Gazeta de Sud, noiembrie 2001 (Anul 7, nr. 2033-2057)

2001-11-02 / nr. 2033

Cel mai mare baraj din Afganistan a fost lovit de bombe ambardamentele americane au avariat serios cel mai mare baraj din Afganistan, precum și centrala electrică adiacentă, lăsînd fără curent electric două importante orașe din sudul țării, a relatat agenția Afghan Islamic Press (AIP). Hidrocentrala electrică de la Karakai, în provincia Helmand, a fost bombardată miercuri după-amiază, iar furnizarea electricității pentru orașele Kandahar și Lashar Gah a fost întreruptă, a declarat un responsabil taliban. Ministrul educației, Amir Khan Muttaqi, a precizat ulterior că și barajul a fost puternic avariat. „Pentru moment, apa nu se scurge, dar orice nou atac poate distruge barajul. Acest lucru ar produce inundații și ar pune în pericol mii de vieți", a adăugat ministrul. B RFI a dezvăluit identitatea agentului CIA care s-ar fi întîlnit cu bin Laden Postul de radio francofon Radio France Internationale (RFI) a dezvăluit, ieri identitatea unui agent al CIA care, potrivit informațiilor postului, sar fi întîlnit la Dubai cu Osama bin Laden, presupusul comanditar al atentatelor din 11 septembrie din SUA. Potrivit AFI, Larry Mitchell, agent local al CIA, l-ar fi vizitat pe miliardarul de origine saudită la 12 iulie 2001, la spitalul american din Dubai, din Emiratele Arabe Unite, cu două luni înainte de atentate. Acest agent, specialist în lumea arabă, ar fi fost rechemat în Statele Unite la 15 iulie, afirmă RFI. Cotidianul francez Le Figaro a anunțat, la rîndul său, în ediția de miercuri, că presupusul terorist a primit îngrijiri la spitalul din Dubai, pentru calculi renali, informație dezmințită de spital și de CIA. „Este o absurditate totală", a declarat, miercuri, la Washington, un purtător de cuvînt al CIA, Anya Guelsher. Peste 70 de avocați pakistanezi se alătură jihadului Peste 70 avocați pakistanezi au anunțat ieri, după o reuniune publică, faptul că vor lua parte la războiul sfînt (jihad) împotriva Statelor Unite, promițînd, în primul rînd, că vor acorda asistență talibanilor în probleme legale. „Vom lua parte la jihad alături de talibani", a declarat Zahoor Ahmed Shawani, președintele baroului din Quetta, orașul de reședință al provinciei Balucistan (vestul Pakistanului), nu departe de frontiera cu Afganistanul. „Lumea musulmană nu trebuie să permită Statelor Unite săși continue atacurile împotriva Afganistanului". „Avocații din Quetta sunt, acum, de partea talibanilor. Noi îi vom ajuta", a afirmat Abdul Aziz Khilji, unul dintre avocații renumiți din Quetta. „Noi practicăm dreptul de multă vreme și nu există vreo dovadă că talibanii sînt răspunzători de atacul terorist (comis pe 11 septembrie în Statele Unite)", a adăugat el. 2 NAȚIONAL/INTERNAȚIONAL GAZETA de SUd, Vineri, 2 noiembrie 2001 Adrian Năstase: „România poate asigura legătura între Europa Centrală și de Sud“ Asigurarea unei stabilități a Europei de Sud-Est și crearea unei lgături între regiunea centrală europeană și cele două state membre NATO, Turcia și Grecia, sînt esențiale, în condițiile în care terorismul se manifestă și în zona sudică, a declarat miercuri seară primul ministru Adrian Năstase la sfîrșitul întîlnirii cu adjunctul secretarului american al apărării, Paul Wolfowitz. Premierul a arătat că România și Bulgaria ar putea asigura legătura între Europa Centrală, țările din grupul Vișegrad și Turcia. „In condițiile în care există o zonă sudică a terorismului, este esențial să asigurăm stabilitatea Europei de Sud-Est, creînd o punte formată din România și Bulgaria între zona centrală europeană și cele două state membre NATO, Turcia și Grecia. Există acest vid de acoperire între Europa Centrală, țările din primul val și Turcia, ca avanpost pe zona de sud“, a spus Năstase. Adrian Năstase și Paul Wolfowitz au discutat, în cadrul întîlnirii, despre procesul de aderare a României în structurile nordatlantice, precum și despre importanța parteneriatului strategic româno-american. Ministrul afacerilor externe, prezent la întîlnire, a afirmat că interesul american pentru acordul strategic cu România a fost relansat, în special în urma discuțiilor de marți cu secretarul de stat Colin Powell. „Candidatura României pentru NATO se relansează în modul cel mai clar. Este foarte important că veștile bune din România au ajuns și la Washington deoarece America are un grad mai mare de inerție și e nevoie de mai mult timp pentru ca veștile bune sau proaste dintr-o țară să ajungă aici“, a spus Geoană. Primul ministrul Adrian Năstase efectuează, în perioada 29 octombrie-8 noiembrie, un turneu oficial de 11 zile în Canada, Statele Unite ale Americii și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord. Președintele rus se declară tentat să răspundă terorismului cu propriile arme reședintele rus, Vladimir Putin, a declarat ieri în cursul unei reuniuni la Kremlin, că este foarte greu să reziste tentanției de a răspunde terorismului cu propriile sale arme, inclusiv în Cecenia. Teroriștii se comportă într-un mod crud și nemilos, fără să respecte nici o normă de drept sau de morală și este „foarte greu să rezist tentației de a le răspunde cu propriile lor mijloace", a declarat Putin în fața președinților Curților constituționale din Europa. „Dar sîntem obligați să apărăm fără încetare drepturile și libertățile, (...) chiar ale locuitorilor Ceceniei, prin crearea unor condiții de viață normale", a adăugat președintele rus. „Rusia a întîlnit mai devreme decît alte țări sistemul organizat al terorismului", a afirmat Vladimir Putin, amintind conflictul cu republica separatistă din Caucaz, unde pe 1 octombrie 1999 au fost trimise trupe ruse, în cadrul unei operațiuni antiteroriste. Nu s-au redus riscurile unui nou atac terorist Riscurile ca un atac terorist să fie comis împotriva Statelor Unite sau cel ca și mai multe persoane să fie contaminate cu liderlul antrax nu s-au redus, a afirmat miercuri Attorney general (ministrul american de justiție) John Ashcroft. „Nu pot spune populației că au scăzut riscurile referitoare la maladia antraxului sau la alte atacuri teroriste", a declarat Ashcroft întro conferință de presă la Washington. Ashcroft a informat, luni seara, despre o amenințare credibilă cu atentate împotriva Statelor Unite sau împotriva intereselor americane în lume, dar nu a fost în măsură să precizeze ținte specifice. In urma acestui anunț, pe întreg teritoriul american, precum și în cadrul reprezentanțelor americane din străinătate, sau suat măsuri sporite de securitate, starea de alertă generală fiind în vigoare de la atentatele din 11 septembrie. De asemenea, populația a fost sfătuită să fie și mai vigilentă. O invazie terestră de proporții ar putea avea loc la primăvară O invazie terestră de proporții în Afganistan ar putea avea loc în primăvara anului viitor, informează, citînd surse de la Pentagon, cotidianul britanic The Guardian. Pînă atunci, aliații vor continua să trimită grupuri mici de comando în teritoriile controlate de talibani și să se folosească de aviație, scrie Guardian. Scopul principal este capturarea lui Osama bin Laden și a membrilor rețelei sale, mai mult decît înlocuirea regimului de la Kabul. Planurile unei invazii de proporții sînt discutate în acest moment la Pentagon și foarte aproape de a fi avizate de președintele George W. Bush, precizează cotidianul britanic. Aceste informații sînt în contradicție cu unele opinii exprimate recent de mai mulți oficiali militari americani și britanici. Aceștia au avertizat că bombardamentele au provocat mai multe victime în rîndul civililor și au propus ca intervenția militară să aibă loc cît mai repede, chiar în următoarele săptămîni. In Afganistan, după 25 de zile de bombardamente, talibanii nu par a avea probleme deosebite și opun o rezistență la care aliații nu se așteptau, adaugă Guardian. Cea mai mare centrală electrică afgană, scoasă din uz ca mai importantă centrală electrică din Afganistan este scoasă din uz, după ce a fost vizată de un bombardament american, iar două orașe principale ale țării au rămas fără curent electric, au afirmat ieri talibanii. Centrala Karaki, din provincia Helmand, a fost bombardată, miercuri după-amiază, lăsînd fără curent electric orașele Kandahar (din sud-estul țării) și Lashkargah (din sud), a anunțat agenția Bakhtar, agenție de presă oficială a talibanilor. Complexul electric, situat la aproximativ 90 de kilometri nord-vest de Kandahar, se află în apropierea celui mai mare baraj din Afganistan, care se numește și el Kajaki. PC O mie de războinici tribali pakistanezi au intrat în Afganistan mie de războinici din triburile pakistaneze au intrat ieri în Afganistan, pentru a se înrola, alături de talibani, în jihadul (războiul sfînt) împotriva Statelor Unite, au relatat martori oculari. Ei au trecut granița prin districtul Bajaur, din nordul provinciei aflate la granița de nord-vest, cu ajutorul a 50 de vehicule, au declarat sursele citate. De cealaltă parte a frontierei, în provincia afgană Kunar, îi așteptau vehicule ale talibanilor. Războinicii erau conduși de Maulana Mohammad Ismail, unul dintre liderii Tehreek Nifaz-e-Sharia Mohammadi (TNSM - Mișcarea pentru stricta aplicare a legii islamice). Pagină realizată cu informații furnizate de Agenția MEDIAFAX Premierul s-a întîlnit cu președintele SUA Premierul Adrian Năstase s-a întîlnit ieri la Casa Albă cu președintele Statelor Unite, George W. Bush, cu prilejul turneului oficial pe care îl efectuează, a declarat purtătorul de cuvînt al guvernului, Claudiu Lucaci, întrevederea cu președintele Bush nu era programată, iar agenda oficială a premierului prevedea, la ora locală 10.00, o depunere de coroane la cimitirul Arlington din Virginia. Acest moment al vizitei va fi reprogramat, pentru că întrevederea cu președintele Bush a avut loc la 10.10, ora locală (17.10 ora României), întrevederea premierului cu șeful executivului american a avut loc în Biroul Oval. Premierul Năstase a discutat în sistem de videoconferință cu vicepreședintele Richard Cheney deoarece acesta se află într-un loc sigur, măsura fiind luată în urmă cu două zile, din cauza existenței unor noi amenințări teroriste. FMI a aprobat încheierea unui nou acord stand-by cu România Consiliul Director al Fondului Monetar Internațional (FMI) a aprobat încheierea unui nou acord stand-by cu România, în valoare de 380 de milioane de dolari, a declarat miercuri seară primul ministru Adrian Năstase. Acordul încheiat cu FMI se va derula 18 luni, urmînd să expire în luna martie 2003. Premierul Adrian Năstase a apreciat că încheierea unui nou acord de împrumut cu Fondul Monetar Internațional demonstrează credibilitatea României în relația cu instituțiile financiare internaționale. Ministrul finanțelor publice, Mihai Tănăsescu, a afirmat că aprobarea acordului de către Consiliul Director al FMI arată că România a înregistrat în acest an progrese semnificative în domeniul macro-economic și în aplicarea reformelor structurale. „Au fost comentarii legate și de faptul că pînă acum am avut cinci eșecuri în relația cu FMI, dar toată lumea a fost convinsă că acest program de 18 luni va fi finalizat“, a spus Tănăsescu. Ministrul afacerilor externe a declarat, la rîndul său, că încheierea acordului cu FMI va avea efecte și în ceea ce privește interesul investitorilor americani față de mediul de afaceri din România. „Companiile și băncile americane și-au recăpătat apetitul pentru a investi în România, ținînd cont și de vestea bună primită de la FMI“, a afirmat Geoană. Consiliul Director al Fondului Monetar Internațional a discutat miercuri un nou acord stand-by cu România, în condițiile în care vechiul acord a expirat la sfîrșitul lunii februarie a acestui an fără să fie finalizat. Mihai Tănăsescu Mahmoud Ahmad Hamoud va pleca în Liban Fostul consul onorific al Libanului la Chișinău, Mahmoud Ahmad Hamoud, suspectat că ar avea legături cu gruparea Hezbollah, a declarat că va părăsi vineri dimineața Republica Moldova. El a precizat că va pleca în Liban, pentru a informa guvernul său despre acuzațiile care i se aduc, urmînd apoi să facă un turneu în țările arabe în același scop. Referindu-se la faptul că autoritățile române l-au declarat indezirabil în România, Halmoud a spus că nu s-a așteptat la o astfel de decizie. „Nu voi putea să merg în România să demonstrez că sînt nevinovat“, a spus el. Fostul consul onorific a declarat că a lăsat la Chișinău mai mulți avocați care să demonstreze că nu se face vinovat de acuzațiile care i se aduc și că nu are legături cu Hezbollah. Autoritățile de la Chișinău au dispus, săptămîna trecută, expulzarea din țară a lui Mahmoud, acuzat de apartenență la gruparea Hezbollah și de desfășurarea unor activități criminale, inclusiv pe teritoriul României. SRI a dat publicității faptul că fostul consul onorific libanez la Chișinău, acuzat de apartenență la Hezbollah, a încercat să contacteze, în timpul cît a stat în România, oficiali de la București, pentru a stabili relații personale cu aceștia, cu posibile finanțări ilegale. Mahmoud a anunțat marți că dorește să vină în România și că a depus actele pentru obținerea vizei la consulatul de la Chișinău. Cetățeanul libanez Mahmoud Ahmad Hammoud are interdicție de a intra în România, a declarat ieri la Brașov, ministrul de interne, Ioan Rus. Congresmanul Tom Lantos este mulțumit de progresele României Premierul Adrian Năstase s-a întîlnit miercuri, la Washington, cu congresmanul american Tom Lantos, cu care a discutat mai multe subiecte, printre care și Legea statutului maghiarilor, informează un comunicat al guvernului, întrebat, în conferința de presă ce a urmat întîlnirii, ce părere are despre Legea statutlui, Lantos a spus că nu crede că aceasta poate fi de ajutor. „Consider că este extrem de important ca evoluția spre o nouă Europă să fie deschisă și orientată spre viitor“, a ’afirmat congresmanul american. El s-a declarat mulțumit de progresele pe care România le înregistrează în mai multe domenii și a declarat că dorește să ajute țara noastră în măsura posiblităților. Premierul Năstase a spus că Tom Lantos este un vechi prieten, care reprezintă cu multă distincție interesele unei zone destul de complicate în Statele Unite. „Am trecut împreună prin numeroase etape, dintre care unele extrem de complicate. Am învățat cu toții mult în această perioadă de tranziție“, a afirmat primul ministru. El a adăugat că a discutat cu congresmanul american probleme de actualitate. Ministerul Industriei a realizat strategia de dezvoltare a petrochimiei Ministerul Industriei și Resurselor va prezenta guvernului, peste două săptămîni, o strategie de dezvoltare a industriei petrochimice din România, a declarat ieri ministrul de resort Dan Ioan Popescu. „în condițiile în care consumul anual de țiței al României este de aproape 13 milioane de tone, iar capacitatea reală de rafinare nu depășește 12 milioane de tone, trebuie să ne gîndim foarte bine cum vom utiliza cele șase milioane de tone de țiței pe care România le produce în fiecare an“, a spus Dan Ioan Popescu. Ministrul a precizat că, de la 1 noiembrie, mai mult de jumătate din producției de țiței a SNP PETROM urma să fie repartizată rafinăriilor private, în funcție de capacitatea acestora. „Există, însă, două condiții pentru ca SNP, singura companie care extrage țiței din România să livreze aceste cantități rafinăriilor private. Prima ar fi ca produsele petroliere rezultate în urma rafinării de către operatorii privați a țițeiului primit de SNP să fie vîndute doar pe piața internă, iar a doua se referă la achitarea în termen de 60 de zile a contravalorii țițeiului livrat“, a mai spus Popescu. Strategia de dezvoltare a sectorului mai prevede creșterea schimburilor de produse petroliere între rafinăriile din România, precum și repornirea instalațiilor petrochimicen mod special a celor de la PETROIDIA și ARPECHIM. „Dori ca prin această strategie, indus petrolieră să se dezvolte coere, indiferent de forma de proprietate pentru a rezista mai bine provifcărilor ridicate de globalizarea industriei petrroliere mondiale“, a mai spus Dan Ioan Popescu. „Trebuie să trecem pestre orgoliile de companie altfel, dacă lucruruile merg ca azi, vom ajunge în 2007 să importăm peste opt milioane d tone țiței/an. Trebuie să ne dezvoltăm integral, întrucît sîntem prea mici, în acest moment, pentru a face față competiției de pe plan regional și internațional, a afirmat președintele Consiliului de Administrație al Grupului ROMPETROL, Dinu Patriciu. El spune că următorii trei ani vor fi hotărîtorii pentru viitorul industriei petrol yliere din România. „Dacă în acest moment ROMPETROL și PETROM realizează împreună o clijură de afaceri de circa 2,8 miliarde de dolari, în condițiile în care" compania maghiară MOL are și cifră de afaceri consolidată de 2,4 miliarde dolari, iar grupul austriac OMV de 4,6 miliarde de dolari, trebuie să recuperăm acest handicap, ținînd cont de faptul că România extrage șase milioane de tone țiței anual, în timp ce Ungara și Austria nu dispun de rezerve de r țiței“, a mai spus Patriciu. i Procurorii au retras acuzațiile aduse generalilor Paul Vasile și Florian Caba Parchetul Curții Supreme de Justiție a hotărît scoaterea de sub urmărire penală a generalilor Paul Vasile și Florian Caba, inculpați pentru implicare în reprimarea manifestațiilor în timpul revoluției din decembrie 1989, de la Timișoara, a declarat ieri procurorul Ingrid Petcu, purtător de cuvînt al Ministerului Public. Procurorii militari au stablit că uciderea celor două persoane și rănirea altor cinci, pentru care generalul Paul Vasile a fost acuzat, a fost accidentală, fiind produsă ca urmare a ricoșeurilor gloanțelor focurilor de avertisment. Potrivit magistraților militari, în 17 decembrie 1989, la ora 20.30, maiorul Paul Vasile a coordonat misiunea de recuperare a cinci transportoare blindate, blocate de demonstranții anticomuniști în Calea Girocului din Timișoara. Deoarece la intersecția Căii Girocului cu strada Lidia manifestanții ridicaseră baricade, mr. Paul Vasile a dispus formarea unui dispozitiv de apărare în semicerc, în jurul a două TAB-uri, în poziție de luptă. Atunci, potrivit sursei citate, s-a creat o ambuscadă, în militarii în termen fiind aruncate diverse obiecte metalice de la etajele caselor din apropiere, precum și sticle incendiare. Pe acest fond, militarii au tras focuri de avertisment, gloanțele ricoșînd din asfalt și clădiri, astfel că au fost ucise două persoane. Procurorii militari au stabilit că nici generalul Florian Caba, fost adjunct al comandantului Armatei a IV-a Cluj, nu se poate face vinovat de instigare la omor deosebit de grav. Caba a fost acuzat că ar fi ordonat subordonaților săi, în 20 decembrie 1989, să tragă în persoanele care manifestau împotriva regimului Ceaușescu, în urma focului executat fiind ucise două persoane. Ca urmare a verificărilor, procurorii Secției Parchetelor Militare au constatat că, în timpul revoluției, Florian Caba era un ofițer de legătură, mai exact un intermediar între cel care dădea ordinul și cei care îl executau. Potrivit regulamentului militar, un intermediar nu poate f tras la răspundere.