Gazeta de Sud, august 2001 (Anul 7, nr. 1953-1979)

2001-08-01 / nr. 1953

Cercetătorii britanici au descoperit urme de bacterii din spațiul cosmic la marginea atmosferei terestre. Cercetătorii britanici au descoperit urme de bacterii din spațiul cosmic la marginea atmosferei terestre,, ceea ce - dacă se confirmă - ar constitui cea mai puternică dovadă a controversatei teorii numite panspermia, care susține că viața a apărut undeva în spațiu și a fost adusă pe Pămînt de comete, scrie ziarul britanic The Time. Dovada a fost prezentată în cadrul unei întruniri științifice ce a avut loc la San Diego, în California, de către unul dintre savanții care au elaborat teoria, profesorul Chandra Wickramasinghe, de la Universitatea din Cardiff. Este vorba de eșantioane de materie colectate de baloane științifice de la 41 de kilometri deasupra suprafeței terestre. Cercetătorul a declarat că este convins că este vorba de bacterii care nu provin de pe Terra. „Șansele ca orice fel de materie terestră să ajungă la o înălțime de 41 de kilometri este cvasinulă. Este posibil, atunci cînd este vorba de erupții violente, resturi din misiuni spațiale, dar noi am detectat între unu și zece mostre de bacterii pe litru de aer ambiental, ceea ce este enorm", a comentat savantul britanic. Baloanele științifice lansate din India sînt folosite pentru a colecta eșantioane de aer. Sistemele extrem de sofisticate păstrează aerul în condiții perfect sterile și evită complet contaminarea; în prezent, savanții încearcă să dezvolte bacteriile în Centrul de Astrobiologie al Universității din Cardiff și să le examineze ADN-ul. Profesorul David Lloyd, care coordonează analizele, a declarat că este posibil să fie vorba de bacterii terestre, dar nu există nici un fel de explicație pentru modul în care au ajuns la înălțimea respectivă. Code Red lovește din nou. Virusul informatic Code Red, care ar putea bloca Internetul, a lovit din nou noaptea trecută, iar companiile care au fost afectate se declară neputincioase, scrie ziarul britanic The Sun. Reprezentanți guvernamentali și ai industriei informatice au avertizat luni utilizatorii de computere în legătură cu acest virus. Ei au afirmat că virusul, care a infectat deja sute de mii de computere care folosesc programul de server internet al Microsoft, este un pericol mondial și au îndemnat utilizatorii de computere să-și asigure sistemele cu un program pus la dispoziție pe site-ul Microsoft. Ron Dick, directorul National Infrastructure Protection Center, departament al FBI, a deplîns faptul că „prea mulți utilizatori de computere se gîndesc la sistemele lor informatice ca la simple aplicații tehnologice, fără a ști că un computer are nevoie să fie monitorizat și îngrijit în mod constant". „Un computer funcționează ca un organism viu", a explicat el. Virusul Code Red - numit astfel după o băutură energizantă foarte populară printre programatori și care a mai apărut, pentru scurtă vreme, în această lună se va răspîndi cu o viteză uimitoare și amenință să suprasolicite rețeaua Internet, avertizează specialiștii. El poate afecta orice site de web, pe care va instala cuvintele Hacked by Chinese și poate forța computerele să blocheze site-ul Casei Albe asaltîndu-l cu cereri de informații și scoțîndu-l astfel din uz. Variante ale sale pot provoca pagube semnificative, mai ales în cazul în care va bloca temporar și zone ale rețelei web. Un program „patch" de stopare a răspîndirii acestui virus a fost disponibil încă din luna iunie, dar cele mai multe companii nu l-au băgat în seamă. Problema cea mai gravă este că virusul se răspîndește fără a fi atașat la vreun e-mail sau document și infectează singur alte computere. FBI colaborează cu specialiști din Canada, Marea Britanie și Australia pentru a împiedica răspîndirea virusului și avertismente au fost trimise în 46 de țări. Deocamdată nu se știe cine a scris Code Red și unde a început el să se manifeste. Virusul nu afectează decît computere cu programele Windows NT și 2000, lăsîndu-le neatinse pe cele cu Windows 95 și 98. Fratele prințesei Diana este mulțumit de felul în care au evoluat nepoții săi, prinții William și Harry. Contele Charles Spencer, fratele prințesei Diana, decedată în 1997, a recunoscut că temerile sale în legătură cu o educație prea rigidă a celor doi nepoți ai săi, prinții William și Harry, au fost nefondate și că ambii tineri sunt perfect echilibrați. Dorința contelui Spencer, exprimată în timpul funeraliilor prințesei Diana, a fost ca fiii ei și ai prințului Charles să fie crescuți astfel încît să aibă o deschidere a spiritului așa cum ar fi dorit mama lor. Această declarație a contelui a fost interpretată ca o critică la adresa familiei regale. „Cred că totul a mers foarte bine și că ambii prinți sînt incredibil de echilibrați", a estimat Charles Spencer într-un interviu radiofonic cu ocazia celei dea 20 aniversări a căsătoriei surorii sale. El a adăugat că temerile sale nu-și mai au rostul, pentru că băieții au capul bine așezat pe umeri. „Am făcut tot ce am putut pentru ei", a spus contele. Diana a fost deseori descrisă ca o gură de aer proaspăt în atmosfera încremenită de la curte. Dispariția ei i-a făcut pe britanici să perceapă și mai mult familia regală ca fiind departe de realitate. întrebat despre o eventuală recăsătorie a prințului Charles, contele Spencer a declarat că nu are nimic împotriva fostului său cumnat și că întotdeauna a considerat că viața personală a prințului nu îl privește. Copiii trebuie expuși cît mai puțin posibil la radiațiile emise de telefoanele mobile. Copiii trebuie expuși cît mai puțin posibil la radiațiile emise de telefoanele mobile, a estimat președintele Oficiul German de Protecție împotriva Radiațiilor (BfS), Wolfram Koenig, într-un interviu citat de AFP. „Părinții trebuie să-și țină copiii cît mai departe posibil de această tehnologie", iar cei care o folosesc „trebuie în general să încerce ca apelurile să fie cît mai scurte posibil", a subliniat președintele BIS, „în prezent nu există dovezi științifice care să arate că telefonul mobil reprezintă un pericol pentru sănătate", a recunoscut el. Dar, pe de altă parte, sînt cunoscute efecte termice și biologice neliniștitoare. Astfel, au fost observate „modificări de flux cerebral", a explicat Koenig. De asemenea, președintele BfS a explicat că ar fi de dorit o mai mare transparență și mai multă coordonare a companiilor care oferă servicii de telefonie mobilă cu autoritățile locale pentru a instala antene-releu în zone cît mai potrivite. El a estimat că este necesară evitarea plasării acestor antene în apropierea grădinițelor, școlilor și spitalelor, întrucît cei mici au o sănătate mai fragilă decît cea a adulților. Nemțoaicele nu sînt interesate de Internet. Germania are cea mai mică proporție de femei-internaut din 26 de țări din America de Nord, Europa și Asia, se arată întrun studiu. Potrivit aceluiași studiu, canadiencele și americancele sînt cele mai asidue vizitatoare ale Internetului. Comunitatea internauților germani este alcătuită din 36,6 la sută femei, ceea ce reprezintă proporția cea mai mică a femeilor din țările incluse în studiul realizat de Nielsen/Net Ratings Global Internet Index, în Statele Unite și Canada, femeile reprezintă 52,18, respectiv 51 la sută din totalul internauților. Aceste două țări sînt, de altfel, singurele din lume unde femeile sînt majoritare în comunitatea navigatorilor pe web. „Germania reprezintă o piață de Internet stabilă, pe locul trei mondial în termeni de utilizare a Internetului", a comentat Richard Goosey, reprezentant al companiei Nielsen. „Unde sînt femeile pe această piață?", s-a întrebat el. Potrivit acestui studiu, femeile din regiunea Asia-Pacific se folosesc din ce în ce mai mult la Internet. Din ianuarie, gradul de utilizare a rețelei web de către femeile din această zonă a crescut cu 36 la sută. In Coreea de Sud, proporția femeilor a crescut cu 55 la sută din ianuarie, cu 27 la sută în Taiwan, cu 16 la sută în Singapore și Australia, cu 11 la sută în Hong Kong și cu zece la sută în Noua Zeelandă. 1 2 NATIONAL/INTERNATIONAL GAZETA de SUD, Miercuri, 1 august 2001 Continuarea creșterii valorii importurilor ar putea determina accentuarea dezechilibrelor economice Economia românească merge în direcția bună, însă accentuarea unor dezechilibre fundamentale va necesita reveniri care ar putea pune sub semnul întrebării atît credibilitatea programului economic, cît și sustenabilitatea lui, a declarat ieri guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu. „Semnalul de alarmă a fost tras la timp, iar economia nu este supraîncălzită în termeni generali. Ea este în pericolul unor derapaje dacă măsurile de corecție nu vor fi luate în timp util. Nu văd în acest moment măsuri de corecție, cu excepția celor care se referă la temperarea poftei de importuri, specifice și generale, a economiei românești, precum și renunțarea la toate măsurile care ar putea să descurajeze exporturile“, a explicat Isărescu. El a precizat că reprezentanții BNR și cei ai guvernului au analizat . De unde ni se trage Săptămîna trecută, Gazeta de Sud publica în paginile sale rezultatul unui control efectuat de inspectori ai OJPC Dolj la depozitul angro EUROPEAN DRINKS Craiova. La ieșirea din incinta depozitului, unde presa nu a avut acces, Maria Drăghici, inspector de specialitate în cadrul OJPC, a declarat în fața camerelor de luat vederi și a reportofoanelor: „în urma controlului făcut la SC TRANSILVANIA GENERAL IMPORTEXPORT SRL Oradea, distribuitorul produselor EUROPEAN DRINKS, depozitul de pe strada Caracal din Craiova, am constatat că firma nu avea autorizația sanitară de funcționare. Depozitul este insalubru, neigienizat. După spusele lor, urmeaserie de măsuri pe care executivul le va adopta pentru temperarea creșterii importurilor. România a exportat, în primele cinci luni ale acestui an, mărfuri în valoare de 4,67 miliarde de dolari, în timp ce importurile au valorat 6,43 miliarde dolari, cu 1,65 miliarde de dolari mai mult față de perioada ianuarie-mai 2000. In acest context, guvernatorul a apreciat că politicile monetare nu trebuie îndreptate exclusiv în direcția combaterii inflației. „Vom continua să mergem în direcția utilizării în mică măsură a cursului de schimb ca instrument de corecție în domeniul extern“, a spus Isărescu. Mai mult, în cazul apariției unor dezechilibre, guvernatorul consideră că o soluție ar fi atenuarea sensibilă a aprecierii leului față de dolar, calculată ca marjă între deprecierea nominală a monedei naționale și rata infacției. De la încetă să-l igienizeze. Era foarte mult praf pe baxurile cu produse. Am găsit și trei borcane de cacao cu termenul de valabilitate expirat din data de 19.06.2001, iar acestea erau în același lot cu produsele care erau deja vîndute și urma să plece în rețea. Nu se eliberează documente de certificare a calității pentru nici unul dintre produsele care erau distribuite în rețea. Au pe paleți o etichetă, o declarație de conformitate, dar niciodată nu pleacă pe rețea un paiet întreg, pentru că este foarte mare. Și atunci, ei desfac folia pe care este lipită declarația de conformitate și la agenții economici pleacă produse fără declarații de conformitate. Nu au putut sămi demonstreze că măcar un agent pleacă din curtea depozitului cu declarația de putul acestui an, leul s-a apreciat, în termeni reali, cu 3,5%- 4% în raport cu moneda americană. „Nu vom lăsa cursul de schimb să se aprecieze dincolo de momentul în care ar putea, prin evoluția sa, să descurajeze exporturile și să stimuleze importurile. Nivelul actual este însă un nivel bun“, a concus guvernatorul. Conform datelor preliminare de BNR, Isărescu estimează că rata inflației pe luna iulie nu va depăși 1,7%, ceea ce va duce la o rată a inflației la 12 luni, iulie 2000 - iulie 2001, de 32 - 33%. „Este un semnal pozitiv care arată că ne îndreptăm spre ținta anuală a inflației de 29 - 30%“, a mai spus guvernatorul. Dobînzile la termen se vor menține la nivelul actual cel puțin pentru o perioadă Dobînzile la depozitele la termen trebuie să se mențină conformitate. Nu au putut sămi arate nici un document pe calculator. Mi-au spus că au pierdut autorizația sanitară și mi-au arătat anunțul din ziar, dar asta nu-i scutește de răspundere, în general, am găsit mizerie, lipseau autorizațiile și erau multe produse expirate. Le voi da cel puțin zece milioane de lei amendă“. La cîteva zile de la efectuarea controlului, așa cum era normal, ne-am interesat care este situația cu EUROPEAN DRINKS. L-am întrebat pe directorul OJPC dacă reprezentanții depozitului craiovean au onorat invitația de a se prezenta la sediul oficiului și care au fost măsurile luate. „I-am amendat, fiți fără grijă“, a precizat Petre Dumitrescu. Reporter. „Și putem la nivelul actual, cel puțin pentru o perioadă, pentru a păstra un avantaj sensibil al deținerilor în lei față de deținerile în valută, a declarat ieri guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. „Marja de cîștig a economisirilor în lei față de cele în dolari trebuie să se mențină la nivelul actual, această cerință făcînd parte din ancorele programului economic pentru următoarea peri vedea procesul-verbal de contravenție, să vedem și noi cu ce sumă i-ați amendat și pentru ce? “ Director: „Nu. Este secret de serviciu“. Ne întrebăm și vă întrebăm, domnule director, de cînd amenzile date de OJPC sînt „secret de serviciu“? Sau acest lucru este valabil numai pentru firmele pentru care dumneavoastră intervenții? Inspectorul Maria Drăghici ne-a spus: „EUROPEAN DRINKS Craiova a fost amendat cu suma de zece milioane de lei pentru nerespectarea condițiilor de igienă, depozitarea necorespunzătoare și produse care nu erau în termen de valabilitate. Autorizație sanitară au. Am văzut-o eu, era și ștampilată“. • Nicoleta ENE vadă“, a spus Isărescu; în același timp, guvernatorul consideră că băncile comerciale trebuie să micșoreze marja dintre dobînzile pasive, dobînzile plătite de bănci pentru depozitele clienților, și dobînzile active, dobînzile practicate de bănci pentru creditele acordate. „O marjă medie de 8% este suficientă“, apreciază Mugur Isărescu, în ceea ce privește denominarea monedei naționale (tăierea unor zerouri din coada leului), Isărescu a spus că este o decizie cu mare încărcătură politică. Trecerea la „leul greu“ va presupune consultarea, în perioada următoare, a parlamentului și celorlalte instituții politice. „Gîndiți-vă că în acest moment un forint valorează 100 de lei, iar după această măsură un leu va valora 100 de forinți“, a rezumat Isărescu. Petre Dumitrescu, directorul OJPC Dolj, pune dorință presei Ofticat că nu a reușit să-i influențeze pe ziariștii de la Gazeta de Sud să-i asculte „rugămintea“ de a stopa publicarea articolului în care vorbea despre neregulile găsite în depozitul anglo EUROPEAN DRINKS, de pe strada Caracal din Craiova, Petre Dumitrescu, șeful inspectorilor care au constatat neregulile, s-a gîndit să ne pedepsească în ce fel? Interzicîndu-ne să participăm la acțiunile de control organizate de Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorului (OJPC) Dolj. întrebat dacă are ceva cu Gazeta de Sud, directorul OJPC a precizat pe un ton ironic: „Nu sînt obligat să vă chem. Acțiunile noastre de control nu sînt de talia ziarului dumneavoastră și apoi este treaba mea ce fac“. Așa o fi, domnule director, dar pînă la urmă ce ne reproșați? Că nu ne-am lăsat influențați de zecile de persoane care ne-au sunat să intervină pentru a închide ochii la neregulile găsite la EUROPEAN DRINKS? Că am reușit să le redăm craiovenilor încrederea în instituția pe care o conduceți? Că de frica ziariștilor care însoțeau echipele OJPC, comercianții nu mai pot scăpa de umedă dînd șpagă? Asta ne reproșați, domnule director? Petre Dumitrescu Mugur Isărescu Ministrul agriculturii este nemulțumit de rezultatele controlului privind activitatea directorului Direcției generale pentru zootehnie Ministrul agriculturii, alimentației și pădurilor, Ilie Sîrbu, consideră că rezultatele controlului privind activitatea directorului Direcției generale pentru zootehnie Gheorghe Vaida, sînt nemulțumitoare, oficialul dispunînd un control mult mai serios. „Nu sînt mulțumit de acest control și am dispus un altul care vizează toate SEMTEST-urile din țară. Abia după ce vom avea rezultatele acestui control, se vor lua măsurile care se impun“, a spus ieri Ilie Sîrbu. Senatorul Adrian Păunescu l-a acuzat pe Gheorghe Vaida, la sfîrșitul lunii trecute, că profită de poziția sa pentru a face concurență neloială pe piața spermei de taur. Nota Corpului de control al Ministerului Agriculturii infirmă acuzațiile conform cărora Gheorghe Vaida ar profita de poziția sa pentru a favoriza SEMTEST Timișoara, societate unde acesta a fost administrator pînă la sfîrșitul lunii februarie. Controlul a stabilit că nu există incompatibilitate între funcția pe care Vaida o ocupă în ministerul Agriculturii și cea de membru în Consiliul de Administrație la SEMTEST. Vaida a demisionat din Consiliul de Administrație al societății, fiind în prezent simplu acționar. Corpul de control consideră că nu se justifică afirmația că SEMTEST Timișoara ar fi făcut concurență neloială altor societăți anul trecut și în acest an. Directorul Direcției generale pentru zootehnie din Ministerul Agriculturii, Gheorghe Vaida, a fost demis Ilie Sîrbu l-a demis ieri din funcție pe directorul Direcției generale pentru zootehnie, Gheorghe Vaida, întrucît acesta a făcut public un raport parțial al Corpului de control, fără a avea aprobarea conducerii ministerului. Inițiativa lui Gheorghe Vaida de a face public un raport parțial privind controlul efectuat la Semtest Timișoara constituie un abuz, reprezentînd un grav act de indisciplină, prin depășirea atribuțiilor de serviciu, precizează comunicatul. Vaida a prezentat luni, într-o conferință de presă organizată de Ministerul Agriculturii, rezultatele preliminare ale unei investigații efectuate de Crisului pivind activitatea sale S 'i' " . Timijor ura in per, a în care a for nist î :• ci Banca Mondială va finanța dezvoltarea infrastructurii în 20 de comune doljene Suma alocată de forul internațional este cuprinsă între patru și șase milioane USD Executivul României a cerut, în octombrie ’99, Băncii Mondiale să pregătească un Proiect de Dezvoltare Rurală care să sprijine larg creșterea rurală și să faciliteze accesul la fondurile UESAPARD. La nivel de țară au fost selecționate cinci regiuni pe baza unui set de indicatori pentru spațiul rural, legați de bunăstare. Din regiunea de sud-vest a fost selectat județul Dolj pentru implementarea PDR. Ieri, la sediul Prefecturii Dolj au fost invitați toți primarii localităților rurale doljene. Acestora li s-a înmînat cîte un set de chestionare de către Comitetul Consultativ, din care fac parte prefectul, Cornel Mandea, președintele consiliului județean, Ion Voiculescu, și alți 17 membri, printre care șase primari de comune. Obiectivul întîlnirii a fost acela de a-i informa și instrui pe primari asupra modului de completare a chestionarelor. Acestea trebuie depuse la secretariatul Comitetului Consultativ pînă în data de 14 august, ora 16.00, la camera 57 din sediul Prefecturii Dolj. în privința finanțării, aceasta are ca destinație precisă doar dezvoltarea infrastructurii rurale și se ridică la patru pînă la șase milioane USD. în urma procesului de evaluare a chestionarelor, vor fi selectate doar 20 de comune din Dolj. Pentru acestea vor fi efectuate studii de fezabilitate și apoi proiecte pentru lucrările care se impun în fiecare comună. Pe lîngă sumele cuprinse în bugetele proiectelor va fi necesară și o finanțare locală de minimum 10% (bani sau în natură), Banca Mondială participînd cu pînă la 90%. Primarii comunelor „cîștigătoare“ vor fi coordonatorii de credite, însă trebuie precizat că nu va fi vorba de bani lichizi. Finanțarea se va face direct către prestatorii de servicii sau furnizorii de materiale necesare lucrărilor, în baza devizelor semnate de primari. Coordonatoarea întregului program din Dolj este Ileana Măjină, directoare a Direcției de Integrare Europeană, Relații Interne și Internaționale. De asemenea, la Craiova mai sînt prezente, din partea Băncii Mondiale, Dana Dobrescu și Anemarei Gasser. • Florin TANOVICI Vînzările METRO din primul semestru au depășit așteptările și departamentele care comercializează produse alimentare au intrat pe o curbă ascendentă, ajungînd să genereze aproape jumătate din încasările companiei. Divizia METRO de produse electrocasnice a obținut, în perioada aprilie-iunie, un profit brut de 8,2 milioane de euro, în scădere față de nouă milioane în perioada corespunzătoare a anului trecut, ca urmare a investițiilor realizate de companie pentru extinderea operațiunilor. Analiștii preconizează însă o îmbunătățire a acestor rezultate în perioada următoare. în mod tradițional, prima jumătate a anului este cea mai slabă pentru vînzările companiei germane. în perioada menționată, METRO a deschis 27 de noi centre comerciale în Europa și China. Pagină realizată cu informații furnizate de Agenția MEDIAFAX Compania germană de comerț cu amănuntul METRO AG a raportat o creștere de 5,8% a vînzărilor din primul semestru al acestui an, la 23,1 miliarde de euro (20,26 miliarde de dolari), nivel situat peste așteptărilor analiștilor, transmite Reuters. în aceeași perioadă, profitul brut al companiei a crescut cu 16,3%, la 70,6 milioane de euro. METRO și-a anunțat, cu aceeași ocazie, obiectivul privind o creștere de șapte procente a vînzărilor din acest an, la aproximativ 50 de miliarde de euro. Pentru a puttea atinge acest nivel, grupul german intenționează să realzeze investiții în valoare de ouă miliarde de euro. Rezultele raportate de METRO at urmarea vînzărilor zidite de aparatură electrocasă, dar, în ultima perioadă,