Gazeta de Sud, octombrie 2002 (Anul 8, nr. 2308-2334)

2002-10-01 / nr. 2308

2 ACTUALITATE 2.200 de studenți la Colegiul Turnu Severin Anul universitar va fi deschis astăzi la Colegiul din Drobeta Turnu Severin, în prezența prefectului de Mehedinți, Dan Trancotă. 2.200 de studenți va trebui să plătească o taxă de 400.000 de lei, indiferent dacă au fost admiși pe locurile de la buget sau pe cele cu taxă. Conducerea instituției de învățămînt superior a luat această măsură după ce a constatat că mulți dintre studenți s-au înscris și la alte facultăți și ar putea fi pierduți. Neachitarea acestei sume duce la pierderea locului. Achitarea taxei poate fi amînată printr-o cerere în care studentul se obligă să aducă banii pînă la o anumită dată. (D.L.) Premiul I pentru caricatură făcută cu...mouse-ul Caricaturistul slătinean Gogu Neagoe a obținut săptămîna trecută cel de-al șaselea premiu întîi din cariera sa, la un concurs internațional de caricatură organizat în Cehia, la care au participat concurenți din 68 de țări din toată lumea. De această dată însă, concursul a fost realizat pe Internet, condiția de participare fiind ca lucrările să fie făcute nu cu creionul, pixul sau carioca pe o foaie de hîrtie, ci ...cu mouse-ul pe un calculator. Tema concursului a fost sănătatea, iar Gogu Neagoe spune că a trimis șase caricaturi care se încadrau în respectiva temă și alte două liber alese. Pentru realizarea fiecărei caricaturi a petrecut aproximativ 25 de minute în fața calculatorului și a spus că, deși nu se pot reda toate detaliile unui desen normal, într-un fel este mai ușor de realizat un desen pe calculator deoarece se poate retușa foarte ușor o greșeală. (A.M.A.) Crîmpoia - Olt continuă să fie zonă cu risc ridicat de contaminare cu pestă porcină esta porcină izbucnită în comuna Crîmpoia din județul Olt continuă să facă ravagii în zonă. Pînă în prezent, în comună au fost vaccinate 1.974 de porcine, acestora adăugîndu-li-se 3.768 de porcine din două comune alăturate, Nicolae Titulescu și Văleni. Circa 1.000 de porcine vor fi vaccinate în zilele următoare. De asemenea, peste 60 de porcine au fost sacrificate pentru că prezentau semne de infestare cu bacilul pestei porcine. Directorul adjunct al Direcției Sanitar-Veterinare (DSV) Olt, dr. Nicolae Pătuleanu, a spus că starea de carantină va mai fi menținută în zonă pentru încă cel puțin două-trei săptămîni: „Pentru a fi siguri că se respectă toate măsurile necesare, am trimis primăriilor din zonă adrese oficiale în care le cerem să apeleze chiar la ajutorul forțelor de ordine acolo unde este nevoie". (M.M.) P OJPC a închis două service-uri Două firme din Tîrgu Jiu care efectuau lucrări de reparații auto au fost închise temporar de inspectorii Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului (OJPC)Gorj. In urma mai multor controlate efectuate la sfîrșitul săptămînii trecute la zece service-uri, s-au aplicat opt amenzi pentru neregulile constatate, printre care efectuarea de lucrări de reparații fără autorizația tehnică emisă de Registrul Auto Român (RAR), filiala Gorj. De asemenea, au mai fost confiscate piese auto necertificate RAR, în valoare de 20 de milioane de lei, fiind aplicate și amenzi care au totalizat 23 de milioane de lei. Inspectorii OJPC au dispus închiderea a două unități service neautorizate, respectiv SC MORGIS SRL și SC INDEPENDENT FILMON, ambele din Tîrgu Jiu. (E.M.) Acțiune de verificare a canalizărilor din Severin Străzi inundate, circulație greoaie, alei impracticabile și oameni surprinși de ploaie, care au fost nevoiți să străbată străzile pline cu apă. Așa arăta ieri municipiul Drobeta Turnu Severin. Pe strada Smîrdan, la intersecția cu strada Progresul, din cauza semafoarelor care nu funcționau, deși instalarea lor a scos mulți bani din bugetul local, circulația a devenit un coșmar. In zona Agenției Județene de Ocupare a Forței de Muncă, din cauză că o mare porțiune de drum a fost inundată de apă, la ora 10.00 se circula numai pe o singură bandă. Pentru că nivelul apei depășea bordura, nici un șofer nu s-a încumetat să parcurgă cu mașina drumul spre cartierul Schela, preferind rutele ocolitoare. In zona stomatologiei, pietonii surprinși de ploaie a fost nevoiți să treacă prin bălți pentru a putea ajunge de pe un trotuar pe celălalt. Luați din nou prin surprindere, reprezentanții Societății de apă-canal SECOM SA Drobeta Turnu Severin au demarat abia de luni o acțiune de verificare a canalizărilor din municipiu. (D.L.) Lista locurilor de muncă vacante pe meserii la data de 30.09.2002 Director societate comercială -1; coordonator transporturi - 3; șef parc auto -1; șef agenție turism -1; șef depozit -1; inginer construcții civile și industriale -1; inginer electrotehnist - 2; inspector asigurări - 2; auditor -1; economist - 3; tehnician electromecanic -1; operator calculator -1; agent de asigurare - 15; agent comercial - 2; contabil -1; secretară -1; primitor distribuitor -1; infirmieră - 99; vînzător - 3; zidar - 26; zidar rosar-tencuitor - 2; fierar betonist - 9; dulgher pentru construcții - 30; faianfar- 17; mozaicar- 4; instalator apă, canal - 6; instalator încălzire centrală și gaze - 4; vopsitor zugrav -15; sudor electric -10; sudor în argon -2; tinichigiu de șantier -1; lăcătuș mecanic - 2; forfor mecanic - 2; mecanic auto - 3; electromecanic reparator obiecte de uz casnic - 2; electrician de întreținere și reparații - 1; bijutier -1; patiser - 3; tîmplar universal - 2; confecționer îmbrăcăminte - 205; vulcanizator-3; circularist -1; depanator de aparate radio și tv- 2; șofer autoturisme și camionete - 2; șofer autobuz - 4; șofer autocamion - 27; macaragiu auto -1; paznic -1; muncitor necalificat în agricultură - 6; muncitor necalificat - 14; muncitor necalificat în patiserie-4. GAZETA de SUD, Marți, 1 octombrie 2002 „Les pickpockets“ români de la Paris cîștigă pînă la 4.000 de euro pe zi Turiștii care vizitează Parisul și văd în zonele aglomerate grupuri de copii, bine îmbrăcați, cu cîte o hartă a orașului în mînă, nici nu bănuiesc că aceștia, în mare parte români, sînt hoți de buzunare care le subtilizează foarte abil portofelele, aparatele foto sau alte valori. „Les pickpockets“, cum îi numește poliția, sînt minori cu vîrste între zece ani și 16 ani, astfel încît oamenii legii nu îi pot reține și nici expulza fară acordul lor sau al părinților. Tocmai pe acest lucru mizează și ei atunci cînd ies pe stradă pentru a fura și le rîd în față polițiștilor care îi privesc aproape tot timpul. „Nu pot să ne facă nimic. Cel mult, ne iau la secție 24 de ore și ne confiscă banii sau telefoanele mobile, dacă le avem, chiar dacă sînt cumpărate din magazin. Singura lor pedeapsă pentru noi e că ne taie hainele sau șireturile de la pantofi“, spun patru dintre ei, originari din România, care își aleg „victimele“ dintre turiștii din zona Turnului Eiffel. Cei patru, care susțin că sunt din Arad, dar au accent moldovenesc, sunt îmbrăcați normal, nu au un aer sărăcăcios care să facă lumea să îi evite și pot trece drept turiști. Insă, poliția îi cunoaște deja destul de bine. „Chiar acum ne urmăresc de prin boscheți și mai au și informatori“, spune umul dintre ei arătînd spre un cerșetor care stă pe iarbă pe malul Senei. Chiar și așa, cu toată urmărirea poliției, ei reușesc să strîngă destui bani încît să stea la hotel mai tot timpul, și cei mai mari își permit să meargă la bordel sau să fumeze hașiș. „Uneori, scoatem chiar și cîte trei-patru mii de euro pe zi. Nu furăm decît de la turiști, care au la ei bani mulți. Cărțile de credit nu ne interesează pentru că nu avem codul PIN, iar la bănci există camere de luat vederi“, spune cel mai mare dintre copii, care are 16 ani. Băiatul susține că în Paris trăiesc ilegal aproximativ 200 de copii români care fură sau cerșesc. Ei nu fură din magazine sau din metrou, ci numai de pe stradă, unde pot fugi ușor și unde nu există sisteme de supraveghere video. Un puști iese dintr-un WC public, unde s-a ascuns ca să scoată, fără să îl vadă poliția, banii dintr-un portofel pe care tocmai îl furase. Banii sunt ascunși în diverse locuri pe stradă și ridicați ulterior, pentru ca să nu fie găsiți asupra lor. „Dacă am bani sau telefon asupra mea, îmi iau «fapt㻓, spune cel mai mare. Toți sunt foarte degajați, dar nu vor să apară cu fața în fotografie pentru a nu avea probleme la revenirea în țară. Nu le e frică de poliție și nici măcar de bandele de tîlhari și spărgători de apartamente. Unul dintre ei spune că sunt cele mai periculoase bande de marocani, care au pistoale și cuțite. „Noi nu dăm în cap. Noi furăm portofele, luăm banii și, dacă sîntem prinși, le dăm înapoi. Uite că vin polițiștii“. într-adevăr, se îndreaptă spre noi cîțiva bărbați și o femeie îmbrăcați în haine civile, care ne arată legitimațiile și ne solicită autorizația de a fotografia în Paris, pentru că nu sînt permise decît fotografiile în scop turistic. Oamenii legii ne explică destul de enervați că discutăm cu niște hoți și ne obligă să ștergem din memoria aparatului fotografia în care apar figurile polițiștilor. Puștii sunt percheziționați și apoi li se dă drumul. Femeia îl mîngîie pe cap pe cel mai mic. Nici unul dintre ei nu e speriat, pentru că astfel de întîlniri cu poliția fac parte dintr-o zi obișnuită. Singurul lucru deosebit este că au vorbit cu ziariștii români despre situația lor. Mai important pentru ei este însă că e week-end și vor „lucra“ pînă mai tîrziu. (MEDIAFAX) Hoții minori nu pot fi expulzați sau reținuți fară acordul părinților Polițiștii vor trimite Parchetului Național Anticorupție dosarul privind fraudarea licenței de la UMF Iași Conducerea Inspectoratului Județean de Poliție Iași a declarat ieri că dosarul în care au fost implicați cei cinci studenți marocani, acuzați că au fraudat examenul de licență de la Facultatea de Farmacie din cadrul Universității de Medicină și Farmacie (UMF) „Gr. T. Popa“, va fi înaintat Parchetului Național Anticorupție. Șefii IJP Iași au declarat ieri că au finalizat cercetările în cazul celor cinci studenți care au cumpărat o parte din răspunsurile corecte la examenul de licență organizat de Facultatea de Farmacie. Anchetatorii susțin că nici un profesor de la UMF Iași nu este pus sub acuzație și că în acest caz au fost audiați doar studenții străini, asupra cărora au fost găsite fițuici la ieșirea din examen, care conțineau 55 de răspunsuri la testele grilă, echivalentul notei 4,6. Potrivit anchetatorilor ieșeni, cercetările vor continua la București pentru a se afla cine a vîndut răspunsurile la examen. „Noi vom întocmi un referat de declinare a competenței urmînd ca dosarul să fie înaintat la Parchetul Anticorupție. Nu formulăm acuzații, însă, din cercetările pe care le-am efectuat, se prefigurează fapte de corupție a căror competență de cercetare excede atribuțiile poliției“, a declarat comisar Gheorghe Fotea, șef adjunct al IJP Iași. Potrivit anchetatorilor, cel puțin 25 de absolvenți de la Iași și mai mulți din alte centre universitare ar fi plătit cîte 40 de dolari pentru rezultatele corecte. în prezent, o comisie ministerială din cadrul Ministerului Educației și Cercetării efectuează o anchetă la Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa“ din Iași. Ministrul educației și cercetării, Ecaterina Andronescu, consideră că există suficiente date pentru anularea examenului de licență la Facultatea de Farmacie din Iași. „După apropierea Poliției din Iași, există o vinovăție, Evaluarea noastră, ca Minister al Educației, a arătat că 92 la sută dintre absolvenți au obținut la licență peste 9,00, ceea ce pare inexplicabil pentru experiența noastră de dascăli“, a afirmat Ecaterina Andronescu. „Părerea mea este că sunt suficiente date să se poată lua o decizie clară. Eu aș propune anularea examenului de licență. Senatul însă va decide“, a precizat ministrul Andronescu. Cei cinci studenți marocani au fost audiați de membrii Senatului Universității de Medicină din Iași. Studenții au declarat că ar fi cumpărat răspunsurile respective de la un fost student marocan. Acesta, la rîndul său, a susținut, în fața comisiei universitare, că lear fi primit de la un fost stettor al Facultății de Farmacie din București, care, la rîndul sau, ar fi procurat varianta corectă la grila de examen de la o persoană din conducerea Facultății de Farmacie din București. Studenții au mai afirmat că lista ar fi fost trimisă de la București, prin fax, la un oficiu poștal din Iași, cu o zi înainte de susținerea examenului. (MEDIAFAX) Ecaterina Andronescu propune anularea examenului de licență TALON MICA PUBLICITATE GRATUITA Maximum 15 cuvinte DATELE SOLICITANTULUI Numele și prenumele. Adresa_______________________ Tel.________ B.l. seria in Politia TEXTUL ANUNȚULUI Nu este valabil pentru vînzari - cumpărări imobile îmi asum răspunderea pentru conținutul anunțului de mai sus. Semnătura solicitantului Taloanele se vor aduce la biroul de publicitate pînă cel tîrziu Data apariției 4 octombrie 2002 Rubrica La Tîrgu Jiu Spitalele sunt o povară pentru bugetul local Florin Cîrciumaru, primarul municipiului Tîrgu Jiu, a participat săptămîna trecută la o întîlnire cu primarii municipiilor din întreaga țară, care a avut loc la Baia Mare. Membrii „Asociației municipiilor“, printre care și Florin Cîrciumaru, au semnat o petiție prin care solicită guvernului să blocheze intrarea în vigoare a ordonanței privind preluarea spitalelor de către administrațiile locale. Semnatarii au mai solicitat ca, în cazul în care blocarea nu mai este posibilă, să se indice sursele de finanțare la care poate apela bugetul local pentru a suporta cheltuielile pe care le-ar presupune această preluare. „După școli urmează spitalele. Ni se blochează orice fel de investiție pe care am putea-o face din bugetul local. Ne vom transforma într-o instituție de protecție socială“, a spus primarul din Tîrgu Jiu. „Bugetul local nu poate suporta întreținerea celor două spitale din oraș" Semnatarii petiției speră ca lucrurile să mai poată fi îndreptate, mai ales că nu au fost publicate încă normele metodologice de aplicare a ordonanței. Bugetul local al municipiului Tîrgu Jiu ar avea de preluat două unități sanitare, dar costurile sînt mult prea mari .Bugetul local nu poate suporta întreținerea celor două spitale din oraș. Din cîte am discutat cu ceilalți primari, nici bugetele celorlalte orașe nu sînt pregătite pentru așa ceva. Sunt multe cheltuieli pentru reparații, întreținere și dotări“, a precizat Florin Cîrciumaru. Spitalul Județean Gorj totalizează datorii de 61 de miliarde de lei, la furnizorii de medicamente și hrană, la care se adaugă cele pentru întreținere. Datoriile vor fi plătite însă de Casa de Asigurări de Sănătate. Conducerea Spitalului Județean consideră însă că preluarea spitalelor de administrațiile locale ar fi un lucru benefic pentru bolnavi. „Am colabora mai bine cu administrația locală, care cunoaște problemele spitalelor. Clădirile ar putea fi modernizate. Nu am primit deocamdată nici un fel de indicație privind aplicarea ordonanței. Știu doar că medicamentele și salariile vor fi plătite tot prin CAS “, a spus directorul Emil Sandu. • Cristina CATANĂ Criză de singe în plină campanie de sensibilizare a populației Efectele campaniei de sensibilizare a populației cu privire la donarea de sînge, inițiată de Ministerul Sănătății și Familiei în urmă cu o săptămînă, continuă să se lase așteptate în Olt, în loc să crească numărul persoanelor dornice să ajute la salvarea unei vieți, acesta scade! La Centrul de Transfuzii Sanguine (CTS) Olt nu există sînge din grupa 0, iar celelalte grupe de sînge sunt acoperite doar în mică măsură. Cele aproape 20 de pungi cu sînge, cîte se află în prezent în stocul CTS Olt, se pot epuiza, în cazul unui accident grav, într-o oră. Potrivit directoarei CTS Olt, dr. Veronica Grecioiu, cauza majoră a crizei de sînge este indiferența oamenilor: „Am avut cazuri cînd rude apropiate ale unor persoane internate în spital în stare gravă și care aveau nevoie urgentă de sînge nu au vrut să doneze sînge!“ La Centrul de Transfuzii Sanguine din Slatina se prezintă în jur de 15-20 de donatori zilnic. Nu toți au însă sînge de bună calitate. Cei care fac acest gest nu o fac însă pentru că vor neapărat să-și ajute aproapele, ci pentru că nu au ce mînca de pe o zi pe alta. Unii dintre ei au devenit chiar „clienți“ vechi ai centrului, facînd donații de cîteva ori pe lună. Ei știu că, dacă la prima recoltare de sînge primesc bonuri de masă în valoare de 200.000 de lei, valoarea tichetelor crește apoi, ajungînd după a cincea donare la jumătate de milion de lei. (M.M.) In exclusivitate pentru Gazeta de Sud Grigore Vieru vă recomandă un nume de pictor: Florin Preda Dochinoiu „Nu știu cum s-a întîmplat, dar cei mai mulți prieteni ai mei sunt olteni. S-ar putea spune că mi-am cunoscut Țara prin ei. S-ar putea spune că am cunoscut poezia română și am îndrăgit-o și mai mult prin regretatul Marin Sorescu și prin Adrian Păunescu, pictura prin Sabin Bălașa, muzica prin Tudor Gheorghe. L-am cunoscut, anul acesta, la Chișinău, pe Florin Preda Dochinoiu - fratele minunatului poet Constantin Preda. Am primit în dar, de la el, un album cu picturi. Linii sobre, mai mult ascuțite, aparent fragmentate și despărțite, dar unite în interior în adîncul lor printr-o sugestivă lumină poetică, așa cum sînt și unele plaiuri românești vitregite de vicisitudinile istoriei. Niște picturi care s-ar potrivi de minune poeziei, pentru că sunt pline de semnificații poetice, Iată că Oltenia continuă să trăiască prin poezie, cîntec, teatru, pictură. Iată că Țari