Gazeta de Sud, august 2003 (Anul 9, nr. 2562-2587)

2003-08-01 / nr. 2562

2 EVENIMENT Peste un sfert din șomerii olteni sunt femei Aproximativ 20.000 de persoane figurau la începutul lunii în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Olt ca fiind șomere. Dintre acestea, 8.887 de persoane primesc indemnizație de șomaj și 675 alocație de sprijin. Femeile dețin o pondere tot mai importantă în numărul șomerilor din județ (6.978 de persoane), respectiv 35%. Un alt aspect negativ este că mai bine de jumătate din șomerii înregistrați în analele AJOFM Olt, respectiv 10.872 de persoane, trăiesc de pe o zi pe alta deoarece statul a epuizat toate căile de remunerare a poziției lor - ajutor de șomaj, alocație de sprijin și de integrare profesională etc. (M.M.) Noutățile verii în CRRPH, un psihiatru și perdele de Pașcani Viața pacienților din Centrul de Recuperare și Reabilitare a Persoanelor cu Handicap (CRRPH) se va îmbunătăți cu cel puțin două aspecte: ei vor beneficia, începînd de astăzi, de serviciile unui medic psihiatru și de... perdele de Pașcani nou-nouțe! Cele două „achiziții" ale CRRPH sînt mai mult decît binevenite: medicul psihiatru întregește echipa formată din psiholog, kinetoterapeut și energoterapeut, iar perdelele de Pașcani se potrivesc „mănușă" cu galeriile, și ele noi, care tocmai au fost montate. (A.l.) Chiriașii ANL care nu plătesc — vor fi ură anelor blocuri cons‘i Tîrgu Jiu au semnat contracte cu primăria, prin care se obligă să respecte mai multe reguli. In caz contrar, aceștia riscă să fie evacuați din casele pe care le-au primit. Chiriașii nu au voie să întîrzie mai mult de șase luni cu plata chiriei și a întreținerii. De asemenea, în cazul în care subînchiriază locuința, vor rămîne fără ea. (C.C.) GALCETA de SUD, Vineri, 1 august 2003 Marcel Diaconu, de 21 de ani, din comuna Daneți, a ajuns în spatele gratiilor după ce l-a lovit cu pumnul pe prietenul său, Adrian Boboc, de 29 de ani. Pentru că victima a decedat, agresorul va fi acuzat de lovituri cauzatoare de moarte. O atingere pe umăr interpretată eronat Patru prieteni din Daneți - printre care Marcel Diaconu, zis Marcu, și Adrian Boboc -au zăbovit luni seară în fața halbelor de bere, în barul Coave din localitate, pînă spre miezul nopții. Au discutat ore întregi tot felul de nimicuri. La un moment dat, Boboc a început să se laude că el dă mai tare cu pumnul și e cel mai rezistent la bătaie, propunîndu-i lui Marcu chiar un soi de concurs: „Bă, dacă tu dai de trei ori cu pumnul în mine, eu n-am nimic. Da' dacă îți trag eu un pumn, te culc la pămînt. Hai să încercăm și îți dovedesc că eu sînt mai tare!“. Dar propunerea a trecut neobservată, prioritate avînd halbele pline cu bere. La un moment dat, în jurul orei 23.30, Marcu s-a ridicat de la masă ca să mai comande o bere; în drum spre bar, a fost bătut pe umăr de Boboc, care dorea să-i spună să-i mai aducă și lui o bere. Atingerea pe umăr a fost însă greșit interpretată de Marcu, acesta amintindu-și chiar în acel moment de discuția despre cine este mai tare la bătaie, astfel că s-a întors brusc și i-a trîntit amicului său un pumn în față cu toată puterea. Nimerit în bărbie, Adrian Boboc a căzut pe spate, lovindu-se cu capul de cimentul de pe jos și acolo a rămas, pierzîndu-și cunoștința. Au crezut că-i beat, dar era pe moarte Camarazii de pahar s-au gîndit că nu se mai ridică și din cauză că a băut prea mult, așa că au pus toți mîna și l-au cărat pînă acasă, unde nevasta l-a luat și l-a suit în pat, să doarmă pînă-i trece beția. Văzînd că dimineață nu dă semne să se trezească, soția lui Boboc a chemat medicul de familie, care a constatat că bărbatul era deja în comă. Transportat la Spitalul de Urgență Craiova, a fost internat la Terapie Intensivă, decedînd miercuri dimineață, fără să-și fi recăpătat vreo clipă cunoștința. Polițiștii craioveni de la Judiciar, împreună cu procurorul criminalist, au început cercetările, pentru a stabili condițiile în care a survenit decesul bărbatului. Cum legiștii au constatat la autopsie că moartea a fost cauzată de traumatismul cranio-cerebral suferit în urma căderii cu capul de ciment, Marcel Diaconu a fost arestat pentru trei zile de procurorii Parchetului de pe lîngă Tribunalul Dolj, urmînd să fie prezentat astăzi judecătorilor pentru un nou mandat de arestare. Marcel Diaconu este cercetat pentru lovituri cauzatoare de moarte și riscă să stea 15 ani la închisoare. • Adrian DINU Tînăr din Daneți mort dintr-un pumn în barbă • Un tînăr de 29 de ani din comuna doljeană Daneți a murit, după ce un prieten l-a lovit din greșeală cu pumnul în bărbie • Agresorul riscă acum să stea 15 ani la pușcărie, fiind acuzat de lovituri cauzatoare de moarte Scena întîmplării, barul Coave din Daneți Capcana de la capătul scărilor De aproape o jumătate de an, locatarii blocului 49, scara A, situat pe bulevardul Nicolae Titulescu din Slatina coboară cu teamă din bloc ca nu cumva, din greșeală, să cadă în groapa de peste un metru adîncime de la baza scărilor. Pentru că angajații primăriei au uitat să-și facă treaba pînă la capăt după ce au efectuat la blocul menționat o lucrare de reparare a unei țevi de apă distruse, locatarii din zonă trag acum ponoasele. „Au venit, au săpat groapa asta de un metru, și-au făcut treaba și apoi... au plecat! Stăm cu frica în sîn să nu cădem în groapă ori de cîte ori ieșim din bloc! Noi caini, dar pentru copiii noștri ne este teamă. Noaptea e mai rău, că nu vedem... în urmă cu două luni, copilul unei vecine a alunecat pe una din ultimele trepte ale scării blocului, care a fost și ea distrusă de muncitori, și a căzut direct în groapă. S-a ales bietul copil cu capul spart și o grămadă de sulituri pe față și pe corp. Abia după asta au acoperit o parte din groapă, dar s-o astupe, nici gînd!“, a spus Marian Vîlcu. Interpelat în legătură cu această „scăpare“ a propriilor angajați, primarul municipiului, Gheorghe Păunescu, a declarat că groapa respectivă va fi astupată în cel mai scurt timp posibil. „Noi efectuăm în zonă și o amplă lucrare la o stradă și probabil că oamenii planificau să facă ultimele retușuri cînd vor termina definitiv lucrările. Vom face însă o excepție și vom astupa groapa în cauză“, a spus Păunescu. • Mugurel MANEA Locatarii din blocul 49, sc. A, stau cu frica în sîn de cîte ori coboară din bloc Citiți 9 Galeta de Sud de duumniea Tragerea la sorti a cîștigatorilor premiilor acordate de Gazeta de Sud abonaților din luna iulie are loc astăzi, 1 august 2003, la ora 17.00, la sediul redacției din 1 Craiova, str. I. Maiorescu nr. 4 CU NUMAI 70.000 DE LEI VĂ abonați pentru luna august și puteți beneficia de unul din cele IȚI Douăzeci de premii a cîte 1 MILION DE LEI ECONOMISIȚI $160.000 DE LEI Iar în fiecare zi de marți aveți un cupon de mică publicitate gratuită! Trimiteți chitanțele de abonament pînă la data de 15 august și participați la tragerea la sorți. Abonații prin sistemul de distribuție al Gazetei de Sud nu este necesar să trimită chitanțele. Abonamentele se fac la sediul redacției, str. Ioan Maiorescu nr. 10, la Poștă, RODIPET și prin difuzorii proprii. Relații la telefon: 0251-412.253 Șapte accidente într-o zi în ultimele 24 de ore, șapte accidente ușoare s-au produs pe arterele de circulație de pe raza județului Mehedinți, soldate, din fericire, numai cu pagube materiale. Accidentele au fost cauzate, în principal, de nerespectarea semnificației indicatoarelor rutiere și de faptul că nu a fost păstrată distanța regulamentară în timpul deplasării. Polițiștii Serviciului Circulație, din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție (IJP) Mehedinți atrag atenția conducătorilor auto că, începînd de astăzi, intră în vigoare sistemul de penalizare prin puncte, în cazul săvîrșirii uneia sau mai multor contravenții la regimul circulației. Evidența punctelor de penalizare, care vor fi menționate în procesul-verbal de contravenție la rubrica aferentă, va fi păstrată la Serviciul Poliției Rutiere și va atrage, după caz, suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule. „Se vor aplica prevederile articolului 241, al. 2, din Ordonanța de Urgență nr. 85/2003, privind circulația pe drumurile publice. Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule se aplică în cazul concursului de contravenții, care atrag și puncte de penalizare, și se stabilește pentru o perioadă de 30 de zile, dacă punctele prevăzute pentru fiecare contravenție, însumate cu punctele din evidență, totalizează 15 puncte, pentru o durată de 60 de zile, dacă punctele prevăzute pentru fiecare contravenție, însumate cu cele din evidență, totalizează între 16 și 20 de puncte, pentru o durată de 90 de zile, dacă punctele prevăzute pentru fiecare contravenție, însumate cu cele din evidență, totalizează peste 20 de puncte“, a spus comisar Gheorghe Neagu, ofițer specialist la Serviciul Poliției Rutiere Mehedinți. • Florin LOBDĂ Întîlnirea națională a consiliilor copiilor Consiliul Local al Copiilor (CLC) Craiova a organizat, în ultimele zile ale lunii iulie, în tabăra școlară „Danubiu“, din Calafat, un stagiu de pregătire. La acest stagiu au participat 13 tineri din CLC, Asociația Română a Tinerilor cu Inițiativă și Consiliul Municipal al Copiilor Cîmpina, ei urmînd să fie evaluați cu scopul de a avea loc o întîlnire națională a consiliilor copiilor din țară, organizată de asociația Master Forum, în prim proiectul Pal-Tin (Participarea Tinerilor la Administrarea Locală și Regională). Întîlnirea va avea loc a Voineasa, în perioada 11- 17 august, și are ca scopuri „stabilirea de relații între consilii și selectarea de tineri capabili pentru alte întîlniri interne și internaționale“, cum spune Andrei Deaconu, primarul copiilor din Craiova. (A.l.) 21 de copii așteaptă părinți Numărul copiilor abandonați crește îngrijorător in județul Dolj. Fenomenul este cu atît mai dramatic cu cit, pe de altă parte, numărul familiilor care doresc să adopte un astfel de copil este extrem de mic, in timp ce în spitalele doljene 21 de sugari părăsiți așteaptă să li se decidă soarta, la Direcția Județeană pentru Protecția Drepturilor Copilului există numai trei cereri de adopție! De la începutul acestui an, în județul Dolj există 176 de copii în risc de abandon! Spitalele doljene găzduiesc și ele 21 de copii abandonați (cel mai mare dintre ei are numai cinci luni), pentru care se caută o soluție: un loc în centrele de plasament, un asistent maternal sau o familie adoptivă. Această ultimă variantă este, din păcate, cel mai puțin probabilă, întrucît foarte puține familii se mai încumetă în ziua de azi să ia o astfel de decizie. în prezent, la Direcția Județeană pentru Protecția Drepturilor Copilului (DJPDC) există numai trei cereri de adopție nerezolvate, pe lîngă cele aflate în desfășurare, în diferite faze. Vina o poartă, în mare parte, nivelul de trai și situația financiară precară cu care se confruntă majoritatea. Există însă și persoane care abandonează din start ideea numai gîndindu-se la procedura alambicată și la perioada îndelungată necesară unei astfel de acțiuni. Directoarea DJPDC Dolj, Victoria Croitoru, spune însă că temerile lor nu sînt întemeiate. O jumătate de an pentru a dobîndi o viață de om .La început sînt cele 45 de zile în care familia naturală a copilului trebuie să-și dea consimțămîntul. Dacă familia naturală nu există, copilul este adoptabil chiar din momentul în care a fost abandonat. Apoi se face o evaluare a familiei care dorește să adopte copilul, după care urmează perioada de încredințare a copilului în vederea adopției, care durează minimum trei luni. Pe această perioadă este urmărită atît evoluția fizică, dar mai ales cea psihică a copilului în mijlocul familiei de adopție. Sunt cazuri în care, oricare ar fi condițiile și comportamentul familiei de adopție, copilul pur și simplu nu se adaptează. Dacă se dovedește însă că există compatibilitate între copil și familia de adopție, dosarul este trimis în instanță. Iar peste aproximativ o lună, se merge cu copilul la starea civilă, pentru stabilirea numelui, în concluzie, toată procedura durează cam șase luni. Mie, personal, chiar mi se pare puțin! Familiile de adopție trebuie să înțeleagă că este și în interesul lor să aibă timp suficient să cunoască toate aspectele și problemele legate de viitorul lor copil“, spune Victoria Croitori. Directoarea DJPDC face chiar un apel către cuplurile care doresc să înfieze un copil să ia legătura cu personalul direcției și să fie convinse că se vor bucura de tot sprijinul și operativitatea acestora. • Ana IANCU în Dolj există 176 de copii în risc de abandon Braconajul cu ogari a dus la stîrpirea iepurilor de cîmp Polițiștii doljeni consideră că folosirea de către braconieri a crinilor ogari a avut un efect dezastruos asupra vînatului. „Folosirea la braconaj a cîinilor ogari, cu care se acționează tot anul, pe suprafețe întinse și cu mare eficiență, de către diferite persoane, mai ales minori, a condus la stîrpirea în unele zone - Plenița, Verbița, Unirea, dar și, mai nou, pe raza localităților Pielești, Robănești, Apele Vii, Castranova, Dioștia iepurilor de cîmp“, a menționat comisarul șef Constantin Stoiculescu, șeful Biroului Arme, Muniții, Substanțe Toxice din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Dolj. Statisticile Regiei Naționale a Pădurilor arată că, din cauza braconajului cu arme de tir, de vînătoare, dar mai ales cu cîinii ogari, efectivele de vînat au scăzut față de anul 1990 cu circa 70% la căprior și 20% la iepure și fazan, iar tendința este aceeași în următorii ani, fapt care va conduce la un important dezechilibru ecologic. „Doar în prima jumătate a acestui an am constatat 20 de infracțiuni de braconaj la vînat, alături de alte 35 la pescuit. Activitățile noastre de supraveghere a zonelor de vînătoare vor continua, mai ales în privința braconajului cu ogari“, a declarat comisarul șef Constantin Stoiculescu. Ajutate de polițiști, cele două asociații de vînătoare și pescuit sportiv din Dolj - AJVPS și „Diana“ - au organizat, la rîndul lor, acțiuni de depistare a braconierilor, surprinzînd în flagrant cinci persoane, toate alegîndu-se cu dosare penale pentru braconaj. • Adrian DINU Feriți-vă de becurile chinezești! Inspectorii OJPC avertizează consumatorii să nu cumpere becuri fabricate în China deoarece sunt de calitate îndoielnică. în Băilești și Filiași au fost găsite becuri în valoare de peste zece milioane de lei, care nu aveau elemente de identificare și nici certificate de calitate. „Cînd le cumpără, consumatorii să nu se uite că sînt ieftine pentru că, pe cît sînt de ieftine, pe atît sînt de periculoase“, a declarat Camelia Roșoga, inspector de specialitate. Pentru deficiențele constatate, inspectorii OJPC au aplicat celor zece societăți comerciale amenzi cuprinse între 5 și 20 de milioane de lei. (N.E.) Clandestin oltean, capturat la Otopeni Cadrele Biroului Cercetări Penale din Poliția de Frontieră Mehedinți au început miercuri urmărirea penală împotriva unui severinean suspectat de comiterea mai multor infracțiuni la regimul juridic al frontierei de stat. Viorel Tăvică, de 34 de ani, din Drobeta Turnu Severin, a ieșit legal din țară în 2001 și, trecînd ilegal frontierele mai multor state, a ajuns în Italia. Prins de organele de ordine ale acestui stat, a fost retumat și i s-a restricționat dreptul de a mai călători în spațiul Schengen, pe o perioadă de doi ani. Severineanul și-a procurat apoi un pașaport, aparținînd unei alte persoane, care nu l-a declarat pierdut la vremea respectivă, și pe care l-a falsificat înlocuindu-i fotografia. Cu documentul falsificat a reușit să se reîntoarcă în Italia, la sfîrșitul anului 2002. A fost însă surprins de autoritățile acestei țări și retumat pe Aeroportul Otopeni, unde a fost capturat de Poliția de Frontieră. • Florin LORDĂ