Gazeta de Sud, februarie 2002 (Anul 8, nr. 2105-2128)

2002-02-01 / nr. 2105

Teatrul Național Craiova organizează „Zilele Caragiale“ eatrul Național Craiova va organiza, în perioada 8 -10 februarie, „Zilele l.l.Caragiale", manifestare care va fi marcată printr-un repertoriu axat pe reprezentări ale operei caragialiene. Manifestarea este la cea de-a XXII-a ediție, iar în acest an se integrează în programul național, Anul Caragiale, program susținut de Ministerul Culturii și Cultelor. Programul manifestărilor cuprinde puneri în scenă ale operei lui Caragiale („D'ale Carnavalului", „O noapte furtunoasă"), recitaluri de momente, versuri și parodii, acțiuni exegetice literar-teatrale, dar și premiere proprii ale unor piese de filiație și descendență caragialiană. In cele trei zile ale manifestărilor vor fi prezentate lucrări ale lui Eugen Ionescu, Tudor Mușatescu, Teodor Mazilu, Dumitru Dinulescu ș.a. Pe lîngă actorii Teatrului Național din Craiova va participa și colectivul Teatrului Național din București, care va prezenta „Mofturi la Union", adaptare de Liviu Dorneanu în regia lui Gelu Colceag. Sîmbătă, 9 februarie, va fi prezentată de către colectivul Teatrului Național din Tîrgu Mureș, piesa „Cîntăreața cheală" de Eugen Ionescu. T GAiDESTA de SUD, Vineri, 1 februarie 2002 2 NATIONAL/INTERNATIONAL O societate de transport austriacă i-a transformat pe șoferii săi în sclavi O firmă de transport din Austria, care face obiectul unei anchete internaționale, ținea „în sclavie“ sute de șoferi de camion din țările din estul Europei, inclusiv din România, pe care îi angaja ilegal, a anunțat miercuri Poliția de la Viena. KRALOWETZ GmbH, o firmă austriacă de transport al cărei sediu este la Luxemburg, este bănuită că a angajat ilegal șoferi din opt țări. Karl Kuhn, care conduce ancheta poliției austriece, a declarat că șoferii erau plătiți pe kilometru, ceea ce este ilegal, și lucrau fără permis și fară a fi declarați la Serviciul de securitate socială. „Li se acorda un buget pentru carburant și trebuia să plătească orice eventuală depășire. Contravențiile erau reținute din ceea ce se poate numi salariu“, a explicat Kuhn. „Mulți dintre ei aveau datorii față de firmă și erau astfel obligați să continue să lucreze pentru aceasta. Bănuim că este vorba de trafic de ființe umane, echivalent cu sclavia“, a spus el. Poliția a apreciat că 800-1.500 de șoferi, proveniți din țări din Europa de Est - Bulgaria, România, Republica Cehă și Slovacia - sunt sau au fost angajați ilegal de către KRALOWETZ. Rainer KRALOWETZ, acționar la KRALOWETZ, a negat că a angajat imigranți ilegali și a denunțat o „campanie de distrugere“ de către autoritățile germane, care, în opinia sa, au lansat ancheta. El a publicat pe site-ul Internet al firmei formulate administrative de securitate socială și de asigurări pentru a încerca să demonteze acuzațiile pe care le consideră „complet nefondate“. Karl Kralowetz, fratele lui Rainer și director al grupului KRALOWETZ, a fost arestat săptămîna trecută în Luxemburg, iar 120 de camioane ale firmei au fost sechestrate pentru nevoile anchetei. Potrivit lui Kuhn, Rainer Kralowetz și cei doi frați ai săi, Martin și Othmar, implicați și ei în conducerea firmei, „trebuia cel puțin să știe ceea ce se întîmpla, în cazul în care nu erau direct implicați“. Poliția austriacă a confiscat aproximativ 2.500 de dosare administrative din birourile firmei din Austria și din țările din Est, a declarat Kuhn. în urma acestei anchete, sindicatele austriece și luxemburgheze au cerut guvernelor europene să acționeze împotriva angajării ilegale a imigranților în industria transporturilor. Potrivit lui Georg Ebert, secretarul sindicatului austriac pentru transporturi (HTV), „80 la sută din firmele austriece de transport rutier nu au plătit salariile în conformitate cu legile“. Ministrul austriac al muncii, Martin Bartenstein, a recunoscut că folosirea muncitorilor ilegali este o problemă răspîndită în țara sa și a promis că va efectua controale mult mai stricte, iar pedepsele vor fi mai severe. Legea austriacă prevede că lucrătorii clandestini nu trebuie să facă obiectul unor acuzații, însă pot fi expulzați spre țara lor de origine. Angajarea mîinii de lucru ilegale poate fi pedepsită cu pînă la trei ani de închisoare. Bartenstein este de părere că o firmă care angajează imigranți clandestini la scară mare poate fi acuzată de trafic de ființe umane, pentru care se pot primi cinci ani de închisoare. 800-1.500 de șoferi din Bulgaria, România, Republica Cehă și Slovacia sunt sau au fost angajați ilegal Eddie Murphy pentru a cincea oară tată Actorul american Eddie Murphy și soția sa Nicole au anunțat, miercuri, la Los Angeles, nașterea celui deal cincilea copil al lor, o fetiță care a primit numele Bella Zahra. Mama și copilul se simt foarte bine, a anunțat purtătorul de afevent al soților Murphy. Micuța, care s-a născut marți într-un spital din Los Angeles, are 3,4 kilograme. Eddie și Nicole Murphy mai duparfyfqQ periați 2 ani, Myles, 10 ani, Shayne, șapte ani și Zola, doi ani. „Venirea pe lume a unui nou membru al familiei noastre ne umple de bucurie", au declarat cei doi părinți. Celebru pentru rolurile sale de comedie, cum au fost cele din filmele „Beverly Hills Cop", „The Nutty Professor" sau „Dr. Dolittle", Eddy Murphy, în vîrstă de 40 de ani, va lansa în curînd cea mai recentă producție a sa, „Showtime", cu Robert de Niro, un film despre incursiunile unor polițiști în lumea televiziunii. Primul salon de ciber-coafură din Italia s-a deschis la Florența rimul ciber-salon de coafură din Italia, în care clientele își lasă podoaba capilară pe mînile specialiștilor și în același timp pot naviga pe Internet, s-a deschis la Florența. în loc să răsfoiască ziare și reviste, clientele pot consulta drn liniște orice site, folosindu-se de un mouse fără fir, rezultatele fiind afișate pe un ecran cu cristale lichide (instalat în fața oglinzii). Lorenzo și Stefano Longo, proprietarii acestui cibersalon de coafură, pun, de asemenea, la dispoziția clientelor lor un program care le permite, dacă doresc, să afle cum vor arăta cu o anumită pieptănătură sau culoare înainte ca specialiștii să treacă la treabă. • Pagină realizată cu informații furnizate de MEDIAFAX P Silvio Berlusconi: „Chiar dacă voi fi condamnat, nu voi demisiona o perioadă, contactele cu , presa internațională și, mai ales, franceză, ca urmare a atacurilor la adresa sa după demiterea ministrului italian al afacerilor externe, Renato Ruggiero, foarte apreciat în Europa, în interviul acordat publicației Le Point, la scurt timp după cel apărut în Le Figaro, Berlusconi și-a reafirmat angajamentul proeuropean: „Pentru o țară ca a noastră, singura modalitate de a avea o influență asupra evenimentelor mondiale este să facem parte din Europa pe care o cunoaștem astăzi, capabilă să vorbească pe un singur glas, dotată cu o monedă unică și competențe în domeniile politicii externe și apărării“, a apreciat șeful guvernului italian. Președintele Consiliului italian, Silvio Berlusconi, a declarat, într-un interviu publicat ieri de săptămînalul Le Point, că nu va demisiona chiar dacă va fi condamnat de justiția din țara sa, care îl anchetează în mai multe cazuri de corupție. „Chiar dacă voi fi condamnat, nu voi demisiona. Nu trebuie niciodată să demisionezi“, a declarat el. Berlusconi a apreciat că șansele sale de a fi condamnat sunt la fel de mari ca și cele de a deveni comunist. El i-a acuzat, din nou, pe ,judecătorii roșii“ și justiția italiană, apreciind că aceasta se face vinovată de părtinire la adresa sa. Berlusconi este cel mai bogat om din Italia, proprietarul a trei posturi de televiziune, ori principalei edituri din țară și al mai multor ziare și este anchetat în mai multe cazuri de corupție, dar pînă în prezent nu a fost condamnat. „Am fost supus unei hărțuiri incredibile: 456 de percheziții, 1.350 de audieri, mai mult de un milion de documente fotocopiate“, a afirmat Berlusconi. El a precizat că nu știe încă dacă în martie va merge la Paris, la Salonul Cărții. „Nu știu dacă voi merge la acest salon, întrucît agenda mea pentru luna martie nu a fost stabilită“, a explicat premierul. Referindu-se la declarațiile ministrului francez al culturii, Catherine Tosca, potrivit cărora ea nu ar dori să-l întîlnească pe Berlusconi la acest salon, cu toate că Italia este invitatul de onoare al evenimentului. Silvio Berlusconi a afirmat că acest lucru „nu-l face să plîngă“. Șeful guvernului italian și-a sporit, în ultimă CU NUMAI 60.000 DE LEI VĂ abonați pentru luna februarie și puteți beneficia de unul din cele 17Í Douăzeci de premii a cîte 1 MILION DE LEI 65.000 DE LEI ȘI ECONOMISIȚI Noi sîntem la locul faptei! ...și întotdeauna la timp Iar în fiecare zi de marți aveți un cupon de mică publicitate gratuită! Trimiteți chitanțele de abonament pînă la data de 15 februarie și participați la tragerea la sorți.Abonații prin sistemul de distribuție al Galereie Sud nu este necesar să trimită chitanțele. Abonamentele se fac la sediul redacției, str. Ioan Maiorescu nr. 10, la Poștă, ROD1PET și prin difuzorii proprii. Relații la telefon: 051-412.253 SAPARD, declarații contradictorii La Bruxelles a fost semnat miercuri seară acordul anual pentru 2002 de finanțare SAPARD, la dispoziția României fiind acum încă 156 de milioane de euro, adăugate în cont celor de anul trecut (153 de milioane de euro). în cont înseamnă „în conturile bancare de la Bruxelles“, căci de acești bani nu vom beneficia pînă cînd nu vom reuși performanța de a crea o Agenție Națională SAPARD, care să fie ulterior acreditată de oficialii europeni. Aceștia s-au ținut de cuvînt și au făcut în așa fel încît să ne creeze o posibilitate suplimentară de a nu pierde banii alocați pentru anul 2001, deplasînd termenul limită cu un an, adică pînă la finele anului 2003. Dar care sunt perspectivele de rezolvare a acestei situații care trenează de mai mulți ani? Comisarul european Franz Fischler ne declară în exclusivitate că „mai sînt o serie de probleme la care guvernul român trebuie să răspundă și de-abia atunci cînd vom avea aceste răspunsuri și cînd vom dispune și de rezultatele analizei privind Autoritatea Națională Română SAPARD, atunci vom lua și deciziile care se impun. Asta înseamnă că mingea este în terenul autorităților române“. Reprezentanta țării noastre a fost doamna ministru Hildegard Puwak care a anunțat că în luna februarie este așteptată la București o delegație de evaluare din partea Comisiei Europene pentru analizarea documentației SAPARD, afirmînd în același timp că „autoritățile române au transmis la Bruxelles tot ceea ce cădea în sarcina lor în ceea ce privește informațiile pentru acreditare, Comisia Europeană stabilind momentul acreditării în funcție de capacitatea de analiză a informațiilor și de calitatea documentelor pe care aceasta le are la dispoziție“. Tot Domnia sa a mai spus că, în ceea ce privește programul românesc SAPARD, aprecierile de la Bruxelles ar fi fost „evidente“, „recunoscîndu-se progresele semnificative în ceea ce privește această construcție instituțională“. Dar doamna ministru Puwak a ținut să mai precizeze că „una este problema programului și agenției SAPARD și a acreditării acestei agenții, alta este procesul negocierilor, incluzînd capitolul 7, capitolul agricultură“. Așa să stea lucrurile? Nu, răspundea cîteva minute mai devreme comisarul european Franz Fischler care sublinia faptul că dosarul de negocieri pe agricultură cu Bulgaria va fi deschis acum, sub președinția spaniolă, principalul argument de succes fiind că Agenția Națională SAPARD din această țară a fost deschisă demult și este pe deplin funcțională, în ceea ce privește perspectivele deschiderii de către România a capitolului în cauză. Domnia sa a spus: „în cazul României mai avem nevoie de informații înainte de a putea deschide acest capitol, așa că, în acest moment, nu există nici un calendar precis“. • Cristian UNTEANU, Bruxelles Hildegard Puwak Facilități fiscale pentru firma BOMBARDIER TRANSPORTATION SWEDEN AB Senatorii din Comisia de buget-finanțe au aprobat ieri amînarea plății în vamă a TVA aferentă importurilor de bunuri efectuate de firma BOMBARDIER TRANSPORTATION SWEDEN AB, precum și amînarea datei limită la plata TVA pentru livrările de bunuri și prestări de servicii realizate de persoane juridice române către această companie pentru asamblarea a 18 trenuri noi destinate metroului bucureștean. Contractul de achiziție cu firma BOMBARDIER TRANSPORTATION SWEDEN AB a fost semnat în iunie 1999, după o licitație publică internațională. Deși prin documentele de licitație nu s-a impus antrenarea industriei române și în realizarea acestei componente a proiectului, partenerul extern și-a exprimat disponibilitatea de a implica industria autohtonă, prin asamblarea trenurilor la societatea ELECTROPUTERE Craiova și achiziționarea de bunuri de la alți 30 de furnizori români.Dacă nu s-ar fi amînat aceste plăți ar fi existat riscul, conform expunerii de motive, ca montajul să nu se efectueze în România, din cauza „imobilizării sumelor mari aferente TVA, determinate de ciclul tehnologic lung, aflate în sarcina partenerului extern, pe perioada montajului și a probelor trenurilor.____________ Baroneasa Emma Nicholson va sosi la București Raportorul Parlamentului European pentru România. Emma Nicholson, va sosi la București, la începutul lunii martie, pentru a realiza un raport preliminar despre România, informează un comunicat al biroului de presă al Ministerului Integrării Europene. Ministrul integrării, Hildegard Puwak, a avut o întîlnire, la Bruxelles, cu Emma Nicholson, care a precizat că, la viitoarea sa vizită în România, va avea discuții atît cu autoritățile de la București, cît și cu reprezentanți ai unor întreprinderi sau instituții pentru protecția copilului. Baroneasa Nicholson a reiterat, cu această ocazie, sprijinul Parlamentului European pentru România. Hildegard Puwak a făcut o vizită la Bruxelles, în perioada 28-31 ianuarie, unde a purtat convorbiri cu reprezentanții Comisiei Europene, despre prioritățile procesului de aderare a României la UE. Puwak s-a întîlnit cu directorul general pentru extindere al Comisiei Europene, Eneko Landaburu, cu Enrico Grillo Pasquarelli, șeful echipei România din Direcția Generală Extindere a Comisiei Europene, Mathias Ruete, director în Direcția Generală Extindere, Phillipe Maystadt, președintele BEI, și cu Pedro Solbes Mira, comisarul responsabil cu probleme economice și monetare. Oscilațiile Moscovei Sînt semne că, după o apropiere de Occident, pe fundalul luptei împotriva terorismului, politica externă a Rusiei își schimbă din nou direcția, întorcîndu-se spre prioritățile externe tradiționale. într-un comentariu publicat de săptămînalul Veli, analistul politic rus Andrei Riabov atrage atenția asupra intensificării contactelor cu China. Kremlinul se străduiește să reanimeze activitatea Organizației de Cooperare de la Shangai (OCS), într-un moment în care țările din Asia Centrală, membre ale acestei organizații, își manifestă preocuparea serioasă de a accepta pentru o perioadă îndelungată baze militare americane pe teritoriul lor. De asemenea, la Moscova și-au adus aminte de relațiile speciale cu Irakul, așteptînd vizita ministrului de externe al acestei țări, Tariq Aziz. Desigur, notează Andrei Riabov, acest comportament al Rusiei ar putea avea motive serioase. După încheierea cu succes a operațiunii din Afganistan, Vestul ar avea o atitudine mai „rece“ față de Moscova. Administrația de la Washington nu vrea să se lege la mîini prin angajamente serioase de reducere a armamentelor strategice. în SUA și în țările Uniunii Europene au reapărut frecvent tematica legată de Cecenia și necesitatea unui dialog cu Aslan Mashadov,președintele ales de ceceni, dar nerecunoscut ulterior de Kremlin. Mai mult, peste Ocean se intensifică vocile unor influenți oameni politici care se pronunță pentru o prezență americană de lungă durată în Asia Centrală. în Vest s-au intensificat remarcile critice referitoare la încălcările libertăților democratice din Rusia, legate de postul de televiziune TV-6. Tuturor acestora li se adaugă criticile din interiorul Rusiei împotriva apropierii de Occident. Acești critici, cu suficient sarcasm, țin să evidențieze că ei au avertizat Kremlinul că, imediat ce americanii și aliații lor își vor atinge scopul, nu vor mai ține seama de interesele Rusiei, în această situație, Moscova oficială vrea să demonstreze atît opiniei publice interne, cît și celei internaționale că schimbările neașteptate în politica Occidetului nu o deranjează și că Rusia este gata, la rîndul ei, să se reorienteze în acele direcții care nu sînt deloc agreate de occidentali, răspunzînd cu aceeași măsură. Vreți voi să creați baze militare în Asia Centrală? Venim și noi cu inițiativa ca miniștrii de externe din țările Asiei Centrale să semneze o declarație în care să se sublinieze cu claritate că „lupta împotriva terorismului internațional se va desfășura numai sub stindardul ONU". Dacă relațiile noastre cu lumea arabă se deteriorează, noi sîntem gata să stabilim legături cu monarhiile din zona Golfului Persic, chiar dacă se știe că de aici vine principalul sprijin financiar pentru separatiștii ceceni și este locul de refugiu al acelorași lideri separatiști. Dacă voi vă gîndiți la o posibilă acțiune militară împotriva Irakului, noi îl așteptăm în vizită la noi pe șeful diplomației de la Bagdad. Chiar și în problema neutralității turkmene, atitudinea Rusiei se modifică văzînd cu ochii. Dacă pînă acum se considera că această neutralitate ar fi un impediment pentru dominarea rusească în Asia Centrală, acum neutralitatea Așhabadului trebuie privită ca un obstacol pentru instituirea dominației americane în regiune. Analizînd lucrurile doar la suprafață, comportamentul Moscovei ar putea părea logic. Dacă voi nu vreți să țineți seama de noi, nici noi nu vă mai luăm în considerare. Numai că, subliniază analistul Andrei Riabov, dacă o asemenea logică ar putea fi acceptată la nivelul „politicii de clan“, aceeași logică este neproductivă la nivelul politicii planetare. Premisa, potrivit căreia prin demersurile sale Moscova ar mai putea intimida pe cineva, ar putea deveni nocivă, apreciată săptămînalul Wek. Rezultatele ar fi exact contrarii, ar irita și mai mult Occidentul exact într-o perioadă în care prețurile pe piața mondială a petrolului sunt foarte instabile, prețuri de care este foarte dependentă economia rusească. Nu trebuie uitat, de asemenea, că marii parteneri din Est ai Moscovei - China și India - nu ard de dorința de a-și deteriora relațiile lor cu SUA și cu Occidentul. China, de exemplu, participînd cu Rusia la activitatea OCS și semnînd declarația de a lupta cu terorismul internațional numai sub drapel ONU, își face mare reclamă, promovîndu-și interesele proprii în SUA, nesimțind nevoia să se consulte în această privință cu Moscova. India, în ultima criză indo-pakistaneză, s-a jucat un pic cu forța sa pentru a convinge SUA să ridice interdicția livrărilor anumitor arme către New Delhi. Chiar și Iranul, într-un anumit concurs de împrejurări, ar putea să se reorienteze spre Occident. Din toate acestea, subliniază Andrei Riabov, reiese că o opoziție reală împotriva Vestului nu-i realizabilă și orice imitare a unei asemenea opoziții nu mai impresionează pe nimeni. Promovarea unei politici după principiul „vă facem în ciudă“ a mai fost experimentată în ultimul deceniu și nu a dus la nimic. S-au mai întors avioane din zbor deasupra Atlanticului, s-au mai făcut exerciții pe hartă cu generalii. Se poate trage o singură învățătură. în politică, mai ales în politica externă, spre deosebire de jocul de șah, niciodată nu trebuie să joci cu „negrele“, adică să-ți construiești acțiunile în funcție de mișcările celeilalte părți. De la început trebuie să-ți fixezi propriile priorități și să dai răspuns la întrebarea: Ce vrei să fii? Parte a Occidentului? în acest caz, trebuie să te obișnuiești și cu rolul de „frate mai mic“. Punte de legătură între Vest și Est? Este posibil, dar acesta nu-i un rol de autonom. Pentru a fi un centru autonom de putere trebuie să ai o economie modernă, să nu fii dependent de prețul petrolului și nici împovărat de o uriașă datorie externă. Numai după fixarea principalelor priorități îți poți stabili și strategia politicii externe pe termen lung în toate direcțiile. în încheiere, săptămînalul Vek evidențiază că a miza doar pe faptul că „noi sîntem ruși“ va crea politicii externe a Rusiei probleme greu de rezolvat. • Nicolae CREȚU