Gazeta de Sud, octombrie 2001 (Anul 7, nr. 2005-2031)

2001-10-01 / nr. 2005

Doi bulgari sunt urmăriți penal pentru trafic de monedă falsă Doi cetățeni bulgari sunt urmăriți penal de autoritățile române pentru trafic de monedă falsă, informează Inspectoratul General al Poliției. Vasiliy Ivanovich Petrov, de 41 de ani, și Nayden Carpatov, de 45 de ani, au intrat în țară cu peste o săptămînă în urmă, prin Vama Calafat, iar la scurt timp după aceea au pus în circulație bancnote false. Ei au utilizat patru bancnote de o sută de dolari și una de o sută de mărci germane în cinci localități din județul Dolj, aflate pe traseul Calafat-Craiova. Cei doi au fost prinși în flagrant și arestați în județul Brașov. (C.T.) Arbitrul Berbecaru a refuzat Extensivului două penaltiuri iaf la drumul mare • După meciul cu „U“ Cluj, încheiat cu 2-2, brigada de arbitri a părăsit terenul sub protecția jandarmilor • Pentru proteste repetate, Cîrțu a fost trimis în tribună pagina Pianeză universitară festivă Universitari, gunoieri, Cerșetori pagina De astăzi, 1 octombrie, reclamațiile legate de abonamentele la rețeaua proprie de difuzare a GdS se primesc la telefonul 41.93.44, între orele 7.00 -15.00. ungaua 12 Nodul gordian, azi Pe vremea lui Alexandru cel Mare, s-a putut dezlega, simplu și rapid, nodul gordian. Tuindu-I cu paloșul. Azi, însă, se pare că soluția aceasta nu mai e la îndemână. Din primul moment, când am văzut turnurile „gemene" prăbușindu-se, mi-am zis că America trebuie să dea o ripostă terorismului. N-ar fi vorba de o răzbunare, ci de legitimă apărare, cum se cheamă în Drept. Dar cine sunt inamicii? Cine a gândit diabolic atentatele teroriste de la 11 septembrie, cine le-a comandat, cine le-a plătit? Și ce scopuri au urmărit ele? Să fisureze mitul unei Americi invulnerabile? Să umilească trufia celei de a treia Rome? Să dea un semnal pentru „Jihad", războiul sfânt? Să destabilizeze lumea civilizată? Să dea o lovitură globalizării? Să producă haos, nesiguranță? Să răzbune sărăcia și frustrările lumii a treia? Să zguduie o omenire care nu mai e sensibilă decât la tragedii transformate în spectacol mondial? Ei bine, unde e aici adevărul? Și ce știa CIA? Avertizase, oare, administrația Bush că erau iminente niște lovituri ale teroriștilor? Dacă avertizase, de ce n-au fost luate în seamă avertismentele? Dacă nu avertizase, de ce nu avertizase? Din incompetență? Sau din alte motive? Există, oare, în America forțe ascunse care ar vrea o criză a libertății? Dacă sunt, care sunt? Pe urmă, ce răspunderi are America însăși în pregătirea și finanțarea unor teroriști? Cât de întemeiată e afirmația că bin Laden a fost, inițial, adică în timpul invaziei ruse din Afganistan, finanțat de CIA, că, pregătit să fie o armă împotriva rușilor, el s-a întors împotriva americanilor? Cât de serioasă e bănuiala că o optică superficială asupra realităților din Balcani a făcut din NATO un sprijinitor vremelnic al fundamentalismului islamic în Bosnia și în Kosovo? Cât de corectă e, mai ales, bănuiala că fundamentalismul islamic împinge lucrurile spre un război religios, încercând să prezinte ca „sfântă" ura împotriva Americii, în timp ce, speriați de o asemenea perspectivă dezastruoasă, a ciocnirii civilizațiilor, America și aliații ei occidentali încearcă din răsputeri să separe Islamul de terorism? Câte întrebări, atâtea ipoteze Câte ipoteze, atâtea incertitudini Câte incertitudini, atâtea posiblități de a merge cu raționamentele pe o cale greșită. Obișnuită cu inerția progresului, lumea civilizată s-a trezit, brusc, în fața unui orizont atât de tulbure încât seamănă cu un zid. Ce e dincolo? Apocalipsa, de care, iată, se vorbește iarăși? Sau o relaxare în care ceea ce s-a întîmplat la 11 septembrie va rămâne o cicatrice a memoriei? A revenit violent în actualitate Nostradamus. Extravagante până mai ieri, prezicerile lui concurează acum Biblia, de Octavian PALER E limpede că România nu poate rămâne în afara acestor neliniști mondiale. E, probabil, prima oară că mapamondul se dovedește, într-adevăr, un „sat planetar". Când imperiul roman și-a început declinul, existau continente întregi care nu știau nici măcar ce știau barbarii, că exista Roma, apărată de zidurile ridicate de Aurelian. Când a doua Romă, „Roma roșie", Moscova, a vrut să extindă imperiul său ideologic, cei care erau în afara „lagărului" și-au putut vedea de treburi liniștiți. Acum, nu cred să mai existe undeva vreun refugiu unde indiferența e posibilă. Primul rezultat al tragediei americane este globalizarea totală a angoaselor. Dar ce trebuie să facă România într-o asemenea situație? Primul pas a fost făcut. Și e bine că a fost făcut. Ne-am alăturat, în griji și în dorințe, lumii civilizate. Ne-am alăturat luptei împotriva terorismului. Dar cum să definim corect terorismul? Nu o dată, teroriștii au fost socotiți, de unii, „eroi", iar de alții, „bandiți". Teroriștii albanezi din UCK au fost, nu prea demult, văzuți de NATO și de diverse voci de la noi ca „apărători ai drepturilor omului". Bascii care pun bombe în Spania, irlandezii care însângerează diferența dintre catolici și protestanți, kurzii care vor un stat kurd, cecenii care vor o Cecenie ruptă de ruși se consideră nu teroriști, ci militanți pentru un ideal. Toate aceste complicații și amestecuri de perspective nu pot face din diplomație, în acest moment, ceva simplu, în genul modului cum a rezolvat Alexandru cel Mare nodul gordian. Problema e dacă avem noi mințile necesare pentru a dovedi că, azi, inteligența e arma cea mai puternică. I Statele Unite amenințate de noi atacui Celule teroriste, care prezintă „o amenințare foarte gravă“, ar putea fi pregătite să comită noi atentate în Statele Unite, în special în cazul lansării de represalii militare, a avertizat ieri ministrul american al justiției, John Ashcroft, citat de AFP. „Credem că este posibilă comiterea de noi acte teroriste, iar noi trebuie să facem tot ceea ce ne stă în puteri a le împiedica“, a afirma croft. „Alți teroriști, care p , planuri, se pot găsi în țari gătiți să acționeze. Există nunțare foarte gravă, iar ace poate amplifica în cazul i Statele Unite lansează repr a adăugat el. • Doina . La Gala Canină au venit și hingherii Ei au fost însoțitori ai mascotei lor Conform plăcuțelor stradale, Nicolae Iorga s-a născut cînd 4% avea cinci ani pagina Centrul de educare canină a organizat sîmbătă, 29 septembrie, a treia ediție a Galei Canine. La spectacolul care s-a desfășurat pe hipodromul din Parcul „Nicolae Romanescu“ au participat atît cîini de rasă, cît și comunitari. La concurs s-au prezentat cîini din fiecare rasă participantă, dintre care au fost selectate exemplarele care păstrau cel mai bine caracteristicile rasei. Aceștia au participat ulterior la concursul canin. Cîștigătorul acestei ediții a Galei Canine a fost un pechinez în vîrstă de un an. Pentru locul doi, atît juriul, cît și publicul prezent pe hipodrom l-au ales pe Arkan, mioriticul care cîștigase ediția trecută a galei, iar locul al treilea a fost cîștigat de un doberman. O altă secțiune a concursului a reprezentat-o gala celor mai frumoși cîini comunitari. în timpul galei maidanezilor au apărut pe hipodrom și cîțiva membri ai echipei de ecarisaj. Stăpînii patrupezilor s-au liniștit cînd au aflat că aceștia nu sînt în timpul serviciului, ci au venit să participe la concurs cu mascota Centrului de Ecarisaj din Craiova, o cățelușă care are o poveste deosebită. Ea a fost salvată de către hingheri, de la o familie care voia să îi dea foc împreună cu puii ei. Vecinii stăpînilor au chemat hingherii, care au salvat cîinii, au găsit familii adoptive pentru căței, iar pe cățelușă au păstrat-o ei. • Mihaela PAPA Primăria Craiova - corigentă la istorie a americancă de origine român, a angajat un asas să li ucidă soțul Cotidianul american The Morning Call publică în ediția sa de sîmbătă povestea unei americance de origine română condamnată la patru ani închisoare pentru că a încercat să-și omoare soțul, plătind un asasin de profesie. Nancy Golden, de 23 de ani, din Bem Ville7 Pensylvania, și-a recunoscut fapta petrecută în urmă cu un an, dar a declarat în fața judecătorului federal că mariajul său ajunsese într-o asemenea stare încît simțea că viața îi era pusă în pericol. „M-a amenințat de nenumărate ori cu pistolul sau chiar că îmi va omorî familia, îmi spunea că voi scăpa de el doar dacă va muri sau va ajunge la închisoare“, a deda ca, fiica unor imigranți Bărbatul căruia Nancy 20.000 de dolari și una de epocă pentru uciderea său era, de fapt, polițist. " și-a recunoscut fapta, j atitudinea cooperantă și a unei anchete declanșate pertrit arestarea soțului său, Kenneth Golden, acuzat de trafic de droguri și proxenetism, au făcut ca sentința să fie redusă la patru ani închisoare, fiind inclusă și perioada de 13 luni în care Nancy s-a aflat în arest. La rîndul său, Kenneth Golden a fost condamnat la nouă ani de detenție într-o închisoare federală. (S.C.)