Gazeta de Sud, ianuarie 2003 (Anul 9, nr. 2385-2409)

2003-01-03 / nr. 2385

2 ACTUALITATE Subvenții pentru pensionari Pensionarii craioveni vor beneficia în 2003 de subvenții la plata abonamentelor pentru călătoriile cu mijloacele de transport în comun. Cei care au venitul lunar total mai mic de 1.500.000 de lei vor plăti doar 25% din valoarea abonamentelor, iar cei a căror pensie depășește suma respectivă vor achita 50% din valoare. Diferențele vor fi suportate din bugetul local. Abonamentele de călătorie se eliberează pensionarilor pe baza buletinului sau a cărților de identitate și a cuponului de pensie din luna precedentă. (C.C.) Chioșcarii din incinta instituțiilor de învățămîntobligați să intre în legalitate Agenții comerciali care dețin chioșcuri amplasate pe terenul unităților de învățămînt fără acte în regulă au la dispoziție șase luni pentru a-și obține autorizațiile de construire și modernizare. Acestea vor fi valabile pe toată durata contractului de închiriere, care se va încheia, conform noii legislații, pe o perioadă de trei ani. Prelungirea contractelor de închiriere este posibilă numai dacă agentul economic șia achitat la timp toate taxele, neavînd restanță la plata chiriei mai mult de 60 de zile în fiecare an. închirierea terenurilor sau spațiilor comerciale aflate în incinta unităților de învățămînt se va face pe baza unei licitații publice. (C.C.) Noi tipuri de abonamente RAT Craiova Regia Autonomă de Transport (RAT) Craiova a introdus din această lună două noi tipuri de abonamente pentru transportul în comun de călători. Un abonament pe toate traseele interne, valabil șapte zile, costă 80.000 de lei, iar un abonament valabil pe cinci trasee timp de o lună costă 260.000 de lei. (C.C.) De Revelion, și conductele de apă și-au făcut de cap. O parte din angajații Regiei Autonome de Apă și Canal (RAAC) Craiova au început anul încercînd să repare defecțiunile apărute la rețeaua de apă a orașului. Temperaturile fluctuante din zilele trecute au făcut ca, în mai multe locuri, conductele să crape, ca urmare a înghețării și dezghețării apei, fără a afecta însă alimentarea cu apă potabilă a craiovenilor. Iulică Geană, dispecer la RAAC, a precizat că ieri defecțiunile erau în curs de remediere și că echipele de intervenție ale regiei sunt pregătite să facă față și altor eventuale probleme. (F.E.) ărbătoare, sărbătoare, dar legătura directă dintre guvern și teritoriu nu ține cont de zile libere, de Revelion sau de programul de odihnă. Chiar dacă instituțiile craiovene și-au desemnat cîte un dispecer pentru a monitoriza ce se întîmplă în județ, pe perioada zilelor libere, Ionel Ciobotea, secretarul Prefecturii Dolj, este cel care centralizează datele și le raportează, de două ori pe zi, la București, la 8.30 și la 16.00. De acasă, că doar o obligație de serviciu! (F.E.) Primăria Slatina înglodată în datorii Primăria Slatina va trebui să returneze o parte din sumele contractate pînă acum sub formă de credite pentru realizarea a diferite investiții. Potrivit celor declarate de directorul Direcției Economice de pe lîngă primăria municipiului, Ilie Alexie, totalul împrumuturilor pe care primăria le-a contractat pînă în prezent se ridică la circa 40 de miliarde de lei. „Trezorierul" Primăriei Slatina a mai spus că o parte din creditele interne, de aproape 20 de miliarde de lei, va fi returnată în 2003, restul reprezentînd credite externe urmînd să fie rambursate pînă în anul 2007. (M.M.) UM Sadu nu se privatizează Uzina Mecanică Sadu nu va fi privatizată. Constantin Retezeanu, președintele Uniunii Județene a Sindicatelor Libere Gorj, a declarat că UM Sadu va fi păstrată în proprietatea statului ca unitate strategică. Acesta a precizat că UM Sadu II va fi transformată în parc industrial, restul uzinei urmînd să își continue activitatea de producere de armament și frigidere. Datorită comenzilor suficiente, la UM Sadu nu se pune, deocamdată, problema disponibilizărilor. (E.M.) Raportări zilnice S GAZETA de SED, Vineri, 3 ianuarie 2003 Dumitru Tinu, directorul cotidianului Adevărul, a decedat miercuri, 1 ianuarie, în urma unui accident rutier petrecut pe raza localității Românești. Accidentul s-a produs în jurul orei 9.45, după ce autoturismul Volvo cu numărul de înmatriculare B-40- DTN, condus de Dumitru Ținu (62 de ani), care se deplasa în direcția București-Ploiești, a părăsit carosabilul și s-a răsturnat. Conform Serviciului de Medicină Legală Prahova, moartea lui Dumitru Ținu a fost violentă. Cauza, conform concluziei preliminare, rezultate în urma autopsierii cadavrului, a fost „contuzia și hemoragia meningocerebrală, în cadrul unui traumatism craniocerebral contuziv, acut, forte, deschis, soldat și cu fractură de etaj endobazic mijlociu și fractură de coloană cervicală“. Poliția precizează că leziunile traumatice puteau fi produse prin lovirea capului „de planurile și reliefurile dure“ din interiorul autovehiculului. în comunicatul IGP se menționează că au fost recoltate probe histopatologice care vor fi înaintate Institutului Național de Medicină Legală din București. De asemenea, s-au recoltat și probe biologice (sînge), necesare concluziilor finale ale raportului medico-legal de autopsie. Autoturismul în care se afla Dumitru Ținu „corespundea din punct de vedere tehnic, neevidențiindu-se defecțiuni la mecanismele și sistemele care concură la siguranța circulației“, se arată într-un comunicat remis de Inspectoratul General al Poliției. Moartea Ziaristului Comuna Coteana își plînge fiul Vestea morții lui Dumitru Tinu a căzut ca un trăsnet în mijlocul oamenilor din Coteana, locul în care pe 21 octombie 1940 s-a născut fostul director al cotidianului Adevărul. Oamenii spun că regretatul gazetar nu a uitat niciodată de unde a plecat. Unul dintre verișorii săi, care trăiește în satul natal, a spus că a primit mii de telefoane din toate colțurile țării, de la oameni care vor să-l conducă pe ultimul drum pe Dumitru Ținu: „Cititorii lui ne-au ajutat să depășim șocul... E uimitor cîți oameni l-au apreciat!“ In casa părintească a lui Dumitru Ținu locuiește acum fratele acestuia, Florea Ținu sau „nea Floricel“, cum îi spun sătenii. Părinții lui au murit de mult. Dumitru Ținu mai are o soră, Elena, și un nepot, Virgil Ținu, care este chiar consilier în comună. Familia Ținu este una dintre cele mai vechi și mai numeroase din comună și din sat. Practic, un colț de comună s-ar putea numi Ținu. După școala elementară urmată în sat, Dumitru Ținu a mers la oraș, la Slatina, unde a terminat cursurile Liceului „Radu Greceanu“, în prezent ajuns Colegiu Național, una dintre „pepinierele“ de vedete ale județului Olt. Firea energică și ambițioasă a lui Dumitra Ținu l-a adus în Capitală, unde a terminat Facultatea de Limbi Străine a Universității București. Treptat, acesta a avut mai multe funcții, culminînd cu cea de director al cotidianului Adevărul, ziar pe care l-a fondat imediat după evenimentele din Decembrie 1989. Deși a avut o viață profesională deosebit de activă, Dumitm Ținu nu și-a uitat semenii. Vărul acestuia, cu care a copilărit Dumitm Ținu, a declarat: „De fiecare dată cînd venea în sat stătea de vorbă cu oricine. Avea o vorbă bună pentru fiecare, îi plăcea să ajute... Sunt multe persoane în comună care v-ar putea spune că au fost ajutate cel puțin o dată în viață de el“. Pe ulițele satului Coteana, oamenii îl plîng pe Dumitm Ținu. După un scurt periplu la redacția ziarului cămin Dumitm Ținu i-a dedicat ultimii ani din viață, corpul neînsuflețit al acestuia va fi dus în localitatea Breaza. • Mugurel MANEA Șapte bebeluși au venit pe lume la Tîrgu Jiu Șapte copii s-au născut la maternitatea din Tîrgu Jiu în prima zi a anului 2003, patru băieți și trei fetițe. Primul copil s-a născut la aproape patru ore după miezul nopții, este fetiță și se numește Vasilica Brînzan. „Primul copil născut în noaptea de Revelion a venit pe lume prematur și cîntărește doar 2.000 de grame. Noi i-am pus numele Vasilica, dar părinții se pot răzgîndi. Deși este atît de micuță, fetița este sănătoasă. Ea va primi îngrijiri speciale și va ajunge la greutatea normală pînă cînd va pleca din secția noastră. De altfel, nu este primul copil născut prematur pe 1 ianuarie, un alt bebeluș cîntărind la naștere doar 2.300 de grame“, a spus medicul Angela Iliescu. Secția maternitate, ocupată la capacitate maximă Chiar dacă în noaptea de Revelion nu au avut decît o singură naștere, cadrele Secției maternitate a Spitalului din Tîrgu Jiu au avut de 1 ianuarie o zi foarte plină. Doi dintre cei șapte copii au fost gemeni. Și în dimineața de 2 ianuarie se născuseră doi bebeluși. Atît copiii, cît și mamele sînt sănătoși. Medicii acestei secții spun că numărul nașterilor a crescut foarte mult în ultimele luni. „Secția este ocupată la capacitate maximă. Avem aproximativ 65 de bebeluși la această dată. Sunt din ce în ce mai multe nașteri. Cel puțin în perioada Sărbătorilor de iarnă nu a fost zi în care să nu se nască mai mulți copii. Probabil că acest ritm va continua pînă spre primăvară“, a mai spus medicul Angela Iliescu. • Cristina CATANĂ Există oameni care nu vin in această lume decit pentru o idea în adîncul tuturor gîndurilor, tuturor acțiunilor, tuturor insimplărilor vieții lor, chiar și în adîncul morții lor, vibrează ascuțit și neîncetat ! Dumitru Tinu și a trăit 40 de ani din viață cu Ziarul în minte și în suflet Ziarul ia fost casă și masă,1 ia fost izvorul bucuriei și tristeții, al sănătății și suferinței, al visurilor și coșmarurilor, in toate momentele existenței lui. Dumitru Ținu a fost Ziarist Gazetarii tineri au în Dumitra Ținu un model de trăire totală . Un ziar se numește ziar pentru că trăiește o zi, ne reamintea mereu domnul Ținu. Avea dbertate gazetarul care nu e conștient de perisabilul muncii lui nu e cu adevărat gazeta. Ca omul atunci cînd e om, trăiește mai mut decât pagina de zia. Dumitru Ținu a fost și râmîne directorul Adsvauhd. la ziarul Jiblăul va rănare AtkvstU cită vreme noi, cei cae am lucra alături de domnul Ținu nud bine de um deceniu, mai avem pixul in nană, pentru că Dumitru Ținu a scris nu pe hâda de zia, din mințile și sufletele gazetarilor, unde va trăi atit dt va exista presă liberă în această țară. • Consiliul Daeda a ziaului Adevăril Pentru că focul de artificii a lipsit în acest an Severinenii au preferat să petreacă în familie Noaptea de Severin a fost destul de liniștită în Drobeta Turnu Severin poate și pentru că, în lipsa unui spectacol în aer liber pe care să-l organizeze municipalitatea, majoritatea severinenilor și-au petrecut Revelionul acasă, la prieteni sau în restaurante. Cu toate acestea, cîteva zeci de persoane s-au strîns la miezul nopții pentru a desface sticlele de șampanie în stradă. „N-am vrut să stricăm tradiția și, așa cum am venit în ceilalți ani în centru, am venit și de data asta, chiar dacă n-o să fie foc de artificii, în toată lumea. Revelionul se petrece în stradă și e păcat că aici nu s-a făcut nimic“, a spus Raluca Iocșa, de 28 de ani, din Drobeta Turnu Severin. Medicii de la Serviciul Județean de Ambulanță Mehedinți au intervenit în 14 cazuri, dintre care trei au fost cauzate de consumul exagerat de băuturi alcoolice, iar o complicație a fost generată de consumul de grăsimi. Specialiștii se așteaptă la mai multe solicitări în următoarele zile și recomandă evitarea exceselor alimentare de orice fel, pentru a preveni apariția diferitelor complicații ale bolilor digestive. Polițiștii de la Serviciul Circulație Mehedinți s-au aflat permanent în stradă, dar nu s-au confruntat cu evenimente majore. Nici pompierii severineni nu au fost nevoiți să intervină pentru a stinge vreun incendiu în noaptea de Anul Nou, singura problemă cu care s-au confruntat fiind telefoanele cu propuneri indecente. „Mi-am permis acum să stau mai mult cu familia..." Majoritatea oficialităților din Mehedinți au preferat să sărbătorească Revelionul în familie sau alături de prieteni, așa cum au făcut prefectul Dan Trancotă, președintele consiliului județean, Constantin Sîrbulescu, vicepreședinții Viorel Palașcă și Constantin Zimțea. „Dacă în perioada anului sînt plecat foarte mult atît în țară, cît și în străinătate, mi-am permis să stau mai mult cu familia în această perioadă de ^efirșit și respectiv început de an. Peste cîteva zile o vom lua de la capăt și sînt multe de făcut în Mehedinți și în acest an“, a spus președintele Constantin Sîrbulescu. Printre cei care au preferat restaurantele, pentru a petrece trecerea dintre ani, s-au numărat directorul general al Regiei Autonome pentru Activități Nucleare, Rodin Traicu, directorul ROMAG PROD, Marius Preda, inspectorul șef al Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului, Alin Nistoran, președintele Cartel Alfa Mehedinți, Rafael Norocel Ciorăscu, și comandantul Penitenciarului Drobeta Turnu Severin, Vasile Burcu. .A fost un an destul de greu pentru noi, dar l- am dus cu bine la capăt și sperăm ca anul 2003 să fie mult mai bun pentru întreprindere și pentru oamenii către lucrează aici“, a spus Marius Preda, directorul ROMAG PROD Drobeta Turnu Severin. • Florin LORDĂ Primul mehedințean din 2003 este o fetiță La maternitatea din Drobeta Turnu Severin au venit pe lume, în prima zi a anului, doi băieți și două fetițe. Primul nou-născut, o fetiță de 3,650 kilograme, a venit pe lume la ora 9.30. Pînă la miezul nopții s-au mai născut doi băieți de 3,6, respectiv 3,2 kilograme, și o fetiță de 2,5 kilograme. în ultima zi a anului trecut, pe 31 decembrie 2002, la maternitatea severineană s-au mai născut doi copii, un băiat, la ora 19.50, și o fată, la ora 22.30. Potrivit medicilor de la maternitatea din Drobeta Turnu Severin, toate nașterile au decurs normal, fără evenimente neplăcute. (F.L.) Copiii născuți In prima zi a anului sunt sănătoși în prima zi a anului 2003, la maternitățile craiovene au fost aduși pe lume 12 copii: patru fete și opt băieți. Primul nou-născut a venit pe lume la maternitatea Spitalului Municipal „Filantropia“, în jurul orei 3.00. Este vorba despre băiețelul de 2.950 g al Marianei Tatiana Văduva, de 25 de ani, din comuna Drăgotești - Dolj. Șase ore mai tîrziu a venit rîndul Lilianei Diaconu, de 20 de ani, să nască. Femeia are cu ce să se mîndrească, băiețelul ei de 3.750 g este primul craiovean născut în noul an. Cadrele medicale spun că nu s-au înregistrat probleme la naștere și că toți cei 12 copii veniți pe lume de Revelion sunt sănătoși și mîncăcioși. (S.T.) 15 nou-născuți în spitalele din Olt La spitalele din județul Olt, nașterile din noaptea de 31 decembrie 2002/1 ianuarie 2003 au fost mai puține decît se așteptau cadrele medicale din cadrul secțiilor materiale. Cei mai mulți bebeluși s-au născut la Spitalul Județean din Slatina, unde șapte familii și-au îmbogățit componența cu încă un membru. Spre deosebire de anul trecut, cînd cei mai mulți copii născuți în noaptea dintre ani au fost băieți, de data aceasta „majoritari“ au fost... fetele(cinci la număr). „Nașterile au decurs normal, nu au fost probleme deosebite“, au declarat cadrele medicale de la secția nou-născuți. Pe 30 decembrie, două tinere și-au abandonat pruncii, un băiat și o fetiță, în spitalul slătinean. „Nici nu au vrut să-i vadă măcar, ca să știe ce au lăsat în urmă. Erau fete de liceu, în clasa a XlI-a... Imediat ce au născut, deși abia se țineau pe picioare, au și plecat din spitale, au spus asistentele care au fost de față. La Spitalele din Corabia, Caracal și Drăgănești-Olt sau născut cîte un băiețel și o fetiță, Spitalul din Balș înregistrînd doar o naștere. (M.M.) Tragerea la sorți a cîștigătorilor premiilor acordate de Gazeta de Sud abonaților din luna decembrie 2002 are loc vineri, 3 ianuarie, ora 17.00, la sediul redacției din Craiova, str. Ioan Maiorescu nr. 10. Consiliul Județean Dolj deplînge sincer decesul fulgerător al celui care a fost DUMITRU TINU, director al cotidianului Adevărul și președinte al Clubului Român de Presă, reputat ziarist și, deopotrivă, manager de presă, un adevărat lider și formator de opinie, prin al cărui CUVÎNT SCRIS - INCISIV, documentat și cu har elaborat - a luptat, pînă în ultimele clipe ale vieții, pe frontul presei libere. în aceste momente cernite de durere transmitem întreaga compasiune redacției ziarului Adevărul și familiei îndoliate. Serviciul de Ambulanță a înregistrat 70 de apeluri false Noaptea dintre ani s-a dovedit a fi una dintre cele mai pline pentru ofițerii de serviciu din cadrul Inspectoratului de Poliție, Grupului de Pompieri Militari „Matei Basarab“ și pentru cei ai Serviciului de Ambulanță Olt, responsabili cu centralizarea apelurilor telefonice. Centrala telefonică a Serviciului de Ambulanță din Slatina a înregistrat 70 de telefoane false, fapt care le-a creat probleme serioase cadrelor medicale. „Dădeau telefon după telefon ca să vadă ce mai facem, ce mîncăm, ce bem... Ne spuneau că noi muncim ca fraierii în timp ce ei petrec etc. Abia am făcut față apelurilor adevărate prin care ni se cerea ajutorul. Cei mai mulți au sunat după telefoane mobile. Știm cine sunt, dar nu putem face nimic“, a spus centralista de serviciu. Nici polițiștii și nici pompierii nu au dus-o mai bine la acest capitol. Doar experiența ofițerilor de serviciu care au răspuns la telefoanele 955 sau 981 a făcut ca mașinile instituțiilor să nu fie puse pe drumuri inutil. Potrivit informațiilor acestora, numerele de la care au fost efectuate convorbiri în ultima noapte a anului 2002 la numerele de urgență au fost imediat identificate. Cu toate că persoanele care au telefonat după celulare ar putea fi reținute, acest lucru este puțin probabil să se întîmple din cauza legislației nu foarte clare în acest sens. (M.M.) In Mehedinți, circulația se desfășoară normal • Specialiștii Companiei Naționale Apele Române monitorizează permanent cotele apelor • Comisiile locale de apărare împotriva dezastrelor vor acționa pentru deblocarea aglomerărilor de ghețuri Creșterile de temperatură înregistrate față de intervalul precedent, în județul Mehedinți, nu au dus la apariția unor evenimente deosebite. Pe drumurile județene s-a acționat și ieri pentru curățarea carosabilului acoperit cu zăpadă bătătorită și frămîntată, în curs de topire. Circulația pe drumurile naționale și județene din Mehedinți se desfășoară normal, în condiții de iarnă. Mai greu s-au descurcat șoferii în municipiul Drobeta Turnu Severin, unde străzile au fost acoperite cu zăpadă în prima zi a anului. Utilajele de deszăpezire ale municipalității și-au făcut apariția pe străzi abia în jurul prînzului. Stratul de zăpadă ajunge la 14 centimetri în zona de nord a județului Stațiile de alimentare cu apă și de epurare funcționează normal și este asigurată furnizarea energiei electrice și termice în toate localitățile județului Mehedinți. „Pentru înlăturarea efectelor datorate încălzirii vremii în următoarele zile, Comandamentul de iarnă este pregătit să acționeze pentru contracararea și reducerea urmărilor unor fenomene meteorologice periculoase. Comisiile locale de apărare împotriva dezastrelor vor acționa acolo unde este nevoie, pentru deblocarea aglomerărilor de ghețuri pe cursurile de apă“, a spus prefectul Dan Trancotă. Prefectura Mehedinții preună cu Inspectoratul Jii de Protecție Civilă menitj punctele critice în care să se formeze blocaje, ar putea provoca ivit lui Petre Bala de serviciu aluale Apele Re cotele tuturor il încadrează în 1J grosimea str. ajunge pînă lai rmigani, în 21 dețului. Pent] toate, Comp. Române Me!vertizări prodițiilor meteci