Gazeta de Sud, mai 2002 (Anul 8, nr. 2181-2203)

2002-05-03 / nr. 2181

2 ACTUALITATE Doar copiii a două orfelinate din, Olt vor avea carne de miel In acest an, de Paști, doar copiii din două centre de plasament din județul Olt vor avea pe masă carne de miel. Este vorba despre copiii din cadrul Centrului de Plasament „Speranța" din Slatina și „Sf. Elena" din Corabia. Este foarte posibil ca, beneficiind de sprijinul unor parlamentari de Olt, și alți copii care se află întrunul din centrele de plasament din județ sa poată avea acest „privilegiu". Deocamdată este însă cert că toți cei aproximativ 1.000 de copii, cîți se află în prezent în evidențele DPDC Olt ca fiind instituționalizați în centrele sale, vor avea de Paști un meniu special. Micuților nu le vor lipsi tradiționalele ouă roșii și nici cozonacii. (M.M.) Pușcăriașii cuminți merg acasă ,unul comportament al deținuților este răsplătit așa cum se cuvine în unele închisori românești. Pentru că au fost cuminți și nu au creat nici un fel de probleme, opt deținuți de la Penitenciarul de Maximă Siguranță Craiova sînt „trimiși" astăzi în vacanță. De Paști, ei vor fi în sînul familiei, urmînd să se întoarcă în închisoare pe 7 mai. Potrivit comandantului Penitenciarului de Maximă Siguranță Craiova, colonelul Anton Lepădat, deținuții învoiți au fost condamnați pentru infracțiuni ușoare, fără violență. Ceilalți, care pe timpul sărbătorilor vor rămîne în închisoare, vor avea parte de un meniu îmbunătățit cu ouă roșii, cozonac și cafea. De același tratament se vor bucura și cei închiși la Penitenciarul Pelendava și la Penitenciarul pentru Minori și Tineri Craiova, de unde însă, cel puțin deocamdată, nu a fost învoit nici un deținut. (RL) Copiii de la centrul de plasament nu-și vor vedea părinții nici măcar de Paști La Centrul de Plasament Tîrgu Cărbunești, cei 55 de copii cu vîrste sub patru ani vor rămîne în instituție chiar și de Sfînta Sărbătoare a Paștelui. Micuții nu vor părăsi centrul nici pentru trei zile, conducerea neprimind solicitări în acest sens: „Unul dintre motivele pentru care părinții nu au dorit să-și ia copiii acasă nici măcar de sărbători este și faptul că jumătate dintre micuți au sub un an. Părinților le este teamă... Nu au cu ce să-i țină. Sărăcia este cauza, iar atîta timp cît ea există, copiii au șanse minime să ajungă lîngă mama lor. Astfel, micuții vor fi de Paști alături de noi, vor avea ouă roșii, dulciuri și tot ce înseamnă o masă cum se cuvine. Din acest punct de vedere, nu o să le lipsească nimic. Ceea ce le lipsește este mama", au declarat surse din cadrul conducerii centrului. Din toți cei 55 de copii care trăiesc în Leagănul de la Tîrgu Cărbunești, doar aproximativ 15 sînt vizitați de părinții lor. (M.C.H.) Un tir turcesc încărcat cu textile s-a oprit într-un copac , accident de circulație, în care a fost implicat un cetățean turc, a avut loc pe 30 aprilie, în zona Dealului Balota, pe raza localității Șimian - Mehedinți. In jurul orei 13:40, în timp ce conducea un autotir, Bairam Savi, de 45 de ani, din Turcia, nu a adaptat viteza de deplasare la condițiile de drum, a pierdut controlul volanului, părăsind partea carosabilă, și a trecut peste acostament și peste panourile de protecție de pe marginea drumului. Autotirul, care transporta textile din Turcia spre Germania, s-a oprit într-un copac de pe marginea șoselei. Cetățeanul turc a scăpat cu viață, dar autotirul a fost avariat. Serviciul Circulație din Inspectoratul Județean de Poliție Mehedinți recomandă conducătorilor auto să adopte un stil de conducere preventiv, în așa fel încît să evite producerea unor eventuale evenimente rutiere, chiar și atunci cînd celălalt participant la trafic a greșit. (F.S.) De Paști, și mașinile se ciocnesc... n grav accident de circulație s-a produs ieri pe strada Brestei, din Craiova. In jurul orei 10.00, Liviu Pavel, de 21 de ani, era la volanul autoturismului Cielo, cu numărul de înmatriculare DJ-02-JXR, și mergea dinspre centru spre Cernele. „In fața mea a ieșit o Dacie al cărei șofer voia să întoarcă. Mașina era așezată de-a latul drumului și nu am mai putut să o evit. Am tras de volan stînga, dar degeaba", a spus Liviu Pavel. Autoturismul Dacia, cu numărul de înmatriculare DJ-99-FAS, condus de Florin Pomagă, a fost lovit în plin de pielo, care, în urma impactului, a ajuns pe trotuar. Liviu Pavel a suferit un traumatism cranio-cerebral, iar cele două mașini au fost avariate. (R.G.) U U GAMTTA de SUD, Vineri, 3 mai 2002 Pentru că salariații i-au împiedicat să intre în fabrică Directorii de la TMD Filiași au ajuns la spital cu vînătăi . Protestele salariaților de la SC TRANSFORMATOARE MOTOARE DIVERSE SA Filiași au luat ieri-dimineață o întorsătură urîtă, după ce un grup de peste 50 de angajați a refuzat să le dea voie celor trei directori să intre în unitate • Greviștii i-au luat la bătaie pe directori în momentul în care aceștia din urmă au încercat să intre cu forța în unitate • Două dintre victime au reușit să fugă după ce i-au stropit pe salariați cu sprayuri paralizante • Directoarea Carmen Stacojiu a scăpat de furia salariaților în urma intervenției poliției de Simona TUDOR Cei trei directori de la TMD Filiași - Marian Marciuică, Ion Popescu și Carmen Stacojiu - au fost întîmpinați, în jurul orei 6.40, la intrarea în unitate de un grup compact de salariați furioși, care s-au postat în poartă, cerînd demisia conducerii. In ciuda insistențelor, directorii nu au putut pătrunde în unitate pentru a începe lucrul. „Le-am cerut permisiunea să intrăm, conform ordonanței prezidențiale cu titlu de urgență, și ni s-a răspuns în coz că nu se poate. Atunci i-am cerut portarului să ne deschidă poarta de acces pentru autovehicule, însă acesta nu a reușit, fiind obstrucționat“, a povestit Marian Marciuică. Directorul general executiv, Ion Popescu, a reușit însă să se strecoare escaladînd gardul metalic și după ce a pătruns în cabina portarului a reușit să acționeze butonul de deschidere a porților. Marciuică și Stacojiu, dînd dovadă de un curaj orbesc, s-au încumetat să treacă printre porțile larg deschise și s-au refugiat în cabină. Lovituri de pumni și sprayuri paralizante Supărați că avertismentele lor nu au fost luate în considerare, mai mulți salariați au dat buzna peste directori și, după ce au baricadat ușa cabinei pe interior, au început să-i îmbrîncească și să-i lovească. „Au intrat după noi, îndemnați de unii dintre salariați care erau acolo, chipurile, pentru a liniști spiritele, dar care nu urmăresc de fapt altceva decît să înlăture actuala conducere, din motive numai de ei știute. Întîrzieri la plata salariilor nu au fost pînă acum, decît în perioada asta de două luni de cînd protestează“, a spus Marciuică. Popescu și Marciuică au ripostat la ploaia de lovituri cu sprayurile paralizante pe care le purtau la ei pentru orice eventualitate. Salariații din „linia întîi“ s-au retras orbiți, dîndu-le posibilitatea celor doi să se strecoare afară din unitate și, de aici, acompaniați de huiduieli, să se refugieze în autoturismul lui Marciuică, parcat la poartă. Nu același lucru s-a întîmplat cu Carmen Stacojiu, directorul de resurse umane, care, nereușind să fugă, a rămas să încaseze în continuare pumni. Directorii au scăpat cu vînătă. Simțind că le scapă prada, unii salariați au pornit în urmărirea fugarilor. I-au ajuns imediat după ce aceștia reușiseră să se urce în mașină. De necaz, oamenii și-au vărsat nervii pe bietul autoturism - un Peugeot amărît, pe care au încercat fără succes să-l răstoarne. Autoturismul a reușit să plece în cele din urmă, în ciuda avariilor semnificative semnalate ulterior de directorul Marciuică, și s-a îndreptat în mare viteză spre sediul poliției: „Ușa din dreapta era dată peste cap, minerul rupt pe interior, ușa din stînga refuza să se mai deschidă, iar roțile erau dezumflate“. După plecarea rușinoasă a celor doi directori, la locul incidentului a apărut un echipaj de poliție care a reușit cu greu să calmeze spiritele. Adjunctul șefului IJP Dolj, lt. col. Titu Petrescu, consideră că a fost vorba de un incident între conducerea TMD și salariați, fără urmări grave: „Din fericire, incidentul nu s-a soldat cu vătămarea corporală gravă a directorilor. Pentru orice eventualitate însă, după ce au dat declarație la secția de poliție din Filiași, au fost îndrumați spre Spitalul Clinic nr. 1 din Craiova, în vederea acordării îngrijirilor medicale“. Directorii vor da în judecată sindicatele însoțiți de polițiști, dar și de un grup de sindicaliști. Marian Marciuică, Ion Popescu și Carmen Stacojiu au ajuns în junii orei 14.00 la spitalul craiovean, unde le-au fost pansate vînătăile. Dintre toți, cel mai grav rănit era directorul Ion Popescu, care avea ochiul stîng tumefiat. Marian Marciuică s-a ales cu o durere de cap cumplită, iar Carmen Stacojiu se plîngea de dureri în capul pieptului. Directorii au depus plîngere la poliție împotriva sindicaliștilor, însă nici aceștia din urmă nu s-au lăsat mai prejos. Unul dintre sindicaliștii care i-au însoțit pe directori la spital, inginerul Ion Enache, a spus că Marciuică și Popescu trebuie să răspundă în fața legii pentru cei peste 40 de salariați ajunși la Spitalul din Filiași din cauza sprayurilor paralizante folosite de directori pentru a se apăra. Ion Popescu Carmen Stacojiu Marian Marciuică Incepînd cu 1 mai Tramvaie nemțești „noi“ la dispoziția craiovenilor • Regia Autonomă de Transport Craiova a pus în circulație 17 tramvaie Tatra aduse din Germania • Garniturile au fost achiziționate la mîna a doua cu 999 de mărci bucata, adică mai puțin decît prețul unui Trabant • După ce au fost „cosmetizate“, noile mijloace de transport au fost puse la dispoziția craiovenilor începînd cu 1 mai de Simona TUDOR. Adrian DINU Craiovenii pot circula de pe 1 mai cu noile tramvaie Tatra achiziționate la mîna a doua din Germania de RAT. Acest prilej n-a fost pierdut de municipalitate pentru a da adunarea tuturor directorilor de regii la o festivitate ocazionată de „udarea“ tramvaielor, chiar de Ziua Internațională a Muncii. Deși arată ca în anii '50, aceste mijloace de transport constituie mîndria municipalității, mai cu seamă că au fost contractate pe un preț de nimic de echipa Vasile Bulucea - Ion Călin - Iulian Ocroteală. „Am fost cu domnul Călin în Germania să negociem prețul. Prima ofertă a nemților a fost de 15.000 de mărci pentru fiecare garnitură. Știam de cîți bani dispunem, așa că le-am făcut cunoscută și oferta noastră: 1.000 de mărci bucata. Nemții n-au zis nimic, au ieșit să se consulte, apoi s-au întors și ne-au spus: «Nu sîntem de acord cu oferta dumneavoastră, dar vi le putem vinde cu... 999 de mărci bucata»“, a povestit Iulian Ocroteală, directorul RAT Craiova, neuitînd să amintească faptul că statul german a suportat inclusiv... transportul garniturilor pînă în România. O adevărată „pleașcă“, dacă ținem cont că un tramvai nou costă în Germania aproximativ trei milioane de mărci, iar cele cumpărate de RAT Craiova au doar opt-nouă ani vechime. Mai că te duce gîndul la faptul că nemții au vrut să-și arunce vechiturile în ograda noastră... O cupă de șampanie între șine Aduse în Craiova în stare tehnică perfectă și cu o grămadă de piese de schimb, tramvaiele cele „noi“ au avut nevoie doar de mici modificări: „A fost nevoie să le cosmetizăm puțin și să le modificăm ecartamentul“, după cum a precizat directorul Ocroteală. Introduse în circulație, aceste tramvaie vor rezolva măcar teoretic problema frecvenței, craiovenilor promițîndu-li-se că nu vor aștepta acum mai mult de trei minute în stații. Mai rămîne de rezolvat starea precară a căii de rulare, improprie pe mai mult de 40% din cei 36,5 km de șină. Toate acestea fiind comunicate, pe 1 mai, la ora prînzului, primarul Vasile Bulucea, secretarul de stat Ion Călin și directorul RAT Iulian Ocroteală au tăiat panglica inaugurală în fața tramvaielor nemțești, dar fabricate la Praga, apoi au ciocnit o cupă de șampanie chiar între șine, la botul tramvaiului. Au purces apoi la o plimbare cu noile mijloace de transport, însoțiți de directorii de regii, ca să vadă cum arată orașul din tramvai. Oficialități ale Craiovei s-au plimbat cu noul tramvai Distracția din Dumbrava Drăgoieni a durat trei zile Ziua de 1 Mai a fost sărbătorită prin distracție la iarbă verde de cei mai mulți dintre gorjeni. Primăria Tîrgu Jiu a organizat o serbare cîmpenească în Dumbrava Drăgoieni, din apropierea orașului. Manifestarea a fost la cea de-a doua ediție, tradiția fiind reluată anul trecut, după zece ani de pauză. Aproximativ 25.000 de persoane au petrecut în Pădurea Drăgoieni. Oficialitățile locale, parlamentarii de Gorj și șefii tuturor instituțiilor din județ nu au pierdut ocazia de a se „amesteca“ printre alegători, cu riscul de a-și prăfui pantofii și costumele. Cei mai mulți dintre vizitatori au uitat de Postul Paștelui și au marcat Ziua Internațională a Muncii cu mititei, grătare și bere. Serbarea cîmpenească de la Drăgoieni a reînviat și alte obiceiuri precum comerțul cu semințe la pahar, cu vată pe băț și alviță. Atmosfera a fost întregită de tiribombele specifice oricărui bîlci și de spectacole de muzică ușoară și populară susținute de elevi ai Școlii Populare de Artă din Tîrgu Jiu și de Ansamblul Artistic „Doina Gorjului“. Filme cunoscute pe plan local sau mici comercianți nu au ezitat să-și expună marfa la iarbă verde, fie că a fost vorba de ochelari de soare, produse alimentare sau mașini de tuns iarba. Cei care au trecut prin Dumbrava Drăgoieni au putut participa și la o tombolă al cărui premiu a constat în două bilete pe Litoral. Ultimii vizitatori au plecat spre miezul nopții din pădure, dar mulți dintre ei s-au întors și au continuat distracția și pe 2 și 3 mai. (C.C.) 25.000 de gorjeni au participat la serbarea cîmpenească de la Drăgoieni Cînd nu doarme în ședința de Consiliu Local Craiova Consilierul Ion Sandu se aude spunînd... lucruri trăznite . După ce a dat-o în bară cu proiectul de hotărîre privind „exonerarea de la plata chiriei“ a Clubului Universitatea Craiova, motivele cererii nefiind prea bine înțelese de către colegii săi care au refuzat categoric să-l susțină, consilierul Ion Sandu s-a gîndit că nu-i strică dacă pozează în alesul preocupat de fluidizarea traficului rutier în intersecții. El s-a folosit de calitatea sa de consilier și de faptul că era încă treaz la ședința consiliului local, cînd de obicei trage la aghioase, pentru a se declara împotriva vînzătorilor volanți de ziare care îl cam încurcă atunci cînd se află la volanul autoturismului său. „Trebuie să faci manevre în plus ca să-i ferești să nu dai cu mașina peste ei“, și-a motivat Ion Sandu vehemența cu care i-a incriminat pe vînzătorii volanți de ziare, băgîndu-i în aceeași oală cu cerșetorii și parbrizarii. El i-a cerut primarului Vasile Bulucea să-i cheme la „ordin pe redactorii șefi din presa scrisă“. După cum era de supărat, mai rămînea să-i sugereze primarului să-i ia și la palme pe aceștia dacă nu-i lasă șomeri pe cei care își cîștigă o pîine cinstită vînzînd ziare în intersecții. Preocupat mai mult de binele personal, colonelul Ion Sandu, în aproape doi ani de cînd cam doarme în scaunul de consilier municipal, nu a apucat să se dumirească cu privire la problemele reale cu care se confruntă Craiova și de aceea, din lipsă de preocupare, se gîndește noaptea cum să-i lase pe unii fără slujbe pentru că a văzut în media că subiectul este abordat și de alți aleși ai neamului. Salubrizarea orașului, haitele de cîini vagabonzi, cerșetorii, construcții ridicate fără autorizații de funcționare, sînt doar cîteva dintre petele de pe obrazul orașului de care ar trebui să se rușineze mai ales cei mandatați de electorat să le apere interesele. • Nicoleta ENE Ion Sandu D 'ale consilierilor locali . Un potop de cuvinte într-un pustiu de idei a fost deviza sub care s-a desfășuratședința consiliului local din 30.04.2002, după cum a remarcat președintele ședinței, Nicolae Nicolaescu Apropierea Sărbătorilor de Paști i-a determinat pe aleșii locali să se perinde prin fața microfonului pentru a ridica la fiicul executivului diverse probleme. în realitate însă, ei n-au făcut altceva decît să ceară mici favoruri personale. Mai să se toarne asfalt pe o anume stradă unde stă un anume consilier, mai să facă o alee pe nu știu unde. Culmea tupeului. Consilierul Ion Sandu i-a criticat pe controlorii de la RAT că și-au făcut meseria. Fiica unei angajate a domnului consilier a fost prinsă fără bilet în mijloacele de transport în comun. Pînă aici, nimic nou. Zilnic, zeci de craioveni sînt prinși fără bilet. Noutatea este că Ion Sandu, în plenul ședinței, i-a atras atenția lui Iulian Ocroteală, directorul RAT, că angajații lui îl fac de rîs pentru că nu țin cont de „relații și pile“. Fiica angajatei a scăpat fără amendă după ce consilierul Ion Sandu a dat un telefon acolo unde trebuia. Țărănistul Florin Stancu este curios să afle cine susține „afacerea coșurilor de gunoi“. Personal a măsurat grosimea tablei din care sînt confecționate noile coșuri de gunoi care au împînzit orașul și a aflat că, în loc 1,5 milimetri, cît scria în caietul de sarcini, cîștigătorul licitației a folosit tablă de un milimetru. „în Primăria Craiova nu există executiv și nici viceprimari. Altfel nu se explică de ce nimeni nu se implică și nu cere respectarea caietului de sarcini“, a precizat consilierul țărănist. Acuzația l-a supărat atît de tare pe primarul Craiovei încît acesta l-a pus rapid la punct pe consilierul limbut: „Vino și stai două zile după mine și vezi ce fac eu într-o zi. Te plătesc eu să te ții după mine“. Ajunsă din neatenție într-un „taxi rechin“, consilierul Carmen Ștefănescu a fost sechestrată de către șofer deoarece a refuzat să achite contravaloarea cursei. Plecînd de la acel incident, doamna consilier i-a cerut primarului să lipească în fiecare stație de taxi afișe prin care călătorii să fie avertizați cu privire la pericolul pe care îl constituie taximetriștii rechini. Și primarul a promis că va ține cont de rugămintea ei. Panicat că zona verde dintre stațiile de tramvai Electroputere - Institut „a fost infestată cu hîrtii“ de către „iresponsabili care-și bat joc de munca oamenilor“, consilierul Emil Dumitrescu i-a recomandat primarului să „facă un efort și să culeagă hîrtiile din zonă“. • Nicoleta ENE