Gazeta de Sud, noiembrie 2006 (Anul 12, nr. 3563-3588)

2006-11-01 / nr. 3563

2i EVENIMENT Locurile de taxi se vând pe piața neagră cu 500 - 1.000 de euro Speculă cu autorizații 500 de euro, aceasta este suma de pornire ca să cumperi un loc autorizat pentru practicarea taximetriei. Se adaugă o taxă lunară de unu - două milioane de lei, plus impozitele la stat legale. Primăria are probleme și cu taximetriștii care nu predau plăcuțele cu numărul autorizației I pentru a fi realocate, deși acestea sunt anulate. Ji Bogdan GROȘEREANU Numărul limitat prin lege de taxiuri care au voie să circule în Craiova a dat naștere la o adevărată speculă cu autorizații în oraș. Potrivit reglementărilor în vigoare, numărul maxim de mașini folosite pentru taximetrie este de 2.160. Cei care doresc să facă această meserie, dar nu au locuri trebuie să se înscrie pe o listă de așteptare, să se autorizeze și să aștepte ca actualii operatori sau persoane fizice să încalce legea sau să se retragă din proprie inițiativă; în prezent, pe lista de așteptare se află 76 de persoane fizice independente (dintre care 37 deja autorizate) și 81 de societăți (dintre care 26 deja autorizate). Numărul mașinilor care așteaptă să intre pe traseu este mult mai mare. Cei care sunt nerăbdători să-și înceapă activitatea pot plăti operatorilor care au deja locuri o „taxă“ la negru care poate varia între 500 și 1.000 de euro, în funcție de împrejurări, după cum susțin surse din rândul breslei. „Eu am dat 1.000 de euro pentru a intra pe autorizație. Nu se taie nici o chitanță, ăștia sunt bani luați așa, la negru. Apoi, în afară de asta mai plătești o sumă lunară pentru că-i folosești plăcuța. Dai 500.000, un milion de lei, cum te înțelegi cu patronul. Eu dau două milioane de lei pe lună“, a spus, sub protecția anonimatului, D.C., taximetrist. „Am auzit și eu că se dau bani pentru locuri. Cel puțin 500 de euro. Dar trebuie să ai mașina ta. Și în plus, mai plătești lunar patronului niște bani“, a spus, la rândul său, C.T., un alt practicant al acestei meserii. Și reprezentanții taximetriștilor sunt la curent cu această practică și cu care ar fi de acord dacă ea ar fi făcută în condiții de legalitate. „Am și eu informații că locurile se vând cu sume cuprinse între 500 și 1.000 de euro. Dar suntem într-o economie de piață. Eu consider că nu este nici o problemă, operatorii își pot vinde locurile, atâta timp cât au muncit să le obțină. Cu o singură condiție: să taie distanță“, a spus Nistor Duval, președinte al Camerei Taximetriștilor. Primăria craioveană, cea care coordonează activitatea de taximetrie în oraș, nu poate face nimic pentru a descuraja specula cu locuri. Singura soluție ar fi organizarea unui flagrant cu ajutorul poliției, însă practicanții meseriei evită să facă acest lucru. Știu că dacă ar da în vileag practica nu ar mai avea ce căuta printre taximetriști. Așa că preferă să plătească „taxa“ și să câștige un ban. Pe de altă parte, și legea dă operatorilor de taxi portițe de scăpare. Spre exemplu, pentru a obține autorizația taxi, persoanele fizice independente trebuie să fie proprietarele mașinilor pe care le scot pe traseu; în schimb, mașinile operatorilor pot fi proprietate, închiriate sau în leasing. După un an, societățile pot schimba mașina pe care au obținut autorizația, fie pentru că le înlocuiesc cu unele noi, fie pentru că reziliază contractele de închiriere. în cazul rezilierii contractelor, pe aceeași autorizație pot apărea alte mașini, poate și în schimbul unor sume de bani. Din datele primăriei, anul acesta au avut loc circa 400 de asemenea schimbări de mașini. Plăcuțele buclucașe Vânzarea locurilor de taximetrie nu este singura problemă a municipalității. în multe cazuri, primăria nu poate da autorizații unor persoane de pe lista de așteptare din cauza celor care refuză să predea plăcuțele cu numărul autorizației, deși aceste autorizații le-au fost anulate din cauza abaterilor. Până în prezent, primăria a anulat 18 autorizații de taximetrie, dintre care 15 pe numele unor persoane fizice independente și trei care aparțineau unor operatori persoane juridice. Majoritatea sunt contestate în instanță. Șase cazuri au fost deja soluționate, din care patru în favoarea primăriei. Ciudat este că în două cazuri contestatarii au câștigat la instanță, deși toate autorizațiile au fost anulate pentru același motiv: nevizarea lor în termen. Potrivit legii, toate autorizațiile trebuie vizate la fiecare an. La prima și a doua abatere, autorizațiile sunt suspendate pe o perioadă de câte o lună. La a treia, acestea sunt anulate. „Suntem în instanță cu mulți dintre taximetriști după ce le-am anulat autorizațiile. Cei ale căror autorizații au fost anulate nu vor să vină la primărie pentru depunerea plăcuțelor. Singura soluție este să le publicăm în presă și să le declarăm nule“, a declarat viceprimarul Gheorghe Nedelescu, cel care coordonează activitatea de taximetrie din oraș. La rândul său, președintele Camerei Taximetriștilor, Nistor Duval, a precizat că încearcă încheierea unui protocol cu primăria privind problema plăcuțelor. „Din păcate, așa se întâmplă cu plăcuțele. Noi vom încheia mâine (astăzi - n.r.) un protocol cu primăria prin care cei care nu predau plăcuțele să nu mai poată primi niciodată acea recomandare din partea Camerei Taximetriștilor, fără de care nu pot obține autorizația taxi. Cum plăcuțele nu au ce face, pentru că nu cred că sunt nebuni să le mai" folosească. Asta ar însemna deja faptă penală“, a spus Duvalal ^ 99 Am si eu informații că locurile se vând cu sume cuprinse între 500 și 1.000 de euro. Dar suntem într-o economie de piață. Eu consider că nu este nici o problemă, operatorii își pot vinde locurile, atâta timp cât au muncit să le obțină. Cu o singură condiție: să taie chitanță“. 99 Nistor Duval, președintele Camerei Taximetriștilor 99 Eu am dat 1.000 de euro pentru a intra pe autorizație. Nu se taie nici o chitanță, ăștia sunt bani luați așa, la negru. Apoi, în afară de asta mai plătești o sumă lunară pentru că-i folosești plăcuța. Dai 500.000, un milion de lei, cum te înțelegi cu patronul. Eu dau două milioane de lei pe lună“. D.C., taximetrist Taximetria, o meserie în care trebuie să dai „taxă“ ca să prinzi un loc Bandă anihilată după o razie de proporții Hoți . Polițiștii au reușit să rețină, acum o săptămână, în urma unei razii în care au fost implicați peste 100 de oameni ai legii, un grup de romi din Craiova, care au comis mai multe tâlhării grave în comunele din județul Dolj. Î Ardezii MARINI ■ ■ [UNK] - 50 de polițiști, 50 de jandarmi din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi Dolj și echipaje ale Detașamentului de Poliție pentru Intervenție Rapidă au fost puși în mișcare pe 25 octombrie, de Secția 4 Poliție Craiova, pentru a executa o razie în baza a 12 mandate de percheziție pentru 12 locuințe din municipiul Craiova, din zona haltei Bordei. în urma acțiunii au fost reținuți șapte tineri romi, bănuiți a fi autorii mai multor tâlhării comise în perioada iulie-octombrie pe raza județului Dolj: Adrian S., de 17 ani, Gheorghe C., de 18 ani, Mihai C., de 14 ani, Cătălin Mihai, de 20 de ani, Ionuț M., de 15 ani, Ionuț G., de 14 ani, și tânăra Mihai Z., de 17 ani, de etnie romă, toți din Craiova, sunt cercetați de polițiștii doljeni pentru comiterea infracțiunilor de tâlhărie și lipsire de libertate fără drept. Furau de la oi și porci până la bijuterii și cereale Prima tâlhărie comisă de grupul de romi și probată de oamenii legii s-a petrecut în noaptea de 3 spre 4 iulie, în jurul orei 3.30, în comuna doljeană Caraula, când un cioban a fost bătut și i s-au sustras două oi și patru iezi. în urma cercetărilor polițiștilor, s-a stabilit că în acea noapte patru romi au venit la stână cu un taxi, automobil ce avea firma acoperită și căruia îi lipseau numerele de înmatriculare, l-au bătut pe cioban, după care l-au legat fedeleș și au plecat cu animalele. Următoarea victimă a romilor a fost un taximetrist craiovean. Acesta a sesizat polițiștii că, în noaptea de 11 spre 12 iulie, a fost victima unei tâlhării, comisă pe raza comunei Vârtop. S-a stabilit că taximetristul, fiind în serviciu, în jurul orei 3.30, a fost solicitat de patru romi ca să-i ducă până în localitatea Vârtop -Dolj. Până să ajungă la destinație, pe un drum agricol, taximetristul a fost amenințat și deposedat de telefonul mobil, un lănțișor, o brățară de aur și 1,2 milioane de lei. Următoarele două tâlhării au fost date la societăți comerciale, una dintre ele comisă în plină zi. Lovitura au dat-o în noaptea de 22 spre 23 octombrie, în jurul orei 1.00, când romii au pătruns în incinta SC Agromixt Sălcuța SA, au legat paznicul, după care au forțat ușile clădirii și au sustras 300 de milioane de lei din sertarul unui birou. Altă lovitură a fost dată ziua, pe 15 octombrie, în jurul orei 13.30, când cinci romi au pătruns în incinta Laboratorului de Agrotehnică Șimnic. Doi dintre autori au legat-o, iar altul i-a tras câțiva pumni unei muncitoare care asigura paza, după care, cu ajutorul unei căruțe, au sustras un porc și doi acumulatori de tractor. Fără școală și acte în urma raziei, polițiștii Secției 4 au confiscat obiecte provenite din comiterea de infracțiuni în valoare de 250 de milioane de lei. în urma probatorului administrat, Judecătoria Craiova a emis mandate de arestare preventivă împotriva lui S. Adrian, pe o perioadă de 19 zile, și lui C. Gheorghe și M. Cătălin, pentru 29 de zile, pentru comiterea a trei infracțiuni de tâlhărie și trei infracțiuni de lipsire de libertate în mod ilegal. Pentru trei dintre romi, întrucât nu aveau acte de identitate, nici măcar certificate de naștere, nefiind înregistrați în nici o bază de date, s-a dispus punerea lor în legalitate, urmând să fie prezentați Parchetului după finalizarea acestora. De asemenea, două dintre cauze au fost declinate către Parchetele Segarcea și Băilești, întrucât infracțiunile au fost comise pe raza de competență a acestora. Oamenii legii au menționat că vor fi continuate cercetările pentru stabilirea întregii activități infracționale. „Vom continua cercetările pentru stabilirea întregii activități infracționale a grupului. Au fost ridicate mai multe bunuri a căror proveniență nu a putut fi justificată de cei cercetați și există indicii că aceștia au fost implicați în comiterea a zeci de spargeri pe raza municipiului Craiova și în localitățile limitrofe“, a declarat scris. Valentin Gavrilă, șeful Secției 4 Poliție Craiova, la drumul mare Obiectele confiscate de la locuințele romilor Două persoane din satul Salcia, comuna Argetoaia, au ajuns la spital cu arsuri grave, luni dimineață, după ce au ars în casa în care locuiau. Postul de Poliție Argetoaia și pompierii craioveni au fost sesizați despre producerea unui incendiu la domiciliul lui Marian Nicolici, de 34 de ani, din Salcia. Ajunși la fața locului, polițiștii au stabilit, din discuțiile ABONEAZĂ-TE LA SPREMII 10. 100 LEI NOI Ești înscris automat la Tombola Abonaților cu premii în valoare de mii de lei noi. Concubină în flăcări purtate cu proprietarul, că Marioara Crețu, de 34 de ani, concubina lui, aflându-se în casă, s-a stropit cu gazolină dintr-o sticlă, iar când el a aprins bricheta să vadă ce se întâmplă, femeia a luat foc. Bărbatul a reușit să stingă focul ce o cuprinsese pe concubina sa și a transportat-o la dispensarul din Salcia. S-a mai stabilit că ei consumaseră băuturi alcoolice, iar femeia a mai avut două tentative de sinucidere. Incendiul a fost stins de pompierii din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Dolj, dar nu înainte ca toate lucrurile și mobilierul din camera în care s-a petrecut incidentul să fie făcute scrum. Cei doi au fost transportați la Spitalul de Urgență Craiova pentru acordarea de îngrijiri medicale,412.146 TELEFON ARONARE unde s-a stabilit că femeia a suferit arsuri pe circa 80% din suprafața corpului, iar bărbatul s-a ales cu arsuri de gradul III și IV pe ambele mâini. Cercetările continuă pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a produs evenimentul. (A.M.) [?) întrebarea zilei la www.gds.ro Vor vota consilierii locali rezilierea contractului dintre Primăria DA: 60% Craiova și SC Cronos Impex? N: 40% — mmm Oprișor SUDiviY, 1 ............................... Tunurile de apă au alungat executorul judecătoresc  Cornel CICIU Angajații Societății Comerciale Uzinele Sodice Govora au reluat lupta cu ilegalitățile din economia românească. Ieri-dimineață, la poarta nr. 2 a uzinei, sa prezentat executorul judecătoresc Gătejescu Bogdan, din Râmnicu Vâlcea, însoțit de patru avocați și de zece jandarmi și polițiști pentru a pune sechestru asupra secției de monohidrat din cadrul Uzinei Sodice Govora. Poarta a fost acoperită cu o prelată, ușile au fost închise, iar muncitorii sau baricadat în interior și au folosit tunurile de apă ale mașinilor de pompieri din dotare, punându- i pe fugă pe „cei veniți să ne lase fără loc de muncă“, după afirmațiile celor care au blocat intrarea în uzină. Uzina de Sodă Govora nu este la prima experiență de acest gen în care muncitorii se revoltă împotriva unor acțiuni ostile declanșate de unele grupuri de interese. Pentru reprivatizarea uzinei hotărâtă de AVAS au optat grupuri de firme producătoare de sodă din Polonia, CIECH Varșovia, și din India GHC. Fiecare grup a făcut un audit și a preluat datele contabile din societate, constatând o datorie a Uzinei Sodice Govora de 310 miliarde către BCR. AVAS hotărăște reprivatizarea uzinei cu grupul polonez CIECH Varșovia și se încheie un contract de novație a privatizării cu acesta, inițial ca și cu SC Regacom Timișoara. Grupul de firme indian, respins de AVAS, cumpără apoi Uzina de Sodă Ocna Mureș. In luna aprilie 2006, BCR vinde creanța de 31,0 miliarde către firma Indian England NW cu sediul în Olanida, care este un vehicul mobiliar al grupului GHCL din India. Văzând că a pierdut partida pentru reprivatizarea uzinei, firma declară scadentă întreaga creanță, în această tranzacție BCR nu a ținut cont de eșalonarea datoriei de 310 miliarde pe care o realizase cu firma poloneză după ce aceasta se angajase în reprivatizare. Interesele firmei GHCL India sunt apărate de firma de avocate Mușat din București, care acordă ““o consultanță și BCR. Reprezentantul firmei poloneze care realizase cu administrația Uzinelor Sodice Govora un plan de strategie care începuse să funcționeze s-a prezentat în ziua conflictului la sediul uzinei unde a specificat că în termen de 48 de ore va achita întreaga datorie de 310 miliarde de lei. Grupul indian nu a acceptat și s-a încercat intrarea în uzină pentru a doua oară, deoarece prin punerea sub sechestru a secției de monohidrat s-ar fi paralizat întreaga activitate a Uzinei de Sodă Govora. Muncitorii au folosit iar tunurile cu apă și au respins pe cei care au forțat intrarea. Unul din muncitorii aflați dincolo de baricadă striga: „vreți să luați cu 310 miliarde un patrimoniu de peste 1.400 de miliarde, bandiților!“. Din afirmațiile unor muncitori, rezultă că ei nu vor părăsi uzina până când firma poloneză nu va fi lăsată să funcționeze, iar despre sechestru instituit nici nu vor să audă.