Gazeta de Sud, iunie 2005 (Anul 11, nr. 3125-3150)

2005-06-01 / nr. 3125

Ulii I 2 ACTUALITATE GAZETA de SUD, Miercuri, 1 iunie 2005 Creditorii, duși cu vorba în schimbul a... 7.900 de miliarde Sistemul sanitar românesc trebuie tratat cît mai repede posibil pentru a nu „deceda“. Producătorii și distribuitorii de medicamente, farmaciștii și furnizorii de produse medicale așteaptă în continuare „soluții concrete“ din partea echipei desemnate, în urmă cu două săptămîni, de către premierul Călin Popescu Tăriceanu pentru a scoate sănătatea din criză. Furnizorii de produse medicale s-au întîlnit, în urmă cu două zile, la sediul Ministerului Sănătății (MS), cu membrii acestei echipe. După cîteva minute, reprezentanții Asociației Furnizorilor de Produse Medicale (AFPM) au ieșit de la discuții așa cum au intrat. „De la început am fost anunțați că discuția nu poate dura decît 20 de minute. De altfel, secretarul de stat în Ministerul Finanțelor Publice, Nicolae Ivan, a părăsit sala cînd au intrat reprezentanții AFPM, motivînd că tocmai a venit o delegație din Uzbekistan și trebuie să discute cu ea. Ministrul sănătății, Mircea Cinteză, a plecat după cîteva minute, fiind ofensat de faptul că eu am spus presei că el nu știe ce vorbește în legătură cu datoriile“, a declarat Ion Cieală, directorul executiv al AFPM. Au rămas „negociatorii guvernamentali“ care „nu au spus nimic oficial“. Doar au „fluturat“ o propunere pentru discuțiile ulterioare: „Plata datoriilor pe anii 2003 și 2004 către furnizorii de produse medicale să se facă în proporție de 20 la sută în următoarele cinci săptămîni, iar restul de 80 la sută în luna ianuarie a anului viitor. Sumele ar urma să fie plătite printr-un împrumut bancar care la ora actuală nu este nici măcar inițiat, ci doar la stadiul de intenție. Reprezentanții AFPM au cerut lămuriri în ceea ce privește această propunere. Din păcate, „oficialitățile total nepregătite“ nu prea au știut ce să afirme. „Ni sa dat de înțeles că ar fi de dorit ca o bancă să achite datoriile pe care spitalele le au la noi, iar statul să dea banii înapoi băncii, cu dobîndă. Negociatorii guvernamentali, însă, nu au dat numele vreunei bănci“, a adăugat directorul executiv al AFPM. Furnizorii de materiale sanitare susțin că nu există o intenție reală de dezamorsare a crizei produselor medicale prin plata imediată a datoriilor care se ridică la peste 600 de miliarde de lei și că oficialitățile nu doresc decît să tergiverseze cît mai mult timp cu putință luarea de măsuri pentru ieșirea din criză: „Acestea speră că vor putea să finanțeze în continuare spitalele publice cu banii companiilor furnizoare“. în opinia AFPM, sistemul sanitar românesc se găsește „în mod clar în faliment“, fiind incapabil să-și achite datoriile pentru produsele livrate de furnizori timp de 14 luni și utilizate deja. Totodată, furnizorii de produse medicale atrag atenția autorităților asupra faptului că se acumulează deja datorii importante pentru produsele livrate de ei în anul 2005, în ciuda ordinului ministrului sănătății, care prevede plata la 60 de zile. în concluzie, furnizorii din AFPM vor menține decizia luată în urmă cu cîteva săptămîni de a nu livra materiale sanitare spitalelor și cer din nou președintelui Traian Băsescu și premierului Călin Popescu Tăriceanu să se implice în rezolvarea acestei crize. La rîndul lor, producătorii și distribuitorii de medicamente și farmaciștii afirmă că nici ei, după întîlnirea de acum două zile, nu au lucruri concrete. „Și nouă ne-a fost avansată ideea privind plata datoriilor de către o bancă și cea referitoare la achitarea a 20 la sută din arierate în următoarea perioadă și a 80 la sută în anul 2006. Nu înțelegem, însă, în cazul în care se va apela la ajutorul unei bănci, de ce nu ne vor fi plătite toate datoriile o dată... Am fi tras linie. Datoriile acumulate către distribuitorii de medicamente și farmacii se ridică la 7.300 de miliarde de lei, adică aproape 200 de milioane de euro“, au declarat surse autorizate din cadrul Asociației Distribuitorilor de Medicamente din România. Ieri, la sediul MS trebuia să aibă loc o nouă întîlnire a producătorilor și distribuitorilor de medicamente și a farmaciștilor cu echipa desemnată de premierul Tăriceanu. Aceasta nu a mai avut loc din cauză că, după cum a precizat MS, „reprezentanții de la Finanțe și consilierii premierului nu reușeau să ajungă la ora programată (14.00 n.r.). Întîlnirea a fost reprogramată pentru astăzi. Uniform SA a trimis materiale sanitare către 13 spitale în decurs de două săptămîni. Uniform SA a onorat comenzile făcute de către 13 spitale. „Acestea au avut nevoie de truse de perfuzii, seringi, lame de bisturiu, electrozi, bandă adezivă, feșe și medicamente. în afară de cele 13 spitale, Unifarm SA a trimis ofertele către cinci unitățile spitalicești și urmează să trimită medicamente și materiale sanitare la alte două spitale“, a declarat Elena Pascu, director al Unifarm SA. Reamintim că în momentul în care furnizorii de produse medicale din AFPM au spus că nu vor mai livra marfă către unitățile spitalicești, ministrul sănătății, Mircea Cinteză, a anunțat că „începînd de luni, 16 mai a.c., Unifarm SA, companie la care MS deține 100 la sută din acțiuni, va începe livrarea de seringi, ace și alte materiale sanitare către toate spitalele care au stocurile diminuate“. • Gabriela VLĂSCEA Sănătate pe datorie Echipa desemnată de Tăriceanu caută o bancă să achite datoriile din sistemul sanitar. Statul ar urma să plătească din bani publici dobînda creditului Furnizorii din AFPM vor menține decizia luată în urmă cu cîteva săptămîni de a nu livra materiale sanitare spitalelor De la Parchet, la închisoare Marius Iacob, noul director general al Administrației Penitenciarelor Noul director general al Administrației Penitenciarelor este procurorul Marius Iacob, fost prim-procuror în cadrul Parchetului de pe lîngă Tribunalul Bucu-Bbilorești, auhfermat Biroul de presă al Ministerului Justiției. Potrivit aceleiași surse, în funcția de director general adjunct a fost numit, pe 18 aprilie, fostul consilier al ministrului justiției, Alexandru Șerban, pînă în februarie 2005 procuror în cadrul Secției I a Parchetului Național Anticorupție. Marius Iacob a devenit șeful penitenciarelor din România în urma deciziei ministrului Monica Macoovei, semnată luni, de aru elibera din funcție pe fostul director, Emilian Stănișor; în legătură cu acesta din urmă, surse neoficiale au precizat că demiterea sa ar fi urmat scandalului referitor la favorurile de care s-ar fi bucurat, în închisoarea Rahova, Miron Cozma. De altfel, în urma controlului efectuat la acest penitenciar de maximă siguranță a fost destituit și șeful închisorii, Cărmen Mihail. Informația nu a putut fi verificată, avînd în vedere că domnul Emilian Stănișor a refuzat să răspundă apelurilor noastre telefonice. Procurorul Marius Constantin Iacob a absolvit Facultatea de Drept - Universitatea București în anul 1994 și pînă în 1997 a fost procuror la Parchetul de pe lîngă Judecătoria Sectorului 6. Din 1997 pînă în 2003, cînd a devenit prim-procuror al Parchetului Capitalei, Iacob a activat ca procuror criminalist în cadrul aceleiași instituții. •Afrodita CICOVSCHI Inspectoratul în Construcții a dispus sistarea lucrărilor la magazinul SC LOTUS SA Primăria Tîrgu Jiu a depus o sesizare penală la Parchetul de pe lîngă Tribunalul Gorj Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) Gorj a dispus, ieri, sistarea lucrărilor pe care firma PENALCO le executa la fațada clădirii care aparține SC LOTUS SA. Inspectorii care au efectuat controlul au constatat că societatea respectivă deținea doar certificatul de urbanism, nu și autorizația care să îi permită efectuarea de lucrări la exteriorul clădirii. Același lucru fusese sesizat cu ceva timp în urmă și de Serviciul de Urbanism din cadrul Primăriei Tîrgu Jiu, care a aplicat două amenzi, în valoare totală de 45.000.000 de lei. Ilie Merfu, șeful ISC Gorj, a declarat că de data aceasta firma nu a fost sancționată, deoarece fusese deja amendată de primărie pentru aceleași abateri de la legislația în vigoare: „în urma efectuării acestui control, ei au oprit lucrările la scările rulante de la exteriorul clădirii, pentru care nu există decît un certificat de urbanism. Autorizație au doar pentru interior, unde de altfel continuă să lucreze. Ceea ce s-a întîmplat acolo este o încălcare a unei dispoziții de sistare a lucrărilor, iar, conform noilor reglementări, aceasta reprezintă infracțiune penală. Noi nu am mai dat amendă, pentru că a dat deja primăria“, a spus Ilie Merfu. Acesta a precizat că nu se va apela la o ordonanță prezindențială a Tribunalului Gorj, pentru sistarea lucrărilor, întrucît constructorul s-a supus deciziilor Inspectoratului în Construcții. Primarul municipiului Tîrgu Jiu, Florin Cîrciumaru, a declarat că Parchetul de pe lîngă Tribunalul Gorj a fost sesizat printr-o plângere penală în legătură cu aspectele constatate. • Eugen MĂRUȚĂ Lucrările au continuat numai în interiorul magazinului GAZETA de SUD angajeaza DISTRIBUITORI ABONAMENTE pentru localitățile: Basarabia Desa j Popoveni Băilești I Gancea Mare , Șimnicul de Jos Calafat I Ișalnîța j Țuglui Calopăr j Piscu Vechi Cetate ! Poiana Mare Cerințe: seriozitate domiciliu în zonă telefon fix sau mobil Se oferă: salarizare atractivă și prime pentru activitatea depusă program de lucru flexibil posibilitatea participării la tombolă (premiu o bicicletă) Relații la tel: 6251/Zi.22„53 GAZETA de SUD • angajeaza REPREZENTANT VÎNZĂRI ABONAMENTE Cerințe: - persoană dinamică ♦ abilități de comunicare * - seriozitate Se oferă: - salariu motivant - program de lucru flexibil Dacă îndeplinești cerințele de mai sus, vine cu CV-ul la sediul nostru din str. Cîmpia Islaz, nr. 97A sau trimite-l prin fax 130251/410.565. Studenții craioveni au avut o prestație bună la Agronomiada 2005 Cea de-a XVII- a ediție a AGRONOMIADEI și-a închis porțile duminică, o dată cu festivitatea de premiere a celor mai buni studenți. Această ediție a concursului profesional, științific, și sportiv, cu participare națională, „Agronomiada 2005“ a fost organizată de Facultatea de Agronomie, decan prof. univ. dr. Mircea Bădescu, și de Facultatea de Horticultura, decan prof. univ. dr. Ion Olteanu, din cadrul Universității Craiova. Această competiție, intrată deja în tradiția universităților de agronomie și zootehnie din România, se desfășoară pe mai multe secțiuni. La Agrotehnică, locul I a fost ocupat de Daniela Paliu, de la Facultatea de Agronomie Craiova. La Pomicultură, același loc i-a revenit Cristinei Sandu Niculschi, de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) Iași. La Cultura pajiștilor, a obținut locul întîi Liviu Țană, de la Facultatea de Agronomie Craiova, iar la Viticultură, Mihaela Corcheș, USAMVB Timișoara. Două din cele șase secțiuni au avut caracter sportiv. Competiția de tenis de masă a fost cîștigată de Cristian Pruner, de la USAMV Cluj Napoca, iar cea de fotbal, de echipa USAMVB Timișoara. Pe centre universitare, primul loc s-a ocupat Universitatea din Craiova, al doilea USAMVB Timișoara, iar pe locul trei s-a clasat USAMV Iași. Următoarea ediție a Agronomiadei va fi găzduită de USAMV Cluj Napoca. • Florin LISANDRU Ziua Națională a României la Expoziția Mondială 2005 din Japonia Președintele Traian Băsescu, împreună cu soția și o importantă delegație, a plecat ieri în Japonia, pentru a participa astăzi la deschiderea Zilei Naționale a României la Expoziția Mondială 2005 de la Aichi. Vizita va începe în orașul Nagoya, unde președintele Băsescu va participa și la deschiderea lucrărilor Forumului economic româno-japonez, intitulat „România-viitoarea destinație a afacerii tale“. Ziua Națională a României la EXPO 2005 - Aichi va fi marcată printr-o serie de spectacole desfășurate într-o sală cu o capacitate de 3.000 de persoane, precum și în spații în aer liber din site-ul expozițional. Spectacolul se va întinde pe durata întregii zile, iar programul include concerte ale Orchestrei Naționale Radio, Corului „Madrigal“, Corului „Allegretto“, formației Holograf și solistului Nicolae Voiculeț. România participă la EXPO 2005, care se desfășoară în orașul Aichi, din Japonia, în perioada 25 martie-25 septembrie, cu un pavilion coordonat de Ministerul Afacerilor Externe, în primele două luni ale participării la Expoziția Mondială, pavilionul românesc a primit aproximativ 500.000 de vizitatori. Președintele Băsescu se va deplasa la Tokyo pentru o serie de convorbiri cu premierul nipon Junichiro Koizumi, și cu membri ai Ligii Parlamentare de Prietenie Japonia-România. Un moment important al vizitei în Japonia îl reprezintă primirea președintelui Traian Băsescu de către împăratul Akihito și împărăteasa Michiko. Este prima vizită oficială la care participă soția președintelui Băsescu, dar nu se știe dacă aceasta va fi inclusă și în delegația care va participa la întîlnirile cu împăratul Japoniei și cu primul ministru. • Mariana BUTNARIU Locuri de muncă în străinătate în domeniul agricol Oficiul pentru Migrația Forței de Muncă va organiza, în perioada 6-8 iunie, la Craiova, preluarea dosarelor pentru cei care doresc să muncească în străinătate. Acțiunea, care se va desfășură la Casa Studenților, între orele 8.30 și 14.30, vizează domeniul agricol. Angajatorii străini au cerut ca viitorii subordonați să aibă vîrste cuprinse între 20 și 40 de ani. Printre condițiile de înscriere se numără: dovada din care să rezulte experiența în domeniul agricol, adeverință de la medicul de familie că persoana respectivă este clinic sănătoasă, dar și declarație pe propria răspundere, legalizată la notariat, din care să rezulte că solicitantul nu beneficiază de pensie de invaliditate. Lista cu toate documentele necesare se găsește la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Dolj. (R.M.) Sală de ședințe de peste 800 de milioane de lei Noua sală de ședințe a Consiliului Local Tîrgu Jiu a fost dată în folosință luni, cînd consilierii locali s-au întrunit la ședința lunară. Sala a fost mărită și modernizată. Potrivit purtătorului de cuvînt al Primăriei Tîrgu Jiu, Constantin Crețan, lucrările de amenajare au costat peste 291 de milioane de lei și au fost executate de firma SEBALIS, iar mobilierul a fost achiziționat cu peste 532 de milioane de lei. (A.I.) ; j ^