Gazeta de Sud, februarie 2004 (Anul 10, nr. 2714-2737)

2004-02-02 / nr. 2714

Organizatorii jocului piramidal Delphin au găsit creduli la Slatina Un reprezentant al noului joc tip Caritas, respectiv Delphin, a fost surprins săptămîna trecută de polițiștii slătineni organizînd în sala de spectacole a Casei de Cultură a Sindicatelor din municipiu o întrunire secretă, la care participau circa o sută de persoane din mai multe județe ale țării. Polițiștii au aflat de la organizatori că persoanele care participau la întîlnirea secretă erau instruite să atragă clienții într-un joc piramidal, menit să le aducă participanților câștiguri enorme într-o perioadă scurtă de timp. Reprezentantul firmei organizatoare le-a spus polițiștilor că totul este perfect legal. Întîlnirile desfășurate la Casa de Cultură a Sindicatelor din Slatina au loc mai ales în week-end-uri. Spațiile de parcare din apropierea Casei de Cultură a Sindicatelor din Slatina nu au fost niciodată mai pline decît acum... De Sfîntul Trifon, viile au fost botezate Podgorenii din partea de sud a Doljului au ieșit ieri în cîmp cu căruțele pentru ca, de sărbătoarea Sfîntului Trifon, să boteze viile, ca să rodească și să fie ferite de dăunători, grindină și secetă. După botez, sătenii întind mesele lîngă butucii de viță devie, încing grătarele și mulțumesc și sfîntului de anul trecut, prin închinare cu vin vechi, din belșug, ca să fie spor. La sărbătoare nu sînt primite femeile, care, pe lîngă faptul că mai păcătuiesc față de vie și îi zic vorbe rele cînd li se îmbată bărbații, mai au și obiceiul să numere paharele, ceea ce, într-o zi ca aceasta, nu este bine: în Oltenia, cu precădere în zona de sud, bogată în vii, oamenii ies cu căruțele în cîmp și merg cu preoții să sfințească podgoriile, botezîndu-le și citind lîngă butuci blestem crunt împotriva dăunătorilor. Oamenii sunt convinși că botezul va aduce recolte bogate. „Este bine să le stropească părintele cu apă sfințită, pentru că și via este ca și omul, are nevoie de curățire, ca să-i fie mai bine“, spune Nicolae Gruian, viticultor din Galicea Mare, unde, în acest an, oamenii au ieșit pentru prima dată de Sfîntul Trifon. în glas cu preotul paroh, podgorenii l-au rugat pe Sfîntul Trifon să dea viei binecuvîntare și „să îndepărteze de la ea toată fiara, sălbăticiunea, viermele și musca, seceta, rugina, arșița și vînturile care aduc stricăciune“, și au rostit blestemul împotriva gîndacilor, una dintre puținele ocazii în care preotul blestemă și în biserică. Click News Viticultorii au ieșit cu căruțele în cîmp să boteze viile Monoxidul de carbon și focul au ucis 9 patru gorjeni • Doi bărbați și două femei, din Turcinești, Tămășești și Tîrgu Jiu, au murit la sfîrșitul săptămînii trecute • Din cauza instalațiilor 9 defecte, în ianuarie opt gorjeni JM au murit pagina “V Trei dintre hoții de lemne care au bătut polițistul și pădurarul din Orodel, arestați Trei dintre hoții de lemne prinși la furat în noaptea de joi spre vineri, care i-au bătut și dezarmat pe șeful de post și pădurarul din comuna doljeană Orodel, au fost arestați. După cum se arată într-un comunicat al Inspectoratului General al Poliției Române, sîmbătă, Tudorel Jumolea, Claudiu Alin Jumolea și Marian Dănuț Benea au fost arestați, pentru 29 de zile, printr-o decizie a Tribunalului Dolj, sub acuzațiile de tentativă de omor, ultraj și tăierea ilegală de arbori din fondul forestier, în noaptea de joi spre vineri, în jurul orei 1.30, șeful Postului de Poliție Orodel, Florin Teșa, și pădurarul comunei, Ionel Grigore, au surprins un grup de persoane care fura lemne din pădure. Hoții au vrut să fugă, însă după ce au fost somați să se oprească, i-au atacat pe cei doi cu bîte, topoare și o furcă. în acest context, polițistul a tras un foc de armă care a dus la rănirea lui Leontin Benea, de 35 de ani. Hoții au continuat atacul și au reușit să-i dezarmeze pe cei doi, după care au fugit. Leontin Benea a fost internat la Spitalul de Urgență Craiova, iar pădurarul și polițistul, răniți și ei destul de grav, au fost duși la Spitalul din Plenița, apoi la cel din Craiova. Trupe speciale ale poliției au fost mobilizate la fața locului și au organizat filtre pe toate drumurile din zonă, iar vineri au reușit să-i prindă pe infractori. Alături de Leontin Benea, din grup mai făceau parte: Claudiu Alin Jumolea, de 22 de ani, Tudorel Jumolea, de 50 de ani, un adolescent de 16 ani, rudă cu cei doi, Mircea Bică, de 51 de ani, Gheorghe Benea, de 39 de ani, precum și Marian Dănuț Benea, de 33 de ani, toți din comuna Orodel. • Olimpia TINCĂ ATCC de Octavian PALER DIGRESIUNI Motive ce n-au depins de mine m-au împiedicat să fiu prezent la „prima sesiune de dezbatere a Strategiei de Dezvoltare Durabilă a României - Orizont 2055", cum, cam pompos, era numită, în invitația primită de la președinție, reuniunea de-acum câteva zile de la Palatul Parlamentului. De regulă, evit conclavurile oficiale. M-am convins că multe dintre ele sunt pierdere de vreme. De data aceasta, aș fi vrut să-mi lămuresc o anumită curiozitate, întrucât inițiativa unei asemenea dezbateri m-a mirat. Nu e în stilul politicienilor noștri să se gândească la perspective. Și, mai ales, la perspective în care nu sunt implicate carierele lor. Toate guvernele post-decembriste au preferat miopia, nefiind dornice să vadă dincolo de interesele lor imediate. Nici unul n-a suferit de prezbitism, pentru a le neglija. Viitorul era bun doar pentru a fi invocat în discursuri unde a fost numit vag, fie „luminița de la capătul tunelului", fie „accesul la normalitate". Ceea ce i-a preocupat pe politicienii care au gestionat cei patrusprezece ani de tranziție a fost, exclusiv, „prezentul". Mai exact, cum să profite mai mult și mai bine de fotoliile publice pe care l-au văzut instalați și cum să bată în cuie aceste fotolii. Mirarea mea era cu atât mai întemeiată, cred, cu cât 2004 e un an electoral. Și am impresia că obsesia nr. 1, în acest moment, la toate partidele din România e cum să stoarcă de la populație mai multe voturi. Viitorul lor atârnă de rezultatul urnelor. Pe cale de consecință, viitorul țării e pentru ele mai puțin interesant. La PSD, această obsesie a luat chiar forme amuzante. „Baronii" locali au fost rugați public, recent, ca în acest an să facă un efort de modestie, să lase acasă mașinile de lux și ghiulurile, pentru a menaja susceptibilitățile alegătorilor care i-ar putea înjura. Mi-am zis, așadar, și presupun că am judecat logic. Să le pese, oare, realmente, mai-marilor noștri că pronosticurile demografilor sunt foarte pesimiste?, că, potrivit acestor pronosticuri, populația României se va împuțina cu șase milioane de locuitori până în 2055 și că vom fi doar 16 milioane atunci? Sau, încă o dată, „viitorul" e doar temă de propagandă? Dacă aș fi fost la dezbatere, aș fi avut, poate, prilejul să mă lămuresc. Cum n-am fost, nu-mi permit să am o părere. Ceea ce pot să spun, cu certitudine, e că pronosticurile demografilor sunt, cu adevărat, grave, neliniștitoare. Și că pesimismul lor trebuie luat în serios. Un optimism de circumstanță, bazat pe argumentul, foarte des auzit pe la noi, că „n-o fi dracul atât de negru", poate avea consecințe funeste în plan național. Statisticile arată, fără echivoc, că la nici un indicator demografic nu stăm, măcar, acceptabil. Natalitatea e în continuă scădere. Mortalitatea, în continuă creștere. Din cauza mizeriei și nesiguranței, numeroase familii evită să aibă copii. Și, spre rușinea noastră, trebuie să recunoaștem că se întâmplă, azi, în România - nici nu știu cum să le numesc lucruri abominabile. Mame care își abandonează copiii pe scara unui bloc sau într-o pubelă, când nu-i ucid, pur și simplu, după ce-i nasc. Părinți care își maltratează , odraslele sau le trimit la cerșit. Toate astea nu sunt doar fapte penale. Pun în cauză sau ar trebui să pună în cauză mai mult decât sărăcia. In plus, statisticile ne confirmă că tot mai mulți români își iau lumea în cap și că, din toate punctele de vedere, ne aflăm pe o pantă descendentă în plan demografic. Soluțiile, pentru a ieși din această situație, nu sunt simple. Și, în orice caz, nu se pot inspira din cele impuse pe vremea lui Ceaușescu. Dar vor avea, oare, politicienii actuali patriotismul necesar pentru a-și depăși egoismul? Anul 2004 ne va da, poate, un răspuns. Țară bolnavă Numerele cîștigătoare extrase la tragerea LOTO 8/49: 14, 42, 37, 40, 31,6 Numărul Noroc: 8924308 Problema granițelor Craiovei, din nou animata pagina 3 • Zeci de cetățeni nu-și pot primi corespondența acasă pentru că nici poșta nu cunoaște prea bine unde începe și unde se termină Craiova • Prefectul Ion Călin așteaptă încă o cartografiere a limitelor administrative ale municipiului, pentru a trece apoi la negocieri cu primarii comunelor din care administrația Bulucea a „mușcat“ fără acoperire legală Anunțurile de mica publicitate se primesc în continuare la biroul din clădirea PROIECT SA, strada Ioan Maiorescu nr. 4 Vrînd să se spovedească pentru ultimul drum Un bătrîn de 100 de ani a fost făcut membru de partid de către preotul-primar PSD Ion Bașoi este cel mai bătrîn localnic din Telești-Gorj, avînd aproape 101 ani. Bătrînul deține mai nou și recordul de a fi cel mai vîrstnic membru al PSD Gorj. El a decis să intre în partid în urmă cu cîteva luni, în timp ce preotulprimar din Telești, Constantin Drăghici, îl spovedea. Preotul este totodată și președintele organizației locale a PSD. „M-a chemat acasă să-l grijesc și stăteam de vorbă despre pensii și despre viața pe care a avut-o. El mi-a spus că îl susține pe Iliescu și este adeptul lui. A zis apoi că s-ar înscrie în partid, dar nu vede să semneze. A rămas stabilit să-l fac membru de partid. După un timp, m-am întors cu adeziunea și a semnat-o fiica sa“, a povestit primarul-preot Constantin Drăghici. Acesta mai spune că bătrînul a fost tot timpul foarte interesat de politică și la fiecare votare cerea urna mobilă acasă. De ceva timp însă, el nu se simte prea bine și și-a pierdut complet vederea. • Cristina CATANĂ (ilUITA «le Sil) - COTICLEV AI, DETERIBOR DE I'IÎI’ITIAF/iITJ Telefoanele redacției: Craiova 0251/41.31.00, 41.32.00. Tîrgu Jiu 0253/21.26.00. Dr. Tr. Severin 0252/33.32.47. Slatina 0249/41.60.49 Șofer RATB și pensionar - cercetați pentru luare și dare de mită Șpagă de 10.000 de lei Un șofer din cadrul Regiei Autonome de Transport București (RATB) și un pensionar vor fi cercetați de procurori pentru săvîrșirea infracțiunilor de luare și dare de mită. După cum se arată într-un comunicat al Direcției Generale de Poliție a municipiului București, lucrătorii din cadrul Secției 25 de Poliție l-au prins sîmbătă pe Mihai Pîrvu, de 52 de ani, șofer la regia de transport bucureșteană, în momentul în care a primit suma de 10.000 de lei de la Puiu B., de 70 de ani, domiciliat în Sectorul 1 al Capitalei. Bătrînul i-a oferit banii șoferului pentru a-i permite să călătorească fără cartelă magnetică, pe traseul Big-Berceni - bulevardul Mărășești. Celor doi li s-au întocmit dosare penale sub aspectul săvîrșirii infracțiunilor de luare și dare de mită și urmează să fie cercetați de procurorii din cadrul Parchetului de pe lîngă Tribunalul București. • Olimpia TINCĂ Eggps