Gazeta de Sud, aprilie 2003 (Anul 9, nr. 2460-2484)

2003-04-01 / nr. 2460

2 ACTUALITATE 45 de soldați americani morți de la începutul războiului „Elicopterul prăbușit duminică în sudul Irakului nu a fost doborît de forțele militare irakiene", a declarat purtătorul de cuvînt al Cartierului General din Qatar al armatei americane. El nu a furnizat alte informații despre locul și momentul incidentului. Reprezentanții forțelor militare irakiene anunțaseră că au doborît duminică două elicoptere ale coaliției, cel puțin trei piloți fiind uciși. Potrivit Pentagonului, 45 de soldați americani, inclusiv cei trei piloți de elicopter, au decedat pînă în acest moment în Irak. Irakienii refugiați dăruiesc alimente soldaților americani . Mai mulți irakieni care încercau să se refugieze spre sudul țării și-au împărțit proviziile cu trupele americane înfometate, a anunțat subofițerul american Kenneth Wilson. Potrivit acestuia, femeile irakiene împărțeau de la geamul autobuzelor în care se aflau ouă fierte și cartofi. „A fost un gest foarte frumos din partea lor. Cred că populația băștinașă ne este recunoscătoare", a declarat soldatul american Tony Garcia. Soldații americani 9 * de pe front trebuie să se roage pentru președintele Bush Soldații americani prezenți pe front va trebui de acum să se roage nu numai pentru propria lor viață, dar și pentru cea a președintele George W. Bush, anunță cotidianul german Bild. Potrivit ziarului, soldații vor primi o carte de rugăciuni în format de buzunar. Cărticica, intitulată „Datoria unui creștin", a fost împărțită miilor de soldați ai Marinei americane. Ea conține în prefață o scrisoare către Casa Albă, care, la sfîrșitul ostilităților din Irak, va fi înmînată președintelui american. „M-am străduit ca, în aceste vremuri dominate de nesiguranță și de neliniște, să mă rog pentru dumneavoastră și pentru familia dumneavoastră, pentru colegii dumneavoastră și pentru trupele noastre. Fie ca Dumnezeu să ne apere și să ne conducă spre victorie", se menționează în introducere. GEAMTA de SUD, Marți, 1 aprilie 2003 JURNAL 1>E RĂZBOI Forțele aliate au continuat bombardarea Bagdadului și a zonei din nordul Irakului. Ținta predilectă a fost orașul nordic Mosul. Atacurile din cursul nopții au lovit Ministerul irakian al Informațiilor și au cauzat întreruperea pentru mai multe ore a transmisiunilor televiziunii irakiene. Bombardamentele asupra capitalei irakiene din cursul nopții de 29 spre 30 martie au cauzat moartea a 20 de civili ,a anunțat cotidianul german Berliner Morgenpost. Două bombe au lovit palatul prezidențial din Bagdad Un palat prezidențial de pe malul vestic al Tigrului a fost lovit de bombe, a anunțat corespondența Reuters, Samia Nakhoul, citată de cotidianul Bild. Palatul era folosit de Kusai, fiul președintelui irakian Saddam Hussein, și a devenit abia duminică țintă a atacurilor aeriene ale forțelor aliate., Am auzit avioanele zburînd extrem de aproape, apoi s-au auzit două explozii puternice. Am putut vedea cum palatul a fost cuprins de flăcări“, a mai transmis corespondența. Continuă atacurile aeriene asupra Bagdadului Oficialii americani cred că majoritatea armelor irakiene de distrugere în masă se află în apropierea Bagdadului. „Forțele coaliției controlează zone substanțiale din sud, vest și nord. S-a întîmplat să nu fie descoperite în aceste regiuni arme de distrugere în masă, însă știm că acestea sunt situate în jurul orașului Tikrit și al Bagdadului“, a spus Donald Rumsfeld, ministrul american al apărării. Cotidianul The Washington Post relata duminică faptul că echipe speciale din SUA, Marea Britanie și Australia nu au descoperit arme de distrugere în masă la zece obiective irakiene, unde Comandamentul Central al forțelor SUA din Golf bănuia că sunt depozitate arme chimice, rachete Scud și opt lansatoare mobile de rachete, tip Tel. Trupele americane au distrus o bază militară a organizației Al-Qaida Soldații americani și aliații lor kurzi au distrus o bază din nordul Irakului, care, potrivit șefului de Stat Major american, Richard Myers, era folosită de membrii organizației Al-Qaida. Baza militară, care era condusă de organizația radical-islamică kurdă Ansar el Islam, a fost timp de mai multe zile ținta bombardamentelor americane, fiind în cele din urmă cucerită, a declarat duminică Myers postului de televiziune CNN. Tabăra este situată în apropierea teritoriului controlat de kurzi. „De partea noastră sunt numeroși soldați irakieni și kurzi din zonă“, a mai declarat Myers. El a adăugat că mai mulți apărători ai bazei militare, probabil membri ai organizației Al-Qaida, au fost uciși, alții fiind luați prizonieri. Americanii nu au descoperit încă armele irakiene de distrugere în masă Irakienii nu permit Crucii Roșii să-i viziteze pe prizonierii americani Comitetului Internațional al Crucii Roșii (CICR) nu i s-a permis să-i vadă pe prizonierii americani de război, a declarat duminică șeful Statului Major interarme al armatei SUA, generalul Richard Myers, care a cerut Irakului să le acorde drept de acces reprezentanților CICR în conformitate cu Convențiile de la Geneva. Myers,a declarat că oficialii americani nu știu exact cîții americani sunt Ținuți prizonieri. Pentagonul a anunțat că 17 americani sunt dați dispăruți, dintre care cinci au fost prezentați recent de televiziunea irakiană în timp ce erau interogați. Myers a spus că americanii dețin peste 4.000 de prizonieri de război irakieni: „Noi am permis CICR să-i viziteze. Am înțeles că ei (reprezentanții CICR) au încercat să facă același lucru și cu prizonierii deținuți de irakieni și noi sperăm că ei (irakienii) vor face un lucru onorabil, un lucru drept, și vor permite CICR să-i viziteze pe prizonierii noștri de război“. Regimul de la Bagdad va cădea în 15 zile, a prezis un fost apropiat al lui Saddam Haitham Rashid Wihaib, fostul șef de protocol al lui Saddam Hussein, a declarat că regimul irakian va cădea de la putere „în următoarele 15 zile“, potrivit ediției de duminică a publicației germane Bild am Sonntag. „Sunt convins că regimul irakian va cădea de la putere în următoarele 15 zile. Saddam știe că nu mai este decît o chestiune de timp și de aceea a pregătit un luxos exil“, a afirmat fostul oficial irakian. în vîrstă de 52 de ani, Haitham Rashid Wihaib, fost apropiat al lui Saddam Hussein, s-a instalat la Londra în 1995 și a intrat în contact în ultimele zile cu înalți lideri irakieni. Potrivit declarațiilor lui Haitham Rashid Wihaib, „Saddam Hussein dorește să ajungă la familia sa o dată ce va cădea Bagdadul. Dacă aceasta nu va fi posibil, el le-a cerut gărzilor sale de corp să-l omoare, deoarece în nici un caz nu se va lăsa arestat viu“. Irakienii se inspiră din filmele americane Trupele de luptători irakieni au studiat filmele de la Hollywood în vederea războiului cu americanii. Potrivit revistei The Time, care citează surse anonime din cadrul serviciilor de informații, înaintea lansării operațiunilor americane în Irak, comandamentul forțelor irakiene a oferit militarilor spre documentare filmele „Elicopter la pămînt“ („Black Hawk Down“) și „Inamicul e aproape“ („Enemy at the Gates“). Din informațiile furnizate de revista Time rezultă că, în cea de-a patra zi a războiului, irakienii au reușit să respingă un atac lansat de 30 de elicoptere Apache, utilizînd arme de foc obișnuite și aruncătoare de grenade. Această tactică a războiului „asimetric“ este prezentată în filmul regizorului Ridley Scott, „Elicopter la pămînt“, inspirat din evenimentele de la Mogadiscio din 1993, cînd o operațiune similară a trupelor americane a eșuat, soldîndu-se cu moartea a 18 militari. CU NUMAI 70.000 DE LEI VĂ abonați pentru luna aprilie și puteți beneficia de unul din cele Douăzeci de premii a cîte 1 MILIOM DE LEI ECONOMISIȚI $1 G1. 1 DE LEI Iar în fiecare zi de marți aveți un cupon de mică publicitate gratuită! Trimiteți chitanțele de abonament pînă la data de 15 aprilie și participați la tragerea la sorți. Abonații prin sistemul de distribuție al Gazetei de Sud nu este necesar să trimită chitanțele. Abonamentele se fac la sediul redacției, str. Ioan Maiorescu nr. 10, la Poștă, RODIPET și prin difuzorii proprii. Relații la telefon: 051-412.253 l| II ||111l [J^ J| TI I fii h Í UH Ti K 11 k‘V Do o apariției DATELE SOLICITANTULUI I Numele și prenumele__________________ | Adresa___________________________ ■ Tel: B.l. seria in Politia — 4 aprilie 2003— Rubrica ! TEXTUL ANUNȚULUI 10 —————'■ [UNK] [UNK] [UNK] ■!'■ [UNK] [UNK] UIMI— III III ■ IIII 1 ———— Nu este valabil pentru vînzări - cumpărări imobile, utilaje, GSM, oferte serviciu, prestări servicii, erotice Imi asum răspunderea pentru conținutul anunțului de mai sus. Semnătura solicitantului. Taloanele se vor aduce la biroul de publicitate pînă cel tîrziu MIERCURI. Trupele aliate se pregătesc pentru asaltul asupra Bagdadului La conferința de presă dată de Bush și Blair joia trecută, întrebarea pusă sub diverse forme de ziariști a fost: „Gnd se va termina războiul? La început ați promis că el va dura șase-șapte zile". Președintele Bush a declarat că războiul va dura cît timp trebuie. Victoria militară finală este sigură pentru că resursele umane și de armament ale Irakului sînt mult mai mici decît ale aliaților. Nu se poate spune același lucru despre victoria morală. Chiar și mort, Saddam va rămîne un simbol pentru mii de viitori teroriști fanatizați. Unde greșește Statul Major strategic al coaliției și de ce, în ziua în care regimul lui Saddam trebuia să fie istoric, aliații stăpînesc numai cîteva zeci de mii de kilometri pătrați de nisip și nici un oraș? Amestecul grosolan al politicienilor Generalii americani și britanici care au planificat operația militară împotriva Irakului este puțin probabil să fi subestimat posibilitățile lui Saddam. Ei au înțeles că, spre deosebire de Furtuna în Deșert, diviziile irakiene de tancuri nu vor ieși la luptă deschisă, pentru a fi distruse de elicopterele de asalt. Ei au știut, de asemenea, că nu pot, precum în cel de al doilea război mondial, să arunce covoare de bombe deasupra cartierelor de locuințe și așa să înfrîngă moralul populației. Au mai știut și că Saddam îi va aștepta în orașele pe care nu le pot bombarda. Sînt convins că operația este planificată conform tuturor regulilor științei militare. Ea prevedea înaintarea spre Bagdad în două mari grupări militare, dinspre nord prin Turcia și dinspre sud prin Kibeit și Arabia Saudită. Fiecare grupare trebuia să fie compus din 200-2150 de mii de luptători cu un total de 1.500 de tancuri. Grupările trebuia să ajungă la Bagdad după două săptămîni pentru a putea să-și asigure flancurile. Politicienii n-au reușit însă să obțină sprijinul Turciei și în ziua expirării ultimatumului (19 martie) aliații dispuneau numai de teatrul de operațiuni sudic, unde aveau 295.000 de luptători. Dintre aceștia, numai 100.000 sînt o reală forță de luptă. Ceilalți sînt marinari, personal al serviciilor care deservesc spatele frontului etc. Tancurile au fost numai 340. Să fie atacat Irakul cu 100.000 de luptători este o aventură și militarii l-au rugat pe Bush să amîne războiul pînă cînd transferă în Golf încă trei-patru divizii de luptă. Pe 19 martie, la prînz, Bush a fost de acord cu amînarea. Puțin mai tîrziu, la consfătuirea de la Casa Albă, au apărut ofițeri superiori de la CIA, care au spus că, la acea oră, Saddam împreună cu întreaga conducere a Irakului țin o consfătuire într-un anumit buncăr și trebuie să se atace imediat. Aceasta l-a făcut pe Bush să înceapă războiul. Generalii pornesc la atac, rugîndu-se ca rapoartele CIA să fie adevărate. Americanii și englezii s-au împotmolit în lupte locale Intr-o săptămînă, aliații n-au reușit să cucerească orășelul Um Kasr, apărat numai de o companie (120 de luptători). Propaganda de război, care a declarat că s-au predat divizii întregi irakiene a cîte 8-10 mii de luptători, s-a dovedit a fi un bluff, iar în urma notoriului „foc prietenesc" au murit mai mulți luptători aliați decît de focul irakienilor. O apreciere deosebită merită luptătorii și ofițerii care au acționat în direcția atacului principal spre Bagdad. In lupte sîngeroase cu grupuri care i-au reținut pe moment, ei au învins pe o distanță de aproape 500 km în condiții de deșert și cîteodată cu furtuni de nisip îngrozitoare, apropiindu-se de zonele întărite ale capitalei irakiene. Dar acești luptători este puțin probabil să fie apți pentru asaltul hotărîtor asupra Bagdadului în următoarele cîteva zile. După zece zile, ei sînt extrem de obosiți - dorm cîte două-trei ore pe zi direct pe nisip sau în camioanele blindate. Nervii lor sînt încordați la maximum din cauza tensiunii permanente . In toate armatele, unitățile din prima linie de luptă se schimbă la 10-15 zile cu trupe odihnite. Americanii nu au trupe proaspete Abia sîmbăta trecută a început transferarea în Golf a unei noi divizii americane, ceea ce înseamnă că poate să intre în acțiunile de luptă cel mai devreme peste o săptămînă. In opinia unor observatori militari, Saddam a procedat la fel ca Stalin la Moscova și Stalingrad. Unele trupe americane sînt la 500 km de bază, iar linia de aprovizionare poate să fie tăiată ușor de o lovitură de flanc a una-două divizii de tancuri. Saddam va pierde aceste tancuri în urma atacurilor elicopterelor Apache în numai cîteva zile, dar moartea a 1.000- 1.500 de americani poate să arunce în aer opinia publică din SUA și din lume. Iar oprirea războiului sub presiunea opiniei publice americane și mondiale este singurul lucru la care poate să spere Saddam pentru a supraviețui. Comandamentul militar al Statelor Unite ale Americii și conducerea politică au înțeles acest lucru. In această săptămînă, americanii nu vor lua cu asalt Bagdadul pentru că soldații lor sînt epuizați. Prin transferarea de trupe pe calea aerului, americanii vor forma frontul de nord,în care vor intra și formațiuni militare kurde, iar trupele orientate spre Bagdad vor duce lupte de rezistență pînă cînd vor fi înlocuite de unități proaspete. Ele vor suporta pe flancuri lovituri de la mici comandouri irakiene - este puțin probabil ca Saddam să îndrăznească să trimită în atacurile de flanc formații mari de tancuri. In Golf vor fi trimiși 150-200 de mii de luptători, care vor începe asaltul Bagdadului. Aceasta înseamnă însă că războiul va continua cel puțin încă trei-patru săptămîni. • Veselin STOIANOV