Gazeta de Sud, iunie 2002 (Anul 8, nr. 2204-2228)

2002-06-01 / nr. 2204

2 ACTUALITATE Bătrînele traficante de droguri Două bătrîne doamne care furnizau droguri tinerilor din cartierul new-yorkez Brooklyn și îi lăsau să-și injecteze stupefiantele în apartamentul lor, au fost arestate, a anunțat poliția locală. Roza Shusterman, 79 de ani și Faina Rohner, 77 de ani, amîndouă rusofone, au fost inculpate ieri pentru posesie și vînzare de stupefiante. Ele riscă pînă la 25 de ani de închisoare. Poliția a intrat în apartamentul lor și a găsit, printre diferite droguri, seringi și mulți bani. Purtătorul de cuvînt al poliției a explicat că ambele bătrîne vindeau pastile cu stupefiante la zece dolari bucata, iar seringile la trei dolari. Jaf ratat din cauza parcării neregulamentare germană enervată din cauza unei mașini care staționa într-o zonă interzisă a decis să-i ia numărul de înmatriculare pentru a o reclama la poliție, dar și-a dat seama în ultimă instanță că proprietarul automobilului tocmai jefuia o bancă în vecinătate, a anunțat poliția locală. Intîmplarea a avut loc miercuri. Bărbatul a amenințat cu un pistol un angajat la unei bănci, reușind să fugă cu o pradă de 15.000 de euro. Trecătoarea nemulțumită de locul în care își lăsase tîlharul mașina l-a văzut ieșind din bancă exact cînd era cu mîna pe telefon pentru a suna la poliție. Grație femeii, autorul jafului - în vîrstă de 30 de ani - a fost arestat, joi, la Bad Oldesloe. Polițiștii care au lucrat la curățarea rămășițelor WTC din New York vor face terapie psihologică olițiștii din New York, care au lucrat luni întregi în zona Ground Zero, ruinele World Trade Center, distrus de atentatele din 11 sept . Iii? „ v .lenini tembrie, vor urma saptamina viitoare o terapie psihologică obligatorie, lucrările de curățare a zonei terminînduse oficial joi. Este vorba de o terapie de consiliere oferită celor 700-800 de persoane care au petrecut o lungă perioadă în zona Ground Zero, a precizat șeful poliției new-yorkeze Raymond Kelly. Evaluările psihologice și ședințele de consiliere vor avea loc începînd de luni. Potrivit postului de televiziune New York One, Kelly a decis acest tratament pentru a preveni un sentiment de gol, care ar putea afecta polițiștii, după ce lucrările de curățare a zonei s-au terminat. Orașul New York a celebrat joi dimineață - după 261 de zile de la tragedie - în tăcere, reculegere și cu emoție, sfîrșitul oficial al lucrărilor de curățare a zonei de rămășițele celor două turnuri gemene, care s-au prăbușit la 11 septembrie. Diana Ross a fost internată într-o clinică de dezintoxicare Jana Ross a fost internată într-o clinică de dezintoxicare în California, a anunțat joi, purtătorul său de cuvînt. Diana Ross a fost primită în clinica „Promises" din Malibu la cererea sa, „pentru a-și rezolva unele probleme personale, înainte de a începe un turneu de vară prin Statele Unite și străinătate", a afirmat o colaboratoare a purtătorului de cuvînt al artistei, Paul Bloch, fără a da detalii în ceea ce privește natura dependenței cîntăreței. „Vrea să fie în formă, pentru că are un mare simț al responsabilității față de familie și de admiratorii săi", a adăugat sursa citată. Diana Ross, de 58 de ani, urmează să înceapă, la 26 iunie, un turneu mondial în Germania. • Pagină realizată cu știri furnizate de MEDIAFAX OPD GAZETA de SUD, Sîmbătă, 1 iunie 2002 Europenii care se simt vinovați din cauza rotunjimilor cîștigate și care speră că vor reuși să intre în costumele de baie din tinerețe vor cheltui în total 96 de miliarde de euro (90,1 miliarde de dolari) pe an pe produse dietetice, pînă în 2006, se arată într-un studiu dat publicității ieri și citat de Reuters. Un sondaj realizat în șapte țări europene de Institutul Datamonitor arată că, și în Europa consumatorii urmează tendința pieței americane către obezitate, ceea ce face ca aceia care comercializează produse dietetice să aibă profituri din ce în ce mai mari. „O treime dintre consumatorii din țările Europei occidentale sunt în prezent supraponderali, iar pînă în 2006 proporția va ajunge la jumătate“, comentează analistul Datamonitor Andrew Russell. Deși obezitatea este o problemă din ce în ce mai gravă pe întreg continentul european, ea este mai acută în Germania, Italia și Spania, unde jumătate din populație este supraponderală, în ciuda faptului că sunt mari amatori de pește și cartofi prăjiți și de mîncăruri fine, britanicii și francezii stau mai bine la acest capitol. Numai 40 la sută dintre ei suferă de supraponderalitate. Pe măsură ce consumatorii europeni devin mai grei, producătorii de alimente dietetice, băuturi de tip milkshake cu puține calorii sau alte produse folosite în curele de slăbire au numai de cîștigat, promovînd intens „sfîntul Graal“ al formelor rectilinii. În ultimii ani, consumatorii au devenit din ce în ce mai conștienți de importanța exercițiilor fizice și a unei diete sănătoase“, comentează Russell. Și totuși acest interes nu se traduce întotdeauna în schimbări ale stilului de viață pe termen lung, continuă el. Piața produselor dietetice este însă în expansiune de mai mulți ani. Datamonitor citează o rată anuală europeană a creșterii de 2,3 la sută în perioada 1996-2000, cu Italia pe primul loc (3,7 la sută). Totuși, în Germania, unde există pasiunea națională pentru bere și cîrnați, piața acestor produse este cea mai mare. Germanii au cumpărat anul trecut produse de slăbit în valoare de 19,3 miliarde de euro, în timp ce britanicii au cheltuit în acest domeniu 15,2 miliarde de euro, iar francezii 13,2 miliarde. Toate acestea duc la formarea unei piețe europene în valoare de 92,5 miliarde de euro pentru anul trecut, cu o prognoză de 96 de miliarde pînă în 2006. Deși pare ciudat, persoanele cu greutate normală sunt cele care cumpără cel mai mult aceste produse, pentru a se menține în formă, în timp ce consumatorii supraponderali preferă să se abțină să mănînce și să meargă la sala de gimnastică. Piața europeană a produselor de slăbire este In creștere Frumusețea costă Final de anchetă In cazul a 11 din cele 15 dosare privind firmele căpușă din Valea Jiului Polițiștii au finalizat cercetările în 11 din cele 15 dosare penale privind firmele căpușă din jurul Companiei Naționale a Huilei (CNH) Petroșani, cauze în care sunt cercetați directori de firme, lideri sindicali și reprezentanți ai administrației locale, informează Ministerul de Interne. Cele 15 dosare din cadrul anchetei - deschisă la cererea premierului Adrian Năstase, după accidentul de muncă din august 2001 de 1$, mina Vulcan, soldat cu 14 morți - vizează prejudicii cuprinse între 30 de milioane și 16 miliarde de lei. Valoarea totală a prejudiciului se ridică la peste 50 de miliarde de lei. în aceste dosare, polițiștii cercetează aproape 30 de persoane (administratori a nouă firme din Valea Jiului, angajați ai exploatărilor miniere, oficiali din cadrul autorităților locale, precum și lideri din cadrul sindicatelor miniere). Unii dintre cei cercetați în dosar au fost arestați preventiv. Potrivit Ministerului de Interne, persoanele cercetate au cumpărat fără documente de proveniență, de la persoane fizice și firme, piese și subansamble pentru industria minieră, furate sau cumpărate ca fier vechi de la exploatările miniere închise. După ce erau recondiționate la fabricile autorizate în acest sens (UMIROM și UPSRUEEM, ambele din Petroșani), subansamblele erau vîndute minelor din Valea Jiului, dar ca utilaje noi. Cei implicați sunt acuzați că au livrat piese și subansamble exploatărilor minere pe baza unor declarații de conformitatp.eguse ilegal de furnizori ,și care ar fi trebuit verificate tehnic de cele două uzine menționate. Poliția susține că, pentru a da „o aparență de legalitate“ aprovizionărilor făcute, firmele care au furnizat minelor aceste piese au înregistrat în contabilitate două tipuri de acte: facturi fiscale tipizate în fals (pentru produse furnizate de firme fantomă) și facturi fiscale autorizate (în cazul furnizorilor reali, care înregistraseră în contabilitate livrări din partea unor firme fantomă). Anchetatorii au stabilit pînă acum că piesele și subansamblele au fost cumpărate din zona Tîrgu Jiu- Rîmnicu Vîlcea- Strehaia de către cei cercetați în dosarele menționate, într-unul din dosare, administratorii a trei firme - Grup 95 Invest SA, Agrocom SA și Servmin SRL - sínt acuzați de prejudicierea statului cu 16 miliarde de lei, prin înregistrări false în documentele contabile, vînzări de mijloace fixe și active la prețuri sub cele reale (cum este cazul cabanei Rusu) și prin alte ilegalități. Ei au denaturat rezultatele financiare ale firmelor, plătind un impozit pe profit mai mic decît cel real și neachitînd TVA aferentă. Dosarul privindu-i pe cei trei administratori a fost trimis procurorilor Parchetului Curții Supreme de Justiție (CSJ), cu propunerea de trimitere în judecată pentru fals intelectual la legea contabilității și evaziune fiscală. în alt dosar, au fost cercetați Eugen Maniac (directorul executiv al Agenției Județene pentru Ocupare și Formare Profesională - AJOFP), Liliana Lupu (director economic al Agenției), Mihai Munteanu (președintele Consiliului de Administrație al Cooperativei de Credit Eurocredit Petroșani), Ana-Maria Bulea și Mariana Popescu. Cei cinci sunt acuzați că, printr-o înțelegere comună, au preluat ilegal de la AJOFP Hunedoara 5,23 miliarde de lei. Banii au fost virați către Eurocredit Petroșani, pentru acordarea de împrumuturi unor persoane fizice și juridice. Polițiștii au finalizat dosarul și l-au înaintat procurorilor Parchetului CSJ, cu propunerea de trimitere în judecată pentru abuz în serviciu și deturnare de fonduri. Polițiștii au finalizat ancheta și în dosarul în care liderul sindical Victor Bădîrcă este acuzat de evaziune fiscală și de fals la legea contabilității. Potrivit anchetatorilor, în calitate de administrator al societății comerciale Victoria Trans-Petroșani, Bădîrcă a înregistrat în contabilitatea firmei două facturi fiscale false privind achiziționarea unor salopete și a unei cantități de fasole destinate minerilor, de la firmele Comin SA și Servmin SRL din Petroșani. El a prejudiciat statul cu 30 de milioane de lei, reprezentînd TVA dedus în mod ilegal. Polițiștii au înaintat dosarul Parchetului CSJ, care l-a trimis pentru soluționare Parchetului Judecătoriei Hunedoara. Și în celelalte opt dosare finalizate, polițiștii au propus procurorilor din cadrul Parchetului CSJ trimiterea în judecată, mai precizează MI. în ceea ce privește restul de patru dosare, polițiștii estimează că cercetările vor lua sfirșit în următoarele două săptămîni, cel mai tîrziu la 15 iunie. La scurt timp după accidentul de muncă produs la Vulcan în august anul trecut, premierul Adrian Năstase a solicitat măsuri dure pentru eliminarea firmelor căpușă existente în minerit. Premierul a precizat că, din circa 280 de firme care aprovizionează unitățile miniere, 25 au demlat fonduri de peste cinci miliarde de lei asigurînd reciclarea unor bunuri sustrase din mină și vîndute apoi altor unităților miniere din Valea Jiului. Tot atunci, ministrul administrației publice, Octav Cozmîncă, a afirmat că ar putea exista o legătură între firmele căpușă din minerit și accidentul survenit la Mina Vulcan. Controverse în privința Clubului Dynamic Elite Reprezentanții Clubului Dynamic Elite au declarat joi, într-o conferință de presă, la Cluj, că problemele cu Garda Financiară au la bază interpretarea greșită a statutului asociației. Ei au afirmat că asociația nu este obligată să achite impozite, în condițiile în care nu este un joc care funcționează în baza unei structuri piramidale de tip Caritas, ci este o societate de întrajutorare care este scutită de plata impozitelor în baza Legii 122/1996. Acest statut a fost stabilit și în baza unei sentințe pronunțate, în luna ianuarie, de Judecătoria Constanța, care a respins cererea de suspendare a activității și de dizolvare a asociației, cerere formulată de Inspectoratul de Poliție al Județului Constanța. „Activitatea clubului se bazează pe ajutorul reciproc acordat în mod legal și de bunăvoie de membrii clubului și pe facilitarea unor noi oportunități de afaceri. în România acest sistem de asociere, bazat pe întrajutorare, îmbinat cu sistemul de club, reprezintă un fapt nou, ceea ce dă naștere la confuzii și suspiciuni“, se arată într-un comunicat dat publicității de conducere a clubului. Clubul Dynamic Elite, înființat de 16 membri fondatori, are filiale în 29 de țări, în România avînd aproximativ 6.000 de membri, dintre care 70 la sută sînt oameni de afaceri. Recent, Clubul a inițiat un sistem de comerț electronic intern. Club Dynamic Elite Casa de Ajutorare Socială a Salariaților este o asociație de întrajutorare din Constanța care, potrivit Gărzii Financiare, desfășura un joc de tip piramidal. Potrivit comisarului general al Gărzii Financiare, Nicolae Plăiașu, Asociația Club Dynamic Elite, care a atras aproape 6.000 de persoane din toată țara, este un sistem organizat prin care membrii obțin cîștiguri drept recunoaștere pentru atragerea de noi participanți. Fiecare participant trebuie să plătească la intrarea în asociația respectivă suma de 1.700 de dolari și își poate recupera banii în cazul în care atrage alți patru participanți sau obține profit dacă numărul este mai mare. La începutul lunii martie, Garda Financiară a confiscat 64 de miliarde de lei de la asociație, iar în luna aprilie a controlat din nou Asociația Club Dynamic Elite, confiscînd încă nouă miliarde de lei. Asociația a contestat actul de control și își desfășoară în continuare activitatea. Comisarul general al Gărzii Financiare a declarat, în luna aprilie, că instituția pe care o conduce își menține poziția referitoare la asociație. Potrivit legii, nu sînt permise și nu sînt autorizate jocurile de noroc în cadrul unor asociații unde cîștigurile sunt obținute pe baza creșterii numărului de membri. Consiliul Director al Asociației Club Dynamic Elite acuză Garda Financiară de rea intenție și nu exclude posibilitatea depunerii unei plîngeri penale împotriva acestei instituții. Fostul președinte al Asociației Club Dynamic Elite, Gheorghe Dogaru, a devenit în urmă cu o lună președinte onorific, noul președinte fiind Vitali Ivanov, desemnat în aprilie în cadrul adunării generale a asociației. Directorul regional al clubului, Paul Ivanov, a declarat că în ciuda zvonurilor apărute în presă conform cărora Gheorghe Dogaru ar fi dispărut, acesta este în Constanța și își continuă activitatea. Paul Ivanov susține că declarațiile comisarului general al Gărzii Financiare, Niculae Plăiașu, conform cărora în luna martie s-ar fi confiscat suma de 64 de miliarde de lei, sunt nereale. El spune că această sumă nu a existat niciodată în casieria asociației pentru că banii se rulează, fiind împărțiți între membrii clubului. In opinia Consiliului Director al Asociației Club Dynamic Elite, sistemul de întrajutorare nu încalcă nici o lege din România, dovadă fiind decizia Judecătoriei Constanța. La rîndul lui, comisarul general adjunct al Gărzii Financiare, Marian Pașulea, declarase că în luna martie s-au confiscat scriptic aceste sume, pe baza unor procese-verbale de constatare, iar banii pot fi confiscați în urma deciziei instanței. El a mai afirmat că „acest joc este o înșelătorie“ și atrage atenția încă o dată populației să nu se păcălească. In privința confiscării celor nouă miliarde de lei din luna aprilie, pe care o invocă Garda Financiară, Paul Ivanov a precizat că și aceasta este nereală. Ivanov spune că asociația a plătit la Administrația Financiară Constanța suma de șapte miliarde de lei la presiunea Gărzii Financiare, ca un fel de impozit, pe care însă l-a contestat în instanță. Judecătoria Constanța a amînat, joi, pronunțarea în acest caz. La rîndul lor, polițiști ai Serviciului Economic din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Constanța au declarat că au finalizat cercetările în cazul Dynamic Elite după ce au audiat 200 de membri ai asociației. Polițiștii au cerut Parchetului de pe lîngă Tribunalul Constanța începerea urmăririi penale împotriva celor 16 membri fondatori ai Asociației Clubul Dynamic Elite. Procurorii constănțeni spun însă că audierile abia au început și pînă la această oră nu pot da un răspuns în privința legalității sau ilegalității sistemului de întrajutorare. Procurorul Picioruș. Cristian Panait avea un comportament anormal în ultimele săptămîni Procurorul Ilie Picioruș - fostul șef al lui Cristian Panait - a susținut ieri, într-o conferință de presă, că a constatat la acesta, în ultimele săptămîni de viață, un comportament anormal. „Adică vorbea fără sens și folosea cuvinte fără final. Familia sa mi-a spus că a constatat același lucru și i-am întrebat pe membrii familiei dacă sunt de acord să consulte un medic. Nu puteam să-l internez eu cu forța“, a afirmat Picioruș. Procurorul general al României, Tănase Joița, a încercat, în aceeași conferință de presă, să aducă noi argumente în favoarea controversatului demers al Ministerului Public de a cere legiștilor o expertiză psihiatrică post-mortem în cazul Cristian Panait. Tănase Joița a susținut că, în cazuri de suicid, se pot solicita Institutului Medico-Legal analize psihopatologice, pe care această instituție le efectuează în mod curent. Potrivit unui comunicat remis presei de Ministerul Public la începutul acestei săptămâni, „analiza solicitată e prevăzută ca lucrare medico-legală distinctă în Ordinul Comun al Ministerului Sănătății și al Ministerului Justiției numărul 549/1666/2000, prin care s-au aprobat tarifele pentru efectuarea expertizelor, a constatărilor și a altor lucrări medico-legale. Această analiză se realizează pe baza declarațiilor și a celorlalte acte de urmărire penală efectuate în cauză“. în Ordinul invocat de reprezentanții Parchetului nu se regăsește formularea de „analiză psihopatologică în cazuri de suicid“. Singurele analize referitoare la cazurile de suicid apar la articolul 134, fiind „analize psihologice ale cazurilor de suicid“ (cu tarif de cinci milioane de lei) și „prestația psihologico-antropologică“ (cu tarif de două milioane și jumătate de lei). ,Toate formularea de psihopatologică a fost greșită“, a spus, în aceeași conferință de presă, șeful secției Criminalistică din cadrul Parchetului Curții Supreme de Justiție, Ovidiu Sîrbu (procurorul care conduce ancheta în cazul Panait). ,Dar a trebuit să mă adresez unei instituții abilitate, care, prin intermediul unor specialiști, să ne lămurească ce l-a făcut pe procurorul Panait să recurgă la acest gest“, a precizat el. Procurorul Tănase Joița susține că familia lui Cristian Panait a solicitat conducerii Parchetului CSJ să efectueze toate demersurile pentru a se stabili care au fost cauzele care l-au condus pe acesta la sinucidere. Solicitarea unei expertize psihiatrice post-mortem în cazul lui Panait a declanșat reacții în presă și în rîndul specialiștilor în drept, care au considerat demersul o premieră în materie penală. Expertiza post-mortem este solicitată în procesele civile în care se pune în discuție discernămîntul unei persoane care a lăsat un testament sau care a încheiat un act contestat în instanță de rude sau de alte persoane. Presa a atras atenția asupra consecințelor juridice pe care le poate avea un eventual diagnostic negativ cu privire la procurorul Cristian Panait. Președinții de consiliile județene nemulțumiți că nu sunt consultați de membrii guvernului Mai mulți președinți de consilii județene și-au exprimat joi, la cea de-a șasea adunare generală a Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România (UNCJR), nemulțumirea că guvernul nu îi consultă pe aleșii locali atunci cînd emite anumite acte normative cu impact asupra activității lor, mai ales în privința surselor de finanțare. Președinții consiliilor județene au făcut referire la protocolul semnat anul trecut la Turnu Măgurele de reprezentanții guvernului și Federația Aleșilor Locali, din care face parte și UNCJR, document prin care guvernul se angaja să-i consulte pe aleșii locali atunci cînd ia decizii majore. Constantin Sîrbulescu, președintele Consiliului Județean Mehedinți, a declarat că la toate nivelurile, și în interiorul uniunii, și în relațiile uniunii cu alte organisme, se constată o lipsă de comunicare. „Au apărut cîteva acte normative după întîlnirea noastră de la Turnu Măgurele, acte normative care nu-mi amintesc să fi ajuns pe la noi, deși ni se pun în spate niște note în baza cărora noi am fost consultați. * Or acolo noi am încheiat un protocol, am stabilit o modalitate de colaborare. A fost frumos și bine doar în primele trei săptămîni, dar ar trebui să permanentizăm această colaborare“, a spus președintele CJ Mehedinți. La rîndul său, președintele CJ Teleorman, Liviu Dragnea, a criticat și lipsa de reacția a UNCJR. „Noi la fiecare ședință constatăm aceste deficiențe constînd în nerespectarea protocolului semnat la Turnu Măgurele și nerespectarea prevederilor legale care prevăd obligativitatea consultării structurilor asociative în emiterea tuturor actelor normative care au incidență asupra administrației publice locale. Dacă noi ne plîngem doar aici și nu avem o reacție oficială fermă, se va considera că legile în cauză sunt acceptate de noi. Degeaba acuzăm guvernul, poate că avem probleme și în propria curte“, a spus Dragnea. Pe ordinea de zi a adunării generale au fost trecute și alegeri pentru președinția UNCJR, alegeri care au avut loc ieri. Panoramic cinematografic 16 iunie 2002 DOLJ Craiova Patria - „Misterul libelulei“ (SUA) orele: 11.30; 14.00; 16.30; 19.00;21.00 Miercuri, vineri, sîmbătă, duminică - rulează și de la ora 23.00 Modern - „Cît reziști fără sex“ (SUA) orele: 12.00; 14.30; 17.00; 19.30. Jean Negulescu - „Peter Pan“ (SUA) orele: 10.30; 13.30; 16.30; 19.15 MEHEDINȚI Drobeta Turnu Severin Porțile de Fier - „Camera de refugiu“ (SUA) orele: 10.00; 14.00; 16.00; 18.00 Flacăra: 14 iunie- „Corby, nătărăul clanului“ (SUA) orele: 14.00; 16.00; 18.00 Orșova Dunărea: 14 iunie -„Plăcinta americană 2“ (SUA) orele: 15.00; 17.00 OLT Slatina Alutus - „Bătălie pe role“ (SUA) orele: 10.00; 14.00; 16.00; 18.00 - „Piază rea“ (SUA) Caracal Central: 15 iunie - „Cîinii zăpezii“ (SUA) orele: 15.00; 17.00 Corabia Dunărea - „Victime colaterale“ (SUA) orele: 15.00; 17.00. GORJ Tîrgu Jiu Victoria - „Recuperatorul“ (SUA) orele: 11.00; 13.00; 15.00; 17.00 Motru Mineral - „Scary Movie 2“ (SUA) ora: 21.00