Gazeta de Sud, februarie 1999 (Anul 5, nr. 1186-1209)

1999-02-01 / nr. 1186

1186/ luni, 1 februarie 1999 EVENIMENT _____________PUPA CE A FOST TRATATA DOAR CU LEACURI BĂBEȘTI____________ O femeie din Breasta-Dolj a murit de gripă . Familia nu a avut bani să cumpere medicamente Stanca Nărăzoiu, de 52 de ani, din Breasta-Dolj, a murit în dimineața de 31 ianuarie, răpusă de gripă. De cînd a contactat virusul, femeia a fost tratată doar cu leacuri băbești deoarece familia nu a avut bani pentru medicamente. După ce în urmă cu doi ani a fost părăsită de soț, Stanca Nărăzoiu s-a mutat în casa lui Ion Roibu, concubinul său, în satul Crovna. Pe la jumătatea lunii ianuarie, femeia a simțit că este pe cale să se îmbolnăvească, dar a continuat să se ocupe de gospodărie. „Acum o săptămînă boala a pus-o la pat. Tușea, avea temperatură și o durea gîtul. I-am dat ceaiuri, dar abia putea să înghită. De cîteva zile nu a mai putut mînca nimic, doar apă bea“, spune Ion Roibu. Sîmbătă seara, bărbatul a reușit să-i dea bolnavei o cănuță cu lapte și un cartof. A doua zi dimineață, starea Stancăi Nărăzoiu s-a înrăutățit și a fost chemată salvarea. „A început să tremure și nu mai putea să vorbească. Parcă avea ceva în gît pentru că respira foarte greu. In 15 minute a murit. Nu pot să cred că poate muri un om de gripă. Și noi, ceilalți din familie, sîntem bolnavi, tușim, avem temperatură, dar ne ținem pe picioare“, povestește Aurica Roibu, mama lui Ion. Cel mai apropiat dispensar medical se află la cîțiva kilometri de Crovna, la Breasta. Deși cei din familia Roibu au fost atinși de boală, nici unul nu a luat pînă acum vreun medicament și nici nu au fost la medic. „De unde să avem bani de medicamente? Abia avem ce mînca! Stanca era ca și fiica mea și am îngrijit-o cum am învățat de la părinți, băbește. în fiecare seară o frecționam cu gaz și cu oțet pe tot corpul, îi dădeam ceai să bea și i-am pus și ventuze. Dar nu am auzit pînă acum să moară cineva de gripă...“, spune Aurica Roibu. Majoritatea sătenilor din Crovna suferă de viroze respiratorii. Ei spun însă că sunt prea săraci să cumpere medicamente, iar dispensarul este prea departe. Singurele leacuri pe care le folosesc împotriva gripei sunt cele pe care le-au învățat de la părinți și bunici. Pentru Stanca Năzăroiu nu au fost însă de ajuns. • Doina GLIGA, Relu GEORGESCU STAREA DRUMURILOR NAȚIONALE SI JUDEȚENE Cinci drumuri doljene au fost închise Cele mai multe din drumurile doljene sunt deschise, deși în ultimele zile au fost acoperite cu gheață și zăpadă troienită. în dimineața de duminică, 31 ianuarie, nouă din cele 22 de drumuri județene au fost blocate din cauza troienelor care au acoperit pe unele porțiuni carosabilul. SC Lucrări Drumuri și Poduri (LDP) Dolj SA a acționat pe tot parcursul zilei cu 37 de utilaje de deszăpezire, iar în jurul orei 14.00 circulația a fost reluată pe patru din drumurile blocate. Pe drumurile județene 552A Criva-Boureni- Catane, 552B Rîpa Roșie-Verbița, 553 Calafat-Poiana Mare-Maglavit,561A Giurgița-Băilești-Plenița, 561B Băilești-Seaca de Cîmp- Tunarii Vechi, circulația nu fusese încă reluată ieri după-amiază. Potrivit informațiilor furnizate de dispecerul de serviciu al SC LDP SA, s-a acționat însă cu autofreze, autogredere și pluguri de deszăpezire, preconizîndu-se redeschiderea acestora în cursul serii. în Craiova, unitățile care au acționat pentru deszăpezire nu au întîmpinat mari probleme în aceste zile, chiar dacă zăpada a căzut din ambundență. Ioan Păscaru, ofițer de serviciu în cadrul Primăriei Craiova, a spus că circulația rutieră pe arterele orașului se desfășoară în condiții de iarnă, dar fără a se înregistra probleme deosebite. „ Toate unitățile de intervenție sunt pregătite să acționeze pentru înlăturarea zăpezii de pe drumurile craiovene. Vineri și sîmbătă s-a lucrat cîte 24 de ore cu mai multe utilaje: opt buldozere, șase autogredere, patru buldoexcavatoare și o mașină pentru împrăștiat material antiderapant.“ Ioan Păscaru ne-a asigurat că, în cazul unor noi căderi de zăpadă, primăria nu va fi prinsă pe picior greșit. • Relu GEORGESCU Mehedințenii nu au probleme După cîteva reprize de ploaie, în noaptea de 29 spre 30 ianuarie a început să ningă și în județul Mehedinți. Grosimea stratului de zăpadă variază între 15 cm la Șișești și 8 cm la Cujmir. Vîntul a suflat cu 8 km/ h, iar ieri în municipiul severinean temperatura coborîse la -2 grade. La Baleta și în zonelerrraHnalte, termometrele indicau 6 - -7 grade. Ieri, în jurul orei 11.€0, dispecerii de serviciu ne-au confirmat că pe drumurile naționale și județene”nu “sunt deocamdată probleme. Circulația se desfășoară în condiții specifice de iarnă. • Ion LECA DIN CAUZA VITEZEI EXCESIVE ȘI A ZĂPEZII Elena Peșa a murit strivită în mașina soțului său Elena Peșa, de 46 de ani, din Craiova, a murit în urma unui accident de circulație petrecut sîmbătă, 30 ianuarie, în jurul prînzului, pe raza comunei Bratovoiești. Soțul femeii, Nicolae Peeșa, conducea autoturismul Dacia, cu numărul de înmatriculare DJ 01 GGR, în comuna Bratovoiești, circulînd cu viteză excesivă pe carosabilul acoperit cu zăpadă și gheață. Nicolae Peșa a pierdut controlul volanului și a intrat pe contrasens. Dacia s-a izbit violent de autoturismul cu numărul 1 GJ 7932, condus regulamentar de Constantin Preoteasa, în urma impactului, Elena Peșa a decedat pe loc. Pasagerul autoturismului 1 GJ 7932, Ion Sîrbu, de 50 de ani, a fost transportat de urgență, în stare gravă, la Spitalul Clinic nr.1 Craiova. Serviciul Poliției Rutiere Dolj recomandă tuturor conducătorilor auto să evite pe cît posibil deplasările în afara orașului, ținînd cont de condițiile meteorutiere: în cazul în care deplasările sunt absolut necesare, șoferii trebuie să circule cu viteză redusă și să nu bruscheze comenzile autoturismului. • Alina TÎRZIU PENTRU 20 DE MII DE LEI Maria Zamfira a fost bătută cu bestialitate de trei bărbați Maria Zamfira, de 36 de ani, din Craiova, a fost bătută cu bestialitate de trei bărbați, sîmbătă, 30 ianuarie, pentru că nu a vrut să le dea 20 de mii de lei. Femeia locuiește împreună cu soțul și cei doi copii pe strada Tarcăului. în acea zi, Maria era singură acasă. Ea spune că a auzit țipete la poartă și a ieșit în curte pentru a vedea ce se întîmplă : „ La poartă erau trei bărbați care strigau la bărbatumeu. M-am apropiat de gard și i-am întrebat ce doresc. Atunci, unul dintre ei mi-a cerut 20 de mii de lei împrumut. Ghinionul meu a fost că am deschis poarta, pentru că în acel moment s-au repezit asupra mea și au început să mă lovească.“ Agresorii au fugit imediat după ce au lovit-o pe Maria Zamfira cu pumnii și picioarele peste față . După aproape o oră, femeia a fost găsită de o vecină zăcînd în fața porții în stare de inconștiență. Ea a fost transportată de urgență la Spitalul Clinic nr.1 Craiova și internată în secția neurochirurgie cu diagnosticul traumatism cranio-cerebral acut închis. Maria Zamfira afirmă că nu-i cunoaște pe cei trei agresori: „ Nici măcar nu mai știu cum arată, dar voi face plîngere la poliție pentru ca ei să fie arestați și pedepsiți de lege.“ • Andreea BĂLASA In Teleorman zăpada a rămas de decor în Teleorman zăpada căzută, avînd grosimea de maximum 21 cm la Roșiori de Vede și 12 cm la Videle, nu a afectat traficul feroviar și rutier, rețelele electrice și circuitele telefonice de pe raza județului, încă de vineri au fost postate douăzeci de utilaje de deszăpezire în punctele în care circulația se îngreunase sau devenise imposibilă din cauza căderilor mari de zăpadă sau din cauza viscolelor. Prefectul județului, Liviu Nicolae Dragnea, a pus deja la punct o strategie împreună cu directorii ROMTELECOM, CONEL și TELDROM, fiind pregătite metodologii de rezolvare imediată a oricăror probleme ivite. • Virgil DOBRICĂ SUPĂRAT CĂ PIERDUSE BANII FAMILIEI LA JOCURILE DE NOROC Un tată din Licurici-Gorj s-a spînzurat de patul conjugal Iulian Murgu, de 38 de ani, din satul Totea, comuna Licurici - Gorj, a fost descoperit spînzurat sîmbătă dimineața în camera de dormit. El și-a pus capăt zilelor cu o curea legată de patul din dormitor. în seara precedentă, în drum spre casă, Iulian Mugur trecuse pe la circiumă. Pit. Cristian Dobromir, șeful postului de poliție din localitate, spune că l-a văzut pe consăteanul său jucînd la mașinuțe în barul din sat. A doua zi, dimineața devreme, soția sinucigașului a ieșit împreună cu fiul lor de zece ani să dea hrană la vite, în sala casei a ieșit și bărbatul să bea o cană de apă. Copilul cel mic, de șase ani, l-a văzut pe tatăl său căutînd în geanta de serviciu, după care s-au luat amîndoi la joacă. Soția i-a observat și i-a spus copilului să-și lase tatăl în pace să se mai odihnească, fiind o zi de week-end. După ce copilul a plecat de lîngă Iulian Murgu, acesta a fost lăsat singur mai mult de o jumătate de oră. Soția a terminat treburile prin curte și a vrut să revină în casă pentru a se odihni încă puțin. Lîngă patul conjugal și-a găsit soțul spînzurat. Iulian Murgu era muncitor la SC PETROCONSTRUCT SA Tîrgu Cărbunești. în perioada cînd lua salariu și era în bani, el obișnuia să frecventeze cîrciumile din drum. Consumul de alcool îl transforma într-o persoană de nerecunoscut, adeseori recalcitrantă. Se pare că motivul sinuciderii a fost pierderea unei sume mari de bani la jocurile electronice, deoarece el luase salariul de curînd. • Ion SOLDEA Minerul Ion Ciobanu și soția sa au suferit un grav accident rutier . Din cauza șocului, femeia a pierdut sarcina Ion și Stela Ciobanu, de 26 și respectiv 22 de ani, din Vulcan-Hunedoara, au fost victimele unui grav accident de circulație petrecut vineri, 29 ianuarie, în localitatea Tîrgu Cărbunești-Gorj. Ion Ciobanu, miner la Mina Paroșeni, conducea în acea zi autoturismul Lada cu numărul de înmatriculare B12 PSB. Din cauza vitezei excesive, mașina a derapat pe asfaltul acoperit cu polei și a intrat într-un copac de pe marginea drumului. în urma accidentului, Ion Ciobanu a fost internat de urgență la Spitalul Tudor Vladimirescu din Tîrgu-Jiu, cu diagnosticul traumatism cranio-cerebral acut închis. Stela Ciobanu, soția sa, a fost transportată cu o ambulanță la Spitalul Clinic nr.1 Craiova, unde a fost internată în stare de comă gradul III. Femeia a suferit un traumatism cranio-cerebral acut închis. Medicii au constatat că Stela Ciobanu era gravidă în luna a treia, dar în momentul accidentului, din cauza șocului, ea a suferit un avort spontan. • Andreea BĂLAȘA, Alexandra COCHINĂ GAZETA De SUD ■ Inspectoratul Școlar Județean Gorj a hotărît prelungirea vacanței intersemestriale cu o săptămînă, din cauza pericolului extinderii în școli a epidemiei de gripă. Inspectorul general școlar, Adrian Gorun, spune că motivul principal al amînării începerii cursurilor este prevenirea declanșării epidemiei de gripă în școli, completat cu acela al înrăutățirii vremii, ceea ce face ca în unele unități de învățămînt, mai ales în Rovinari, să fie foarte frig. Acesta precizează că din discuțiile pe care le-a avut cu directorul Direcției de Sănătate Publică Gorj, Speranța Vînă, rezultă că au apărut deja primele cazuri de gripă și că există pericolul declanșării epidemiei. Consiliul de Administrație al Inspectoratului va stabili modul în care vor fi recuperate orele care trebuia să se desfășoare în această săptămînă. Se va opta fie pentru recuperarea cursurilor în fiecare zi de sîmbătă pînă la vacanța de Paști, fie pentru reducerea acesteia cu o săptămînă. • Alin ION GRIPA TIN Și ȘCOLILE PE LOC Gorj: Pentru prevenirea epidemiei de gripă în școli, cursurile se amînă cu o săptămînă Teleorman, încă o săptămînă de vacanță Elevilor din județul Teleorman li s-a prelungit vacanța cu încă o săptămînă, din cauza epidemiei de gripă care a cuprins tot județul. în acest sens, prefectul județului Teleorman, Liviu Nicolae Dragnea, și Nițu Mandragiu, inspector general al Inspectoratului Școlar Teleorman, au emis adresa nr. 639 din 31 ianuarie: „Avînd în vedere numărul sporit al îmbolnăvirilor de gripă din județul Teleorman, precum și din județele limitrofe și posibilitatea extinderii acestor îmbolnăviri în perioada următoare, pe baza datelor furnizate de la Direcția de Sănătate Publică Teleorman, Inspectoratul Școlar, în colaborare cu prefectul județului, a decis amînarea începerii cursurilor în unitățile de învățămînt preuniversitar din județul Teleorman, pentru data de 8 februarie.“ • Dragomir DICĂ Mehedinți. Situația nu este, deocamdată, foarte alarmantă r Direcția Sanitară a județului Mehedinți a declarat, începînd de vineri, carantină în unitățile medicale cu paturi. Măsura a fost luată în mod preventiv pentru că în acest județ epidemia de gripă nu a atins proporțiile din alte părți ale țării. Din acest motiv, cel puțin pînă ieri la amiază, Inspectoratul Școlar al județului Mehedinți nu a comunicat nimic în legătură cu amînarea deschiderii cursurilor pentru cel de-al doilea semestru. Singura persoană din conducerea inspectoratului pe care am reușit să o contactăm telefonic, inspectorul general adjunct Cornel Otescu (el însuși prizonier al unei stări gripale rebele), a declarat că o măsură în acest sens va fi luată cel mai devreme astăzi dimineață. • Eugen MAICINEANU Dolj. Astăzi se hotărăște amînarea sau începerea cursurilor Prelungirea vacanței elevilor doljeni cu încă o săptămînă se va decide astăzi. Dorin Popovici, inspector școlar general la ISJ Dolj, a spus că e o mare responsabilitate să hotărăști întreruperea procesului de învățămînt: „Recuperarea materiei programată a fi parcursă timp de o săptămînă e foarte dificil de realizat“. Dar, ținînd cont de pericolul mare de transmitere a gripei în colectivitate, conducerea inspectoratului va cere directorilor unităților de învățămînt să întocmească rapoarte care să vizeze absenteismul școlar motivat de epidemia de gripă: „E obligatoriu ca rapoartele să fie finalizate și transmise azi către ISJ Dolj, în funcție de concluziile care se vor desprinde în urma analizei datelor, vom decide dacă e oportun sau nu să prelungim vacanța elevilor cu o săptămînă“. Totodată, Dorin Popovici a declarat că epidemia de gripă ar fi singurul motiv de suspendare a cursurilor deoarece din informațiile primite de la Regia Autonomă de Drumuri și Poduri rezultă că drumurile județene sunt practicabile. • Diana NEAMȚU Olt. Al doilea semestru începe fără probleme Sami Drăghici, inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Olt a declarat că al doilea semestru va începe în toate școlile și liceele din județ fără probleme. Din datele transmise de către Inspectoratul de Sănătate Publică Olt către Inspectoratul Școlar Județean rezultă că în tot județul există în rîndul elevilor 107 bolnavi de gripă, 250 cu pneumonii și 210 cu infecții respiratorii. Dintre aceștia au fost internați aproximativ 20 de elevi. Sami Drăghici a mai spus că în căminele liceelor și școlilor nu există probleme cu agentul termic, întrucît majoritatea lor au centrale termice proprii. în cazul școlilor de la țară stocurile de lemne și cărbuni sînt de ajuns. • Ana-Maria ANGELESCU Pneumoniile și virozele respiratorii fac ravagii în rîndul bătrînilor și copiilor din Olt Serviciul de Ambulanță din Slatina a intervenit în perioada 25-31 ianuarie în peste 40 de cazuri de gripă. Eugenia Mitrea, dispecer în cadrul acestui serviciu, spune că majoritatea pacienților care au fost transportați cu salvarea au fost bătrîni și copii ce prezentau febră și dureri de cap acute. Tot în această perioadă, secția de boli infecțioase din cadrul Spitalului Județean din Slatina a fost mai aglomerată ca niciodată, într-o săptămînă au fost internați 27 de pacienți cu pneumonie, 14 cu viroză respiratorie și 9 cu gripă și complicații pulmonare. Carmen Dumitrescu, doctor în cadrul secției de boli infecțioase, le recomandă bolnavilor să se prezinte mai întîi la medicul de familie pentru a evita aglomerația din cadrul acestei secții: „Noi consultăm și internăm numai cazurile mai grave, iar de bolnavii care au doar o simplă gripă sau infecții respiratorii trebuie să se ocupe medicii de familie, în acest moment și așa avem unele saloane în care pacienții stau și cîte doi în pat. De asemenea, le recomand bătrînilor, cardiacilor, diabeticilor și celor cu afecțiuni hepatice să fie foarte atenți deoarece gripa în cazul lor evoluează mai sever. Celor care nu sunt încă bolnavi le recomand să evite deplasările, aglomerările și să încerce să stea mai mult în casă. în județul Olt nu se poate spune că există deocamdată un focar de gripă.“ • Ana Maria ANGELESCU Vreți să câștigați bătălia cu buruienile? ZENECA vă recomandă RELAY, un erbicid preemergent pentru culturile de floarea soarelui și soia. Are un efect de mai lungă durată . Combate eficient și a doua generație de bumieni . Nu prezintă pericol pentru culturile în rotație Alegeți Cu Relay majt balanța înclină în favoarea dvs. « ZENECA Intemäikmai Ltd. Representative Office Str. Tache Ionescu, Nr. 29, Sector 1, București; Tel: 312.36.84; 312.69.55; Fax: :112.18.59 § ZENECA Agrochemicals