Gazeta de Sud, decembrie 2003 (Anul 9, nr. 2666-2688)

2003-12-01 / nr. 2666

Aca&ui rlA V # Kii XX \Jk/' 97.4 FM Craiova Radio Sud www.radiosud.ro 90.4 FM Severin Director: Adrian VOINEA Nr. 2666 CURS VALUTAR Dolar SUA 33.523 EURO 40.193 Gram de aur 429.164 CALENDAR ORTODOX Sf. Prooroc Naum; Cuv. Filaret de Octavian PALER (SAZETEA MME 1 lima ab ° namen* 70.000 lei lUll) de la chioșc 156.000 lei ABONEAZĂ-TE! 41.22.53 ) Reclamații luni - vineri - tel. 412253 sîmbătă - tel. 413100 VREMEA IN OLTENIA 3 ° C - 7 ° C 4 ° C - 7 ° C 1%C- 6 ° C Dr. Tr. Severin 4 * C - 8 ° C Craiova Slatina Tîrgu Jiu Stemm - „U“ Craiova 2-0. Caciula si Badea au lăsat echipa m nouă oameni CĂUTATE FĂRÎMINTE • Suporterii olteni au creat o atmosferă superbă în tribune • Cît timp ? s-a jucat cu efective egale, craiovenii au făcut o figură frumoasă S-au dat bătălii crîncene în mocirla din „Ghencea“ întruparea și destruparea paginii personajelor în actorul Vaier Dellakeza Actorul Vaier Dellakeza este un amestec de geniu, sensibilitate suprarafinată și trai boem, un amestec în care au intrat viscolul tinereții și apatia politică a anilor de maturitate, chinuri și pasiuni dezlănțuite pentru arta dramatică. De multe ori a dus o luptă epuizantă pentru a i se recunoaște statutul de nonconformist. Apărând interesele scenelor „privilegiate“, Ministerul Cenzurii (Culturii - n.a.) a impus teatrelor repertoriul din fiecare stagiune. Dellakeza, prin harul său, a realizat situații amuzante, transformînd cuvintele în grimase, intrigi hilare, însă toate cu mesaj clar, prin care s-au derulat nu doar spectatorii avizați. Niciodată nu s-a speriat că publicul lui de azi nu este publicul de mîine. A jucat pe scenele teatrelor de pe aproape toate continentele lumii. Nu își mai amintește numărul reprezentațiilor, însă a interpretat peste o sută de personaje. Ultimul - pentru al cărui spirit actorul și-a oferit oasele, carnea, nervii, creierul - a fost Luca din „Azilul de noapte“ de Maxim Gorki. Actorul Vaier Dellakeza 12 pagini www.gds.ro Luni, 1 decembrie 2003. Preț 6.000 lei Dosarul fraudei BCR Novaci a ajuns în instanță . Fostul director al BCR Novaci împreună cu doi oameni de afaceri și patru angajate ale băncii au fost trimiși în judecată. Dosarul a ajuns la Tribunalul Gorj, unde judecătorii vor stabili primul termen de judecată. Frauda de la BCR Novaci este de aproximativ o mie de miliarde de lei, însă plîngerile au fost disjunse și la Tîrgu Jiu se va judeca doar dispariția a 300 de miliarde de lei. pagina 50 CAFEA BUNA ȘI UN ZIAR PE GUSTUL TAU Cum altfel să începi o zi perfectă? Dacă locuiești în Craiova, acum îți este mai ușor ca niciodată să citești Gazeta de Sud la cafeaua de dimineață. Pentru că serviciul de distribuție “Gazeta Devreme” îți aduce ziarul în cutia poștală zilnic, la ora 6. Ca să te abonezi la Gazeta de Sud pri serviciu, trebuie doar să suni la 4 I 2 GALETA DEVREME. ULTIMELE ȘTIRI LA PRIMA ORĂ. Concursul Miss „Universitaria“ 2003 Drobeta Turnu Severin, suspectat de blat Cîteva sute de studenți, și nu numai, au umplut pînă la refuz sala de spectacole a Palatului Cultural „Theodor Costescu“, la sfirșitul săptămînii trecute, pentru a vedea concursul de miss al Colegiului Universitar Drobeta Turnu Severin. Juriul a fost alcătuit din profesori universitari, sponsori, foste miss-uri și consilierul prefectului. Cele nouă candidate la titlul de Miss „Universitaria“ 2003 au avut de „îndurat“ probe de perspicacitate, dans, de mîncat prăjituri și de prezentare a unor rochii de seară. Pentru „încălzirea“ atmosferei, organizatorii i-au invitat pe Minodora și pe Dan Zorilă. „Proba cu prăjitura mi-a creat probleme!" Ca la orice concurs, au existat și voci din public care au spus că s-a făcut „blat“ la desemnarea cîștigătoarei. In cele din urmă, asistența a urmărit resemnată spectacolul. Prorectorul Aurel Mangra a anunțat cîștigătoarea concursului Miss „Universitaria“ 2003, titlul revenindu-i studentei Mihaela Pele, de 19 ani, de la Facultatea de Finanțe - Bănci a Colegiului Universitar Drobeta Turnu Severin. „Mă simt minunat. Nu am cuvinte să descriu ce simt. La început, m-am gîndit să particip, apoi m-am răzgîndit, dar colegii mei au fost cei care m-au încurajat. Sincer, nu credeam că, din cele nouă, o să cîștig eu. M-am pregătit pentru acest concurs, mai ales sufletește! Am mai participat la Miss Boboc, la Colegiul Economic, în clasa a IX-a, și am cîștigat tot primul loc. Cred în noroc și de asta am și participat!“, a spus Mihaela Pele. (F.L.) Cele nouă frumoase de la Severin DIGRESIUNI Șl O problemă sensibilă Două evenimente au reactualizat recent sensibila problemă a pensionarilor. Mai întâi, pe birourile senatorilor și ale deputaților a apărut un proiect de lege, denumit „Statutul Parlamentarului", care se ocupă, între altele, de anii de bătrânețe ai „aleșilor" ce vor fi petrecuți, fatalmente, „fără colectzi". Și ce prevede acest proiect? Ca pensia unui parlamentar să fie egală cu o sumă situată între 50 la sută și 75 la sută din indemnizația primită cât timp deputatul sau senatorul în cauză s-a aflat pe fotoliile parlamentului, în una ori mai multe legislaturi. Ceea ce înseamnă, cel puțin, 15 milioane de lei, dacă luăm ca bază de calcul valoarea actuală a indemnizației, adică peste 30 de milioane, în caz că proiectul va fi aprobat, se va crea o situație greu de justificat într-o țară cu pretenții de țară civilizată. In timp ce pensionarii obișnuiți, curtați doar când se apropie alegerile și lăsați de izbeliște apoi, se zbat în greutăți inimaginabile, nu au cu ce să-și achite facturile la încălzire, n-au bani de medicamente sau, pur și simplu, fac foamea, alții se vor răsfăța singuri cu pensii de lux. Să zicem că, după scandalul pe care l-a stârnit, proiectul nu va deveni lege, deși nu m-ar mira ca nerușinarea să fie mai puternică. In fond, obrazul gros explică multe lucruri petrecute în România în ultimii patrusprezece ani. Dar chiar și numai intenția e semnificativă. Și spune multe despre bunul simț al parlamentarului român. Pentru că o minimă decență i-ar fi oprit pe autorii acestui proiect cinic să-l justifice în modul în care l-au justificat, ca o aliniere la standardele Uniunii Europene! Așadar, intrăm pe rând în Europa? Mai întâi „aleșii" și, mai târziu, dacă se va putea, „poporul"? Oricât aș înțelege că egoismul are, vorba unui filosof, „mari resurse de a ne surprinde", găsesc sfidător din partea unui parlamentar să vrea să trăiască după „modelul francez" - fiindcă acest model a fost invocat-, în vreme ce milioane de pensionari, umiliți de mizerie, trăiesc după un model pe care mă jenez să-l numesc. Al doilea eveniment a avut două etape. Recent, premierul Năstase, aflându-se la Timișoara, s-a aventurat într-o piață. Acolo, o pensionară, cu părul alb, i-a cerut să-i dea o rețetă de supraviețuire: cum să trăiască o familie cu două milioane de lei pe lună? Vădit deranjat de întrebarea pensionarei, Adrian Năstase i-a zis: „Dați dumneavoastră soluția!" Doamna cu pricina putea, desigur, să-i replice d-lui prim-ministru că nu ea, în calitate de alegătoare, e datoare să caute soluții pentru rezolvarea dramei pensionarilor, ci guvernul. Nu pentru asta v-am ales?, ar fi putut femeia să spună. Politicoasă, n-a făcut-o. Primul ministru a primit-o miercuri dimineață la guvern pe pensionara din Timișoara. Gest, bineînțeles, și propagandistic. După-amiază, premierul a apărut la televizor pentru a ne spune și nouă ce i-a spus doamnei Ersilia Gomboș, că în România sunt 4,5 milioane de salariați și 6,5 milioane de pensionari. Raport anormal, desigur, dar care nu se datorează pensionarilor, ci altor cauze pe care di Năstase le cunoaște. De altfel, PSD le cunoștea și atunci când a făcut promisiuni electorale, în 2000. Promisiuni pe care le-a uitat, pentru a ne explica, în schimb, că pensionarii trăiesc pe spinarea populației active! Explicație care face din pensionari o categorie profitoare! Premierul a amintit de indexarea din decembrie a pensiilor (ea va fi, însă, de numai 3,1 la sută, în timp ce inflația pe ultimul trimestru al anului e estimată la peste 4,7 la sută), adăugând că va propune tuturor demnitarilor ca, în perioada Sărbătorilor de iarnă, să facă donații pentru cei mai săraci pensionari din România. In consecință, fiecare pensionar cu pensie foarte mică va primi, pe bază de compasiune, de sărbători, vreo 3 mii de lei în plus. Un bacșiș de la cei care-și pregătesc pensii de lux. luUCTA «Ic sil» - ( O l im w Ah mj IlMMnt l»E PHITITLTOKAI Toi*«anPlV*Js;i»Í8i: unióvá 0251/41.31.00. 41.32.00: Tîrgu Jiu 0253/21.26.00: Or.Tr. Severin 0252/33.:I Alegerile pentru Colegiul Medicilor Mehedinți, amînate pentru tentativă de fraudă pagina F • Fiul unui renumit medic severinean ti este suspectat că ar fi spart biroul din Spitalul Județean, pentru a frauda alegerile pentru Colegiul Medicilor • Răzvan Gampe a fost surprins în noaptea de vineri spre sîmbătă cu zeci de buletine și cu ștampila într-o plasă, în camera unde erau depozitate voturile • Inspectoratul Județean de Poliție Mehedinți a deschis o anchetă, iar alegerile au fost amînate