Gazeta de Sud, septembrie 2002 (Anul 8, nr. 2283-2307)

2002-09-02 / nr. 2283

2 ACTUALITATE Fotbal, volei și salubritate, la ultima rectificare a bugetului Craiovei Rectificarea bugetară de la sfîrșitul săptămînii trecute a adus în plus 5,2 miliarde de lei, suma fiind repartizată pentru sport și Serviciul de salubritate. Cea mai mare parte a fondurilor s-a folosit pentru achiziționarea a 40.000 de acțiuni la clubul de fotbal „Universitatea" Craiova, în valoare totală de patru miliarde de lei. La același capitol (cultură, religie și alte acțiuni privind activitatea sportivă și de tineret), s-au suplimentat cheltuielile pentru volei, cu 600 de milioane de lei, iar alte 638 de milioane au fost folosite pentru achitarea restanțelor la activitatea de salubritate din Craiova. Restanța către acest servicu se ridică în prezent la 1,5 miliarde de lei. (R.G.) Un severinean avea o grenadă în casă Activitatea pirotehnicienilor de la Inspectoratul Județean de Protecție Civilă Mehedinți a fost foarte încărcată în această lună. La sfîrșitul săptămînii trecute, pe strada Dorobanți, din Drobeta Turnu Severin, la locuința lui Gheorghe Slapciu a fost descoperită o grenadă. Acesta a găsit proiectilul în timp ce încerca să scoată pardoseala dintr-o cameră a casei sale, pe care încerca să o renoveze. Grenada, datînd din al doilea război mondial, era în perfectă stare de funcționare și, la o lovitură puternică, putea provoca un dezastru. In această lună, pirotehnicienii mehedințeni au mai fost solicitați să intervină în cîteva localități din județ. La Schela Cladovei și Gogoșu, doi cetățeni au descoperit cîte o grenadă activă în timp ce săpau în curtea casei, iar pe strada Walter Mărăcineanu, din Drobeta Turnu Severin, o altă grenadă a fost descoperită cînd locuitorii din zonă au încercat să sape o fîntînă. Un adevărat arsenal a fost însă descoperit, în urmă cu aproximativ o săptămînă, pe raza localității Strehaia, cînd un agent de circulație, la un control de rutină, a găsit în portbagajul unui autoturism, înmatriculat în județul Deva, 29 de grenade defensive, 73 de grenade ofensive de exercițiu, șapte mine antiblindate și 34 de mine antipersonal. Acestea urma să fie valorificate la depozitul de deșeuri REMAT Strehaia. Polițiștii continuă cercetările în acest caz. Potrivit purtătorului de cuvînt al Inspectoratului Județean al Protecției Civile Mehedinți, comisar principal Florentin Dragomir, toate grenadele descoperite în ultima vreme vor fi detonate într-un poligon special. (F.L) O firmă din Severin, dată cîștigătoare fără licitație Consilierii severineni au aflat, la ultima ședință ordinară, că pe materialul întocmit în vederea preluării în administrare a balastierei de la Gura Văii era trecută deja o societate de construcții, deși licitația nu s-a desfășurat încă. Firma de construcții Transilvania SRL era dată deja potențial cîștigătoare a obiectivului. S-a votat pentru eliminarea societății din materialul întocmit. (F.L.) La un pas de a intra cu mașina în Dunăre , mehedințean a scăpat aproape nevătămat, după ce autoturismul pe care îl conducea s-a oprit la cîțiva metri de Dunăre. In timp ce se deplasa pe raza localității Flinova, Matei Venus, de 37 de ani, a pierdut controlul volanului, a intrat prin parapetul de pe marginea șoselei și s-a oprit cu autoturismul, după o cădere de la trei metri, în stufărișul de pe malul Dunării. în urma accidentului, șoferul a scăpat cu răni ușoare. Din cercetările polițiștilor a rezultat că bărbatul nu consumase băuturi alcoolice, dar era foarte obosit. (F.S.) Tîlhari arestați în Mehedinți Polițiștii mehedințeni i-au identificat, prins și arestat pe Tache Nicușor, de 19 ani, Vasile Cristinel, de 17 ani, și Mitu Costel, de 19 ani, toți din comuna Gogoșu - Mehedinți. Cunoscuți cu antecedente penale, în noaptea de I spre 12 februarie, ceîi rei-au săvîrșit infracțiunea de tîlhârie, victimă fiind consăteanul lor, Vivrea Constantin, de 74 de ani. (F.L.) Societăți comerciale sancționate aspectorii sanitar-veterinari mehedințeni au efectuat, în această săptămînă, acțiuni de control la 21 de magazine alimentare, 11 restaurante și snack-baruri, trei piețe agroalimentare, patru ateliere de preparate, trei depozite alimentare și trei laboratoare de cofetărie. Principalele deficiențe constatate au fost lipsa documentelor de proveniență a produselor, spațiile comerciale sau de prelucrare neigienizate, admiterea la vînzare a personalului fără control medical, precum și transportul produselor de origine animală cu mijloace de transport neautorizate. „Au fost găsite nereguli la AF Buzgare Constantin și SC COCO SRL - magazine din localitatea Prunișor, SC LION OIL - restaurant PECO, din localitatea Ciochiuța, SC BELȘUG SRL din Strehaia, SC POPAS CASTRO SRL, un magazin alimentar din Izvorul Bîrzii", a spus dr. Traian Marițoiu, inspector de specialitate în cadrul Direcției Sanitar-Veterinare Mehedinți. Pentru deficiențele constatate, au fost aplicate amenzi în valoare de opt milioane de lei. (F.L.) Un militar în termen a avariat o mașină și s-a izbit de un copac Un militar în termen de la Comandamentul Județean de Jandarmi Mehedinți, aflat se pare în stare de ebrietate, la sfîrșitul săptămînii trecute, a avariat un autoturism care aparținea unor amici. Bartălonuț, din Salcia Mehedinți, se afla într-o permisie de trei zile și a dorit să se plimbe cu autoturismul unor prieteni, deși nu avea carnet de conducere. După ce a băut cîteva beri, el a plecat cu mașina, dar a acroșat un alt autoturism, după care s-a oprit într-un copac. Potrivit șefului de Stat Major, de la Comandamentul Județean de Jandarmi Mehedinți, Constantin Erceanu, militarul, care mai avea doar o lună pînă la finalizarea stagiului militar, va fi prezentat luni Parchetului Militar Craiova: „După ce am primit informația, s-a luat măsura ca o comisie comună, din cadrul Comandamentului și al Inspectoratului de Poliție Mehedinți, să efectueze cercetări și verificări pentru stabilirea exactă a cauzelor și împrejurărilor în care s-a produs acest accident. Soldatul, care se afla în afara orelor de program în momentul accidentului, va fi prezentat în fața Parchetului Militar Craiova, pentru a fi audiat și pentru a se dispune măsurile legale". (F.L.) I Pe taloanele de MICA PUBLICITATE GRATUITĂ nu se mai primesc anunțuri pentru rubrica de VÎNZĂRI - CUMPĂRĂRI IMOBILE Tragerea la sorți a cîștigătorilor premiilor acordate de Gazeta de Sud abonaților din luna august 2002 are loc luni, 2 septembrie, ora 17.00, la sediul redacției din Craiova, str. Ioan Maiorescu, nr.10 GAMfSTA de SUD, Luni, 2 septembrie 2002 Rachetă cosmică, prezentată pe izlaz O rachetă cosmică, la jumătate din dimensiunile ei reale, a fost prezentată sîmbătă seară presei și oficialităților locale la Malul Alb, lîngă Rîmnicu Vîlcea. Racheta, de fapt un demonstrator tehnologic, a fost concepută și construită în întregime de un grup de studenți de la Facultatea de Inginerie Aerospațială din București. Vehiculul cosmic prezentat sîmbătă seară pe izlazul comunal de pe malul Oltului va reprezenta România în concursul internațional X-PRIZE și este cel mai mare aparat de acest fel realizat de o echipă neguvernamentală. Proiectul Asociației Române pentru Cosmonautică și Aeronautică (ARCA) a fost început în urmă cu doi ani, cînd un grup de studenți de la Inginerie Aerospațială s-a hotărît să se înscrie la concursul internațional XPRIZE. Concursul este lansat de o organizație nonguvernamentală din SUA și are ca scop dezvoltarea unei noi generații de vehicule care să permită vizitarea spațiului cosmic și de către oamenii obișnuiți. Cîștigător al concursului va fi primul aparat care se va ridica la 100 km. Echipa de la ARCA susține că nava proiectată de ei este deja capabilă să atingă această altitudine. Prototipul prezentat, la scara de 1/2, lung de zece metri, urmează să fie ridicat de un propulsor realizat din fibră de carbon cu matrice fenolică. Combustibilul folosit este revoluționar, motorul fiind alimentat cu apă oxigenată și kerosen. Prezentarea de sîmbătă seară a suscitat un deosebit interes. Demonstratorul tehnologic a costat deja cîteva sute de milioane de lei, totul din sponsorizări sau suportați de membrii echipei, echipă în care cel mai vîrstnic, Dumitru Popescu, liderul grupului, are 25 de ani. Din nefericire, tinerii aeronauți nu au putut să facă o demonstrație practică a modului de funcționare a propulsorului (prezentat separat de rachetă) întrucît, dintr-o greșeală de asigurare, propulsorul a pornit singur, în cursul dimineții, și s-a avariat. Echipa a pus la dispoziția tuturor televiziunilor prezente copii ale casetei înregistrate la o demonstrație anterioară și, fiind filmat și incidentul nedorit, din cursul dimineții, pentru a dovedi că aparatul lor funcționează. • Carmen KLEIBEL Funcționari publici și sindicaliști se agață de reza politică, să nu-și piardă posturile Adeziuni intime la PSD Dolj • Șeful Serviciului Personal, care este și liderul sindical al funcționarilor din Primăria Craiova, declară că este la zi cu cotizația • Sever Borciu, mîna dreaptă a primarului Vasile Bulucea, consideră înscrierea în partid o... „chestiune intimă“ . Alți șefi de servicii dau cu subsemnatul pe la partid „De unde dracu să știu iaați stnt?" Deși nu au nimic împotrivă ca fiecare cetățean să își exprime opțiunile politice și să se înscrie în veun partid, fie el și de guvernămînt, unii numesc „prostituție politică“ modul în care numeroși funcționari publici se înscriu în partidul de guvernămînt numai și numai pentru a nu-și pierde umilul post, cel puțin pînă în 2004. Asta, deși există mulți care spun (dar nu dau cu subsemnatul) că sînt hărțuiți de șefii direcți, pe linie administrativă ca să se înregimenteze în partid. De cele mai multe ori, cei care se înscriu nu primesc nimic în schimb, ba se trezesc în situația destul de ingrată de a fi și... controlați, și cu banii (respectiv cotizațiile) luați! Chiar în Primăria Craiova, păstorită de seniorul pesedist Vasile Bulucea, cîțiva oameni-cheie au carnet de membru. Ion Acrivopol, șeful Serviciului Personal, prin fața căruia trec toate cererile de angajare și care este în același timp și liderul de sindicat al celor 310 funcționari, și-a recunoscut fățiș simpatia pentru cei trei trandafiri politici. Sever Boroiu, mîna dreaptă a primarului și care, prin natura funcției, nu ratează nici o licitație pentru lucrările publice din municipiu, a fost mai discret și mai nervos: „Ce treabă are asta?! Este o chestiune personală, chiar intimă! Ce treabă aveți dacă omul are o opțiune politică sau alta? Dacă are nevastă sau nu? Vă rog să nu îmi mai puneți astfel de întrebări!“ Și lista încă nu e completă. Sau completată în calitate de șef pe linie administrativă, primarul Vasile Bulucea spune că nu are o evidență a tuturor funcționarilor din primărie care îi sunt subordonați și politic. „Păi de unde dracu' să știu eu cîți sunt în PSD? Doar pe unul îl știu: Bordu! De Acioopol nu știam! Dacă sunt din PSD ar trebui să muncească și mai mult, dar nu vedeți ce prostii fac la ședințele de consiliu?“, i-a supărat pe funcționarii lui Vasile Bulucea. Două federații naționale nu vor administrație politizată Federația Națională Sindicală a Funcționarilor Publici (FNSFP) și Asociația Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) a solicitat joi Guvernului și Parlamentului României să adopte rapid măsurile necesare combaterii eficiente a corupției instituționalizate. Reprezentanții funcționarilor publicii cer guvernului modificarea și completarea actualului Statut, prin stabilirea incompatibilității între calitatea de membru al unui partid politic și calitatea de funcționar cu funcție de conducere, precum și sancționarea drastică a demnitarilor și funcționarilor publici care se află în situații de incompatibilitate cu funcția ocupată. „Noi vrem să evităm politizarea administrației publice locale. Atît FNLFP, cît și ANFP cer să se modifice Statutul funcționarului public, stabilind interdicția pentru funcționari de a face parte dintrun partid. Dacă se stabilește că există o incompatibilitate între funcția de conducere din cadrul administrației publice locale și calitatea de membru de partid, aceștia pot fi demiși din funcția publică și ei pot răspunde chiar penal dacă se dovedește că nu au fost sinceri atunci cînd, la numirea într-o funcție de conducere, au declarat că nu fac parte din nici un partid“, a spus Bogdan Drăghici, președintele celor două organisme. • Florentina ENACHE, Bogdan GROȘEREANU Vasile Bulucea mumă“ Parchetul Primarul din Văgiulești - amendat cu 7% din valoarea unei afaceri penale Gheorghe Roman, primarul din Văgiulești - Gorj, a fost amendat cu 7.000.000 de lei pentru că și-a implicat firma în afaceri cu primăria; în urmă cu doi ani, Roman a oferit mai multe lucrări care constau în repararea unor școli de pe raza comunei firmei personale, o asociație familială care a fost trecută ulterior pe numele surorii sale. Valoarea lucrărilor a depășit la vremea respectivă suma de 100.000.000 de lei. După ce a fost anchetat mai bine de șase luni de către Parchet, procurorii au dispus neînceperea urmăririi penale și aplicarea unei amenzi administrative în valoare de 7.000.000 de lei. Primarul Gheorghe Roman a spus că a contestat amenda din cauză că lucrările au fost făcute de firma surorii sale. (E.M.) Banii pentru operația Deliei Marinaș nu au mai ajuns în Mehedinți Cei 127.465 de dolari, acordați de Guvernul României pentru operația, la o clinică din străinătate, a adolescentei Delia Marinaș, de 19 ani, din Drobeta Turnu Severin, nu au ajuns încă în Mehedinți, deși hotărârea specială a fost dată în 31 iulie. Tânăra suferă de leucemie, boală pe care medicii i-au descoperit-o în 1996 și, de atunci, familia Marinaș spera ca Delia să poată face un transplant de măduvă. Nici prin eforturile autorităților locale și nici prin donațiile private nu s-a reușit colectarea sumei necesare, sprijinul venind din partea Guvernului României. Operația urmează să fie efectuată la Ierusalim, dar posibilitățile familiei sunt reduse, astfel că se caută soluții pentru transportul și cazarea în Israel. Potrivit senatorului Ion Sîrbulescu, care s-a implicat cel mai mult în rezolvarea acestui caz. Ambasada Israelului va suporta integral costurile vizei pentru Israel, iar în prezent se poartă negocieri cu reprezentanții TAROM, pentru sponsorizarea călătoriei. La Ierusalim, familia Marinaș ar urma să fie cazată într-un lăcaș de cult. Cea mai importantă problemă o reprezintă acum suma de bani necesară efectuării operației, care întîrzie să ajungă la cea care are nevoie de ea. • Florin LORDĂ In ciuda promisiunilor de privatizare rapidă ale deputatului Florin Georgescu Sindicaliștii de la RULMENȚI Slatina au plecat să picheteze sediul APAPS București 70 de sindicaliști din cadrul SC RULMENȚI SA Slatina ar fi trebuit să plece astăzi dimineață la București pentru a picheta sediul Autorității pentru Privatizare, acționarul majoritar al societății și „capul tuturor răutăților“ în opinia oamenilor. Aceștia au obținut autorizație de la Primăria Capitalei pentru a organiza acțiuni de protest, timp o săptămînă, iar sindicaliștii erau, hotărîți vineri,, 3p.august, să nu se miște din fața sediului APAPS pînă nu li se va da o soluție concretă pentru ieșirea din situația critică în care se află fabrica. Acest demers are loc în condițiile în care, după o pauză de cîteva luni, sindicaliștii de la RULMENȚI Slatina au reluat seria protestelor miercuri, 28 august, iar o delegație formată din șapte sindicaliști, în frunte cu directorul societății, Victor Barbu, s-a întîlnit a doua zi cu deputatul de Olt, Florin Georgescu. Acesta le-a promis că va interveni pentru ca privatizarea să fie finalizată pînă la sfîrșitul lunii septembrie: „Am vorbit cu ministrul Mușetescu și mi-a spus că anunțul de privatizare va fi dat luni (astăzi , n.r.). Se va merge pe o procedură scurtă, de zece zile... Stați liniștiți ^ că pînă la sfirșitul lunii septembrie veți fi privatizați“. ^ Cu toate acestea, liderii sindicali ai fabricii au hotărît că e mai bine să meargă să protesteze la București, pentru a fi siguri că de această dată vor fi luați în seamă și se va întîmpla ceva. Ei vor fie să se realizeze privatizarea cît mai rapid și să li se dea salariile restante, fie să se declare falimentul și să poată intra în șomaj. Ei acuză conducerea APAPS că a lăsat fabrica de izbeliște și chiar împiedică privatizarea societății, care este considerată în prezent ca fiind singura soluție pentru evitarea falimentului. De asemenea, ei sunt supărați că li se pun bețe-n roate la încercarea de obținere a unor venituri din închiieri sau vînzări de bunuri ale sofi cietății, pentru a mai face rost de bani de salarii. Sindicaliștii susțin că, de la începutul acestui an, fiecare angajat nu a primit în total mai mult de trei milioane de lei. (A.M.A.) Mașina unui avocat român remorcată sub ochii lui Polițiștii bulgari refuză să-i prindă pe hoți Pe strada Dragalevska din Sofia, mașina avocatului român Georgescu Codruț Dan a fost furată prin remorcare. In loc să reacționeze imediat, polițiștii i-au cerut avocatului o plîngere pentru dispariția vehiculului lui. „Era ora 2.30 în noaptea de vineri spre sîmbătă. Mă aflam în vizită la un prieten din Sofia. Am auzit alarma automobilului meu Renault Megan și am ieșit imediat pe balcon. Am văzut cum o Lada de culoare deschisă trăgea cu o funie mașina mea. Alarma țipa strident, iar luminile de poziție semnalizau. Automobilul are una dintre cele mai bune alarme - Weiper, care blochează motorul. Nu au putut să-l pornească și de aceea au remorcato“, a povestit avocatul român. El a fugit în stradă și a luat-o după inventivii hoți. După 50 de metri a văzut că nu-i poate ajunge, în acest timp, proprietarul apartamentului a sunat la poliție și a explicat că în acel moment se săvîrșea un furt și infractorii pot să fie prinși pentru că Lada nu poate să tragă repede Renaultul furat. „Am stat în stradă și am așteptat să vină polițiștii. Am fost aproape sigur că ei vor reacționa imediat și au șanse să prindă hoții. Dar nu s-a întîmplat așa“, a spus dezamăgit avocatul român. O jumătate de oră mai tîrziu era deja la Direcția Raională de Poliție IV. Polițiștii i-au spus că, în urmă cu 30 de minute, au primit de la centrală anunțul despre furt și l-au transmis Punctelor de Control al Trecerii Frontierei. Atît Georgescu a înaintat plîngerea și a părăsit direcția de poliție. „Dacă aș fi constatat furtul dimineața, atunci aș fi înțeles acțiunile poliției. Infracțiunea s-a produs însă sub ochii mei, oricare polițist motorizat ar fi putut să fugărească bandiții, dar nu s-a făcut acest lucru. Am simțit pe pielea mea prostul renume al Bulgariei cu privire la furturile auto“, spune indignat dl Georgescu. Pe avocat îl așteaptă un lung drum birocratic pentru a părăsi țara fără probleme. Cu dovada de la poliție privitoare la furt, el trebuie să meargă la procurorul de raion pentru a începe cercetarea penală. Apoi trebuie să viziteze Procuratura Supremă de Casație și vama. Avînd hîrtiile necesare, poate să plece în România fără mașină. El a povestit că România a rezolvat deja problema furturilor de mașini, în 1996, în Poliția Română s-au format grupe de intervenție rapidă. Polițiștii mascați folosesc mașini Opel Vectra și în cîteva minute îi prind pe hoți, dacă au o armă fierbinte. Direcția de Poliție din Sofia a refuzat să comenteze incidentul. • Veselin STOIANOV - Sofia