Gazeta de Sud, octombrie 2005 (Anul 11, nr. 3230-3255)

2005-10-01 / nr. 3230

2 COTIDIAN ____________GAZETA de SUD, Sîmbătă, 1 octombrie 2005 Directorii din preuniversitar au interzis accesul în școli în timpul desfășurării orelor Părinții și bunicii școlarilor din învățămîntul preuniversitar doljean, din ciclul primar, în special, sunt „foc și pază“ pe directorii instituțiilor de învățămînt care de curînd le-au interzis acestora accesul în școală, în timpul desfășurării orelor sau la prînz, cînd elevii ies de la cursuri. Oamenii spun că decizia celor din conducere este lipsită de sens și poate produce neplăceri. Mai mulți craioveni se declară nemulțumiți de decizia luată de directorii mai multor școli din Bănie. Părinții acuză faptul că, de ieri, nu li se mai permite accesul în școală în timpul orelor. Un lucru și mai grav îl reprezintă faptul că: „Nici dimineața nu mai avem voie să ne ducem copiii pînă în clasă. Același lucru se întîmplă și la ora 12.30, cînd micuții ies de la ore. Acum îi așteptăm pe la garduri, că altceva nu avem ce face...“, au spus mai mulți bunici nemulțumiți de această nouă practică. Siguri pe reușita metodei, care are menirea de a mai reduce din vînzoleala de pe holurile școlii, sînt reprezentanții școlilor. în opinia lor, coridoarele se transformaseră în ultima vreme „în artere de circulație sau, de ce să nu spunem lucrurilor pe față, bunicii care nu prea au treabă pe acasă stăteau toată ziua paznici la ușa clasei nepotului/nepoatei, purtînd fel de fel de dialoguri legate de subiecte diverse (rețete de prăjituri, șah, fotbal etc.), care perturbau liniștea orelor“, a spus Daniel Barbu, directorul Colegiului Național „Carol I“. Nemulțumiți Bunicii elevilor spun că era de preferat ca regulamentul să le permită accesul în școală, cel puțin pînă la intrarea în clasă, și înainte și după ore. „Sînt copii de clasa I care abia urcă scările. Să nu mai vorbim de faptul că la plecare, de fiecare dată își uită cite ceva prin bănci. Ori, cu noi lingă ei, ar fi fost poate mai atenți. Dacă mai adăugăm și faptul că și așa micuților le este un pic teamă de clasa I, acum îi lăsăm singuri. Așa se gîndeau probabil că, dincolo de ușă, cineva le poartă de grijă“, a opinat Marian Georgescu, al cărui nepoțel este elev în clasa I. Unii bunici revoltați, care nu au dorit să-și dezvăluie identitatea pe motiv că: „abia am reușit să ne dăm copilul aici“, s-au și repezit cu cuvinte neortodoxe, indecente împotriva conducerii școlii. „Am fost înjurat chiar de la prima oră a dimineții. Dar, nu am ce le face. Unde-i lege, nu-i tocmeală. Cu oamenii nu știi cum să o dai să fie bine. Ba se plîng de faptul că în școală nu se menține o disciplină strictă: unii intră, alții pleacă, ba se vaită că îi ținem pe la gard. Nu înțeleg de ce nu merg acasă și să revină la școală cînd trebuie să-i ia pe cei mici“, a completat directorul Colegiului Național „Carol I“. Mai mult, cei din conducerea școlilor cu clasele I-VIII au specificat că învățătorii au de acum obligația de a-i însoți pe copii pînă la ieșirea din școală. „Cine nu-și îndeplinește atribuția de dascăl, în special cei de la clasele mici, va fi sancționat corespunzător“, au spus mai mulți directori de unități de învățămînt. Portarii vor trage ponoasele Cei implicați direct în păzirea școlilor sînt, de acum, portarii. Cornel Ciocan, paznic la CN „Carol I“, a precizat că de cînd a fost pus în aplicare acest regulament, lumea este din ce în ce mai supărată. „Noi ce vină avem? Nu facem altceva decit să respectăm decizia școlii. Cei care nu înțeleg n-au decit să ne înjure“, a precizat paznicul, sigur pe faptul că acesta este doar începutul conflictelor dintre părinți și școală. • Ema LEOVEANU Părinții, revoltați de hotărîrea luată de directorii de școli Școala din Brabova, renovată cu ajutorul Scorpionilor Roșii Școala cu clasele I-IV din localitatea Brabova va fi renovată cu bani donați de Scorpionii Roșii din Batalionul 26 Infanterie „Neagoe Basarab“ din Craiova, care în prezent acționează în zona Kabul din Afganistan. Prin contribuții personale, militarii craioveni au strîns aproximativ 22.000 RON. Unitatea de învățămînt a fost inundată, în lunile august și septembrie, de apele pinului Bogdanei ieșite din matcă, pagubele produse făcînd imposibilă desfășurarea cursurilor. De la începutul anului școlar, cei aproximativ 120 de elevi au învățat în săli improvizate în clădirea Căminului Cultural. Scorpionii Roșii din Batalionul 26 care se află în țară vor merge în comuna Brabova pentru a da o mină de ajutor oamenilor, activitățile fiind executate în timpul liber. (M.C.) Tentativă de suicid din cauza iubitului pierdut O tînără din Craiova a ajuns ieri, în jurul orei 12.00, în stare gravă la Serviciul de reanimare SMURD, după ce a înghițit șase fiole de pesticide cu un conținut foarte toxic, cu intenția de a-și pune capăt zilelor. Emilia Sandu, de 21 de ani, nu este la prima încercare de a se sinucide. Fata a suferit o depresie în urmă cu un timp, cînd a aflat că iubitul ei, care era plecat în Italia, a murit. Familia acesteia spune că de atunci au început problemele, pentru că tînăra a fost profund decepționată de pierderea prietenului său. Și de această dată, Emilia a avut noroc, pentru că a fost găsită de sora ei, care a anunțat de urgență ambulanța. Transportată la spital, tînăra a primit îngrijiri medicale, fiind necesar să rămînă internată cîteva zile. Medicii sunt de părere că Emilia Sandu este în afara oricărui pericol și că a scăpat cu viață pentru că a înghițit o doză mică de substanță toxică. (M.C.) fți plătim deținerea! Familia ta poate fi una dintre cele trei norocoase! Completează cît mai multe taloane și vino cu ele la redacția GAZETA de SUD sau trimite-le prin poștă, pînă la 16 octombrie la adresa: GAZETA de SUD, str. Cîmpia Islaz, nr. 97 A, 200420, Craiova, Dolj, în urma tragerii la sorți, ce va avea loc pe data de 12 octombrie, GAZETA de SUD va plăti întreținerea pe luna septembrie pentru trei familii. 1.TALON DE PARTICIPARE CONCURS "îți plătim întreținerea" ~1 I Nume......................................Prenume 1 Ocupație................................................................. B.i....... . Adresă ...................................................................................... Vîrstă..............................Telefon ............................V-J Conflict între liderii din teritoriu ai conservatorilor Demisia lui Nicolae Timiș, fostul președinte al Partidului Conservator, filiala Hațeg, a declanșat un adevărat război între liderii din teritoriu ai partidului condus de Voiculescu. Nicolae Timiș acuză conducerea PC de „prea multe reorientări politice“ și „promisiuni neonorate“, iar vicepreședintele conservatorilor, Gheorghe lie, spune despre liderul demisionar că s-a înscris în partid pentru funcția oferită și nu din convingere. „Nicolae Timiș, cînd s-a înscris la noi în partid, a venit pentru postul care i s-a oferit, după ce alte formațiuni politice nu l-au acceptat pentru nici o funcție importantă. Domnia sa a fost adus de deputatul PSD Ioan Timiș, fratele dînsului, pentru că nu avea acces la alții, iar acum nu înțeleg motivul pentru care a demisionat... Membrii filialei noastre nu au de ce să fie influențați“, a declarat Gheorghe lie. Acesta spune că fostul membru al PC, Nicolae Timiș, era și membru în Consiliul Național al acestui partid și că demisia sa a fost urmată de un lanț de demisii, dar numai din organizația pe care o reprezenta, nici un membru al PC din Hunedoara neîmpărtășindu-i cauza. La rîndul său, Nicolae Timiș îl acuză pe Voiculescu, președintele conservatorilor, că politica pe care o face este în funcție de interesele pe care acesta le are. „Le spunem una oamenilor, după care revine (președintele PC - n.r.) și trebuie să spunem altceva, numai pentru că așa vrea domnul Voiculescu. Eu nu fac politică de acest fel, pentru că nu e genul meu“, a spus Timiș. Petru Mărginean, președintele PC Hunedoara, a catalogat afirmațiile lui Timiș drept „minciuni ale unei persoane frustrate, care nu s-a putut regăsi în partidul nostru, deoarece nu a întîlnit alți oameni de teapa lui“. „Nu pot spune decit că ne-a făcut un serviciu prin plecarea sa. Chiar mi-am dorit să scap de el, ca să nu creeze o imagine negativă întregului partid“, a afirmat Petru Mărginean. Săptămîna trecută, după ce Timiș și-a anunțat demisia, peste 700 de membri din zona Hațeg și-au dat demisia din Partidul Conservator, nemulțumiți de noile decizii ale conducerii centrale. • Diana MITRACHE Un bărbat din Bâlteni, diagnosticat cu leptospiroză Medicii de la Spitalul de Urgență Craiova confirmă existența altui caz de leptospiroză, persoana infestată provenind dintr-o zonă inundată: localitatea Bîlteni, județul Olt. P. F., de 46 de ani, este internat la Secția clinică Anestezie și Terapie Intensivă, în urma celui de-al doilea test efectuat, pe 29 septembrie, de Laboratorul de igienă, pacientul a fost diagnosticat cu „insuficiență hepatorenală acută, în observație leptospiroză“. Medicii spun că starea bolnavului se ameliorează treptat, posibil fiind ca acesta să nu necesite un transfer la Spitalul Clinic de Boli Infecțioase Pneumoftiziologice „Victor Babeș“. Părerea specialistului Leptospiroză este o boală infecțioasă acută, determinată de diferite serotipuri de leptospire. Este una dintre cele mai răspîndite zoonoze care afectează mai ales animalele (domestice sau sălbatice). Omul se îmbolnăvește accidental, consecința contactului direct sau indirect cu animalele infectate, apariția bolii fiind favorizată de factori meteorologici neprevăzuți (ploi torențiale cu inundații în sezonul cald) și condiții precare de viață (calamități). O sursă a acestei boli o reprezintă rozătoarele, iepurii, cîinii, pisicile, vitele, porcii, care pot fi și purtători asimptomatici. Transmiterea la om se poate realiza direct, prin contact cu urina animalelor, sau indirect, prin ingerarea alimentelor sau a apei potabile contaminate, cît și prin îmbăiere sau înot în ape contaminate, de unde leptospirele pot pătrunde prin tegumentele intacte sau cu leziuni. Perioada de incubație poate dura între șapte și 12 zile, după care pot apare: febra mare, mialgii, lombalgii, artralgii, apoi manifestări digestive - anorexie, grețuri, vărsături, dureri abdominale difuze, erupții cutanate, icter, meningită, putîndu-se instala o insuficiență hepato-renală acută. Majoritatea fonnelor evoluează benign, dar pot fi și cazuri severe. • Maria CERNĂTESCU «DUCERE 5 motive pentru o alegere inteligentă: 57% ECONOMISEȘTI 11*9 LEI NOI CÎȘTIGI LUNAR 1 i CALCULATOR PERFORMANT 10 x 100 LEI NOI CALITATE ȘI PRESTIGIU Te abanezi la cel mai întat ziar regional din România PREȚ REDUS CU 57% Comparativ cu prețul de copertă al ziarului p UTILITATE C; 11 nformații și _5> ) Primești zborul anunțuri des în fiecare mică publicitate, dimineață în care te cutia poștală interesează CÎȘTIGI PARA efort) Ești înscris automat în toi doia cu premii de mii de lei noi MAI 8.9 LEI NOI ► Cum mă abonez? Cu numai 8.9 lei te poți abona la Gazeta de Sud, cel mai citit ziar regional din România Ca să te abonezi, ușor este să suni la serviciul Relații cu Clienții, telefon 0251/412.141 și, în cel mai scurt timp, un agent de abonare te va vizita Dacă nu locuiești în Craiova sau în localitățile din aria de acoperire a sistemului nostru de distribuție, te poți abona prin Poșta Română sau la chioșcurile Rodipet. Notă: abonamentele contractate prin Poșta Română costă 8.9 lei noi + taxa de distribuție percepută de Poștă. ► Cum particip la Tombola abonaților? Gnd te abonezi prin sistemul de distribuție al Gazetei de Sud, participi automat la tombolă. Dacă te abonezi prin Poștă sau Rodipet, trebuie să trimiți dovada plății abonamentului, pînă la 12 octombrie, pe adresa: str. Gripia Islaz, nr. 97A, Craiova, Dolj. Cotidian al oltenilor de pretutindeni ------------— ------------— ------------,—.— --------........ ... , JA wmmmmmmmmmmmmmmmmmmammmmmmmmÉmmmmmmmmmmmmaammmmmmmmmmmmmmmmmmammmm Masteratul, profit pentru vistieria Universității . Moda de a fi Masteratul, forma superioară de perfecționare a absolvenților de facultate, a devenit, spun cadrele didactice universitare și cei admiși la master, un lucru necesar, care nu mai este făcut doar din pasiune sau din interesul absolvenților pentru continuarea studiilor, ci mai mult pentru obținerea unui avantaj în vederea angajării. Examenul de master a înregistrat anul acesta la Universitatea din Craiova un număr record de absolvenți de facultate. Din cele spuse de membrii Senatului Universității, numărul doritorilor de perfecționare a studiilor a fost chiar de trei ori mai mare decit cel de anul trecut. La Facultatea de Litere, în acest an, au fost 355 de candidați înscriși, toți admiși, dintre care 35 la buget, comparativ cu anul trecut, cînd s-au arătat interesați doar o sută de absolvenți. Alte facultăți nici măcar nu au avut locuri subvenționate de stat. Facultatea de Istorie-Filosofie-Geografie, specializările sociologie și filosofie, în acest an, la examenul de masterat, a afișat numai locuri cu taxă. Ca atare, a crescut și suma vizată de candidați în conturile Universității, masterul devenind masterand, chiar o afacere. „Vrem, nu vrem, nu avem încotro. Chiar dacă masterul ne costă mulți bani, taxa plătită de noi fiind de 16 milioane de lei, suntem conștienți de faptul că fără acesta aproape că nu mai poți face nimic. Nici în sistemul învățămîntului preuniversitar aproape că nu mai poți preda fără acesta“, a spus unul dintre cei admiși la master, pe locurile de la taxă. „Cîți s-au înscris, atîția au intrat“, a spus decanul Facultății de Litere, prof. univ. dr. Cristiana Teodorescu. Totodată, decanul a precizat că taxa de 16 milioane de lei reprezintă o sumă modică. „Nu este mare deloc! Cred că este o problemă care poate fi acoperită de cineva care își dorește să devină masterand, dar cu condiția să aibă un serviciu bine plătit și din care să acopere acești bani. într-un cuvînt, taxa nu mi se pare excesivă“, a explicat Cristiana Teodorescu. Lucian Bușe, prorector al Universității din Craiova, a precizat că fondurile adunate din taxele de master reprezintă un venit substanțial care „ajută“ instituția de învățămînt. „Nu sînt doar niște venituri în plus, ci și cheltuieli. 30% din bani intră în fondul centralizat al Universității, avînd ca destinație activități diverse, iar 70% merg spre salarizarea cadrelor universitare“, a concluzionat prorectorul. •Ema LEOVEANU Cel mai bun campionat, in lume. Se vede CLAR. In direct, pa Bl TV. Sâmbătă, 81:30 UDIMBRE - LAZIO Duminică, 16:00 A8 ROMA - 8IENA Duminică, 81:30 JUVRIMTUR - INTERIOr