Gazeta de Sud, septembrie 2001 (Anul 7, nr. 1980-2004)

2001-09-15 / nr. 1992

www.gds.ro Nr. 1992 Ion Iliescu propune punerea la dispoziția NATO a spațiului aerian, maritim și terestru Consiliul Suprem de Apărare a Țării propune să se pună la dispoziția NATO, în sprijinul unei eventuale operațiuni de răspuns împotriva teroriștilor, spațiul aerian, terestru și maritim național, se arată într-o scrisoare pe care președintele Ion Iliescu a trimis-o ieri președinților celor două Camere ale parlamentului. în spiritul prevederilor articolului 5 al Tratatului Atlanticului de Nord, România poate pune la dispoziție, la cererea Alianței, pentru acțiuni militare în afara teritoriului național, forțele declarate disponibile pentru aceasta în anul 2001, se arată în comunicatul citat. Serviciile secrete pakistaneze promit sprijin Washingtonului Șeful serviciilor de informații pakistaneze, generalul Mahmood Ahmad, a avut, la Washington, întîlniri cu responsabili americani, în cadrul cărora a promis cooperarea Islamabadului, a anunțat ieri senatorul american Joseph Biden. „I-am spus generalului că pakistanezii trebuie să decidă în ce tabără sunt fie ne sunt prieteni, fie dușmani“, a declarat senatorul Biden. Pakistanezii „vor fi foarte Congresul a avertizat că bin Laden Un raport al Congresului avertiza, cu o zi înaintea producerii atentatelor, în privința riscului unui atac din partea lui bin Laden împotriva Statelor Unite chiar pe teritoriul acestora. Precedentele atentate, atribuite miliardarului de origine saudită, refugiat în Afganistan, „conduc la presupunerea că această rețea intenționează să atace chiar în interiorul Statelor Unite“, se afirmă în acest document de aproximativ 30 de pagini, dat publicității cooperanți, în măsura posibilităților. Este o contribuție pozitivă la edificarea coaliției noastre“, a afirmat Biden, care deține președinția Comisiei pentru afaceri externe din Senat. Pakistanul este una din puținele țări care a recunoscut regimul fundamentalist al talibanilor, care îl adăpostește pe miliardarul de origine saudită Osama bin Laden, considerat unul din suspecții ultimelor atentate din SUA, va ataca pe 10 septembrie. Elaborat de serviciile de cercetare și documentare ale Congresului, raportul citat a fost „în întregime realizat înaintea atentatelor teroriste comise împotriva clădirii World Trade Center și a Pentagonului, pe data de 11 septembrie“, se afirmă într-o notă. Documentul citat are ca obiectiv „furnizarea de referințe de bază“ pentru parlamentari și alți responsabili americani, potrivit notei citate. George Bush critică serviciile secrete americane Fostul președinte George Bush, tatăl actualului număr unu de la Casa Albă, a criticat ieri activitatea serviciilor secrete americane, sugerînd că, în ultimii ani, acestea s-au concentrat pe supravegherea cu înaltă tehnologie, în detrimentul colectării de informații din interiorul organizațiilor teroriste, relatează cotidianul Los Angeles Times. Bush, fost director CIA, s-a întrebat, totodată, cum de cele 13 servicii americane de informații, susținute de un buget „antiterorism“ de 10 miliarde de dolari, nu au reușit să detecteze la timp planurile de atac asupra obiectivelor din New York și Washington. Casa Albă a evitat să comenteze afirmațiile fostului președinte, spunînd că actualul șef de stat este ocupat cu urmările atentatelor de marți. Teroriștii au început pregătirile pentru atentate cu cinci ani în urmă Teroriștii au început pregătirile pentru realizarea atentatelor de marți de la New York și Washington cu cinci ani în urmă, scriu, în edițiile de ieri, ziarele La Stampa și Boston Globe, citînd surse federale. Anchetatorii sunt convinși că teroriștii au inițiat în 1996 planul de atac împotriva Statelor Unite. De la Boston au decolat două dintre avioanele care au fost deturnate și au lovit turnurile World Trade Center din New York, iar poliția a stabilit că, în ultimele șase luni, teroriștii au supravegheat în mod constant aeroportul din oraș. Opt dintre teroriști au dormit în noaptea dinaintea atacului în hoteluri din zona Aeroportului din Boston. Cinci dintre aceștia se bucurau în Arabia Saudită de o reputație destul de bună pentru a putea intra în Statele Unite ca să urmeze cursurile școlii de zbor din Florida. 12 pagini Sîmbâta, 15 septembrie 2001. Preț 4.000 lei / x • Ieri după-amiază se aștepta ca încă 100 de case să fie înghițite de pămînt • Despre despăgubiri, nimeni nu spune nimic limpede • Guvernul va face anchetă în zona Țeica - pagina 5 - Masniul «Ob mm eb m m Liderul religios al talibanilor anunță: „Musulmanii să fie pregătiți de Jihad“ Liderul religios al talibanilor, mollahul Mohammad Omar, a afirmat ieri că „musulmanii trebuie să fie pregătiți de Jihad“ (Războiul Sfînt), informează corespondentul CNN la Kabul. Liderul spiritual afgan a afirmat aceasta într-un discurs destinat, potrivit spuselor sale, „nu numai națiunii afgane, ci tuturor musulmanilor“. Mollahul Mohammad Omar a amintit pe larg că Afganistanul a fost invadat de două ori de britanici, iar în anii ’80 a avut un război devastator cu Uniunea Sovietică, apoi războiul civil, așa că poporul afgan este obișnuit cu atacurile și cu pericolul. El i-a îndemnat pe oameni să fie puternici, să își pună toată încrederea în Allah și să nu le fie frică de moarte. CIAAKIA «Ic. S5*UM> - COTICIAHI r^m. 55E ■ ■*■'5.■ÎTM''* La Goicea AGROPOWER SRL respectă contractele cu țăranii cînd vrea, cînd poate și cînd dă Dumnezeu • După ce a cumpărat, așa cum am mai scris de atîtea ori, SC CERVINA Segarcea, AGROPOWER SRL, de acum celebra societate din Țuglui, a început să arendeze terenuri în zonă . 1.200 de hectare care au aparținut fostului IAS Portărești, aflate pe teritoriul comunei Bîrca, au fost concesionate de la Agenția Domeniilor Statului în aceeași perioadă în care au cumpărat CERVINA Segarcea • Pentru ele au plătit sau vor plăti redevența stabilită de stat . Ce nu vor să înțeleagă administratorii societății din Țuglui este că, pînă la această dată, ar fi trebuit să facă plata conform contractelor încheiate cu proprietarii de pămînt din Goicea pagina După ce le-a trecut un tir prin casă Opt oameni trăiesc înghesuiți în două camere dărăpănate Dacă TERMOELECTRICA nu își va achita datoriile către CNSO Gorjenii vor îngheța defriș pe Si„65 Din ciclul „uite bomba, nu e bomba Adrian Năstase nu mai înghite glume proaste Cine va mai „glumi“ pe tema bombelor amplasate va „suna“ din pușcărie la 4 Despre America și presă Cînd îl vezi pe cel mai puternic căzut la pămînt, în genunchi, fie și pentru o clipă sau o zi, începe să-ți fie teamă și ție, cel care faci parte din pluton sau, și mai rău, nu te regăsești nici acolo. Imaginea unei Americi îngenuncheate nu trebuie să bucure pe nimeni! Ci, dimpotrivă, ea vine să îndemne la reflecție, trecînd prin neliniște. Ceea ce am văzut la începutul acestei săptămîni, fie și la televizor, a depășit orice imaginație. Realitatea a umilit toate scenariile regizate de-a lungul timpului la Hollywood. Cîteva zile am urmărit cu sufletul la gură ceea ce s-a întîmplat în America, privind imaginile venite de peste Ocean ca făcînd parte dintr-un film în care se poate întîmpla orice. Grafie CNN am putut vedea cum o Americă, șocată și derutată, își revine aproape peste noapte, gata să declare război total celor care au îndoliat-o. După prima zi în care a transmis imagini, reportaje, interviuri, marcat de tragedie, CNN a început de a doua zi să facă spectacol, ca și cînd cele întîmplate ar fi avut loc oriunde în altă parte a lumii, numai în America nu. Mașinăria CNN n-are sentimente, n-are timp pe care să-l piardă cu lacrimile, n-are mamă, n-are tată, n-are nimic. Meseria pentru cei care poartă în sînge inițialele CNN este o a doua religie. Cineva spunea mai în glumă, mai în serios că singura instituție care n-a fost luată pe nepregătite de acțiunile teroriste a fost CNN. Trebuie să recunoască acest lucru pînă și teroriștii lui bin Laden, care au și mizat de fapt pe acest lucru. Din păcate pentru presa din România, aceasta a reușit „performanța" de a nu avea nici un corespondent la New York sau Washington, „ajungînd" pe post de reporteri de la fața locului români stabiliți în cele două orașe sau aflați în trecere pe acolo, care n-aveau nici o legătură cu meseria de gazetar. Totuși, pentru o țară care se zbate în continuare între viață și moarte, presa din România este unul dintre puținele lucruri care merg bine. Și reușește acest lucru cu o aparatură mult mai slabă decît cea pe care o au țările dezvoltate, cu oameni puțini și, mai ales, cu bani așijderea. Reîntorcîndu-mă la America, liniștea acestor ultime zile nu prevestește nimic bun. Cred că astăzi sau mîine vom fi martorii unor evenimente care vor continua schimbarea lumii după cele deja întîmplate în fatidica zi de 11 septembrie 2001. Vom trăi și vom vedea! %