Gazeta de Sud, iunie 1999 (Anul 5, nr. 1287-1312)

1999-06-11 / nr. 1296

• 50 de milioane de lei amendă primesc cei care îndrăznesc să depășească sumele prevăzute în buget • Cei mai afectați de această ordonanță... tot 9 9 profesorii • Ministrul finanțelor va supraveghea operațiunile financiare legate de salarii Guvernul a interzis, printr-o ordonanță de urgență aprobată seri, ministerelor și organizațiilor guvernamentale, precum și altor ordonatori principali de credite, să depășească fondurile alocate prin buget pentru plata salariilor, deși mai multe categorii de bugetari au cerut suplimentarea acestora. Concomitent, a fost introdus un sistem de monitorizare a cheltuielilor de personal, depășirea sumelor prevăzute în buget fiind pedepsită cu amenzi de pînă la 50 de milioane de lei. Cei mai afectați de aplicarea acestei ordonanțe de urgență vor fi profesorii. Ministerul Educației Naționale a primit un fond de salarii pentru anul acesta, din care poate plăti majorările salariale numai cu prețul reducerii cu 30% a personalului, adică al concedierii a 150.000 de cadre didactice. Profesorii au primit totuși majorările salariale promise de guvern printr-un acord semnat în toamna anului trecut, dar acum Ministerul Educației Naționale nu mai are bani pentru plata salariilor în lunile august-decembrie. Sindicaliștii din învățămînt au declanșat, din acest motiv, greva generală, dar, după patru zile de protest și două de negocieri cu guvernul, nu au obținut nici un rezultat concret. Ordonatorii principali de credite vor putea acorda majorările salariale prevăzute de Legea 154/1998 a salarizării bugetarilor fie într-un procent mai mic, pentru a nu depăși fondurile alocate, fie cu prețul reducerii personalului. Pe de altă parte, operațiunile financiare legate de salarii vor fi supravegheate de Ministerul de Finanțe, care va primi raportări lunare din partea ordonatorilor de credite, în cazul în care raportările conțin date eronate ori sunt înregistrate depășiri ale fondului de salarii, persoanele vinovate vor fi penalizate cu amenzi între 20 și 50 de milioane de lei.Consilierul Petrișor Peiu zice că liderii sindicali din învățămînt și reprezentanții guvernului au încheiat un acord de suspendare a conflictului. După ce ne face cît se poate de curioși, domnul consilier, devenit peste noapte purtător de cuvînt și al guvernului și al sindicaliștilor, susțiră misterios: „Federațiile sindicale au înțeles situația grea în care se află țara“. Sperăm că profesorii n-au fost păcăliți a suta oară și că li s-a amintit, măcar în treacăt, de ordonanța de urgență aprobată ieri). ■ (C.S.) IN FIECARE VINERI, CEREȚI ACESTE SUPLIMENTE GRATUITE ULTIMA ORA. ______________Consiliul de Securitate al ONU a adoptat aseară planul de pace pentru Kosovo. 14 membri ONU au votat favorabil, iar China s-a abținut. ROMÂNII - COLOANA A CINCEA A TRUPELOR NATO: Motoarele sîrbești care au rezistat războiului o sucombă în fața combustibilului neaoș tip 3M Un mehedințean care a participat zilnic la traficul de combustibili prin Punctul de Frontieră Porțile de Fier I a făcut ieri redactorilor GdS o declarație de senzație: „Românii au devenit, o dată cu deschiderea micului trafic spre frații noștri de peste Dunăre, coloana a cincea a trupelor NATO. Dacă au mai rămas nedistruse în urma bombardamentelor tractoare, pluguri, combine și alte utilaje agricole, noi, românii, le vom termina pe cale pașnică...“ Participînd zilnic la acțiunea de transport peste frontieră a combustibililor, cetățeanul ne-a spus că a făcut o mică socoteală și a constatat că zi de zi, cel puțin șase vagoane de benzină și motorină trec la sîrbi. Minimum 1.000 de rezervoare trec dincolo pe parcursul a 24 de ore. Autoturisme, camionete, dar mai ales autobuze românești și sîrbești, fără călători, intră de șase-opt ori prin vamă. Un autobuz transportă la un singur drum aproximativ 220 de litri de motorină în rezervor și poate transporta într-o singură zi la sîrbi 1.500-1.800 de litri. Nenorocirea este că 70% din combustibilul care ajunge la sîrbi este „motorină“ de tip 3M. Pompele de injecție ale utilajelor agricole sunt distruse de acest combustibil, care costă 3.000 de lei litrul și se vinde cu o marcă germană. Omul nostru spune că a fost martor la tranzacții numeroase, în care românii i-au păcălit pe sîrbi. După ce au transferat „motorina“ românească în rezervoarele tractoarelor, sîrbii au constatat că acestea nu mai pornesc, dar românii și-au luat mărcile și au plecat, recomandîndu-le fraților de peste Dunăre să schimbe tractoarele că „motorina“ e excelentă... •Ina VOINEA Cîștigătorii concursului „Craioveni, veniți și faceți sport“, organizat de Gazeta de Sud în luna mai. 1. Iancu Ana-Maria - cart. Craiovița Nouă,bl. 67 Al, sc. 1, ap.43 - Craiova 2. Naidin Laurentiu - strada George Enescu, bl. D1, sc. 1, ap. 1 - Craiova In atentia abonaților la GAZETA le SED Pentru a participa la tragerea la sorti la care se atribuie PATRU PREMII DE CÎTE UN MILION DE LEI, este necesar ca abonații prin poștă și RODIPET să trimită la redacție chitanța de abonament (în original) pînă pe data de 15 a lunii următoare. Abonații prin sistemul propriu al ziarului sunt luați în evidență din momentul efectuării abonamentului. ABONEAZĂ-TE ȘI CÎȘTIGI! Refugiații sîrbi din România au început să depună cereri de repatriere Refugiații sîrbi din România au început să depună cereri de repatriere, a declarat ieri colonelul Maximilian Turza, de la Oficiul pentru Refugiați, din cadrul Ministerului de Interne. Numărul celor care au depus cereri de renunțare la statutul de refugiat este în jur de 20. Cei care vor să se întoarcă în țara lor trebuie să completeze un formular în care declară pe proprie răspundere că renunță la statutul de refugiat, după care autoritățile române le înapoiază pașaportul în cazul în care au avut un asemenea document la intrarea în țară. Documentul de ședere în România, eliberat de autorități la intrarea în țară, va fi predat înainte de a părăsi teritoriul românesc, a explicat Maximilian Turza. El a precizat că, în schimb, albanezii din provincia Kosovo aflați în România nu vor să se întoarcă încă acasă, în ciuda faptului că ONU a încheiat acordul de pace cu RF Iugoslavia. Numărul refugiaților veniți din zona de conflict, aflați pe teritoriul statului român, este de 371, dintre care 124 sunt albanezi, 233 sîrbi și 14 români din Iugoslavia, proveniți din familii mixte. (M.P.) Fără carne ungurească Guvernul a adoptat ieri o hotărîre prin care concesiile la importul de carne de porc și pasăre, organe de porc și pasăre și preparate din carne de porc și pasăre originare din Republica Ungară se suspendă pe o perioadă de un an. Această hotărîre a fost luată în urma evoluției importurilor de carne de porc și pasăre din Republica Ungară, a ponderii ridicate a acestor importuri în totalul importurilor românești de astfel de produse și a conjuncturii pieței interne și internaționale a cărnii,a adoptarea acestei hotărîri, luate în baza articolului 14 al Acordului CEFTA, care dă posibilitatea invocării clauzei de salvgardare, guvernul a ținut cont și de dificultățile cu care se confruntă în prezent producătorii din România. Purtătorul de cuvînt al guvernului precizează că taxele vamale aplicabile pentru produsele de carne de porc și pasăre vor fi de 45 la sută. Actul normativ intră în vigoare la zece zile de la data publicării în Monitorul Oficial și are o valabilitate de un an de la data intrării în vigoare. PINA LA CONSULTĂRILE CU FMI La revedere, facilități fiscale Guvernul nu va mai acorda nici un fel de facilități fiscale, începînd cu 10 iunie, a declarat ieri purtătorul de cuvînt al guvernului, Adriana Săftoiu. Ea a precizat că executivul a adoptat o hotărîre prin care, începînd de la acea dată, se instituie un moratoriu asupra aplicării OU 67/1999 privind unele măsuri pentru dezvoltarea activității economice. Adriana Săftoiu a afirmat că moratoriul a fost adoptat în urma celor convenite cu FMI. Ridicarea acestui moratoriu ar putea avea loc după data de 25 iunie, dată la care vor sosi în România echipele de experți ale FMI pentru a constata efectele asupra bugetului a acordării de facilități. Ordonanța pentru dezvoltarea activității economice îi dă executivului posibilitatea să le acorde marilor investitori facilități fiscale, prin hotărîre de guvern, de la caz la caz. Stațiunea Centrală de Cercetări pentru Cultura Plantelor pe Nisipuri - Dăbuleni la zi aniversară Stațiunea Centrală de Cercetări pentru Cultura Plantelor pe Nisipuri (SCCCPN) - Dăbuleni a sărbătorit ieri cea de-a 40-a aniversare de la înființare. Au participat reprezentanți ai Academiei de Științe Agricole și Silvice (ASAS) „Gheorghe Ionescu Șișești“ și numeroși specialiști în domeniu. înființată inițial în comuna Bechet, în anul 1959, ca un centru experimental al Stațiunii Șimnic. SCCCPN-Dăbuleni are peste 50 de cercetători care își desfășoară activitatea în laboratoare moderne și alți 200 de salariați care lucrează în 11 ferme de producție întinse pe 3000 de hectare. Academician profesor doctor docent Alexandru Viorel Vrînceanu, președintele ASAS București, a spus că la Dăbuleni s-au realizat lucruri notabile în ceea ce privește aproape toate culturile agricole: „Aici s-a adeverit proverbul că omul sfințește locul. S-ar putea face mult mai mult în agricultură dacă guvernanții ar ieși din criza de management în care se află de o bună bucată de vreme. Pentru tot ce a realizat colectivul stațiunii Dăbuleni avem numai cuvinte de laudă. La zi aniversară, le dorim noi și notabile succese.“ • Mariana BUTNARIU Pacea de la Kumanovo poate fi doar un respiro Un război purtat fără declarație de război este o premieră pentru istoria militară a planetei. Cel mai mincinos și rușinos măcel purtat între membri ai „rasei suprem inteligente“ s-a sfîrșit ieri, o dată ce domnii generali au bătut palma. După unsprezece săptămîni de bombardament aproape continuu, sîrbii au cedat. Pacea de la Kumanovo va intra în istorie, dar pe ușa din dos. Oricît s-ar mîndri NATO cu demonstrația de forță făcută în Balcani și, de asemenea, oricît s-ar bate cu pumnii în piept conducerea de la Belgrad, lăudîndu-se cu rezistența dîrză a poporului, niciuna dintre părți nu ne poate convinge că merită titlul de învingător. De altfel, chiar auspiciile sub care a debutat conflictul au sugerat, cel puțin moral, virtuala lipsă a cîștigătorului. Iar dacă nu putem conferi nimănui laurii victoriei, cu siguranță putem stabili pierzătorii. Sutele de mii de familii lăsate fără acoperiș deasupra capului, mulțimea morților și a răniților, convoaiele nesfîrșite i de refugiați, aceștia sunt victimele, în mod sigur, ele n-au deschis ieri sticle de șampanie la anunțul încetării bombardamentelor. Solemnitatea gestului care serbează evenimentele deosebite a fost în schimb savurată de capii regizorilor funestului conflict. De pe trăgaci, degetul a fost mutat cu ipocrizie pe dopul vinului spumos. Acum, în Iugoslavia și în Balcani se vorbește de reconstrucție. Pe Ungă învinși, iată, avem și beneficiari. Firmele experte în pansarea rănilor de război își vor detașa logistica în Balcani. Pe bani mulți, desigur, căci s-au făcut calcule precise: cît băgăm în război și cît scoatem. In fond, războaiele moderne sînt războaie comerciale. Cînd nu obții ce vrei pe căi normale, acces la resurse sau la controlul rutelor comerciale, apelezi la încropirea conflictelor militare. Asta s-a întîmplat în Iugoslavia și cu ajutorul Belgradului, a unor conducători suspectați ei înșiși de participare la regizarea farsei. Dar a luat cu adevărat sfîrșit războiul sau e o primă secvență dintr-un film mai fioros, turnat de forțe obscure pe platoul Balcanilor? Ne putem deci întreba ce va urma, fiindcă pacea de la Kumanovo pare a nu fi mai mult decît un simplu respiro. Maghiarii din Voivodina sunt puși pe autonomie. Unii dintre secuii noștri au început deja să pronunțe sintagma de „purificare etnică“, iar alte enclave minoritare din estul Europei adulmecă miasme (întreținute) de secesiune. Trăim doar un revizionism conjunctural? • Bogdan MITRICUNĂ ■ » wc, PREmmikDcm