Gazeta de Sud, aprilie 2001 (Anul 7, nr. 1851-1874)

2001-04-02 / nr. 1851

www.gds.ro Nr. 1851 12 pagini Luni, 2 aprilie 2001. Preț 3.500 lei Universitatea a făcut 0-0 la Suceava in fața unor moldoveni foarte nervoși Am scăpat ieftin • Partidă tensionată, cu un gol anulat gazdelor pe motiv de ofsaid • Deși a fost întreruptă vreo șase minute, partida a fost prelungită de Burloiu 18 minute! • în timpul meciului, Dorian Gugu a fost lovit în cap cu o sticlă plină cu apă . Antrenorul Barbu crede că Foresta merita victoria, iar golul lui Fannis îl consideră valabil • Deplasare obositoare pentru olteni pentru că nu ar fi fost banii pentru avion pagina 1 Jm Pentru că poliția s-a subordonat oficial clanului mafiot condus de Constantin Păun pagina 20 de bărbați s-au măcelărit în centrul orașului Tîrgu Jiu Tineret, mîndria țării pagina 3 5 După ce a opus rezistență 24 de ore Slobodan Miloșevici s-a predat • In noaptea de vineri spre sîmbătă, forțele de ordine 9 au fost îndepărtate de tirurile partizanilor lui Miloșevici • Fostul președinte iugoslav a fost transferat la închisoarea centrală din Belgrad • Washington și Tribunalul de la Haga cer predarea lui Miloșevici către Tribunalul Penal Internațional . • Miloșevici a fost inculpat de justiția iugoslavă pentru abuz de putere și corupție, însă autoritățile refuză să-l predea Tribunalului Penal Internațional Forțele speciale iugoslave, blocînd intrarea în reședința fostului președinte iugoslav Slobodan Miloșevici DIGRESIUNI de Octavian PALER Privind spre Apus Am primit o invitație, de la Președinție, pentru a participa, sâmbătă, 31 martie, la Snagov, la „Forumul NATO 2002". Nu m-am dus. Și nu pentru că aș socoti neimportantă Declarația Apel, ce urma să fie adoptată la acest Forum, ci pentru că punerea ei în discuție mi s-a părut pur formală, protocolară. Programul anunța patru cuvântări, rostite de Iliescu, Năstase, ministrul Apărării și ministrul de Externe, apoi o pauză de cafea și „discuții libere" de la 12.20 la 13.20 (adică o oră). Mi-am imaginat cum va arăta această oră și am preferat să mă cruț de un drum până la Snagov ca să aud niște clișee. Clișee cu atât mai obositoare cu cât nu de retorică pro-NATO e nevoie acum, întrucât românii sunt demult convinși că nu avem de ales, de ezitat, între Est și Vest. Din multe motive, pe care nu e necesar, cred, să le înșir, România e interesată să se integreze în structurile euroatlantice. Ce ar fi de discutat aici? Strigătul lui Cațavencu, „să-și vază de trebile ei Europa", e amuzant doar la teatru. Când se aude în politică, el sună penibil. Problema aderării României la NATO e chiar vitală pentru noi, căci, în acest moment, istoria nu prea mai are răbdare, s-ar zice. Singura noastră șansă e să scăpăm de zona gri, care ne ține între Est și Vest, la cheremul unei geografii făcătoare de istorie. Numai că realizarea acestui deziderat depinde nu de sentimentele noastre (categoric„pro", cum au arătat și sondajele), ci de seriozitatea clasei politice. Or, aici, totul devine și delicat, și nesigur. Am mai asistat la „naromanii" cu iz de serbare câmpenească. Ultima, dacă fin minte bine, trăită ca o epidemie de entuziasm popular, s-a desfășurat înainte de Madrid, unde mai-marii NATO nu s-au lăsat deloc impresionați de dorințele noastre și ne-au prescris să mai așteptăm. Pe urmă, a venit Clinton, în Piața Universității, să toarne puțin sirop în oțel. Dar era clar și atunci, cum e clar și acum, că nu părerea noastră contează, în fața Occidentului, ci poziția noastră geostrategică și îndeplinirea unor condiții, fără de care simpozioanele pro-NATO n-au nici o valoare. Și dacă poziția noastră geostrategică ne este (sper) favorabilă în continuare, datorită lui Dumnezeu, standardele ce trebuie atinse pentru a fi acceptați în structurile euroatlantice nu le putem atinge decât dacă guvernanții noștri sunt mai probi și mai competenți. Nu țării trebuie să i se ceară seriozitate în această privință. Bietul român vrea fierbinte să vadă România în clubul atlantic unde au fost primite Polonia, Cehia și Ungaria. Nicăieri altundeva, în Est, nu există o propensiune mai mare, ca la noi, în favoarea integrării. Românii au înghițit- e adevărat, cu noduri și eroarea săvârșită de NATO prin bombardarea Iugoslaviei, care n-a făcut, cum se vede acum, decât să complice situația din Kosovo, pentru a determina Occidentul să ne aibă în vedere la următorul „val". Și cam tot degeaba. Până acum, n-am convins la capitolul „standarde". Acolo ne împleticim. Și, oricât ne-am dori să ne știm ieșiți din calculele rușilor, instalați sub umbrela protectoare a NATO, ca să nu ne mai temem de frig politic din Răsărit, trebuie să consimțim că în logica Occidentului - egoistă, pragmatică, rece - e important să nu venim cu o economie la pământ, cu o mizerie endemică și cu surse toxice de insecuritate, într-o Alianță care nu e filantropică. Iată de ce Declarația Apel ar fi trebuit să fie adresată, mai întâi, în oglindă. Președintele către președinte, guvernul către guvern și parlamentul către parlament. Apoi, cei care au oarecari răspunderi în ce privește viitorul nostru (de prezent nu mai vorbesc) se puteau adresa tuturor politicienilor ce se agită pe scenă (sau prin culise), la noi, cu rugămintea de a dovedi, în sfârșit, puțin patriotism. Căci ne aflăm, într-adevăr, într-o situație decisivă. Dacă, în 2002, vom fi refuzați sau amânați sine die, ca la Madrid, vom avea nu puține motive de angoasă. In rest, ce-ar mai fi de spus? Declarafia-Apel are un aer cam de „petiție". Poate, ar fi fost mai convingătoare dacă ar fi cuprins o sinteză lucidă a ce trebuie făcut, până la summit-ul NATO din 2002, ca să avem de partea noastră nu numai geografia într-o împrejurare când ni se decide istoria. Și nu vom putea da vina pe soartă. « 30.000 de dolari furați prin Internet Un tînăr este cercetat de polițiștii bucureșteni pentru o înșelăciune de 30.000 de dolari, realizată prin Internet, informează Direcția Generală de Poliție a municipiului București. Bucureșteanul Ionuț Grigore, de 21 de ani, este acuzat că, în perioada septembrie 1999- iunie 2000, prin Internet, a scos bani din conturile mai multor cetățeni străini folosind ilegal numerele de card ale acestora și a cumpărat bunuri de la magazine din străinătate. Valoarea totală a prejudiciului cauzat se ridică la 30.000 de dolari. Grigore este cercetat de polițiști în stare de libertate, pentru furt și înșelăciune. (D.G.) Miss Thailanda Participantele la Miss Tiffanyer in culise. Cîștigătoarea acestui concur jiss Queen Universe 2001, care te accestui an te - Corri IblAlV ^ I — ■ — III ■ ., - c4 CRA1' Cu basca pe ochi Violul ca valoare perenă de Razván BARBULESCU Dacă la crime ne integrăm perfect în statisticile Uniunii Europene, la capitolul violuri batem de departe tot ce poate fi concurență. O mărturisește un Raport al Băncii Mondiale despre delincvență și justiție în România. Fragmente din acest document au fost publicate și nu insistăm asupra lui. Ceea ce ne interesează sînt violurile. In esență, BM constată că, la țară, fetele sau femeile noastre sînt prinse pînă peste cap cu munca și existența, în vreme ce numeroșii pierde-vară beau de sting. Spre seară, cînd liniștea coboară peste sat, tînarul îmbibat de alcool fine să-și încheie ziua în compania unei femei trecute bine prin viață. Așa cad pradă bătrînele comunei. Ele nu se duc la discoteci, sînt amărîte, sînt neputincioase, rușinoase etc. Este singura legătură perenă, între nepoți și bunicuțe. România se mîndrește, pe Fină dreptate, cu o propr 14,6% atacuri r medie pricăjită strează euronii. Asta însănătoar comun însă ile. .semnificativ peste media UE, de 48,9%. Dar în plan regional pierdem din priorități: Cehia bate tot, cu 90%, urmată îndeaproape de Suedia, cu 82%. Femeile din țara soldatului Svejk practic nu mai pot vedea Praga noaptea de teamă. Raportul nu menționează însă dacă ele pot fi violate de unul de-ai noștri, care are un stagiu îndelungat de alba-neagra la München, sau de un praghez get-beget. Cît despre suedeze, cine a trecut de prima tinerețe își amintește de nepoatele vikingilor, care tulburau populația litoralului românesc, acționînd ca un fel de viagra avant la lettre. Deci, procentele amintite le confirmă valoarea peste ani. In ceea ce privește potențialul nostru violator, cauzele ar fi următoarele: sărăcia, poziția geostrategică, concursurile care stabilesc media națională a sînilor, casetele porno (nu și filmele erotice cu simple gîfîituri). Un săptămînal cu un astfel de profil stabilește și o ierarhie locală, conform unor bareme clare: sîni mari, sini mici și mijlocii (ca SRL-urile), sîni așa și așa și sîni deloc. Cunoscuta Mihaela Rădulescu stă foarte bine astăzi, la maturitate, dar se prezenta mediocru în urmă cu șase-șapte ani. E o pildă din cele prezentate de săptămînal. Dacă lumea mondenă se rezumă calitativ la o aritmetică simplă, unu și douăzeci la picioarele cît ușa, 60-90- *>0 pentru protagonistele de pom, violurile se nasc în mod rar, fiind o consecință a de colective. Faptul că Banuială încheie necolegial avocînd condițiile trans de la boicotul pternaționale cu calm obișnuit. Dar mor violatorii ,urești, i sau Cluj-i oexemple), prin pro. Intr-un mart, constituit demult gură. Riscul de violi și nesexuală, împotriv în România, este de 6+ TTT TcrsrsjTr