Gazeta de Sud, iulie 2001 (Anul 7, nr. 1927-1952)

2001-07-02 / nr. 1927

Hoții de piersici au fost prinși. Șapte săteni din Sadova s-au „trezit“ cu dosare penale pentru furt după ce au furat piersici de la IAS-ul din localitate sîmbătă, 30 iunie, Ioana Vasile, de 56 de ani, Gică Zanfir, de 36 de ani, Sandu Zanfir, de 22 de ani, Maria Titu, de 55 de ani, Trandovir Chiriac, de 42 de ani, Costel Radu, de 42 de ani, și Silviu Barbu, de 52 de ani, au „cules“ peste 300 kg de piersici pe care urma să le vîndă. Sadovenii le-au încărcat în microbuzul consăteanului lor Nicu Știrbu, de 43 de ani, care a plecat în aceeași zi spre Craiova. Polițiștii din Malu Mare au descoperit marfa furată, pe care au restituit-o unității păgubite. (M.B.) S -a aruncat în fîntînă. Floarea Vacant, de 64 de ani, din Hunia, s-a sinucis sîmbătă, 30 iunie, aruncîndu-se în fîntîna din fața casei. Femeia a fost găsită de pompierii militari de la compania Calafat la o adîncime de 40 de metri. Cadavrul a fost depus la morga Spitalului Poiana Mare. (M.B.) De la o țigară, un incendiu de proporții. Un cal mort și milioane de lei pagubă a fost bilanțul unui incendiu produs vineri, 29 iunie, în gospodăria lui Ilie Nicolici, de 63 de ani. Nepotul acestuia, Alin, de 12 ani, venit în vacanță, s-a dus lîngă o șiră de fîn să fumeze o țigară. Neatent, băiatul a aruncat chibritul lîngă paiele care au luat foc aproape instantaneu. Focul a cuprins imediat grajdul și gardul din apropiere. Cu toate eforturile pompierilor militari din Segarcea, calul care era în grajd a fost scos carbonizat. (M.B.) intoxicație cu brînză la Lipovu. Șase persoane din Lipovu au ajuns sîmbătă, 30 iunie, la Spitalul din Segarcea prezentînd simptomele unei toxiinfecții alimentare. Membrii familiei Dumitru: Lucian, de 28 de ani, Claudia, de 24 de ani, și Ion, de zece ani, au fost primii care s-au îmbolnăvit după ce au mîncat niște brînză. In aceeași după-amiază au ajuns la spital și Marian Dumitru, de 51 de ani, Filimon Lepădatu, de 32 de ani, împreună cu băiatul său Alin, de cinci ani. în urma verificărilor, polițiștii segărceni au stabilit că toți cei șase intoxicați au mîncat brînză cumpărată de la Florian Bălăci, de 54 de ani. Brînză rămasă nevîndută a fost ridicată și trimisă la laboratorul veterinar pentru a se stabili ce soluție a fost folosită pentru închegarea laptelui. (M.B.) Patru persoane rănite din cauza... neacordării de prioritate. Un autoturism Tico a fost grav avariat în urma unui accident de circulație produs sîmbătă dimineață, la intersecția străzii Henri Coandă cu strada împăratul Traian, din Craiova, în urma impactului cu autocamionul cu numărul de înmatriculare DJ- 20 ACA, toți cei patru pasageri ai autoturismului Tico au fost răniți, în timp ce conducea Tico cu numărul de înmatriculare DJ-04-CFP, șoferul Dan Nedelcu, de 46 de ani, din Craiova, nu a acordat prioritate și a fost acroșat de autocamionul Roman, condus regulamentar de Gheorghe Triță, de 28 de ani. Pasagerii autoturismului Tico, Ana Maria Simcelescu, de 17 ani, și Dragoș Nedelcu, de 16 ani, au fost transportați de urgență la Spitalul Clinic nr. 1 Craiova pentru îngrijiri medicale. (R.G.) 2 COTIDIAN - INFRACȚIUNI GIANETA de SUD, Luni, 2 iulie 2001 O mamă cu 12 copii trăiește din mila vecinilor „Untură pe pîine și cartofi pentru copiii mei. Fasole nu am mai pus de mult pe masă. Este prea scumpă pentru noi“ De mai bine de un deceniu, sintagma „mamă eroină“ nu mai semnifică nimic. Faptul că în România trăiesc în mizerie mii de astfel de mame, care au dat naștere unor suflete care depășesc ca număr „limita decenței“, este cunoscut de toată lumea. Anormal ar fi dacă familiile cu mulți copii ar avea o viață mai bună... în municipiul Tîrgu Jiu, trăiește, parcă neștiută de nimeni, o mamă șomeră cu 12 copii, într-un apartament cu trei camere cu igrasie, Nicolita Țîrcomnicu își duce zilele ca pe o povară. Ceva însă luminează din cînd în cînd chipul femeii de 43 de ani. Este zîmbetul fetiței de trei luni, Cătălina, mezina, de Mihaela CHORVATH Povestea familiei Țîrcomnicu este cutremurătoare. Femeia a fost părăsită de soțul ei, tatăl celor 12 copii. De mai mulți ani se chinuiește să facă rost de mîncare, de haine și de bani pentru întreținere, timp în care, Constantin Țîrcomnicu trăiește liniștit cu pensia lui de 2.800.000 de lei, în comuna Plopșoru - Gorj. Se întoarce la Tîrgu Jiu lunar, pentru a-și ridica pensia și pentru a-i mai administra soției cîte o bătaie. Pe 15 iunie, femeia a scăpat din mîinile lui, cu ajutorul vecinilor, în ceea ce privește hrana pe care trebuie să le-o asigure Nicolița Țîrcomnicu copiilor săi, mîncarea de la Cantina de Ajutor Social este deja prea scumpă pentru că, fiind șomeră, ea nu-și mai poate permite să plătească taxa meselor zilnice. Pentru cele 12 guri de hrănit, femeia primește ceva mîncare din mila vecinilor. Ea a spus tremurînd că și laptele pentru fetița cea mică este greu de obținut, pentru că, nefiind bine alimentată, deja nu o mai poate hrăni cu lapte matern pe Cătălina. Nicolita Țîrcomnicu a povestit plîngînd cum trăiește ea din mila vecinilor: „Acum, cîțiva dintre copiii cei mari sînt la bărbatul meu. O să-i trimită înapoi... Fata mea cea mare are 21 de ani și încă nu și-a găsit serviciu. Am opt fete și patru băieți. Trăim din ce ne aduc vecinii. Sîntem atît de săraci... Avem șase milioane de lei datorie la întreținere. Bărbatul meu mă omoară în bătaie și pentru zece mii de lei. Nu îl interesează că n-am bani nici de pîine. Noi putem muri de foame, lui nu-i pasă. Luna asta, pe 15, i-am luat pensia din care am cheltuit, cred, vreo 300 de mii de lei, pentru copii. M-a bătut rău. Am urlat și au venit vecinii să mă scape din mîinile lui. Voia să-i dau banii înapoi, dar eu nu-i mai aveam. Mîncarea noastră de bază sunt cartofii și untura pe pîine. Nu ne permitem să mîncăm fasole sau ce a mai apărut la piață. El ia alocația de la șapte copii ai noștri. Asta înseamnă că, pe lîngă pensia lui de peste două milioane, mai ia aproape un milion. Mie îmi rămîn celelalte alocații, de 260.000 de lei, plus o sută de mii un ajutor suplimentar. Femeia care îmi aducea cîte un litru de lapte fără bani lucrează la fabrica de țigări. Peste cîteva zile va pleca în concediu. Cine îmi va mai aduce mie lapte pentru Cătălina?“ Viitorul copiilor Nicoliței este incert Cornel și Ruben, copiii mei care au terminat clasa a VIII-a, au luat și examenul de capacitate cu nota 6. Pentru a-i înscrie la Școala numărul 3, mi-a plătit doctorița Doina Boian fișa medicală pentru ei și pozele pentru diplome. Pe toți i-am dat la școală și i-am crescut cum numai eu știu. Dacă nu vine bărbatul meu în oraș, pensia o ridică o vecină. Am rugat-o să-mi dea și mie zece mii de lei ca să iau pîine, dar nu mi-a dat. Așa i-a spus, să nu cumva să-mi dea vreun ban. Am sufletul sfîșiat. Nu mi-e frică de muncă. Vreau să muncesc cu ziua. Mă duc la prășit, dar primesc foarte puțini bani. Mă mulțumesc și cu 80 de mii de lei pe zi, numai să am unde să muncesc. Nimic nu cred că mă sperie mai mult decît să nu cumva să ne îmbolnăvim eu sau copiii mei. Sper ca Dumnezeu să mă ajute, să am copii sănătoși, chiar dacă sunt săraci. Sunt ortodoxă, bărbatul meu face parte dintre penticostali. Se zice că pocăiții sînt mai buni decît noi. Unde este bunătatea bărbatului meu? Ne lasă să murim de foame. Ne lasă la mila oamenilor. Nu vreau să-mi dau copiii la stat. E bine să fie lîngă mine. Atunci cînd îi văd, îmi dau speranță, atunci parcă uit de toate...“ Nicolița speră că autoritățile o pot ajuta măcar să-i asigure Cătălinei faptele atît de necesar creșterii ei. Cătălina și Simona, două dintre fetele Nicoliței Țîrcomnicu Produse în valoare de 415 milioane de lei cu abateri Din 28 iunie, încălțămintea second hand nu mai poate fi comercializată Inspectorii Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului (OJPC) Mehedinți au desfășurat în perioada 27-29 iunie o acțiune pentru controlul respectării prevederilor legale privind comercializarea produselor second hand. Au fost controlate zece unități de comercializare, printre care: SC ROMANTIC COM SRL, SC INTERCOM SRL, SC DAMAR SERV SRL, SC CROLUX SRL, toate din municipiul Drobeta Turnu Severin. Cu ocazia controlului, au fost constatate numeroase abateri: comercializarea lenjeriei intime, interzisă prin reglementări legale; îmbrăcăminte cu pete, ruptă sau murdară; condiții necorespunzătoare de depozitare; abateri de informare-etichetare. Valoarea mărfurilor second hand descoperite cu abateri s-a ridicat la suma de 415 milioane de lei. De asemenea, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare de peste opt milioane de lei. „Conform Ordonanței 261/2001, începînd cu 28 iunie, se interzice complet de la comercializare încălțămintea second hand. Comercianții trebuie să înțeleagă că, după această dată, nu mai pot desface marfa, chiar dacă nu reușesc să lichideze stocurile. Toată încălțămintea la mîna a doua va fi scoasă de la comercializare“, a spus Alin Nistoran, inspector-șef la OJPC Mehedinți. „O să ajungem să nu avem în ce să ne încălțăm..." Patronii de magazine second hand , care au la comercializare încălțăminte, se tem că le vor scădea vînzările o dată cu aplicarea Ordonanței Guvernului: „Știu că se vehiculează zvonul că nu vom mai avea voie să comercializăm încălțăminte second hand, dar pînă în prezent nu am primit nici o hîrtie oficială în acest sens. Afacerea a fost foarte profitabilă la început, dar nu pot spune că acum nu merge bine. Au mai scăzut vînzările, dar lumea este foarte săracă și nu-și permite să dea cîteva sute de mii pe o pereche de pantofi. Eu mă aprovizionez cu marfa de la depozite din Craiova și Slatina și sunt mulțumită și de calitate, și de preț. Pantofii pe care îi comercializez au prețuri cuprinse între 10.000 și 60.000 de lei. Dacă se aplică ordonanța, vor scădea implicit și veniturile magazinului“, a spus Florentina Usturoi, patroana unui magazin de încălțăminte second hand din Drobeta Turnu Severin. Cumpărătorii sunt și ei dezamăgiți că nu vor mai putea să cumpere încălțăminte ieftină, chiar dacă a mai trecut și prin picioarele altor persoane. „Intru destul de des într-un astfel de magazin, pentru că nu am posibilități materiale. Majoritatea acestor magazine au prețuri mici și marfa mai de calitate. Guvernanții ar fi trebuit să întrebe și populația cînd au luat o asemenea hotărîre. Sînt oameni amăriți, ca mine, care nu au bani, trăiesc dintr-un salariu sau o pensie mizerabilă și ce ar putea ei să facă?! O să ajungem să nu mai avem în ce ne îmbrăca și încălța“, a spus Ioana Mircăuan, de 65 de ani, pensionară, din Drobeta Turnu Severin. • Daniela LORDĂ Comercianții de încălțăminte second hand sunt nemulțumiți de ordonanța guvernului ELEVI! Vreți să cîștigați bani In timpul vacanței? Gazeta de Stud vă oferă această posibilitate. Adresați-vă la Departamentul de difuzare a ziarului, str. Cîmpia Izlaz, nr. 101, tel. 051/415.145, 1 Inspectorii OJPC Mehedinți au găsit Produse de calitate, dar și contrafăcute Inspectorii Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului Mehedinți, în colaborare cu Primăria din Baia de Aramă, au efectuat, zilele trecute, un control în piața agroalimentară din localitate. Inspectorii au constatat că piața este bogată în produse de calitate și la prețuri rezonabile, iar vînzătorii erau adevărații producători, nu bișnițari. Piața se dezvoltă și va fi amenajată cu un spațiu faianțat pentru comercializarea produselor de origine animalăcarne și lactate. Au fost verificate produse - carne de oaie și lactate- unt, lapte, brînzeturi, în valoare de aproximativ 27 de milioane de lei. Toate aceste produse se comercializau pe mese acoperite cu materiale lavabile, și doar 70% dintre producători purtau halate albe. De asemenea, a mai fost controlată și Piața Industrială, care a fost amenajată ca spațiu comercial. Au fost controlați patru agenți economici care comercializau îmbrăcăminte (compleuri damă și copii, tricouri, rochițe damă și copii) și încălțăminte din înlocuitori (sandale copii și bărbați, pantofi damă, adidași, teniși). Toate aceste produse proveneau din import și nu aveau nici un element de identificare-caracterizare, cu excepția numărului, lipsind denumirea sau marca producătorului/importatorului, natura materialelor, caracteristicile tehnice sau tratamentele speciale aplicate, modul de întreținere și garanțiile prevăzute de H.G 261. „Valoarea totală a produselor controlate se ridică la peste 100 de milioane de lei, toate fiind cu abateri de informare, caracterizare și abateri garanție. Printre societățile pe care inspectorii noștri le-a controlat se numără: SC SOMETICOM SRL, PF BELTIC CONSTANTIN, SC INDEPENDENT etc. A mai fost controlată și o unitate de alimentație publică - Snack bar și restaurant, la care s-au descoperit băuturi alcoolice iară data îmbutelierii și produsul Palinka contrafăcut“, a spus Alin Nistoran, inspector-șef OJPC Mehedinți. • Daniela LOBII Spitalul „Tudor Vladimirescu“ din Tîrgu Jiu a fost luat cu asalt de peste 100 de romi O țigancă decedată în urma unui accident de circulație a fost vegheată și bocită în baia pentru bărbați Peste 100 de cetățeni romi au luat cu asalt Spitalul „Tudor Vladimirescu“ din Tîrgu Jiu sîmbătă, 30 iunie. Ei s-au adunat în jurul unității, blocînd intrarea principală, pentru că acolo se afla o rudă de-ale lor, Elena Mihai, de 63 de ani, din Strehaia - Mehedinți, decedată în urma unui accident de circulație, produs pe raza localității Telești. Femeia a fost lovită mortal de autoturismul Dacia 1310 break, cu numărul de înmatriculare GJ-71-BDI. Autorul este Daniel Bîrhotă, de 30 de ani, electrician la SE Rovinari. Din cauza neatenției în conducere, Daniel Bîrhotă a lovit-o pe Elena Mihai. Femeia se angajase în traversare fără să se asigure. După accident, autorul și-a transportat victima la Secția urgențe, din cadrul Spitalului „Tudor Vladimirescu“ din Tîrgu Jiu. Aceasta a decedat însă chiar în drum spre spital. La puțin timp după ce cadavrul a fost dus la urgență, conducerea spitalului a fost nevoită să cheme trupele de intervenție rapidă pentru a stăvili mulțimea de țigani care se adunase în fața unității și pentru a potoli spiritele. Rudele decedatei nu au fost de acord cu necropsierea cadavrului, romii luînd trupul neînsuflețit al femeii, după care s-au refugiat în baia pentru bărbați, baricadînd intrarea. Baia a fost umplută pînă la refuz de neamurile Elenei Mihai, venite din județele Dolj și Mehedinți. Bărbați, femei și copii au escaladat zidul spitalului pentru a o vedea pe decedată prin zăbrelele de la geamul băii, în timp ce zeci de rude intrau pe rind în WC pentru a-și boci moarta, conform obiceiului. Urletele și țipetele lor de jale în limba romanei răsunau în tot spitalul. Nimănui nu i s-a dat voie să intre în „lăcașul de veghe“, cu excepția celor care au cunoscuto pe decedată. Fiii Elenei Mihai au vrut să vorbească doar cu colonelul Baroianu, adjunctul Poliției Județene Gorj, care le-a explicat că autopsierea cadavrului, în ciuda obiceiurilor lor, este obligatorie; în cele din urmă, ieri-dimineață, medicul legist a fost lăsat să autopsieze cadavrul, după ce țiganii au fost convinși de necesitatea acestei proceduri. • Mihaela C HORVATH In piețele din Tîrgu Jiu Lactatele - un pericol pentru sănătatea cumpărătorilor în urma controalelor efectuate la produsele lactate comercializate în piețele și angrourile din municipiu, inspectorii Oficiului pentru Protecția Consumatorului au descoperit adevărate „bombe ecologice“. Au fost depistate neregulat în ceea ce privește calitatea produselor comercializate, grave abateri de la normele de igienă, precum și carențe în modul de prezentare. Cei mai mulți vînzători nu purtau echipamente de protecție, deși administrația fiecărei piețe deține un număr suficient de halate care pot fi distribuite. Una din neregulile frecvent întîlnite a fost comercializarea laptelui și după ora 8.00, deși acest lucru este interzis. Cei care nu respectă ora stabilită riscă să fie amendați. O dispoziție de ultimă oră a Direcției Sanitar-Veterinare Gorj permite comercializarea laptelui pînă la ora 9,00. Din cauza temperaturilor ridicate, laptele poate să se strice foarte ușor, acesta fiind un mediu propice dezvoltării microorganismelor. Oamenii care vor să bea lapte proaspăt de țară cumpără fără să știe că au luat poate ceva stricat. Acest lucru este descoperit abia acasă, cînd este prea tîrziu. Și oricum, țăranii nu eliberează niciodată boii de casă sau termene de garanție. Vasilica Dafinescu, inspectoareașefa adjunctă la Oficiul pentru Protecția Consumatorului, a spus: „Se efectuează zilnic controale. Noi verificăm zilnic și zece agenți economici care comercializează produse alimentare. Avem în vedere în special produsele lactate și laptele, pentru acestea, din cauza căldurii, și cele mai afectate. Temperata ridicată poate produce actes bombe ecologice» pentru tatea consumatorilor. La picietăți comerciale am des produse lactate depozitate, diții necorespunzătoare. I nu era acoperit. Oamenii ti să fie foarte atenți și la mart. 1 sau unt, pentru că în angro Piața Centrală am descopt patronii nu se sinchisesc să treze produsele lactate în fidere, iar temperatura pînă la aceste produse rezistă este o grade Celsius. De asemenea, cumpără trebuie să fie foarte atenția cînd cumpără brînză. Fe mulți comercianți o țin în api evident că va fi mai grea, percă mai absoarbe din apă. Iar suferii are omul care plătește 1] mult decît trebuie.“ • Eugen MĂRIT; Publicitate gratuita pentru abonații Gazetei de Sud Gazeta de Sud va introduce o nouă facilitate pentru abonații săi fideli. Pentru abonații Gazetei de Sud persoane juridice, ziarul nostru va oferi un SPATIUL PUBLICITAR GRATUIT, pe INTERNET, cu linki de la adresa Gazetei de Sud (www.gds.ro). Gazeta de Sud, împreună cu dumneavoastră, intenționează să creeze un spațiu virtual, unde comunitatea de afaceri a Olteniei (și nu numai) să se poată cunoaște, pentru a pune bazele unor relații solide de afaceri. Procedura este simplă. Prezentați la sediul redacției distanța de abonament și datele succinte ale firmei dumneavoastră. Acestea și oportunitățile de afaceri ale firmelor vor fi incluse în ghidul de afaceri GPS și difuzate pe INTERNET.