prin surprindere. Nu reacționați înainte de a analiza profund situația pentru că în felul acesta nu vă veți atinge scopurile. VĂRSĂTOR Dați dovadă de mai multă înțelegere! Micile dumneavoastră nemulțumiri sînt cam exagerate și cei din jurul dumneavoastră, în special partenerul, vă vor lăsa baltă. PEȘTI Sînteți confuz astăzi și vă este greu să vedeți lucrurile așa cum sunt ele de fapt. Dacă stați să gîndiți bine, nu v-ar fi rău dacă primiți sprijin din partea familiei. Informații suplimentare la telefon 89.11.46. Tarif: 3.450 de lei/30 sec. Primele 20 de secunde netaxabile. 1060/ marți, 1 septembrie 1998 CURSUL VALUTAR 1 șiling austriac 1 dolar australian 1 franc belgian 1 dolar canadian 1 franc elvețian 1 marcă germană 1 coroană daneză 1 liră egipteană 100 pesetas spaniole 1 mărcă finlandeză 1 franc francez 1 liră sterlină 100 drahme grecești 716 5082 245 5748 6137 5040 1326 2629 5935 1656 1503 14863 2925 1 liră irlandeză 100 lire italiene 100 yeni japonezi 1 leu moldovenesc 1 gulden olandez 1 coroană norvegiană 100 escudos portughezi 1 coroană suedeză 1000 lire turcești 1 dolar SUA 1 CST 1 ECU 1 gAUR (preț drn lei) BNR face următoarele precizări în legătură cu aceste cursuri: 1. Cursurile incluse în această listă au la bază cotații ale societăților bancare autorizate să efectueze operațiuni pe piața valutară. 2. Prezenta listă nu implică obligativitatea utilizării cursurilor în tranzacții efective de schimb valutar și înregistrări contabile. 12681 510 6289 1867 4466 1131 4916 1098 32 8924 11866 9943 78442 VREMEA IN OLTENIA Vremea va fi în general frumoasă, dar rece noaptea și dimineața. Cerul va fi variabil. Vîntul va sufla slab pînă la moderat. Temperaturile maxime se vor încadra între 21 și 2 ° C, iar cele minime între 7 și 12 ° C. ^ AB0M7MI! la ziarul preferat! Numai prin abonament direct îl poți primi de dimineață! Tombola abonaților: 4 premii de 500.000 de lei în fiecare lună V 1 y k