Gazeta de Sud, iulie 2002 (Anul 8, nr. 2229-2255)

2002-07-22 / nr. 2247

íiA/sr A sii» 1 Ilinx abonament 60.000 lei Tiraj: 28.585 lUndi de la chioșc 130.000 lei CALENDAR ORTODOX Sf. Mironosiță și întocmai cu Apostolii, Maria Magdalena; Sf. Cuv. Marcela ABONEAZĂ-TE! 41.22.53 Reclamații pentru abonații la rețeaua proprie de difuzare, tel. 419344 Radio Sud Craiova 97,4 FM 90A FM Radio Sud Severin Director: Adrian VOINEA Nr. 2247 12 pagini www.gds.ro Luni, 22 iulie 2002. Preț 5.000 lei Tragic accident de circulație la Leu - Dolj Atît șoferul, cît și pasagerul din dreapta au murit în urma unui grav accident de circulație petrecut sîmbătă dimineață pe raza comunei Leu din Dolj, un bătrîn a murit pe loc, iar un tînăr după o zi de comă de gradul cinci cu deces cerebral. Daniel Antonie, de 34 de ani, din Craiova, se îndrepta cu un autoturism Peugeot 307 cu numărul de înmatriculare B-31-PGT spre Caracal. în mașină se mai afla Vasile Nicolăescu, de 79 de ani, tot din Craiova. La acea oră ploua torențial, iar conducătorul autorula cu viteză excesivă și a pierdut controlul asupra volanului, izbindu-se violent de un copac de pe marginea carosabilului. pagina Theodor Stolojan crede că Reducerea corupției va fi posibilă prin retrocedarea proprietăților Corupția în România va fi redusă la un nivel care nu va dăuna societății, dacă se va finaliza retrocedarea proprietăților abuziv confiscate, dacă se vor reduce activele statului, dacă se va micșora puterea discreționară a funcționarilor publici și se va clarifica problema conflictului de interese, a apreciat sîmbătă, la Suceava, președintele Consiliului Național al PNL, Theodor Stolojan: „Astăzi, corupția în România este factorul principal de polarizare a societății. Contracte care se dau în licitații trucate, miliarde de dolari irosite în sistemul bancar, ajunse la un individ sau un altul care pe urmă primesc reeșalonări, o populație care plătește prin impozite și taxe datoria publică făcută prin preluarea la buget a furturilor din sistemul bancar. Asta este corupția“, a declarat Stolojan. El a apreciat că România nu va putea reduce corupția la un nivel care să nu fie dăunător societății dacă nu se rezolva problema restituirii proprietăților confiscate abuziv, dacă nu va fi continuată privatizarea și nu se vor reduce activele statului „care astăzi sînt în mîna oamenilor politici și aceștia fac ce vor cu ele“. „Ce luptă contra corupției doriți să aveți cînd statul are, la ora actuală, ponderea majoritară în proprietate? Proprietatea de stat nu generează capital, ci generează corupție oriunde în lume“, a spus Stolojan. „Nu vom putea scăpa de corupție dacă, în continuare, facem asemenea sisteme de reeșalonări de taxe, de reduceri de impozite, în care te duci cu căciula în mînă la funcționarul public care îți dă sau nu-ți dă un aviz, o licență, îți reeșalonează sau nu-ți reeșalonează. Am creat un sistem dintre acesta de legi, de reglementări, care îl face pe orice întreprinzător prizonierul funcționarului public și care îl face să depindă de puterea discreționară a funcționarului public“, a mai spus liderul liberal. El a apreciat că România nu va rezolva problema corupției dacă nu se va reuși o clarificare deplină a conflictului de interese. „Există liberali care nu sunt de acord cu ceea ce propun de mai multă vreme. Nu este posibil să ai un parlamentar care în același timp conduce efectiv afaceri de stat sau private. Nu se poate așa ceva! Poți să ai acțiuni, le dai în administrare, în încredere. Noi avem parlamentar care conduce o bancă de stat, avem parlamentar care conduce Regia Pădurilor. O conduce zi de zi, nu din timp în timp. Avem parlamentar care conduce un mare grup petrolier în România“, a spus Stolojan. El a adăugat că i se reproșează că în această privință atitudinea lui nu este liberală. „Intr-o țară în tranziție, dominată de corupție, aceasta nu poate fi stăpînită dacă parlamentarii se ocupă de afaceri, conduc efectiv afaceri. Este calea cea mai directă de generare a corupției“, a conchis Theodor Stolojan. (MEDIAFAX) toemitreul Raport pret/calitate EXCEPTIONAL Calea București, BE N2-N4, scarter Tel/Fax: 437.82S, 436.938 a .1 gig CURS VALUTAR Dolar SUA 32.712 EURO 33190 Gram de aur 335.654 Pe la începutul anului, Adrian Năstase a afirmat public că efectele combaterii corupției se vor vedea în câteva săptămâni. Și, iată, am trecut de jumătatea anului fără să se observe decât o schimbare de tactică. O schimbare care arată că PSD, în actuala guvernare, e mai preocupat de imaginea sa, chiar dacă „miezul" e tot cel vechi. Acum, PSD nu se mai ferește să admită că există putreziciune în rândurile sale. Dimpotrivă, mai-marii partidului pot surprinde cu accente de sinceritate, de neimaginat în ani mai vechi, când orice acuzație de corupție era respinsă cu vehemență. Intr-un discurs de-acum câteva luni, Nastase vorbea de „uscături" aflate în propria ogradă, care trebuie înlăturate, iar recent, la Sibiu, i-a avertizat pe corupți să nu se mai ascundă sub umbrela PSD. Tot la Sibiu, ministrul de interne Ioan Rus s-a adresat asistenței formate din notabilitățile pesediste locale cu aceste „simpatice" vorbe: „Văd printre dumneavoastră oameni care nu sunt străini de practica șpăgii la licitații". Și, interesant, nimeni n-a cerut exemple. In jumătatea de an în care, conform promisiunilor, ar fi trebuit să vedem efectele anticorupției, corupția a luat proporții și mai mari, de fapt. A devenit din ce în ce mai evident că mafiile locale au scăpat de sub control și că în județe ca Bihor, Maramureș, Suceava, Vrancea sau Gorj își fac de cap. Nou e doar „amănuntul", dacă e un amănunt, că inclusiv voci din PSD admit că există corupție „acasă". Fostul președinte al PSD, Ion Iliescu, a fost și mai clar, zicând că e nevoie să fie combătută corupția, în primul rând, în „nucleul partidului". Și cine formează „nucleul partidului"? Bineînțeles, președintele partidului, vicepreședinții, miniștrii, parlamentarii PSD. Noua tactică e bazată, ce-i drept, doar pe o jumătate de sinceritate. Căci nimeni până acum n-a pronunțat vreun nume. Recunoașterile s-au oprit la generalități, la aluzii. N-au trecut de „vom studia", „vom lua măsuri" sau „trebuie". S-au mărginit la scoaterea din uz a retoricii din alți ani în care PSD era prezentat, în mod ipocrit, ca „incoruptibil". Cum să ne explicăm, totuși, această jumătate de sinceritate? A înțeles, oare, PSD că nu reușea decât să stârnească zâmbete făgăduind ceea ce toată lumea observa? Și-a dat seama că e mai inteligentă o recunoaștere, fie și cu jumătate de gură? Sau e vorba de o sinceritate cinică, de imagine, în care nu urmează nimic după filipicele din oglindă? Greu de dat un răspuns. Dacă judec după ce s-a întâmplat în ultima jumătate de an, în care n-a existat nici un semn că vreo „uscătură" din PSD s-a simțit deranjată, aș fi, mai degrabă, sceptic și aș considera valabilă ipoteza sincerității cinice, de imagine, în care nu se întâmplă nimic după vorbe. Iar vorbele erau impuse de realități. E un „secret al lui Polichinelle" că, în loc să scadă, corupția a crescut. In plus, toate scandalurile ajunse în pagina întâi a ziarelor (unele au intrat și în folclorul corupției) au ca protagoniști miniștri, parlamentari PSD, secretari de stat, prefecți sau președinți de consilii județene. Dar n-aș vrea să amestec scepticismul cu procese de intenții. De aceea, nu l-aș duce până la bănuiala că PSD emite strigăte mânioase împotriva propriilor corupți, asigurându-i în mod discret că nu vor păți nimic. Mă opresc la prezumției bunelor intenții, exprimate și vinerea trecută, la Snagov, de Adrian Năstase. Presupun că nu vom mai vedea un alai conducând la Parchetul General un nou Bivolaru. Poate, vor exista și câteva exemple de corupți sacrificați pe altarul imaginii. Problema e însă dacă se va trece, realmente, de la vorbe la fapte. Căci PSD e, în clipa de față, într-un moment critic al credibilității și, în consecință, al destinului său politic. O jumătate de sinceritate nu-l poate ajuta prea mult. Pe termen lung, ea se poate demonstra, din contră, mai periculoasă decât ipocrizia în spatele căreia PSD se retranșa altădată. Atunci, PSD mințea, dar putea oricând să invoce scuza că nu-și cunoștea corupții. Acum, recunoașterile, fie și făcute cu o jumătate de gură, nu-i mai permit o asemenea scuză. In lunga demagogie a anticorupției, cinismul ar atinge o treaptă foarte alunecoasă. Schimbare de tactică VREMEA ÎN OLTENIA Craiova 18 ° C- 30 ° C » Slatina 17 ° C- 28 ° C Tîrgu Jiu 15 ° C- 29 ° C ■J ». Dr.Tr. Severin 19*C- 30 ° C Asurzitoarea tăcere a guvernatorului de Valentin PRUNESCU N-au fost nici focuri de artificii, nici focuri bengale pentru a sărbători „victoria“ obținută de BNR prin respingerea recursului în anulare, declarat de procurorul general al României în cazul Băncii Internaționale a Religiilor (BIR). Ba, dimpotrivă, s-a lăsat o liniște cvasitotală, ca și cum nimic nu s-a întîmplat sau, în cel mai bun caz, ceea ce s-a întîmplat n-ar avea cine știe ce relevanță pentru sistemul bancar românesc, pentru viața economică și social-politică din România de azi, în unica referire a BNR la „afacere“, consilierul guvernatorului Băncii Naționale, Adrian Vasilescu, spunea, printre altele, că „introducerea acestui recurs a făcut să se adeverească proverbul românesc tot răul spre bine“ (al cui bine? - n.n.). „Societatea noastră, care încă este bîntuită de confuzii în ceea ce privește domeniul financiar, avea nevoie de o astfel de clarificare, iar dezbaterea în cauză i-a oferit-o“. Care dezbatere și ce-a oferit ea? Pentru că într-adevăr ar fi fost o dezbatere dacă se admitea recursul (aceasta n-ar fi însemnat implicit readucerea BIR în sistemul bancar, cum sugerează domnul Adrian Vasilescu), punîndu-se în discuție gravele acuzații de „crimă organizată“ și „corupție instituționalizată“ în conducerea BNR, cuprinse în concluziile unei Comisii parlamentare cu competență în materie, ca și „încălcarea esențială a legii“ de către instanțele inferioare care au judecat cauza respectivă, după cum aprecia procurorul general al României, continuare în pagina 2 Florin Clrciumaru a promis că Jiul se va limpezi Răzvan Theodorescu, ministrul culturii și cultelor, a primit asigurări de la oficialitățile județului Gorj că Jiul se va limpezi în maximum un an și jumătate. Ministrul culturii s-a arătat nemulțumit de faptul că rîul Jiu este prea negru și poluat, lucru care ar afecta imaginea Ansamblului Sculptural „Constantin Brâncuși“, aflat în Parcul Central din Tîrgu Jiu. Atît președintele Consiliului Județean Gorj, Nicolae Mischie, cît și primarul Florin Cîrciumaru au declarat la unison că problema va fi rezolvată în cel mai scurt timp posibil: „într-un an și jumătate va fi limpede. Eu știu dacă va fi posibil? Am zis și eu ce au zis și alții. Directorul Huidu de la CNLO a spus același lucru“, a precizat Florin Cîrciumaru. (E.M.) Alte noutăți în lotul oltenilor, trei brazilieni, un englez și un reșițean Beldeanu a antrenat „stranierii“ Universității Antrenorul Aurel Beldeanu a fost primul tehnician al Universității care i-a avut sub comandă în acest week-end pe jucătorii brazilieni veniți în Bănie. Este vorba despre Marcio Silverio Martin (21 de ani, mijlocaș), Leandro Alves da Cunha (22 de ani, atacant) și Renato Badojan (20 de ani, fundaș-mijlocaș). Celor trei jucători sosiți din America de Sud li s-a alăturat englezul Daniel McBreen (25 de ani), care în ultimul sezon a evoluat în Austra-Antrenorul Beldeanu (în centru) a pregătit în week-end „stranierii“ Universității: Renato, Leandro, McBreen și Marcio (de la stînga la dreapta) la. Sîmbătă, a participat la antrenamente și sîrbul Sarici, însă ieri acesta a plecat în Iugoslavia pentru a rezolva cîteva probleme personale, urmînd ca astăzi să revină în Craiova. După primele antrenamente de la cantonamentul din Lunca Jiului, Beldeanu a rămas uimit de ușurința cu care fotbaliștii din țara cafelei lovesc mingea, spunînd: „Brazilienii au o tehnică individuală foarte bună și lovesc bine balonul. O apreciere exactă asupra valorii lor se poate face însă după cîteva jocuri“. • Marian SANIA amănunte în pagina 12 De Sfintul Ilie în prăvălii a tunat, a fulgerat și a plouat... cu amenzi Atentat la sănătatea funcționarilor primăriei... mai pofticioși (!?) pagina5 MARELE PREMIU al varii 2002 gazeta m. si uirațiuni mari^ICIA 1310 Acum, găsiți în ziar talonul de participare la tragerea la sorți din luna septembrie GAZETA «le SUD - COTIDIAN AE DETERILOR DE PRETUTL ViKEWI Telefoanele ’efracției: Craiova 051/41.31.00,41.37.00; Tîrgu Jiu 053/21.26.00; Dr. Tr. Severin 052/32.32.47; Slatina 049/41.60.49