Gazeta de Sud, martie 2000 (Anul 6, nr. 1519-1545)

2000-03-01 / nr. 1519

II Öl GAZETA de SUD Medicii și asistenții din stațiunea Olănești au intrat în grevă spontană Medicii și asistenții din stațiunea balneoclimaterică Băile Olănești au intrat luni dimineață într-o grevă spontană. Bolnavii veniți aici să-și trateze afecțiunile au fost nevoiți, pentru o zi, să renunțe la serviciile medicale. Motivul declanșării unui asemenea conflict de muncă este cauzat pe de o parte, de faptul că greviștii nu și-au mai primit salariile de două luni, nici cel de-al 13-lea salariu, și nici acel doi la sută reprezentînd prima pe anul 1999. Un alt motiv al grevei este acela că, în contractul-cadru pe anul 2000, care se află la avizat la Ministerul Sănătății și urmează să devină lege, nu sunt cuprinse serviciile specifice balneologiei, motiv pentru care medicii care lucrează în acest domeniu nu pot încheia contracte cu casele de asigurări. Cum Vîlcea este un județ cu multe stațiuni turistice, medicii se pregătesc să organizeze o acțiune revendicativă de amploare la nivelul întregii țări. • Robert COSMIN Socrul i-a aplicat nurorii trei lovituri de cuțit în abdomen . Floriana Radu, de 25 de ani, din Vîrtoape - Teleorman, în seara de 27 februarie a fost victima infracțiunii de tentativă de omor, comisă de socrul ei, Ștefan Radu, de 65 de ani. Motivul pentru care bătrînul a înfipt de trei ori cuțitul în abdomenul nurorii a fost acela că tînăra nu avea serviciu și nici nu dorea să muncească. Duminică după-amiază, în jurul orei 19.00, Ștefan Radu s-a întors de la circiumă cu chef mare de ceartă. El era supărat de cîteva luni, deoarece, spunea el, nora lui nu vrea să se intereseze să-și ia serviciu și îi place să stea mai mult la bîrfa, cu vecinii. Așa că, întîlnind-o prin curte, a început să-i strige că e puturoasă și nu-i arde să pună mîna pe treabă. Floriana, la rîndul ei, s-a enervat și între cei doi sa aprins un scandal de pomină. Văzînd că fata îl răzbește cu vorba, bătrînul a scos un briceag cu buton și i- a înfipt nurorii în abdomen de trei ori. Dusă de urgență la Spitalul Caritas din Roșiori de Vede, medicii de gardă au operat-o reușind s-o scape din ghearele morții. Ștefan Radu a fost arestat, deoarece loviturile de cuțit puteau fi cauzatoare de moarte. • Virgi DOBRICA «» Viitorii primari ApR ar trebui să vindece oamenii de jigodism Președintele ApR Gorj, Vasile Popeangă, a făcut cunoscut în conferința de presă de ieri numele candidaților care speră să ocupe scaunele de primari în cîteva localități din județul Gorj. Tiberiu Trancă a fost propus pentru orașul Tîrgu Cărbunești, Constantin Dădulescu, pentru Stejari, și Liviu Doru Drăgulescu, pentru Licurici. Toți candidații sunt medici veterinari și sunt dornici să vindece aceste zone de bolile care le-au afectat. Vasile Popeangă a ajuns că cei trei medici știu de existența rabiei, a gălbezii și jigodiei: „jigodia este cea mai frecventă boală, iar dacă veterinarii cu care mergem nu reușesc să vindece animalele, atunci sper să fie în stare să-i vindece pe oameni de jigodism“. • Maria MINA Cerșetoria nu mai e o afacere în Tîrgu Jiu Cerșetoria nu mai e o meserie ușoară în Tîrgu Jiu. Polițiștii au amendat pînă în prezent zeci de indivizi care practicau cerșetoria, dar uneori oamenii legii au recurs și la alte metode pentru a scăpa orașul de falșii năpăstuiți. Polițiștii spun că au urcat în tren cerșetori din afara județului, apți pentru muncă, pentru a fi siguri că aceștia părăsesc orașul și nu se mai întorc. Mulți dintre aceștia se prefac a fi handicapați cînd, de fapt, ei sînt normali și leneși.Un tînăr din Mehedinți pretindea că are piciorul drept amputat, dar în realitate el îl ținea îndoit și legat cu o curea. Cornel Radu de 23 de ani, cerșea lîngă unul dintre magazinele din centrul muncipiului, deși era căutat de poliție pentru mai multe furturi comise în Tîrgu Jiu. Deacum înainte, cel care este surprins cu mîna întinsă prin oraș va fi sancționat de către polițiști cu amendă de pînă la 400.000 de lei. • Rodica ISTRATIE Foamea vine din Vale spre bazinul Olteniei 14 mineri din Rovinari au declarat greva foamei, alăturîndu-se celor 40 de la Mătăsari Cuprinse de disperare, 14 persoane din orașul Rovinari au declarat greva foamei, alăturîndu-se astfel celor din Mătăsari. Cei mai mulți dintre ei sînt disponibilizați din minerit care nu mai au nici o sursă de venit din cauză că ajutorul de șomaj li s-a terminat. Greviștii se află în sediul Asociației Disponibilizaților din Rovinari. Ion Slănină, președintele asociației, aflat și el în greva foamei, a declarat că principala lor revendicare este lipsa locurilor de muncă: „Cei care au declarat greva foamei sunt persoane disponibilizate și defavorizate. Cerem locuri de muncă pe termen nedeterminat și asigurarea unui salariu mediu pe economie. Am solicitat acordarea unor ajutoare sociale de urgență persoanelor care se află într-o situație disperată. Greviștii vor recurge și la alte forme de protest dacă nu li se vor rezolva revendicările. Nu avem asigurată asistența medicală permanentă. Am intrat în greva foamei de vineri, 25 februarie, și de abia acum ni s-a recoltat glicemia“. Greviștii spun că vor continua greva foamei pînă li se vor lua în seamă nemulțumirile. Doru Fierescu nu îi poate oferi copilului nici măcar un măr Doru Fierescu, unul din greviștii foamei, a fost disponibilizat în anul 1997 și acum nu mai are nici o sursă de venit pentru a-și îngriji cei trei copii. Nici soția lui nu are un loc de muncă și toată familia trăiește din alocațiile copiilor. Pentru că un necaz nu vine niciodată singur, băiețelul lui, Marian Fierescu, de zece ani, s-a îmbolnăvit și se află internat în spital pentru a fi operat. Pe chipul tatălui său se citește neputința de a-i oferi fiului său măcar un măr. „Nu pot să îl ajut cu nimic. Nu pot să îi cumpăr nici măcar un măr. Nu știu ce să mai fac. La întreținere am datorii de trei milioane de lei și mi-au fost oprite și gazele. Dacă nu pot să obțin un loc de muncă, o să-mi dau foc în fața primăriei“, spune cu lacrimi în ochi Doru Firescu. Ion Slănină a precizat că primăria îi va da un ajutor social în valoare de un milion de lei pentru a-și ajuta copilul aflat pe patul spitalului. Starea de sănătate a greviștilor este stabilă Dr. Marcela Bituleanu, de la Spitalul din Rovinari, a declarat, crizele greviștilor sunt deocamlne, dar, dacă ei nu se vor aici , starea lor se poate agrava: „O sine glicemie este mai mică, dar nu pun probleme. A fost o persoană care prezenta semne de leșin, dar acest lucru fost cauzat de aerul închis și de spațiu îngust în care stau. Analizele se vor lua de două ori pe zi de către medicul de gardă“. Constantin Stegaru, viceprimarul orașului Rovinari, a spus că revendicările greviștilor sunt juste „Toate revendicările sînt reale. Primăria acordă aproximativ o sută de ajutoare sociale, iar de săptămîna viitoare 200 de persoane vor lua masa la cantina de ajutor social. De la 1 aprilie primăria va demara o acțiune de curățenie la care vor fi angajați 50 de disponibilizați. Dar aceste locuri de muncă sînt temporare. Primăria le oferă greviștilor ajutoare constînd în sticle de apă minerală, cafea, țigări, ceai, în valoare de 300.000 de lei“. • Alin ION COTIDIAN Pentru că miniștrii dau ordine și ordonanțe contrare Agenții economici sunt purtați pe drumuri după avize și aprobări Agenții economici doljeni care doresc să obțină repede o licență de fabricație a unui produs alimentar sunt purtați pe drumuri de la o instituție la alta pentru obținerea avizelor necesare. Unul dintre avizele care le îngreunează și mai mult activitatea este „avizul de produs“ eliberat de direcțiile de sănătate publică din fiecare județ. Fără acest aviz, agenții economici fie nu pot obține licență de fabricație, fie sunt amendați de inspectorii de la Biroul de industrie alimentară din cadrul Direcției Generale pentru Agricultură și Alimentație (DGAA) Dolj. Iar amenzile nu sunt de loc mici, cuantumul lor fiind 10-15 milioane de lei, funcție de deficiențele constatate. Agenții economici sunt transformați în contravenienți Mișu Sanda, șeful Biroului de industrie alimentară din cadrul DGAA Dolj, spune că în Ordonanța Guvernului 42/1995 este prevăzută obligația [•ca agenții economici să posede aviz sanitar: „în procedura de acordare a licențelor de fabricație, stabilită de OG 42/1995, este stipulată clar obligativitatea agenților economici de a avea, pe lîngă alte autorizații specifice, și avizul de produs eliberat de DSP Dolj. Atît noi, cît și agenții economici întîmpinăm greutăți din cauză că DSP Dolj refuză să elibereze aceste avize, prevalîndu-se de niște reglementări proprii. Ca atare, agenții economici sînt transformați în contravenienți și fie noi, fie Garda Financiară trebuie să-i amendăm cu sume cuprinse între 10 și 15 milioane de lei și să le retragem autorizația de funcționare“. Avize pentru sifoane și cazane de țuică în replică, Dolores Tătaru, director adjunct al Direcției de Supraveghere a Stării de Sănătate și Programe de Sănătate Dolj, spune că printr-un ordin al ministrului sănătății se pot elibera aceste avize doar în anumite condiții: „în Ordinul Ministrului Sănătății nr. 331/1999 se specifică destul de clar că avizele de produs se eliberează numai pentru produse și tehnologii noi. Avizele nu se eliberează pentru produse făcute după stasuri vechi, care au autorizări și avize ale Ministerului Sănătății. Nu cred că este bine să băgăm mîna în buzunarul agenților economici și să-i purtăm pe drumuri după avize care nu sunt necesare. Ar însemna ca orice om care își face un cazan de țuică sau un sifon să treacă pe la noi să-i dăm aviz. Spre exemplu, probă unlm sifon costă 120.000 de lei, avizul de produs, 200.000 de lei, iar autorizația sanitară, 600.000 de lei. Deci, omul trebuie să scoată din buzunar un milion de lei, și pentru ce? Cel mai bine ar fi ca printrun ordin al ministrului agriculturii și alimentației să se abroge acel articol referitor la avizul de produs. Dacă nu, o să cerem o derogare de la Ministerul Sănătății și o să le dăm avizele de produs“. Aceste probleme sunt cauzate de o legislație în domeniu alambicată, cu ordonanțe și ordine ale miniștrilor care se bat cap în cap, și toate acestea în detrimentul agenților economici care tot plătesc la amenzi și aleargă după avize. • Petroniu MUSCALENCO Auxiliarii universitari continuă greva Personalul TESA din cadrul Universității din Craiova continuă greva generală declanșată în urmă cu două zile. Ion Popa, liderul protestărilor, spune că veștile primite de la București sunt foarte proaste, iar banii alocați unitățiilor de învățămînt nu ajung nici pentru a acoperi minimul acordat prin Ordonanța 8/2000: „Situația este cît se poate de critică. Conducerii universității este solidară cu protestul nostru și sîntem hotărîți să nu încetăm greva pînă cînd cererile noastre nu vor fi soluționate“. • Cristina COTOCEL SC TRANSVAM 96 SA BUCUREȘTI * Asigură prin punctele de lucru din: • BUCUREȘTI - bd. Bucureștii Noi nr. 40, tel/fax: 01/668.74.12 • CRAIOVA - str. Caracal nr. 308 (vizavi de DAEWOO), tel.: 051/435.592 • SLATINA - bd. A.I.Cuza bl. V4 parter, tel.: 049/413.761 • BECHET- tel/fax: 274.437 • ARAD (seDIu IMAR)- tel. 057/223.019, 092.631,696 SERVICII DE COMISIONAR ÎN VAMĂ DECLARAȚII VAMALE DEPOZITARE, ANTREPOZITARE. GARANTARE TAXE VAMALE Ședința de ieri a Consiliului Local s-a » * sub amprenta „închiderii stagiunii“ .Ședința de ieri a Consiliului Local Craiova a început ca orice ședință ordinară și s-a terminat la extraordinar, grație maestrului Marin Sorescu: în 15 minute gălăgioase, consilierii au redus numărul punctelor de pe ordinea de zi de la 13 la șase plus unu, ca să poată să prindă omagierea poetului. •Două proiecte de hotărîri care priveau invalidarea a patru consilieri municipali, proiecte care figurau ca ultimele două puncte de pe ordinea de zi, au ieșit din atenția tuturor cu o rapiditate uluitoare. Reacția sălii: „Deh, corb la corb...“ •Cu o și mai mare nepăsare, consilierii au trecut peste reeșalonarea unor restanțe la plata impozitului pe clădiri și teren aferent trimestrelor trei și patru ale anului 1999 și a majorării de întîrziere aferente pe o perioadă de 10 luni pentru Alexandru Sockte, Elisabeta Luță și Maria Dumitru. Adică ghinionul lor că sînt amărîți: unul are 5 copii și un salariu și celelalte două sînt două femei bătrîne pentru care trei milioane înseamnă șase pensii. Poate că dacă aveau și ei acolo cîteva sute de milioane restanțe, poate chiar miliarde, Consiliul Local le-ar fi aprobat o reeșalonare. Pe cînd așa, ce rost mai are?! •Consilierii i-au tras patetic de urechi de la tribună pe multiplii juriști ai instituției că au pierdut un proces prin neprezentare și primăria plătește 500.000 de lei pe zi daune unei firme. Adică un milion la două zile, două la patru ș.a.m.d. Așa e cînd ai o populație bogată în oraș și nici un cetățean măcar nu e curios unde se duc banii lui. Uite, chiar aici sînt banii dumneavoastră și nu la vreo familie săracă sau în hăurile din asfalt ori la cantina socială... în găurile neglijenței de la Primărie în cazul în care vă interesează. •Consiliul Local analizează posibilitatea achiziționării unor locuințe sociale, în cartierul Craiovița Nouă, unde apartamentele sunt mai ieftine. Se au în vedere garsoniere sau locuințe cu două, maximum trei camere pentru cel puțin 20-30 de solicitanți, pe care să le modernizeze cu fonduri de la MLPAT. Intenție bună, dar vorba unui consilier: „Tocmai acum, la final de stagiune, e cam greu să mai iei măsuri pe termen lung.“ Oricum, ideea va fi reanalizată la discutarea bugetului. •Primarul Craiovei, Vasile Bulucea, este foarte preocupat să stopeze jaful din cimitirele Craiovei și „dezbrăcarea statuilor“: „Nu se mai poate așa. Știu că s-au furat din cimitire sute de kilograme de bronz, lucrări și morminte. Statuia lui Vîrvoreanu e devorată și altele sînt dezbrăcate în îuneric cînd merg golanii care ia și cruci, ia și statui, ia de toate. Și celelalte furturi sînt destul de multe, și de importanță vitală.“ Primarul Craiivei i-a atacat virulent pe paznicii de cimitire despre care a spus că sînt bețivi și nu-și fac treaba cum trebuie. Bulucea a apreciat ca fiind de extremă urgență aducerea de trasee de lumină în cimitire și pază întărită chiar cu gardieni publici sau de la societăți particulare specializate. •Radu FIRAN Greva finanțiștilor li produce pestei pagube de miliarde Greva Uniunii Federațiilor Sindicale din Finanțe-Vami continuă să producă, cu fiecare zi ce trece, pagube de zeci de milioane sau chiar miliarde societăților și diverselor instituții ale statului care au conturi la Trezorerie. Una dintre instituțiile care are cel mai mult de suferit de pe urma grevei finanțiștilor este și Direcția Regională de Poștă (DRP) Craiova. Valeria Constantinescu, director adjunct al DRD Craiova, spune că pagubele produse pînă acum sînt destul de însemnate: „Pînă pe data de 28 februarie trebuia să distribuim pensiile și ajutoarele de șomaj. în cele cinci județe din subordine, Dolj, Olt, Gorj, Vîlcea și Mehedinți, suma totală se ridică la 5 miliarde de lei. Pentru că angajații Trezoreriei sunt în grevă, nu putem vira la Direcția de Muncă și Protecție Socială Dolj, banii pentru pensii și din această cauză o să nu se perceapă penalizări. Vineri, prefectul de Gorj a insistat la Trezoreria județului Gorj pentru a se vira banii pentru pensii, dar a fost refuzat. Nu ne-au apărut în contul de la Trezorerie sumele vizate de tribunale, judecătorii, spitale și unități de învățămînt pentru abonamentele TV și de presă, timbre fiscale și judiciare“. începînd de astăzi (1 martie 2000), la DRP Craiova vor sosi și banii pentru plata indemnizațiilor persoanelor cu handicap. Dacă greva va continua, nici această categorie socială nu-și va primi banii. • Petroniu MUSCALENCO Primăria Tîrgu Jiu pune în scenă o piesă cu substrat politic „Capul lui Negrescu vrem!“ Directorul Teatrului Elvira Godeanu, este un cunoscut actor și regizor atît în țară, cît și în străinătate. Legat sufletește de Tîrgu Jiu, în urmă cu șase ani Marian Negrescu a demarat discuțiile pentru a construi în oraș „Mînăstirea lui Manole - Teatrul Național Elvira Godeanu. După atîția ani de zbateri și frămîntări, această lucrare este aproape finalizată și după cum sună proverbul "După război mulți viteji se arată“, primăria nu numai că ar vrea să-și asume merite necuvenite, dar a început să-l vîneze pe apreciatul artist. Mai întîi un consilier țărănist, pe nume Ion Giurgiulescu, a propus să se joace piese cu doar doi-trei actori fiindcă nu sunt bani pentru o activitate normală. în legătură cu această afirmație, Marian Negrescu ne-a spus la vremea respectivă: „Datoria mea este să merg mai departe și nu vreau să comentez nici o afirmație. Fiecare om are libertatea să spună ceea ce gîndește“. Mai nou, consilierii locali au anunțat că sînt nemulțumiți de activitatea directorului deoarece acesta ar fi cheltuit cîteva milioane de lei prin depășirea cotei de benzină și acordarea unor premii nejustificate. Cu aceste acuzații, Marian Negrescu a replicat scurt: „în urma tuturor controalelor efectuate de Curtea de Conturi, am ieșit bine. Nu comentez nimic, eu mi-am făcut datoria. Indiferent de ce s-ar întîmpla, sufletul meu va rămîne peste veacuri zidit acolo jos, la temelia clădirii Teatrului Elvira Godeanu“. în timp ce Teatrul Național îl vrea pe Negrescu, primăria îi dă cu piciorul Va fi o mare pierdere pentru oraș dacă Marian Negrescu va accepta ofertele Teatrului Național din București și o rușine pentru cei care direct sau indirect îl vor determina să ia o astfel de hotărîre. Despre ofertele venite dinspre București, Marian Negrescu vorbește cu o vădită stringere de inimă, mulțumindu-se să afirme: „Voi rămîne aici atîta vreme cu voi putea și cît voi fi dorit“. Din culise am aflat că vînătoarea pornită împotriva directorului are substrat politic; în realitate, se urmărește înlocuirea sa doar pe motiv că a refuzat ofertele de înrolare la partidele politice aflate la putere. • Iuliana BRUJAN 1519 / miercuri, 1 martie 2000 După calculul viceprimarului Sanda Peste 2.500 de morți sînt datori Consiliului Local Tîrgu Jiu Consilierii locali ai municipiului Tîrgu Jiu s-au dat iar în petic la ședința de luni, 28 februarie. Ceea ce a încins spiritele consilierilor a fost o propunere făcută de un reprezentant al pensionarilor, cu privire la reducerea taxei de întreținere pentru locurile de veci. Acesta a sugerat ca pensionarii cu venituri de pînă la trei milioane de lei să plătească doar jumătate din taxa actuală, dar consilierii s-au împotrivit. Președintele de ședință, Viorel David, s-a adresat colegilor săi: „O să vă audă lumea că nu vreți să le dați 20.000 de lei pensionarilor“. Remarca i-a nemulțumit pe unii consilieri, care au amenințat că părăsesc sala pentru că ședința este condusă în mod dictatorial. Atunci, David a supus la vot propunerea ca aceia care pleacă din sală să nu mai fie primiți înapoi, dar majoritatea s-a ridicat împotrivă. Imediat, a intrat în scenă viceprimarul Gabriel Sanda, cu o zicere demnă de concurat operele lui Caragiale: „Doar 800 din 3.600 de persoane care locuiesc acolo (n. r. la cimitir) au plătit această taxă“. Pînă la urmă consilierii au votat ca toate persoanele ale căror venituri nu depășesc salariul mediu pe economie să nu mai plătească taxa de întreținere. Ceilalți, cu retribuții situate între salariul minim și cel mediu, vor achita doar jumătate din această taxă. • Alin ION Cei care au dureri de dinți nocturne se pot duce din nou la Policlinica Stomatologică Urgențele stomatologice vor fi din nou asigurate în Drobeta Turnu Severin de la 1 martie. Cornel Vladu, membru al Cabinetelor Individuale Stomatologice de la Dispensarul Policlinic Stomatologic din Turnu Severin, spune că această decizie a fost luată de medicii care lucrează la cabinetele particulare din cadrul acestei instituții. Pentru început, s-a optat pentru asigurarea urgențelor numai pînă la ora 24.00, dar se poate ca programul să fie modificat în viitor. Există posibilitatea prelungirii pînă dimineață a programului, dar numai în cazul în care vor fi suficienți clienți care suferă de dureri de dinți nocturne. Serviciul stomatologic de urgență din Drobeta Turnu Severin a fost desfiițat din noiembrie 1998. După ce medicii de la Dispensarul Policlinic Stomatologic au semnat contractul cu Casa de Asigurări de Sănătate (CAS), ei au obligația de a trata persoanele asigurate. Tarifele practicate sunt stabilite prin contract și sunt suportate, în proporție de 60%, de către CAS, iar restul, în special la tratamentele profilactice, de către pacient. în cazul în care unul dintre medicii stomatologi nu dorește să intre în regimul de urgențe stabilit, el va fi înlocuit de alt medic, urmărindu-se prin această măsură ca pacienții să nu aibă de suferit. • Alin STANCU Municipalitatea craioveană, arătată cu degetul de Ministerul Funcției Publice Consilieri locali în ilegalitate Conform Ministerului Funcției Publice (MFP), pentru consilierii municipali Gheorghe Bălulescu și Constantin Iustinian Deca, faptul că fac parte și din consiliul local și sînt și în posturi de conducere în cadrul serviciilor publice de specialitate și a regiilor autonome de interes local, constituie o ilegalitate. Gheorghe Bălulescu și Constantin Deca sînt,în același timp, și directori tehnici la Administrația Piețelor și Tîrgurilor din Craiova și, respectiv, RA de Termoficare, de unde primesc indemnizații de conducere, care le atestă calitatea de „conducători“, dar și consilieri. Și RAT și APTC fac parte din organigrama aparatului propriu al Consiliului Local al municipiului Craiova. „Calitatea de consilier este incompatibilă cu cea de funcționar în aparatul propriu. Adriana Gîtej, directorul Direcției Generale Legislație și Contencios din cadrul MFP, spune: „Potrivit articolului 15 alin. 1 lit.b din Legea 69/1991 a administrației publice locale, republicată, calitatea de consilier este incompatibilă cu calitatea de funcționar în aparatul propriu al consiliilor comunale, orășenești și județene respective și al prefecturilor,precum și de, conducător al regiei autonome de interes local sau județean și al serviciului public de specialitate al consiliului local sau județean.“ •Radu FIRAN