Gazeta de Sud, mai 2003 (Anul 9, nr. 2485-2509)

2003-05-02 / nr. 2485

2 ACTUALITATE Serbare cîmpenească la Slatina Slătinenii au fost invitați să participe, de 1 Mai, la o serbare cîmpenească organizată de filiala județeană a PSD la Pădurea Strehareți. Serbarea a cuprins un program artistic în cadrul căruia au evoluat ansamblul folcloric „Plaiurile Oltului", precum și cîteva formații de muzică modernă din Slatina. Potrivit prefectului județului, Marin Diaconescu, cheltuielile ocazionate de serbare au fost evaluate la aproximativ zece milioane de lei. (M.M.) Transportul în comun, cu program redus în Severin Pînă luni, autobuzele din Drobeta Turnu Severin vor circula după programul zilelor de duminică. Prima cursă va pleca la ora 7.20, iar ultima la ora 19.00, în cazul autobuzelor care deservesc linii interioare. Autobuzul 3, care asigură legătura cu Hidrocentrala Porțile de Fier, va avea ultima cursă la ora 23.00. De asemenea, pe trasee vor fi circula mai puține mijloace de transport. Pentru asigurarea unui transport fluent, care să acopere toate solicitările, dispecerii de serviciu pot suplimenta numărul mijloacelor de transport, pentru liniile pe care se înregistrează călători suficienți pentru a se justifica această măsură. Din 5 mai, activitatea va fi reluată în programul normal de lucru. (F.L.) 220.000 - noul cod al județului Mehedinți Codurile poștale ale localităților din județul Mehedinți, care au funcționat mai bine de 30 de ani, vor suferi modificări majore începînd cu 1 mai. Noul cod poștal este format din șase cifre, iar primul număr codifică toate cele zece regiuni poștale, cu numere de la 0 la 9. Regiunea poștală Dolj, care cuprinde și județul Mehedinți, este codificată cu cifra 2. Astfel, noul cod al județului Mehedinți va fi 220.000, codul orașului Baia de Aramă va fi 225.100, al municipiului Orșova- 225.200, Strehaia va primi codul 225.300, Vînju-Mare-225.400, iar Cujmir- 227.150. Generarea codurilor se poate face arbitrar sau atribuind anumite semnificații fiecărui element al codului, astfel încît codul să conțină diferite informații poștale, administrativ-teritoriale sau topografice. (F.S.) Românii se reîntorc la muncă în străinătate După ce au venit să petreacă Paștele acasă, românii se rîntorc la muncă în străinătate. Potrivit purtătorului de cuvînt al Poliției de Frontieră Mehedinți, inspector principal Mariana Cenea, în ultimele zile nu s-a înregistrat nici o infracțiune în zona de responsabilitate: „Au intrat în țară, în noaptea dinaintea Paștelui, prin Vama Porțile de Fier, 1.320 de români și au ieșit numai 515. In prima zi de Paști, traficul a fost mult mai redus, respectiv 138 de români au intrat în țară. Acum, cei mai mulți părăsesc țara".(F.L.) GAMITA de SUD, Vineri, 2 mai 2003 Miting antisărăcie cu puțini săraci și muzică de petrecere • Tîrgujienii au lipsit de la mitingul antisărăcie • Tema protestelor a fost eliberarea din închisoare a lui Miron Cozma • Tiberiu Cozma, fratele „luceafărului huilei“, a declarat: „Fratele meu a fost un mare lider de sindicat și a făcut șase ani de închisoare, pe muchie. Și lui i s-au oferit posturi în guvern, dar a refuzat. Are coloană vertebrală“ de Eugen MĂRUȚĂ Cîteva zeci de persoane au fost prezente în Piața Prefecturii din Tîrgu Jiu la mitingul antisărăcie. Manifestarea organizată de Federația Națională a Muncii, Liga Muncitorilor „Miron Cozma“ și Fundația PROMIN România nu s-a bucurat de succes în rîndul tîrgujienilor, care au preferat să iasă la iarbă verde. Protestul, programat pentru șase ore, a început la ora 10.00, cînd în piață s-au adunat cinci persoane, care așteptau organizatorii. Aceștia au sosit după o jumătate de oră și au început să afișeze lângă sediul Librăriei „Mihai Eminescu“ pancarte pe care se putea citi: „Afară cu trupele americane din țară!“, „Libertate lui Cozma!“ „1 Mai - Ziua Internațională a Muncii“, „Miron Cozma e un erou, iar Năstase e un ...ou!“. La microfonul instalat în piață au luat cuvîntul mai multe persoane, între care consilierul județean PRM, Constantin Crețan, care este și membru în conducerea Ligii „Miron Cozma“. El a scandat alături de cei aproape 50 de participanți lozinci precum: „Rușine Iliescu!“, „Jos PSD!“ și „Cozma libertate!“. în acordurile muzicii populare și-au spus olur și simplii cetățeni, printre care și o pensionară. După ce a terminat de vorbit, femeia a uvat succes echipei naționale de fotbal în meciul cu Lituania, în schimbul a trei mii de lei, participanții la miting au putut achiziționa publicația „Scînteia“, oficiosul Partidului Muncitoresc Român. Miron Cozma s-a bucurat de organizarea mitingului Printre cei prezenți în Piața Prefecturii s-a aflat și Gheorghe Tiberiu Cozma, fratele lui Miron Cozma. Tiberiu Cozma, inginer în cadrul Minei Lonea, a sosit la miting în calitate de membu al Ligii „Miron Cozma“ și de vicepreședinte al Federației Naționale a Muncii. Tiberiu Cozma a pus slaba participare a cetățenilor la miting pe seama lipsei de mediatizare și a faptului că aproape toată lumea este în vacanță. „Am militat pentru ziua de 1 Mai și împotriva dezbinării dintre sindicate și opinia publică. Fratele meu a primit o condamnare absurdă de 18 ani. Nu trebuie să rămînem indiferenți la aceste acțiuni ale guvernului împotriva mișcărilor sindicale. Majoritatea foștilor lideri de sindicat ocupă funcții importante. Miron Mitrea este ministrul transporturilor. Fratele meu a fost un mare lider de sindicat și a făcut șase ani de închisoare, pe muchie. Și lui i s-au oferit posturi în guvern, dar a refuzat. El are coloană vertebrală. Am vorbit cu el la telefon și îl văd de două ori pe lună. S-a bucurat de organizarea mitingului și că are susținere în Gorj și în zonele limitrofe. Miron dorește unificarea mișcării sindicale“, a susținut fratele lui Miron Cozma, care a mai spus că nici el și nici fostul lider al ortacilor din Valea Jiului nu sunt membri ai vreunui partid. Tiberiu Cozma a mai declarat că nu are încredere în presă. Tiberiu Cozma Severinenii au sărbătorit 1 Mai la iarbă verde PSM Mehedinți le-a adus Ansamblul profesionist „Danubius“ . Sindicatele mehedințene nu au mai organizat petreceri în aer liber, din lipsa banilor trătare cu mici, navete cu bere, manele la maxim, pături întinse, aceasta a fost cea mai bună rețetă găsită de severineni pentru a sărbători ziua de 1 Mai, în pădurea Crihala, pe malul Dunării sau la Gura Văii, oamenii au profitat de încă o zi liberă și au ciocnit pahar după pahar. Gnd au terminat micii și berea, s-au întors în oraș și au continuat petrecerea, fiecare în felul său, în urmă, au lăsat munți de gunoaie și cărbuni fumegînd, ca semn al trecerii prin acele locuri. Primăria severineană a promis, anul trecut, că va amenaja pădurea Crihala pentru sărbătorirea Zilelor Severinului. Cum acest lucru nu a mai fost posibil, locul plin de verdeață de la marginea orașului s-a dovedit numai bun pentru petrecerea Zilei Internaționale a Muncii. Au fost însă și persoane care s-au îndreptat spre Gura Văii, acolo unde reprezentanții Partidului Socialist al Muncii- filiala Mehedinți au organizat o petrecere în aer liber. Nu au lipsit membrii ansamblului profesionist „Danubius“, care au ținut tonul zilei de 1 Mai, pentru severinenii care au ales să petreacă la iarbă verde. „ Măcar de 1 Mai să ieșim și noi să bem o bere, să luăm un mic, după postul ăsta. Am luat două kilograme de carne tocată, 20 de sticle cu bere și o plasă cu cărbuni. Cînd terminăm proviziile, ne întoarcem acasă. Ne simțim bine și profităm de ultimele zile libere“, a spus Camelia Petrescu, din Drobeta Turnu Severin. Sindicatele mehedințene nu au mai organizat ieșiri la iarbă verde, ca în alți ani. Potrivit președintelui Cartel Alfa-Mehedinți, Rafael Norocel Ciorăscu, minerii nu lucrează în perioada 25 aprilie-5 mai și nici bani de ieșit la iarbă verde nu prea sunt. Angajații Serviciului de salubritate vor avea de lucru în zilele următoare Acordurile membrilor din ansamblul „Danubius“ abia dacă au putut acoperi volumul din boxele radiocasetofoanelor, dat la maxim de către amatorii de ritmuri maneliste. Reprezentanții filialei Mehedinți a PSM au invitat participanții la sărbătoarea Zilei Internaționale a Muncii să se prindă într-o horă, în aminitirea anilor în care aceste obiceiuri erau nelipsite de 1 Mai. „I-am invitat la Gura Văii pe toți cei care au dorit să sărbătorească Ziua Oamenilor Muncii, așa cum s-a făcut întotdeauna. Am vrut să stăm de vorbă, să ne bucurăm de soare, să petrecem cîteva ore de veselie împreună“, a spus Mircea Groșanu, președintele PSM Mehedinți. Parcurile din Drobeta Turnu Severin nu au fost nici ele ocolite de 1 Mai. „N-am ieșit la iarbă verde întrucît copilul nu are ast împăr și nu poate să stea mult în același loc. Am preferat o plimbare în aer liber și ne simțim bine și așa. E frumos, e aer curat și vom face mici acasă“, a spus Claudiu Tudor, din Drobeta Turnu Severin. După petrecerea severinenilor, cel mai mult de lucru vor avea angajații Serviciului de salubritate. El va trebui să adune resturile de mîncare și ambalajele lăsate în urmă de „oamenii muncii“. • Florin LORDĂ Severinenii au petrecut la iarbă verde cu membrii ansamblului profesionist „Danubius“ cu NUMAI 70.000 DE LEI VĂ abonați pentru luna mai și puteți beneficia de unul din cele Douăzeci de premii a cîte 1 MILION DE LEI ECONOMISIȚI și 60.000 DE LEI Iar în fiecare zi de marți aveți un cupon de mică publicitate gratuită!rimiteți chitanțele de abonament pini la data de 15 mai și participați la tragerea la sorți. Abonații prin sistemul de distribuție al Gazetei de Sud nu este necesar să trimită chitanțele. Abonamentele se fac la sediul redacției, str. Ioan Maiorescu nr. 10, la Poștă, RODIPET și prin difuzării proprii. Relații la telefon: 051-412.253 Consilierii craioveni nu vor jandarmi în căminul de fete în lipsă de spații, municipalitatea caută soluții pentru înființarea a două detașamente de jandarmi cerute de Ministerul de Interne Comandamentul Teritorial de Jandarmi Craiova trebuie să înființeze, din ordinul Ministerului de Interne, trei secții și două detașamente de jandarmi în diferite zone ale orașului. în lipsa unor spații corespunzătoare, factorii de răspundere au cerut primăriei să le pună la dispoziție cîteva imobile pentru desfășurarea activității. Unul dintre imobile ar fi trebuit să fie parterul și etajul întîi al unuia dintre cele două corpuri de cămin ale Liceului de Chimie Craiova. Partea respectivă de clădire a trecut, în urma mai multor transferuri, în administrarea Liceului Adventist, cu mențiunea că acolo va funcționa Centrul de Plasament nr.7 Craiova. Solicitarea Comandamentului Teritorial de Jandarmi a declanșat mai multe proteste în cadrul ultimei ședințe a consiliului local. Consiliera Lidi Stimam, sub pretextul unei plîngeri făcute de Liceul Adventist, i-a cerut primarului Vasile Bulucea să găsească alt spațiu pentru jandarmi, sub motiv că aceștia nu pot conviețui în aceeași clădire cu fetele din cămin. în consecință, proiectul de hotărîre cu pricina a fost respins, cu multe voturi împotrivă. Primarul Bulucea: „Unde să-i bag, că nu mai avem spații!" Bulucea a fost pus în încurcătură de cererea consilierilor, întrebîndu-se unde să bage 450 de jandarmi dacă nu în cămin, din moment ce municipalitatea nu mai are spații adecvate pentru acest lucru. „Sînt 450 de oameni. Unde să-i bag, că nu mai avem nici un spațiu!“, a spus primarul. Consiliul local ar fi trebuit doar să aprobe transferul respectiv, urmînd ca formalitățile ulterioare să fie făcute între Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul de Interne. „Deocamdată, așteptăm și noi un vot favorabil, pentru că situația nu este bătută în cuie. Cele două ministere trebuie să se pună de acord și să primim un spațiu, ca să ne putem desfășura activitatea“, a precizat lt. col. Teofil Cristache, purtător de cuvînt al Comandamentului Teritorial de Jandarmi Craiova. • Bogdan GROȘEREANU IMPORTANT! Tragerea la sorti a premiilor acordate de are Io*»W, 5 mo. r>ro 17.00 la sediul redacției, str. lui Maiorescu 4, Craiova. Maicile Mănăstirii „Sfînta Ana“ din Orșova au luat masa cu 40 de deținuți . 40 de deținuți din Penitenciarul Drobeta Turnu Severin s-au bucurat de cîteva ore de libertate, în a treia zi de Paști. 32 de femei și opt minori au putut vizita Mănăstirile „Vodița“ și „Sfînta Ana“. Cea mai mare surpriză pentru deținuți a fost momentul în care maicile de la Mănăstirea „Sfînta Ana“ din Orșova și-au invitat oaspeții la masă, pe care i-au servit cu ouă roșii și cu cozonac. A fost foarte impresionant, iar cuvintele aproape că nu-și mai au rostul“, a spus col. Vasile Burcu, comandantul Penitenciarului Drobeta Turnu Severin. „Prin gestul maicilor, deținuții au învățat că există și bunătate" Deținuții care au vizitat mănăstirea au fost selectați dintre cei cu pedepse reduse și care au avut un comportament bun. „Doresc să le mulțumesc reprezentanților Termocentralei Halînga și Regiei Autonome pentru Activități Nucleare, care ne-au pus la dispoziție mijloacele de transport, dar și maicilor de la Mănăstirea «Sfînta Ana» și călugărilor de la Mănăstirea «Vodița». Prin gestul lor, deținuții au învățat că există și bunătate și pot urma acest exemplu. Am avut grijă și de cei aflați în inchisoare, să simtă și ei că aceste zile sunt de sărbătoare. Aceștia au avut un meniu mai bogat și posibilitatea de a primi mai multe alimente de acasă, dar și vizite din partea celor apropiați. Cel mai frumos dar pentru ei a fost vizita la cele două lăcașe de cult“, a spus col. Vasile Burcu, în 1990. Mănăstirea „Sfîntta Ana“ din Orșova a fost reameniFjată prin grija Mitropoliei Olteniei și redată circuitului monahal, după ce a fost transformată de comuniști în restaurant. Acum, ea este o mănăstire foarte vizitată de turiști. • Florin LORDĂ Invazie de cerșetori Toate intersecțiile din Drobeta Turnu Severin au fost invadate de cerșetori în timpul sărbătorilor de Paște. Cei mai mulți s-au postat în apropierea bisericilor, la intrarea în magazinele mai aglomerate, iar cei care nu au prins „un loc cu vad“ nu au ezitat să bată din ușă în ușă, pentru a-și umple sacoșele și buzunarele. Mai toți cerșetorii au „rude în spital“ sau „copii pe patul de moarte“. Colindînd străzile municipiului în găști, cerșetorii au agresat trecătorii sau șoferii care nu le-au întins nici un ban. Administrația severineană și polițiștii de la Circulație au mai rărit, în aceste zile, numărul celor care întind mina după mîncare sau bani. Acțiunea s-a bucurat de reușită numai pentru cîteva ore, deoarece cerșetorii s-au reîntors la locurile știute. Pentru identificarea și sancționarea cerșetorilor, administrația municipiului Drobeta Turnu Severin a solicitat sprijinul instituțiilor abilitate ale statului, iar anul trecut a fost semnat un plan de cooperare între poliție, jandarmi și subunitatea Gardienilor Publici, în acest plan de cooperare se arată că, pe lângă activitățile specifice, semnatarii vor acționa, cu prioritate, pentru prevenirea și combaterea actelor de cerșetorie în zona centrală a municipiului. • Florin LORDĂ Jandarmii solicitați să rezolve conflictele familiale Patrulele de jandarmi din Gorj au fost solicitate în zilele de Paști la 30 de intervenții, majoritatea scandaluri între membrii famiilor sau între vecini care perturbau liniștea publică, în 13 cazuri cei implicați alegîndu-se cu amenzi. „Nu au fost probleme deosebite, ci mici scandaluri între soți sau între vecini care au băut mai mult. Avem o echipă mobilă de intervenție, compusă din militari angajați pe bază de contract, care răspunde acestor solicitări. Cele mai multe intervenții au fost în Tîrgu Jiu“, a spus comandantul Vasile Tîlvescu, în unitatea de jandarmi din Tîrgu Jiu au mai rămas în perioada sărbătorilor doar un sfert dintre soldați, ceilalți plecînd în permisii. Jandarmii care au rămas la datorie au primit carne de miel, cozonac și vin. De 1 Mai, jandarmii au avut un program de intervenții care a prevăzut patrule în zonele preferate de gorjeni pentru ieșirile la iarbă verde, pe Valea Sohodolului, în stațiune Rînca și în pădurea Drăgoieni. • Cristina CATANĂ iți