Gazeta de Sud, iunie 2001 (Anul 7, nr. 1901-1925)

2001-06-01 / nr. 1901

2 NAȚIONAL ^ Medicii vor să spună tot ce-i doare. Colegiul Medicilor Dolj i-a invitat pe toți parlamentarii de Dolj, directorii de spitale, profesori universitari etc. la o întîlnire comună pentru a aduce la cunoștința forului legislativ carențele sistemului sanitar. „Lipsa condițiilor materiale, ambiguitățile și incoerențele cadrului legal privind desfășurarea profesiunii de medic ne-au determinat să organizăm o astfel de întîlnire cu parlamentarii de Dolj de la PDSR, PRM, PNL, UFD. Am primit confirmări de prezență din partea organizațiilor județene Dolj“, a spus președintele Colegiului Medicilor Dolj, Doru Dobrescu. Intîlnirea va avea loc mîine, la prînz. (R. F.) Casa de Cultură a Sindicatelor Slatina împlinește un sfert de secol. Casa de Cultură a Sindicatelor Slatina împlinește astăzi 25 de ani de existență. Funcționînd ca un adevărat nucleu cultural al municipiului și al județului, clădirea găzduiește teatrul Erika, formația de muzică folk „Revidta“, formația „Eclipsa 2000“, cenaclul literar „Scaunele“, fotoclubul „Solaris“, societatea culturală „Eugen Ionescu“ și o bibliotecă avînd același nume și clubul de presă „Teo Trăsculeasa“. Tot în clădirea Casei de Cultură funcționează Uniunea Județeană a Sindicatelor (UJSS) Olt, un curs de aerobic și unul de culturism, un internet-cafe, o școală sanitară postliceală, un post de televiziune și de radio local, precum și cîteva baruri și o discotecă. Evenimentul va fi serbat cu inaugurarea expoziției de artă fotografică organizată de membrii fotoclubului „Solaris“ și un spectacol festiv, invitatul special fiind artistul Tudor Gheorghe. Aniversarea Casei de Cultură a Sindicatelor Slatina coincide și cu debutul expoziției de flori „Expoflora“. Aceasta se desfășoară în foaierul clădirii și se află la cea de-a VI-a ediție. (A.M.A.) Se scumpește cartea de identitate. Doljenii care își vor schimba buletinele de identitate începînd de astăzi vor plăti pentru cartea de identitate 38.500 de lei Serviciul de Evidență Personalizată a Persoanei (SEIP) Dolj îi așteaptă pe cetățenii care au actul de identitate expirat, precum și pe copii care au împlinit vîrsta de 14 ani și care nu au acte de identitate, să le elibereze cartea de identitate. Tinerii care au împlinit 14 ani trebuie să se prezinte cu cel puțin 15 zile înainte de împlinirea vîrstei la SEIP Dolj, pentru eliberarea cărții de identitate personalizate. Ei trebuie să prezinte următoarele acte: cerere pentru eliberarea cărții de identitate (pe care o găsesc la sediul SEIP), certificatul de naștere, actul de identitate al unuia dintre părinți, al tutorelui sau al reprezentantului legal, actul locuinței, chitanța contravalorii cărții de identitate și timbru fiscal de 1.600 de lei. Craiovenii își pot depune actele pentru eliberarea cărții de identitate la sediul Biroului de Evidență Informatizată a Persoanei din strada Vulturi, nr.9 în zilele de luni,marți și miercuri, între orele 8.00 și 19.00. (M.B.) Tîrg de joburi pentru românii care au studiat în SUA. Românii care au studiat în Statele Unite ale Americii își pot găsi un loc de muncă printr-un tîrg de joburi organizat special pentru ei, la 9 iunie, la Athebee Palace - Hilton, de IREX - Comisia de cercetare și schimburi internaționale. Aproape 30 de companii românești și străine sunt invitate să își prezinte oferta tinerilor români întorși de la studii din SUA. Job Jair Career Forum este organizat de Proiectul Return to Romania, dedicat românilor care au studiat în SUA și este finanțat de Agenția Americană pentru Dezvoltare Internațională - USAID. La tîrg va fi lansat și un CD-Rom cu 200 de CV-uri organizate pe nume, domenii de studiu și nivel academic (BA, MBA, PhD etc). Printre firmele participante la tîrg - Xerox, Mobilrom, Procter,Gamble, Softwin sau chiar companii de recrutare, precum Snelling. Potrivit IREX, în prezent aproximativ 2.000 de români studiază la universități din Statele Unite. Românii care s-au întors după studii în SUA au absolvit școli în domenii din cele mai diverse, de la sănătate și tehnică, drept pînă la mass-media, comunicare, administrație publică și economie. Potrivit IREX, un mare număr de români întorși în țară lucrează la companii multinaționale care activează în România sau la instituții financiare precum Banca Mondială sau Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Tinerii cu idei remarcabile pot cîștiga burse la Londra. Rațlu Family Foundation lansează, pe 8 iunie, la Teatrul Național din București, programul de burse care se adresează tinerilor cu idei remarcabile în cele mai diverse domenii. Programul este derulat în colaborare cu Huron University USA din Londra și presupune cîștigarea a zece premii care acoperă pînă la 50 la sută din cheltuielile de școlarizare. Proiectele care vor fi analizate pot fi din domeniul științelor exacte, umaniste sau din ce al artelor. Ele trebuie să aducă un beneficiu comunității sau mediului înconjurător și, mai ales, trebuie să fie relevante pentru România. Cei care vor fi selectați vor urma programe de master la Londra unde, pe lîngă cunoștințele teoretice, vor căpăta și experiența de lucru care să-i ajute să-și pună în practică ideile. ■ [UNK] " CU NUMAI 50.000 DE LEI VĂ abonați pentru luna iunie și puteți beneficia de unul din cele Două premii a cite 10 MILIOANE DE LEI 0 Zece premii a cîte 1 MILION DE LEI ECONOMISIȚI $150.000 DE LEI Trimiteți chitanțele de abonament plnă la data de 15 iunie și participați la tragerea la soiți Abonații prin sistemul de distribuție al Gantei de Sud nu este necesar să trimită chitanțele. Abonamentele se fac la sediul redacției, str. Ioan Maiorescu nr. 10, la Poștă, RODIPET și prin difuzorii proprii. Relații la telefon: 051-412.253 iA/JX de dingineri, 1 iunie 2001 Ministerul Educației și Cercetării a definitivat ieri metodologia privind admiterea în licee și școli profesionale, cei peste 300.000 de absolvenți ai claselor a Vlll-a urmînd să fie repartizați electronic, în funcție de medie și opțiune, după promovarea examenului de capacitate. Sistemul utilizat pentru repartizarea candidaților va fi similar celui de la transferurile bancare, astfel încît nimeni să nu poată intercepta și nici efectua modificări ale datelelor introduse în calculator, a spus, într-o conferință de presă, ministrul Ecaterina Andronescu. Elevii pot avea cel mult 250 de opțiuni, dar ministrul educației îi sfătuiește să facă cereri realiste, în limita diferenței de un punct între rezultatele obținute la capacitate și în timpul gimnaziului și aceea a ultimului admis în liceul pentru care optează, la sesiunea din 2000. Potrivit metodologiei, pînă în 4 iunie, inspectoratele școlare vor transmite, în fiecare unitate de învățămînt gimnazial care are elevi în clasa a Vlll-a, lista unităților de învățămînt liceal și profesional din județ, respectiv municipiul București, cu numărul de locuri prevăzute pentru admiterea în clasa a IX- a pentru fiecare filieră, specializare. Pentru școala profesională, locurile vor fi transmise pe domenii de pregătire. Pînă cel mai tîrziu în 10 iunie, inspectoratele școlare vor tipări broșuri cu rețeaua liceelor și școlilor profesionale, în număr de exemplare cel puțin egal cu cel al elevilor din clasele a VIlla. în intervalul 4-12 iunie, fiecare diriginte va organiza ședințe cu părinții și elevii pentru prezentarea metodologiei și a planului de școlarizare; între 8 și 25 iunie secretariatele școlilor vor completa datele personale ale absolvenților claselor a Vlll-a și mediile generale de absolvire; 18-25 iunie - examenul de capacitate; 27 iunie - inspectoratele anunță, pe tranșe de medii, numărul de absolvenți ce au promovat examenul de capacitate; 27 iunie -2 iulie - completarea fișelor de înscriere cu rezultatele de la capacitate, la secretariatele școlilor; 27 iunie -2 iulie - completarea opțiunilor în fișe de înscriere de către părinți/elevi, asistați de către diriginți; 27-28 iunie - înscrierea candidaților la liceele care organizează probe de aptitudini sau teste de limbă; 29-30 iunie - susținerea probelor de aptitudini sau a testelor de limbă; 1 iulie - afișarea rezultatelor la probele de aptitudini sau testelor de limbă; 1 iulie - afișarea listei candidaților admiși la liceele/clasele pentru care se susțin probe de aptitudini sau teste de limbă; 2 iulie - completarea fișei de opțiuni de către candidații care au fost respinși la liceele care organizează probe de aptitudini sau teste de limbă, asistați de diriginți; 3-9 iulie - transmiterea fișelor de înscriere la centrele de înscriere, introducerea în calculator a informațiilor din fișe și listarea fișelor din calculator; 9 iulie - eliminarea din baza de date a fișelor candidaților admiși la liceele militare; 9 iulie- transmiterea fișelor originale de la centrele de înscriere la centrul județean; 7-12 iulie - verificarea de către părinți și candidați a fișelor editate de calculator; 1-12 iulie - afișarea în fiecare școală gimnazială a listei absolvenților în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, ca element suplimentar de control pentru elevi și părinți; 13-14 iulie - verificarea și corectarea eventualelor greșeli de către comisia județeană și transmiterea modificărilor la comisia națională; 21 iulie - afișarea listelor cu candidații repartizați; 23-25 iulie - înscrierea candidaților care nu au promovat examenul de capacitate. 26-28 iulie - depunerea dosarelor candidaților la școlile la care au fost admiși. Elevii care doresc să se înscrie la liceele care organizează probe pe aptitudini, teste sau probe de verificare a cunoștințelor de limbă trebuie să parcurgă următoarele etape:4- 12 iunie - ședințele cu părinții și elevii pentru prezentarea metodologiei de admitere și a planului de școlarizare; 18-25 iunie - examenul de capacitate; 27 iunie - inspectoratele anunță pe tranșe de medii numărul de absolvenți ce au promovat examenul de capacitate; 27-28 iunie - înscrierea candidaților la liceele care organizează probe de aptitudini sau teste de limbă; 29-30 iunie - susținerea probelor de aptitudini sau testele de limbă; 1 iulie - afișarea rezultatelor la aceste probe, precum și afișarea listei candidaților admiși la licee/ clase pentru care se susțin probe de aptitudini sau teste de limbă. Elevii care au optat pentru liceele cu probe de aptitudini, teste sau probe de verificare a cunoștințelor de limbă, dar nu au promovat examenul vor parcurge următoarele etape: în 2 iulie vor completa fișa de înscriere pentru alte licee sau școli profesionale, asistați de dirigintele școlii generale absolvite. între 7 și 12 iulie - verificarea de către părinți și candidați a fișelor editate de calculator. 11-12 iulie - afișarea în fiecare școală generală a listei absolveitților în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, ca element suplimentar de control pentru elevi și părinți; 20-21 iulie - afișarea în fiecare școală generală a listelor cu candidații admiși; 26- 28 iulie - candidații depun dosarele de înscriere la unitățile de învățămînt la care au fost admiși. Admiterea în liceele militare ale Ministerului de Interne și ale Ministerului Apărării Naționale se va desfășura conform următorului grafic: 4-12 iunie - ședințele cu părinții și elevii pentru prezentarea metodologiei de admitere și a planului de școlarizare; 18-25 iunie - examenul de capacitate; 27 iunie - inspectoratele anunță pe tranșe de medii numărul de absolvenți ce au promovat examenul de capacitate; 27 iunie-2 iulie - completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către părinți elevi, asistați de diriginți; 27- 28 - înscrierea candidaților la liceele militare, pentru susținerea probelor de aptitudini; 17 iulie - susținerea probelor de aptitudini; 8 iulie - afișarea rezultatelor și a candidaților admiși la liceele militare. Elevii respinși la probele de aptitudini vor parcurge următoarele etape: 8-12 iulie - verificarea de către părinți și candidați a fișelor editate de calculator; 11-12 iulie - afișarea în fiecare școală generală a listei absolvenților în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, ca element suplimentar de control pentru elevi și părinți; 20-21 iulie - afișarea în fiecare școală generală a listelor cu candidații admiși; 26-28 iulie - candidații depun dosarele de înscriere la unitățile de învățămînt la care au fost admiși. Ministerul Educației și Cercetării a stabilit structura anului școlar 2001-2002 Ministrul educației și cercetării, Ecaterina Andronescu, a anunțat structura noului an școlar, după ce executivul a solicitat decalarea cu o săptămînă a începerii cursurilor. Astfel, anul școlar 2001-2002 va avea 34 de săptămîni, însumînd 170 de zile lucrătoare, și va începe în data de 15 septembrie, zi în care vor fi organizate doar festivitățile de deschidere a anului școlar. Anul școlar 2001-2002 este structurat pe două semestre, după cum urmează: Semestrul I - 70 de zile, Cursuri - 17 septembrie 2001 - 21 decembrie 2001, Vacanță - 22 decembrie 2001 - 7 ianuarie 2002, în perioada 5-9 noiembrie 2001, clasele I-IV nu vor face cursuri, învățătorii vor desfășura cu elevii excursii, vizite, concursuri și alte activități cu scop didactic și educativ. Semestrul al II- lea -100 de zile, Cursuri - 7 ianuarie -14 iunie 2002. Vacanță - 18 martie - 24 martie 2002. Vacanță de Paști 29 aprilie - 7 mai 2002. Clasa a VIII-a termină cursurile în ziua de 7 iunie 2002. Vacanța de vara: 15 iunie - 15 septembrie 2002, în situații deosebite, bine fundamentate, în funcție de condițiile climatice locale speciale și de specificul școlii, inspectoratele școlare pot aproba școlilor, la cererea conducerii acestora și cu avizul Ministerului Educației și Cercetării, modificări ale structurii anului școlar stabilite prin acest ordin. Aprobarea se acordă în condițiile asigurării numărului de 34 de săptămîni și 170 de zile de școală. Astfel de aprobări vor avea în vedere asigurarea posibilității ca toți elevii să participe, fără restricții, la examenele organizate la sfirșitul anului școlar (capacitate, bacalaureat, absolvire, școala profesională). Evaluarea cunoștințelor elevilor se va realiza în mod ritmic, pe întrega durată a semestrelor. în ultimele săptămîni de școală ale fiecărui semestru se va asigura recapitularea și consolidarea cunoștințelor. începerea anului școlar la 15 septembrie a fost cerută de către premierul Adrian Năstase pentru ca, în primele două săptămîni ale lunii, să poată funcționa un program social de turism care se adresează studenților, elevilor, indiferent de forma de învățămînt, de stat sau particular, tarifele pe litoral urmînd să fie, în această perioadă, cu 60-70 la sută mai mici decât cele din prima parte a sezonului. Repartizarea elevilor în licee va fi realizată electronic printr-un sistem similar celui folosit în transferurile bancare Guvernul a aprobat finanțarea de la buget a cinci programe de interes național în domeniul protecției copilului Guvernul a aprobat, în ședința de ieri, finanțarea din bugetul de stat, prin intermediul Autorității Naționale pentru Protecția Copilului și Adopție (ANPCA), a cinci programe de interes național în domeniul protecției copilului, în valoare totală de aproximativ 1.500 de miliarde de lei, a declarat secretarul de stat Brîndușa Predescu, șeful ANPCA. Cele cinci programe de interes național (PIN) se vor derula pe parcursul anului 2001 și beneficiază de o finanțare bugetară de 1.500 miliarde de lei, sumă cu 80 la sută mai mare decât cea prevăzută anul trecut (915 miliarde de lei). Fondurile bugetare alocate direcțiilor locale pentru protecția copilului pe bază de proiecte vor fi completate cu sume din bugetele locale sau din alte surse, a precizat secretarul de stat. Unele dintre aceste programe reprezintă o continuare a proiectelor începute anul trecut, fiind completate în raport de noua strategie guvernamentală în domeniu, a spus șeful ANPCA. De asemenea, sumele alocate fiecărui set de măsuri au fost suplimentate în raport de necesități și de obiectivele propuse prin programul de reformă a sistemului. Primul program (PIM) este destinat susținerii serviciilor publice specializate de protecție a copilului și instituțiilor de ocrotire preluate de autoritatea guvernamentală din domeniu, prin transfer de la alte ministere, precum și plății personalului angajat în aceste unități. Suma alocată este de 1.183,9 miliarde de lei, a precizat Predescu. Acest program reunește practic alte două programe derulate în anul 2000, care au beneficiat împreună de o finanțare de aproape 850 de miliarde de lei, din care peste 30 de miliarde au fost retumate la buget, pentru că nu au fost cheltuite pînă la sfirșitul anului. Măsurile de prevenire a abandonului (PM2) vor fi finanțate, anul acesta, cu 212,3 miliarde de lei. Anul trecut, peste 25.000 de familii foarte sărace au beneficiat de susținere financiară pentru a-și păstra copiii în familie, din fondul de 33,2 miliarde de lei alocat acestui program. Programul privind restructurarea instituțiilor rezidențiale (PII3) este susținut cu 50 de miliarde de lei, față de 47,9 miliarde de lei anul trecut, din care 780 de milioane de lei au fost retumate. Cu acești bani, instituțiile de ocrotire vor fi reamenajate astfel încît comunitatea în care trăiesc copiii să se restrîngă pînă la dimensiunile unei familii, iar aceștia să învețe să își manifeste propria identitate. Al patrulea program (P1N4) presupune protecția copiilor cu handicap ori bolnavi de HIV/SIDA, prin plasarea lor în familii de asistenți materiali profesioniști. Suma alocată acestui proiect se ridică la 60,1 miliarde de lei, a precizat Brîndușa Predescu. Ultimul din programele aprobate ieri (PMI5) se referă la extinderea rețelei de lucrători sociali comunitari și beneficiază de o finanțare de 11,08 miliarde de lei. Un alt set de măsuri vizează integrarea copiilor străzii și este finanțat cu aproape cinci miliarde de lei (față de 2,5 miliarde de lei anul trecut, din care 1,08 miliarde de lei returnate). Programul va deveni operațional după deschiderea, în scurt timp, a celor șase centre de zi pentru copiii străzii construite în baza unui proiect de colaborare cu Banca Mondială. ANPCA beneficiază anul acesta de un buget de 1.930,7 miliarde de lei, din care 1.640,4 miliarde de lei din bugetul de stat și 248,4 miliarde de lei din credite externe. în prezent ANPCA derulează mai multe programe cu finanțare externă, din partea Uniunii Europene - fonduri PHARE (25 de milioane de euro), Banca Mondială și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (29 de milioane de dolari) și a guvernului britanic (trei milioane de lire). Sunt în pregătire programe finanțate de USAID (10-15 milioane de dolari) și Uniunea Europeană, prin fonduri PHARE (12 milioane de euro). Pagină realizată cu știri furnizate de Agenția MEDIAFAX Proiectul de raport întocmit de Emma Nicholson conține multe erori și interpretări greșite Guvernul consideră că proiectul întocmit de raportorul pentru România al Parlamentului European, Emma Nicholson, conține multe erori și interpretări greșite, acest mesaj fiind transmis comisarului european pentru extindere, Gunter Verheugen, a spus ieri premierul Adrian Năstase. „Guvernul a lucrat în aceste zile și a pregătit informații concrete care vor corecta informațiile din proiectul baronesei; în ansamblu, proiectul de raport este incorect față de eforturile guvernului și de imaginea lăsată de Emma Nicholson la vizitele anterioare“, a precizat Nastase. Comisarul european pentru extindere l-a informat pe premier că proiectul de raport aparține unui parlamentar din Comisia de politică externă, iar o decizie în privința acestui document urmează să fie luată de plenul Parlamentului European. „Problema negocierilor de aderare este un atribut al Comisiei Europene și, ca urmare, nu se pune problema suspendării negocierilor, în condițiile în care Comisia apreciază că România a făcut progrese“, a adăugat Năstase. Parlamentarii europeni vor cere suspendarea negocierilor de aderare a României la UE, în cazul în care guvernul român nu rezolvă problema copiilor abandonați. Baroana Nicholson de Winterbourne a spus, săptămînă aceasta, că România nu respectă criteriul politic de aderare la UE (care se referă la stabilitatea instituțiilor democratice, respect pentru drepturile omului și pentru drepturile minorităților), deoarece situația copiilor instituționalizați încalcă drepturile omului. Premierul Năstase a afirmat că, în ședința de ieri a executivului, miniștrii au examinat proiectul și au realizat observații și clarificări, tabelul comparativ demonstrînd exagerările și interpretările greșite din raportul baroanei privind România. Ministrul integrării Hildegard Puwak și negociatorul șef al României în procesul de aderare la Uniunea Europeană, Vasile Pușcaș, au prezentat acțiunile pentru realizarea obligațiilor din documentele de poziție, a traducerii aquis-ului comunitar, precum și a rezolvării problemei absorbției de fonduri comunitare. România avea deschise, la 31 decembrie 2000, nouă capitole de negociere și șase închise, în luna mai 2001, erau deschise 11 capitole de negociere și se estimează că pînă la sfirșitul anului se vor deschide 24 de capitole de negociere cu Uniunea Europeană. Declarațiile Emmei Nicholson sunt păreri personale, care n-au nici o importanță Declarațiile raportorului european pentru România, Emma Nicholson, privind posibilitatea suspendării negocierilor de aderare a României la UE, în cazul în care guvernul român nu rezolvă problema copiilor abandonați, reprezintă păreri absolut personale și care nu au nici o importanță, a spus ieri, într-o conferință de presă, președintele Ion Iliescu. „Doamna Nicholson este o persoană mai deosebită. Am cunoscut-o în mai multe prilejuri și este un spirit din acesta mai neprevizibil. La Londra am asistat la momente de efuziune ale doamnei Nicholson, care era foarte încîntată de vizita la București, de strategia națională privind copilul. Și acum am văzut și eu cu surprindere raportul domniei sale, dar n-are nici o importanță. Este un proiect personal. Sunt păreri absolut personale“, a afirmat președintele Iliescu. Șeful statului a precizat că România negociază aderarea la UE cu Comisia Europeană. „Partenerii noștri sunt domnii Prodi, Verheugen, alții de la Comisia Europeană. Parlamentarii pot să-și dea cu presupusul cum vor“, a adăugat Iliescu. El a spus că semnalele din partea reprezentanților Comisiei Europene sunt foarte bune, pozitive. în ceea ce privește problema copiilor instituționalizați, Iliescu a reiterat faptul că autoritățile de la București lucrează la elaborarea unei Strategii naționale privind copiii ca prioritate națională. Președintele Iliescu a precizat faptul că autoritățile române se preocupă de întreaga problematică a copiilor, nu doar de aspectele privind copiii instituționalizați. El a arătat însă că, din cauza nivelului de trai scăzut, românii își cresc cu dificultate proprii copii, neavînd posibilitatea materială de a-i și adopta pe alții. „Am văzut niște comentarii - abandonul de copii. Sunt fete din acelea care rămîn însărcinate, merg, nasc și dispar și rămîn copiii în maternități. Ce să facem cu acești copii? Cine să-i adopte, cînd noi avem un nivel mediu al salariului pe economie de o sută de dolari. Românii sînt oameni sufletiști, dar ei nu sînt capabili să-și crească proprii copii, de unde să mai și adopte. Că vine doamna aceasta să ne dea soluții. Eu vreau să-i sugerez cîndva doamnei Nicholson să trăiască un an de zile cu o sută de dolari pe lună și să ia și doi copii în creștere și atunci mai discutăm. Atunci facem și filosofie cu instituționalizați și neinstituționalizați“, a afirmat președintele Iliescu. Baroana Emma Nicholson de Winterbourne, raportor al Parlamentului European pentru România, va propune, în raportul de evaluare a progresului României pe care îl pregătește în prezent, ca negocierile cu România să fie suspendate dacă situația copiilor orfani nu este rezolvată. Ea a spus că România nu respectă criteriul politic de aderare la UE (care se referă la stabilitatea instituțiilor democratice, respect pentru drepturile omului și pentru drepturile minorităților), deoarece situația copiilor instituționalizați încalcă drepturile omului.