Gazeta de Sud, iulie 1999 (Anul 5, nr. 1313-1339)

1999-07-01 / nr. 1313

1313/joi, 1 iulie 1999 EVENIMENT Cu prețul vieții, Cristinel Toran a apărat unul din motoarele bărcii infractoare Profitînd de furtuna care s-a abătut luni seară asupra Clisurii Dunării. Cristinel Toran, un tînăr din Moldova Veche care ar fi împlinit 21 de ani pe 11 iulie, împreună cu un prieten, a plecat la sîrbi cu o ambarcațiune cu două motoare „închiriată“ în care aveau 80 de bidoane a cîte 20 de litri cu motorină. în jurul orei 22.15, la numai 15-20 de metri de malul românesc al Dunării, cei doi contrabandiști au fost somați, după cum a declarat locotenent-colonelul Ion Iovănescu, purtătorul de cuvînt al Brigăzii de grăniceri Drobeta Turnu Severin, prin voce și două focuri de avertisment de către o patrulă de cercetare fluvială a Batalionului de grăniceri Moldova Nouă. Cele două persoane aflate în barcă au ignorat somațiile patrulei și grănicerii au deschis focul asupra motoarelor bărcii. Cristinel Tofan a acoperit cu trupul său unul dintre motoare și unul dintre cele șase gloanțe slobozite din pușca mitralieră a grănicerilor l-a nimerit la doi centimetri lateral de omoplatul stîng, i-a străpuns aorta, vena cavă superioară și traheea. Tînărul a murit pe loc, celălalt barcagiu a sărit în Dunăre și a înotat pînă la mal, pierzîndu-se prin Coronini, zonă în care a avut loc avertismentul. Patrula de cercetare fluvială a reținut barca infractoare, în care se aflau 80 de bidoane goale, și a remorcat-o pînă la mal. Cristinel Tofan a fost transportat cu autoturismul unui angajat civil de la Unitatea de Grăniceri Coronini la Spitalul Moldova Veche. Medicii de aici au constatat că tînărul împușcat decedase. Cauza morții, așa cum a fost consemnată în certificatul constatator de deces, a fost „plagă împușcată toracică cu intersectarea aortei; hemoragie internă masivă; șoc hemoragie“. Două pene de cauciuc într-o zonă pustie și puține posibilități de a depăși impasul Marți, la ora 12.00, am plecat împreună cu reporterul PRO TV Dan Păloiu spre Clisura Dunării pentru a afla la fața locului care au fost împrejurările în care tînărul contrabandist și-a pierdut viața. La Brigada de grăniceri Drobeta Turnu Severin am aflat primele informații oficiale privind tragicul eveniment. Drumul, bătut de noi de mai bine de zece ori în cele trei luni de cînd, o dată cu războiul din Iugoslavia, a început și contrabanda cu combustibili, părea că nu poate să ne ofere prea multe surprize. Așa credeam noi, dar după numai 20 de kilometri parcurși pe șoseaua care șerpuiește de-a lungul Dunării, pe partea dreaptă, și care este străjuită de munți pe stînga, am luat o piatră dintre sutele presărate pe șosea și am făcut pană. Am înlocuit roata spartă cu rezerva și am plecat mai departe. Dar nu chiar așa de departe cît ne-am fi dorit noi, deoarece după alți 30 de kilometri, o altă piatră s-a dovedit a fi mai tare decît roțile mașinii noastre. Altă pană, rezervă nu mai aveam, pînă la Moldova Veche mai erau 50 de kilometri, zecile de mașini care treceau pe lîngă noi ignorîndu-ne total. Neavînd multe posibilități de a ieși din impas, colegul meu a plecat la Șvinița, unde a găsit o cameră de autoturism, și am reușit, după trei ore de stat în drum, să plecăm spre Moldova Veche. Adevărul contrabandiștilor: ori mor de gloanțe, ori mor de foame Transparența grănicerilor de la Drobeta Turnu Severin a fost anulată de lipsa de comunicare a celor de la unitatea din Coronini. Grănicerii de aici ne-au trimis la colegii lor de la UM 0493 Moldova Veche care, cică, ar fi fost mai în măsură să ne relateze derularea evenimentelor care au avut loc în noaptea de luni. Numai că șefii de la UM 0493 erau în misiune, iar ofițerul care asigura „continuitatea“ în unitate a refuzat „să-și asume răspunderea de a discuta cu ziariștii“. Am stat aproape o oră la poarta unității, aflată la numai 20-30 de metri de blocul în care locuia tînărul contrabandist împușcat mortal de grăniceri. Zeci de tineri s-au adunat în jurul nostru și au încercat să ne convingă să relatăm cîte ceva și despre adevărul lor, al contrabandiștilor. Adevăr care s-ar rezuma la cîteva vorbe: cine nu face contrabandă moare de foame. Locuitorii din Moldova Veche susțin că singura lor sursă de existență, de cînd au fost închise toate minele și întreprinderile din zonă, rămîne contrabanda. Mariana Băloinea spus că tinerii din Clisură sînt obligați să muncească pentru sîrbi: „Și pe vremea lui Ceaușescu, și după ’89, tot slugă la sîrbi am fost noi, românii. Cînd ne ducem la ei cu marfa ne spun numai «curve de români». Ei au dus-o mai bine decit noi înainte de război și o duc și acum mai bine. Sîntem obligați să ne riscăm viața pentru a duce marfa la ei. Acum nu ne mai împușcă sîrbii, ne împușcă românii, frați cu noi“. Părinții și rudele împușcatului spun că lucrurile nu s-ar fi întîmplat chiar așa cum spun grănicerii Marți după-amiază, în jurul orei 16.00, Cristinel Tofan a fost adus acasă, în coșciug, de la morgă. Rudele celui împușcat ne-au primit cu multă reticență și au refuzat să accepte să-l fotografiem pe tînărul mort. Ei susțin că au aflat de la cel care a fost în barcă și de la locuitorii din Coronini că împrejurările în care a fost împușcat Cristinel Toran sînt altele decît cele care ne-au fost relatate de grăniceri. Viorel Toran, vărul victimei, ne-a declarat în scris că tînărul a fost împușcat de un grănicer venit cu numai o zi în urmă de la Tulcea. El spune că soldatul care era împreună cu ofițerul care a apăsat pe trăgaci l-ar fi rugat pe aceasta să-l ducă pe contrabandist la pichetul de grăniceri, dar acesta l-a lovit pe soldat cu pistolul mitralieră în cap, după care a tras asupra lui Cristinel Tofan. Procurorii de la Parchetul Militar Timișoara care cercetează acest caz pot face lumină și poate ne vor spune adevărul despre moartea contrabandistului. Pentru că, din cauza durerii rudele pot spune orice dar procurorii militari sunt obligați să spună adevărul în acest caz. Și poate ar fi bine dacă ar încerca să afle cîte ceva și despre tarifele pe care le percep grănicerii pentru a-i lăsa pe contrabandiști să-și ducă treaba pînă la capăt. Pentru că toată lumea cu care am vorbit în localitățile din Clisură spune un singur lucru: grănicerul era beat și l- a omorît pe contrabandist deoarece nu s-au înțeles la preț. O fi acesta adevărul, n-o fi? Numai organele de cercetare penală pot spune care este realitatea. Și tot ele pot cerceta situația financiară a unor grăniceri, despre care contrabandiștii spun că s-au îmbogățit de pe urma lor. Grănicerii vor deveni începînd de astăzi, 1 iulie, polițiști de frontieră. Amenzile pe care le vor aplica de la această dată pot ajunge la zeci și sute de milioane de lei. Și dacă asupra lor planează atîtea bănuieli privind corectitudinea, nu ne putem întreba decît la cît vor ajunge șpăgile. Ministrul de interne, Constantin Dudu Ionescu, a reușit să facă ordine în multe sectoare pe care le conduce. Poate că a sosit timpul să curețe de uscături și acest sector care de astăzi intră în subordinea sa. «INVGINEA 28 IUNIE 1999, ORA 22.15, CLISURA DUNĂRII- GRĂNICERII DE IERI, POLIȚIȘTII DE FRONTIERĂ DE ASTĂZI, AU ÎMPUȘCAT MORTAL UN CONTRABANDIST Șpaga sau viața! • Cristinel Tofan, un tînăr care pe 11 iulie ar fi împlinit 21 de ani, și-a pierdut viața apărînd cu trupul său unul dintre motoarele bărcii cu care dusese 80 de bidoane cu motorină la sîrbi • Locuitorii din Moldova Veche consideră că tînărul a murit într-un accident de muncă, motivînd că numai din contrabandă pot să-și mai ducă zilele . Tînărul plecase cu un prieten la vecinii noștri de peste Dunăre pentru a face rost de bani să-i cumpere fratelui său mai mic o pereche de adidași • Părinții celui decedat erau plecați și ei la sîrbi, la muncă, pentru a face rost de bani să-și plătească întreținerea apartamentului cu două camere în care locuiesc șase persoane. . Scrutînd după contrabandiști i superb să faci două pene de cauciuc într-o asemenea zonă Stația de incinerare a gunoiului dinjinnicu de Sus-Dolj a luat foc Un incendiu de proporții a izbucnit miercuri, 30 iunie, la stația de incinerare a gunoiului, din Șimnicul de Sus-Dolj. în jurul orei 13.00, flăcările au început să devasteze depozitul plin cu reziduuri. Florin Călușeru, șeful de tură, spune că focul a izbucnit din cauză că tabla s-a încins și hîrtiile au luat foc imediat. Pompierii militari ai Companiei 1 Craiova, care au intervenit, s-au luptat timp de aproape două ore cu flăcările. Nu au fost victime omenești, iar pagubele nu au fost încă evaluate. Stația de incinerare a gunoiului din Șimnicul de Sus este singura de acest gen din țară care mai funcționează. • Andreea BĂLAȘA SĂTUL DE NECAZURILE VIEȚII Un miner disponibilizat din Prigoria - Gorj s-a sinucis în podul casei Emil Vlădaia, de 43 de ani, din comuna Prigoria - Gorj, a fost găsit spînzurat marți dimineața, în podul casei. Minerul disponibilizat căpătase viciul beției după trecerea în „rezervă“. Emil Vlădaia ajunsese de nerecunoscut în ultima perioadă. El lucrase la Mina Albeni și fusese disponibilizat la cerere. Banii luați i-a cheltuit repede pe nimicuri prin casă. Capul familiei s-a „trezit" fără posibilitatea de întreținere a celor patru copii minori și a soției fără serviciu. Rapid, bărbatul a început să-și stingă necazurile în paharele de alcool de acasă sau la circiuma din satul Bucșana; în urmă cu două luni, minerul disponibilizat a încercat să se sinucidă în aceleași condiții, dar a fost salvat la timp de soție. Luni seara, viața familiei Vlădaia a decurs ca de obicei. Nimic nu părea să anunțe tragedia de dimineață. Membrii familiei au mîncat și aproape de miezul nopții au adormit. Soția s-a trezit în jurul orei 6.00 și bărbatul lipsea. Ea l-a căutat prin curte, l-a strigat în zadar; în momentul în care s-a întors în casă, a observat scara la pod și intrarea deschisă. Sus, soția și-a găsit bărbatul atîrnat de căpriori cu un fir de cupru folosit la instalația electrică. Victima nu a lăsat nici un bilet justificativ sau alt indiciu. El spunea uneori că este sătul de viață și atunci își mai lua la ceartă copiii, că trebuie să muncească și ei cum a muncit el o viață. Cadavrul a fost autopsiat ieri. S-a constatat că moartea s-a produs prin strangulare cu două - trei ore înainte de a fi găsit. • Alexandra COCHINA DUPĂ CE A BĂUT FOARTE MULT Un bătrîn din Vîrvor s-a spînzurat Mihai Ică, de 65 de ani, din Vîrvor- Dolj, s-a spînzurat marți, 29 iunie, în magazia din spatele casei. Oamenii din comună spun că bătrînul obișnuia să bea foarte mult. Pr.mj. Mihai Rusan, șeful de post al Poliției Vîrvor, spune că Ică și-a amenințat de mai multe ori familia că-și va lua viața : „îi spunea mereu soției că se va sinucide. Marți dimineața a luat o sfoară și s-a spînzurat cu ea de o grindă din magazie. Era bețiv și ajunsese să vîndă lucrurile din casă pentru a face rost de bani pentru băutură.“ • Andreea BĂLAȘA GAZETA de SKID3 Singurul ERBICID cu efect DESICANT care elimină TOATE buruienile anuale și perene, inclusiv: Costrei (Sorghum halepense) • Pir (Agropyron) Pălămidă (Cirsium arvense) • Stuf (Phragmites) Turiță (Gallium) • Rochița Rândunicii (Convolvulus) și toate celelalte... MONSANTO Fonti • Health * Hnpe MONSANTO ROMANIA S.R.L. Str.-Pictor Barbu Iscovescu Nr13 Sector 1 - BUCUREȘTI Tel/Fax: (01) 230 55 50 Contactați: Paul Moga Tel: 092-590279 Distribuitori: S.C. Unisem Dolj Tel:(051) 438517; S.C. Fitoplant Corn s.r.l. Tel: (094) 593585; S.C. Conamir s.r.l. Tel: 092-737342; S.C. Gini Transcom s.r.l. Tel: 092-669001; S.C. Agroholding Slatina Tel: (049) 413625; S.C. Fitoplant s.r.l. Tel: 094-590816; S.C. ALCEDO Dolj Tel: 094-559224 ____________________________________________________________