Gazeta de Sud, noiembrie 2000 (Anul 6, nr. 1727-1752)

2000-11-01 / nr. 1727

2 ACTUALITATE MAPAMOND LD a cîștigat alegerile din Kosovo Conform OSCE, Liga Democratică din Kosovo (LDK), condusă de moderatul Ibrahim Rugova, a cîștigat alegerile municipale cu 58,13 la sută din voturi, fiind urmată de Partidul Democratic din Kosovo (PDK), condus de Hashim Thaci, care a obținut 26,95 la sută din voturi. LDK a obținut majoritatea în 24 din 30 de municipalități, față de șase municipalități pentru PDK, a anunțat Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE). LDK a cîștigat cele mai importante cinci municipalități din Kosovo: capitala Priștina (centru), Peci (vest), Gnjilane (sud-est), Kosovska Mitrovița (nord), Prizren (sud). Miloșevici se află la reședința personală Fostul președinte iugoslav Slobodan Miloșevici se găsește la reședința sa din cartierul Dedinje din Belgrad, a declarat Zoran Djindjici, lider al Opoziției Democratice Sîrbe. Djindjici a precizat că Miloșevici nu beneficiază de protecție în mod special: „Miloșevici se găsește într-o clădire care este protejată în calitate de clădire importantă, nu este protejat în calitate de personalitate importantă“. Reabilitarea victimelor stalinismului Peste 515.000 victime ale represiunii din perioada sovietică au fost reabilitate pînă la această oră în Rusia. Cu prilejul „Zilei de amintire a victimelor represiunii“, reprezentantul Parchetului General a precizat că în cursul ultimilor nouă ani au fost reexaminate dosarele a circa 700.000 de persoane și au fost revizuite 500.000 de procese. Cea mai sfidătoare cerere de reabilitare postumă a fost cea adresată de urmașii fostului călău stalinist Lavrenti Beria, cerere care a fost respinsă categoric de Curtea Supremă. Lavrentie Beria a trimis la moarte sute de mii de sovietici, în 1953, acesta împreună cu șase colaboratori apropiați de-ai săi, a fost trimis, la rîndul său, în fața plutonului de execuție. Cutremur în Japonia soldat cu răniți Cinci persoane au fost ușor rănite ieri în centrul Japoniei, în urma unui seism de cinci grade pe scara Richter care nu a provocat pagube materiale majore. Epicentrul cutremurului, care s-a produs la ora locală 01:43, s-a situat în orașul Mie, la aproximativ 350 de kilometri sudvest de Tokyo și la 40 de kilometri adîncime, potrivit agenției de meteorologie, în orașul Mie, patru persoane au fost transportate la spital din cauza unor răni ușoare. în apropierea orașului Aichi, o femeie de 30 de ani a fost internată pentru că s-a lovit la nas. Proiectul ISS Primul echipaj care va lucra la bordul Stației Spațiale Internaționale (ISS), format din doi ruși și un american, a decolat ieri de pe cosmodromul Baikonur, din Kazahstan. Decolarea s-a produs, după cum era prevăzut, la ora 07.53 GMT, și nava Soiuz a fost pusă pe orbită la 08.01 GMT. „Totul se derulează conform planului. Nava este pe orbită“, a anunțat un responsabil al cosmodromului din Baikonur. Astronautul american William Shepherd și cosmonauții ruși Iutii Ghițenko și Serghei Krikaliov vor efectua prima misiune de față la bordul Stației >enaționale, unde nu în februarie. GAJTIA de HUO, Miercuri, 1 noiembrie 2000 Acum două săptămîni, toate erau bune și frumoase Relu Georgescu, reporterul Gazetei de Sud, l-a văzut și l-a fotografiat pe Ionuț Ruican la cîteva ore după ce fusese adus la spitalul craiovean. Uimitor, cazul băiatului părea unul mai mult decît simplu, îngrijorarea tuturor îndreptîndu-se spre rănile făcute la cap și la cele de la mîini: „ L-am găsit pe lonuț vegheat de mama sa într-un salon al secției de chirurgie pediatrică din Spitalul Clinic nr. 1 Craiova. Era luni, 16 octombrie. Ionuț stătea liniștit în pat și uitase de sperietura zdravănă prin care trecuse în urmă cu două zile. Atunci cînd fusese adus cu salvarea de la Damian, satul unde locuia împreună cu părinții, la Craiova. Avea mîinile bandajate și cîteva copci la cap. L-am întrebat ce a pățit. A povestit în cîteva cuvinte că în după-amiaza de vineri, 13 octombrie, plecase cu prietenii la marginea satului „la un fotbal“: „Au ajunseseră toți băieții și m-am urcat pe o cutie de tablă de la stație să mă uit dacă vin și ceilalți. M-am agățat de o sîrmă care era legată la stîlp,fără să știu că trece curent electric prin ea. M-a curentat și m-a aruncat de acolo, de la vreo doi metri înălțime.“ Mama copilului era mai îngrijorată de lovitura de la cap decît de arsurile de la mîini ,Și-a spart capul cînd a căzut de acolo și i-au pus trei copci Furat din spital pentru a fi salvat de la moarte Era un băiat ca oricare altul, poate cu ochi mai frumoși, îi plăcea fotbalul și se bucura de zilele fericite ale unei vîrste fericite. L-a lovit necazu ’ devreme, săracu ’, bombănesc babele la capătul ulițelor din sat. Da ’ a avut și noroc, rele, că l-a reparat un doctor tocmai de la București... N-a fost așa, mint babele, a fost congres la dracu’-n praznic, de s-au dus doctorii vîjîind și uitînd de pacienți. Iar pe Ionuț nu l-a mai reparat nimeni, poate doar peticit s-ar putea spune... Și asta cu noroc, zic părinții, că, dacă ar fi rămas la Craiova, cine știe ce mai păream cu el... Obiectiv vorbind, toată lumea are cîte o bucățică de dreptate, medicul de la Craiova, că nu putea interveni chirurgical atîta vreme cit copilul avea o necroză care nu se delimitase. Și apoi mai era și simpozionul... Medicul de la București, care e sigur că, dacă ar fi venit direct la el, băiețelul ar fi fost acum acasă și nu prin spitale. Reporterul nostru, care se jură că în urmă cu două săptămîni Ionuț arăta de nota zece și că nimănui nu i-ar fi trecut prin cap ce tragedie avea să urmeze. Ionuț nu mai are ce face cu dreptatea. Și nici cu mina stingă care, printre atîtea dreptăți, tocmai i-a fost amputată. Despre doctori care nu au uitat că sînt oameni Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu“ București, Clinica de chirurgie plastică și reconstructivă. Locul unde lacrimile se împletesc cu speranțele, iar plînsetele celor mici își găsesc liniște doar după săptămîni de suferințe. într-o continuă încleștare cu moartea, viața are de partea ei profesionalismul oamenilor în alb, conduși de dr. Dan Mircea Enescu. Profesioniști care, înainte de toate, nu au uitat să fie oameni. Asta o spun chiar părinții unui băiețel din Craiova pe care numai Dumnezeu și norocul de a ajunge în această clinică l-au scăpat de la moarte. Cît ai fi de tare și oricîte grozăvii ai fi văzut, ca ziarist de eveniment, cînd ajungi în Clinica de chirurgie plastică și reconstructivă simți cum îți dau lacrimile și ți se ridică stomacul în gît. Țipetele micuților acoperiți de bandaje și zvîrcolindu-se de durere din cauza arsurilor trec prin pereții sălilor de tratamente și lovesc fără încetare în sufletele părinților care așteaptă istoviți pe hol: „Dom’ doctor, scapă? Scapă, dom’doctor?“. Aici se nasc a doua oară copiii care au fost loviți de soartă și au suferit arsuri de pînă la 80%. Aici l-am întîlnit pe Ionuț. Un băiețel cu ochi frumoși, de 12 ani, dintr-o comună din apropierea Craiovei. Povestea lui am aflat-o chiar de la șeful clinicii, dr. Dan Mircea Enescu, care sigur nu va uita niciodată acest caz. Și nu pentru că ar fi unul grav, lucru adevărat, ci pentru că acest copil a suferit chinuri inimaginabile la renumitul Spital Universitar Craiova. Necazul a venit pe la începutul lui octombrie, cînd lonuț ieșise la fotbal împreună cu alți copii de pe uliță. Ghinionul a facut ca mingea să cadă în apropierea unei instalații de înaltă tensiune. Pritinzînd mînă'stiigă să prindă mingea, lonuț s-a electrocutat și așa a ajuns la Spitalul Clinic nr. 1 din Craiova. Două săptămîni a stat aici, începuse să-i pice carnea de pe mînă, povestește maică-sa: „Medicul care îl avea în îngrijire tot spunea că o să-l opereze cîndva și ne amîna, invocînd diferite motive.“ Sînt mult prea mici cuvintele ca să spunem ce simțea femeia privindu-și copilul îndreptîndu-se sigur spre moarte. S-a găsit o altă persoană în halat alb și cu suflet mare care i-a șoptit mamei lui Ionuț să-l ia cît mai repede cu putință și să plece cu el la București. Furat de la Craiova și adus la București Profitînd de faptul că doctorimea locală plecase cu treabă la un congres, familia lui Ionuț l-a furat aur și simplu vineri seară (27 octombrie - n.r.). S-au urcat într-o mașină și au plecat cu el la București. „Familia mă implora să tai mîna cangrenată a lui Ionuț, dar să-l scap cu viață. Nici nu știți ce înseamnă pentru un părinte să roage un doctor să-i amputeze mîna copilului... Vă dați seama, se face septicemie și poți să mori de la un deget, dar de la o mină întreagă de pe care se desprindea carnea bucăți, bucăți. E o minune că va trăi. Dacă ar fi ajuns imediat după electrocutare la mine, nu cred că aș fi reușit să îi salvez mîna. Sunt însă sigur că băiețelul ar fi fost acasă, fără o mînă, dar sănătos“, a spus dr. Dan Mircea Enescu. Și în condițiile în care era sigur că medicul de la Craiova a greșit, doctorului Enescu nu i-a scăpat o vorbă urîtă la adresa așanumitului coleg al său și nici nu a vrut să-i spună numele. Numai privirea îi era plină de revoltă, furie și dezamăgire cît timp a vorbit de acest caz. „E diferență ca de la cer la pămînt între ce a fost la Craiova și ce este aici" Ionuț este în spital cu bunica lui, Constantina Ene. Bătrînei i s-au umplut ochii de lacrimi cînd am întrebat-o dacă este diferență între modul cum a fost tratat copilul la spitalul de la Craiova și cel de aici: „Maică, e diferență ca de la cer la pămînt între ce a fost la Craiova și ce este aici Lumea ne-a Vorbit frumos Și1 toată ziua vine cînd doctorul, cînd asistentele să-l vadă. E ca în filmele ălea care se dau la televizor. N-aș fi crezut...Să-i dea Dumnezeu sănătate doctorului ăsta că ne-a salvat băiatu’. Săptămîna asta plecăm acasă“. „ Noaptea cînd mă culc mă bîntuie ochii fiecărui copil pe care nu am putut să-l salvez" „E o luptă permanentă cu moartea“, a început dr. Dan Mircea Enescu, cînd l-am rugat să ne vorbească la modul general despre clinica pe care o conduce. „Tratăm arsuri, mai ales facem replantări de membre și chirurgie estetică. în fiecare an trec pe aici 1.300 de cazuri, majoritatea foarte grave. Mortalitatea este de 0,75-1%. Din punct de vedere al nivelului supraviețuirii sîntem la fel de tari ca oricare altă instituție asemănătoare din orice țară occidentală. Doar că aceste rezultate sînt obținute cu o trudă de neimaginat din cauza sărăciei în care ne zbatem. Păi, dom’ne, sîntem singura clinică de acest gen din țară și noi în schemă avem 0,5 medici! De rîsul lumii. Auzi, 0,5 medici la 32 de paturi și 1.300 de cazuri anual. Am reușit, cu chiu cu vai, să-mi mai iau un medic aici pe cercetare, că altfel nu am voie. Cum mă descurc cu medicamentele și materialele? Păi, vă spun doar că tratarea unui copil cu arsuri de 80% mă costă 20.000 de dolari. Spitalul îmi acoperă 5.000, iar de restul mă descurc eu, sponsorizări, prieteni de afară care nu mă lasă la greu. Spre exemplu, folosim un antibiotic foarte puternic care mi s-a terminat acum cîteva săptămîni. Spitalul mi-a spus că nu poate să-mi dea, într-o săptămînă mi-au murit patru copii din această cauză. Am reușit cu chiu cu vai să fac rost de acest antibiotic și așa le-am salvat celorlalți copii viața. Tratarea o facem la trei niveluri: cel al supraviețuirii, cel al calității, pentru că dacă din mîna ta ies monștri, degeaba ai muncit, și cel al vindecării cicatricelor de pe creier. Toate sînt la fel de importante. Noi urmărim ca produsul nostru finit, ca să vorbesc în asemenea termeni, să fie omul integrat. Adică acel copil care a trecut pe aici trebuie să ajungă un om normal, ca oricare altul, care sa ducă o viață absolut normală. Și încă o chestiune: noi nu oprim aici cazuri pe care, dintr-un motiv sau altul, nu le putem rezolva, fie că nu ne pricepem suficient de bine, fie că în altă parte ar fi tratate mai repede. Le trimitem acolo unde au șansele cele mai mari de vindecare, pentru că nu te poți juca așa ușor cu viața, mai ales a unui copil. Trebuie să vă spun că noaptea cînd mă culc mă bîntuie ochii fiecărui copil pe care nu am putut să-l salvez“. Ionuț Ruican La cursul de pregătire de la Craiova Polițiștii au învățat să facă proiecte viabile Cea de-a doua zi a cursului de pregătire profesională a polițiștilor, privind îmbunătățirea relațiilor comunitare, desfășurat timp de trei zile la Craiova în cadrul programului „Reforma în Poliția Română“, a debutat cu o serie de acțiuni inedite în activitatea polițiștilor. Mai întîi, șeful de instruire, colonelul britanic Dave Tingle, a prezentat posibilitatea de îmbunătățire a relațiilor poliției cu comunitatea. Ca exemple în susținerea ideilor sale, el a adus modelele de poliție comunitară din Germania, Norvegia,Danemarca, Olanda, Portugalia și Marea Britanie. Mr. Marina Roman, șef Serviciu Prevenirea Criminalității din cadrul IGP, i-a introdus pe participanți în tehnicile de întocmire și de redactare a unui proiect partenerial, privit ca o soluție de colaborare a poliției cu cetățenii. Cum poți identifica o problemă de interes general, cum trebuie prezentate soluțiile de rezolvare a acesteia și, mai ales, cum poți obține finanțarea proiectului menit a rezolva problema respectivă au fost numai cîteva din problemele ridicate, într-un final, toate aceste întrebări firești și-au găsit răspunsul în expunerea făcută și în aplicația practică desfășurată ulterior. Dacă în prima zi a cursului, reprezentanți ai poliției și ai societății civile au format șase grupuri mixte de lucru, în funcție de zona din care veneau, și au creat o strategie de rezolvare a unei probleme de interes general (furturi, violuri, prostituție, delincvență juvenilă, violență familială), în cea de-a doua zi, grupurile de lucru a trebuit să-și pună capul la contribuție pentru a întocmi un proiect viabil de finanțare a strategiei. Toate proiectele au fost interesante și poate că se va găsi cineva care să pună în practică măcar unul dintre ele. • Petroniu MUSCALENCO Tîrg național de educație pentru adulți Ministerul Educației Naționale organizează, în perioada 1-5 noiembrie, primul tîrg național de educație continuă, pentru adulți, intitulat Festivalul șanselor tale, a declarat ieri Niculae Cristea, șeful Direcției de Educație Continuă din cadrul MEN. Tîrgul se va desfășura în București, Arad, Timișoara, Cluj, Sibiu, Iași și Constanța, precum și în alte 23 de localități din țară și va consta în organizarea de dezbateri, conferințe, expoziții, precum și în desfășurarea de programe de reconversie profesională, pregătire în domeniul resurselor umane, managementului, relațiilor publice și agențiilor imobiliare.Vor fi organizate diferite tipuri de cursuri de pregătire, de echivalare sau de completare de studii, costul acestora situîndu-se între 45 și 600 de dolari, în funcție de specializare, în teritoriu, persoanele care vor să urmeze anumite cursuri în cadrul acestui festival se pot adresa Inspectoratelor școlare județene sau agențiilor județene de ocupare și formare profesională, a precizat Cristea.Programele de pregătire se referă la conversie și reconversie profesională, educație în domenii precum tehnologia informației, limbi străine sau economie și completarea educației de bază pentru adulții care, din diferite motive, nu au terminat studiile obligatorii. (MEDIAFAX) Cenaclul „Totuși iubirea“ la Craiova Piața Mihai Viteazul (Piața Prefecturii) din Craiova va fi, în după-amiaza zilei de vineri, 3 noiembrie, scena Cenaclului „Totuși iubirea“. Invitația de participare vă este adresată de Adrian Păunescu, candidatul numărul unu al Filialei Dolj a PDSR pentru Senatul României. • Marina BĂRBULESCU K-r -ANUNȚ GRATUIT Mențiuni: PENTRU MICA PUBLICITATE în GAZETA DE SUD Aducătorul acestui cupon, PERSOANĂ FIZICĂ, are dreptul la un anunț de mică publicitate - exclus prestări servicii de maximum 15 (cincisprezece) cuvinte, în paginile de publicitate. Sunt valabile numai cupoanele apărute în ziarul din ziua de 1 noiembrie, COMPLETATE CITET ȘI CU MAJUSCULE. La anunțurile de VÎNZĂRI-CUMPĂRARI trebuie declarată valoarea. Nu se primesc cupoane prin corespondență. Data apariției:----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Subsemnatul:-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Domiciliu:----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Telefon- ------------------------------------------------------------------------îmâi asum întreaga răspundere pentru veridicitatea anunțului de mai sus. Sesizări și reclamații privitoare la publicitate se primesc zilnic între orele 9.00 - 17.00, Semnătura la sediul din Craiova, I. Maiorescu, 10, parter sau la telefoanele pentru publicitate. Datele din buletinul de identitate cuprinse în talon trebuie să fie ale aducătorului anunțului. Buletinul de identitate trebuie prezentat la ghișeu. Data apariției: 1--------------------------1 B.I. Seria: Textul cu MAJUSCULE: Nr. Semnătura verificator: VALABIL 1 7 NOIEMBRIE 2>€ Medicul craiovean își amintește foarte bine de cazul lui Ionuț Neoperat din motive de simpozion „Da, îmi amintesc foarte bine cazul. Copilul a urmat un tratament cît timp s-a aflat la noi în spital: bandaje zilnice, sînge și plasmă, tot ce este nevoie în cazul unui copil electrocutat. Nu am putut însă să intervenim chirurgical atîta vreme cît avea o necroză care nu se delimitase: în drum spre Brașov, unde a avut loc simpozionul, am fost sunat de asistenta șefa care mi-a spus că Ionuț vrea să plece din spital. I-am spus asistentei să-i transmită că, oricum, nici în București nu va găsi pe nimeni care să-l opereze, atîta timp cît ne întîlneam toți (medicii) la Brașov, în plus, nu-și avea rostul plecarea la București, atîta timp cît și în clinica noastră există aceleași posibilități de intervenție. Oricum, nu exista pericol de septicemie. La venirea mea, urma să văd dacă erau escarele delimitate, ca să știu cît să tai. Important e să amputezi cît mai puțin, astfel încît să existe posibilitatea unei proteze Grupaj realizat de Doina GLIGĂ, Relu GEORGESCU, __________________ Marina BĂRBULESCU După noi, potopul, în viziunea „oamenilor președintelui“ , de Rălu FILIP (continuare din pagina 1) Că Parchetul de pe lingă Curtea Supremă de Justiție a acționat la comandă politică este un fapt recunoscut atît de oamenii politici, cît și de presă. Un fapt dovedit, printre altele, și de Rapoartele Departamentului de Stat al SUA, de reacțiile organizațiilor neguvernamentale interne și internaționale. Executarea comenzilor politice a fost posibilă, chiar impusă, de atitudinea ministrului justiției, Valeriu Stoica, și a procurorului general al României, Mircea Criste. A fost posibilă, în unele cazuri cerută, din cauza complicității sau a intereselor politice ale unora sau ale altora. Iată, așadar, argumentele care fac plauzibilă afirmația după care, în cazul Mircea Criste, ar fi vorba de „răsplata serviciilor aduse puterii “. O altă problemă care se pune este a răspunderii. Cine va răspunde pentru comenzile politice date și executate de reprezentanții Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiție? Aici nu este vorba doar de încălcarea unor drepturi fundamentale ale omului, de nerespectarea unor legi, ci și de efectele sociale și morale generate de respectivele comenzi. Cine și cum se repară? întrebări grele, jenante, iar în situația restabilirii legalității și a principiilor statului de drept, compromițătoare. Poate de aceea este nevoie ca Mircea Criste să fie trimis, urgent, la Berlin, în calitate de ambasador. Pentru că, se poate spune încă de acum, vor fi multe întrebări cărora trebuie să li se dea un răspuns și multe probleme de clarificat, din punct de vedere al drepturilor fundamentale ale omului, după alegeri. Poate fi numit ambasador la Berlin un om fără onoare? Mircea Criste și-a pierdut de două ori onoarea. Pe cea profesională, cînd a acceptat comenzile politice, numirile la ordin, ilegalitățile procurorilor. Pe cea morală, atunci cînd a profitat de funcție ca să obțină un apartament, pe care ulterior l-a cumpărat, deși avea casă în Reșița. Iată de ce cred că ar fi o jignire față de Germania să trimiți la Berlin un astfel de personaj. Atît acțiunile FPS - Radu Sîrbu, cît și unele acțiuni recente ale Parchetului de pe lingă Curtea Supremă de Justiție, la care se adaugă dorința d-lui Constantinescu de a numi noi ambasadori cu o lună înainte de expirarea mandatului său, vor aduce în discuție, în curînd, două chestiuni. Prima, sintagma „oamenii președintelui“ - Radu Sîrbu, la un moment dat propus de dl Constantinescu pentru funcția de premier, Costin Georgescu, Cătălin Harnagea, Mircea Criste, Răzvan Popescu, numit la CNA, Dorin Marian, impus pe listele PNȚCD, și alții, cunoscuți sau necunosuuți. A doua chestiune, mentalitatea „după noi potopul“, care-i animă pe „oamenii președintelui", dar și pe președinte însuși în cazul numirii noilor ambasadori. Costurile vor fi suportate de România.