Gazeta de Sud, mai 2000 (Anul 6, nr. 1570-1595)

2000-05-02 / nr. 1570

GAZETA De SUD ACTUALITATE Casa memorială Constantin Brâncuși -, părăsită în oaza de frumusețe de la Hobița Hobița. Un sătuc ascuns undeva la poalele munților, la 20 de kilometri de Tîrgu Jiu, în urmă cu 124 de ani, aici s-a născut marele Brâncuși, inventatorul sculpturii moderne. De aici a plecat în 1903 pe jos, spre Paris, tînărul care avea să devină nemuritor prin operele sale. Nu există însă nici o tăbliță, nici un semn care să-l îndemne pe călătorul neavizat că la Hobița există o oază de frumusețe în mijlocul căreia se află, în spatele a două porți mari, de lemn, casa unde artistul a trăit pînă la vîrsta de 11 ani. Poate doar o coloană care se află la intrarea în sat, copie din lemn a celebrei „Coloane fără Sfirșit“ atrage atenția că pe acele plaiuri a trăit cîndva Brâncuși. De la Tîrgu Jiu spre Baia de Aramă, în centrul comunei Peștișani există o intersecție unde, în urmă cu mai mulți ani, pe un panou stătea scris cu albastru pe alb: „Spre Casa memorială Constantin Brâncuși“. A fost luată însă pentru că nu era standard, nu avea dimensiunile conform reglementărilor în vigoare, iar în locul plăcuței nu a mai fost pus nimic. O zonă cîndva foarte vizitată a devenit aproape pustie Sătenii povestesc că, pînă nu demult, șoseaua ce leagă Hobița de Peștișani era mai tot timpul înțesată de autocare, mașini cu oameni veniți de departe să vadă locul de unde a plecat Brâncuși. Inexistența însă a unei popularizări a zonei, dezinteresul manifestat de autoritățile locale pentru punerea în valoare a acelor locuri au dus la scăderea numărului vizitatorilor. Ghidul muzeului, o femeie de prin partea locului, povestește că acum mai trece pe acolo doar uneori cîte un grup: „E păcat, pentru că zona este superbă. înainte veneau foarte mulți să vadă muzeul și să se distreze în parcul din apropiere, la Zăvoi, cum îi spun cei de pe aici. A fost organizată chiar o expoziție în aer liber, unde sculptori din toată lumea au venit să cinstească memoria maestrului. De cînd au luat plăcuțele indicatoare, nu prea mai dă nimeni pe aici. Treceau mulți străini, francezi, englezi, să vadă locul unde s-a născut Brâncuși. Acum zona e mai mult pustie.“ • Relu GEORGESCU înfuriat că alții fură mai mult decât el Mirel a dat foc conductei de gazolină Cinci persoane, printre care și mama piromanului, au suferit arsuri grave Unitatea de Pompieri Militari Gorj a fost alarmată în seara de Paște, duminică, 30 aprilie, la ora 20.52, că în comuna Bustuchin, sat Pojaru, a avut loc o explozie la o instalație petrolieră, urmată de un incendiu. Deplasați urgent la fața locului cu trei autospeciale de intervenție, pompierii au solicitat ajutorul altor patru autospeciale aparținînd schelelor petroliere din zonă, deoarece incendiul era de proporții. Pompierii au constatat că incendiul se produsese la o instalație petrolieră ce aparține de Schela Petrolieră Turburea. La o astfel de instalație se culege condensul de gaze naturale ce se produce în urma transportului pe conducte. Deoarece pe conducte existau gaze aflate la o presiune de 40 atmosfere și debitul era de 40 metri cubi, s-a procedat la închiderea valvelor ce asigurau alimentarea acestora pentru epuizarea condensului existent. Cu cele opt autospeciale, pompierii au asigurat răcirea zonei înainte de a se trece la stingerea propriu-zisă a incendiului. S-au efectuat manevre de deviere a gazului pentru a nu opri transportul acestuia spre București. După o acerbă luptă cu flăcările, pompierii militari și cei civili au reușit să stingă uriașul incendiu. Cauza acestuia, după cum ne-au informat pompierii militari, a fost folosirea unei surse deschise de foc în apropierea acestei instalații. Cercetînd situația, poliția a constatat că incendiul a fost provocat cu bună știință. înfuriat că alții fură gazolină mai mult ca el, un tînăr a dat foc la conductă. Instalația petrolieră la care s-a produs incendiul a fost nu o dată vizitată de hoții de gazolină, ca de altfel mai toate instalațiile de acest gen. Mirel Danciu, 18 ani, s-a înfuriat că, deși conducta de gazolină trece pe un teren ce îi aparține, alții fură mai mult decît el. Și în ziua de Paște, pentru că hoții nu au odihnă, conducta a fost vizitată de aceștia. Mirel s-a enervat la culme că gazolina îi este luată de sub nas și, plin de năduf, nu a știut cum să-i alunge pe cei care furau gazolină și cel mai simplu i s-a părut să aprindă un chibrit și să-l arunce în lichidul ușor inflamabil. Acest gest nesăbuit a provocat pagube de zeci de milioane de lei. în urma incendiului, opt persoane au suferit arsuri, unele aflîndu-se în stare gravă. Cei răniți în incendiu au fost cei care sustrăgeau gazolină: Nicolița Giurgi, Constantin Giurgi, Mihaela Drăghici, Ioana Mara, Georgeta Danciu, suferind arsuri de gradele I, II și III. Ultima victimă amintită, Georgeta Danciu, este chiar mama celui care a provocat incendiul. Două dintre victimele care au suferit arsuri mai grave se află internate la Craiova, iar celelalte sunt internate la Spitalul din Tîrgu Cărbunești. Mirel Danciu este în vizorul poliției, deocamdată nefiind de găsit. El va fi cercetat pentru distrugere și vătămare corporală prin incendiere. • Cătălin DÄDULESCU în ajunul Paștelui Doi gorjeni au murit loviți de trăsnet în timp ce majoritatea gorjenilor se pregăteau pentru a sărbători învierea lui Hristos, două familii din Gorj au fost lovite de nenorocire: în ajun de sărbătoare, un tînăr din cartierul Poiana a fost trăsnit în timp ce mergea spre casa părinților săi, iar un bâtrîn de 68 de ani, din Dănești, a avut aceeași soartă. Petrișor Merlu, de 23 de ani, muncitor necalificat la TPSUT Rovinari, a murit joi după-amiază lovit de trăsnet în timp ce mergea spre casa părinților săi. El a fost găsit căzut la pămînt de cîțiva trecători. Aceștia, văzîndu-i, au anunțat imediat polițiștii rovinăreni, povestindu-le că în apropierea Carierei Gîrla zace cadavrul unui tînăr cu hainele zdrențuite. Corpul neînsuflețit al lui Petrișor Merlu, care nu apucase să-și întemeieze încă propria familie, a fost depus la morga Spitalului din Rovinari pentru efectuarea necropsiei. Gheorghe Trocan și credinciosul său care au murit loviți de trăsnet în aceeași seară. Gheorghe Trocan, de 68 de ani, din Dănești și-a găsit sfîrșitul în timp ce se întorcea de la muncile agricole. Nea Gheorghe, după cum îi spuneau sătenii, plecase la cîmp joi pe zi împreună cu soția sa, pentru a nu rămîne în urmă cu muncile agricole. La lăsarea serii, a început să plouă cu fulgere și trăsnete. Soția acestuia, văzînd că s-a pus ploaia, a plecat mai înainte acasă pentru a se ocupa de păsări. Nea Gheorghe a rămas cu binele său sub un acoperiș improvizat în apropierea cîmpului. Nu peste mult timp, un fulger a pătruns prin acoperișul respectiv, lovindu-i fără milă atît pe om, cît și pe cîinele acestuia. Gheorghe Trocan zăcea cu hainele zdrențuite la pămînt alături de bine. Ei au fost găsiți fără suflare de cîțiva săteni după ce ploaia a încetat. Aceștia au anunțat imediat familia acestuia și polițiștii din sat. Corpul lui Gheorghe Trocan a fost dus la morga din Tîrgu Jiu pentru a-i fi stabilită cauza morții. • Rodica ISTRATIE CU NUMAI 30.000 DE LEI VĂ abonați pentru luna iunie și puteți beneficia de unul din cele a cite 10.000.000 de lei a cite 1.000.000 de lei ECONOMISIȚI ȘI 45.000 DE LEI! Iar în fiecare zi de marți aveți pn de mică publicitate gratuită Trimiteți chitanțele de abonament până la data de 15 iunie și participați la tragerea la sorți. Abonații prin sistemul de distribuție al Gazetei de Sud nu este necesar să trimită chitanțele și 10 premii SC TRANSVAM 96 SA BUCUREȘTI * Asigură prin punctele de lucru din: • BUCUREȘTI - bd. Bucureștii Noi nr. 40, tel/fax:’01/668.74.12 • • CRAIOVA - str. Caracal nr. 308 (vizavi de DAEWOO), tel.: 051/435.592 • SLATINA - bd. AJ.Cuza bd. V4 parter, tel.: 049/413.761 • BECHET- tel/fax: 274.437 • ARAD (seDIu IMNAR)- 1ef. 057/223.019. 092.631,696 SERVICII DE COMISIONAR ÎN VAMA, DECLARAȚII VAMALE DEPOZITARE, ANTREPOZITARE. GARANTARE TAXE VAMALE 5 1570 / marți, 2 mai 2000 I wm7Mm WBmm lifilil Un tînăr și-a transformat Oltcitul într-o... mașină de teren Liviu Cătălin Rîpanu are 31 de ani și este din Peștișani - Gorj. în urmă cu aproape două luni i-a venit năstrușnica idee să-și construiască o mașină de teren. El s-a hotărît astfel să-și taie propriul autoturism, un Oltcit Special înscris în circulație, cu carte de identitate și numere noi și, cu un aparat de sudură, o bormașină și un polidisc, a reușit să-și facă propriul jeop. „Nevoia m-a învățat pentru că trebuia să car ceva materiale de construcție, nisip, pietriș și nu aveam cu ce. Așa că mi-am tăiat Oltcitul cu care făceam naveta la Tîrgu Jiu, la serviciu, și i-am pus alt șasiu, făcut din profile. Din partea din față a Oltcitului am făcut cabina, motorul i l-am pus în spate și așa a ieșit jeepul. Proiectul l-am făcut în cap, nu am mai apucat să-l pun pe hîrtie. Am stat mult și m-am gîndit înainte să-mi tai mașina, dar pînă la urmă am făcut-o. Am lucrat la jeep numai sîmbăta și duminica pentru că în timpul săptămînii eram la serviciu. I-am făcut și aprindere electronică și mă gîndesc să-i fac tracțiune integrală“, povestește Liviu Cătălin. Tînărul s-a gîndit chiar să omologheze noul Oltcit-Jeep, dar pînă va face rost de bani, o să circule cu el mai mult prin curte și pe cîmp. Visul lui este să lucreze într-o fabrică unde se construiesc mașini de teren, dar pînă atunci vrea să-și facă un atelier de tîmplărie. • Relu GEORGESCU Liviu Cătălin Rîpanu și jeepul său Patru sate din Albeni vor putea fi alimentate cu gaze la sfîrșitul acestui an Lucrarea pentru alimentarea cu gaze a comunei Albeni ar putea fi finalizată la sfîrșitul acestui an. Gheorghe Păunescu, viceprimarul din localitate, a spus că lucrările pentru gaze au început încă de la sfîrșitul anului 1996: „Lucrarea pentru alimentarea cu gaze a comunei Albeni a început în luna octombrie a anului 1996. Pînă anul trecut am fost finanțați de la bugetul de stat și de atunci pînă în prezent, investiția a fost făcută din bugetul local. Lucrarea este finalizată în proporție de 40% și cuprinde patru din cele șase sate ale comunei. Au fost investite aproximativ 1,800 miliarde de lei, din care 230 de milioane au fost bani proveniți de la locuitorii comunei“. Viceprimarul din Albeni a spus că, dacă bugetul local va permite, lucrarea pentru alimentarea cu gaze a celor patru sate din comună poate fi finalizată în perioada septembrie - octombrie a acestui an.  Iuliana BRUJAN Surdomută și părăsită de cea care a născut-o Andreea Pordea rostește un singur cuvînt: „mamă“ Andreea Pordea, o fetiță de doi ani și patru luni, a fost abandonată de mama sa în urmă cu doi ani în casa străbunicii Ileana Gherlan. Despre mama sa, Marilena Viorica Pordea, de 22 de ani, se știe că, după ce a rămas însărcinată, a refuzat să avorteze, deși știa că nu-i poate oferi copilului un cămin adevărat și nici măcar o familie. Rudele au dus-o la spital pentru chiuretaj, însă ea a fugit, spunînd că vrea să aibă un copil. Dar la nici un an după ce a născut, Marilena a plecat de acasă. „A plecat și dusă este și în ziua de azi. Nici măcar de ziua fetiței nu vine să-i aducă o pungă cu bomboane. Are suflet de bine“, spune străbunica. Soarta a fost crudă cu Andreea. După ce că o viață întreagă va purta stigmatul de copil din flori, ea mai este și surdomută. Deși s-a născut cu acest handicap, fetița nu are certificat de încadrare într-un grad de invaliditate și deci nu beneficiază de nici un ajutor bănesc din partea statului. Străbunica, singura persoană care stă în preajma micuței, spune că, pentru a se face înțeleasă, trebuie să vorbească foarte tare, aproape să strige: „Medicii mi-au spus că aude foarte puțin cu urechea stîngă. Cînd o întreb cîte ceva, trebuie să țip, altfel nu mă aude. Așa nu are nimic, nu suferă de nici o boală. Este sănătoasă tun. Acum este mică, însă nu știu ce voi face cu ea cînd va trebui să o dau la o școală specială“. în ciuda handicapului, Andreea poate rosti un singur cuvînt, al cărui sens îi este însă necunoscut: „mamă“. Sărăcie, mizerie și suferință Pentru că nu mai are pe nimeni pe lume, Ileana Gherlan, de 82 de ani, a fost nevoită să-și asume responsabilitatea creșterii fetiței. Sărăcia în care trăiesc cele două suflete este de nedescris. Zerourile de la notele de plată la chirie, curent, apă și gunoi cresc pe zi ce trece sub privirile neputincioase ale bătrînei. Cei de la RAADPFL Craiova au trimis o somație prin care îi pun în vedere bătrînei că, dacă nu plătește chiria, va fi evacuată. Dintr-o pensie de 525.000 de lei, bătrîna abia își asigură traiul zilnic. „Cînd îmi vine pensia, mai achit din datorii, după care cumpăr d-ale gurii. Nu prea ieșim din cartofi, fasole și urzici. Rar mai cumpăr cîte un pui. Eu sînt bătrînă, n-am nevoie de prea multe, însă de fată mi se rupe sufletul, că nu pot să-i dau tot ce este mai bun“. De cînd și-a părăsit copilul, Marilena Pordea a mai trecut o singură dată pe la casa străbunicii. Și atunci, în mare grabă: „A venit pentru că avea nevoie de buletin. Fetița dormea. Nici măcar nu a intrat să o vadă. I-a lăsat o plasă cu dulciuri și o sută O casă fără acoperiș Ileana Gherlan locuiește cu chirie într-o cameră la ultimul etaj al unui imobil de pe strada Madona Dudu din Craiova. De mai mulți ani, acoperișul casei s-a deteriorat. „Mă plouă în casă, iar tavanul este căzut mai mult de jumătate. Vecinii de sub mine îmi reproșează că nu repar acoperișul. Am făcut sesizări la RAADPFL, însă degeaba. Cînd mai ies din cameră, stau cu grijă să nu cadă tavanul pe față“, spune bătrîna. Reprezentanții regiei sunt la curent cu problemele chiriașilor din strada Madona Dudu. „Casa este foarte veche și nu i s-a făcut niciodată o reparație capitală. De curînd a fost aprobat ordinul de execuție a lucrării de reparație a acoperișului și tavanului. După Paște, probabil vor începe lucrările“, spune Flori Cojan, șef Serviciu tehnic în cadrul RAADPFL Craiova. • Nicoleta ENE de mii de lei. De atunci, dusă a fost. Aș fi în stare să o rog și în genunchi să se întoarcă la fată, să aibă grijă de ea. Am zis să mă duc la poliție să o dau dispărută“, spune Ileana Gherlan. % 4