Gazeta de Sud, ianuarie 2002 (Anul 8, nr. 2080-2104)

2002-01-03 / nr. 2080

2 EVENIMENT Taximetriștii craioveni și-au negociat tarifele Craiovenii care au apelat la serviciile de taximetrie în noaptea de Revelion au scos din buzunare cam de trei ori mai mulți bani decît de obicei. Pirați sau taximetriști cu acte, majoritatea și-au modificat tarifele în funcție de client și de „mica înțelegere". Distanța parcursă nu prea conta, iar sumele solicitate rar scădeau sub 50.000 de lei. Craiovenii care se încăpățînau să meargă conform tarifelor afișate pe ceas se trezeau fie cu portiera trîntită în nas, fie cu un răspuns gen: „Ce vrei, domnule, e noaptea de Revelion. Dacă nu-ți convins, mergi pe jos sau caută altă mașină!" în prima zi a anului nou, unii taximetriști au revenit la tarifele standard, iar alții și-au păstrat măcar pentru cîteva ore tariful de sărbătoare. (C.C.) Ambulanța Slatina a lucrat la foc continuu adrese sanitare de la Serviciul de Ambulanță Slatina au intervenit în 73 de solicitări în ultima zi a anului trecut și în prima zi a acestui an. Cele mai multe solicitări au constat în dereglaje intestinale, come alcoolice (patru cazuri), fracturi de membre superiore și inferioare cauzate de polei, dischinezii biliare, accidente vasculare. De asemenea, în prima zi a noului an, cadrele sanitare au intervenit și într-un caz de intoxicație cu monoxid de carbon, unde o întreagă familie a fost la un pas de moarte din cauza neatenției la folosirea unei centrale termice. (M.M.) C Picioare și mîini rupte în prima noapte a anului oleiul a reprezentat un pericol și în zilele de 1 și 2 ianuarie 2002. Din cele aproximativ 50 de cazuri, cîte s-au înregistrat la Camera de gardă chirurgie-ortopedie a Spitalului Județean Slatina, majoritatea au constat în fracturi cauzate de polei. In perioada menționată au avut loc și trei accidente rutiere, soldate cu răniți care au prezentat fracturi de membre superioare și inferioare. Totodată, s-au înregistrat și două cazuri care au necesitat intervenția medicilor de la secția ORL a spitalului slătinean. (M.M.) Lovit cu halba în cap aniel Becheru, de 31 de ani, din municipiul Tîrgu Jiu, își poate pierde viața în urma unei lovituri primite în cap cu o halbă de bere. Pe 30 decembrie 2001, tînărul era într-un bar din apropierea domiciliului, privind, cum cîțiva amici își încearcă norocul la pokerul mecanic. Unul dintre jucători s-a ridicat de la masă și, din senin, l-a lovit pe Daniel cu o halbă în frunte. Internat în comă la spitalul din localitate, Daniel a fost transferat la Spitalul Clinic nr.1 Craiova, unde a fost supus unei explicate intervenții chirurgicale pentru U-1 I dUIVUIU VIUIU. Poliția întreprinde cercetări în vederea identificării și sancționării agresorului. (A.D.) Benzina s-a scumpit Stațiile PECO-PETROM din județul Mehedinți și-au aliniat prețurile la carburanți. Prețul benzinei Premium fără plumb a crescut cu 350 de lei, prețul actual fiind de 17.600 lei/l, și tot cu 350 de lei a crescut și prețul la benzina Euro Premium, care a ajuns la 20.200 lei/l. Cu 450 de lei a fost majorat prețul benzinei Premium, care a urcat la 17.850 lei/l, dar și benzina Premim Plus aditivată -18.000 lei/l și benzina Super Plus, al cărei preț a urcat la 17.700 lei/l. Nici prețul motorinei nu a scăpat de această mărire, urcînd la 14.750 lei/l. Cu aceeași sumă s-a majorat și prețul la Euro Diesel, acest tip de carburant putînd fi cumpărat de la 1 ianuarie cu 16.850 lei/l. Scumpirea carburanților auto a fost determinată de creșterea accizelor pentru produsele petroliere. (D.L.) PD GAZETA de SUD, Joi, 3 ianuarie 2002 La Tîrgu Jiu, sub Poarta Sărutului Șapte perechi și-au unit destinele la cumpăna dintre ani Centrul municipiului Tîrgu Jiu a intrat în stare de asediu cu o oră înainte de trecerea în noul an, zeci de petarde explodînd la fiecare pas. Cîteva mii de oamenii au pornit din cartierele mărginașe înspre Piața Prefecturii pentru a fi împreună la focul de artificii și pentru a ciocni un pahar cu șampanie. Cu mic, cu mare, tîrgujienii au urmărit spectacolul de steluțe care a durat peste șapte minute și pe care primarul promisese că îl va transmite și la radio, în Piața Prefecturii, dar și pe bulevardul Constantin Brâncuși nu mai aveai unde să arunci un ac, în special după ora 0.30, cînd sute de cetățeni s-au îmbulzit spre Parcul Central, pentru a fi martorii unui eveniment unic: călătoria în grup a șapte cupluri. în urmă cu o lună și jumătate, primarul Florin Cîrciumaru anunța că va cununa doi tineri în noaptea de Anul Nou, sub Poarta Sărutului. Pînă la urmă au fost șapte cupluri care nu au vrut să scape ocazia de a se cununa într-o astfel de noapte și sub privirile unui oraș întreg. Recompense... Pentru a se evita aglomerația, a fost evacuată parcarea de la Piața Centrală, loc în care au avut acces doar mașinile nuntașilor, împodobite corespunzător. Alaiul format din cupluri, rude și prieteni, aproximativ 150 de persoane, s-a îndreptat spre parc. Aici, pregătirile erau în toi, primarul Florin Cîrciumaru, împreună cu personalul aferent așteptînd să îndeplinească formalitățile. Cu toate că a declarat că va apela și la viceprimari pentru a-i ajuta, primarul a monopolizat camerele de luat vederi, Vicele Ioan Roman Bărbuți secondîndu-i din umbră. Ca pe bandă rulantă, tinerii au spus cîte un „DA!“ militărește, în ritmul impus de primar, acesta isprăvind oficierea căsătoriilor în mai puțin de o oră. Fiecare cuplu a primit cîte o diplomă de onoare, un tort și o sticlă de șampanie. Nu au fost probleme în ceea ce privește asigurarea bunei desfășurări a evenimentului, jandarmii asigurînd liniștea și ordinea. Tot la datorie, în Parcul Central s-au aflat și 30 de măturătoare, angajate ale Direcției de Servicii Comunale Tîrgu Jiu. Acestea au fost recompensate de Florin Cîrciumaru cu cîte o cupă de șampanie. • Eugen MĂRUȚĂ Mimi au semnat certificatul de căsătorie în fața presei Primarul Florin Cîrciumaru a verificat identitatea tinerilor în noaptea de Revelion Prin punctul de frontieră Porțile de Fier I a trecut un singur român Așteptată cu ceva emoție de către vameșii și polițiștii de frontieră de la PCTF Porțile de Fier I, noaptea dintre ani nu a fost cu nimic mai deosebită decît celelalte 364 de zile ale anului. Deși se așteptau la un aflux de români către țările din spațiul Schengen, numai un singur turist a trecut prin punctul de frontieră, după miezul nopții, pe sensul de ieșire din România. Șefa punctului de control pentru trecerea frontierei de la Porțile de Fier I, col. Tamara Țintă, de la Poliția de Frontieră Mehedinți, a fost prezentă pentru a preîntîmpina orice probleme ce s-ar fi putut fvi, legate de trafic. Nu a fost însă cazul, doar o familie de români, plecați în urmă cu mulți ani în Spania, trecînd frontiera, în jurul orei 0.30, pe sensul de întoarcere în țară, pentru a petrece sărbătorile acasă. „Sîntem din Strehaia și am venit să facem Anul Nou acasă. Ne bucurăm că au fost eliminate vizele pentru noi, românii, și acesta este un semn bun. Vom sta în România pînă după sărbători, iar apoi ne vom întocmi î. Spania. Sărbătorile sînt mult mai frumoase la noi, chiar dacă spaniolii au mai multe lumini pe străzi“, a declarat Cristian R, primul român care a intrat în țară pe la PF I, din spațiul Schengen, în noaptea de Revelion. Toate informațiile pot fi obținute la punctul de trecere a frontierei Polițiștii de frontieră mehedințeni au fost instruiți asupra normelor care se vor aplica, de la începutul acestui an, celor ce trec frontiera, Ministerul de Interne publicînd un ghid de călătorie în acest sens. Ghidul cuprinde date legate de condițiile de călătorie, sumele și actele necesare, normele de conduită și legislative din statele europene. Totodată, sunt incluse recomandări pentru cazurile de forță majoră, precum și adrese și telefoane utile din țară și din străinătate. Începînd cu 1 ianuarie 2002, cetățenii români posesori de pașapoarte valabile pot călători fără vize în Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Islanda, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Spania și Suedia, pentru sejururi care nu depășesc 90 de zile pe durata unui semestru. Depășirea cu o singură zi a perioadei menționate reprezintă ședere ilegală și poate atrage dupa sine interzicerea intrării în spațiul Schengen pentru o perioadă cuprinsă între cinci și zece ani. Cetățenii români au obligația să respecte legile aplicate în statele în care călătoresc. Autoritățile statelor europene cer ca pașaportul cetățeanului român să fie valabil timp de șase luni de la data plecării din țară, cu excepția Danemarcei, unde termenul este de numai trei luni. Fiecare român care pleacă în străinătate trebuie să cunoască nu doar adresa și telefonul ambasadei române din statul respectiv, regulile aeroportuare și vamale și orarul mijloacelor de transport, ci și însemnele autorității, modul de utilizare a serviciilor publice,"obiceiurile,"modelul cultural, expresiile uzuale și limbajul gestual specific țării de destinație, în acest sens, ghidul conține o scurtă prezentare a fiecărei țări din spațiul Schengen, incluzînd datele geografice, clima, organizarea statală, limba și moneda oficiale ale fiecărei țări. Polițiștii de frontieră le recomandă românilor care călătoresc în afara țării să aibă grijă de actele și banii de care dispun și să respecte interdicțiile impuse în locurile în care se află, dar și să fie politicoși, să folosească expresia „Vă rog“ și să zîmbească tuturor celor cărora le solicită ceva. Totodată, românii trebuie să se ferească de persoanele suspecte sau de cele care le cer diferite servicii (pentru a nu fi implicați în afaceri ilegale sau în trafic de droguri) și să păstreze curățenia stradală. în caz de forță majoră, cetățenii români trebuie să apeleze fie la autoritățile statului în care se află, fie la ambasada română, coordonatele reprezentanțelor diplomatice pe care România le are în țările din spațiul Lchengen fiind incluse în ghid. Potrivit polițiștilor de frontieră din Mehedinți, fiecare român ce va trece pe la Porțile de Fier I va primi un fluturaș cu informații și, la cerere, un ghid de călătorie. • Florin LORDĂ Puțini au dorit să părăsească România, în noaptea de Revelion Craiovenii s-au ținut de farse Un apel de pe un telefon mobil i-a pus pe jar pe pompierii militari craioveni în dimineața de luni, 31 decembrie. Un bărbat i-a anunțat că arde un magazin de haine în apropierea Spitalului Clinic nr. 1. Cum în astfel de cazuri focul poate face și victime, la fața locului s-a deplasat și echipa de paramedici a SMURD. După lungi căutări pe aleile cartierului 1 Mai, fără să găsească nici urmă de fum, pompierii l-au apelat pe cel care îi alertase să le indice exact locul incendiului. „La blocul 5 arde“, a reiterat bărbatul de la celălalt capăt al firului alarma. Numai că în fața blocului respectiv era liniște și nu ardea nici un magazin de haine. A fost o alarmă falsă. Cineva ne-a pus degeaba pe drumuri. Și acum, de Sărbători, se țin mii de glume proaste“, a spus cu năduf șeful echipajului pompierilor. • Relu GEORGESCU Mașinile pompierilor și ale SMURD au fost puse degeaba pe drumuri Un grup de tineri obsedați de calculatoare și-a petrecut Revelionul într-un cafe-internet din centrul Clujului. Originalul Revelion a fost pus la cale de mult timp, ca și locul de desfășurare al acestuia. Numărul celor sosiți la Cluj din Constanța, Zalău, Oradea, Sighetul Marmației, Tecuci sau Craiova le-a surprins însă și pe gazde. Pregătirile pentru noaptea dintre ani au fost minuțioase. Barul a fost garnisit cu băuturi, iar mesele au fost pline cu tot felul de bunătăți culinare. Prieteniile legate prin intemediul Internetului s-au strîns și mai tare pe ringul de dans, între un cocktail, o partidă de dans sau una de mîncare, fiecare a cedat, pe rînd, ispitelor și s-a refugiat, fie și numai pentru cîteva minute, în fascinanta lume a conversației electronice. Petrecerea a ținut pînă în zori. Fanii Internetului și-au promis că se vor revedea cît de curînd, primul prilej fiind chiar de sărbătoarea Sfîntului Valentin. (C.C.) Revelion în café-internet Prefectul de Mehedinți era să rămînă înzăpezit Județul Mehedinți este acoperit, mai mult de jumătate, cu un strat de zăpadă. Cele mai mari cantități se înregistrează în zonă localităților Vînju Mare, Cujmir, Vînători, unde stratul de zăpadă a atins 20-25 cm, Strehaia -15 cm și în zona de munte - 15 cm. Din această cauză, prefectul de Mehedinți, Dan Trancotă, a întîmpinat unele probleme în apropierea localității Vînători, în drum spre Drobeta Turnu Severin, după ce își petrecuse Revelionul împreună cu familia, la Vînju Mare și Cujmir. Dan Trancotă a rămas înzăpezit cu mașina, fiind nevoie de intervenția unui echipaj al Regiei de Drumuri Județene Mehedinți, care a facilitat circulația autoturismelor în zonă. Luni și marți, echipajele regiei au intervenit pe drumurile județene cu utilaje și materiale antiderapante, circulația desfășurîndu-se normal în Mehedinți. Circulația s-a desfășurat însă cu greutate în Drobeta Turnu Severin, în noaptea de Anul Nou, cînd stratul de polei care a acoperit arterele de circulație le-a dat mult de furcă șoferilor. Din fericire, nu s-au înregistrat accidente grave. Abia spre dimineață, utilaje ale serviciului specializat din cadrul primăriei și-au făcut apariția pe străzi și au împrăștiat materiale antiderapante. (F.S.) Dan Trancotă era cît pe ce să nu mai ajungă în căldurosu-i birou 300 de turiști au rămas blocați în stațiunea montană Rînca Din cauza zăpezii care a căzut din abundență, drumul către stațiunea montană Rînca a fost blocat în după-amiaza de 1 ianuarie, pe o porțiune de opt kilometri. Cu toate că angajații Direcției Drumurilor Județene au început lucrările de înlăturare a zăpezii imediat, aproximativ 300 de turiști care erau la Rînca pentru a serba trecerea dintre ani au rămas blocați. în ciuda faptului că viscolul nu s-a oprit și a îngreunat munca autogrederelor, se încearcă deszăpezirea drumului cît mai repede posibil. Cadrele Poliției Județene Gorj le-au transmis tuturor cetățenilor care au rămas blocați la Rînca să nu intre în panică și, mai ales, să nu încerce să coboare, decît după ce drumul va fi curățat complet. Căpitanul Ion Giugelea a spus: „Se lucrează de zor pentru deblocarea drumului și sperăm ca lucrările să fie terminate cît mai repede, în cazul în care rudele celor aflați la Rînca pot lua legătura cu ei îi rugăm să le atragă atenția de a nu face cumva greșeala să încerce să coboare. Cel mai bine este să aștepte pînă cînd grederele și frezele vor curăța drumul, în afară de cel de la Rînca, mai sunt drumuri blocate pe vnia Cărbunești-Turburea-Țînțăreni și Hurezani-Stoina-Crușeț.“ Și aici utilajele au fost puse în funcțiune pentru deszăpezirea șoselelor. (M.D.) Anul Nou călare pe un transportor blindat plin cu artificii Anul Nou a ajuns în garnizoana Someșeni, din județul Cluj, călare pe un transportor blindat plin cu artificii, evenimentul fiind cu atît mai deosebit cu cît, pentru prima dată în istoria Armatei a IV-a Transilvania, la petrecerea de Revelion au participat, alături de soldați și cei care au datoria de a-i instrui și pregăti pentru luptă. Și pentru că nici o petrecere nu e adevărată fără prezențe feminine, ofițerii au venit însoțiți de nevestele lor, care au reușit să alunge pentru o noapte spiritul cazon din incinta unității. La petrecerea de Revelion au participat militari în termen de la unități de infanterie, artilerie, cercetare și transmisiuni. Distracția a fost pe cinste, meniul mai bogat ca la o nuntă, iar muzica a reușit să încingă spiritele la maxim. Printre surprizele oferite soldaților s-a numărat și o tombolă, premiile constînd în permisii de cîte trei sau cinci zile, dar și în echipamente militare noi. La miezul nopții, în pocnetul focurilor de artificii, anul 2002 a fost adus în curtea unității călare pe un transportor blindat. Apariția neobișnuitului mesager al noului an a constituit apogeul petrecerii, surprinzînd întreaga asistență (MEDIAFAX)